منافقین در قرآن استاد وحیدی.pdf
683.8K
جزوه قرآنی نفاق در قرآن
خلاصه یک ساال تفسیر نفاق در قرآن
✅ اهمیت بحث نفاق
✅ ویژگی های منافقین در قرآن؟
✅ وظایف ما در مقابل چهره نفاق؟
🔵⚫️🔴 لطفا در پخش جزوه "نفاق در قرآن" با لینک یا بدون لینک ما را یاری کنید.
استفاده و پخش این جزوه مثل همه مطالب "بدون لینک کانال" نه تنها با کمال میل جایز بلکه لازم و ضروری است.
#برجام
#وین
#انتخابات
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
1_1000337182.pdf
173K
🔴 پاسخهای انتخاباتی توسط قرآن کریم:
🔻۱- چرا رای بدهیم؟
✅ جواب: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم"
👌خدا سرنوشت قومی را تغییر نمیدهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند.
🔻۲- من وقتی نمیدانم به چه کسی رای بدهم باید چکار کنم؟
✅ جواب: "فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون"
👌از اهلش بپرسید.
🔻۳- اگر پرسیدم و دیدم هر کسی از پیش خودش اخباری میدهد و تحلیلی میکند آن وقت چه کنم؟
✅ جواب: نگاه کن به شخصی که خبر میدهد که آیا عادل است یا فاسق
قرآن میفرماید: "هرگاه فاسقی برای شما خبری آورد در مورد آن تحقیق کنید"
🔻۴- اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟
✅ جواب: "و لا تتبعان سبیل الذین لا یعلمون"
👌راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن
🔻۵- چگونه افراد را تشخیص دهیم؟
✅ جواب: به دنبال کسانی که از چاپلوسی و تعریف و تمجید لذت میبرند نروید.
قرآن میفرماید :
"یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا"
👌دوست دارند به خاطر کارهایی که در حیطه وظایف آنها بوده و انجام ندادهاند مورد ستایش قرار گیرند.
🔻۶- به چه کسی رای بدهیم؟
✅جواب:
به کسی رای بدهیم که از سرزنش هیچ ملامتگری نمیهراسد و #مرد_میدان است.
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 افشاگری تکان دهنده رئیس مرکز مطالعاتی صهیونیست در اورشلیم: مادر بن سلمان یهودی است و به همین دلیل علاقه بسیاری به اسرائیل دارد
🔹 دکتر "مایک ایوان" بنیانگذار و رئیس «مرکز میراث دوستان یهود» که یک آژانس صهیونیستی حامی اسرائیل است در سخنانی پرده از دیدار خصوصی خود با بن سلمان برداشت؛ او گفت:
🔹 "بن سلمان معتقد است فلسطینی ها یک راه ساده بیشتر ندارند و آن اینست که باید تسلیم اسرائیل شوند؛ بن سلمان بسیار تحت تاثیر اسرائیل است!"
-----------
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
﷽. شبهه چیست؟ چگونه پیدا شد؟ و چه باید کرد؟
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 از روز اولی که انسان آفریده شده است، شبهه نیز به وجود آمد! دشمن انسان یعنی ابلیس رجیم، برای توجیه نافرمانی خود نسبت به دستور الهی، استدلالی شبهه ناک مطرح ساخت؛
قالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَني مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طينٍ ؛ «من از او بهترم؛ مرا از آتش آفريدهاى و او را از گل!»(اعراف/۱۲)
طبیعی است وقتی شیطان بخواهد به دشمنی انسان با فرزندان آدم ادامه دهد، همین روش خود را دنبال کرده و با آموزش شیوههای مختلف شبهه افکنی، هدف خود را محقق سازد.
▫️شبهه چیست؟ از خود اسم شبهه، معنای آن واضح است؛ شبهه یعنی شبیه حق! (إِنَّمَا سُمِّيَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لِأَنَّهَا تُشْبِهُ الْحَقَّ؛ خطبه ۳۸ نهج البلاغه). شبهه چیزی است که نه حق محض است نه باطل محض! مخلوطی از حق و باطل.
شبهه با سوال تفاوت دارد، سوال اقرار به جهل است، ولی شبهه اغراء به جهل! کسی که سوال می کند در مورد چیزی که نمی داند و می داند که نمی داند، اطلاعات کسب می کند، اما کسی که شبهه مطرح می کند، یا شبهه می شنود، باطلی را در لباس حق می پوشاند و به ذهن و فکر خود یا دیگران نفوذ می دهد و موریانه وار، سرمایه فکری خود را می پوساند و از بین می برد.
شبهه با شک نیز تفاوت دارد. شک مقدس است! پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در واکنش به کسی که به دلیل شک در خدا! گمان می کرد که کافر شده است، فرمودند: « ذَاكَ وَ اللَّهِ مَحْضُ الْإِيمَانِ.» شک، گذرگاهی است که انسان را از وادی جهل به شهر علم وارد می کند، اما شبهه انسان را متعصبانه در قعر دره های جهل نگاه می دارد.
🔻شبهه یعنی فضای مجازی! چرا؟ می دانیم که در ادبیات، استعمالی را که حقیقت نباشد، مجاز گویند؛ مثلاً اگر در مورد انسان شجاعی بگویند: «شیر آمد»، مجازگویی کرده اند، حقیقت را نگفته اند، چون حقیتِ شیر، آن حیوان درنده ای است که در جنگل زندگی می کند، اما دروغ هم نگفته اند!! مجاز گفته اند. شبهه چیزی است مانند مجازگویی و فضای مجازی جولانگاه خوبی است برای شبهه!
شبهه همیشه بوده است، اما خالقان شبهه، مجال کمتری برای انتشار وسیع پیام خود داشتند، بیشتر در مجامع علمی شبهه ای مطرح می شد و با کمی بحث و مطالعه، بطلان آن برملا می شد. ولی با گسترش ارتباطات مخصوصاً شبکه های اجتماعی، شبهات در قالب های مختلف (عکس، عکس نوشته، کلیپ، موسیقی، خبر، جک، لطیفه، داستان و...) در حد وسیعی منتشر میشود و خواسته و ناخواسته، پیر و جوان، زن و مرد، کودک و بزرگسال، همه و همه را درگیر ساخته است. از این رو پرواضح است که برای این فضای افسارگسیخته و بی در و پیکر و مجازی، باید فکری کرد؛ مَثْنى و فُرادا ؛
قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى ؛ سبأ/۴۶.
«مثنی» یعنی گروه ها و سازمان های مسئول، تشکیلات ویژهی منسجم و مستعدی در این خصوص آماده کنند (همانطور که امروز برای شبهه افکنی موسسه و تشکیلات ایجاد کرده اند) و «فرادیٰ» یعنی هرکس کاری از دستش بر می آید، "آتش به اختیار" انجام دهد.
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
🌺قال (علیه السلام): مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ؛ وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.
💐 فرمود: كسى كه ميان خود و خدا اصلاح كند، خداوند ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد، و كسى كه امور آخرت را اصلاح كند، خدا امور دنياى او را اصلاح خواهد كرد، و كسى كه از درون جان واعظى دارد، خدا را بر او حافظى است.
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
🌺شرح حکمت۸۸
💐امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى كه در واقع مركّب از سه جمله است به سه امر مهم اشاره مى كند و مى فرمايد:
🍂 «كسى كه ميان خود و خدا را اصلاح كند خداوند ميان او و مردم را اصلاح مى كند و كسى كه امر آخرتش را اصلاح كند خداوند امر دنيايش را اصلاح خواهد كرد و كسى كه در درون وجودش واعظى داشته باشد خداوند حافظى براى او قرار خواهد داد»; (مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ النَّاسِ، وَمَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ، وَمَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ).
🍁از بعضى از روايات استفاده مى شود كه بزرگان علما در گذشته هنگامى كه نامه اى به يكديگر مى نوشتند غالباً از اين سه جمله حكيمانه، در نامه خود بهره مى گرفتند و به راستى سزاوار است كه با آب طلا نوشته شود و همه روز انسان بر آن نظر بيفكند.
💐 در اينكه رابطه ميان نتيجه هاى سه گانه اى كه در اين كلمات حكمت آميز آمده و مقدمات آن، رابطه اى طبيعى و منطقى است يا روحانى و معنوى شارحان نهج البلاغه راه هاى مختلفى را پيموده اند; ولى مى توان گفت: هم رابطه الهى و معنوى است و هم رابطه منطقى.
زيرا كسى كه ميان خود و خدا را اصلاح كند; يعنى در برابر هر امرى قرار مى گيرد نخست نگاه كند كه رضاى خدا در چيست و آن را برگزيند، چنين كسى به يقين مشمول عنايات الهى قرار مى گيرد و خداوند رابطه او را با مردم سامان مى بخشد. اضافه بر اين اصلاح رابطه با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. كسى كه صدق و امانت و راستى پيشه كند به يقين مردم به او علاقه مند مى شوند و امين مردم خواهد بود و به او اعتماد مى كنند و مشكلى با او نخواهند داشت.
🍂همچنين كسى كه امر آخرت خويش را اصلاح كند; يعنى اوامر الهى را اطاعت و نواهى او را ترك گويد مشمول لطف خداوند خواهد شد; خداوند كار دنياى او را نيز سامان مى دهد. افزون بر اين، اصلاح امر آخرت به تقوا و پرهيزگارى است و به يقين انسان هاى با تقوا در زندگى مادى خود نيز موفق خواهند بود، زيرا راه خلاف در پيش نمى گيرند; به كسى ظلم و ستم نمى كنند، همه با او مهربان هستند و او نيز با همه مهربان.
نيز كسى كه واعظ نفسانى; يعنى وجدان بيدار و تقواى درونى داشته باشد كه در برابر گناهان به او هشدار دهد، لطف پروردگار بر او سايه خواهد افكند و او را از گزند حوادث محفوظ مى دارد. اضافه بر اين شخصى كه چنين واعظى درونى دارد از امور خطرناك مى پرهيزد و چنين كسى از گزند حوادث محفوظ خواهد بود. بنابراين رابطه اين سه امر با آن سه نتيجه هم رابطه معنوى است و هم رابطه منطقى و طبيعى.
🍁اين سخن را با حديثى از امام باقر(عليه السلام) كه مرحوم كلينى در اصول كافى آورده پايان مى دهيم. مطابق اين حديث امام باقر(عليه السلام) فرمود: خداوند عزّوجلّ چنين فرموده است: «وَعِزَّتِي وَجَلاَلِي وَعَظَمَتِي وَعُلُوِّي وَارْتِفَاعِ مَكَانِي لاَ يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَايَ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ إِلاَّ كَفَفْتُ عَلَيْهِ ضَيْعَتَهُ وَضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَالاَْرْضَ رِزْقَهُ وَكُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ كُلِّ تَاجِر; به عزت و جلال و عظمت و نورانيت و علو مقامت سوگند ياد مى كنم كه هيچ بنده مؤمنى خواسته مرا بر خواسته خود در چيزى از امور دنيا مقدم نمى شمرد مگر اين كه من بى نيازى او را در دل او و همّت او را در آخرتش و آسمان ها و زمين را ضامن روزى او قرار مى دهم و براى او از تجارت هر تاجرى بهتر خواهم بود»
:
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
🔴نشست سیاسی آنلاین
با موضوع: انتخابات ۱۴۰۰، همراه پرسش و پاسخ
سخنران: استاد محمد اکبرزاده
کارشناس ارشد مسائل سیاسی
🔹زمان👈 چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
ساعت ۲۱:۳۰ شب
🔷ورود به لینک زیر در کانال ثامن عباس آباد در پیام رسان روبیکا
🆔https://rubika.ir/samenabbasabad
یوم الهدم..pdf
545.2K
🔖فیش منبر 🔖
✍بمناسبت ۸ شوال
🔻سالروز تخریب قبور ائمه مظلوم بقیع
💠یوم الهدم
#تخریب_قبور_ائمه_بقیع
📩دانلود فــــیــــــش منبر و مرثیه👇
╭┅─────────┅╮
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
╰┅─────────┅╯
تخریب قبور ائمه بقیع.pdf
938.1K
🔖فیش منبر 🔖
✍بمناسبت ۸ شوال
🔻سالروز تخریب قبور ائمه مظلوم بقیع
💠تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام
#تخریب_قبور_ائمه_بقیع
📩دانلود فــــیــــــش منبر و مرثیه👇
╭┅─────────┅╮
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
╰┅─────────┅╯
📚 وظیفه خواص در قبال شناساندن اصلح
#احکام_انتخابات #وظیفه_خواص_در_انتخابات
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲کلیپ:
✴️تحلیلی متفاوت؛
👇
🔹از رابطه ی مشارکت حداکثری، وضعیت معیشتی و انتخاب درست
🔹ساده تر ... حضور در انتخابات چه ارتباطی با بهبود وضعیت معيشتي دارد ؟؟
✅ استاد قبادی نژاد
#انتخابات_۱۴۰۰
#مشارکت_حداکثری_برای_تحول
#انتخاب_درست
#تغییر_وضع_فعلی
#رای_به_برنامه_کارآمد
#سیاسی_تحلیل
﷽، ولایت فقیه؛ ✍ حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم
❌ سوال کاربران
آیا ولی فقیه واقعا نایب امام زمان است و با ایشان ارتباط دارد؟
✅ پاسخ
🆔 @shobhe_shenasi
اولا ادله زیادی درباره لزوم حکومت اسلامی داریم که باید زیر نظر معصوم باشد و در زمانی که به معصوم دسترسی نیست، باید جانشین آنها که فقها هستند عهده دار این مسئولیت شوند
تنها به دو روایت اشاره میشود و برای توضیح بیشتر منابعی معرفی میکنم:
۱. توقیع مبارک حضرت ولی عصر(عج): واما الحوادث الواقعة فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانّهم حجتی علیکم و انا حجة اللّه،(وسائل الشیعه، ج 18، ص 101، ح 8).
ترجمه: در حوادث و پیشامدها به راویان حدیث مراجعه کنید زیرا آنها حجت و نماینده من هستند همانگونه که من حجت و نماینده خدا هستم
۲. مقبوله عمربن حنظله از حضرت امام صادق(ع): .. ینظران من کان منکم ممن قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا فلیرضوا به حکما فانّی قد جعلته علیکم حاکما...، (وسائل الشیعه، ج 18، ص 98)
ترجمه: اگر اختلافی بین شما پیش آمد، به کسی مراجعه کنید که حدیث ما را روایت میکند، اهل نظر در حلال و حرام ما است و به احکام ما معرفت دارد، باید به چنین کسی راضی باشید چرا که من او را بر شما حاکم قرار دادم
توضیح بیشتر را اینجا ببینید👇
ghorbanimoghadam.ir/128
🔹 اما در مورد بخش دوم سوال باید دانست که نایب امام زمان بودن الزاماً به این معنا نیست که ولی فقیه با حضرت در ارتباط است یا از ایشان دستور میگیرد.
بله نائبان خاص که در دوران غیبت صغری بودند اینگونه بودند اما ولی فقیه اصطلاحاً نایب عام است.
نائب عام یا همان ولی فقیه (که یک مجتهد یعنی دین شناس است)، بر اساس اجتهادی که از منابع مشخص (قرآن، روایات، عقل و اجماع) انجام میدهد نظر اسلام و اهل بیت را به دست میآورد و طبق ادله فوق و مانند آن به نیابت از امام زمان منصوب شده است.
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع به دست وهابیت ملعون را به پیشگاه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان و محبان اهلبیت علیهم السلام تسلیت عرض میکنیم.
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
✅ سلام علیکم
🔶 🔶فایل های صوتی پنج دقیقه ای
🔷 🔷 آیات سیاسی ، ویژگی های منافقین و خواسته های دشمن
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
اهمیت نفاق در قرآن.mp3
6.35M
✅ تفسیر 5 دقیقه ای آیات سیاسی
⭕️ جلسه اول : اهمیت نفاق در قرآن
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
🌺قَالَ (علیه السلام): الْفَقِيهُ كُلُّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ، وَ لَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ، وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ.
💐فرمود: فقيه كامل كسى است كه مردم را از آمرزش خدا مأيوس، و از مهربانى او نوميد نكند، و از عذاب ناگهانى خدا ايمن نسازد.
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
🌷شرح حکمت ۹۰
🪴فقيه كامل:
🌾امام(عليه السلام) در حقيقت در اين كلام پربار خود مسئله تعادل خوف و رجا را به صورت جديدى مطرح مى كند و مى فرمايد: «فقيه و بصير در دين در حدّ كمال كسى است كه مردم را از رحمت الهى نوميد نكند و از لطف او مأيوس نسازد و از مجازات هاى او ايمن ننمايد»(الْفَقِيهُ كُلُّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ، وَلَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ، وَلَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ).
🥀منظور از «فقيه» در اين كلام حكمت آميز فقيهِ اصطلاحى يعنى عالم به احكام فرعيه دين نيست، بلكه فقيهِ به معناى لغوى و به معناى وسيع كلمه است يعنى عالم دينى و «كُلُّ الْفَقيه» به معناى عالم كامل از هر جهت است.
🍂تعبيرات سه گانه اى كه امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود به كار برده در واقع از آيات قرآن گرفته شده است: جمله «مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ كسى كه مردم را از رحمت الهى مأيوس نكند» برگرفته از اين آيه است: «(قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ) اى بندگانى كه راه اسراف به خود را درپيش گرفته ايد و مرتكب گناهان شده ايد از رحمت خداوند مأيوس نشويد، چرا كه او همه گناهان (توبه كنندگان) را به يقين او آمرزنده مهربان است».(۱)
🍂و جمله «وَلَمْ یُؤیِسْهُمْ مِنْ رَحْمَةَ اللّهِ» بر گرفته از کلام یعقوب است که به فرزندان خود مى گوید: «(اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَأَخیهِ وَلا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ) بروید و در جستجوى یوسف و برادرش باشید و از رحمت الهى مأیوس نشوید چون از رحمت الهى جز قوم کافر مأیوس نمى شوند».(۲)
🥀جمله سوم بر گرفته از این آیه شریفه است که مى فرماید: «(أَفَأَمِنُوا مَکْرَ اللّهِ فَلا یَأْمَنُ مَکْرَ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ); آیا آنها از مجازات الهى خود را در امان دیدند (مکر در این گونه موارد به معناى عذاب غافلگیرانه است) و تنها جمعیت زیانکاران خود را از عذاب الهى در امان مى دانند».(۳)
🍁در این که چه تفاوتى میان جمله اول و دوم است که هر دو سخن از امیدوارى به رحمت خدا مى گوید بعضى از شارحان نهج البلاغه گفته اند: جمله نخست اشاره به رحمت خدا در قیامت و جمله دوم اشاره به رحمت الهى در دنیاست. (همان گونه که در داستان یعقوب و یوسف آمده است).(۴)
🎍نكته:
🥀دو بال خوف و رجا:
هميشه براى رسيدن به مقصد بايد از دو نيرو استفاده كرد: نيروى محرك و نيروى باز دارنده به كمك نيروى محرك، حركت آغاز مى شود و هرچه قوى تر باشد سرعت بيشترى به خود مى گيرد; اما نيروى باز دارنده براى حفظ تعادل و پيشگيرى از خطرات مخصوصاً در مسيرهاى پرخطر ضرورت دارد. آنچه به طور ساده در اتومبيل ها مى بينيم در وجود پيچيده انسان نيز حاكم است. انسان براى كمال و قرب الى الله آفريده شده و انگيزه هاى لازم در درون و بيرون وجودش به وسيله انبيا و اوليا و تعليمان آسمانى آماده شده است. از سوى ديگر هواى نفس و وسوسه هاى شيطانى او را پيوسته به خود مشغول مى دارد تا از مسير منحرف گردد يا در پرتگاه سقوط كند. نيروى بازدارنده براى يپشگيرى از اين خطرات است. همه پيامبران بشير و نذير بودند و همه كسانى كه خط آنها را ادامه مى دهند نيز از اين دو امر برخوردارند. اين همان مسئله خوف و رجاست كه به عنوان دو بال براى پرواز در آسمان سعادت و قرب الى الله معرفى شده و حتى در روايات تصريح شده است كه هيچ يك از اين دو نبايد بر ديگرى فزونى يابد، زيرا اگر خوف، فزونى يابد انسان به سوى يأس كشيده مى شود و آدم مأيوس گرفتار انواع گناهان خواهد شد، زيرا فكر مى كند كار از كار گذشته و پرهيز از گناه و انجام طاعات نتيجه اى ندارد. به عكس، اگر اميد او فزونى يابد نسبت به ارتكاب گناهان بى تفاوت مى گردد.
🍁در روايتى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «لَوْ تَعْلَمُونَ قَدْرَ رَحْمَةَ اللهِ لاتَكِلْتُمْ عَلَيْها وَما عَمِلْتُمْ إلاّ قَليلاً وَلَوْ تَعْلَمُونَ قَدْرَ غَضَبِ اللّهِ لِظَنَنْتُمْ بِأنْ لا تَنْجُوا; اگر اندازه رحمت الهى را مى دانستيد چنان بر آن تكيه مى كرديد كه هيچ عمل خوبى جز به مقدار كم انجام نمى داديد و اگر اندازه غضب الهى را مى دانستيد گمان مى كرديد كه هرگز راه نجاتى براى شما نيست».(۵)
🥀در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که مى فرمود: پدرم مى گفت: «إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ عَبْد مُؤْمِن إِلاَّ وَفِی قَلْبِهِ نُورَانِ نُورُ خِیفَة وَنُورُ رَجَاء لَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ یَزِدْ عَلَى هَذَا وَلَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ یَزِدْ عَلَى هَذَا; هیچ بنده مؤمنى نیست مگر این که در قلب او دو نور است: نور خوف و نور رجا; اگر ای
ن را وزن کنند چیزى فزون بر آن ندارد و اگر آن را وزن کنند چیزى فزون بر این ندارد».(۶)
🥀در حدیث دیگرى که در غررالحکم از امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) نقل شده است مى خوانیم: «خَفْ رَبَّکَ خَوْفاً یَشْغَلُکَ عَنْ رَجَائِهِ وَارْجُهْ رَجَاءَ مَنْ لاَ یَأْمَنُ خَوْفَهُ; چنان از پروردگارت خائف باش که تو را از رجا باز دارد و چنان به او امیدوار باش که تو را از خوف باز ندارد».(۷)
🍁به همین دلیل در تمام جوانب بشرى در کنار تشویق تنبیه و در کنار تنبیه تشویق است.
بر همین اساس در کلام حکمت آمیز بالا فقیه واقعى و کامل کسى شمرده شده که نه مردم را از رحمت خدا مأیوس دارد و نه آنها را از مجازات الهى ایمن سازد.(۸)
🥀پی نوشت:
(۱). زمر، آیه ۵۳.
(۲). یوسف، آیه ۸۷.
(۳). اعراف، آیه ۹۹.
(۴). توضیح نهج البلاغه، ج ۴، ص۳۰۰.
(۵). کنز العمال، ح ۵۸۹۴.
(۶). کافى، ج ۳، ص ۶۷، ح ۱.
(۷). غررالحکم، ص ۱۹۱، ح ۳۷۱۳
منبع:پیام امام امیرالمومنین،شرح نهج البلاغه.جلدآخر
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
❤️ #امام_صادق علیهالسلام فرمودند:
🍀 الْغَاضِرِيَّةُ تُرْبَةٌ مِنْ بَيْتِ الْمَقْدِسِ....
🍃 کربلا از خاک بیتالمقدس است.
📖 کاملالزیارت، ص۳۶۹
:
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
" بسم الله الرحمن الرحیم"
⬅️ شرح #حکمت172 #نهج_البلاغه
🔷 نادانی و دشمنی ها
🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: مردم دشمن چيزهایی هستند كه نمی دانند.
🔻امیرالمومنین(علیه السلام) در حکمت ۱۷۲ نهج البلاغه میفرمایند:«النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا». مردم با چیزی که نمیدانند دشمنی میکنند.
🔸جهل در مقابل عقل است.
🔻 امیرالمومنین(علیه السلام) در نهج البلاغه بارها و بارها از زوایای مختلف درباره جهل و عقل سخن گفته اند. یکی از مهمترین آفت های جهل که از بارزترین نشانه های جهل هم هست در نهج البلاغه ،افراط و تفریط معرفی شده است.
🔻حضرت در حکمت ۷۰ میفرمایند:« لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً ». جاهل را نمیبینی یا در حال افراط است یا در حال تفریط.
🔻لذا به خاطر این افراط و تفریطش حتی در مقابل خوبیها اشتباه و دشمنی میکند. بالاترین نمونه افراط و تفریط در مقابل خوبیها آنجایی است که امیرالمومنین(علیه السلام) در خطبه ۱۲۷ بند دوم میفرمایند: دو گروه بواسطه من هلاک خواهند شد یکی دوست افراطی و دیگری دشمن افراطی. دوست افراطی به خاطر جهلش من را از حد خودم بالاتر میبرد یعنی در حق من غُلو میکند و به خاطر محبت من تفرقه ایجاد میکند و دشمن افراطی هم به خاطر کینه ای که با من دارد من را از حق خودم محروم میکند و از حد خودم پایین تر می آورد.
🔻 در روایتی از مولا (علیه السلام) در کتاب شريف غررالحکم جلد اول آمده است«لا تعادوا ما تجهلون فإنّ أكثر العلم فيما لا تعرفون.».با چیزی که نمیدانید دشمنی نکنید زیرا بسیاری از علوم در همانجاهایی است که شماها نمیدانید. بنابراین انسان عاقل سعی میکند تا چیزی را نشناخته نه از آن دفاع کند و نه در مقابل آن بایستد و با آن دشمنی کند.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran
#توصیه_انتخاباتی
به مردممان عرض میکنم: هم در این انتخاباتها و هم به طور عمومی ملت ما باید بیشتر از گذشته به اتحاد اهمیت بدهند و تحمل کردن یکدیگر را یاد بگیرند. ما گاهی اوقات سر چیزهای کوچک با هم یک و دو میکنیم، در حالی که در مبانی و اصول مثل هم هستیم! یک چیزی شما میگویی، یک ایراد بیخودیای من میگیرم، بنا میکنیم یک و دو کردن. البته یک و دو بین دو نفر و در یک محیط شخصی، اهمیتی ندارد؛ اما وقتی در محیط عظیم کشور چنین چیزی واقع شود، فضای سیاسی را نامطلوب میکند. بنابراین، ما باید از بیتحملی و ایرادگیریهای بیخود پرهیز کنیم و به مسئلهی اتحاد و مشارکت برای شکل دادن به آینده، اهمیت بدهیم. آیندهی کشور دست شماست؛ باید به این شکل بدهید.
🗓 بیانات در دیدار مردم استان سمنان (۱۳۸۵/۸/۱۷)
#بازخوانی_بیانات_امام_خامنهای
#پیام_انتخابات
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید..
کانال دین یاران
@dinyaran