🔴 آیا باز هم شورای نگهبان مقصر است؟‼️
🔻 «سیستم حملونقل عمومی تهران در آستانه فروپاشی است،۱۰سال است ناوگان اتوبوسرانی، نوسازی نشده و بیش از۸۰ درصد اتوبوسها فرسوده و با کمبود۵۰ درصدی مواجه است.»
🔺 جمله فوق توئیت محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران بعد از گذشت سه سال و اندی از فعالیت شورای شهر تهران است!!.
🔹 هاشمی در این خصوص گفته است: ما دوسال از شهردار خواهش میکردیم که با قاطعیت و پیگیری بیشتری با مسئولان دولتی عمل کند و مسائل شهر را حل کند، اما ایشان میگفت که نمیخواهم رابطه شهرداری با دولت دچار خدشه شود، بعد سر یک موضوع حاشیه [تخریب ساختمان در حال ساخت و منسوب به روحانی در جماران]، این همه تنش ایجاد شد و شهردار به هیئت دولت، دعوت نشد!
🔹اخیرا هم حجت نظری عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران گفته بود:" از فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی مطلعم اما چه بگویم که دلمان از دولتی که خودمان روی کار آوردهایم خون است."
🖌 #سرخط_تحلیلے : واقعیت آن است که مدیریت شهری تهران نسبت به دوره گذشته افت قابل توجهی داشته است . عده ای هم که همواره تلاش میکنند ناکامی خودشان را منتسب به دیگران کنند، نمیتوانند این بار نهادهای انقلابی را مقصر ناتوانی خود معرفی کنند، زیرا شورای نگهبان در تأیید صلاحیت و تصویب قوانین آنها هیچ نقشی ندارد که بگویند چرا فلانی را تأیید یا ردصلاحیت کرد و چرا فلان قانون ما را مهر تأیید نزد!
#سیاسی_تحلیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢قالیباف:
📍تمام قطعات موشک کروز را میسازیم ولی خودروها را به بهانۀ ناتوانی در تأمین موتور برف پاک کن شیشۀ جلوی ماشین و سایر قطعات ساده انبار میکنند.
📍یک طرف منطق مردمباوری و خداباوری حاکم است و در طرف دیگر منفعتطلبیهای همراه با خودباختگی. باور کنیم که خدای دفاع و امنیت، خدای اقتصاد هم هست.
#سیاسی_خبر
✅یادداشت/
💯 فرافکنی نکنید!
🔻سیر افزایشی فشارهای اقتصادی و معیشتی به مردم عزیز ایران، امروز گزارهای غیرقابل انکار در کشور است؛ اما نحوه تحلیل آن و بررسی علت یا علل مسائل اخیر کشور طبیعتاً اختلافی بوده و هر مسئول و جریان سیاسی دیگری را مقصر وضعیت به وجود آمده میداند. در این باره نکاتی مطرح است که مرور آنها میتواند مفید باشد:
❌نکات تحلیلی:
🔹1ـ بررسی علتشناسی مسائل امروز ایران برای برون رفت از آنها مهم است؛ اما مهمتر از آن، این است که اگر تأمل در این حوزه همراه با دقت نظر نباشد و صرفاً با هدف مقصرتراشی باشد، نه تنها به مقصود حل مشکلات نائل نمیشود بلکه بر گرههای بیشتر میافزاید.
🔸 2ـ یکی از این گرهها، افزایش بیشتر اختلافات جناحی و سیاسی است که اساساً باعث دلخوری بیشتر مردم میشود و در نهایت، اگر عزم و انسجامی برای حل مشکلات مشاهده نشود، مجال برای پیدایش معضل ثانویهای فراهم میشود که تبعات و آثار سوء آن به مراتب بیشتر و عمیقتر از مشکلات اقتصادی خواهد بود و آن، سایش و کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به دولت، مجلس، قوه قضائیه و به طور کلی به نظام اسلامی است. 3ـ این مقصد، همان هدف راهبردی چهل ساله دشمنان انقلاب و نظام دینی برآمده از آن است و تنها عاملی که میتواند زمینهساز حل مشکلات باشد، پذیرش مسئولیت است. در این باره همه مسئولان در قوا و نهادهای مختلف با رویکردی انقلابی و شجاعانه مسئولیت اقدامات و تصمیمات خود را بپذیرند و از دادن آدرس غلط بپرهیزند، میتوان به مرحله دوم رسید که به راهحل مشکلات فکر کردن و اجماع کردن است. 4ـ مردم امروز از دست مسئولی که با فرافکنی میخواهد مسئولیت را از روی دوش خود بردارد ناراحت هستند و بیشتر از آن، از تحلیل و تفسیرهای افراد و جریانهایی که به دنبال صید ماهی مقصود سیاسی خود از آبگِلآلود شرایط کنونی کشور هستند و فرار به جلوی آنها نه تنها زمینهساز سازش نخواهد بود؛ بلکه میتواند با نمایش تصویری برهم ریخته از داخل، دشمن را به محاسبه غلط بیندازد!
🔺 نکته راهبردی: امنیت ملی و سرمایه اعتماد عمومی نظام اسلامی نباید وجهالمصالحه بازیهای سیاسی افراد و جریانها قرار گیرد. جمهوری اسلامی از این مرحله با اتکا به ظرفیتهای داخلی عبور خواهد کرد، همان طور که در طول چهار دهه گذشته در پرتو صبر و ایستادن روی پای خود به جایگاه امروز رسیده است. این موضوع تنها منوط به یک شرط است و آن اینکه متحد و منسجم ذیل راهبری رهبر معظم انقلاب کار کنیم و فرافکنی نکنیم!
🔵 (نویسنده: فتحالله پریشان)
#سیاسی_تحلیل
[هرجایی که مراسم روضه و عزاداری در آنجا برپا میشود] همانجا را حساب بکنید که کربلاست. [عالمی بوده که] خیلی آدم حسابیای بوده است خدارحمتش کند. من خودش را ندیده بودم، ولی کسی که در منبرش بوده [دیده بودم]. آن آقا بالای منبر میگفته است: «[وقتی که] میخواهید به روضه بروید، [اگر] از شما سؤال کردند که کجا میخواهید بروید، نگویید میرویم روضه، بگویید میخواهیم برویم کربلا».
┄┅═══••☘️🌹☘️••═══┅┄
✔️ کانال دین یاران 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1159790652C6a2c423655
ایت الله اقا #رحیم_ارباب
✨روزی در مجلس او یکی از حضار گفت: ((فلانی تارک الصلاة است)) مرحوم ارباب از این سخن چنان براشفت که برخلاف معمول به شدت گوینده را مورد عتاب قرار داد و فرمود: (( آیا شما تمام ساعات و دقایق روز و شب با او بوده اید که این طور قاطعانه در مورد او قضاوت می کنید))✨
افلاکیان خاک نشین ص7
┄┅═══••☘️🌹☘️••═══┅┄
✔️ کانال دین یاران 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1159790652C6a2c423655
چرا خداوند دنیا را با رنج آفرید؟ - @Maddahionlin.mp3
2.43M
♨️چرا خداوند دنیا را با رنج آفرید؟
👌 سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #عالی
┄┅═══••☘️🌹☘️••═══┅┄
✔️ کانال دین یاران 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1159790652C6a2c423655
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅═══••☘️🌹☘️••═══┅┄
✔️ کانال دین یاران 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1159790652C6a2c423655
مداحی_آنلاین_خدایی_خدا_غریبه_حجت.mp3
3.78M
🔹 خدایی خدا غریبه
حجت الاسلام دانشمند
@khate_atash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ترامپ بیمارستان را به مقصد کاخسفید ترک کرد/ برداشتن ماسک به محض ورود!
🔹وی که هنوز یک بیمار کرونایی به شمار می آید به محض خارج شدن از بالگرد در حیاط کاخسفید، ماسک خود را برداشت و با دادن سلام نظامی وارد ساختمان کاخسفید شد.
#سیاسی_خبر
🔴 #اقتصادی| چهار هیجانساز در بورس
🔻 #زمانـه| روز دوشنبه برای دومین مرتبه در سه ماه اخیر شاهد عقبنشینی شاخص کل بورس تهران به سطوح پایینتر از 1.5 میلیون واحد بودیم تا کف جدیدی از تیر۹۹ شکل گیرد.
🔹 هیجان منفی معاملهگران سهام سبب شده تا با وجود عقبگرد بیش از ۲۸ درصدی دماسنج سهام، همچنان شاهد فشار تمامنشدنی فروش در غیبت خریداران باشیم.
🔹 این رفتارهای هیجانی که هم در دورههای صعودی و هم اصلاحی دامن سهامداران را میگیرد در مجموع به چهار عامل مهم برمیگردد:
1⃣ فقر تحلیلی بازار
2⃣ حرکتهای تودهوار ناشی از محدودیتهای خودساخته
3⃣ فرصتسوزی سیاستگذار در دوره رونق برای توسعه عرضی بازار
4⃣ سلب اعتماد ناشی از سیاستهای غیرکارشناسانه
🔹 جایی که در روزهای رونق که هر روز رکورد جدیدی در متغیرهای اصلی بازار جابهجا میشد، شاهد انفعال سیاستگذار و رشد #حبابی قیمتها بودیم و در شرایط اصلاحی نیز اصل مهم بازار یعنی نقدشوندگی سهام مورد تهدید قرار گرفت.
#سیاسی_تحلیل
❌سناریوی آینده تکفیریها برای ایران
💢براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، شرکتهای امنیتی تحت فرمان سازمان اطلاعات ترکیه در روزهای اخیر گروه جدیدی از عناصر تروریستی را از مناطق در تصرف در کشور لیبی و مناطق اشغالی سوریه به کشور آذربایجان منتقل کردهاند.
❇️به گفته منابع میدانی، سازمان اطلاعات ترکیه در دور جدید تلاشها، بیش از ۵۳۰ نفر از عناصر تروریست را به خاک آذربایجان منتقل کرد؛ با انتقال جدید صورت گرفته تعداد تروریستها در خاک آذربایجان حداقل به ۹۰۰ نفر افزایش یافته است. براساس اطلاعات به دست آمده، عناصر گروهکهای تروریستی در لیبی از جبهههای «طرابلس، مصراته، زواره، مرغاب و سرت» فراخوانده و به آذربایجان انتقال داده شدند؛ در سوریه نیز تروریستها از مناطق اشغالی در استانهای «حلب، ادلب، لاذقیه، شمال الرقه و الحسکه» تجمیع و منتقل شدند.
💢اگر چه خروج تعداد قابل توجهی از عناصر گروهکهای تروریستی از سوریه فرصتی مناسب برای آغاز عملیات و پاکسازی مناطق اشغالی در شمال غرب این کشور است، اما باید توجه داشت حضور صدها نفر از تروریستها در نزدیکی مرزهای شمال غرب کشورمان با پشتیبانی گسترده ترکیه به بهانه بازپسگیری منطقه «قره باغ» میتواند سناریوی از پیش طراحی شده ائتلاف غربیـ عبریـ عربی برای ایجاد مشکل در خاک ایران باشد که یک خطر جدی برای منافع ملی به شمار میآید؛ به ویژه اینکه در روزهای گذشته تعداد خمپارههای شلیک شده به روستاهای مرزی کشورمان افزایش یافته است.
#سیاسی_تحلیل
🌹 #حکایت_خوبان
💠 انس با قرآن کریم
🍃آیت الله حاج سید احمد #خوانساری به دلیل بیماری زخم معده،به دستور پزشک معالج دربیمارستان بستری شد.چون سالخورده و ضعیف البنیه بود و در وقت بستری شدن 98 سال از عمرش می گذشت، تحمل جراحی بدون بیهوشی ممکن نبود. از طرفی هم اجازه بیهوش کردن را نمی داد،زیرا معتقد بود که در هنگام بیهوشی،تقلید مقلدین اشکال پیدا می کند.دکتر معالج به او گفت طبق آزمایش ها و عکس برداری ها،باید حتما عمل جراحی روی او صورت گیرد.
🔸️آیت الله خوانساری گفت: مانعی ندارد،عمل جراحی را هر وقت خواستید، شروع کنید، ولی قبل از آن به من خبر دهید که با تلاوت قرآن و توجه به آن، مشکل بی هوش کردن حل شود. دکتر جراح پذیرفت.لحظاتی بعد گفت: ما آماده هستیم که دست به کار شویم.
🔸️آیت الله خوانساری فرمود: هروقت من شروع به خواندن کردم، شما هم شروع کنید.دکتر تعریف می کرد تا او شروع به خواندن سوره انعام کرد، چاقوی جراحی را روی شکمش گذاشته و دست به کار شدیم. چنان بی حرکت بود گویا در حال بی هوشی کامل است.بعد از پاره کردن و دوختن و اتمام کار،گفتم: حضرت آقا!کار ما تمام شد.ایشان قرآن را بستند و فرمودند: صدق الله العلی العظیم. گفتم: آقا دردتان نیامد؟ فرمود: مشغول قرآن بودم، نفهمیدم.
✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فقط برای نذری میومدن هیات‼
🔹️حاج آقا قرائتی
🕌سخنان ناب📖
👇🔅👇🔅👇
https://eitaa.com/joinchat/1350500352C441bf7fe0d
✅یادداشت/
⁉️همصدا با بیبیسی
💯«ناامن» شدن جامعه برای بدحجابان نکته کلیدی حمله به ائمه جمعه اصفهان و بجنورد در روزهای گذشته بود؛ موضوعی که از اساس صحت نداشت. اما بهانهای شد تا ضد انقلاب خارجنشین به همراه برخی از رسانههای معلومالحال داخلی به دنبال بهرهبرداری از آن برای اهداف سیاسی خود باشند.
🔻گزارههای خبری: 1ـ سیدمصطفی تاجزاده با انتقاد از امام جمعه اصفهان نوشت: «آقای طباطبایینژاد! امام جمعه پرچمدار اتحاد و پیوند دهنده مردم است نه آنکه بین آنان شقاق و دودستگی ایجاد کند و مشوق تعرض گروهی به دسته دیگری شود. فهمیدی چه کردی؟ خواستی از دین دفاع کنی، دینداران را ذلیل کردی! حرف منکر خود را پس بگیر و از ملت ایران عذر بخواه». 2ـ «فرنوش امیرشاهی» در بیبیسی فارسی گفت: «در دهههای گذشته صحبت روحانیون منتج به قتل افراد میشود. اسید پاشی زنجیرهای اصفهان در سال 1393 به خاطر تذکر ائمه جمعه اصفهان صورت گرفت که حتی مشخص نشد چه تعداد از زنان قربانی این امر شدند. نقطه اشتراک این پروندهها این است که احکام سنگینی برای متهمان آن صادر نشده است.» 3ـ «امیر ناظمی» معاون وزیر ارتباطات درباره اظهارات امام جمعه اصفهان پیرامون لزوم «ناامن» شدن جامعه برای بدحجابان نوشت: «منظور امامجمعه اصفهان از ناامنی چیست و صراحتاً اعلام کنند مشمول اسیدپاشی نیست!»
🔹گزارههای تحلیلی: 1ـ «حجاب» جزء قوانین جمهوری اسلامی است و همگان باید به آن احترام بگذارند. با این حال برخورد با متخلفان در این موضوع بر عهده مسئولان امر بوده و برخورد شخصی قابل قبول نیست که این موضوع مورد تأیید ائمه جمعه نیز هست.
🔸2ـ افراد و رسانههای مخالف حجاب، اظهارات ائمه جمعه را بهانهای برای حمله به اصل حجاب و موضوع امربه معروف و نهی از منکر قرار دادهاند، درحالی که تحلیل آنها بر اساس مقدمه کذب شکل گرفت و همان طور که در بیانیه امام جمعه اصفهان نیز آمده است: «برداشت غلط از این مصداق و ایجاد ذهنیت ناصواب برخی از رسانهها باعث شد تا با تقطیع صحبتها، دروغپردازی و القای مطالب خودساخته، افکارعمومی را از موضوعات و مشکلات اصلی کشور منحرف نمایند.»
🔺 3ـ جریان سیاسی اصلاحات به جای آنکه پاسخگوی شرایط فعلی و شکست دیدگاههای دولت در امر کشورداری باشد، با همصدایی ضد انقلاب خارجنشین و فضاسازی رسانهای تلاش میکند ذهن جامعه را از اصل موضوع منحرف کند و خود را در جایگاه شاکی قرار دهد.
🔴 (نویسنده: فرهاد کوچکزاده)
#سیاسی_تحلیل
🔻دولت آمریکا در گزارشی جدید ایران را به تلاش برای دخالت در انتخابات متهم کرد
🔹️ دولت دونالد ترامپ در گزارشی جدید سه کشور ایران، روسیه و چین را به تلاش برای دخالت در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا متهم کرده است.
🔹️ در این گزارش آمده است: «دولت-ملتهایی مانند چین روسیه و ایران تلاش خواهند کرد از توانمندیهای سایبری یا نفوذ خارجی، برای ایجاد اخلال در زیرساختهای مربوط به انتخابات ریاستجمهوری آمریکا، تشدید تنشهای اجتماعی و نژادی، تضعیف اعتماد به مقامهای آمریکا و انتقاد از مقامهای منتخب ما استفاده کنند.»
#سیاسی_خبر
🔴 روند ناامید سازی مردم را اصلاحطلبان کلید زدند
💬 #جوان
🔹 بهزاد نبوی، از فعالان سیاسی اصلاحطلب معتقد است که اصلاحطلبان خود روند ناامید سازی مردم را شروع کردند و وقتی دیدند برای انتخابات مجلس یازدهم، مردم شور و شوق قبل را ندارند، از شرکت در انتخابات سر باز زدند.
🔸 او در گفتوگویی با روزنامه آرمان با اشاره به اینکه در دور قبلی انتخابات مجلس هم کاندیدای اصلی نداشتیم، ولی شرکت کردیم، میگوید: «تصور من این است که در این دوره، علت این اقدام اصلاحطلبان آن بود که مردم شور و شوق قبلی را نداشتند، ولی وظیفه یک جریانپیشاهنگ آن نیست که در مسیر مخالفان اصلاحات که کارشان ناامید سازی مردم است، حرکت کند. کار، کار ۱۰ روز آخر نیست، کار ناامیدسازی را دوستان از مدتها قبل شروع کرده بودند.
✅ نمیبایست در این مدت، مردم را از انتخابات ناامید میکردیم... اینکه نتیجه چیست، بالاخره در حال حاضر مجلس جدید سر کار است و نتیجه بعدیاش هم احتمالاً دولت «جوان انقلابی»ای است، که ما در تقدیم اختیارات کامل اداره کشور به آن سهیم هستیم.»
🔹 و بعد خیلی صریح مجدداً به ناامید سازی مردم از سوی اصلاحطلبان انتقاد میکند: «اگر ما در سالهای منتهی به انتخابات در ناامید سازی جامعه موضع نمیگرفتیم، شاید وضع مردم تغییر میکرد... در این شرایط اگر نامزدهای مطلوب هم میآمدند، نتیجهای بهتر عایدشان نمیشد.»
🔸 در واقع بهزاد نبوی هم حرف منتقدان اصلاحطلبان را میزند که اصلاحطلبان، چون از نارضایتی مردم از عملکردشان مطلع بودند و میدانستند که در انتخابات رأیی نخواهند آورد، با بهانههای دیگر، از شرکت در انتخابات پرهیز کردند. او حتی انتقادات کنونی اصلاحطلبان از دولت را هم اخلاقی نمیداند و میگوید:
✅ «اصلاحطلبانی که در این شرایط به دولت بابت مشکلات انتقاد میکنند، بیشتر به دنبال جدا کردن خرج خود از دولت، به امید کسب رأی در انتخابات بعدیاند، که اخلاقی نیست.»
💢 رویکرد غیراخلاقی اصلاحطلبان مدتهاست عیان شده است. وقتی پای پیروزی در میان است، خود را شریک و سهیم میدانند، وقتی پای ضعف و شکست است، بدون اشاره به نقش خود، ژست منتقد میگیرند. این رویکردها حالا از طرف همجناحیهایشان هم مورد نقد قرار میگیرد.
#سیاسی_تحلیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مایکل لودرس معاون بنیاد اورینت آلمان:
📍دکترین نظامی ایران بر پایه "دفاع رو به جلو" بنا نهاده شده
🔻ایران با حضور منطقه ای خود اين پیام را میدهد که جنگ علیه ما، جنگ در همه منطقه خواهد بود، این ریسک را برای هر مهاجمی بالا میبرد!
#آلمانی
#سیاسی_کلیپ
شرح زیارت اربعین از نگاه حضرت آیت الله مکارم شیرازی
شفقنا- حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی می گوید: تأمل در فرازهای آغازین زیارت اربعین نشان می دهد قیام امام حسین علیه السلام نه تنها آیین پیامبر بزرگ اسلام صلى الله علیه و آله را نجات داد، بلکه از محو اهداف رسالت سایر انبیا نیز جلوگیرى کرد.
به گزارش شفقنا، در یادداشتی که به مناسبت روز اربعین حسینی بر روی پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید قرار گرفته، آمده است: زیارت امامان معصومین ، با آن همه برکات معنوى و مادّى به عنوان «اولیاءاللَّه» و درخواست از آنان به عنوان «شفیعان درگاه الهى» و «عباد صالحین پروردگار» عین توحید و یکتاپرستى است، و سبب پرورش روح تقوا و ایمان است. در زیارت آنها، گاه صدها بار نام خداى یگانه برده مى شود و با «نماز زیارت» که نیایش خالصانه اى به درگاه خداست پایان مى یابد،لذا زیارات ائمه(علیهم السلام)، آمیخته با بلندترین و پر محتواترین مناجاتها و راز و نیاز[۱]الهى است. آن جا که پس از سلام و درود به امام زیارت شونده، خالصانه با خدایت نجوا مى کنى.[۲]
لذا هیچ کس «زیارت » را با «عبادت» نباید اشتباه کند، عبادت و پرستش مخصوص خداست، و منظور از زیارت احترام و بزرگداشت بزرگان اسلام و طلب شفاعت از آنها در پیشگاه خدا مى باشد، حتّى در روایات آمده که شخص پیامبر صلى الله علیه و آله گاه به زیارت اهل قبور مى رفت و در بقیع مى آمد و بر آنها سلام و درود مى فرستاد.[۳]،[۴]
بی شک ناب ترین و خالص ترین مفاهیم و مضامین توحیدى در زیارتنامه هاى مربوط به ائمۀ معصومین(علیهم السلام)مورد توجه قرار قرار گرفته است .[۱۲]در این میان زیارت اربعین از مضامین بسیار بلند و جامعى [۱۳]برخوردار است.[۱۴]
زیارت اربعین با سلام های توصیفی از امام صادق(علیه السلام)و درود بر حضرت ابى عبداللَّه علیه السلام و بیان ویژگى ها و صفات آن حضرت شروع شده، سپس به تشریح اهداف و آثار قیام آن حضرت پرداخته است.[۱۵]
باید دانست آنچه در زیارت مهم است کیفیّت است نه مقدار و کمیّت و گاه یک سلام یا چند سلام کوتاه جاى یک زیارت طولانى را مى گیرد.[۱۶]لذا می خوانیم:
السَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ؛ سلام بر ولىّ خدا و دوستدارش.[۱۷]
السَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ؛ سلام بر خلیل خدا و محرم اسرارش.[۱۸]
السَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ؛سلام بر برگزیده خدا و فرزند برگزیده اش.[۱۹]
السَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ؛ سلام بر حسین مظلوم شهید (در راه خدا).[۲۰]
السَّلامُ على اسیرِ الْکُرُباتِ، وَقَتیلِ الْعَبَراتِ؛سلام بر اسیر در بند ناگوارى ها و کشته اى که اشک فراوان بر او ریخته مى شود.[۲۱]
طبق نقل «کلینى» و «ابن قولویه» گروهى از یاران امام صادق علیه السلام نزد آن حضرت بودند، یکى از بزرگان آنها عرض کرد:[۲۲]فدایت شوم، من بسیارى از اوقات امام حسین علیه السلام را یاد مى کنم، در آن لحظه چه بگویم؟ فرمود: سه مرتبه بگو:[۲۳]«السَّلامُ عَلَیْکَ یا اباعَبْدِاللَّه»[۲۴]چرا که سلام ، از دور یا نزدیک به آن حضرت مى رسد.[۲۵]
روایات مربوط به فضایل زیارت امام حسین (صلوات اللَّه علیه) بسیار زیاد است،در این زمینه می توان به یکى از مهمترین مصادر و منابع مورد اعتماد علماى شیعه یعنى کتاب «کامل الزیارات»[۵] (تألیف محدّث و فقیه جلیل القدر، صاحب صدق و امانت، استاد مرحوم شیخ مفید رحمه الله و جمعى از بزرگان دیگر یعنى جعفر بن محمّد بن قولویه) اشاره کرد.[۶]
در این زمینه می خوانیم: هیچ ملک مقرّب و پیامبر مرسلى نیست مگر این که از خدا طلب مى کند که اذن زیارت امام حسین علیه السلام را برایش صادر کند، پس پیوسته، فوجى از ارواح انبیا و فرشتگان (از آسمانها) پایین مى آیند و فوجى بالا مى روند.[۷]
در روایت دیگر آمده است:«هر شب هفتاد هزار فرشته از آسمان فرود مى آیند و پس از طواف خانه خدا و زیارت قبر پیامبر صلى الله علیه و آله وامیرمؤمنان علیه السلام، به زیارت قبر امام حسین علیه السلام مى روند وقبل از طلوع خورشید به آسمان عروج مى کنند».[۸]
هم چنین یکى از یاران امام صادق علیه السلام از آن حضرت نقل مى کند که فرمود: «رسول گرامى و على علیهما السلام و فاطمه علیها السلام و همه ائمّه علیهم السلام براى زوّار امام حسین علیه السلام دعا مى کنند»[۹] و نیز نقل مى کند که آن حضرت فرمود: «آیا دوست ندارى از کسانى باشى که از دنیا بیرون مى روند در حالى که گناهى بر آنها نیست؟ آیا دوست ندارى از آنانى باشى که رسول اللَّه صلى الله علیه و آله با آنان مصافحه مى کند؟»[۱۰] (پس زیارت آن حضرت را فراموش مکن).[۱۱]
ه را به خدا واگذار کرد. این حقیقت بارها در کلمات، سیره و رفتار امام حسین علیه السلام جلوه گر شده است.[۶۲]
در زیارات در مقابل قبور شهیدان راه خدا از جمله در مقابل قبر امام حسین(علیه السلام) مى گوئیم: سلام بر تو اى حسینى که وارث آدم، وارث نوح، وارث ابراهیم، و وارث موسى و عیسى و محمدى … که این ارثى است در جنبه هاى اعتقادى و اخلاقى و معنوى و روحانى .[۴۸]
شباهت امام حسین (علیه السلام) و حضرت ابراهیم(ع)
در اثر حصول معرفت، گاه این شناخت به مرحله عشق و محبت مى رسد که انسان همه چیز را در راه محبوب مى دهد چنان که در حالات حضرت ابراهیم (على نبینا وآله وعلیه السلام) آمده، آن حضرت ثروت هنگفتى داشت فرشته اى از فرشتگان آسمانى مامور امتحان وى شد؛[۴۹]ابراهیم (علیه السلام) به یک جلوه همه ثروت خود را مى بخشد، زیرا غیر از او کسى نمى بیند و اگر هم ببیند اعتبارى براى آن ها در نظر نمى گیرد.[۵۰]
لذا انسان ها مى توانند به این مقام برسند که ماسواى خدا را فداى پروردگار و خالق کنند و محبوب حقیقى را بر دیگران مقدم دارند؛ در سر سلسله این افراد انبیاء و ائمه (علیه السلام) جلوه و درخشندگى خاصى دارند، حالات آنها در قرآن و دیگر منابع نشان دهنده ایثار و گذشتن از همه چیز در راه محبوب است، زیرا عظمت او را درک کرده و غیر او را ناچیز تلّقى مى کردند به طور نمونه امتحانات و ابتلائات ابراهیم (على نبیّنا وآله وعلیه السلام) در انبیاء و واقعه کربلا و جانبازى حسین بن على (علیه السلام) در بین اولیاء و گذشتن او از همه چیز خود در حالى که شرایط براى صلح و رسیدن به مقامات دنیوى آماده بود زبانزد خاص و عام است.[۵۱]
اینگونه است که امام حسین علیه السلام در گفت و گو با عبداللَّه بن عبّاس فرمود: «…وَ اسْتَعْصَمْتُ بِالْکَلِمَهِ الّتی قالَها ابْراهیمُ الْخَلیلُ علیه السلام یَوْمَ أُلْقیَ فی النَّارِ: (حَسْبِی اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ) فَکانَتِ النَّارُ عَلَیْهِ بَرْداً وَسَلاماً؛». « هر گاه و احساس کنم امنیّت حرم در خطر مى افتد) به جاى دیگر خواهم رفت، و به سخن ابراهیم علیه السلام آنگاه که در آتش افکنده شد پناه مى برم که گفت: «حَسْبِىَ اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ ؛ خدا مرا کافى است و او بهترین حامى من است». در نتیجه، آتش بر او سرد و سالم گردید».[۵۲]
امام حسین(علیه السلام) و دفاع از جایگاه رفیع امامت و ولایت
در فرازی از زیارت اربعین می خوانیم:« السَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ؛ سلام بر ولىّ خدا و دوستدارش»[۵۳]، در این زمینه امام باقر علیه السلام در آن حدیث معروف فرمودند:؛ اسلام بر پنج پایه بنا شده است: نماز و زکات و حج و روزه و ولایت . زراره پرسید: کدام یک از همه مهمتر است؟ امام علیه السلام فرمود: ولایت ، زیرا ولایت کلید (موفّقیّت) بقیّه است و والى راهنماى انجام آنها».[۵۴]
منظور از ولایت چیست؟
عدّه اى معتقدند منظور از ولایت، محبّت و دوستى و عشق به اهل بیت علیهم السلام و توسّل به آن بزرگواران است؛ در حالى که منظور از ولایت در اینجا تشکیل حکومت است. یعنى یک مسلمان علاوه بر نماز و زکات و حج و روزه، باید حکومت [۵۵]اسلامى را پذیرا باشد.[۵۶] بنابراین، ولایت تنها عشق و علاقه و محبّت و توسّل نیست، بلکه به معناى پذیرش برنامه هاى حکومت اسلامى از سوى امامان معصوم یا پیامبران الهى علیهم السلام است. و لذا در طول تاریخ هر یک از پیامبران قدرت پیدا کردند تشکیل حکومت دادند. حضرت داوود، سلیمان، موسى علیهم السلام و رسول مکرم اسلام صلى الله علیه و آله از جمله آن بزرگوارانند. و اگر پیامبرانى چون حضرت ابراهیم و عیسى علیهما السلام دست به این کار بزرگ نزدند، فرصت یا امکانات کافى در اختیار نداشتند.[۵۷]
لذا امام حسین علیه السلام براى اینکه صرفاً به شهادت برسد به کربلا نیامد، بلکه در پى اهدافى از جمله تشکیل حکومت اسلامى [۵۸]عزم کربلا کرد؛ هر چند مى دانست در پایان شهید مى شود.[۵۹]
اخلاص و خدا محوری؛ رمز بقای انقلاب امام حسین (علیه السلام)
تفکر در فراز ابتدایی زیارت اربعین، پرده از واقعیتی به نام اخلاص و خدا محوری در نهضت حسینی پرده بر می گشاید؛لذا در زیارتنامه هاى مربوط به امام حسین علیه السلام از جمله زیارت وارث مى خوانیم:«اشْهَدُ انَّکَ قَدْ اقَمْتَ الصَّلاهَ، وَآتَیْتَ الزَّکاهَ، وَامَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَیْتَ عَنْ الْمُنْکَرِ، وَاطَعْتَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ حَتّى اتیکَ الْیَقینُ ؛ شهادت مى دهم که تو (امام حسین علیه السلام) نماز را بپا داشتى، و زکات را پرداختى، و امر به معروف و نهى از منکر کردى، و تا هنگام شهادت از خدا و رسولش اطاعت کردى».[۶۰]،[۶۱]
لذا می توان دریافت عنصر نیّت و انگیزه الهى در قیام امام حسین علیه السلام بسیار ممتاز است. آن حضرت فقط و فقط براى رضاى خدا و احیاى دین حق دست به قیام زد و هرگز هیچ عنصر دنیوى و جاه طلبانه در قیام او دخالت نداشت؛ جاى جاى تاریخ کربلا گواه این مدّعاست. از این رو، امام علیه السلام در این نهضت همواره به وظیفه الهى خویش مى اندیشید و نتیج
سلام
« سلام»،در لغت به معنى صلح و آرامش است[۲۶] زیرا در آن سلامت از خونریزى و جنگ است.[۲۷]
سلام به معنى وسیع کلمه دلالت بر سلامت روح و فکر و زبان و رفتار و کردار دارد.[۲۸]
سلام به معنى تسلیم است [۲۹] و بعضى آن را به معنى اطاعت تفسیر کرده اند.[۳۰]
سلام ترسیم یک محیط بهشتى است خالی از هر گونه اذیت و ایذاء.[۳۱]
سلام نشانه یک محیط امن و امان، یک محیط مملو از صفا و صمیمیت و پاکى و تقوا و صلح و آرامش است .[۳۲]
معنای سلام در فراز آغازین زیارت اربعین
معنى سلام فرستادن بر امام حسین (علیه السلام) در فرازهای ابتدایی زیارت اربعین تقاضاى سلامت امام حسیبن(علیه السلام) از پیشگاه خدا است؛[۳۳] به ویژه آنکه وقتی زیارتى از زیارات ائمّه طاهرین (صلوات اللَّه علیهم اجمعین) را می خوانیم، قرب و لطف و رحمت و کرامت آنها را در نظر می آوریم و این که آنها شفیعان درگاه و مقرّبان خدایند؛ کلام ما را مى شنوند و سلام ما را جواب مى گویند و بر جایگاه و مقامى که هم اکنون در آن قرار داریم شاهد و ناظرند .[۳۴]
در فرازهای ابتدایی زیارت اربعین؛ تسلیم قولى و عملى در برابر حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) آشکار است، زیرا کسى که به او سلام مى فرستد و تقاضاى سلامت او را از خدا مى کند نسبت به او عشق مى ورزد و او را به عنوان امام واجب الاطاعه مى شناسد.[۳۵]
حسین (علیه السلام)؛ وارث انبیاء
تأمل در فرازهای آغازین زیارت اربعین نشان می دهد قیام امام حسین علیه السلام نه تنها آیین پیامبر بزرگ اسلام صلى الله علیه و آله را نجات داد، بلکه از محو اهداف رسالت سایر انبیا نیز جلوگیرى کرد. چرا که رسول خدا صلى الله علیه و آله کامل کننده رسالت پیامبران گذشته و خاتم رسولان و دین او خاتم ادیان بود.[۳۶]
گویا تلاش هاى همه انبیاى گذشته مقدّمه اى بود براى ظهور پیامبر خاتم و سپردن پرچم هدایت بشرى به دست آن حضرت تا دامنه قیامت.[۳۷]
مى دانیم این آیین که خاتم ادیان الهى بود، در عصر حکومت معاویه و یزید مورد[۳۸] تهدید قرار گرفت، به ویژه در سلطنت یزید؛ و بیم آن مى رفت که ثمرات تلاش هاى انبیا و به ویژه پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله به فراموشى سپرده شود. در چنین شرایطى شهادت امام حسین علیه السلام به احیاى آیین خدا کمک کرد و درخت توحید و نبوّت را طراوت و سرسبزى تازه اى بخشید.[۳۹]
و شاید به همین دلیل در فراز آغازین زیارت اربعین» نه تنها امام حسین علیه السلام وارث پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله بلکه وارث انبیاى بزرگى همچون حضرت آدم علیه السلام، حضرت نوح علیه السلام، حضرت ابراهیم علیه السلام، حضرت موسى علیه السلام و حضرت عیسى علیه السلام نامیده شده است.[۴۰]
گویا حسین علیه السلام همچون گلابى است که از گل هاى متعدّد گلستان توحید و نبوّت گرفته شده، بوى همه انبیاى گذشته را دارد و وارث همه آنهاست.[۴۱]
تبیین مفهوم «امام حسین(علیه السلام) وارث انبیای الهی»
مساله« ارث خلافت و حکومت» در خاندان پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه اهل بیت(علیهم السلام) از جمله امور مهمی است که در روایات به آن اشاره شده است[۴۲]؛از جمله در حدیثى از امام صادق( علیه السلام) مى خوانیم که وقتى از تفسیر آیه أُولُوا الْأَرْحام [۴۳]،[۴۴] سؤال کردند امام(علیه السلام) فرمود: این در باره فرزندان حسین (علیه السلام) نازل شده، و هنگامى که راوى سؤال کرد آیا این در باره ارث اموال نیست؟ امام فرمود نه در باره حکومت و ولایت است.[۴۵] بدیهى است منظور از این احادیث توجه دادن به این نکته است که ارث مفهوم وسیعى دارد که هم ارث اموال را شامل مى شود و هم ارث خلافت و ولایت را.[۴۶]
این توارث هیچگونه شباهتى با مساله توارث سلطنت در سلسله پادشاهان ندارد، اینجا توارثى است بخاطر شایستگى ها و لیاقتها و لذا در میان فرزندان امامان تنها شامل حال کسانى مى شد که داراى این شایستگى بودند، درست شبیه آنچه ابراهیم (علیه السلام) براى فرزندان خود از خدا مى خواهد، و خداوند به او مى گوید:امامت و ولایت من به آن گروه از فرزندان تو که در صف ظالمان قرار داشته اند نمى رسد بلکه مخصوص پاکان آنها است.[۴۷]
این حقیقت بارها در کلمات، سیره و رفتار امام حسین علیه السلام جلوه گر شده است.[۶۲]
آرى؛ آنجا که آیین خدا به خطر افتد و خطر سلطه شرک و کفر و ظلم و الحاد بر جامعه اسلامى احساس شود، تقدیم جان و مال و مقام، کارى است والا و پر ارزش.[۶۳]
در واقع، آیین خدا که راهگشاى همه انسان ها به سوى سعادت جاویدان است به قدرى مهم است که مردانى همچون امام حسین علیه السلام و یاران با ایمانش براى نجات آن از سلطه منافقان و دشمنان حق، هستى خویش را مخلصانه تقدیم مى کنند.[۶۴]
سخن آخر
امید است با تأمل در زیارت اربعین ،هدف آن حضرت از این قیام و آن شهادت را دریابیم تا ما هم از آن سرور آزادگان الگو بگیریم و [۶۵]و زیارت هایمان مصداق واقعی «عارفاً بحقّه» باشد.[۶۶]
.
[۲] همان؛ ص ۲۰۹.
[۳] ر.ک: صحیح مسلم ، سنن ابوداود ، نسایى ، مسند احمد ، صحیح ترمذى، سنن بیهقى .
[۴] اعتقاد ما ؛ ص۱۰۸.
[۵] مؤلّف این کتاب در مقدّمه آن مى گوید:« آنچه در این کتاب نقل کرده ام از طریق موثّقین از اصحاب ما مى باشد» و بر این اساس بعضى ازبزرگان تمام روات آن را معتبر و از ثقات شمرده اند.( کلیات مفاتیح نوین ؛ ص۳۵۸).
[۶] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص۳۵۸.
[۷] کامل الزیارات؛ ب ۳۹؛ ص ۱۱۴؛ ح ۴.
[۸] همان ؛ح ۲.
[۹] همان؛ ب ۴۰؛ ص ۱۱۶؛ ح ۱.
[۱۰] همان؛ ب ۴۱؛ ص ۱۱۸؛ ح ۳.
[۱۱] کلیات مفاتیح نوین، ص ۳۵۹.
[۱۲] داستان یاران: مجموعه بحث هاى تفسیرى حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى (مدظله) ؛ ص۶۳.
[۱۳] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص۳۶۴.
[۱۴] همان؛ ص۳۶۵.
[۱۵] اهداف قیام حسینى ؛ ص۷۳.
[۱۶] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص۲۱۸.
[۱۷] همان ؛ ص۴۰۱.
[۱۸] همان.
[۱۹] همان.
[۲۰] همان.
[۲۱] همان.
[۲۲] همان ؛ ص۳۷۱.
[۲۳] همان.
[۲۴] در روایت کافى به جاى« السلام علیک یا ابا عبداللّه»« صلى اللَّهُ علیک یا ابا عبداللّه» آمده، ولى روایت کامل الزیارات( السلام علیک یااباعبداللَّه) با ادامه حدیث هماهنگ تر است، زیرا در هر دو روایت امام علیه السلام بعد از آن فرمود:« چرا که« سلام» از دور یا نزدیک به او مى رسد».
[۲۵] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص۳۷۱.
[۲۶] تفسیر نمونه ؛ ج ۲ ؛ ص۸۱.
[۲۷] پیام قرآن ؛ ج ۴ ؛ ص۳۹۸.
[۲۸] تفسیر نمونه ؛ ج ۱۳ ؛ ص۱۰۶.
[۲۹] کتاب النکاح ؛ ج ۳ ؛ ص۱۱۲.
[۳۰] تفسیر نمونه ؛ ج ۲ ؛ ص۸۱.
[۳۱] همان ؛ ج ۱۳ ؛ ص۱۰۶.
[۳۲] همان.
[۳۳] همان ؛ ج ۱۷ ؛ ص۴۱۷.
[۳۴] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص۲۸.
[۳۵] تفسیر نمونه ؛ ج ۱۷ ؛ ص۴۱۸.
[۳۶] عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص۶۵۹.
[۳۷] همان.
[۳۸] همان.
[۳۹] همان؛ ص ۶۶۰.
[۴۰] همان.
[۴۱] همان.
[۴۲] تفسیر نمونه ؛ ج ۱۷ ؛ ص۲۰۸.
[۴۳] سورۀ احزاب آیۀ ۶.
[۴۴] تفسیر نمونه ؛ ج ۱۷ ؛ ص۲۰۸.
[۴۵] ر.ک:برهان؛ج ۳؛ ص ۲۹۲ -۲۹۳؛ح۱۶.
[۴۶] تفسیر نمونه، ج ۱۷، ص ۲۰۹.
[۴۷] همان.
[۴۸] همان.
[۴۹] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج ۱ ؛ ص۲۳۱.
[۵۰] همان.
[۵۱] همان.
[۵۲] عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص۳۴۰.
[۵۳] کلیات مفاتیح نوین ؛ ص۴۰۱.
[۵۴] کافى؛ ج ۲؛ کتاب الایمان والکفر؛ باب دعائم الاسلام؛ ح ۵.
[۵۵] اهداف قیام حسینى ؛ ص۸۶.
[۵۶] همان؛ص ۸۷.
[۵۷] همان.
[۵۸] همان.
[۵۹] همان؛ ص ۸۸.
[۶۰] مفاتیح نوین؛ ص ۳۸۲، بحارالانوار؛ ج ۹۸؛ ص ۱۹۷؛ ح ۳۲.
[۶۱] اهداف قیام حسینى ؛ ص۳۸.
[۶۲] عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها ؛ ص۳۰.
[۶۳] همان ؛ ص۲۳۰.
[۶۴] همان.
[۶۵] اهداف قیام حسینى ؛ ص۹.
[۶۶] همان؛ ص ۱۰.