eitaa logo
دکتر کبری خزعلی
128 دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
9.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عدم ارائه برنامه دولت مورد تعجب و تذکر نمایندگان قرار گرفت 🔹 پزشکیان در اقدامی عجیب برنامه دولت را به نمایندگان مجلس ارائه نکرد. او همانند زمان انتخابات گفت برنامه دولت من، همان برنامه هفتم توسعه است. 🔹عدم ارائه برنامه دولت مورد تعجب و تذکر نمایندگان قرار گرفت و با اشاره به متن صریح قانون، این اقدام را برخلاف قوانین دانستند. 🔹قالیباف بدون توجه به تذکرات نمایندگان از آنان خواست که کمتر تذکر بدهند. ✅ @Rajanews_com
هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
🔻 آقای رییس جمهور، نطق امروزتان خسته کننده، تکراری و تعجب برانگیز بود 🔹حمید ابوطالبی، مشاور سیاسی روحانی: آقای پزشکیان نطق امروز‌تان در مجلس هم تعجب برانگیز بود. نطقی که از حداقل جذابیت برخوردار بود؛ مطالب تکراری و سخنان درهم ریخته‌ و خسته‌کننده‌تان همهمه نمایندگان را برمی‌انگیخت؛ حرف تازه‌ای نداشتید؛ هیچ راه حلی برای هیچ چیزی ارائه ننمودید؛ نه برنامه‌ای در کار بود، نه پیشنهادی! تا بدانجا که کسی متوجه نشد که شما چه می‌گویید! نه مردم دریافتند که دولت جنابعالی به کجا خواهد رفت؛ و نه نمایندگان متوجه شدند که باید با چه چیزی موافقت کرده و یا با چه چیزی مخالفت کنند… 🔹 اما از همه مهم‌تر، اتفاق نامیمونی است که ظاهرا در دوره جنابعالی با افتخار در حال رونمایی می‌باشد؛ و آن اینکه دائما در روخوانی اشتباه می‌کنید، همواره می‌گویید حرف زدن نمی‌دانید، حتی حوصله‌ی خواندن نوشته‌های‌ خودتان را هم ندارید! و… ✅ @Rajanews_com
هدایت شده از خبر فوری سراسری
منظورشون از ۱۰ هزار ساعت یعنی ۱۰ هزار نفر ساعت. مثلا یک جلسه ۱۰۰ نفره اگر ۵ ساعت طول بکشه اصطلاحا میگن ۵۰۰ نفرساعت وقت صرف شده. 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari
هدایت شده از خبر فوری سراسری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♨️ پزشکیان: ۱۰ هزار ساعت روی وزرای پیشنهادی کار کردیم رئیس‌جمهور: 🔹ما به همه افراد و شخصیت‌ها گفتیم که افرادی که به نظرشان می‌توانند به دولت کمک کنند را به ما معرفی کنند، نزدیک ۱۰ هزار ساعت روی وزرای پیشنهادی کار کرده ایم و ۱۰ هزار پرونده شخصیت‌ها را بررسی کرده‌ایم. 🔹ما به گفته‌هایمان پایبند بودیم و سعی کردیم نمادی از وفاق ملی باشند و این شخصیت‌ها از دولت شهید رئیسی، روحانی، احمدی‌نژاد و مجموعه‌ای از اشخاصی است که برای این مملکت و انقلاب زحمت می‌کشند. 🔹از شما نمایندگان می‌خواهم کاری کنید که صدای واحدی از ما و شما هم داخل و هم خارج از کشور از ما بیرون بیاید. 🔹باید دست به دست هم بدهیم که این مملکت بزرگ شود. ما را در این نگاه و در رفتن به سمت به وفاق یاری کنید. کاری کنید که دنیا بداند یکصدا با هم در پشت مقام معظم رهبری و در جهت رسیدن به آن چشم‌اندازها تلاش، کوشش و هم‌صدا خواهیم بود و اختلافات را کنار خواهیم گذاشت. 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari
هدایت شده از خبر فوری سراسری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️محمد قسیم عثمانی نماینده مخالف کابینه پزشکیان: در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران هیچ‌ چیزی به اندازه کابینه پزشکیان باعث دلسری بانوان و اهل سنت نشده است 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari
هدایت شده از خبر فوری سراسری
. ♨️ سردار رادان: در دولت جدید هم گشت ارشاد را ادامه‌ می‌دهیم/ احتمالا در نحوه اجرا نکاتی باشد سردار احمدرضا رادان، در خصوص اجرای طرح نور در دولت جدید: 🔹در خصوص اجرای طرح نور باید به قانون مراجعه کنیم زیرا هر چیزی که قانون باشد، پلیس مجری آن بوده و باید طبق قانون آن را انجام دهد، مگر اینکه از همان مسیر قانونی تکلیف از پلیس برداشته شود. 🔹آن چیزی که من متوجه شدم، این است که ریاست محترم جمهوری به شدت به اجرای قانون علاقه‌مند هستند و در صحبتی که با همدیگر داشتیم، ایشان قانون را ملاک خودشان می‌دانند و بایستی مسیر را دنبال کنیم. 🔹ما روی چرایی موضوع بحث نداشتیم، ممکن است در چگونگی موضوع نکته‌ای وجود داشته باشد. پس چرایی هست و چگونگی می‌تواند در هر مقطعی تفاوت‌هایی در اجرا داشته باشد. 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari
هدایت شده از خبر فوری سراسری
. ♨️ راه آهن: متاسفانه عوامل ریلی افغانستان بدون اجازه خاک جمهوری اسلامی ایران را تصرف کرده و پرسنل راه آهن ایران را ضرب و شتم نموده و شیشه خودروی آنها را نیز خرد کردند. 🔹عوامل شرکت خصوصی کنسرسیوم ریلی افغانستان بدون اجازه اقدام به تصرف غیرقانونی ایستگاه میوتک در خاک جمهوری اسلامی ایران کردند و با شکستن قفل ساختمان ایستگاه وارد آن شدند. 🔹در پی تجاوز عوامل شرکت ریلی خصوصی موسوم به «کنسرسیوم ریلی افغانستان» به حریم ریلی ایران، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرد: اجازه تجاوز به حریم ریلی جمهوری اسلامی ایران را نمی‌دهیم و هیچ‌کس فراتر از قانون نیست. 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari
هدایت شده از خبر فوری سراسری
. ♨️ انتقاد رسایی از نطق پزشکیان در مجلس 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
یکی از کسانی که قطعا به او رای اعتماد نخواهم داد دکتر ظفرقندی وزیر پیشنهادی برای وزارت بهداشت است. جدای از مواضع سیاسی افراطی و رادیکالش که نشان میدهد چندان ربطی به جمهوری اسلامی ندارد و احتمالا این وزارتخانه تخصصی را به یک پایگاه سیاسی برای تندروهای اصلاح طلب تبدیل خواهد کرد، سپردن این وزارتخانه به "یک پزشک" که در حوزه نظام سلامت به صورت کلان ایده و تخصصی ندارد تکرار اشتباهات قبل و مصداق تعارض منافع است. چرا هیچگاه وزیر کار یک کارگر نبوده ولی همیشه وزیر بهداشت یک پزشک و فرد غیرمتخصص در حوزه نظام سلامت بوده؟ امری که در بسیاری از کشورها رعایت میشود و وزیر بهداشت را یک اقتصاددان یا مدیر پروژه های کلان قرار میدهند که نسبت به حوزه نظام سلامت به صورت کلان ایده و رویکرد داشته باشد. این چرخه معیوب در ایران نیز باید یک جا بهم بخورد. @Sabety_ir
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
چیزی نیست اصلاح‌طلبا به کسی که دلار ۱۰ تومنی رو کرد ۳۰ تومن میگن گلادیاتور 😂 به ظریف که برجام رو درست نخونده بود هم میگفتن امیرکبیر 😄 کلا شیش میزنن @Afsaran_ir
🔆زنگ عبرت 🔴به نظر صحبت امروز کوچک زاده در مجلس منطق قوی داشت. می گوید طبق آیین نامه ما باید برنامه کلی دولت را امروز بررسی کنیم. دولت برنامه داده؟خیر سپس می پرسد مخالفان در مخالفت با چی می خواهند صحبت کنند؟ برنامه هفتم؟ سیاست های کلی نظام؟ چشم انداز؟ (٣موردی که پزشیکیان تاکید دارد) پاسخ؟ عبدالله گنجی 🇮🇷کانال‌های نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸 🌍 @ebratha_ir ایتا 🌍 @ebratha.org سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 قالیباف: بعضی اوقات از تریبون ملی حرف‌هایی به دفاع از قومیت‌ها و مذاهب می زنیم که با دو قطبی‌های جعلی باعث مشکلات بیشتر می‌شود. 🇮🇷کانال‌های نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸 🌍 @ebratha_ir ایتا 🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از اخبار ویژه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فلاحی: پشت تک بانوی کابینه دلالان سیاسی نیستند موافق کلیات برنامه های پیشنهادی دولت: 🔹نقطه درخشان این کابینه انتخاب یک بانوی متعهد و متخصص است که برعکس بسیاری از مردان سیاست آسانسوری بالا نرفته است. 🔹پشت سر تک بانوی کابینه چهاردهم دلالان سیاسی نیستند، پشت سرش زمین خواران و هلدینگ‌های فاسد اقتصادی نیستند بلکه پشت سرش نام پدر شهیدش است که روزگاری بر خاک افتاد تا پرچم این سرزمین بر خاک نیفتد. کانال خبری در ایتا بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4073259207Ce587f9582c
هدایت شده از اخبار ویژه
🎥۲۶ نماینده مجلس حتی در رای‌گیری ادامه جلسات رای اعتماد در شیفت بعداز ظهر هم مشارکت نکردند! کانال خبری در ایتا بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4073259207Ce587f9582c
هدایت شده از دین سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلتنگ‌تر از همه...💔 گر چه دوریم به یاد تو سخن میگوییم ┄┄┅┅┅✧🌷یازهرا🌷✧┅┅┄┄ ╭┅─────────┅╮ 📡 کانال دین سیاسی 🇮🇷 @dine_siasi ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از خبر فوری سراسری
میدونید بعضی نمایندگان در مورد چه لیستی از پزشکیان تشکر کردن؟ به دو سه نفرشون اشاره میکنم و کافیه! حقیقتش دیگه حوصله ای برام نمونده بخوام بیشتر توضیح بدم بعضی وقتها یاد فیلم دوئل میفتم. آخر فیلم مشخص شد اون بسیجی ها که شهید شدن با نیت خیر و صادقانه و خالصانه و در راه خدا و دفاع از وطن نادانسته داشتن به ضد انقلابها و دزدها کمک میکردن.
هدایت شده از خبر فوری سراسری
بیخیال! بنا به تکلیف هرآنچه نیاز بود قبلا گفته شد به ادامه خبرها میپردازیم
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
⭕️عیار کابینه را با برنامه‌ها می‌سنجیم 🔷جلسه بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس برگزار شد. 🔹در این جلسه که با حضور نماینده‌های مجلس، اساتید دانشگاه، نمایندگان دولت سیزدهم و فعالین بخش خصوصی برگزار شد، دکتر جلیلی بعد از شنیدن نظرات کارشناسان درباره برنامه وزرای پیشنهادی گفت: 🔹آقای رییس جمهور گفتند صبر کنید کابینه را از روی عملکردش نقد کنید، بگذارید عمل شود بعد نقد کنید، اما هر چه کمک پیشینی باشد و هر چه دانشگاهیان کمک کنند برنامه‌ها را بررسی کنند، کارنامه آتی دولت بهبود می‌یابد. 🔹برنامه گام اول است. قصور در کمک پیشینی در کارنامه پسینی اثر خواهد داشت. امروز بحث همه است، دولت دولت همه است و پیشرفت او پیشرفت همه. پس همه باید کمک کنند 🔹آقای پزشکیان روی روش برنامه‌نویسی در مناظره‌ها حساسیت داشتند، این برنامه‌ای که وزرا معرفی کردند آیا از نظر روش‌شناسی طبق همان مختصاتی است که ایشان مد نظر داشتند؟ خوب است دانشگاهیان پیش از ورود به جزئیات، از زاویه روش‌شناسی نوشتن برنامه به این موضوع بپردازند. 🔹هنر برنامه نویسی در روشن کردن راه رسیدن از نقطه موجود به مطلوب است؛ اینکه فقط بخشی از برنامه‌های بالادستی را بنویسیم کافی نیست 🔹وزارت‌خانه‌ها جزایر جدا از هم نیستند، اینها باید در هماهنگی و انسجام با هم باشند و هماهنگی درونی داشته باشند. 🔹هرچند دولت باید طبق آیین‌نامه مجلس برنامه خود را همراه با معرفی وزرا بدهد، اما آقای رییس جمهور گفتند برنامه دولت همان برنامه هفتم است؛ سوال این است که برای تحقق آن چگونه در هر وزارتخانه تدبیر اندیشیده شده است؟ 🔹همان‌طور که رئیس جمهور محترم بارها به نقش مرکزی برنامه هفتم و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در سیاست‌گذاری‌های دولت چهاردهم اشاره داشتند، امتداد این گفتمان باید بطور خاص در کارنامه و برنامه وزرای پیشنهادی و کابینه انتصابی دولت چهاردهم نیز مشهود باشد. 🔹️رشد اقتصادی ۸ درصد در پنج‌سال آینده، بیش از آنکه یک هدف‌گذاری کلّی باشد، نیازمند تعریف وظایف برای هر دستگاه و تبدیل به برنامه اقدام و وظایف مشخص و مجزا است. الزام رشد هشت درصد، ارزآوری است؟ سهم دانشگاه‌ها از ارزآوری چیست؟ 🔹افزایش بهره‌وری یکی دیگر از رویکردهای مهم است؛ سرمایه برای آن لازم است، اما نقش مدیریت، نقش فناوری و نقش نیروی انسانی در آن چیست و دولت چه برنامه‌ای برای آن اندیشیده است؟ 🔹هر وزارتخانه هم باید بگوید چگونه نیروهای وزارت خانه خود را پای ارتقای بهره‌وری می‌آورد، هم مردم را چگونه پای کار می‌اورد؟ من این را بسیار در برنامه کم رنگ دیدم. 🔹در برنامه وزارت اقتصاد به تامین مالی اشاره شده است، اما با چه شیوه‌هایی؟ به جز تکرار برنامه هفتم، باید بگویند چگونه می‌خواهند آن را محقق کنند. 🔹وزیر پیشنهادی نفت که معاون نظارت هم بوده است باید بگوید چگونه مسئله میترینگ را که از هدررفت‌های عظیم جلوگیری می‌کند و در برنامه هفتم هم آمده است آن را حل می‌کند؟
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢«مقبولیت مردمی»، «حقانیت» و «عمر بن سعد»! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸یکی از مباحث مهم معرفتی و سلوکی که در هیاهوهای سیاسی کمتر کسی جرئت ابراز آن را دارد این است که بر اساس آموزه‌های قرآنی که مؤیَد به برهان عقلی هم هست، «مقبولیت مردمی» و «رد و قبول عامه»، برای اثبات یا رد یک اندیشه یا رفتار، ارزش چندانی ندارد؛ یعنی نه نشانه درستی ایده یا رفتاری است و نه نشانه نادرستی آن! معیار درستی و نادرستی در نزد خدای متعال و از نگاه عقل، چیز دیگری است. به همین دلیل، نامقبولیت پیام‌های پیامبران الهی برای اکثریت مردم دوران خودشان، هرگز به معنای نادرستی آن پیام‌ها و حقانیت مردم نبود. به همین دلیل، مخالفت‌ها و بلکه دشمنی‌های اکثریت، هرگز آنان را از تلاش در جهت دستیابی به اهداف‌شان و انجام رسالت‌شان منصرف یا حتی سست و ناامید نکرد. غیر حق جان نبی را یار نیست با قبول و رد خلقش کار نیست 🔹 جالب است بدانیم که عمربن سعد علیرغم همه پلیدی و ناپاکی و ناراستی‌ای که داشت، در ادبیات عامه ملقب به لقب «صدوق» یعنی «بسیار راستگو» شده است! آیا چنین لقبی که از سوی عامه به چنین جنایتکاری داده شده است، تأثیری در کاستن از عمق جنایت او دارد؟! آیا چون عامه او را صدوق خوانده‌اند، فی‌الواقع هم صدوق بوده است؟! آیا چون در نزد آنان فردی مقبول بوده است، نزد خدای متعال هم مقبول است؟! خلاصه آنکه، مقبولیت و منفوریت مردمی، ارزش استقلالی ندارد. به تنهایی نمی‌تواند نشانه حقانیت باشد. آنچه که برای سعادت حقیقی ما مهم است تلاش در جهت شناخت درست وظیفه و اقدام به انجام وظیفه است: باز پران کن حمام روح گیر در ره دعوت طریق نوح گیر خدمتی می‌کن برای کردگار با قبول و رد خلقانت چه کار 🔻 البته نیازی به گفتن نیست که ارزش‌های اجتماعی و حکمرانی اسلامی را جز در سایه مقبولیت مردمی نمی‌توان اجرا کرد. اما مقام اجرا و تحقق بیرونی، غیر از حقانیت و مشروعیت الهی است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از علیرضا زادبر
💢 آیا در و کلام ائمه به و زیارت امام حسین(ع) در این روز اشاره ای شده است؟ چرا فقط امام‌حسین(ع) دارند؟ ✅در روايتي از امام حسن عسکري آمده: زيارت او در آن روز يعني اربعين است و از ابي محمد، حسن بن علي عسکري(ع) است که فرمودند: مؤمن پنج چيز است: پنجاه و يک رکعت نماز خواندن، ، انگشتر به دست راست کردن، نهادن پيشاني بر خاک و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحيم. 📚مصباح المتهجد، ص788 ✅مفضل بن عمر مي گويد: امام صادق(ع)نشسته بودند. و صفوان جمال به نزد ايشان آمدند و عرضه داشتند: فدايت شويم، ما را به (نشانه) راهنمائي بفرما. آن حضرت پاسخ دادند: ما نشانه هاي مختلفي دارند. به حضرت عرضه کرد: فدايت شوم به چه نشانه اي شناخته اي مي شوند؟ (حضرت ضمن شمردن چند نشانه) فرمودند: به سخاوت... و زيارت . 📚العقد النضيد والدر الفريد ص۴۶ ✅فداکاری های امام حسین علیه السلام، دین را زنده کرد و نقش او در زنده نگه داشتن اسلام، ویژه و حائز اهمیت است. این فداکاری ها را باید زنده نگه داشت؛ چون زنده نگه داشتن دین است. گرامی داشت روز و اربعین، در حقیقت زنده نگه داشتن دین اسلام و مبارزه با دشمنان دین است. حضرت امام حسین(ع)، برای هیچ امام و پیامبری پیش نیامده است. امام حسین(ع)، از همه مصیبت ها بزرگ تر و سخت تر بود. اگر عامل دیگری هم در کار نبود، عامل کافی است که نشان بدهد چرا برای امام حسین(ع) بیش از امامان دیگر و حتی بیش از پیامبر اسلام(ص) می کنیم و مراسم متعددی برپا می کنیم. https://eitaa.com/Politicalhistory
هدایت شده از بیداری طلاب
♨️قابل توجه مدعیان انقلابیگری 🔻توئیت‌های خاص و قاعده‌مند بنده موثق و قابل استناد است ♨️این اقدامات خودسرانه انجام نمی شود 🔻فضائلی: رهبر انقلاب سخنگو نداشته و ندارند ▫️عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب با حضور در جمع دانشجویان پنجمین دورهٔ طرح حم در مشهد گفت: همانطور که خود رهبر انقلاب به صراحت فرموده‌اند، ایشان سخنگو نداشته و ندارند. ▪️توئیت‌های خاص و قاعده‌مندی که گاهی بنده منتشر می‌کنم و در ایتا هم بازنشر می‌شود، کاملا موثق و قابل استناد است. ▫️محتوای این توئیت‌ها و استمرار چندساله این اقدام بهترین دلیل برای این است که این اقدام سرخود و بدون پشتوانه انجام نمی‌شود. ▪️اگر ایشان در جایگاه زعامت و رهبریِ امت اسلامی هم نبودند، ضرورت داشت تمام بیانات ایشان با دقت مطالعه شود؛ کما اینکه مراکز تحلیلی و اندیشکده‌های مهم جهان این کار را انجام می‌دهند و نه‌تنها بیانات و پیام‌های ایشان، بلکه زبان بدن، سکوت و کلیهٔ رفتار ایشان را رصد و تحلیل می‌کنند. ▫️بسیاری از ما دچار سوءتغذیهه فکری هستیم و در عین نیاز به خوراک سالم، مقوی و غنی، به‌دلیل مصرف هله‌هوله‌های فرهنگی، احساس سیری و غنای کاذب داریم. ▪️فضائلی در پاسخ به سؤالی دربارهٔ دلیل آرامش و اطمینان خاطر رهبر انقلاب در شرایط حاد و حساس گفت: دلایل مختلفی وجود دارد که به‌نظر من اتصال معنویِ بسیار جدی با خدای متعال و مصداق «الا بذکرالله تطمئن القلوب» بودن، باور عمیق به وعده‌های الهی و اشراف به توانمندی‌های داخلی و شناخت ضعف و قوت دشمن از اهم این دلایل است. 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب
هدایت شده از تنبیه الأمة
🔹مرجعیت فقیه در شناخت موضوع(١) 🖋 برگرفته از درس فقه (ماهیت پول) استاد آیت الله (حفظه الله) تاریخ 97/12/15 و 97/12/22 ⬅️ برخی از محققین: تشخیص موضوع، شان فقیه نیست. یک مطلبی را مرحوم آقای مطهری در این کتاب مسأله ربا و بیمه در حدود صفحه 92مطرح کردند که "این‌که اوراق نقدیه مال هستند یا سند، از مصادیق شک در موضوع است و تشخیصش در شأن فقیه نیست." ایشان فرمودند که این تشخیص موضوع‌ شأن فقیه نیست. مثلا این‌که اوراق نقدیه مال هستند یا سند مال، موضوع هست؛ تشخیص موضوع که با فقیه نیست. در برخی از موضوعات فقهی که فقهاء نظر می‌‌دهند مثل این‌که آیا کثیر السفر صدق می‌‌کند بر این‌که شخص دو روز در هفته سفر برود یا نه؟ یا توطن صدق می‌‌کند بر کسی که دو سال بخواهد در یک شهری بماند و درس بخواند مثلا یا نه؟ بحث شده که اگر فقیه استظهار کرد که بله، صدق می‌‌کند کثیر السفر یا به تعبیر روایات من عمله السفر بر سفر دو روز در هفته یا بر توطن و اقامت دو ساله صدق می‌‌کند که این شهر در این دو سال وطن اوست و این شخص استیطان کرده در این شهر، این استظهار حجت است بر دیگران یا حجت نیست؟ آیت الله سیستانی می گویند: "استظهارات فقیه در فروعات کثیر السفر از باب اعمال خبرویت نیست و لذا بر مقلدین حجت نیست مگر این‌که اطمینان داشته باشند" از ایشان نقل شده است که این استظهار حجت نیست و ما هم که نظر می‌‌دهیم بخاطر اعتمادی است که مردم به ما دارند و الا اگر اعتمادشان سلب بشود، ‌از اختلاف بین مراجع مردم دیگه اعتمادشان سلب بشود بگویند نمی‌دانیم کی درست می‌‌گوید، اینجا دیگه نمی‌شود حتی از اعلم تقلید کنند چون بحث، ‌تقلیدی نیست. آیت الله زنجانی هم گاهی همین مطلب را می‌‌فرمودند. ⏹ لکن این مطلب اشکالاتی دارد: 1⃣ اشکال اول: برخی از شبهات مفهومیه در موضوعات مستنبطه، نیاز به اعمال خبرویت دارد. موضوعات یک وقت موضوعات تکوینی است مثل این‌که این مایع آب است یا آب نیست، شک در خارج داریم. خب روشن است که ربطی به فقیه ندارد. یک وقت بحث شبهات مفهومیه است نه شبهات موضوعیه. شبهات مفهومیه بر دو قسم است: برخی از شبهات مفهومیه نیاز به استنباط ندارد. الان شما یک لیوان آب دارید، ‌یک قاشق در او شکر بریزید، ‌هم بزنید، یکی می‌‌گوید این آب است یکی می‌‌گوید نه، ‌این شکرآب است. یا یک قاشق در او نمک بریزید، یکی می‌‌گوید آب است یکی می‌‌گوید آب‌نمک است. این ربطی به فقیه ندارد چون از شبهات مفهومیه در موضوعات مستنبطه نیست. ولی گاهی شبهه مفهومیه در موضوعاتی است که نیاز به حدس و اجتهاد دارد، کارشناسی می‌‌خواهد. چرا فقیه نظر کارشناسی ندهد؟ اگر به عنوان عرف عام که نیاز به یک تخصص‌هایی دارد نظر در اینجا، ‌این فقیه هم جزء عرف عام است هم آن تخصص‌ها را طی کرده، لغت‌شناسی کرده، ‌اشباه و نظائر را بررسی کرده، آمده می‌‌گوید من تشخیصم این است که این موضوع در اینجا صادق است. هر اظهار نظر فقیهی که ناشی باشد از کارشناسی او این حجت است بر عامی. چرا حجت نباشد؟ همه ظهورات ظهوراتی نیستند که نیاز به کارشناسی و اعمال حدس و اجتهاد نداشته باشد. مقدماتی می‌‌خواهد تشخیص ظهور که این مقدمات را عامی طی نکرده و عجالتا هم نمی‌تواند طی بکند. مگر این‌که او هم تلاش کند در این موضوع کارشناس بشود. که این خلف فرض است. 2⃣ اشکال دوم: آراء متخصصین علوم دیگر، در مقام، ناشی از فهم شان نسبت به نظر عرف نیست بلکه نظر اقتصاددان (مثلا) بر اساس علم اقتصاد است نه کشف نظر عرف. اشکال دیگر این است که برخی از بحث‌ها مثل همین بحث تشخیص این‌که اوراق نقدیه مال هستند یا سند مال، ‌اختلاف نظرها ناشی از اختلاف در تشخیص نظر عرف نیست؛ ممکن است یک اقتصاددان بر اساس معادلات اقتصادی بگوید من اسکناس را سند می‌‌دانم برای مال، چون او به دنبال آن کشف معادلات اقتصادی است. علم اقتصاد یک مولفه هایی دارد، او دنبال آن مؤلفه‌های اقتصادی است نه دنبال صدق عرفی این‌که مال هست یا مال نیست. شبیه آنچه که پزشکان راجع به مرگ مغزی می‌‌گویند. یک پزشک کاری ندارد به نظر عرف عام که آیا عرف عام بعد از مرگ مغزی (و لو با توجه به واقعیت مرگ مغزی) می‌‌گوید که این شخص مُرد یا نمی‌گوید. کارشناس، آن پزشک قانونی، می‌‌گوید من دنبال کشف یک حقیقتی هستم، من که می‌‌بینم این مغزش کاملا از کار افتاده، ‌قلبش هم با دستگاه می‌‌زند، ‌این حیاتش از نظر ما یک حیات نباتی است، ‌حالا مردم هر چی می‌‌خواهند بگویند بگویند. اما فقیه به دنبال صدق عرفی یک عنوان است بر موضوع. ادامه ⏬⏬⏬ @Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
🔹مرجعیت فقیه در شناخت موضوع (٢) ادامه بخش اول ⏫⏫⏫ یک مورد دیگر در بحث تلقیح مصنوعی است که تخمک را از یک زن می‌‌گیرند و در رحم زن دیگر می‌‌کارند، حالا و لو بعد از این‌که با اسپرم مرد بیرون رحم تلقیح بکنند و بشود نطفه ملقحّه. تخمک از یک زن اجنبیه است و نطفه از شوهر این زن است که در رحم او این نطفه را می‌‌کارند، ‌بعد فرزند بدنیا می‌‌آورد، مادرش کیست؟ بله تشخیص عرفی است اما اختلاف هست بین فقهاء، برخی مثل مرحوم آیت الله خوئی، استاد و آیت الله وحید می‌‌گویند مادر همین صاحب رحم هست. برخی می‌‌گویند مادر صاحب تخمک هست. برخی هم مثل آیت الله سیستانی احتیاط می‌‌کنند. برویم از که بپرسیم؟ برویم از پزشک بپرسیم که مادرش کیست؟ پزشک می‌‌گوید ما تخمک را از آن زن اول برداشتیم در رحم این زن دوم کاشتیم، ‌امروز هم از زایشگاه اطلاع دادند که این نوزاد بدنیا آمد. دیگر از ما چه می‌‌خواهید؟ آن پزشک با آن دربان بیمارستان در این جهت فرق می‌‌کند؟ تشخیص این‌که مادر صاحب تخمک است یا صاحب رحم، معنا ندارد که بر عهده پزشک باشد. یا در اوراق نقدیه و لو مشهور فقهاء معتقدند اوراق نقدیه مال هست اما بالاخره این اختلاف مطرح می‌‌شود و بحث می‌‌شود. لکن عرض کردیم این‌که برخی از جمله مرحوم آقای مطهری اصرار دارند (غیر از ایشان هم برخی اصرار دارند) که بگویند این اختلاف را واگذار کنید به کارشناس‌ها، شما که اعرف نیستید به این نکات اقتصادی تا کارشناس‌های اقتصاد. این درست نیست. برای این‌که ما دنبال گمشده‌های خودمان می‌‌گردیم، ‌کارشناس‌های اقتصاد دنبال گمشده‌های خودشان می‌‌گردند. آن‌ها دنبال این هستند که منشأ ثروت ملت‌ها چیست، چه چیزی مهار می‌‌کند تورم را، چه چیزی افزایش می‌‌دهد تورم را، اما ‌ما دنبال این هستیم که آیا احکامی که شارع بیان کرده در روایات، بر این اوراق نقدیه بار می‌‌شود به عنوان یک مال؟ با پرداخت آن اداء دین صدق میکند؟ یا با نگهداری آن صدق می کند که ما فایده بردیم و باید خمس بدهیم؟ و هکذا. آیا اگر من به شما یک ملیون تومان بیست سال قبل قرض دادم، ‌امروز شما بیایید به من یک ملیون بدهید با این‌که ارزش آن کمتر شده صدق می‌‌کند اداء دین؟ ما دنبال این بحث‌ها هستیم. اگر هم مطالبی را از اقتصاد نیاز بود که بدانیم برای استنباط این احکام باید برویم و سؤال کنیم و اطلاع پیدا کنیم. این‌طور نیست که اگر به ما بگویند ما نفهمیم. آنچه که آن‌ها می‌‌فهمند بعد از فحص و بررسی ما هم می‌‌فهمیم و مطالبی را ما مد نظر داریم که آن‌ها مد نظر ندارند. در صدق عرفی عناوینی که موضوع احکام است در روایات چطور ما کارشناس نیستیم، ‌آن‌ها کارشناس هستند؟ و لذا ما در مانحن‌فیه سؤال می‌‌کنیم از مرحوم آقای مطهری اگر فقیه صلاحیت ندارد تشخیص بدهد که اوراق نقدیه و اسکناس مال است و یا سند مال، چه کسی تشخیص بدهد؟ عرف عام؟ خب این‌که نیاز دارد به اعمال مقدمات برای حدس و اجتهاد. عرف عام فرض این است که عجالتا نظر نمی‌دهد و مجتهد می‌‌رود کاوش می‌‌کند و کشف می‌‌کند آن نظر ارتکازی عرف عام را و الا مجتهد که نمی‌گوید من می‌‌گویم اسکناس مال است. او مقدماتی و شواهدی را مطرح می‌‌کند و ارتکاز عرف عام را کشف می‌‌کند. اگر این کارشناس نظر عرف عام را می‌‌گوید که فقیه هم با این شواهد نظر عرف عام را می‌‌گوید. اما کارشناس کاری به عرف عام ندارد می‌‌گوید من بر اساس علم اقتصاد می‌‌گویم نقش پول در جامعه نقش سند است، ثروت نیست، بلکه یک کاغذی است سند ثروت ملی است، خب این‌که ارزش ندارد، او از جهات اقتصادی بحث را می‌‌بیند، ما از جهات عرفی داریم بحث را دنبال می‌‌کنیم. آن کارشناس برایش مفهوم عرفی اداء دین، مفهوم عرفی أقبضه، مهم نیست. بله اگر واقعا نظرش این باشد که صدق می‌‌کند اداء دین و تحویل مال، چرا آن نظر محترم نباشد برای کسانی که به نظر نرسیده اند؟ البته ما معتقدیم قول کارشناسی که در این زمینه اعلم است متبع است. که اعلم در این زمینه هم باز همان ارتکاز عرف عام را باید معیار قرار بدهد نه نتائج اقتصادی را. ولی کارشناس‌های اقتصاد دنبال مؤلفه‌های اقتصادی هستند نه فهم موضوع احکام شرعی. و لذا در حقیقت رجوع به مجتهد در این مسأله یعنی رجوع به مجتهد در آن احکامی که بار می‌‌کند بر این تشخیص خودش. وقتی می‌‌گوید این اوراق نقدیه مال هستند یعنی در حقیقت احکام مال را دارد بار می‌‌کند بر این، و ما در این احکامی که نیاز به استنباط دارد از این مجتهد تقلید می‌‌کنیم. این‌که اگر فقیه به نتیجه رسید فتوی داد عوام باید از او تقلید کنند، ‌چون فرض این است که او در مجموع آنچه اظهار نظر کرده اعلم از دیگران است، یک بخشش ظهور عرفی است، ‌یک بخشش روایات است و نصوص است. همه این‌ها را کنار هم گذاشته و اظهار نظر می‌‌کند. و اصلا خیلی از ابواب فقه همین است. ادامه⏬⏬⏬ @Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
🔹مرجعیت فقیه در شناخت موضوع (٣) ادامه بخش دوم ⏫⏫⏫ 3⃣ اشکال سوم: اگر تشخیص فقیه در موضوعات مستنبطه معتبر نباشد، در معظم ابواب فقه هم اعتباری ندارد. اگر تشخیص فقیه در این نوع موضوعات معتبر نباشد در معظم ابواب فقه هم نباید معتبر باشد. بخش زیادی از اختلاف‌ها در فقه روی تشخیص انطباق عناوین بر این مسائلی است که مورد بحث است. اگر ما بخواهیم بگوییم تشخیص موضوع ربطی به مجتهد ندارد یعنی نظر مجتهد اعتبار ندارد، آنرا در خیلی از مسائل فقه باید از اعتبار بیندازیم. مثلا شما در بحث خمس یک سری اختلاف‌تان این است که فائده صدق می‌‌کند یا نه. این مجتهد می‌‌گوید فائده صدق می‌‌کند خمس دارد مجتهد دیگر می‌‌گوید فائده صدق نمی‌کند خمس ندارد. یا در بحث ضمان، ‌در بحث قصاص خیلی از اختلاف‌ها سر این است که این مجتهد می‌‌گوید این آقا ضامن است چون عرفا صدق می‌‌کند او اتلاف کرده مال شما را و لکن مجتهد دیگر می‌‌گوید اتلاف صدق نمی‌کند. یا مثلا در همین بحث اسکناس بحث این است که آیا صدق می‌‌کند اداء الخمس با دادن چک؟ یک چک بکشیم بدهیم به یک سید، ‌صدق می‌‌کند اداء کردیم سهم سادات‌مان را؟ خب مجتهد می‌‌گوید اگر این چک سند است صدق نمی‌کند. شما می‌‌گویید من قبول ندارم نظر شما را، خب نظر کارشناسی او این است که صدق نمی‌کند به صرف دادن چک در وجه حامل به این سید فقیر که شما خمس‌تان را اداء‌ کردید یا چک بکشید به کسی هدیه بدهید، می‌‌گوید صدق نمی‌کند که قبض دادید تحویل دادید هدیه را به طرف مقابل؛ سند آن را تحویل دادید. یا در بحث کثرت سفر، خود این‌که در روایت دارد اربعة یتمّون فی سفر کانوا او فی حضر البرید و الاشتغال و الراعی، بعد فرمود لانه عملهم. عملهم را حالا هر چه معنا کنید، لانه شغلهم لانه یتکرر منهم، حالا هر چه معنا کنید. یک فقیه می‌‌گوید من به عنوان کارشناس می‌‌گویم سه روز در هفته اگر بروی صدق می‌‌کند لانه عملهم، یک روز بروی صدق نمی‌کند. یک فقیه دیگر مثل مرحوم آیت الله تبریزی می‌‌فرماید یک روز در هفته هم بروی صدق می‌‌کند. اینها نیاز به دقت نظری دارد که عرف بسیط متوجه نمی‌شود. اگر عرف می‌‌فهمد پس چرا این همه اختلاف دارند بزرگان ما. فرض این است که نیاز به اعمال دقت دارد. و الا این مجتهدی که بارها روی این مسأله فکر کرده باز می‌‌بینید که دو نفر با هم اختلاف دارند، هر دو هم مجتهد هستند، هر دو هم در این مسأله می‌‌خواهند عرفی نظر بدهند، بعد شما انتظار دارید مردم عادی بطور واضح مطلب را بفهمند؟ شبهات مفهومیه مستنبطه مثل مفهوم غنا یا مفهوم قبض یا مفهوم اداء دین یا مفهوم کثرت سفر، ‌این‌ها نیاز به اعمال کارشناسی دارد. ادامه⏬⏬⏬ @Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
🔹مرجعیت فقیه در شناخت موضوع (۴) ادامه بخش قبل⏫⏫⏫ 4⃣اشکال چهارم: حجت نبودن تشخیص فقیه در این موارد موجب تحیر مقلدین است (همان گونه که در احکام این چنین است) اساسا اگر نظر فقیه در اینگونه موارد معتبر نباشد، مردم متحیر می‌شوند چون فکرشان به خیلی از ارتکازات نمی‌رسد. ما یک سؤال می‌‌کنیم از این آقایان‌ که می‌‌گویند نظر فقیه در اینگونه موارد اعتبار ندارد، می‌‌گوییم اصلا فقیه قولش معتبر نیست، چه کار کنیم؟ به رای عمومی بگذاریم؟ رفراندوم برگزار کنیم؟ به اکثر مردم این طرف را بگویی می‌‌گویند شاید، آن طرف را بگویی می‌‌گویند شاید. فکر نکردند، فکر‌شان نمی‌رسد به خیلی از ارتکازات و شواهد ارتکازی. یک کارشناس بیاید آن شواهد ارتکازیه را بیاورد کنار هم می‌‌گذارد، آن شواهد ارتکازیه را از لابلای ارتکازات مردم آن شواهد را می‌‌آورد، بعد نتیجه‌گیری می‌‌کند. البته نیاز به کارشناسی دارد، ‌ممکن است یک کارشناس دیگر بیاید شواهد دیگری بیاورد بر ادعای مقابل، خب دیگه مثل همه موارد، باید آن وقت ببینم کدام‌ها کارشناس‌تر هستند، ‌باید طبق سیره عقلائیه طبق نظر آنکه اعلم است عمل کنیم. ⬅️توضیح تفاوت بین موضوعات بسیطه و موضوعات نیاز به امعان نظر و دقت بله در مواردی که شبهه مفهومیه نیاز به کارشناسی ندارد (مانند شبهه مفهومیه صدق آب مطلق)، ابتداء فقیه برای عرف عام موضوع را توضیح می‌دهد، بعد عرف نظر می‌دهد. این‌که قیاس کنیم و بگوییم در شبهات مفهومیه صدق آب مطلق مگر فقیه نظر می‌‌دهد؟ مگر بناء است همه شبهات مفهومیه یکسان باشد؟‌ بله، شبهات مفهومیه‌ای هست که نیاز به کارشناسی ندارد. مثل همین که عرض کردیم این لیوان آب را یک قاشق نمک در او بریزیم هم بزنیم، عرف عام باید این را نظر بدهد که آب مطلق هست یا آب مطلق نیست. منتها فقیه برای عرف عام توضیح می‌‌دهد، فقیه به عرف عام می‌‌گوید که آب مطلق را معنا کنید، معنایش این نیست که خلیط ندارد. نه، ‌آب مطلق آنی است که به عرف اگر بگوییم این آب نیست، زیر بار نرود، اگر بگوییم این آب است، تایید کند؛ ممکن است خلیط هم داشته باشد. تا این را نگوییم به عرف، این شیر آب لوله‌کشی هم که باز می‌‌شود و کلر دارد، ‌مردم سؤال می‌‌کنند این آب مطلق است یا مضاف، چون کلر در آن هست می‌‌گویند مخلوط شده با شیء دیگری. فقیه باید توضیح بدهد ضابط را. فقیه به مردم می‌‌گوید، ‌آب مطلق آبی است که عرفا اگر کسی بگوید این آب نیست پذیرفته نمی‌شود ولی اگر بگویند این آب است پذیرفته می‌‌شود. این را دست عرف می‌‌دهیم. اما دیگر این یک لیوانی که یک قاشق نمک در او ریختیم و هم زدیم، ‌آیا این صحیح است بگوییم آب نیست؟ بگوییم آب هست؟ بله، این نیاز به کارشناسی جدیدی ندارد. و لذا فقیه هم می‌‌شود مثل عرف عام، ‌نظرش با نظر عرف عام هیچ فرقی نمی‌کند‌، هیچ امتیازی ندارد. ولی برخی از موضوعات هست، نیاز به کارشناسی دارد. و کارشناسی که بتواند احکام فقهی و عناوین آن را با این موضوع تکوینی با هم بررسی کند، فقیه است که هم نظر عرفی دارد و هم نظر شرعی روایی دارد. این‌ها را با هم ملاحظه می‌‌کند و نظر می‌‌دهد. و الا راه دیگری ندارد برای تشخیص این عناوین. @Tanbiholomah