🖌 نوشتار و صوت 🎤 (5:51 دقیقه)
پرسش:
👈 برخی میگویند وقتی دیگران اصولی را رعایت نمیکنند، مثلاً بدحجابی و اختلاس رواج یافته، من چرا رعایت کنم؟!
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ چرا نمیگوید: «حال که بسیاری از مردم، مسلمان و صالح میباشند، من چرا نباشم؟!»
✔️ هر انسان متخلف، مجرم و هنجار شکنی، ابتدا خودش میداند که بیراهه را برگزیده و خطاکاری را پیشه نموده است؛ منتهی دأب آدمی این است که همیشه میخواهد خود را توجیه و تطهیر کند و دیگران را مسبب خطاهایش بیان نماید!
✔️ اگر این توجیه، منطقی و درست بود، نباید هیچ کسی هنگام بعثت پیامبران الهی، ایمان میآورد، چرا که اکثریت جامعه، کافر و مشرک بودند!
✔️ هر کسی به مقصد آن راهی میرسد که خودش آن را انتخاب نموده و طی مینماید، حال مقصد یا نور است و یا نار!
✔️ خداوند سبحان به هر کسی عقل داده و آن را حجّت باطنی خودش در عموم قرار داده تا با عقلی که به نور علم میبیند، حقایق عالَم هستی و خوب و بد را بشناسند... .
بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید: 👇
https://www.x-shobhe.com/shortanswer/13577.html
@X_shobhe
🌔 ظهور نزدیک است، اما مجوزی برای تعیین وقت وجود ندارد!
حضرت امام صادق علیه السلام:
📖 «کَذَبَ الْوَقّاتُونَ وَ هَلَکَ الْمُسْتَعْجِلُونَ، وَ نَجَا الْمُسْلِمُونَ» (الکافی، ج 1، ص368 و ...)
👈 آنان که [برای این امر] تعیین وقت میکنند، دروغ میگویند و آنها که [در این امر] شتاب میکنند، نابود میشوند و کسانی که تسلیم میشوند، نجات مییابند.
✍️ منتظران قیام حضرت امام مهدی علیه السلام، همیشه ظهور را نزدیک میبینند، چرا که اگر دور فرض کنند، نمیتوانند از منتظران باشند؛ چنان که در دعای عهد میگوییم: «وَعَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ، إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیداً وَنَرَاهُ قَرِیباً - و در ظهورش برای ما تعجیل فرما، همانا دیگران آن را دور و ما نزدیک میبینیم».
●- وقایع اخیر، به ویژه در سوریه و فریاد داعشیها مبنی بر این که ما آل ابوسفیان و معاویه هستیم؛ سبب شده تا برخی بگویند: «این همان خروج سفیانی است، لذا ظهور نزدیک است». امید است چنین باشد، اما فعلاً دلیل قطعی برای اثبات «این همان است» وجود ندارد.
✔️ برخی نیز این جوّ را دامن میزنند تا القا کنند: «از مقاومت دست بکشید - به این جنایات راضی و از آن خوشحال نیز باشید؛ چرا که مقدمه و علائم ظهور است!» و حال آن که هرگونه بیبصیرتی، سکون، عقبنشینی، خالی کردن میدان و تسلیم، سبب بداء و تأخیر در ظهور میگردد! 👇
www.x-shobhe.ir
هدایت شده از متنْآگاهی|جعفرعلیاننژادی
تبیین علیه پساحقیقت
🔸میتوان گفت، تبیین، نوعی مقاومت شناختی است. اهمیت فهم این موضوع، در زمانه حاضر که به گفته جمعی از متفکرین غربی در دوره پساحقیقت قرار داریم، بسیار حیاتی است. ایستادن روی دوش حقیقت و دفاع از آن در موقعیتی که واقعیتهای پیش چشم گذاشته شده میدان، جملگی گواهی علیه آن میدهند، امری بسیار سخت و پر تکلف است.
🔸بگذارید به صورت روشن بگوییم، افرادی هستند که میدانند مسأله فقط باورکردن آنچه میبینیم نیست، بلکه مسأله باید آن باشد که این واقعیت به چشم آمده و رویتپذیر، چگونه بر باور ما تحمیل میشود. لی مکاینتایر، متفکر آمریکایی ضد ترامپ، پس از روی کارآمدن ترامپ در سال 2016 نوشت: «واقعیتها و حقیقتها در عرصه سیاسی امروز، در خطرند.» به بیان او پساحقیقت خصلت ویژه سیاستورزی آمریکایی است.
🔸براساس تعریف لغتنامه آکسفورد، پساحقیقت امری مربوط به یا دال بر موقعیتهایی است که در آنها برای شکل دادن عقاید مردم، ارجاع به واقعیتهای عینی، تأثیر کمتری از توسل به عواطف و باورهای شخصی افراد دارد. به تعبیر بهتر بسته به هر چیزی که هر فردی میخواهد، یا دوست دارد یا احساس میکند درست است، برخی واقعیتهای از بقیه مهمتر جلوه داده میشوند.
🔸ارزش ایستادن بر آستان حقیقت در اینجا خودنمایی میکند. رهبر معظم انقلاب هوشمندانه انتخاب کردند که در نقطه مقابل تحمیل واقعیتهای گزینشی بر باور مردم، قرار بگیرند. تبیین صحنه یعنی بازگرداندن حقیقت به ساحت واقعیت، یعنی درنظرگیری همه لایهها، ابعاد و جهات واقعیت. یعنی ایستادن در برابر تحلیلهای برگفته از واقعیتهای دلبخواهی. یعنی نشاندادن لایههای به عمد پوشیده شده و گمشده.
🔸حوادث سوریه، بهترین طعمه ممکن برای تحلیلهای پساحقیقی است. به همین دلیل باید گفت اگر استنادات ما برای فهم صحنه، گزارشهای تحلیلی به ظاهر منصفانه خارجی باشد، یعنی خواسته یا ناخواسته پذیرفتهایم در زمین واقعیتهای دلبخواهی پساحقیقی بازی کنیم. پس متوجه میشویم یک بخش مهم از اهمیت تبیین رهبر انقلاب از حوادث سوریه، جنبه تربیتی آن است. تربیت روش شناختی. اینکه چگونه باید تبیین کرد و به کدام واقعیتها باید وزن داد، کدام واقعیتهای تحمیلی را باید رد کرد و چگونه باید سلطه تحلیلهای پساحقیقی را درهم کوفت.
🔸تا میشود باید مفردات و فرازهای این سخنرانی را مرور کرد و نوع تبیین رهبر انقلاب را بازشناخت. راههای عبور از ادراک حسی و هیجانی از میدان به سمت فهم عقلانی از صحنه را یاد گرفت. یاد بگیریم چگونه باید واقعیتهای به چشم آمده را به پرسش گرفت تا اسیر سوالات غلط و شبهات تحمیلی نشویم. از این سخنرانی به راحتی عبور نکنیم.
متنآگاهی
هدایت شده از باغ اندیشه-محمدمهدی شیرمحمدی
.
♻️ شباهتهای
بشار اسد با ابراهیم حشمت
✍اسحاق اثری:
در این یادداشت قصد دارم شباهتهای بشار اسد، حاکم ساقط شده سوریه و ابراهیم حشمت، عضو نهضت جنگل را به صورت مختصر بیان نمایم.
۱) هر دو پزشک بودند.
۲) هر دو پس از مدتی فعالیت های سیاسی و مبارزاتی دچار خستگی شدند.
۳) هر دو خواستند از فضای سیاست دور بمانند و دنبال کارهای طبابت و خیرانه بروند(جدیدا مطرح شده اسد چنین تصمیمی دارد. درباره دکتر حشمت نیز چنین گمان هایی بیان شد).
۴) هر دو به وعده های دشمن اعتماد کردند(اسد با پایان تحریم و گشایش اقتصادی و پایان جنگ و حشمت با امان نامه!).
۵) خطای محاسباتی هر دو نفر موجب تضعیف جبهه مقاومت دوران خودشان شد(اسد با تسلیم، سوریه را از جغرافیای جبهه مقاومت خارج کرد و حشمت با تسلیم خود موجب حذف شرق گیلان از نهضت جنگل گشت).
۶) هر دو به حرف بزرگان جبهه خود بی اعتنایی کردند(اسد نسبت به تذکرات رهبری و حشمت نسبت به تذکرات میرزا کوچک).
۷) هر دو پس از کنار آمدن تحقیر شدن(اسد با فرار شبانه از سوریه و آینده نامعلوم و حشمت با دستگیری، شکنجه و اعدام).
اینها می تواند برای امروز و آینده ما عبرت باشد.
•┈••✾🔹✾••┈•
✍ باغ اندیشه
محمدمهدی شیرمحمدی
https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi
•┈••✾🔹✾••┈
هدایت شده از ابوقاسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دونالد ترامپ در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره احتمال «حمله پیشگیرانه آمریکا به تاسیسات هستهای ایران» در دولتش گفت:
من نمیتوانم چیزی در این زمینه بگویم. اما چطور میتوانم جواب دهم؟ اگر بخواهم حملات پیش دستانه انجام دهم چرا باید چنین چیزی را بگویم؟
تصور کنید اگر بگویم بله یا خیر.
عجیب به نظر نمی رسد اگر اینطور جواب دهم؟
آیا میخواهم حملات پیش دستانه علیه ایران انجام دهم؟
ترامپ همچنین در پاسخ به پرسشی درباره حمایت احتمالی آمریکا از حمله اسرائیل به تاسیسات ایران گفت:
این چیزی نیست که شما درباره اش قبل از وقوع یا عدم وقوعش صحبت کنید.
من نمیخواهم به شما بی احترامی کنم، اما فکر میکنم این چیزی نیست که هرگز بخواهم درباره اش پاسخ دهم. چه مربوط به آنجا یا هرجای دیگر.
ابوقاسم
https://eitaa.com/westanews
هدایت شده از غرب آسیا
📌ترجمه بیانیه بشار اسد
با گسترش تروریسم در سوریه و ورود آن به پایتخت دمشق در شامگاه شنبه 7 دسامبر 2024، در میان سیلی از سردرگمی ها و داستان های دور از موضوع، سوالاتی در مورد سرنوشت و مکان رئیس جمهور مطرح شد. حقیقت، که حمایت از روند نصب تروریسم بین المللی به عنوان یک انقلاب آزادیبخش سوریه بود.
در یک برهه حساس تاریخی از زندگی ملت که حقیقت باید جایگاهی داشته باشد، چیزی وجود دارد که باید با بیانی کوتاه روشن شود. این شرایط و متعاقب آن قطع کامل ارتباط به دلایل امنیتی اجازه نداده است و نکات اجمالی آن جایگزین روایت جزئیات هر اتفاقی که بعداً در فرصت پیش آمد نمیشود.
اولاً من آن طور که شایعه شده بود، نه به صورت برنامه ریزی شده کشور را ترک کردم و نه در آخرین ساعات نبردها آن را ترک کردم، بلکه تا صبح روز یکشنبه در دمشق ماندم و مسئولیت های خود را پیگیری کردم. 8 دسامبر 2024. با گسترش تروریسم در داخل دمشق، با هماهنگی دوستان روسی خود به لاذقیه رفتم تا از آنجا عملیات رزمی را پیگیری کنم. صبح با رسیدن به پایگاه حمیمیم، مشخص شد که نیروها از تمام خطوط نبرد عقب نشینی کرده اند و آخرین مواضع ارتش سقوط کرده است، با وخامت اوضاع میدانی در آن منطقه و حمله به روسیه. خود پایگاه نظامی توسط هواپیماهای بدون سرنشین تشدید می شود. با توجه به عدم امکان خروج از پایگاه در هر جهت، مسکو از رهبری پایگاه خواست تا در غروب یکشنبه 8 دسامبر، یک روز پس از سقوط دمشق، و پس از سقوط آخرین دمشق، برای تخلیه فوری به روسیه تلاش کند. مواضع نظامی و متعاقب آن فلج شدن بقیه نهادهای دولتی.
در جریان آن وقایع، موضوع پناهندگی یا استعفا از سوی من و هیچ شخص یا حزبی مطرح نشد و تنها گزینه ای که ارائه شد، ادامه مبارزه برای دفاع از حمله تروریستی بود.
در این زمینه تاکید می کنم که هرکس از روز اول جنگ حاضر نشد نجات کشورش را با نجات شخصی معامله کند یا با مردمش با پیشنهادات و وسوسه های مختلف معامله کند، همان کسی است که در کنار افسران و سربازان ایستاده است. از ارتشش در خط مقدم، دهها متر دورتر از تروریستها در داغترین و خطرناکترین کانونهای درگیری، و همان فردی است که در سختترین سالهای جنگ، آنجا را ترک نکرد و در کنارش ماند. خانواده و مردم او برای مقابله با تروریسم زیر بمباران و خطر حمله تروریست ها به پایتخت بیش از یک بار در طول چهارده سال جنگ. و هر کس مقاومت غیر سوری در فلسطین و لبنان را رها نکرد و به متحدانش که در کنار او ایستادند خیانت نکرد، نمی تواند همان کسی باشد که مردم خود را که متعلق به اوست رها کرده یا به آنها و ارتشش خیانت می کند.
من هرگز فردی نبودهام که در سطح شخصی به دنبال مناصب باشم، بلکه خود را مالک پروژهای ملی میدانستم که حمایت آن را از مردمی که به آن اعتقاد داشتند، گرفتهام. من یقین به اراده آن مردم و توانایی آنها در حفظ کشور و دفاع از نهادها و انتخاب های آن را تا آخرین لحظه حمل کردم. با سقوط دولت به دست تروریسم و از دست دادن توانایی ارائه هر چیزی، این موقعیت خالی و بی معنی می شود و مسئولیت باقی ماندن در آن معنایی ندارد. این به هیچ وجه به معنای کنار گذاشتن وابستگی اصیل ملی به سوریه و مردم آن نیست، وابستگی ثابتی که با موقعیت یا شرایط تغییر نمی کند، وابستگی سرشار از امید به بازگشت آزاد و مستقل سوریه
https://eitaa.com/westanews
هدایت شده از 🌸 رساله رهبر انقلاب 🌸
⁉️ شیوه جبران حق الناس
🔸 سوال: کسی که حق الناس قابل توجه و مهمی بر عهده دارد اگر بدون بیان حق تضییع شده، از صاحب حق حلالیت بطلبد و او هم بدون اطلاع از اهمیت طلب خود، وی را حلال کند؛ آیا کفایت می کند؟
✅ جواب: اگر حلالیت طلبیدن به طور کلی باشد و صاحب حق به ابعاد وسیع حقی که حلال کرده، توجهی نداشته باشد، کفایت نمیکند و سبب ابراء دین نمیشود.
#جبران
#حق_الناس
🔍 منبع : leader.ir
🌸🍃 کانال رساله رهبر انقلاب(احکام)
https://eitaa.com/joinchat/2754740421Cae2d378342
هدایت شده از علیرضا زادبر
4_6021645188097643758.mp3
32.11M
جلسه بسیار مهم
موضوع جنجالی
بررسی مفصل اعدامهای سال ۵۷ و ۵۸
نقش خلخالی
مخالفت امام و آیت الله بهشتی
اعتراض شدید آیت الله خزعلی
دادگاه و محاکمه هویدا
مدل بازداشت نصیری و هویدا
انتقال هویدا توسط دخترخاله پزشکش فرشته انشاء و...
اسامی افراد اعدام شده تا نیمه دوم ۱۳۵۸
اطلاعات و تحلیل های که کمتر به آنها پرداخته شده است. مسلما تا الان نشنیده اید.
کلاسهای مجازی جریان شناسی تاریخ سیاسی
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory
هدایت شده از اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی
🌐 پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی
📝 نشر آثار علمی و فرهنگی حجت الاسلام دکتر سید علیرضا طباطبائی
🔺 دانشآموخته دکتری حقوق عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی(ره)
🔺دکتری حقوق فضای مجازی
(Beharati International University)
🔺هیئتعلمی دانشگاه علوم قضائی تهران
🔺مبلغ زباندان (انگلیسی، عربی، ترکی، اردو)
عضویت مستقیم در کانال👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/359333911Cd8a553d432
🔰 @Tabatabaei_ir
⚪️ آخرین اخبار و جدیدترین گزارشها در حوزه حقوق و فقه مربوط به
#پلتفرمهایمجازی،
#هوشمصنوعی،
#رمزارزها،
#قراردادهایهوشمند،
#متاورس،
#اینترنتاشیا و #بازیهایرایانهای را در این کانال پیگیری کنید.
هدایت شده از روزنه
انفعال حوزه قم و فتواپراکنی پراگماتیستهای غربگرا علیه حجاب!
▫️مرتضی الویری:
قانون عفاف و حجاب، ضد اسلام است!
اسلام هیچ مجازاتی برای بیحجابی درنظر نگرفته است!
🔸حاشیه روزنه
از یک طرف؛ قانونی که همه مراحل را طی کرده و به تأیید فقهای شورای نگهبان رسیده است اینگونه مورد تعرض واقع شده است!
از دیگر سو؛ افراد بیاطلاع از دین مبین، در قامت مجتهد و فقیه، از منظر فقهی به مخالفت با اصل حجاب و دفاع از برهنگی روی آوردهاند!
حوزه _به معنای مرکز مدیریتی و حاکمیتی آن_ و حوزه به معنای مرجعیتی و بیوتاتی و حوزه به معنای بدنه فضلا و علما و مجتهدان، هر سه در مقابل این تهاجم سياسی فقهستیزانه باید اقدام و قیام کنند!
اگر امروز در مقابل این تهاجمات منفعل باشیم، فردا خدای ناکرده ممکن است اصل مرجعیت فقهی حوزه به عنوان آخرین سنگر روحانیت هم مورد طمع و تعرض واقع شود. این جماعت پرمدعا مشغول پیشروی سنگر به سنگر هستند!
منتظر اقدام هستیم...
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
سند کمتر دیده شده از فتاوی مراجع تقلید درباره حجاب در آستانه ابلاغ قانون عفاف و حجاب
فتواهایی که در روزگاری و شرایطی شبیه به امروز صادر شد
متن فتاوای مراجع بزرگ شيعه پیرامون حجاب چاپ شده در روزنامه دنيای اسلام
💥 #اختصاصی_روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸فتاوی آیات عظام قم و نجف در باب حجاب: محمد کاظم شیرازی، سیدعبدالله شیرازی، سیدابوالقاسم خویی، سیدمحمود شاهرودی، سیدجمال گلپایگانی، سیدهادی میلانی، سیدهادی خراسانی و بروجردی، حجت، خوانساری، [ناخوانا]، فیض.
🔻روزنامه دنیای اسلام در شماره فوقالعاده خود ضمن انتشار فتاوای علما مینویسد:
«اوضاع بیحجابی در ایران خصوصا در پایتخت اسلامی؟ ... (تهران) بسیار اسفناک گردیده است. یک عده شهوت پرست بیدین برای خاموش کردن آتش شهوت خود با وسایل گوناگون ترویج بیحجابی مینمایند و از همه تاسفآورتر آن است که با کمال وقاحت دین مقدس اسلام را بازیچه مقاصد شوم خود قرار دادهاند»
🔻متن برخی از استفتائات مذکور و پاسخ مراجع عظام تقلید به آنها به این شرح است...
▫️متن کامل فتاوا را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/16399
🔸حاشیه روزنه
در روزهای اخیر جریان رسانهای غربگرا همگام با رسانههای ضدانقلاب، مشغول #هجمه_به_حجاب هستند و معالاسف برخی از رسانههای برجامی دوره افتادهاند و از برخی معممان نیز در مقابله با قانون حجاب و اصل حجاب اظهارنظر میگیرند!
این رویه #سکولارهای_حوزوی در همراهی با پروژه #حجابستیزی _که مورد حمایت #نتانیاهوست_ مایه تعجب و تأسف است.
آنچه همگان باید بدانند این است که مقوله حجاب مورد #اجماع علمای شیعه است.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
سند کمتر دیده شده از فتاوی مراجع تقلید درباره حجاب در آستانه ابلاغ قانون عفاف و حجاب / فتواهایی که در روزگاری و شرایطی شبیه به امروز صادر شد / متن فتاوای مراجع بزرگ شيعه پیرامون حجاب چاپ شده در روزنامه دنيای اسلام
💥 #اختصاصی_روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻روزنامه دنیای اسلام به مدیریت مرحوم سیدمحمدعلی تقوی از نشریات اسلامی بود که در دهه 1320ش منتشر میشد و به مسائل روز اسلامی میپرداخت (جریانها و سازمانهای مذهبی - سیاسی ایران، صص210-209) در این دوره با وجود لغو قانون اجباری کشف حجاب رضاخانی، ترویج بیحجابی توسط رژیم منحوس پهلوی به مرحله جدیدی رسیده بود که حتی روزنامههایی مثل دنیای اسلام که جهتگیری دینی آنها بر سویه سیاسیشان غلبه داشت به اعتراض شدیداللحن علیه وضعیت حجاب در جامعه میپرداختند.
🔻مسئله مهمی که این روزنامه دست روی آن میگذارد اشاره به گویندگان و نویسندگانی است که با چهره دینی به دنبال تحریف دین در مسئله حجاب و ترویج اباحهگرایی نسبت به این واجب شرعی هستند. همین خط اباحه گرایی که توسط برخی از دولت مردان و مسئولین کشور در آستانه ابلاغ #قانون_عفاف_و_حجاب بر آن اصرار میورزند در دهه 20 شمسی نیز وجود داشت و آن روز به مراتب شرایط مصلحت سنجی و مسامحه بیشتر مهیا بود اما حوزه علمیه و مردم مذهبی ایران در برابر آن ایستادگی کردند و مراجع تقلید با فتاوای خود این مصلحتسنجیها را کنار گذاشته و رو در روی کشف حجاب رضاخانی که امروز با شعار سیاه #زن_زندگی_آزادی چهره عوض کرده ایستادند.
🔻روزنامه دنیای اسلام در شماره فوقالعاده خود ضمن انتشار فتاوای علما مینویسد:
«اوضاع بیحجابی در ایران خصوصا در پایتخت اسلامی؟ ... (تهران) بسیار اسفناک گردیده است. یک عده شهوت پرست بیدین برای خاموش کردن آتش شهوت خود با وسایل گوناگون ترویج بیحجابی مینمایند و از همه تاسفآورتر آن است که با کمال وقاحت دین مقدس اسلام را بازیچه مقاصد شوم خود قرار دادهاند و دیده میشود که هر بی سر و پای و هر نویسنده بیسواد بیآزرمی قلم شوم خود را بدست گرفته و مقالاتی در پیرامون بیحجابی نوشته و از آیات قرآن (که قطعا به آنها عقیده ندارند) استدلال بیجا نموده و ستونهای روزنامه یا روزی نامه خودشان را سیاه مینمایند. آن رقاص بیشرم یا آن مطرب بیآزرم هیچ خجالت نمیکشد و حیا نمیکند که با دین بازی میکند و آیات قرآنی را برای اثبات مقاصد ننگین خود دلیل میآورند؟! تف بر این بیشرمی!؟ ...
اینک برای آخرین مرتبه فتاوی حضرات مراجع تقلید نجف و قم را ... گراور نموده به نظر شما میرسانیم و صراحتا میگوئیم که فتاوی حضرات مراجع مانند احکام خود امام زمان عجل الله تعالی فرجه است ... اگر در صورت بیاعتنایی هیئت حاکمه و عدم مساعدت برای عملی شدن فتاوی حجج اسلام، از طرف مسلمانان غیور غوغایی برپا شود مسئولیت آن بعهده خود آنان خواهد بود.»
🔸فتاوی آیات عظام نجف:محمد کاظم شیرازی، سیدعبدالله شیرازی، سیدابوالقاسم خویی، سیدمحمود شاهرودی، سیدجمال گلپایگانی، سیدهادی میلانی، سیدهادی خراسانی
🔸فتاوی آیات عظام قم: بروجردی، حجت، خوانساری، سید صدرالدین صدر، فیض
🔻متن برخی از استفتائات مذکور و پاسخ مراجع عظام تقلید به آنها به این شرح است (متن استفتاء از تمامی مراجع یکسان است):
🔸حضرت مستطاب حجت الاسلام آیتالله فی الانام آقای حاج آقا حسین بروجردی دامت برکاته
متمنی است پاسخ پرسش زیر را لطفا مرقوم فرمائید:
آیا از برای زنانی حرمت تبرج و کشف حجاب به نحوی که در این ایام متعارف است به ادله قطعیه در اسلام ثابت است یا نه؟ و نیز جلوگیری و نهی از این منکر بر هر فردی از افراد مسلمانان واجب است یا خیر؟
🔻بسمه تعالی
(در رساله عملیه مذکور است)
حسین الطباطبایی
و اما رسائل حتمیه آیتالله بروجردی (مجمع الرسائل) ص341 چنین مضبوط است: بر زن واجب است بپوشاند خود را و نگاه کردن مرد بر زن اجنبیه حرام است. دیگر در ص324 میگوید امر کردن مردم را به واجب و نهی از مردم را از حرام واجب است با شرایط.
🔻بسم الله الرحمن الرحیم
این گونه امور از واضحات است و محتاج سوال نیست و حرمت [ناخوانا] مزبور از ضروریات دین اسلام و نهی از این منکر در صورت امکان و وجود شرائط آن بر هر فردی واجب است
محمود حسینی شاهرودی
🔻بسم الله الرحمن الرحیم
حرمت کشف حجاب مزبور در شریعت مقدسه اسلامیه از ضروریات و نهی از این منکر و سایر منکرات با تحقق شرایط آن بر هر فردی از افراد مکلفین فرض و لازم است.
الاحقر سیدابوالقاسم خویی
🔸تصویر سند را اینجا ببینید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/16398
@rozaneebefarda