🌕 مکتب بـسیـج
فقط در مکتب بسیج است که نه آمریکا میتواند غلطی بکند، نه #مافیاهای_قدرت
انشاالله استقلال بسیج را حفظ میکنیم و نمیگذاریم به ابزار رأیآوری برای مافیای انتخابات تبدیل بشود. تنها در بسیج است که محافظهکاران نمیتوانند حزبالله را به افراط و تندروی و عدالتخواری و تضعیف کننده نظام، متهم کنند.
#لشکر_خـدا
📌 روز ولادت یا بزرگداشت!!
❓آیا تاریخ #ولادت_حضرت_علی_اصغر علیهالسلام دهم ماه رجب سال 60 هجری است؟🔰
🔖این مطلبی است که در حدود دو قرن اخیر رواج پیدا کرده و حتی وارد بعضی از تقویمها شده است.
در بعضی از محافل هم برای آن حضرت جشن میگیرند، شیوه محاسبه هم اینطور است که از تاریخ عاشورای سال 60 هجری شش ماه عقب رفته و به دهم ماه رجب رسیدهاند.
📚❌ این مطلب نمیتواند مدرک معتبری داشته باشد و گفته شده است که تنها منبع این روایت، مطلبی است که در یک کتاب غیرمعتبر نقل شده است.
🔹درباره سن حضرت علی اصغر علیه السلام در زمان شهادت، بسیاری از منابع تاریخی سکوت کرده و فقط نوشتهاند که ایشان طفل شیرخواری بودند.
بعضی از گزارشها هم سن آن حضرت را متفاوت نقل کردهاند ولی مشهورترین آنها همان ششماهه است که البته سند معتبر و دقیقی ندارد، البته اتفاق نظری در منابع درباره سن دقیق آن حضرت وجود ندارد، بعضی از منابع هم نوشتهاند که ایشان حدود یک سال داشته، بعضی چهارماهه و بعضی هم ششماهه نوشتهاند.
🔸aghigh.ir/000UVO
✅ البته میتوان روزی را به عنوان بزرگداشت حضرت علیاصغر معین کرد و ایرادی ندارد و کار شایستهایست ولی مشخص کردن یک روز خاص به این عنوان سندیت ندارد و باعث میشود باب تاریخ سازی گشوده شود.
✍ همانطور که برای زمان وفات یا تولد حضرت معصومه تاریخ دقیقی وجود ندارد. روز تولد حضرت رقیه و حضرت علی اکبر سلاماللهعلیهما نیز همینطور است.
╭┅──────┅╮
@porseshgar
╰┅──────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 دانش آموزا برای مسجد رفتن 11 میلیون میدن!‼️
🎞 به تازگی صفحه اینستاگرامی اینترنشنال به نقل از روزنامه هممیهن نوشت: "دانش آموزان 11 میلیون تومان داده و صبح تا ظهر مسجد میروند".
✅ در این ویدئو به بررسی این خبر میپردازیم.👆
╭┅──────┅╮
@porseshgar
╰┅──────┅╯
🔻پایان ارتزاق از امنیت همسایگان
⁉️ پاکستان را دوست خود میدانیم و ثابت کردهایم علاوه بر غمخواری با آنان در مصیبتهای طبیعی، طی این 77سالی که از تأسیس آن کشور میگذرد، همواره در منازعات آنان با دشمنانشان نیز در کنارشان بودهایم، اینک هم روابط قابل قبولی با آنها داریم اما؛
⚠️ چه کنیم با همسایهای که وقتی با اعتراض مواجه میشود، از وظیفۀ کنترل تروریزم و عدم سرازیر شدن حوادث تروریستی علیه ما طفره رفته و وانمود میکند قادر به کنترل استان پهناور جنوب غربی خود یعنی بلوچستان(کویته) نیست. در حالی که هیچکس ارتش پاکستان، که برای مقابله با حملات هند به پاکستان طراحی شده را، ضعیف نمیداند؟!
🚫 براساس سندی تاریخی که میان رئیس سابق دستگاه امنیتی سعودی و رئیس وقت ایاسای پاکستان امضا شده، پاکستان متعهد گردیده مانعی بر سر راه تروریستها به سمت ایران ایجاد نکند و این در حالی است که عربستان سعودی هم مثل پاکستان نفع مستقیمی در رابطه با تهدید امنیتی ایران ندارد.
🔰 ایران بعد از تذکرات و پس از خسارات اخیر چه کاری باید انجام میداد؛ از آنجا که اقدام ایران علیه یک گروه تروریستی ایرانی بوده و نه علیه اتباع پاکستان، قاعدتاً باید مورد استقبال اسلامآباد قرار میگرفت.
✅ البته اظهارات گرم روز جمعۀ وزیرخارجه و رئیس شورای عالی امنیت پاکستان نشان داد، پاکستان اقدام ایران را مشکل امنیتی نمی داند، واقعۀ هفتۀ گذشته میان ایران و پاکستان، باید این نکته را به اسلامآباد تفهیم کرده باشد که زمان ارتزاق از امنیت همسایگان به سر آمده است.
✍🏻دکتر سعدالله زارعی
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
سوء استفاده از سعه صدر نظام
📌 کسانی که به بهانه رد صلاحیتها، مشغول رسانهای کردن غیض و غضبشان هستند و نظام اسلامی را متهم به تک صدایی و خالص سازی میکنند، در واقع از سعه صدر نظام اسلامی بهترین سوء استفاده را میکنند.
♨️ بسیاری از آنها به خوبی میدانند که اگر پرده از شخصیت واقعی آنها برداشته شود، حتی در میان حزب و جناح متبوعشان نیز جایگاهی ندارند.
💢 با وجود این که حافظه تاریخی آحاد مردم عملکرد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این اقلیت زیادهطلب را فراموش نکرده، اما باز هم عملکرد نامطلوبشان را به رخ مردم میکشند و انتظار دارند برای ورودشان به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری فرش قرمز پهن کنند.
✍🏻#محمد_حسن_پور
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
🔹اما جالب این جاست آزمونهایی که مهدیزاده شرکت کرده و مردود شده در تاریخهای دیگری بوده است. در وافع در آزمون تیر ۹۷ مهدیزاده غایب بوده ولی نمره ۷۰ میگیرد.
🔹ایشان برای اخذ گواهی نامه دوره زمینی، نیاز به گذراندن ۴۰۰ ساعت دوره دارد درحالی که ایشان فقط ۳۳۰ ساعت دوره را طی کرده است.
🔹براساس ضوابط سازمان هواپیمای کشوری وی صلاحیت لازم را برای انجام هیچ پروازی نه با هواپیمای سبک نه با هواپیمای سنگین ندارد.
🔹تمام اسناد و مدارکی که داشتیم را جمعبندی کرده و در اختیار مرجع قضایی قرار دادیم.
پی نوشت:
❌ بی جهت نیست که این دامادِ نور چشمی، این قدر برای پدر زن جانش، حسن روحانی، توییتهای متملقانه می زند؛
طفیلیِ وجود جناب رئیس جمهورِ سابق، ایشان تمامی پروتکل ها و قواعد آزمون خلبانی را زیر و رو کرده و از هیچ ارفاق و قانون شکنی فروگذار ننموده است.
‼️از عجایب روزگار است که این رئیس جمهورِ سابق، خودش، برادرش، دامادش و برخی دیگر از وابستگانش در دستگاه قضایی پرونده دارند و بعضی هایشان در حال گذراندن دوره محکومیت هستند، آن وقت ایشان سخنرانی اش از سیمای جمهوری اسلامی، همچنان به صورت زنده پخش می شود، خود را برای خبرگان، نامزد می کند و کل مملکت را بدهکار خود می داند!
✍ مریم اشرفی گودرزی
☑️ به #پَستوی_فرهنگ_و_سیاست وارد شوید.
@PastoyeFarhangVaSiyasat
‼️مبادا گمان کنید که شمر و خولی در این زمانه، بی وارثند، یا اینکه نسل شاگردانِ حرمله، منقرض شده است!
❌ همین امروز، گروهی اعم از عدالتخوار و سلبریتی در همراهی با یک قاتلِ وحشی با اسبهای تازه نعل شده بر پیکر یکی از سربازان اسلام تاختند و بی آنکه حیا کنند، خونخواهِ قاتل شدند.
⁉️حالا باور کردید کل یوم عاشورا و کل أرض کربلا را؟
✍ مریم اشرفی گودرزی
☑️ به #پَستوی_فرهنگ_و_سیاست وارد شوید.
@PastoyeFarhangVaSiyasat
هدایت شده از جبهه جهانی شبابالمقاومة 🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴آیت الله اراکی: کسانی که در نجف مینشینند و میگویند ما به اسرائیل و آمریکا چه کار داریم، همان افرادی هستند که قرآن را بر نیزه زدند و به نفع معاویه کار کردند
بیانات مهم آیتالله اراکی در دیدار با جوانان حشدالشعبی و سپاه بدر عراق
🔹 نزاع کنونی نزاع بین ایران و آمریکا و حتی نزاع بین محور مقاومت و آمریکا نیست بلکه نبرد بین کسانی است که به خدا ایمان دارند و جز دربرابر خدا خضوع نمیکنند با کسانیکه به خدا کفر میورزند و به طاغوت ایمان دارند.
🗓 |دوشنبه ۲ بهمنماه ۱۴۰۲|
📌 |شهر مقدس قم|
🔸 الجبهة العالمية لشباب المقاومة
https://eitaa.com/joinchat/3545694224Ccf85b685fb
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢منشأ حق در اسلام و مکاتب دیگر
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در پاسخ به این پرسش که «حق چیست؟» و «منشأ آن از کجاست؟»، دیدگاههای مختلفی مطرح شده است. که به اهم آنها اشاره میکنم:
یک. مکتب حقوق طبیعی: پیروان این مکتب معتقدند هر انسانی به طور طبیعی، دارای حقوقی است. اما در این که منظور از «طبیعی» دقیقاً چیست، اختلاف دارند:
بعضی: منظور این است که طبیعت، حقوق خاصی را برای انسان مقرر کرده است.
اما سؤال میشود که اساساً طبیعت چیست که میتواند حقی به دیگران بدهد؟ چنین اختیاری را از کجا آورده است؟ بر فرض که طبیعت حقی مثل حق حیات و حق مسکن و حق تغذیه و امثال آن را به کسی داده باشد به چه دلیل دیگران ملزم به رعایت آن هستند؟
بعضی: منظور از حق طبیعی، همان حق خدادادی است.
بعضی دیگر: منظور از حقوق طبیعی، حقوقی است که عقل آنها را اثبات میکند.
دو. مکتب قراردادگرایی: پیروان این مکتب معتقدند حق، هیچ ریشه ثابتی ندارد. نه ریشهای در طبیعت دارد و نه خدادادی است و نه با عقل قابل اثبات است. بلکه قراردادی است که بر اساس منافع و خواستهای مشترک میان آدمیان منعقد شده است.
سه. مکتب واقعگرایی: معتقد است حقوق اموری واقعیاند که از راه عقل یا شرع کشف میشوند. فی الواقع، روابطی واقعی در زندگی انسانها وجود دارد که حقوق بیانگر آن روابطاند یا باید بیانگر آن روابط باشند. روابطی که میتوانند به گونهای تنظیم شوند که زندگی سعادتمندانهای برای انسان رقم بزنند و البته میتوانند به گونهای تنظیم شوند که موجب شقاوت دنیوی و اخروی جمع کثیری از مردمان هم بشوند.
دیدگاه اسلام: از نگاه اسلامی احکام و ارزشها همگی مبتنی بر مصالح و مفاسد واقعیاند؛ البته روشن است که عقل ما در همه موارد توان و قدرت کشف و فهم مصالح و مفاسد واقعی را ندارد؛ به دلیل آنکه بخش زیادی از آنها ناظر به حیات معنوی و اخروی آدمیان است. و عقل انسان احاطه لازم به آنها ندارد؛ به همین دلیل، به منبع معرفتی وحی و شرع هم نیازمند است.
#حق
#حقوق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کارفرما=>موساد/پیمانکار=>مجاهدینخلق
کارفرما=>موساد/پیمانکار=>داعش
کارفرما=>موساد/پیمانکار=>جبههالنصره
کارفرما=>موساد/پیمانکار=>جیشالظلم
کارفرما=>موساد/پیمانکار=>کومله
🎬 #بیداری_مدیا برای بیداری وجدانها👇
@Bidari_Media
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مناظره جنجالی
⭕️ رهبری گفتند: نزدیک قله ایم؛ کدام قله؟!
🗣 یاسری ♾ شفیعیان 🗣
مدرس دانشگاه | مدیر انصاف نیوز
➕مشاهده فیلم/صوت کامل و قطعات مناظره:👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2843017216C4b1711eae7
.
.
♻️ بررسی واژه "مجلس انقلابی" در بیانات رهبر انقلاب
🔹 بخش اول یادداشت
🔰 حمید رسایی: حتما شما هم با چماق #مجلس_انقلابی که برخی اشخاص و رسانهها بر سر منتقدین مجلس یازدهم میزنند، مواجه شدهاید. آیا نباید از این مجلس انتقاد کرد؟ آیا رهبر انقلاب با نامیدن مجلس انقلابی، راه انتقاد بر این مجلس را بستهاند؟ صفر تا صد مجلس انقلابی در بیانات رهبر انقلاب را در این یادداشت بخوانید.
«مجلس انقلابی» مدالی که رهبر انقلاب مثل برخی مجالس دیگر روی سینه مجلس یازدهم چسباند تا خط را گم نکند و در مسیر انقلابی و به نفع مردم حرکت کند.
این واژه به جای آنکه در بزنگاهها مثل یک چراغ، راه انقلاب را نشان دهد، سوگمندانه اما خیلی زود از طرف یک طیف خاص در مجلس، چماقی شد برای بستن دهان منتقدان به رفتارهای غیرانقلابی مجلس! تقریبا حملهای به منتقدان مجلس یا دفاعی از تصمیمات غلط و زشت مجلس نبوده الا آن که این واژه، سپری شده برای پوشاندن آن عمل غیرانقلابی و بهانهای برای هجمه و حمله به رسانه یا افراد انتقادکننده.
در حالی که
1⃣ یکم _ اولین تحریف در بیانات رهبر انقلاب این بود که ادعا کردند رهبر انقلاب فقط به این مجلس گفتهاند انقلابی، در حالی که ایشان در اولین دیدار با نمایندگان مجلس فعلی، مجلس یازدهم را #یکی_از_انقلابیترین مجالس دوران انقلاب دانستند نه تنها مجلس انقلابی دوران پس از انقلاب. آنجا که فرمودند: «خوشبختانه مجلسِ تشکیلشده یکی از قویترین و #انقلابیترین مجالس دوران انقلاب هم هست.» (دیدار سال ۹۹ نمایندگان)
این تنها جملهای از رهبر انقلاب است که در دیدار سال ۹۹ خطاب به نمایندگان این مجلس گفته شد و البته پس از آن با ترفند یک جریان خاص، تبدیل شد به ویژگیای که تنها این مجلس از آن برخوردار بوده است.
2⃣ دوم _ این صفت در عین حال که میتواند خبری باشد، انشایی و نسبی هم هست. یعنی آقای مجلس، انقلابی باش. این برداشت را وقتی در یکی از گفتگوهایم بیان کردم، به برخی از آقایان برخورد تا جایی که به رسانههایشان دستور حمله دادند! در حالی که این برداشت بدیهی است.
همانطور که رهبر انقلاب در دیدار سال دوم با نمایندگان مجلس یازدهم، خیلی صریح به این موضوع اینطور اشاره کردند: «امام فرمودند: "مجلس عصاره فضایل ملّت است" یعنی چه؟ یعنی باید عصاره فضایل ملّت باشد؛ معنایش این است دیگر، وَالّا این جور نیست که به طور طبیعی مجلس عصارهِ فضایل [ملّت باشد]. باید مجلس را جوری ترتیب داد که عصارهی فضایل ملّت باشد... امام در واقع با این یک کلمه برنامه کار همه مجلسهای ما را تا آخر مشخّص کردند: مجالس ما موظّفند خودشان را عصاره فضایل ملّت قرار بدهند.» (دیدار نمایندگان سال ۱۴۰۰)
👈 ادامه یادداشت را اینجا بخوانید:
eitaa.com/rasaee/12332
.
♻️ بررسی واژه "مجلس انقلابی" در بیانات رهبر انقلاب
🔹 بخش دوم یادداشت
🔰 حمید رسایی: ... آیا پذیرفتنی است کسی بگوید این جمله امام خبری بود یعنی عصاره فضایل ملت هستند برای همیشه و تا آخر! آیا پذیرفتنی است که بگویند چون حضرت امام (ره) فرمودهاند مجلس عصاره فضایل ملت است، پس مجلس ششم (که بسیاری از نمایندگانش یا به خارج پناهنده شدهاند و یا در داخل بازو و رکن فتنهها بودهاند) عصاره فضایل ملت بود و کسی نباید از آن انتقاد کند. یا درباره مجلس دهم همین را گفت در حالی که مجلس یازدهم، اساسا روی موج انتقاد از مجلس دهم، شکل گرفت.
رهبر انقلاب اینطور به ویژگیهایی اشاره میکنند که در مثل مجلس ششم و دهم یا متاسفانه وجود نداشت یا بسیار ضعیف بود: «بحمدالله سرشار است از نیروهای پُرانگیزه و پُرایمان، نیروهای پُرتوان، نیروهای جوان. هم جوانان تحصیلکرده و انقلابی در بین شماها زیاد هستند.» (دیدار نمایندگان سال ۹۹)
3⃣ سوم _ تلاش میشود که به مخاطب القا کنند که صفت انقلابی برای مجلس یازدهم دائمی است! در حالی که بدیهی است استمرار اتصاف این صفت، بستگی به استمرار جهتگیری مجلس بر مدار شعارهای انقلاب دارد.
اشاره به این واقعیت در بیانات دو سال بعد امام خامنهای با نمایندگان مجلس یازدهم به خوبی پیداست. آنجا که ایشان با کنایه و البته برادرانه تأکید میکنند که مهم #انقلابی_ماندن است نه #انقلابی_بودن میفرمایند: «البتّه برادران عزیز، خواهران عزیز! یک نکته اساسی انقلابی ماندن است. ببینید جلسه، جلسه صمیمی و خصوصی است دیگر، جلسه برادرانه است. الان کاملاً جلوی چشم بنده هست کسانی بودند که مثلاً سال ۵۸ ــ که بنده عضو شورای انقلاب بودم و آن وقتها هنوز رئیسجمهور هم نبودم ــ میآمدند پیش ما که حالا خودمان جزو بچّههای انقلاب بودیم و مثلاً با سوابق مبارزاتی فلان، مینشستند حرفهایی میزدند تند، داغ، آتشین که ما چشممان خیره میماند که اینها چه کسانی هستند دیگر! یعنی به تعبیر فرنگیمآبها سوپر انقلابی؛ بعد برگشتند و انقلابی نماندند. همان افراد با آن شیوه برخورد، با آن شیوه نگاه، نتوانستند خط را ادامه بدهند، طاقت نیاوردند. ببینید حقیقت قضیّه این است که طاقت نیاوردند!» (دیدار با نمایندگان سال ۱۴۰۱)
واقعیت همین است که رهبری فرمودند، انقلابی ماندن و نه گفتن به فرصتهایی که در دوره نمایندگی نصیب نمایندگان میشود، اینکه طرف بار خودش را نبندد، محافظهکار نشود و ... برای انقلابی ماندن ضروری است.
👈 ادامه یادداشت را اینجا بخوانید:
eitaa.com/rasaee/12333
.
♻️ بررسی واژه "مجلس انقلابی" در بیانات رهبر انقلاب
🔹 بخش سوم یادداشت
🔰 حمید رسایی: ... واقعیت همین است که رهبری فرمودند، انقلابی ماندن و نه گفتن به فرصتهایی که در دوره نمایندگی نصیب نمایندگان میشود، کار سختی است. اینکه طرف بار خودش را نبندد، محافظهکار نشود، مردمی بماند، حب و بغضها و منافع شخصی را رها کند و ... برای انقلابی ماندن ضروری است.
4⃣ چهارم _ رهبر انقلاب در دیدار سال گذشته با نمایندگان مجلس، ملاکهایی را برای مجلس انقلابی تعیین کردند تا هر کس از ظن خود یار این صفت نشود. برای همین فرمودند: «اگر بخواهیم نماینده انقلابی بمانیم چه کار کنیم. من چند نکته را اینجا نوشتهام:»
۱. «اوّلش سادهزیستی است؛ اسیر تجمّلات و اعیانمنشی و امثال اینها نشدن...»
۲. «مسئله مسئولیّتپذیری است؛ قانونی را تصویب میکنید، اگر به نظرتان این قانون، قانون خوبی است و باید تصویب میشده، محکم بِایستید، بگویید بله، ما این را تصویب کردم...»
۳. «یکی دیگر از شاخصها مردمی بودن است؛ مردمی بودن یعنی چه؟ مردمی بودن یعنی با مردم عادی معمولی مخلوط شدن، نشست و برخاست کردن، هم گوش شنوا برای شنیدن حرف مردم داشتن، هم زبان گویا برای روشن کردن ذهن مردم داشتن.»
۴. تقدیم مسائل اصلی بر فرعی «دنبال حلّ مشکلات اساسی کشور بودن؛ یعنی واقعاً اساسیترین مسائل را نگاه کنید، آنها را [دنبال کنید]. من به تعبیر بهتر بگویم، در مسائل کشور، مسائل اصلی وجود دارد، مسائل فرعی وجود دارد؛ تا وقتی مسائل اصلی پیش پای ما است، نوبت به مسائل فرعی نمیرسد...»
۵. تعامل و همکاری با قوا خصوصا دولت «همکاری صمیمانه با دیگر دستاندرکاران مدیریّت کشور. یکی از مشکلات کشور ناهماهنگی بوده؛ ناهماهنگی مسئولان سه قوّه و بدنهی سه قوّه....»
۶. «یکی از شاخصههای نماینده انقلابی این است که با عموم مردم، با عامّه مردم همراه است امّا عوامزده نیست. من به شما عرض بکنم هیچ وقت جَوزده نشوید. بعضی از مشکلات ما در بخشی از این سالها به خاطر این بود که جَوزده شدیم...»
۷. روی موضع حق و قانون درست ایستادگی کردن. «شما یک قانون را تصویب کردید، به نظر شما قانون درستی هم بوده، یک عدّهای مخالفت کردند، البتّه طبیعت کار این است که نگاه کنید ببینید آیا این مخالفین منطق درستی دارند یا ندارند؛ اگر منطق درستی داشتند البتّه میپذیرید، اگر منطق درستی نداشتند بِایستید؛ بگویید بله، من تصویب کردم این قانون را، پایش هم میایستم. اینکه در سایتها و در فضای مجازی و مانند اینها علیه ما، علیه مجلس، علیه این مجموعه، علیه این قانون جنجال کنند، نباید شما را به زانو دربیاورد؛ یکی از خصوصیّات نمایندهی انقلابی این است.»
۸. «یکی از مسائل بسیار مهم در کار مجلس، پایبندی به قانون اساسی است؛ آن مواردی که قانون اساسی تکلیفی معیّن کرده، حتماً رعایت بشود. این قانون اساسی نباید حتّی اندکی مخدوش بشود.» (دیدار با نمایندگان سال ۱۴۰۱)
5⃣ پنجم _ اما از همه دردآور این است که عدهای تلاش میکند تا سند مجلس انقلابی را به نام یک فرد یا جریان خاص بزنند در حالی که از نظر رهبر انقلاب، کلّیت جهتگیری این مجلس از جمله مجالس انقلابی است ولی این به معنای آن نیست که پس همه افراد آن انقلابیاند.
👈 ادامه یادداشت را اینجا بخوانید:
eitaa.com/rasaee/12334
.
♻️ بررسی واژه "مجلس انقلابی" در بیانات رهبر انقلاب
🔹 بخش چهارم و پایانی یادداشت
🔰 حمید رسایی: ... رهبر انقلاب در این خصوص هم میفرمایند: «من از اوّل تشکیل این مجلس، اعتقاد خودم و علاقه خودم به این مجلس را که از روی اطّلاع بود، عرض کردم، گفتم مجلس، مجلسِ انقلابی است. الان هم من بعد از سه سال همین را تکرار میکنم. این مجلس بحمدالله مجلسی است انقلابی، باسواد، جوان، پُرتحرّک، پُرکار. البتّه قضاوتهایی که انسان راجع به یک مجموعه میکند، با نگاه به مجموعه است؛ حالا یک استثناهایی هم ممکن است وجود داشته باشد؛ به آن استثناها کاری نداریم. مجموعه را که انسان نگاه میکند، با نگاه مجموعی، این مجلس انصافاً یک مجلس انقلابی است.» (دیدار نمایندگان سال ۱۴۰۲)
6⃣ ششم _ البته طبیعی است که طیف تشکیلدهنده مجالس واداده و پرحاشیه و به دور از جهتگیری انقلاب، از اینکه رهبر انقلاب، کلّیت برخی مجالس را انقلابی بدانند و برای تقویت این بُعد از مجالس هر دوره تلاش کنند، ناراضی و ناراحت شوند و با این جهتگیری مخالفت کنند.
رهبر انقلاب دو سال بعد در دیدار با نمایندگان به این موضوع اشاره کردند: «ما گفتیم "مجلس انقلابی" یک عدّهای خوششان نیامد؛ ولی ما حقیقت را گفتیم؛ حالا بعضیها خوششان میآید، بعضیها خوششان نمیآید عیبی ندارد. حقیقت همین بود که این مجلس با شعارهای انقلاب تشکیل شد؛ مردم نگاه کردند، گزینههایی را انتخاب کردند که حرکتشان، جهتگیریشان، شعارشان، حرفشان، حرف انقلاب بود؛ پس مردم هم طرفدار همین گرایش و همین حرکتی هستند که شما عنصر انقلابی در شهر خودتان، در منطقهی خودتان شعارش را دادید، حرفش را زدید.» (دیدار با نمایندگان سال ۱۴۰۱)
7⃣ هفتم _ نکته پایانی هم انتقادات رهبر انقلاب از مجلس انقلابی است که تفصیل آن خودش فصل جداگانهای میطلبد. امام خامنهای با اینکه خودشان مجلس فعلی را یکی از مجالس انقلابی دانستند، با این وجود اما در دیدارهای خود با نمایندگان، در کنار تقدیرها و حمایتها، انتقادات متعددی هم بیان کردهاند که برخی صریح و برخی در قالب توصیه بوده است، از جمله:
۱. علیرغم تذکرات مکرر، برای قانونگذاری، سیاستگذاری و تقنینی صورت نگرفته.
۲. غلبه با طرحها بر لوایح است در حالی که اصل بر لایحه است، چون دولت خودش مجری است.
۳. عدم قانونگذاری قوی برای موصوعاتی مثل حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و مسکن.
۴. افراط در بکارگیری از ابزارهای نظارتی مثل سؤال و استیضاح و استفاده از آنها برای رسیدن به مقاصد دیگر.
۵. سختگیریهای غیرلازم در رأی اعتماد نسبت به وزرای پیشنهادی به مجلس.
۶. تراکم قوانین تاریخ گذشته، متعارض و متناقض و عدم تنقیح آنها تاکنون.
۷. استفاده از موقعیت نمایندگی برای رسیدن به پستهای بالاتر.
۸. همراه کردن توهین و دشنام و بیتقوایی به هنگام استفاده از ظرفیت قانونی نطق، سؤال و استیضاح.
۹. اولویت دادن به مسائل فرعی در برابر مسائل اصلی.
۱۰. عدم تعامل با قوای دیگر خصوصا دولت.
۱۱. دخالت نمایندگان در عزل و نصبها و مسائل اجرائی کشور.
۱۲. لزوم تقویت بنیه کارشناسی مجلس.
۱۳. تبیین نکردن قوانین تصویب شده.
بنابر این ضمن توجه به محاسن، خدمات و ویژگیهای انقلابی این مجلس در مقایسه با برخی مجالس قبلی، نمیتوان معایب و اشکالات آن را نادیده گرفت یا اگر کسی مجلس یازدهم را نقد کرد به تکفیرش پرداخت. باید با بیان انتقادات برای تشکیل مجلسی با دوز بالاتر صفت انقلابی، به سمت تشکیل مجلسی که خدمات بیشتری به مردم میدهد برویم.
اکنون در پایان کار این مجلس، مردم با بررسی کارنامه مجلس یازدهم باید درباره #انقلابی_ماندن این مجلس قضاوت کنند.
👈 قسمت قبل یادداشت را اینجا بخوانید:
eitaa.com/rasaee/12333
🔺برای دیدن تحلیلهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
.
♻️ سؤال رسایی از مسئولان قضایی:
🔰 روز گذشته آقای رائفیپور ادعا کرد که نمایندهای ۱۴۰ سکه گرفته و صلاحیتش هم تأیید شده، دادستانی امروز ایشان را دعوت و مطالبه مدارک کرد.
باشه، خیلی هم خوب!
فقط ده روز قبل، فاطمه هاشمی رفسنجانی نظام جمهوری اسلامی را متهم به قتل پدرش کرد. آیا دعوتش کردید؟ بابت این اتهام از او سند خواستید؟! کدام بدتر است؟
👈 اینجا ببینید:
https://eitaa.com/rasaee/12135
🔺برای دیدن تحلیلهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
🔴پاسخ خیمهگاه ولایت به مواضع آقای احمد قدیری ابیانه که اصرار دارد بگوید ایران درگبر سلاح اتمی است
🔹به تصریح فرمایش ولی امر مسلمین جهان: حاج قاسم شرعی میجنگید. کسی که پی ساخت سلاح اتمی است تهی از تعبد شرعی جنگیدن است.
🔸️آقای قدیری، سلاح اتمی سلاح جنگ است، سلاح جهاد نیست.
✍ظاهرا مد شده که مذهبیهای صورتی ولی فقیه را ناسخ شریعت میدانند و نه شارح شریعت؛ احمقهای درجهی یک...
#ویراستی
◀️ به پایگاه خبری تحلیلی #خیمه_گاه_ولایت بپیوندید👇👇
➡️ https://eitaa.com/joinchat/2868117506C71fc999fff
بسم الله الرحمن الرحیم
طلاب عزیز و فاضل
سلام علیکم و رحمة الله
همانطور که مستحضرید، در پی اصرار شما به حجت الاسلام اکبرنژاد برای مناظره با بنده و دعوت حجت الاسلام اکبرنژاد برای حضور در مناظره به احترام خواست طلاب دعوت ایشان را پذیرفتم در حالیکه پاسخ ندادن به نامه اولیه درخواست مناظره ام با ایشان در ۱۷ آذر می طلبید این درخواست را رد کنم
در مناظره ای که با میزبانی و زحمت موسسه فکرت برگزار شد به مقدار ظرفیت زمان مناظره به بعضی اشکالات تحلیلهای حجت الاسلام اکبرنژاد پرداختم و نشان دادم که دیدگاه های ایشان با سیره انبیا و اهل بیت صلوات الله علیهم تناقضات متعددی دارد.
پس از این مناظره، طلاب بزرگوار بارها از آقای اکبرنژاد خواستند که برای ادامه مناظره و پاسخگویی به نقدهایم حاضر شود، اما ایشان اخیرا به واسطه پیغام دادند که چون در فقه سیاسی کار نکرده ام مناظره را ادامه نمی دهند
اولا ایشان چه سابقه ای در فقه سیاسی دارند که پیغام دادند چون سابقه ای ندارم مناظره را ادامه نمیدهند
ثانیا ظاهرا ایشان به دنبال بهانه برای فرار از مناظره هستند وگرنه با سوال از بنده مشخص میشد که چه سابقه ای در این زمینه دارم لذا برای اثبات واهی بودن این ادعا، به چند مورد از سابقهی فقه سیاسی ام اشاره می کنم:
*در سال ۱۳۹۲، با سفارش یک دانشگاه معتبر دولتی کتابی با عنوان "موسوعه روایات فقه حکومتی" با موضوعاتی که مد نظرشان بود تالیف کردم
* در سال ۱۳۹۳، مقاله ای با عنوان "کارکرد عقل در فقه اطلاعات" نوشتم که برگزیده شد و در کتابی با عنوان "همایش ملی فقه اطلاعات" منتشر شد
* در سال ۱۳۹۳ با توجه به جایگاه بلند امام خمینی در سیاست و فقه سیاسی یک ترم تحلیل سیره سیاسی امام خمینی (ره) در دانشگاه صنعتی شریف ارائه دادم که به جایگاه فقه و فقه سیاسی در سیره سیاسی امام خمینی (ره) هم پرداختم
* در سال ۱۳۹۴، ۱۵ ساعت بحثی با عنوان "تحلیلی نو از سیره سیاسی امیرالمومنین علیه السلام" ارائه و به جایگاه فقه در سیره سیاسی امیرالمومنین (علیه السلام) اشاره کردم
* در برنامه "نِبراس" در قسمت "موسیقی و فقه حکومتی" به ارائه ضوابط و راهکارها برای موسیقی از منظر فقه حکومتی پرداختم که گوشهای از ۵ ساعت عرایضم منعکس شد. ضبط برنامه مربوط به حدود دو سال پیش است
*تدریس کتاب ولایه الامر آیت الله سید کاظم حائری که به تازگی درسی شده را در کارنامه سطح عالی دارم.
این موارد، تنها بخشی از سابقهی فقه سیاسی بنده است که نشان می دهد در این زمینه تالیف، سخنرانی، پژوهش و تدریس را در کارنامه دارم.
البته امتناع آقای اکبرنژاد به دلیل احتمال بیش از پیش آشکار شدن تناقضهای تحلیلشان در سیره اهل بیت (علیهم السلام) و ضعفشان در تحلیل سیره امام خمینی (ره) است. چنانکه از تاریخ مناظره تا به امروز در رسانه به جواب اشکالاتم پرداختهاند که البته تعدادی از اشکالات بی پاسخ مانده و با بی اخلاقی پاسخهای بنده را به جوابهایشان نیز منتشر نمیکنند.
با این حال گرچه از جانب بنده رغبتی نیست ولی باز یک هفته به ایشان فرصت میدهم که در یک مناظره دیگر شرکت کنند تا عیار تفکراتشان در این وادی روشن شود.
والسلام
سلمان رئوفی
۱۴۰۲/۱۱/۳
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoufi
🟡 شبهه
با اذانی که باهاش آدم اعدام کنند، نماز خواندن خطاست!!
🟢 پاسخ
✍️ حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم (دکترای حقوق جزاء)
🔻 اولاً هیچگاه با اذان، کسی را اعدام نکردند، یعنی اعدام کردن آدابی مانند اذان گفتن یا چیز دیگری شبیه آن ندارد. اتفاقاً در قانون ایران (و بسیاری از کشورهای جهان)، هنگام طلوع آفتاب برای زمان اعدام تعیین شده است. بنابراین حتی هنگام اذان نیز برای اجرای این حکم در نظر گرفته نشده است.
این دروغ و امثال آن، از طرفی احکام جزایی اسلام را زیر سوال می برد، و از طرف دیگر با ایجاد حس تنفر به اذان و نماز، جوانان به ترک نماز و ترک بندگی خدای سبحان تشویق میکند و به زعم شبهه پرداز، با یک تیر و دو نشان میزند!
🔻 ثانیاً مخالفین اعدام (ندانسته و بعضاً آگاهانه) از بزرگترین مروجان و طرفداران اعدام و خشونت هستند. زیرا یک مجرم بالقوه، برای عملی کردن تصمیم مجرمانه خود، مانند یک تاجر محاسبه سود و زیان می کند؛ یعنی فکر می کند که ارتکاب فلان جرم، چه اندازه برای او سود ( مادی یا غیر مادی؛ مادی مانند پول، غیر مادی مانند برتری طلبی و...) و چه اندازه زیان دارد. اگر در محاسبات خود میزان سود را بالا ببیند و خطرات آن ضعیف باشد، انگیزه او تبدیل به تصمیم می شود.
مثلاً وقتی یک دزد برای حملهی مسلحانه به مغازهی طلافروشی، موفقیت خود را معادل با چند میلیارد ثروت ببیند و خطر شکست احتمالی خود را نهایتاً چند سال زندانی ببیند، به احتمال زیاد، این میزان ضرر احتمالی (ریسک) را در آرزوی آن ثروت زیاد بپذیرد و به ارتکاب جرم ولو اینکه منجر به قتل شود، مبادرت کند.
👈حکایت آن کسی است با یک سطل ماست میخواست یک دریا دوغ درست کند!! وقتی به او گفتند: امکان ندارد، گفت: «میدونم نمیشه، اما اگه بشه، چی میشه؟!!!!» شاید اقدام او احمقانه به حساب بیاید اما پشت این تصمیم یک محاسبه ساده است: پذیرش ضرر اندک (یک سطل ماست) در آرزوی رسیدن به ثروت هنگفت (یک دریا دوغ)،
🔻مجرمین هم معمولاً همینگونه محاسبه می کنند، بنابراین اگر مجازات قاطعی در محاسبات او وجود داشته باشد، می تواند تا حد زیادی از شکلگیری انگیزهی مجرمانه و خشونتهای ضمن آن پیشگیری میکند. به همین جهت است که قرآن میفرماید: «ولکم فی القصاص حیاة» زیرا مجازات قصاص یا اعدام نه تنها باعث حفظ خون افراد بی گناه (مثلاً صاحب طلا فروشی در مثال فوق) می شود، بلکه افراد زیادی هم که سودای رسیدن به ثروت یک شبه دارند نیز با در نظر گرفتن این مجازات سنگین از اقدام خشونت باری که علاوه بر جان دیگران، جان خودشان را هم به خطر می اندازد، خود داری می کنند.
❌ با این توضیح معلوم می شود، کوته مغزانی که در فضای مجازی شعارهایی مانند «نه به اعدام» سر می دهند، در حال تحریک مجرمان بالقوه و کاهش خطرات احتمالی ارتکاب جرم در محاسبات آنها هستند و باید در حقیقت آنها را شریک جرم دانست.
🔻 نکتهی آخر اینکه گرفتن جان یک انسان، اگرچه عواطف انسانی را جریحه دارد می کند، لکن در اداره جامعه باید عاقلانه (ملاحظه مصلحت عمومی جامعه) قانونگذاری کرد. عادلانه ترین و عاقلانه ترین قانون هم، همان است که خالق انسان وضع کرده است. بنابراین اگر گرفتن جان کسی طبق دستور خالق و حیات دهندهی انسان باشد، هیچ اشکالی ندارد. یعنی همان خدایی که گاهی به واسطه یک میکروب یا یک غدهی سرطانی جان کسی را می گیرد، گاهی هم (برای تامین مصالح جامعه انسانی) به شکل اعلام یک قانون، حیاتی را که به انسان داده، پس می گیرد.
👈 توضیح اینکه اراده خدا دو نوع است: اراده تکوینی و اراده تشریعی
در نوع اول خدای سبحان هرچه را بخواهد، می آفریند و موجود می کند و اراده انسان یا موجود دیگری در آن دخالت ندارد. به تعبیر قرآن، «وقتی خدا چیزی را اراده کند، می گوید: بشو، می شود؛ کن فیکون» اما در نوع دوم (به دلایلی همچون اختیار و امتحان انسان) اراده خود را به صورت یک قانون (توسط پیامبر) به انسان اعلام می کند و این انسان است که باید با اطاعت از خدای سبحان آن را محقق کند.
🔹پی نوشت
دوستی در پاسخ به استدلال فوق گفته بود: «خدا خود جان میدهد و خود میستاند، انسان میتواند بجای اعدام دوبار حبس ابد بدهد، نه اینکه اعدام کند» به او گفتم: «طبق این منطق پس باید بگوییم: خدا خود آزادی می دهد و خود آزادی را می گیرد، پس نباید با حبس آزادی کسی را گرفت!!» اما در حقیقت اینگونه سخن گفتن منطق خوارج است که می گفتند: «ان الحکم الا لله» بله حکم از آن خدا است، اما حکم خدا در کتاب خدا بیان شده و افراد شایسته ای (که در همان قرآن و روایات تبیین شده که چه کسانی هستند) آن را اجرا می کنند.
🆔 @shobhe_shenasi
🌏 ghorbanimoghadam.ir