فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴خداوند چگونه با ما برخورد میکند ؟
🔵حجت الاسلام عابدینی
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چه صِدقي از عوامل وصول به بهشت است؟
🌀درميان اعمال انسان، کمتر عملي به زيبايي و جذابيت « صدق و راستي است و در آيات و روايات به خوبي نشان مي دهد که وزن اين صدق و راستي در ترازوي عمل نيز بسيار سنگين است و يکي از والاترين اوصاف اولياء الله محسوب مي شود و قرآن هم آن را يکي از کليدهاي عمده بهشت شمرده، چنانکه مي فرمايد :
🌀« هذا يوم ينفع الصّادقين صدقهم لهم جنّات تجري من تحتها الانهار خالدين فيها ابداً »(1) :روز قيامت، روزي است که راست گفتن راستگويان به آنها سود مي بخشد براي آنها باغهايي از بهشت است که زير درختان نهرها جاري است و جاودانه در آن خواهند ماند.
🌀صدق در عقيده، صدق در گفتار و صدق در عمل هر يک نشانه اي از نشانه هاي تقوي است و کلاً مي توان گفت که تمام اعمال نيک را مي توان در صدق و راستي خلاصه کرد، چراکه همه گناهان بازگشت به عدم صداقت انسان در ادعاي ايمان و اسلام مي کند وگرنه کسي که قانوني را به رسميّت مي شناسد چگونه مي تواند در عمل به مخالفت با آن برخيزد؟
🌀در روايتي از رسول اکرم (ص) درباره اهميت صدق چنين آمده است : « انّ الصّدق يهدي الي البرّ و البرّ يهدي الي الجنّه »(2) : صدق و راستي هدايت به نيکي مي کند و نيکي هدايت به سوي بهشت.
📚پي نوشت:
1- مائده / 199.
2- محجّه البيضاء، ج 8، ص 140.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیاتی که «ترک هواپرستی» و «خوف از خدا» را از اسباب ورود به بهشت میداند کدام است؟
🌺آیات بیشماری در قرآن کریم است که هواپرستی و خوف از خدا را از عوامل وصول به بهشت میدانند از جمله آیه کریمه:
🌺«و امّا من خاف مقام ربّه و نهی النّفس عن الهوی فانّ الجنّه هی المأوی»(1): اما آن کس که از مقام پروردگارش بترسد و نفس را از هوا و هوس باز دارد بهشت جایگاه او است.
🌺بدون شک رابطه نزدیکی میان «خوف از خدا» و «نهی نفس از هوای پرستی» است، هنگامی که خوف حق در اعماق وجود انسان ریشه دار شد، ستیزی از درون در برابر هوای نفس آغاز میگردد، و سرچشمه تمام مفاسد و گناهانی که در روی زمین است همان «هوای پرستی است پس خود خدا سرچشمه همه اصلاحات است.
🌺در حدیثی حضرت رسول اکرم (ص) در این مورد میفرماید: «ماتحت ظلّ السّماء من الله یعبد من دون الله اعظم عندالله من هوی متّبع»:
🌺در زیر آسمان هیچ بتی نزد خدا بزرگتر از هوی و هوسی که از آن پیروی کنند نیست. در آیه دیگری نقطه مقابل (ترک هواپرستی و خوف از خدا) دو صفت «طغیانگری» و «مقدم داشتن دنیا بر آخرت» را مطرح میفرماید و این دو را از اسباب وصول به جهنم میداند چنانچه میفرماید: «و امّا مَن طغی و اثر الحیاه الدّنیا فانّ الجحیم هی المأوی» در آیهای دیگر میفرماید: «و لمن خاف مقام ربّه جنتان»(2):
🌺برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد دو باغ بهشتی است. و به راستی که اساس تمام بدبختیها این دو صفت (طغیانگری و ترجیح دنیا بر آخرت) است و سرچشمه تمام نیک بختیها همان ترک هواپرستی و خوف از خداوند سبحان میباشد.
📚پی نوشت:
1- نازعات / 40 و 41.
2- رحمن / 26.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چگونه جهاد و شهادت سبب ورود به بهشت میشود؟
✳️خداوند در سوره توبه میفرماید: «انّ الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بانّ لهم الجنّه یقاتلون فی سبیل الله فیقتلون و یقتلون وعداً علیه حقا فی التوراه و الانجیل و القرآن و مَن اوفی بعهده مِن الله فاستبشروا ببیعکم الذّی بایعتم به و ذلک هو الفوز العظیم»(1):
✳️خداوند از مؤمنان جانها و اموالشان را خریداری میکند که در برابر بهشت برای آنان باشد به این گونه که در راه خدا پیکار میکنند، میکشند و کشته میشوند.
✳️این وعده حقی است بر او که در تورات و انجیل و قرآن (سه کتاب بزرگ آسمانی) آمده، و چه کسی نسبت به عهدش از خدا وفادارتر است، حال که چنین است بشارت باد بر شما به خاطر معاملهای که با خدا کردید و این پیروزی بزرگی است، به راستی که تجارت بی نظیر و بی مانند است:
✳️خریدار خداوند، فروشندگان، مؤمنان مجاهد، متاعی که خریداری میشود جانها و اموالی است که خداوند خودش به آنها بخشیده، بهایی که برای آن پرداخته میشود، بهشت جاویدان، و سند این معامله سه کتاب بزرگ آسمانی است و به دنبال همه اینها تبریکی است که این خریدار به این فروشندگان میگوید.
✳️در روایتی آمده است: وقتی که این آیه نازل شد پیامبر اکرم (ص) در مسجد بودند و آیه را با صدای بلند تلاوت فرمودند و مردم تکبیر گفتند، مردی از انصار خدمت پیامبر (ص) آمد و پرسید راستی همین آیه نازل شد؟ پیامبر (ص) فرمودند:
✳️آری، مرد انصاری گفت: «بیع ربیح لا نقیل و لا نستقیل»: معاملهای است بسیار پر سود، نه تقاضای فسخ آن را خواهیم کرد و نه فسخ آن را میپذیریم.
✳️از آیه فوق استفاده میشود که نه تنها شهیدان راه خدا، بلکه پیروزمندان در جهاد نیز مشمول چنین معاملهای با خدا هستند و همین قدر که جان خود را در طبق اخلاص نهادهاند و به میدان جهاد میروند، مصداق معامله با خداست.
✳️و هدف اصلی در هم کوبیدن دشمن است نه شهادت، چرا که در آیه «یقتلون» (دشمن را میکشند) مقدم بر «یقتلون» (خود آنها شهید میشوند) شده است!
✳️لذا شهادت مقام والایی است که در این مسیر عائد گروهی از سعادتمندان میشود و به عبارت دیگر شهادت هدف نیست بلکه گذرگاهی است در راه هدف و این چنین، جهاد و شهادت هر دو از اسباب مهم ورود به بهشت برین میباشد.
📚پی نوشت:
1- توبه / 111.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا در قیامت دریاها آتش میگیرند؟ چگونه چنین چیزی ممکن است؟
🎯در سوره تکویر، درتوصیف صحنه قیامت دریاها را این گونه توصیف کرده است: «وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ»[تکویر/۶]
🎯«در کتاب قاموس اللغه نیز درباره "سجر" مینویسد: سجر= افروختن آتش. پر کردن. راغب آنرا تشدید آتش گفته. صحاح و قاموس آنرا سرخ کردن تنور و پر از آب کردن نهر و غیر آنها گفتهاند. زمخشری آنرا پر کردن گفته سجر التّنور یعنی آن را با آتشگیره و هیزم پر کرد. خلاصه اینها، افروختن و پر کردن است و اصل آن بنا بقول مجمع انداختن در آتش است»[۱]
🎯بنابراین معنای برافروخته شدن، ترجمه صحیحی خواهد بود. که بعضی از ترجمهها نیز، محور را برافروخته شدن گرفتهاند:
فیض الاسلام: و آن گاه که دریاها افروخته (آتش) گردند (یا طغیان نموده و از حدّ و اندازه بگذرند.)
مشکینی: و آن گاه که دریاها پر شوند و جوشان گردند.
مکارم: و در آن هنگام که دریاها برافروخته شوند.
شعرانی: و آن گاه که دریاها پر کرده شوند.
🎯حال اگر روزی برافروخته شدن، بیشتر در آتش دیده میشد و با بیان برافروخته شدن، ذهنها به سمت آتش میرفت، امروزه با دیدن تصاویر سونامی، ما به وضوح میفهمیم که برافروخته شدن دریاها به چه شکل خواهد بود. و این معنا با توصیفاتی که قرآن از زلزله روز قیامت دارد، کاملاً متناسب است:
🎯«یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظیمٌ؛ [حج/۱] ای مردم! از (عذاب) پروردگارتان بترسید، که زلزله رستاخیز امر عظیمی است!»
«إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زلزالها؛ [زلزال/۱] هنگامی که زمین شدیداً به لرزه درآید.»
🎯این زلزله چنان شدید توصیف شده است که تمام کوهها را متلاشی میکند:
«وَ تَکونُ الْجِبالُ کالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ؛ [قارعه/۵] و کوهها مانند پشم رنگین حلاجی شده میگردد!»
🎯البته اگر تسجیر دریا به معنای آتش گرفتن آن نیز باشد، میتوان درباره آن مطالبی بیان کرد:
1⃣ اگر این تعبیر قرآن در گذشته برای مفسران عجیب بود امروز برای ما جای تعجب نیست، زیرا میدانیم آب از دو ماده" اکسیژن" و" هیدروژن" ترکیب یافته که هر دو سخت قابل اشتعال است، بعید نیست که در آستانه قیامت آب دریاها چنان تحت فشار قرار گیرد که تجزیه شوند و تبدیل به یکپارچه آتش گردند. [۲]
2⃣ بگمان بیشتر مراد از بحر مسجور دریای مرکز زمین است و مفرد بودن آن مؤیّد این معنی است، چنانکه میدانیم مرکز زمین دریای مذاب سهمگینی است. و چون آیات راجع بقیامت است و از آیات "«وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها» (زلزله ۲) و زمین بارهای سنگینش را خارج سازد. «وَ إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ. وَ أَلْقَتْ ما فِیها وَ تَخَلَّتْ؛ [انشقاق/۳ و ۴] و در آن هنگام که زمین گسترده شود، و آنچه در درون دارد بیرون افکنده و خالی شود.» میتوان بدست آورد که در ابتدای قیامت مقداری از آن مواد بیرون خواهد ریخت.
3⃣ هر چیزی در توان خدای متعال است و در آستانه قیامت، نظام حاکم بر عالم عوض میشود:
«یَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ؛ [ابراهیم/۴۸] در آن روز که این زمین به زمین دیگر، و آسمانها (به آسمانهای دیگری) مبدل میشود.»
[۱]. قاموس قرآن، ج ۳، ص: ۲۳۲.
[۲]. تفسیر نمونه، ج ۲۶، ص: ۱۷۵.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
عوامل و اسباب ورود به بهشت کدامند؟
🔵طبق آیات صریح قرآن عواملی چون ایمان و عمل صالح، تقوی، احسان و نیکوکاری، جهاد و شهادت، ترک هواپرستی، هجرت و جهاد، صبر و تحمل در برابر شدائد،
🔵اطاعت خدا و رسول خدا، اخلاص، صدق و راستی، اهتمام به نماز و تولی و تبری و... از عوامل ورود به بهشت هستند.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
خصوصیات فرشهای بهشتی چیست؟
🔷آیات کریم قرآن ضمن بیان احوالات بهشتیان به توصیف وضع مکانی و اشیاء بهشتی نیز پرداخته است و در آیاتی نیز از فرشهای بهشت سخن به میان آمده و کیفیت آن را بیان میکند از جمله:
🔷«متکئین علی فرش بطائنها من استبرق»: بهشتیان بر فرشهایی نشسته و تکیه کردهاند که آستر آنها از پارچههای ابریشمین است (1).
🔷«بطائن» به معنی آستر و «استبرق» به معنی حریر ضخیم است و مسئله قابل توجه این است که در اینجا گران قیمتترین پارچهای که در دنیا تصور میشود آستر این فرشها ذکر شده و اشاره به این است که قسمت روئین آن چیزی است که از لطافت و زیبایی و جذابیت در وصف نمیگنجد چراکه ما آستر را به خاطر اینکه ظاهر نمیشود از جنس کم اهمیت تهیه میکنیم و لذا کم اهمیتترین جنسهای آن جهان پر ارزشترین جنس این جهان است.
🔷در آیهای دیگر اشاره به فرشهای فاخر بهشتی دارد و میفرماید: «و زراّبی مبثوثه»: در آنجا فرشهای گرانبها و بسیار زیبا گسترده شده است (2).
🔷«زرابی» به معنی فرشهای عالی خواب داراست که هم نرم و راحت است و هم گرانبها و پر قیمت و بسیار زیباست.
📚پی نوشت:
1- رحمن / 54.
2- غاشیه / 16.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
لباسهای بهشتیان چگونه است؟
🌳در وصف حال بهشتیان در سوره مبارکه واقعه سخن به میان میآید و ازجمله به لباسهای زیبای آنها اشاره میکند و میفرماید
🌳«یلبسون من سندسٍ و استبرق متقابلین»(1). آنها لباسهایی از حریر لطیف و نازک و ضخیم میپوشند و در برابر یکدیگر برتختها جای دارند.
🌳سندس به پارچههای ابریشمین نازک و لطیف می گویند و بعضی قید زربافت را نیز به آن افزودهاند و استبرق به معنی پارچههای ابریشمی ضخیم میباشد در آیه دیگری تأکید بر این مطلب دارد و میفرماید «عالیهم ثیاب سندس خضر و استبرق» بر اندام آنها لباسهایی از حریر نازک سبز و از دیبای ضخیم میباشد (2).
📚پی نوشت:
1- واقعه / 53.
2- انسان / 21.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا ارواح ميتوانند به شکل حيواناتی اعم از کبوتر به خانه وابستگان سر بزنند؟
💠بله بر اساس روایات، ارواح مردگان هر چند گاهی به اذن خداوند به دیدار خانوادهشان میآیند و آن ها را میبینند. اگر سرگرم کارهای خوب بودند، شادمان میشوند. اگر گرفتار کارهای بد بودند، ناراحت میشوند.
💠مرحوم شیخ کلینی (ره) در کتاب شریف کافی بابی تحت عنوان«ان المیت یزور اهله» را مطرح کرده است. روایات معتبری را در این باره نقل نمودهاند. در روایات آمده است که اموات اعمّ از مؤمن و غیر مؤمن به دیدار بازماندگان خود میآیند. هر میّتی برحسب منزلت و شأنی که دارد، اجازه این کار را پیدا میکند.
💠در روایات نحوه سرکش میت از خانواده اش را به شکل پرنده لطیف بیان فرموده اند که البته می تواند یک تمثیل باشد از نحوه حضور میت.
💠اسحاق بن عمار میگوید: از امام موسی بن جعفر (علیهما السلام ) پرسیدم:
💠آیا میّت از خانوادهاش دیدار میکند؟
فرمود: بله
💠 پرسیدم : هر چند وقت؟
💠فرمود: بنا به منزلتی که نزد خداوند دارد، در هر جمعه یا هر ماه یا هر سال
پرسیدم : به چه شکلی نزد آن ها میآید؟
💠فرمود: به صورت پرندهای لطیف که بر دیوار خانه های شان مینشیند و بر آنان اشراف مییابد...
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
من خیلی افسرده شدم بخصوص وقتی میشنوم کسی فوت کرده انقدر بفکر شب اول قبر طرف و بهشت و جهنم فکر میکنم ماهها از ذهنم بیرون نمیره اعصابم خراب میشه انقدر که از زندگی نا امیدشدم میگم دو روز دیگه منم میمیرم دستم بزندگیم گرم نیست.
🔴ترس از مرگ، یک حس طبیعی ست و معمولاً بیشتر مردم از مرگ میترسند. ریشه ترس را یکی از دو چیز تشکیل میدهد: یا مرگ، با فنا و نابودی یکی دانسته میشود که در این صورت حتماً باعث وحشت شده و حتی در بهترین حالات زندگی هم فکر مرگ زندگی را در کام انسان زهر میکند.
🔴یا اینکه مرگ را پایان زندگی نمیدانند ولی به خاطر اعمال ناپسند و گناهان خود از مرگ میترسند؛ چون میدانند که مرگ آغاز رسیدن به نتایج شوم اعمالشان است.
🔴پس اگر انسان ایمان به جهان آخرت داشته باشد و از اعمال زشت و معاصی دوری کند و وظایف دینی را انجام دهد و اگر مرتکب گناه شد، توبه کند و روحش را از آلودگی گناه پاک نماید، ترس و وحشت از مردن نخواهد داشت.
🔴شخصی خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عرض کرد: چرا مرگ را دوست ندارم؟ فرمود: آیا ثروت داری؟ عرض کرد: آری، فرمود: چیزی از آن را پیش از خود فرستادهای است؟ عرض کرد: نه، فرمود: به همین دلیل است که مرگ را دوست نداری (یعنی نامه اعمالت خالی از حسنات است). (تفسیر نمونه، ج ۲۴، ص ۱۲۳)
🔴در عین حال، فکر کردن دائمی به مرگ، به نحوی که انسان را از امور روزمره دور کرده و از زندگی ناامید کند، حالت افراطیِ این نوع از تفکر است و باید تلاش کنید تا این افکار را از خودتان دور کنید. راه وحشت نداشتن از مرگ این است که انسان معتقد باشد که مرگ پا نهادن به یک جهان وسیع است و به هیچ وجه پایان زندگی نیست. از سوی دیگر به وظایف شرعی خود عمل کند و به رحمت واسعه امیدوار باشد. خدا را نسبت به بنده خود مهربانتر از مادر به فرزندش بداند. متوجه این مسئله باشد که همه از او بیم و بازگشتمان به سوی او است و او مطمئناً آفریده خود را دوست دارد.
🔴در این صورت نه تنها از مرگ نمیترسد، بلکه آن را دوست خواهد داشت و به آن عشق ورزید.
🔴امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود: «به خدا سوگند! فرزند ابی طالب علاقهاش به مرگ بیشتر است از کودک شیرخوار به سینه مادر». [نهج البلاغه، خطبه ۵]
🔴امام سجاد علیه السلام نیز فرمود: «مرگ برای مؤمنان مانند کندن لباس چرکین و پرحشرات است، و گشودن غل و زنجیرهای سنگین، و تبدیل آن به فاخرترین لباسها و خوشترین عطرها و راهوارترین مرکبها و مناسبترین منزلها». [تفسیر نمونه، ج ۲۲، ص ۲۶۲]
🔴و در حدیث قدسی میخوانیم «عبدی أطعنی أجعلک مثلی، أنا حی لا اموت اجعلک حیا لا تموت، أنا غنی لا أفتقر أجعلک غنیا لا تفتقر، أنا مهما أشاء یکون أجعلک مهما تشاء یکون؛ بندهی من! مرا اطاعت کن تا تو را مثل خود سازم. من زندهای هستم که نمیمیرم تو را هم زندهای قرار دهم که نمیری. من دارایی هستم که فقیر نمیشوم تو هم چنان سازم که فقیر نگردی. من هر چه را اراده کنم میشود تو را هم چنان قرار دهم که هر چه بشود» (الجواهر السنیة (کلیات حدیث قدسی)، ص 709)
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا اهل بهشت همه مسلمان هستند؟
🌷خیر بهشت اختصاص به مسلمانان ندارد اگر چه تنها دین حق دین اسلام است اما ممکن است غیر مسلمانان از افراد جاهل قاصر یا مستضعف فکری باشند در این صورت هر کار خوبی که به قصد پاداش الهی و ثواب انجام دهند خداوند به آنها پاداش خواهد داد.
🌷جاهل قاصر کسی است که یا راه حق به او نرسیده باشد یا اگر رسیده باشد در او شک و تردید ایجاد نکرده باشد یا اگر در او شک و تردید ایجاد کرده باشد امکان تحقیق و کشف حقیقت برای او وجود نداشته باشد
🌷او اگر (مثلاً) کلیسا میرود یقین دارد که مسیحیت حق است اگر میدانست اسلام حق است به جای کلیسا به مسجد میرفت پس او به دنبال حق است اما در تشخیص مصداق آن اشتباه کرده است
🌷 در حقیقت خداوند به جهت حقیقت جویی او، او را وارد بهشت میکند البته به این شرط که به آنچه عقل خود میفهمیده عمل کرده باشد
🌷برای مثال عقل او میفهمد که دروغ، بد است ظلم بد است مردم آزاری بد است اگر بر خلاف آنها عمل کند از جهت مخالفت با درک عقل خود استحقاق جهنم دارد اگر چه از حهت دین و مذهب استحقاق جهنم ندارد زیرا فرض این است که او جاهل قاصر است.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
از زندگی خسته شده ام میخوام خودکشی کنم آیا با خودکشی به سعادت میرسم؟
🔰حیات آدمی اولین و عظیم ترین نعمتی است که خداوند آن را برای رسیدن به تکامل و صعود به قلّه های رفیع و عالی معنوی به انسان عطا فرموده است.
🔰 ازاین رو نه تنها دیگران نمی توانند صدمه ای به این نعمت الهی وارد سازند، بلکه خود شخص نیز به هیچ عنوان حق ندارد آن را از بین ببرد و بر وی واجب است پیوسته از جان خویش پاسداری و محافظت کند.
🔰مالک اصلی انسان خداوند متعال است و نفس انسانی امانت الهی است؛ از این رو باید از این امانت خوب محافظت کرد و از بین بردن آن خیانت در امانت الهی است.
🔰خودکشی در فرهنگ اسلامی به معنای عقب نشینی از نیل به غایت کمال و سقوط به وادی حسرت و ناکامی است.
🔰بدین جهت این عمل از نظر اسلام حرام و محکوم است. چنانکه در قرآن کریم می فرماید: «وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إنَّ اللّه َ کانَ بِکُمْ رَحیما، وَمَنْ یَفْعَلْ ذلک عُدْوانا وَظُلْما فَسَوْفَ نُصْلیهِ نارا»؛(2) «و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است. و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، به زودی او را در آتشی وارد خواهیم کرد.»
🔰 کلمه «لاتَقْتُلُوا» صیغه نهی است و دلالت بر وجوب ترک عمل دارد.
🔰 روایات متعددی نیز درباره مذمت خودکشی وارد شده است. در این روایات، صاحبان این عمل اهل جهنم قلمداد شده و بهشت برای آنها حرام شمرده شده است.
🔰 بنابراین کسی که ایمان و باور به خدا و روز جزا دارد، باید برای حل این مشکل و برطرف کردن این حالت از طریق مراجعه به کارشناسان متخصص و گفتگو با اهل دل تلاش کند نه اینکه به چنین چیز هایی فکر کند.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
یکی از کلیدهای بهشت، نماز است، آیاتی در این خصوص ذکر کنید؟
🔷در سوره معارج (1)، صفاتی از صفات مؤمنین را برمی شمرد که یکی از آنها هم نماز است و در انتهای این صفات میفرماید:
🔷 «اولئک فی جنّات مکرمون»(2) این گروه باعظمت در باغهای بهشتی گرامی داشته میشوند. در این آیات که نُه صفت را ذکر میکند اول آنها با نماز شروع میشود «الذین هم علی صلاتهم دائمون» و آخر آنها هم با نماز تمام میشود.
🔷«والّذین هم علی صلاتهم یحافظون» کسانی که دائماً نماز میخوانند و کسانی که برنمازشان محافظت میکنند و به این ترتیب آغاز اعمال خیر نماز است و آن هم مداومت بر نماز و پایان آنها نیز نماز است. با حفظ آداب و شرایط و خصوصیات آن، آداب و شرایطی که هم ظاهر نماز را از فساد و بطلان حفظ میکند هم روح نماز را که حضور قلب است تقویت مینماید، و هم موانعی را که سد راه قبول آن است هم چون خوردن مال حرام، نوشیدن شراب، غیبت و امثال آن، از بین میبرد و از نظر برنامه زمانی هم نخستین چیزی که بر انسان بالغ واجب میشود نماز است و آخرین چیزی هم که تا پایان عمر همراه اوست، نماز است.
🔷و نکته حائز اهمیت این است که محافظت انسان نسبت به نماز طرفینی است، هم او باید نماز را از فساد و خلل حفظ کند و هم نماز انسان را از تباهی و فساد محافظت میکند چرا که خود قرآن میفرماید:
🔷«اِنّ الصّلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر»(3). روایتی از پیامبر اکرم (ص) نیز مؤید گفتارمان خواهد بود، رسول خدا (ص) میفرماید:
🔷«من حافظ علیها کانت له نوراً و برهاناً و نجاهً یوم القیامه»(4) هر کس نماز خود را محافظت کند، نماز برای او مایه نور و روشنایی و آگاهی و نجات در روز قیامت است.
📚پی نوشت:
1- معارج / 34- 22.
2- معارج / 35.
3- عنکبوت / 45.
4- تفسیر روح البیان، ج 10، ص 167.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
حضور این همه آدم با گذشتگان و آیندگان چطور در قیامت و بهشت وجهنم جا میشود؟
🌹خداوند متعال درباره گستره بهشت میفرماید: (وَ سارِعُوا اِلی مَغفِرَه مِن رَبِّکمْ وجَنَّه عرضها السَّمـوتُ والاَرضُ اُعِدَّت لِلمُتَّقین)[1]؛ و شتاب کنید برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتی که وسعت آن، آسمانها و زمین است که برای پرهیزگاران آماده شده است. مراد از «عرض» در آیه شریف، پهنا و گستره است. در زبان عربی، هنگامی که میخواهند بگویند فلان شئ از وسعت برخوردار است. واژه «عرض» را به کار میبرند.
🌹عبارت (جَنَّه عرضها السَّمواتُ وَ الاَرْضُ) کنایه از این است که بهشت از نظر گستره، به اندازهای وسیع است که به نهایت وسعت رسیده است و یا به قدری است که قوه واهمه بشری از درک گستره آن ناتوان است. هر چند معاد جسمانی است و بهشتیان و جهنمیان با وجود جسمانی، پاداش و کیفر داده میشوند، ولی بهشت و جهنم ویژگیهای این جهان مادی را ندارد، زیرا با برچیده شدن این جهان مادی و تمام کرات آسمانی و ویران شدن آنها، قیامت آغاز میشود:
🌹(یومَ تُبَدَّلُ الاَرضُ غَیرَ الاَرضِ والسَّمـوتُ وبَرَزوا لِلّهِ الو حِدِ القَهّار)[2]؛ در آن روز که این زمین به زمین دیگر و آسمانها [به آسمانهای دیگر] مبدّل میشود و آنان در پیشگاه خداوند واحد قهّار ظاهر میگردند؛ (اِذَا الشَّمسُ کوِّرَت * واِذَا النُّجُومُ انکدَرَت)[3]؛ هنگامی که خورشید در هم پیچیده شود و هنگامی که ستارگان بی فروغ شوند؛ (اِذَا السَّماءُ انفَطَرَت * واِذَا الکواکبُ انتَثَرَت)[4]؛ هنگامی که آسمان از هم شکافته شود و هنگامی که ستارگان پراکنده شوند و فرو ریزند.
🌹بنابراین بهشت و جهنم در عالَم دیگری فوق این جهان مادی است و ویژگیهای این جهان مادی را ندارد. آن عالَم از نظر گستره به اندازهای است که وسعت بهشت به مقدار آسمانها و زمین است و جهنم نیز از وسعتی برخوردار است که همه گنه کاران در آن جای میگیرند. [5]
🌹در روایت است که پیامبراکرم (ص) و حضرت علی (ع) در پاسخ این پرسش که اگر وسعت بهشت، آسمانها و زمین است، پس دوزخ کجاست؟ فرمودند: چون شب آید، روز کجاست؟[6]
🌹ب) منظور از «نزدیک کردن» (ازلِفَت) یعنی در پیش رویشان باشد و داخل شدنشان در آن زحمتی نداشته باشد. و این که بهشت را به آنها نزدیک میکنند، نه آنها را به بهشت، دَرک آن در شرایط این دنیا قابل تصور نیست، امّا از آن جا که اصول حاکم بر قیامت و آخرت، اصولی است که با شرایط این جهان بسیار تفاوت دارد، پس جای شگفتی نیست. [7]
📚پی نوشتها:
[1]. آل عمران، آیه 133.
[2]. ابراهیم، آیه 48.
[3]. تکویر، آیه 1 و 2.
[4]. انفطار، آیه 1 و 2.
[5]. ر.ک: المیزان، ج 4، ص 20؛ بحارالأنوار، ج 8، ص 83 و ج 66، ص 57؛ سید شریف رضی، حقایق التأویل فی متشابه التنزیل، ص 241.
[6]. عبد علی عروسی حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 463؛ فضل بن شاذان قمی، الفضائل، ص 150.
[7]. المیزان، ج 4، ص 32 ـ 43.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آيا مؤمنين در بهشت مي توانند به ديدار يکديگر بروند؟
در پاسخ اين سؤال، روايتی است از امام صادق (ع) که می فرمايد :
🔵مؤمنين در بهشت به زيارت يکديگر مي روند و کسي که مقامش بالاتر باشد براي او اذن است که فرود آيد بر کسی که مقامش پائين تر است و او را زيارت نمايد.
🔵و کسي که مقامش پائين تر است براي او اذن نيست بالا برود زيرا لايق آن مقام نشده است وليکن زماني که بخواهند يکديگر را ببينند آنها را در جايي ديگر می برند (1).
📚پي نوشت:
1- بحار الأنوار.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا در نهرها و رودهای بهشت کشتیرانی هم وجود دارد؟
🌺بلی، مؤمنان وقتی داخل بهشت میشوند در کشتیها که بر روی نهرهای بزرگ است مینشینند و در دو نهر از آب صاف سیر میکنند.
🌺کشتیها از جنس یاقوت است و آن چه کشتی را حرکت میدهد از مروارید است و در آن کشتیها ملائکه از نور هستند که جامههای سبز زیبا پوشیدهاند و در آنها نوری از پروردگار عالمیان است و بهشتیان بر این مرکب سوار شده و به سیر و سیاحت میپردازند (1).
📚پی نوشت:
1- بحار الأنوار.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃