نام چشمههای بهشتی چیست و ویژگیهای آن چه میباشد؟
🌀در سوره مبارکه قرآن از چشمههای فراوان بهشتی یاد شده است.
🌀از جمله «فیهما عینان تجریان»(1): در آن دو بهشت دو چشمه به طور مداوم جریان دارد در ذیل تفسیر آیه شریفه برخی مفسرین عقیده دارند که این دو چشمه یک «سلسبیل» و دیگری «تسنیم» است و برخی دیگر میفرمایند یکی از این دو چشمه «شراب طهور» و دیگری چشمه «عسل مصفی» میباشد.
🌀در آیه دیگر اشاره به جوشش و فوران دائمی این چشمهها دارد و میفرماید: «فیهما عینان نضّاختان»(2): در آنجا دو چشمه در حال فوران است.
🌀در سوره مبارکه دهر در خصوص احوالات بهشتیان میفرماید: «ویسقون فیها کاساً مزاجها زنجبیلا عیناً فیها تسّمی سلسبیلا»(3): بهشتیان در آنجا از جامهایی سیراب میشوند که لبریز از شراب طهوری است که با زنجبیل آمیخته است و از چشمهای است در بهشت، که نامش سلسبیل است.
🌀بسیاری از مفسران تصریح کردهاند که اعراب جاهلی از شرابهایی که آمیخته با زنجبیل بود لذت میبردند زیرا که تندی مخصوصی به شراب میداد و قرآن در اینجا از جامهایی سخن میگوید که شراب طهورش با زنجبیل آمیخته است البته بدیهی است که میان این شرابهای دنیا و آن شراب تفاوت بسیار زیاد است.
🌀و سلسبیل نوشیدنی بسیار لذیذی را می گویند که به راحتی در دهان و در گلو جاری میشود و کاملاً گوارا است. و برخی دیگر از مفسرین می گویند که از ماده تسلسل گرفته شده که به معنی حرکت پی در پی است در نتیجه این چشمه دائماً در حال حرکت و روان بودن است.
🌀چشمه دیگری که آیات الهی سرّ آن را آشکار میکنند چشمه تسنیم است که میفرماید: «و مزاجه من تسنیم عیناً یشرب بها المقربون»(4): این شراب طهور ممزوج با تسنیم است همان چشمهای که مقربان از آن مینوشند.
🌀از این آیات استفاده میشود که تسنیم برترین شراب طهور بهشتی است که مقربان به طور خالص از آن مینوشند و با توجه به لغت تسنیم که ریزش از بالا به پایین است نتیجه میگیریم که، این چشمه از بالا به پایین فرو میریزد و برخی از مفسرین معتقدند که به خاطر آن است که این چشمه مخصوص در طبقات بالای بهشت قرار دارد.
🌀برخی دیگر گفتهاند شرابی است که از آسمان بهشت فرو میریزد. در سوره مبارکه انسان اشاره به یکی دیگر از چشمههای بهشتی دارد و میفرماید:
🌀«اِنّ الابرار یشربون من کأس کان مزاجها کافورا عیناً یشرب بها عبادالله یفجرّونها تفجیراً» (5): نیکان از جامی مینوشند که با عطر خوشی آمیخته است و این چشمه شراب طهور که بندگان خدا از آن مینوشند آن را از هر جا بخواهند جاری میسازند در واقع چنان در اختیار ابرار است که هر جا اراده کنند از همانجا سر برون میآورد.
📚پی نوشت:
1- رحمن / 50.
2- رحمن / 66.
3- انسان / 18.
4- مطففین / 27 و 28.
5- انسان / 6 و 5.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
آیا همسران مؤمن در بهشت به شوهرانشان ملحق میشوند؟
🌻در آیاتی از سوره مبارکه واقعه در این خصوص میفرماید: «انّا انشأناهنّ انشاءاً فجعلناهنّ ابکارا»(1):
🌻ما آنها را آفرینش نوینی بخشیدهایم و همگی آنها را بکر قرار دادهایم. و این جمله اشاره به همسران مؤمنان در این دنیاست که خداوند آفرینش تازهای در قیامت به آنها میدهد و همگی در نهایت جوانی و طراوت و جمال و کمال ظاهر و باطن، وارد بهشت میشوند و مضافاً براینکه همه دوشیزه میشوند.
🌻و شاید این وصف همیشه برای آنها باقی باشد چنانکه بسیاری از مفسران به آن تصریح کردهاند و در روایات نیز به آن اشاره شده است یعنی با آمیزش وضع آنها دگرگون نمیشود (2).
🌻و آیه دیگری تصریح دارد که همسران مؤمن همراه شوهرانشان به بهشت میروند چنانکه میفرماید «ادخلوا الجنه انتم و ازواجکم تحبرون»(3) شما و همسرانتان در نهایت شادمانی وارد بهشت شوید.
📚پی نوشت:
1- واقعه /36 و 35.
2- روح المعانی، ج 27، ص 123.
3- زخرف / 70.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
انواع شرابهای بهشتی چیست؟
🔷همانطور که از تفسیر آیات بر میآید شرابهای بهشتی انواعی دارد بعضی در نهرها جاری است که در آیات متعددی از آن به آن اشاره شده است از جمله:
🔷«و مزاجه من تسنیم عیناً یشرب بها المقربون»(1). این شراب طهور ممزوج با تسنیم است همان چشمهای که مقربان از آن مینوشند و این چشمه از بالای بهشت به پائین در جریان است و یا در آیه دیگر میفرماید:
🔷«فیهما عینان نضّاختان»(2) در آن دو باغ بهشت دو چشمه در حال فوران و جریان است.
🔷و بعضی در ظرفهای سربسته و مُهر شده است چنانچه درآیه شریفه میفرماید: «یسقون من رحیق مختوم ختامه مسکٌ و فی ذلک فلتینافس المتنافسون»(3):
🔷ابرار از شراب زلال دست نخورده سربستهای سیراب میشوند و مهری بر آن نهاده شده که از مشک است و در این نعمتها باید راغبان پیشی گیرند.
📚پی نوشت:
1- مطففین / 28 و 27.
2- رحمن / 66.
3- مطففین / 25 و 24.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
حجت الاسلام عالیمواقف پنج گانه قیامت.mp3
زمان:
حجم:
7.47M
🔴 آیا در روایات ما در مورد مواقف پنجاه گانه قیامت توضیحاتی داده شده است؟
🔵حجت الاسلام والمسلمین عالی
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
بالاترين باغهاي بهشت کدام است و آرزوي ساکنان آن چه مي باشد؟
🌺در تفسير آيه شريفه « ان الذين امنوا و عملوا الصالحات کانت لهم جنّات الفردوس نزلاً »(1):
🌺باغهاي فردوس جايگاه مؤمنين و صالحين است، آمده است که فردوس جايي است که تمام نعمتها در آن جمع است و بهترين و برترين باغهاي بهشت است چرا که همه مواهب الهي در آن موجود مي باشد و ساکنان آن آرزوي مي کنند هرگز از آنجا نقل مکان نکنند
🌺 و روايتي است از پيامبر اکرم (ص) مي فرمايند هرگاه از خدا تقاضاي بهشت مي کنيد فردوس را تقاضا کنيد که آن بهترين و بالاترين منزلگاههاي بهشت است.
📚پی نوشت:
1- کهف / 107.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
شرابهای بهشتی دارای چه ویژگی است؟
🌺در ذیل تفسیر آیه مبارکه «باکواب و اباریق و کأس من معین»(1) میفرماید:
🌺نوجوانان زیبای بهشتی با قدحها و کوزهها و جامهای پر از شراب طهور که از نهرهای جاری بهشتی برداشته شده در اطراف بهشتیان میگردند و آنان را سیراب میکنند اما نه شرابی که عقل و هوش را ببرد و مستی آورد بلکه هنگامی که بهشتیان آن را مینوشند و نه درد سر میگیرند و نه مست میشوند
🌺«لایصدّعون عنها و لا ینزفون»(2) و تنها یک حالت نشئه روحانی توصیف ناپذیر به آنها دست میدهد که تمام وجودشان را در لذتی بی نظیر فرو میبرد.
🌺ویژگی دیگری که آیات به آن اشاره دارد معطر بودن آن است چنانکه میفرماید: «اِنّ الابرار یشربون کان مزاجها کافورا»(3):
🌺نیکان از جامی مینوشند که با عطر خوشی آمیخته است و یا درجای دیگر اشاره به طعم خوش آن دارد و میفرماید:
🌺«ویسقون فیها کأساً مزاجها زنجبیلا»(4): بهشتیان از جامهایی سیراب میشوند که لبریز از شراب طهوری است که با زنجبیل آمیخته است و این شراب تندی خاصی دارد.
🌺(بسیاری از مفسران بیان کردهاند که اعراب از خوردن شرابهایی که با طعم و تندی زنجبیل بوده است بسیار لذت میبردند).
🌺از همه مهمتر این است که ساقی این بزم روحانی خداست و بهشتیان از دست قدرت او و از بساط لطف و مرحمتش بر میگیرند و مینوشند و مست عشق و معرفت او میشوند و «سقاهم ربّهم شراباً طهوراً»(5).
📚پی نوشت:
1- واقعه / 18.
2- واقعه / 19.
3- دهر / 5.
4- دهر / 17.
5- دهر / 21.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
تختهای بهشتیان دارای چه ویژگی است؟
🔴در آیات متعددی در قرآن کریم از تختهایی که بهشتیان بر آن مینشینند و مجالس انس و الفت دارند توصیفهایی دارد از جمله آیه شریفه: «ان الابرار لفی نعیم علی الارائک ینظرون» مسلماً ابرار در میان انواع نعمت هستند آنها بر تختهای زیبای بهشتی تکیه کرده و به آن مناظر زیبا نظر میکنند و لذت میبرند (1).
🔴ارائک جمع ارئکه به معنی تختهای زیبای سلطنتی است و یا تخت زینتی که در حجله گاه میگذارند میباشد و در اینجا اشاره به تختهای بسیار زیبا و مزین بهشتی است که نیکان برآن تکیه میکنند. و در آیهای دیگر میفرماید
🔴«فیها سررٌ مرفوعه»: در باغهای بهشتی تختهای بلندی وجود دارد (2). «سرر» جمع سریر به معنای تختهایی است که در مجالس انس و شادی و سرور بر آن مینشینند و بلند بودن این تختها به خاطر آن است که بهشتیان بر تمام مناظر و صحنههای اطراف خود مسلط باشند و از مشاهده آن لذت ببرند.
🔴ابن عباس (یکی از مفسرین) میگوید این تختها چنان است که وقتی صاحبان آنها اراده جلوس بر آن کنند تواضع میکند و فرو مینشیند و بعد از جلوس به حالت اول باز میگردد. و یک تفسیر دیگر در مورد «مرفوعه» بودن آن است که اشاره به گرانبها بودن آنهاست و برخی گفتهاند از قطعات طلا ساخته شده و مزین به درّ و یاقوت است.
همچنین در سوره مبارکه واقعه آیهای با یک ویژگی دیگری از تختها آمده است و میفرماید: «علی سرر موضونه»:
🔴آنها بر تختهایی که صف کشیده و به هم پیوسته است قرار دارند. «موضون» به منسوجی که دارای تار و پود محکم است اطلاق میشود و در اینجا منظور تختهایی است که کاملاً در کنار هم قرار گرفته و به هم پیوسته است و یا اینکه خود تختها دارای بافت مخصوصی است از لولوء و یاقوت و مانند آن چنانکه جمعی از مفسران گفتهاند.
🔴در آیه شریفهای به رنگ این تختها اشاره دارد و میفرماید: «متکئّین علی رفرف خضر و عبقری حسان»: ساکنان این دو بهشت در حالی هستند که تکیه برتختهایی زدهاند که با بهترین و زیباترین پارچههای سبز رنگ پوشانده شده است (3).
🔴«رفرف» به پارچههای زیبای رنگارنگ که بی شباهت به منظره باغها نیست گفته میشود و «عبقری» هم به معنی هر موجود بی نظیر و کم نظیر است و اشاره به این مطلب دارد که تختهای بهشت از رنگ سبز بی نظیر درست شده است.
📚پی نوشت:
1- مطففین / 23 و 22.
2- غاشیه / 13.
3- الرحمن / 76.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چگونه دستبند طلا و نقره که زینت زنانه محسوب میشود برای مردان بهشتی ذکر شده است؟
🎉پرواضح است که در بسیاری از محیطها زینت طلا و نقره هم برای مردان است و هم برای زنان. البته در اسلام زینت آلات برای مردان تحریم شده است ولی در بعضی از جوامع نشانه برتری و عظمت مردان است چنانچه در سوره مبارکه زخرف از قول فرعون نقل شده
🎉«فلولا القی علیه اسوره من ذهب»(1): چرا به موسی دستبندهایی از طلا داده نشده است؟ و از این آیه بر میآید که دستبند طلا برای مردان در محیط مصر نشانه عظمت محسوب میشد.
🎉مضافاً براینکه برای بیان نعمتهایی بهشتی الفاظ معمولی در این دنیا هرگز کافی نیست لذا چارهای نیست جز اینکه با همین الفاظ اشاراتی برآن نعمتهای عظیم آخرت شود.
📚پی نوشت:
1 - زخرف / 53.
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
حجت الاسلام عالیشفاعت در برزخ.mp3
زمان:
حجم:
2.67M
🔴 آیا در برزخ هم شفاعت است؟
⭕️حجت الاسلام والمسلمین عالی
🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃