eitaa logo
دوباره زندگی
26.2هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
6.2هزار ویدیو
85 فایل
✳️برای رزرو تبلیغات در مجموعه اَسرا بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2186347655C6187e57a27
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا همسران مؤمن در بهشت به شوهرانشان ملحق می‌شوند؟ 🌻در آیاتی از سوره مبارکه واقعه در این خصوص می‌فرماید: «انّا انشأناهنّ انشاءاً فجعلناهنّ ابکارا»(1): 🌻ما آنها را آفرینش نوینی بخشیده‌ایم و همگی آنها را بکر قرار داده‌ایم. و این جمله اشاره به همسران مؤمنان در این دنیاست که خداوند آفرینش تازه‌ای در قیامت به آن‌ها می‌دهد و همگی در نهایت جوانی و طراوت و جمال و کمال ظاهر و باطن، وارد بهشت می‌شوند و مضافاً براینکه همه دوشیزه می‌شوند. 🌻و شاید این وصف همیشه برای آنها باقی باشد چنانکه بسیاری از مفسران به آن تصریح کرده‌اند و در روایات نیز به آن اشاره شده است یعنی با آمیزش وضع آنها دگرگون نمی‌شود (2). 🌻و آیه دیگری تصریح دارد که همسران مؤمن همراه شوهرانشان به بهشت می‌روند چنانکه می‌فرماید «ادخلوا الجنه انتم و ازواجکم تحبرون»(3) شما و همسرانتان در نهایت شادمانی وارد بهشت شوید. 📚پی نوشت: 1- واقعه /36 و 35. 2- روح المعانی، ج 27، ص 123. 3- زخرف / 70. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
پيامبر صلي الله عليه و آله: 🔴المُشاوَرَةُ حِصنٌ مِنَ النَّدامَةِ و أمنٌ مِنَ المَلامَةِ 🔺مشورت دژى در مقابل [هجوم] پشيمانى و مايه ايمنى از سرزنش است 📚نثرالدّر، جلد 1، صفحه 183 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
انواع شرابهای بهشتی چیست؟ 🔷همانطور که از تفسیر آیات بر می‌آید شرابهای بهشتی انواعی دارد بعضی در نهرها جاری است که در آیات متعددی از آن به آن اشاره شده است از جمله: 🔷«و مزاجه من تسنیم عیناً یشرب بها المقربون»(1). این شراب طهور ممزوج با تسنیم است همان چشمه‌ای که مقربان از آن می‌نوشند و این چشمه از بالای بهشت به پائین در جریان است و یا در آیه دیگر می‌فرماید: 🔷«فیهما عینان نضّاختان»(2) در آن دو باغ بهشت دو چشمه در حال فوران و جریان است. 🔷و بعضی در ظرف‌های سربسته و مُهر شده است چنانچه درآیه شریفه می‌فرماید: «یسقون من رحیق مختوم ختامه مسکٌ و فی ذلک فلتینافس المتنافسون»(3): 🔷ابرار از شراب زلال دست نخورده سربسته‌ای سیراب می‌شوند و مهری بر آن نهاده شده که از مشک است و در این نعمتها باید راغبان پیشی گیرند. 📚پی نوشت: 1- مطففین / 28 و 27. 2- رحمن / 66. 3- مطففین / 25 و 24. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
حجت الاسلام عالیمواقف پنج گانه قیامت.mp3
زمان: حجم: 7.47M
🔴 آیا در روایات ما در مورد مواقف پنجاه گانه قیامت توضیحاتی داده شده است؟ 🔵حجت الاسلام والمسلمین عالی 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
بالاترين باغهاي بهشت کدام است و آرزوي ساکنان آن چه مي باشد؟ 🌺در تفسير آيه شريفه « ان الذين امنوا و عملوا الصالحات کانت لهم جنّات الفردوس نزلاً »(1): 🌺باغهاي فردوس جايگاه مؤمنين و صالحين است، آمده است که فردوس جايي است که تمام نعمتها در آن جمع است و بهترين و برترين باغهاي بهشت است چرا که همه مواهب الهي در آن موجود مي باشد و ساکنان آن آرزوي مي کنند هرگز از آنجا نقل مکان نکنند 🌺 و روايتي است از پيامبر اکرم (ص) مي فرمايند هرگاه از خدا تقاضاي بهشت مي کنيد فردوس را تقاضا کنيد که آن بهترين و بالاترين منزلگاههاي بهشت است. 📚پی نوشت: 1- کهف / 107. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
شرابهای بهشتی دارای چه ویژگی است؟ 🌺در ذیل تفسیر آیه مبارکه «باکواب و اباریق و کأس من معین»(1) می‌فرماید: 🌺نوجوانان زیبای بهشتی با قدحها و کوزه‌ها و جامهای پر از شراب طهور که از نهرهای جاری بهشتی برداشته شده در اطراف بهشتیان می‌گردند و آنان را سیراب می‌کنند اما نه شرابی که عقل و هوش را ببرد و مستی آورد بلکه هنگامی که بهشتیان آن را می‌نوشند و نه درد سر می‌گیرند و نه مست می‌شوند 🌺«لایصدّعون عنها و لا ینزفون»(2) و تنها یک حالت نشئه روحانی توصیف ناپذیر به آنها دست می‌دهد که تمام وجودشان را در لذتی بی نظیر فرو می‌برد. 🌺ویژگی دیگری که آیات به آن اشاره دارد معطر بودن آن است چنانکه می‌فرماید: «اِنّ الابرار یشربون کان مزاج‌ها کافورا»(3): 🌺نیکان از جامی می‌نوشند که با عطر خوشی آمیخته است و یا درجای دیگر اشاره به طعم خوش آن دارد و می‌فرماید: 🌺«ویسقون فی‌ها کأساً مزاج‌ها زنجبیلا»(4): بهشتیان از جامهایی سیراب می‌شوند که لبریز از شراب طهوری است که با زنجبیل آمیخته است و این شراب تندی خاصی دارد. 🌺(بسیاری از مفسران بیان کرده‌اند که اعراب از خوردن شرابهایی که با طعم و تندی زنجبیل بوده است بسیار لذت می‌بردند). 🌺از همه مهمتر این است که ساقی این بزم روحانی خداست و بهشتیان از دست قدرت او و از بساط لطف و مرحمتش بر می‌گیرند و می‌نوشند و مست عشق و معرفت او می‌شوند و «سقاهم ربّهم شراباً طهوراً»(5). 📚پی نوشت: 1- واقعه / 18. 2- واقعه / 19. 3- دهر / 5. 4- دهر / 17. 5- دهر / 21. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
تختهای بهشتیان دارای چه ویژگی است؟ 🔴در آیات متعددی در قرآن کریم از تختهایی که بهشتیان بر آن می‌نشینند و مجالس انس و الفت دارند توصیفهایی دارد از جمله آیه شریفه: «ان الابرار لفی نعیم علی الارائک ینظرون» مسلماً ابرار در میان انواع نعمت هستند آنها بر تختهای زیبای بهشتی تکیه کرده و به آن مناظر زیبا نظر می‌کنند و لذت می‌برند (1). 🔴ارائک جمع ارئکه به معنی تختهای زیبای سلطنتی است و یا تخت زینتی که در حجله گاه می‌گذارند می‌باشد و در اینجا اشاره به تختهای بسیار زیبا و مزین بهشتی است که نیکان برآن تکیه می‌کنند. و در آیه‌ای دیگر می‌فرماید 🔴«فی‌ها سررٌ مرفوعه»: در باغهای بهشتی تختهای بلندی وجود دارد (2). «سرر» جمع سریر به معنای تختهایی است که در مجالس انس و شادی و سرور بر آن می‌نشینند و بلند بودن این تختها به خاطر آن است که بهشتیان بر تمام مناظر و صحنه‌های اطراف خود مسلط باشند و از مشاهده آن لذت ببرند. 🔴ابن عباس (یکی از مفسرین) می‌گوید این تختها چنان است که وقتی صاحبان آنها اراده جلوس بر آن کنند تواضع می‌کند و فرو می‌نشیند و بعد از جلوس به حالت اول باز می‌گردد. و یک تفسیر دیگر در مورد «مرفوعه» بودن آن است که اشاره به گرانبها بودن آنهاست و برخی گفته‌اند از قطعات طلا ساخته شده و مزین به درّ و یاقوت است. همچنین در سوره مبارکه واقعه آیه‌ای با یک ویژگی دیگری از تختها آمده است و می‌فرماید: «علی سرر موضونه»: 🔴آن‌ها بر تختهایی که صف کشیده و به هم پیوسته است قرار دارند. «موضون» به منسوجی که دارای تار و پود محکم است اطلاق می‌شود و در اینجا منظور تختهایی است که کاملاً در کنار هم قرار گرفته و به هم پیوسته است و یا اینکه خود تختها دارای بافت مخصوصی است از لولوء و یاقوت و مانند آن چنانکه جمعی از مفسران گفته‌اند. 🔴در آیه شریفه‌ای به رنگ این تختها اشاره دارد و می‌فرماید: «متکئّین علی رفرف خضر و عبقری حسان»: ساکنان این دو بهشت در حالی هستند که تکیه برتختهایی زده‌اند که با بهترین و زیباترین پارچه‌های سبز رنگ پوشانده شده است (3). 🔴«رفرف» به پارچه‌های زیبای رنگارنگ که بی شباهت به منظره باغها نیست گفته می‌شود و «عبقری» هم به معنی هر موجود بی نظیر و کم نظیر است و اشاره به این مطلب دارد که تختهای بهشت از رنگ سبز بی نظیر درست شده است. 📚پی نوشت: 1- مطففین / 23 و 22. 2- غاشیه / 13. 3- الرحمن / 76. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
چگونه دستبند طلا و نقره که زینت زنانه محسوب می‌شود برای مردان بهشتی ذکر شده است؟ 🎉پرواضح است که در بسیاری از محیطها زینت طلا و نقره هم برای مردان است و هم برای زنان. البته در اسلام زینت آلات برای مردان تحریم شده است ولی در بعضی از جوامع نشانه برتری و عظمت مردان است چنانچه در سوره مبارکه زخرف از قول فرعون نقل شده 🎉«فلولا القی علیه اسوره من ذهب»(1): چرا به موسی دستبندهایی از طلا داده نشده است؟ و از این آیه بر می‌آید که دستبند طلا برای مردان در محیط مصر نشانه عظمت محسوب می‌شد. 🎉مضافاً براینکه برای بیان نعمتهایی بهشتی الفاظ معمولی در این دنیا هرگز کافی نیست لذا چاره‌ای نیست جز اینکه با همین الفاظ اشاراتی برآن نعمت‌های عظیم آخرت شود. 📚پی نوشت: 1 - زخرف / 53. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
حجت الاسلام عالیشفاعت در برزخ.mp3
زمان: حجم: 2.67M
🔴 آیا در برزخ هم شفاعت است؟ ⭕️حجت الاسلام والمسلمین عالی 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
💠آیت الله مجتهدی ره : گاهی خدا صدای بنده شو دوست داره به فرشته ها میفرماید حاجت بنده من و ندهید بزارین صداشو من بشنوم 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃
شب اول قبر از کی شروع میشه؟، آیا شب اول مردن یا شب اولی که به خاک سپرده می‌شود؟ 💠قبل از هر چیز لازم است چند نکته را متذکر شویم. 1⃣ انسان پس از مرگ وارد عالمی می‌شود به نام «عالم برزخ» حیات برزخ و حقیقت باطن همین عالم دنیاست. دنیا ظاهری دارد و باطنی، ظاهر دنیا که بدان عالم مُلک گفته می‌شود همین دنیای مادی که ما در آن زندگی می‌کنیم که خصوصیات خاص خودش را دارد (مکان، زمان، مادی بودن...) همین دنیا باطنی دارد که بعضی خصوصیات عالم دنیا را داراست. مثلاً شکل و اندازه و رنگ و بو در آن عالم هم وجود دارد و لکن ماده در آنجا نیست. صورت مردمان برزخی رنگ و اندازه مشخصی دارد و در آنجا خوشحالی و مسرّت و غضب و نگرانی هست در آنجا نور هست و لکن آنجا ماده نیست [1]. 2⃣ در بعضی از روایات از همین حیات برزخی به «عالم قبر» تعییر شده است. در روایتی است که از امام صادق ـ علیه السّلام ـ پرسیدند: برزخ چیست آن حضرت فرمود: قبر از هنگام مرگ آدمی است تا روزی که قیامت می‌شود [2]. 🔷پس مراد از قبر در بعضی روایات این گودال خاکی که بدن میت در آن جا می‌گیرد، نیست بلکه باطن همین قبر مراد است که همان عالم برزخ است از آنجایی که قبر خاکی جایگاه و محل استقرار بدن جسمانی است و عالم برزخ نیز جایگاه استقرار روح انسان است به عالم برزخ عالم قبر نیز گفته می‌شود [3]. 🔷در روایت مفصّلی است از حضرت امیرالمؤمنین که آن حضرت در وصف مرگ انسان و انتقال او به قبر و شاهدات او در قبر توضیحاتی می‌فرماید که ما به قسمتی از آن اشاره می‌کنیم، در بخشی که مربوط به مرگ مؤمنان و مشاهدات آنان است این چنین می‌فرماید: ... او می‌شناسد کسی را که او را غسل می‌دهد و قسم می‌دهد افرادی را که جنازة او را حمل می‌کنند که به سرعت ببرند و زودتر به خاک بسپارند و وقتی که او را وارد در قبرش می‌کنند دو مَلَک به نزد او می‌آیند و آن دو، دو فرشتة بازپرسی و باز جوئی کننده از عقائد و کردار او هستند ... 🔷با توجه به دو نکته یاد شده و این بخش از روایت حضرت امیرالمؤمنین می‌توانیم نتیجه می‌گیریم که شب اول قبری که در روایات ما برای اموات ذکر شده و شرح حال آنها در قبر می‌باشد مراد شب اولی که ما به حساب دنیایی می‌سنجیم نیست 🔷 یعنی این چنین نیست که اگر قسمتی را صبح دفن کنند حتماً 10 یا 12 ساعت باید بگذرد تا شب هنگام شود آنگاه فرشتگان پرس و جو بیایند و از او سؤالاتی بنمایند بلکه به محض دفن شدن فرشتگان بازپرس به سراغ میت می‌آیند چرا که عالم برزخ شب و روزی چون عالم دنیا ندارد و اگر شبی برای میت ذکر شده است، شاید شب برای او مشتمل می‌شود 🔷درست شبیه حالت خواب که آدم در خواب می‌بیند در شبی هولناک را می‌گذراند و حال آنکه در وسط روز خوابیده است همانگونه که در وسط روز انسان خواب شب تار را می‌بیند، همین طور است که انسان را در روز دفن می‌کنند و همان لحظه شب اول قبر او باشد در حقیقت میت در عالم قبر و برزخ شب برای او نمایان می‌شود در این روایت هم آمده به محض دفن کردن میت فرشتگان بازپرس به سراغ میت می‌آیند. 🔷البته شب اول قبر تنها برای کسانی نیست که دفن می‌شوند حتی کسانی هم که بدنشان دفن نمی‌شود، باز عذاب قبر دارند سؤال قبر دارند شب اول قبر هم خواهند داشت وقتی قبر را به معنی عالم برزخ گرفتیم و شب آنجا را هم، مخصوص به وضع آنجا دانستیم لذا لازم نیست تا حتماً میت دفن شود آنگاه مراسم شب اول قبر برزخ صورت پذیرد [4]. [1]. ر.ک طهرانی، سید محمد حسین، معاد شناسی، ج 2، ص 185، جوادی آملی عبدالله، معاد و قرآن، ج 4، ص 218. [2]. نورالثقلین، ج 3، ص 554. [3]. ر.ک طهرانی، سید محمد حسین، معاد شناسی، ج 2، ص 194، 195، سبحانی، جنب الدحیات، ج 4، ص 238. [4]. ر.ک، جوادی آملی، عبدالله، معاد شناسی، ج 21، ص 222. 🍃🌹 @dobare_zendegi 🌹🍃