ما برای غلبه بر استبداد سرمایهداری نئولیبرال، هیچ چارهای جز کار جدی تشکیلاتی و گفتمانی نداریم.
هیچ قدرتی بالاتر از آگاهی و همراهی مردم نیست.
@syjebraily
🔗پینوشت:
▪️عدهای بعد از اشتغال به سمتهای سیاسی و منصبهای اجرایی و کارهای عملیاتی در لایهی حکمرانی، بنا به تجربهزیستهی خود به این نتیجه میرسند که معرفت و تجربهی خود را، آسیبشناسی خود اط وضعیت موجود و ریشههای شکلگیری آن آسیبها را، تصویر خود از وضعیت مطلوب و راهکارها و راهبردهای رسیدن به آن را باید به مردم انتقال داد تا به «آگاهی ملی» تبدیل شود تا این حرکت با همراهی مردم ختم به تغییرات و تحولات اساسی و بنیادی گردد.
▪️دولت مستعجل اگر با تحمیل و بدون زمینهسازی و فراهمکردن مقدمات روی کار بیاید-که از جملهی این مقدمات، آگاهی عمومی است- در آینده بهصورت کامل کامیاب نخواهد شد.
✅بله؛ هیچ قدرتی بالاتر از آگاهی و همراهی مردم نیست.
#آگاهی_بخشی
#آگاهی_عمومی
#آگاهی_ملی
#انتخاب_آگاهانه
#همراهی_مردم
#تشکیلات
#حزب
#نیروهای_اجتماعی
#نخبگان
#حلقههای_میانی
#تشکلهای_کارگران
#تولیدکنندگان_داخلی
#مصرفکنندگان
🆔@tarafdare_mardom
⭕️نظام کارشناسی، فساد و منافع، مسأله این است.
👤سید محمدمهدی حسینی
▪️در این دوران انتخابات، گفتمان و رویکرد «رجوع به کارشناس» بهگونۀ برجستهای خود را نشان داده و تا حدی زیادی بین طیفهای مختلف سیاسی مشترک است. نهایت تفاوت بین طیفهای سیاسی در این نکته متمرکز شده که اختلاف بین کارشناسان، جدی و غیر قابل چشمپوشی است؛ بنابراین «سیاستمدار ترازِ ریاست جمهوری» کسی است که بتواند کارشناسی بهتر و معتبر را تشخیص داده و آن را انتخاب کند و برای اجراء آن اقدام نماید. این مقدار از دقت، ارزشمند و یک قدم رو به جلو است.
▪️اما واقعیت این است که مسأله غامضتر و پیچیدهتر از این است. اساساً نظام کارشناسی دچار مشکل «فساد» و داشتن «منافع» است؛ مثلاً نظام کارشناسی که در بورس به شما مشورت میدهد، خودش قبلا در بورس سرمایهگذاری کرده و در مشورت خویش ایدهای را نمیدهد که به ضرر خود تمام شود. نظام کارشناسی، خود در أحزاب شرکت دارد و برای او منافع حزبی و سیاسی حائز اهمیت است.
▪️بالاتر، نظام کارشناسی دچار مسأله «منافع هویّتی» است؛ مثلاً یک اقتصادخوانده تلاش میکند اثرگذاری و اهمیّت علم اقتصاد را بیشتر نشان دهد، در مقابل کسی که مدیریت خوانده سعی دارد، سهم مدیریت را بزرگتر جلوه دهد و این مسأله در مورد علوم دیگر در مباحث مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز صادق است و متأسفانه باید گفت بعضاً بین شاخههای علوم هم چنین است؛ مثلا بین گرایشهای اقتصاد یا مدیریت و ... میتوان این چالش را مشاهده نمود.
▪️در پایان باید گفت که نظام کارشناسی کاملا ایدئولوژیک است. ممکن است این نظام خود را فارغ از هرگونه ایدئولوژی نشان دهد و ادّعای بیطرفی کند ولی حقیقت این است که کاملاً ایدئولوژیک است و ایدئولوژی را در لابلای حرفهای زیبای علمی و اصطلاحات پرطمطراق و گاهی حتّی در روش علم نیز، پنهان میکند. برای اثبات ایدئولوژیک بودن علم و کارشناسی، کتابها و مقالات فراوانی در جهان غرب نگاشته شده و برخی به فارسی ترجمه شده است. این تحقیقات در لایه و سطوح فرانظری، نظری و عینی مطالب بسیار مهمی همراه با مثالهای چشمگیری دارند. برای مثال پیرامون موضوع مورد بحث و مناقشهآمیز «تجارب بینالمللی اقتصادی» و «دستورالعملهای سازمانهای جهانی» به وفور کُتب و مقالاتی نگاشته شده است.
▪️این مشکل و مسأله البته مختص کشور عزیز ما ایران نیست بلکه در سایر کشورها نیز موجود است ولکن ما باید به این مسأله مهم و جدّی توجّه کرده و با آن مواجهه فعّالانه داشته باشیم؛ نه اینکه منفعلانه سر در برف فرو بریم و با مسأله دست و پنجه نرم نکنیم.
#کارشناسی_معتبر
#منافع_سیاسی
#منافع_هویتی
#ایدئولوژیک
🆔@tarafdare_mardom
🔰حضرت آیتالله خامنهای:
▪️«در ادبیّات سیاسی ما، کلمهی «مستضعف» و «استضعاف» وارد شد... «مستضعف» با «ضعیف» فرق دارد؛ «ضعیف» یعنی کسی که ضعیف است، «مستضعف» یعنی آن کسی که او را ضعیف نگه داشتهاند.
▪️ضعیف نگه داشته شدن که معنای کلمهی «مستضعف» است، دو جور است. یک وقت یک قدرتی میآید بر یک ملّتی سوار میشود، تسلّط پیدا میکند، او را ضعیف نگه میدارد... چیز بدی است، چیز خطرناکی است. از این خطرناکتر، نوعِ دوّمِ استضعاف است و آن، این است که یک ملّت خودش باور کند که ضعیف است، باور کند که بیعرضه است، باور کند که نمیتواند؛ این خیلی خطرناک است... ما در دورهی قبل از انقلاب، هر دو جور استضعاف را داشتیم... میخواستند بباورانند که توِ ایرانی قادر نیستی، چرا بیخودی اصرار میکنی، چرا تلاش میکنی.»
📕بیانات در دیدار دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسئولان صنعت هستهای کشور، ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
🌐https://khl.ink/f/53111
#ادبیات_سیاسی
#مستضعف
#استکبار
#خودضعیفپنداری
🆔@tarafdare_mardom
⭕️سعید جلیلی بهانه است، «فرهنگ سیاسی» نشانه است
👤سجاد خدایی
۱- #سیاستورزی_بدونتعارف و #سیاستورزی_صادقانه :
ما میخواهیم کسی بیاید که سه شب قبل انتخابات صادقانه در جمع تعاونیها از سوء استفادهی تعاونیها بگوید، بدون ترس از ریزش رأی.
کسی که بدون تعارف بگوید برجام چک بلامحل و فتف مشکلی را حل نمیکند؛ فریاد بزند کشور باید بر پاشنهی دیگری بچرخد!
۲- #سیاستورزی_مردمی :
ما کسی را میخواهیم که نقطه به نقطه کشور را رفته و سایه به سایه مسائل آن را از خود مردم گرفته و با خود مردم حل کرده ست، مثل مدل موفق باشگاه کشاورزان جوان در چهارصد روستا!
۳- #سیاستورزی_بسیجی :
بسیج قرار بود پژواک صدای مردم در حاکمیت باشد. سیاستمدار بسیجی صدای کولبران کردستان، گوجهکاران بوشهر، صیادان خلیجفارس، کپرنشینان چابهار، محرومین توگبری، بیست و هفت درصد روستایی و... را در حاکمیت پژواک میکند و در حد توان حل میکند.
همانطور که بسیج متعلق به همه جمهور ست، سیاستمدار بسیجی نیز #رئیس_همه_جمهور ست فارغ از سن، قوم، مذهب و جنسیت ست.
۴- #سیاستورزی_هرروز_انتخابات:
این سیاستورزی را که چهار سال هرروز انتخابات ست را بایدجایگزین سیاستورزی شب انتخاباتی که هر چهارسال، دوهفته قبل انتخابات عکس یادگاری با مردم گرفت، کرد.
در سیاستورزی جلیلی، اقوام و مذاهب هر روز مهم ست و خدمت به آنها همیشه مطرح ست. نه آنکه دم انتخابات معاملهی وزارت و صدارت با آنها بکند!
۵- #سیاستورزی_منصفانه :
جلیلی میگوید:«اگر بتوانیم به همین دولت که رقیب ما هم هست، کمک کنیم اما امتناع بورزیم، خباثت است.»
جلیلی نه تنها این را میگوید بلکه در ساخت پتروپالایشگاهها و فروش نفت در عمل ثابت میکند.
او حتی از همین دولت ناکارآمد که همه دم انتخابات برای چهارتا رأی بیشتر بیانصافی و بذر ناامیدی میپاشند نیز از احیای زمینهای کشاورزی خوزستان توسط دولت مستقر نیز تمجید میکند.
لذا ما میخواهیم به بهانهی #دکترسعیدجلیلی ، #فرهنگ_سیاسی کشور را نه تنها تغییر بدهیم بلکه ارتقاء و جهش دهیم.
میخواهیم به بهانهی #سعید_جلیلی، برنامهی واقعی که هشت سال از دل همهی مردم جوشیده است و نه شب انتخابات نوشته شده باشد را جایگزین نمایشهای اغواگونه کنیم.
#فرهنگ_سیاسی
#صراحت
#صداقت
#مردمی
#بسیجی
#انصاف
🆔@tarafdare_mardom
473.2K
⭕️یک پیشنهاد برای کنشگران فعال در عرصه انتخابات
❌ملت ایران! دولت پزشکیان، کاسبان تحریم را روی کار میآورد؛ احزاب و آقازادههای ذینفع را.
📝گزارش: آیا نوبخت فرزندان ظریف و زنگنه را «کاسب تحریم» معرفی کرد؟
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/02/26/1727517/گزارش-آیا-نوبخت-فرزندان-ظریف-و-زنگنه-را-کاسب-تحریم-معرفی-کرد
🔗پینوشت:
▪️خیلی زودتر باید به دوگانهی ادامه رئیسی یا ادامهی روحانی پرداخته میشد و اینکه دولت پزشکیان، ادامهی دولت روحانی است. تجربهی دوستانی که در امر تبلیغ انتخاباتی مشغول بودند در شهر و روستا این بود که خیلی از کسانی که تصمیم گرفته بودند به آ. پزشکیان رأی بدهند با استدلالهای ما که ثابت میکرد پزشکیان همان دولت روحانی است، از رأی دادن به او پشیمان شدند.
▪️اگر از روی آگاهی به پزشکیان رأی بدهند بحثی نیست، اما اگر از روی بی اطلاعی، این کم کاری ما انقلابیها بهخصوص حوزویهاست در امر تبیین.
▪️سیاست ما در این ساعات پایانی و یا دور دوم انتخابات، نشر این هشدار «دولت پزشکیان، ادامهی دولت روحانی است» باید باشد؛ نه سرگرمشدن به دعوای داخلیِ انتخاب بین جلیلی یا قالیباف و غفلت از آگاهیبخشی به مردم.
🆔@tarafdare_mardom
واقعا چه کسانی از ساخت این نظرسازیها(با این حجم بالا) سود میبرند؟ یا اعلام حمایت فلان شخصیت از فلان کاندید (به دروغ)... هدفشان این است که از رای به اصلح دست بکشیم و از ترس راینیاوردن سراغ دیگری برویم؟
مگر رییسجمهور شدن فلانی چه نفعی برای آنان دارد؟
یادم هست قوچانی میگفت اگر آ. قالیباف در دور دوم بالا بیاید شکست او برای ما راحتتر است (تا جلیلی).
چرا از رایآوردن یک کاندید مستقل و فسادستیز که اهل زد و بند نیست، میترسند و میخواهند به هر قیمتی رأی او ریزش کند؟
مگر اینطور با قدرت سازمانی و نفوذ در محاسبات مردم، رأی گرفته شود اما اگر موفق نشوید، سیلی محکمی از مردم خواهید خورد؛ سیلی درک غلط از شرایط سیاسی، سیلی دوری از مردم؛ نفهمیدن مردم.
این دلیل که «دیکته نوشتهنشده غلط ندارد» یا «هندوانه دربسته مناسب ریاست جمهوری نیست» یا «این نامزد رای خاکستری بیشتری دارد و احتمال پیروزیاش بیشتر» نشان از فاصلهی شما از واقعیت بود. و این که خیلی از این مصلحتسنجیها در واقع مصلحتتراشی است که در اثر نفوذ و خطای محاسباتی بوجود آمده است. (بماند که از منصبها هم سوءاستفاده کردید)
برخی جزو علما و برخی جزء فرماندهان نظامی. فرماندهان نظامی! سردار نظامی در میدان فرهنگی یک سرباز است؛ نه بیشتر.
توکل به خدایی که میبیند و میشنود.
#طرف_مردم
#از_مردم_با_مردم_برای_مردم
#مردمی
#مردمدار
#مظلومنواز
@tarafdare_mardom
سخیفترین نوع مواجهه با بیانات رهبری که نشان از اختلال در دستگاه روشی و سادهانگاری دارد؛ که بگوییم ده بار از فلان نامزد تعریف و تمجید کردهاند اما از نامزد دیگر دوبار؛
تعریف و تمجید رهبری اولاً زمینه دارد که باید آن را بررسی کرد و گاهی یک مدیر مدبر از نیرو تعریف میکند وجوه مختلفی را در نظر دارد که لزوما به معنای خوب آن نمیباشد. ثالثا باید تمامی استنادها بررسی سندی شوند و به صرف خاطرهگویی اکتفا نکرد و حتی باید اشکالاتی که رهبری معظم به آقایون کرده هم مورد بررسی قرار بگیرد.
بهعنوان نمونه ممکن است تا سال 88 صحبت جدی از علوم انسانی غربی در بیانات معظم له نباشد (گرچه بنا به خاطرات از افراد موثق، اندیشه اسلامی سازی علوم را ایشان از قبل از انقلاب هم در سر میپروراندهاند) اما سال ۸۸ بهخاطر شرایط خاص ایشان به این موضوع پرداختهاند؛ حال باید بگوییم این پرونده خیلی اهمیت ندارد چون تعداد محدودی در بیانات ایشان ذکر شده است...
#سادهانگاری
#اندیشه_رهبری
🆔@tarafdare_mardom
⭕️ انتقاد از سیاستهای برخی مسئولین منتسب به جبهه انقلاب را سادهانگارانه و سریع به مقدسات گره نزنید
▪️ ما خودمان میگفتیم: شعار «مخالف هاشمی دشمن پیغمبر است» از اساس غلط است و تفاوت است بین شخصیت و بین مقدسات با سیاستگذاریهای برخی مسئولین.
▪️سیاستهای شخص غیرمعصوم، دائماً محل بررسی، نقد و چانهزنی هستند و نباید انتقاد به سیاستها را سریعاً و بهسادگی به مقدسات یا اشخاص گره زد که تبعات و پیآمدهای ناگواری را به دنبال خواهد داشت. نقد به سیاستهای اشخاص، لزوماً توهین به شخصیت نیست یا تخریب مقدسات نیست که بگوییم موجب تضعیف جبهه انقلاب شد.
🆔@tarafdare_mardom
استاد موسی نجفی، نامزدی را شایسته ریاست جمهوری میدانند که به این مهم التفات داشته باشد که «جمهوری اسلامی»، «امر قدسی» است. باقی با همان درک مناسبات قدرت به جمهوری اسلامی مینگرند.
🆔@tarafdare_mardom
⭕️ گفتمان انقلاب یا گفتمانهای جمهوری اسلامی؟
▪️بعضی اوقات استعارهها گمراهکننده میشوند. دائم میشنوم که "جبهه انقلاب" در حال رایزنی برای ائتلاف است. عزیز برادر! مگر جبهههای دیگر طیف و جبهههای ضد انقلاب هستند. وقتی مفاهیم را درست درک نکنیم استعارههایمان و افکارمان هم کژ میشوند. همگی جزیی از گفتمان جمهوری اسلامی هستید اما چپ و راست و سنتر و رادیکال و تجدیدنظر طلب و ... دارید و این تنوع قدرت گفتمانی جمهوری اسلامی است اگر به تکثر خود باور داشته باشید و نسبت خود را با مفاهیم بنیادین آزادی و عدالت و برادری و وحدت و عدم تبعیض و ... مورد بازخوانی تئوریک قرار دهید.
👤سیدجواد میری
🔗پینوشت: با کمی قید و قیود، این نگاه را بیشتر میپسندم.
#نفوذ
#مهرههای_فاسد_و_زاویهدار
🆔@tarafdare_mardom
▪️با این دید هم ببینیم که این انتخابات شکست برای جریانی بود که در دورههای قبل انتخابات را تحریم میکرد اما اینبار دعوت به مشارکت.
شکست بود برای افرادی که میگفتند انتخابات نیست؛ انتصابات است.
شکست بود برای افرادی که میگفتند در ریاست جمهوری هیچکاره بودیم؛ در وزارت خارجه اختیاری نداشتیم؛ اما حالا میگویند تفاوت دارد که چه کسی در پاستور حاکم باشد.
شکست یا اصلاح... نمیدانم ولی مواضع قبلیشان غلط بود...
#روایتگری
🆔@tarafdare_mardom
⭕️بازی انتخابات؟
یکی از نقدهایی که به مشارکت در انتخابات وارد میشود اینگونه توجیه میگردد که
"اين بازي انتخابات بازيگرداني دارد و
هدف از بازي، آوردن حداكثري مردم پاي صندوق و گرفتن مشروعيت براي نظام است. نتيجه بازي هر كه را بازيگردانان اراده كنند از صندوق خارج خواهد شد و
انتخابات ٨٨ ثابت كرد آن كس از صندوق در ميآيد كه بازيگردانان بخواهند حتي اگر در اين دوره پزشكيان انتخاب شود مطمئن باشيد مهرهايست كه بازيگردانان با آن ملت را بازي دادهاند."
این یکی از رایجترین هجمهها علیه حضور در انتخابات است. اما نکته مهم که کمتر به آن پرداخته میشود مبنای مفهومی این هجمه است که مبتنی بر مفهوم "بازی" است. در نقدهای رایج مفهوم بازی تدقیق نشده است. مفهوم "بازی" امروزه در مطالعات نظری بسیار پیچیده شده است. به عنوان مثال، بازی به معنای تفریح کودکانه که هیچ هدفی را دنبال نمیکند امروزه به عنوان تنها تعریف مفهوم بازی استفاده نمیشود. بازی به مثابه play که دارای قواعدی است و این قواعد در چارچوبی معنادار میشود و اهدافی را دنبال میکند که با "امر اجتماعی" نسبت دارد و امر اجتماعی دارای شاخصههایی همچون "منزلت" ، "طبقه" ، "دین"، "مذهب"، "زبان"، "سطح آموزش"، "درآمد"، "قومیت"، "جنسیت"، "شهرنشین یا روستانشین یا کوچنشین" بودن ... میباشد که "بازی" استراتژیهایش با این امور قابل محاسبه هستند. هر حرکتی در ساحت سیاسی نوعی بازی است که اهدافی را دنبال میکند. نمیتوان بازیی در ساحت سیاست متصور شد که هدف یا اهدافی را دنبال نمیکند. بنابراین مشارکت توده مردم میتواند ارادههایی را شکل دهد که زمین بازی را دگرگون کند یا اهداف دیگری را در بازی خلق کند.
👤سیدجواد میری
🆔@tarafdare_mardom
⭕️اقتصاد سرمایه داری رأس مسائل مستحدثه
✍استاد شهید مطهری
▪️سرمايهدارى در دنياى امروز یک پديده نو و بىسابقهاى است كه دو سه قرن از عمر آن بيشتر نمىگذرد، و يك پديده اقتصادى و اجتماعى نوى است كه محصول پيشرفت و ترقى تكنيك جديد است؛ از اين رو مستقلًا به عنوان يك مسئله مستحدث بايد از آن بحث شود. فقهاى عصر از مسائل بانك و بيمه و چك و سفته به عنوان مسائل مستحدث كم و بيش بحث هايى كرده و مىكنند ولى توجه ندارند كه رأس و رئيس مسائل مستحدثه خود سرمايهدارى است، زيرا ابتدائاً چنين تصور مىرود كه سرمايه دارى يك موضوع كهنه و قديمى است كه شارع اسلام براى آن حدود و موازينى مقرر كرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلّات، مزارعه، مضاربه، مساقات، شركتها، همه اينها سرمايه دارى است كه در اسلام براى آنها احكام و مقرراتى تعيين شده است، اما اينكه مقدار سرمايه كمتر يا بيشتر باشد ربطى به مطلب ندارد.
▪️ولى حقيقت مطلب اينطور نيست؛ سرمايه دارى جديد يك پديده جداگانه و مستقل و بىسابقهاى است و جداگانه و مستقلًا بايد درباره آن اجتهاد كرد؛ همچنانكه تجارت در دنياى جديد سرمايه دارى با تجارت ساده قديم از لحاظ ماهيت ممكن است متفاوت باشد. اين موضوع از لحاظ اصول علم اقتصاد بايد مورد مطالعه قرار گيرد، زيرا ادعا مىشود كه سرمايه دارى جديد يك نوع استثمار بيّن و اكل مال به باطلِ مسلّمى است، معاملهاى است كه يك طرف محصول زحمت كشيدن ديگرى را مفت و مسلّم مىخورد و مىبرد. در سرمايه دارى جديد بحث در اين نيست كه سرمايهدار با انصاف است يا بىانصاف، بحث در اين است كه اگر سرمايهدار بخواهد حق واقعى كارگر را بدهد بايد از سود مطلقاً صرف نظر كند، و همچو سرمايه دارى هرگز در دنيا پيدا نخواهد شد، و اگر بخواهد سود ببرد، هر اندازه ببرد، دزدى و غصب است.
📕مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، جلد20، بخش سرمايه دارى و سوسياليسم از ديدگاه اسلام،ص479
✍پ.ن: این مطلب از شهید بزرگوار نشان از عمق شناخت شهید مطهری از مدرنیته است و اینکه ایشان فقط نزاع کلامی با مسیحیت نداشته و صرفاً به دنبال پاسخگویی به شبهات مارکسیسم نبودهاند، بلکه در اقتصاد و فقه مسائل جدید و مسائل زنان و جامعهشناسی و معرفتشناسی و مسائل تربیتی و... رویکرد فعالی داشته و به دنبال فهم و گفتگو با دنیای جدید بوده و به تولید علم میپرداختهاند.
🆔@tarafdare_mardom
⭕️دستگاه فقاهت و موضوعشناسی
▪️دستگاه فقهی ما در لایه استنباط باید توجه کند که رأس مسائل مستحدثه بیمه و بانک و امثالهم نیست! خود سرمایهداری، یک پدیده بیسابقه و جدید است. لذا برای استنباط احکام، باید این موضوع جدید را کامل شناخت. وقتی موضوع با گسترهی گستردهی خود بهصورت نظاممند شناخته شود، گویا موضوع جدیدی شناسایی شده است که به تبع این موضوعشناسی، همهی احکام از ابتدا بازتعریف میشوند و برخی موضوعات، دارای احکام جدیدی میگردند.
(ر.ک. اقتصاد سرمایه داری رأس مسائل مستحدثه)
▪️استاد دیگری نظر دقیقتری داشتند که البته این نحوه موضوعشناسی را به رهبر معظم انقلاب نسبت میدادند و میفرمودند مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما یک تمدّن فراگیر است که حاصلِ یک انقلاب علمی و صنعتی است. این نگاه به مسئلۀ مستحدثه، خیلی عمیقتر از این است که رأس مساله را «نظام اقتصادی مادی» و نظامهای دیگر بدانیم. اینگونه نیست که ما صرفاً با نظام اقتصادیِ مارکسیسم یا سرمایهداری مواجهیم و باید در مقابل آن، نظام اقتصادی اسلامی را طراحی کنیم؛ مسئلهْ فراتر این سطح است؛ ما با «تمدّن» مواجهیم و در مقابل آن باید تمدّن دیگری بسازیم؛ بلکه ما با یک دوران مواجهیم و در مقابل آن باید دوران جدیدی را رقم بزنیم.
▪️ایشان میفرمودند: یکی از خلأهای ما در عرصه تفقه این است که مسائل مستحدثه را فقط از منظر "فقه احکام" بررسی میکنیم؛ نه از منظر "فقه اخلاق" و "فقه حکمت"؛ به عبارت دیگر پاسخگویی به مسائل مستحدثه، نیازمندِ بسط تفقه از فقه احکام به عرصۀ اخلاق و اعتقادات است. موضوعات نوپدید، قبل از اینکه احکام حقوقی و تکلیفی داشته باشند، احکام اخلاقی و کلامی دارند. فیالمثل بانک و بورس قبل از اینکه حکم فقهیشان استنباط شود، باید حکم اخلاقی و کلامیشان باید استنباط شود. اگر پیچ و مُهرۀ بانک و بورس را باز کنید و تحلیل کنید، به مبانی اخلاقی و کلامی در چارچوب الگوی توسعه غربی خواهید رسید. مناسبات اخلاق توسعه و اعتقادات توسعه در بانک و بورس و امثال آنها حضور دارد. ملاحظۀ فوق در مسئله کنترل جمعیت هم قابلتطبیق است؛ در این مسئله هم بیشتر، از منظر فقه احکام تعیین تکلیف میکنیم؛ نه از منظر تفقه جامع.
▪️ایشان میفرمودند که مسئلۀ مستحدثۀ اصلیِ ما دوران جدیدی است که با رنسانس شروع شد که محصولش یک تمدّن مادیِ فراگیر در جامعۀ جهانی است. اگر فرضاً به قبل از انقلاب اسلامی برگردیم، مسئلۀ مستحدثۀ دنیای اسلام در مواجهه با دنیای غرب چه بود؟ آیا کارخانه و ماشین و قطار برقی و نظام خیابانها مسئلۀ مستحدثۀ ما بود؟ خیر، مسئلۀ مستحدثۀ ما انقلاب صنعتی و بلکه مسئلۀ «تمدّن» و مسئلۀ دوران مدرن بود.
امروز دورانی شکل گرفته که زندگی را از بندگی جدا کردهاند. اگر بگویید روح تمدّن مدرن چیست، میگوییم: سکولاریسم و عرفیسازی و جدا کردن ساحت دین و زندگی. آنها برای ساخت این تمدّن، شش ـ هفت مرحله کار کردهاند؛ اول، ایدئولوژیشان را تولید کردهاند که رکن مهم و جانِ ایدئولوژیشان همین عرفیسازی و زمینیسازی و جدا کردن دین از زندگی بشر و عاری ساختن عرصۀ حیات از آموزههای قدسی است. سپس بر اساسِ این ایدهها، دکارت و کانت و هگل و... فلسفههای جدیدی را تولید کردند؛ بعد از شکلگیری این اندیشههای فلسفی، تحولات علمی اتفاق افتاد و بعد از آن، در همان دوران، انقلاب صنعتی به راه افتاد و ساختارهای جدید جهانی و ملی درست شد و سپس سبک زندگی و محصولاتِ قابلِمصرف ایجاد کردند. این تمدّن حاصلِ دورانی است که با یک ایده (ایدۀ جدا کردن دین از زندگی) شروع میشود و همین ایده است که کمکم بسط پیدا میکند و به یک تمدّن تبدیل میشود و یک سبک زندگیِ فراگیر و دهکدۀ واحدی با ایدئولوژی واحد به وجود میآورد. سردمداران این تمدّن میخواهند همۀ عالَم را یکدست کنند؛ لذا اسناد بینالمللی (مثل سند 2030 و...) مینویسند و آن اسناد توسطِ کشورهای جهان امضاء میشود و همۀ کشورها مکلف میشوند که به این اسناد عمل کنند تا جامعۀ جهانی همبافت شود.
🔗شهید مطهری، بانک و بورس را ریزموضوعات نظام اقتصادی سرمایهداری میداند و استاد دیگری، بانک و بورس یا کنترل جمعیت را موضوعات خرد میداند که در لایهی زیرین به الگوی توسعه پشتیبان برمیگردند و در سطح کلانتر آنچه در رأس قرار میگیرد، تمدن غرب است که حاصل انقلاب علمی و صنعتی و مرکب از نظامهای مختلف اقتصادی و... است. شناخت این ارکان و بررسی روابط میان آنها در احراز حکم صحیح ضروری است.
#موضوعشناسی
#نظام_موضوعات
🆔@tarafdare_mardom
⭕️سنخهای استنباط از بیانات رهبری
کوتهنوشت: این چند روز که مواجهه با بیانات رهبری به سبک اخباری را دیدم که با یک بیان ایشان به سرعت به حکم میرسیدند یا تطبیق بر اشخاص میدادند، صحبت از مواجهه روشمند و منضبط با بیانات ایشان را بهمیان میآوردم. در بیان رهبری اولاً نباید به یک فیش اکتفا کرد و ثانیاً زمینهی صدور بیانات را دید و رعایت خیلی نکات دیگر که الزامی است برای فهم دقیق مراد متکلم. در آخر تصریح میکردم که باید از مواجهه سطحی و خام با بیانات رهبری دست بکشیم و با روش درست به سراغ درک و تفسیر اندیشه ایشان برویم که کار آسانی نیست؛ به همین خاطر این نوشته مرحوم مدرس را منتشر کردم:
✍️مرحوم سید مصطفی مدرس مصلی
سنخهای استنباط از بیانات رهبری دارای چهار رویکرد می باشد:
۱ـ رویکرد تبویبی
در این رویکرد، با سرچ کلیدواژه ای بیانات رهبری ذیل یک مفهوم یا یک عبارت استخراج میشود. بخش «چکیده» Khamenei.ir چنین کاری رو انجام میدهد.
طبیعتاً روی مفاهیم و عباراتی که تکرارپذیری بیشتری داشتند، این کار انجام میشود. شبیه کار محدثان شیعه در مواجهه با احادیث ائمه هست که سعی می کردند تبویب کنند.
این رویکرد لازم و ضروری هست و جا داره از حوزه مفاهیم و عبارات به جملات و گزاره ها هم کشیده شود.
۲ـ رویکرد نظام وارهسازی
در این رویکرد، سعی میشود با کمک گرفتن از روش های تحقیق های کیفی یا غیرروشمند بیانات رهبری کدگذاری از بیانات صورت گیرد و طی چند مرحله کدگذاری و ادغام یک مدل مفهومی، یک نظام واره استخراج شود.
این رویکرد چند سالی اس که از آن استقبال میشود؛ منتها فرآیند تبدیل کدها به مدل مفهومی، با ابهاماتی روبه رو هست و اغلب مدل ذهنی پژوهشگرهست تا مدل مفهومی بیانات رهبری ولی اصل کار ضروری و لازم هست.
۳. رویکرد تاریخی
یکی از خلاهایی که رویکرد نظاموارهای متعارف دارد، عدم توجه به «روند تاریخی» بیانات رهبری هست. اینکه یک مفهوم در دهههای مختلف چه بار معنایی داشته و طی دهه های مختلف با چه تبیینی مطرح شده است. اینکه دیدگاه «شخص رهبری» به عنوان شخصیت و اندیشمندی که در روند تاریخی انقلاب، در حال تطور یا تکامل یا اصلاح هست، اغلب در دو رویکرد قبلی ازآن غفلت می شود. کمتر پژوهشی داریم که با این رویکرد دیدگاه رهبری را در یک مسئله بررسی کرده باشند.این رویکرد، غیر از بیانات، به پس زمینه های تاریخی اجتماعی جمهوری اسلامی هم باید توجّه داشته باشد.
۴ـ رویکرد معادلهسازی یا نقشهسازی
این رویکرد که مطالبه و نیاز عرصه حکمرانی و سیاستگذاری و اداره کشور هست، قصد استخراج «معادله» یا «چگونگی» مدیریت و سرپرستی انقلاب و عرصههای مختلف توسط رهبری را دارد. این رویکرد باید از تمامی سه رویکرد قبلی بهره ببره، علاوه بر ان ها، از «اقوال» رهبری فراتر بره و «افعال» رهبری را هم مشاهده کند. اینجا دیگه سرچ در سایت رهبری کفایت نمیکند و خرد سیاسی و عملی ناگفته رهبری که بعضاً در نگفته ها و نکرده های ایشون و ... وجود دارد را باید فهم کرد.
در اینجا قدری فهم رهبری سخت خواهدشد و روش تحقیق کفایت نمیکند و به میزان درک موقعیت و افعال رهبری، امکان صورتبندی پیدا میکند. چنین حوصله و دقتی را بنده تا حالا ندیدم کسی در مواجهه با بیانات رهبری داشته باشد!
در نهایت باید ابراز کرد اغلب پیشنهاداتی که دارد به دستگاه های اجرایی کشور داده میشود، از رویکرد اوّل یا دوّم بوده است.
#اندیشه_رهبری
🆔@tarafdare_mardom
هدایت شده از اصلاحات نیوز
🗣️ منصوری رئیس ستاد جلیلی : در دور دوم برای پیروزی کاندید جریان انقلاب هم عهد می شویم
🗣️ تیم قالیباف : باهم عهدی نداریم پزشکیان از جلیلی انقلابی تر است و عقده ای نیست
_
اصلاحات نیوز
✅ @Eslahatnews
🔗 Eslahatnews.com
دولت قوی
🗣️ منصوری رئیس ستاد جلیلی : در دور دوم برای پیروزی کاندید جریان انقلاب هم عهد می شویم 🗣️ تیم قالی
اصلاحاتیها بنا دارند روی تفرقه بین طرفداران انقلابیها تمرکز کنند.
مراقب تفرقهافکنی باشیم تا حاشیهی بیخود و تنش فرسایشیِ درونی درست نکنیم و از اقدامات دشمن غافل نباشیم.
⭕️از الزامات تحولخواهی؛ پرهیز از آسانگیری و لزوم توجه به پیچیدگیها و دشواریهای سر راه
▪️نسل اوّل انقلاب که عمدتاً فعّالان دههی ۶۰ و یکی دو سال از دههی ۵۰ هستند، در همهی این بخشها -چه بخشهای بالادستی، چه بخشهای خُرد و پاییندستی- کارهایی را انجام دادند؛ کارهای خوبی با هدایت امام بزرگوار انجام گرفت. حادثهی دشوارِ جنگ تحمیلی به این تجربهآموزی کمک کرد، و کمک کرد تا بتوانند در این زمینهها تجربههایی به دست بیاورند؛ یا تحریمهایی که از همان روز اوّل گذاشته شد، یا حوادث خونینی که در اوایل انقلاب پیش آمد، اینها همه مجموعهی نسل اوّل انقلاب را آماده میکرد و هدایت به سمت محقّق کردن این مقاصد اصلی انقلاب و مقاصد اصلی جمهوری اسلامی؛
▪️ ولیکن یک حقیقتی وجود دارد که آن را نبایستی نادیده گرفت و آن، این است که رسیدن به این آرمانها با این عظمتی که این آرمانها دارد، پیچیدگیهای زیادی دارد؛ آن روز ما به این پیچیدگیها توجّه نداشتیم؛ آن روز ما مسائل را خیلی با نگاهِ اوّلی نگاه میکردیم؛ در واقع بسیاری از مسائل آسانگیری میشد. شور انقلابی موجب بود که کار انجام بگیرد منتها با یک نگاه ابتدائی، با یک نگاه ساده و بدون در نظر گرفتن پیچیدگیها و دشواریها و گردنههای سرِ راه.
📕بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکلهای دانشجویی، ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
🌐https://khl.ink/f/47834
🆔@social_theory
🔗پینوشت: آ. مهدیزاده به این بیان آقا اشاره کردند...
#آسانگیری
#تحولخواهی
#اصلاحطلبی
#پیچیدگیها_و_دشواریهای_سر_راه
🆔@tarafdare_mardom
⭕️روش و اصول امام در زمان اختلاف بین انقلابیون؛ قدرت اصلی و فرعی کردن امور
▪️پیش از انقلاب در دوران مبارزه، یکی از اختلافات جدی جریان مذهبیِ انقلابی معتقد به رهبری امام که در نهایت به کدورت و جدایی افراد مطرح(بهشتی و مصباح)کشیده شد. بر سر مواضع دکتر شریعتی بود. ساواک تلاش داشت به این اختلاف دامن بزند. آیت الله مطهری از حسینیه ارشاد بیرون آمد.
▪️بین طلاب بر سر دفاع یا مخالفت با مواضع دکتر شریعتی درگیری بوجود آمد و آقای مصباح از مدرسه رفت. آقای مطهری خطاب به دکتر بهشتی میگفت شما نسبت به او آسان میگیرد. آیت الله خرم آبادی می گوید: نزدیک پیروزی انقلاب در برخی جلسات اقای بهشتی و مطهری باهم شرکت نمیکردند.
▪️اما با وجود این اختلافات موضع امام چه بود و چگونه اجازه نداد اختلافات به اصل مبارزه آسیب وارد کند؟ امام یک اصل داشت و اجازه نمیداد فروعات به اصل آسیب بزنند. مسائل را اصلی فرعی میکرد. پاسخ امام به آقای گرامی گویاست.امام در نامه نوشته بود: "من بنای مداخله ندارم و از اختلافاتی که وجود دارد متاسفم. یا در جای دیگر در نجف گفته بودند من نمیخواهم در این اختلافات شرکت کنم."
▪️امام سیاست سکوت را در پیش گرفت علیرغم اینکه به مواضع دکتر شریعتی انتقاداتی داشت بخصوص در موضوع توهین به فقها دوره صفویه، امام بعد از پیروزی انقلاب پاسخ شریعتی درباره علامه مجلسی را داد. اما اجازه نداد دستگاه پهلوی با این اختلافات اصل مبارزه را منحرف کند.
▪️مدیریت امام در اختلافات توجه به اصلی و فرعی کردن امور بود. فرع را فدای اصل نمیکرد. هزینه را خودش می پرداخت اما اجازه نمیداد اصل آسیب ببیند.
👤علیرضا زادبر
🌐https://eitaa.com/Politicalhistory
#نظام_اولویتها
🆔@tarafdare_mardom
⭕️«دولتِ پزشکیان»، خطرناکتر از «مسعود پزشکیان»
❓چرا به مسعود پزشکیان رأی نمیدهم؟
(بخش اوّل) (بخش دوّم)
✍️ سید علی سیدان
🆔@seyyedan_ali
🆔@tarafdare_mardom
⭕️بنیاد فلسفی علم سیاست در غرب جدید
👤دکتر موسی نجفی
♦️از پایهگذاران اصلی اندیشه سیاسی جدید در غرب در هر چهار شاخه لیبرالیسم و سوسیالیسم و نازیسم و فاشیسم نام دو نفر مهمتر است: نیکولو ماکیاولی و توماس هابز.
♦️ماکیاولی پایه گذار علم سیاست جدید و هابز متفکر اولیه نظریه قرارداد اجتماعی است. در قرارداد اجتماعی در نظر هابز جمله معروفی وجود دارد که رمز خشونت و جنگ طلبی غربیها و حل معمای استعمارگری آنها را بخوبی نشان میدهد؛ هابز میگوید:
هومو هومینی لوپوس (به لاتین: Homo homini lupus)، به معنی انسان، گرگِ انسان است، ریشه این مطلب از جملهای است که در نمایشنامه آسیناریا نوشتهی پلوتوس، نویسندهی روم باستان آمده است و توماس هابز از آن استفاده کرده و الهام گرفته است.
♦️بازتاب سیاسی این نگاه به انسان در تاریخ سیاسی غرب جنگ دائمی و همیشگی بین انسانهاست. از تاریخ اندیشهای که از ریشه بر روی خون و جنگ و ناامنی دائمی بنا شده است، انتظار پایبندبودن به قراردادها و ارزشها نوعی خوش خیالی و ساده لوحی است. در مثل مناقشه نیست ولی وقتی مجبوری با یک دزد سابقهدار سر یک میز بنشینی، بهتر است اول مواظب جیبهایت باشی!
♦️کاش برخی سیاسیون و دیپلماتهای ما عینک رنگی و خوش بینانه را از چشمان نزدیک بین شان بر می داشتند و کمی هم نگاه فلسفی تر و عقلانی تر و البته عمیق تر به غرب می انداختند تا متوجه شوند اینها آنچنان که ادعا دارند متمدن و صلح جو نیستند!
🌐https://eitaa.com/drmousanajafi
#انسانشناسی
#قرارداد_اجتماعی
#جنگ_دائمی
🆔@tarafdare_mardom
⭕️تغییر «زیستجهان» و کاهش مشارکت
♦️نمیخواهم توجیهکننده «ناکارآمدی»ها باشم! بله! ناکارآمدیها منجر به ناامیدی یا بدبینی برخی از مردم عزیز شده است! اما همهی دلایل کاهش مشارکت در انتخابات به آن برنمیگردد، بلکه «زیستجهانِ» برخی از هموطنان ما تغییر کرده است. (این مشکل فقط مربوط به ایران نیست؛ بلکه جهان نیز دچار این تحول است.)
♦️در اثر پروسهی مدرنیزاسیون، برخی عناصر مدرنیته در ایران اجتماعی شده است؛ سودگرایی، مادیانگاری، نگاه اینجهانی و سرمایهسالاری و... از جمله مؤلفههایی از مدرنیته هستند که اجتماعی شدهاند. مدرنیته فقط یک فلسفه، یک اندیشه یا یک شیوه تفکر که در درون ذهنها و کتابها باشد نیست؛ بلکه درون پدیدههای اجتماعی و روابط اجتماعی حضور دارد.
🆔@tarafdare_mardom
♦️انقلاب اسلامی، اهداف و غایات آرمانهایی برای خود ترسیم کرده است. صراحت دارد که میخواهد بر مبنای معارف اسلامی، تمدن نوین اسلامی را شالودهریزی کند؛ میخواهد بشریت زخمخورده و غمگین و آزرده و افسرده از حوادث گوناگون قرنهای اخیر را به آفاق جدیدی برساند و به او کرامت ببخشد. در این افق تمدنی، ساحات مختلف حیات بشر صُوَری دارند. اقتصاد، فرهنگ، سبک زندگی، شهرسازی، سلامت و... هر کدام صورتی دارند. به برکت انقلاب اسلامی، طی ۵ دهه اخیر مطالعات علمی-تحقیقاتی گستردهای در این جهت انجام شده و قسم مهمی از این صورتها اینک برای ما آشکار است.
♦️ اما به دو دلیل، آنگونه که باید و شاید اجراییسازی ایدههای تمدنی در دستور کار ساختارهای رسمی کشور قرار نگرفته است. نخست، غلبه گفتمانی سرمایهداری نئولیبرال در فضای عمومی و آکادمیک کشور؛ و دوم، خلاء کادرسازی متناسب با گفتمان تمدن اسلامی. پذیرش این مفروضات، طبعا مسئولیتها و ماموریتهایی را متوجه انسان میکند؛ و این حقیر امروز دقیقا در موقعیتی قرار گرفتهام که نمیتوانم نسبت به این مهم بیتفاوت باشم.
♦️واقعیت این است که مسئولیت مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام که از سال ۱۳۹۸ بر عهدهاش دارم، مسئولیت خطیری است. این مرکز... نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام که در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ توسط معظم له ابلاغ شد، تاسیس شده است. اهمیت این مجموعه برای حقیر به قدری بوده که آن را بر پیشنهادهای گوناگون، چه مسئولیتهایی که در دولت شهید رئیسی پیشنهاد شد و چه نمایندگی در مجلس، ترجیح دادهام. لکن با وجود کارهای بزرگی که در این ۵ سال صورت گرفته و اقدامات قابل توجهی که در دست انجام است، این مجموعه یک دستگاه نظارتی است و طبیعتا ظرفیت لازم را برای عینیت بخشیدن به دغدغههای مهم «پیادهسازی ایدههای تمدنی» یا «گفتمانسازی و کادرسازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی» را ندارد. بلکه محدودیتها و محذوریتهایی را نیز بر کنش در این جهت تحمیل کرده است. این بود که... درخواست کردم از این مسئولیت کنارهگیری کنم.
♦️پس از این، فعالیت های علمی خود را کماکان به عنوان عضو هیئت علمی گروه تمدن اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه خواهم داد. لکن برای پیگیری اهداف پیش گفته، یعنی کادرسازی و گفتمانسازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی و پیادهسازی ایدههای تمدنی، به اتفاق جمعی از نخبگان انقلابی، در حال تاسیس یک حزب سیاسی رسمی هستیم که انشاءالله به زودی یک فراخوان سراسری برای عضوگیری نیروهای معتقد به این گفتمان، صادر خواهد شد.
🌐https://www.isna.ir/news/1403041107145/
#مطالعات_علمی_تحقیقاتی_گسترده
#اجراییسازی_ایدههای_تمدنی
#غلبه_گفتمانی_سرمایهداری_نئولیبرال_در_فضای_عمومی_و_آکادمیک_کشور
#خلأ_کادرسازی_متناسب_با_گفتمان_تمدن_اسلامی
#پیادهسازی_ایدههای_تمدنی
#گفتمانسازی_و_کادرسازی_برای_تحقق_تمدن_نوین_اسلامی
🆔@tarafdare_mardom
⭕️ملاحظهی فرهنگ سیاسی جامعه ایران در کاهش مشارکت یا ملاک انتخاب نامزد مطلوب
♦️جامعه ایران دائماً به وضع موجود اعتراض دارد و به اعتراض بیش از رضایت واکنش مثبت نشان میدهد؛ فهم این مسأله در درک جامعه ایران مهم است؛ و رئیس جمهور محبوب و پیروز را مشخص میکند؛ تفاوت نمیکند که مذهبی باشد یا غیرمذهبی؛ مهم این است که معترض به وضع موجود باشد؛ چرا که جامعه ایران به اعتراض بیش از رضایت نظر مثبت دارد.
♦️«اعتراض»، بافت هویتی و فرهنگی، تاریخی، مذهبی و اجتماعی جامعه ایران را شکل داده است. بهلحاظ تاریخی تا قبل از انقلاب، جامعه ما همواره در جایگاه مخالفتورزی با حکومتها بوده است. در قضیه نهضت ملیشدن صنعت نفت، نهضت میرزاکوچک خان جنگلی و خود انقلاب این اعتراض وجود دارد. به عبارت دیگر هیچگاه نسبت همگرایی بین جامعه و حکومت برقرار نبوده است؛ طوری که اعتراض به تدریج تبدیل به یک هویت در جامعه شده است به گونهای که اعتراض به حکومت و حاکمان را یک ارزش میداند.
♦️مذهب شیعه هم اعتراض را نمایندگی میکند؛ امام حسین نماد اعتراض به وضع موجود و امام زمان نمایندهی اعتراض به کل تاریخ است، در بافت هویتی شیعه زمانی که تربیت میشود، اعتراض امر نهادینهشده است.
♦️آیتالله حائری شیرازی نیز در کتاب تمثیلات سیاسی اجتماعی ص ۲۰ و ۲۱ میفرمایند: «مردم ما به دلیل آنکه «در مقابل» حکومتها بودند و از نظر دینی به حکومتها اعتقاد نداشتند، فرهنگ همکاری و قانونپذیریشان مقداری شل شده است! ما از نظر فرهنگی کمی ضعیفیم؛ به دلیل آنکه تازه حکومتی از خودمان برپا شده است. پیش از این، حکومتها بهگونهای بود که مردم میگفتند: «یک مو از خرس کندن غنیمت است»! و اگر یک چراغ قرمز را رد کنم، توانستهام به حکومت دهنکجی کنم؛ از این رو و بر اساس این عادت، قوانین را چندان رعایت نمیکردند و عادتشان لجبازی با آن حکومت بود. رفتار بر اساس آن طرز تفکر باعث شد حالا هم که مسیر تغییر پیدا کرده است، هنوز کمی از آن اخلاق باقی مانده باشد.»
♦️ایشان دربارهی تغییر این عادت میفرمایند:
«تغییر این عادت، زمان میخواهد. مأیوس نباشید. با مردم حرف بزنید و بگویید که این کارها هتک حرمت خود شماست. چه کسی خلاف مقررات عمل میکند؟ مقررات برای کیست؟ اگر طرف مقابل شما نمازخوان است با زبان دین با او صحبت کنید. اگر ملی یا وطنپرست است، با زبان ملیت و وطنپرستی با او صحبت کنید. اگر تحصیلکرده است، با زبان تحصیلاتش با او صحبت کنید.
🔗پینوشت: آ. پزشکیان در تمام سخنرانیها و مناظراتش، ژست یک معترض به نحوه حکمرانی و حکومت و وضعیت موجود را میگیرد و این در تمام سکنات و رفتارها و بیانات او برجسته است؛ با صراحت در دفعات متعدد میگوید فلان حادثه تقصیر حاکمیت بود؛ نه مردم. شاید یک علت جذب بدنهی معترض به نظام همین باشد. در حالی که آ. جلیلی منصفانه از پیشرفتهای انقلاب نیز روایت میکند و دفاع میکند.
#اعتراض
#فرهنگ_سیاسی
#جامعهشناسی_سیاسی
🆔@tarafdare_mardom