eitaa logo
دولت قوی
572 دنبال‌کننده
98 عکس
25 ویدیو
4 فایل
بستری برای اندیشیدن پیرامون «دولت قوی». تدبیر و خردمندی، مقاومت، هویت دینی و ملی، پیشرفت، عدالت اجتماعی ارتباط با بنده: 🇮🇷 👤Eitaa.com/ahs_tafreshi کانال دیگر: @feqholsiasat
مشاهده در ایتا
دانلود
👤 مرحوم علامه حسینی الهاشمی ♦️دوره دوم ریاست آقای هاشمی بر مجلس بود، من به دیدن ایشان رفتم. گفت « آقای حسینی چه کار می‌کنید؟» گفتم: « جامعه دو ماشین تولید اطلاعات دارد: در یکی مطلق گرایی حسی اصل است و پیش فرض روش و شاخصه کارآمدی در آن باید حسی باشد و از وحی شرط نمی‌پذیرد، حتی وقتی که به وحی و ایمان و عقل نظر می‌کند، آن‌ها را به صورت حسّی تفسیر می‌کند. تولید اطلاعات این ماشین بر اساس این روش است. شخصیت‌هایی را هم که تحویل می‌دهد، کارآمد هست و قدرت اداره دارند. ♦️جامعه ماشین دیگری نیز برای تولید اطلاعات دارد که حوزه علمیه است که منطق آن از انتزاع آغاز می‌کند و به التزامات قبلی معتقد است و به این که موضوع این عنوان و حکمش چیست، اکتفا می‌کند ولی نمی‌تواند به عمل و عینیّت دست بزند». ♦️گفتم:« بین این دو دستگاه تولید اطلاعات(دانشگاه و حوزه) اختلاف وجود دارد. شما که رئیس مجلس هستید گاهی مجبور هستید به نفع این دسته کنار بروید و گاهی به نفع دسته دیگر کنار بروید».ایشان در آن زمان که زمان حضرت امام(رحمه الله علیه) بود- گفت:« ما این مشکل را از طریق شورای تشخیص مصلحت حل کرده ایم». من تبسّم کردم و گفتم:« این حل سیاسی است و نه حل منطقی. رابطه بین دو دستگاه تولید معرفت اگر به صورت منطقی هماهنگ نشود، چالش اجتماعی آن فقط به تأخیر می‌افتد، نه این‌که از بین برود» ایشان متوجه شد که من چه می‌گویم و گفت:« اول صبح، اوقات مرا تلخ کردی». گفتم:« من نخواستم اوقات شما را تلخ کنم، شما سوال کردید که چه کار می‌کنید. من هم این مقدمه را برای این گفتم که بگویم فرهنگستان دارد درباره « رابطه اعتقاد و عمل» کار می‌کند؛ یعنی این که «اعتقاد به خدا و دین» چگونه می‌تواند «اداره عینیت و عمل» را به صورت تکاملی به دست گیرد.» شاید ایشان در آن زمان احتمال نمی‌داد که ما موفق شویم چون این کار را بسیار بزرگ می‌دانست. 📕صفحه‌ی ۲۷ کتاب معرفی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی از زبان استاد @teghtesadi 🆔@Asre_jadid_57
🔰آیت الله خامنه ای: ⁉️ آیا می‌توان در ولایت طاغوت بود و مسلمان زیست؟! 🔸اگر بخواهیم تفصیلش را بفهمیم باید باز برگردیم به تاریخ، شما ببینید در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس چقدر عالَم اسلام بانشاط حرکت کرد و موج عظیم دانش طب و زبان و هنر در جامعه اسلامی گسترش یافت به‌طوری‌که کسی مثل گوستاو لوبون فرانسوی، تاریخ قرن ۲تا۴قمری را، دوران تشعشع اسلام می‌داند؛ اما چرا؟ حال که ۱۰قرن از آن روزگار می‌گذرد، آن همه پیشرفت به‌سود اسلام و جامعه اسلامی تمام شد؟! خیر، چرا که همه آن پیشرفت‌ها در زیر نگین دوران ولایت طاغوت بود، اهرمن‌های طاغوت همه با اسلام و مسلمین بازی کردند، اگر هم پیشرفتی در دوران چند خلیفه عباسی بود، بخاطر این‌ بود که نام خودشان را بالا ببرند، اگر به‌ جای همه این فعالیت‌های علمی و غیره اجازه می‌دادند که حکومت علوی سرکار بیاید ولو دنیا از لحاظ آن علم ۱۰۰ سال عقب می‌افتاد، بازهم حکومت علوی به‌سود انسانیت بود و استعدادها در جهت صحیح به‌کار می‌رفت و اسلام رشد می‌کرد و انسان‌ها هم به حدّ اعلی‌درجه تکامل می‌رسیدند! ۵۳/۷/۲۴ @Jahade_tabeini 🆔@Asre_jadid_57
🔰آیت الله میرباقری: 🔸استاد ما رحمة الله عليه‌ [مرحوم علامه حسینی هاشمی] ، زماني که برخي از فناوري هاي جديد وارد ايران نشده بود، مي‌فرمود: آن چه که در برخي از فيلم ها به نمايش گذاشته مي شود که شخصي از طبقه ي بيستم برج، با کنترل از راه دور، اتومبيل خود را در زمستان روشن کرده و گرم مي کند و پس از آن سوار مي شود، بزرگترين شبهه ي امروز ما مي باشد. از اين لحاظ که نشان مي دهد انديشه مادي کار آمد است. چرا که انديشه مادي از راه تحريک شهوات، اين شبهه را ايجاد مي کند که دين، همچون انديشه مادي، کار آمدي ندارد و اين يک شبهه عيني است. 🔸تمدن غرب در دو سلسله شبهات ايجاد مي کند. دسته اول شبهات ذهني و دسته دوم شبهات عيني. به اين صورت که فلسفه و فلسفه ي دين تمدن مادي، کلام جديد آن، شبهاتي ذهني ايجاد مي کند و الگوهاي اقتصادي، توسعه و سبک زندگي آن، شبهات عيني را ايجاد مي کند و اين شبهات، شبهاتي بسيار جدي است که ما با آن مواجه مي باشيم. ================================ 🔰آیت الله میرباقری: 🔸خدا رحمت کند يک استاد عزيزي داشتيم[مرحوم علامه حسینی هاشمی] ، ايشان مي فرمود اين فيلمي که نشان مي دهد که آن آقا در فلان کشور اروپايي، از طبقه بيستم، در زمستان، ماشين آخرين سيستم را روشن مي کند، گرم مي کند، بعد مي آيد سوار مي شود؛ اين، شبهه اش براي اسلام، از شبهه ابن کمونه سخت تر است. اين، شبهه کارآمديِ اسلام است؛ يعني او يک تمدن درست مي کند، نيازهايي را ايجاد مي کند که مصنوعي است؛ مثل اينکه آدم را به مواد مخدر معتاد مي کنند و بعد هم ارضائش مي کنند و انواع مواد مخدر هم در دسترس قرار مي دهند؛ يا به مواد الکلي معتادش مي کنند و بعد انواع خمر با درجات اسکار هم در اختيارش قرار مي دهند. همه اش مصنوعي است و نياز واقعي نيست. يک نيازهايي ايجاد مي کند، بعد اين نيازها را هم ارضاء مي کند، يک کارآمدي اي از خودش نشان مي دهد، ايجاد شبهه مي کند. آنها يک شبهه عيني با تمدن و اقدامات خودشان ايجاد مي کنند و صرفاً با حرف [و استدلال] و کتاب نيست و از اين طريق تسلط و اختلاط نفوذ پيدا مي کنند و قلوب و افکار و اعتقادات را سست مي کنند. @Asre_jadid_57
🔰مرحوم آیت الله حسینی هاشمی: 🔸یک وقتی است اول کار سراغ اهواء جزئی نمیروید، [بلکه] مرتبا تحریک میکنید و میگویید مظالم دنیا چگونه است؛ مرتبا تحریک میکنید میگویید که وضعیت کفر در عالم چه دارد می‌کند. این انزجار از ظلم که یک امر فطری است، وسیله هماهنگ شدن و همدل شدن داخل را فراهم می‌کند. 🔸یک وقت می‌آییم سخت گیری می‌کنیم می‌گوییم تو پایت را عقب جلو گذاشتی؛ تو موی سرت پیداست؛ تو چنین‌، تو چنان، می‌آییم ما شروع می‌کنیم به این دقت کردن در زهد فردی. اصلاً شما بلافاصله حکومتت دچار درگیری های داخلی می‌شود. میدان باز میشود برای کفار ک از داخل تحریکاتشان را شدید کنند. اصلا شما دیگر حضور ندارید در دفع سبیل کفار نسبت به اصل اسلام. شما دیگر دعوایت می‌شود کارهای جزئی. 📃درس مبادی اصول فقه احکام حکومتی_جلسه ۶٧ 📆١٣۷۵/۶/۳۱ (مخاطب:آیت الله میرباقری) @Asre_jadid_57
🔰علامه سید منیرالدین حسینی: امروز بزرگترین مسئله ای که برای آمریکا و انگلستان و سایر مستکبرین مطرح است، مسئله مذهب و گرایش تمایلات عمومی به نفع مذهب است. نباید رنجیده شد که مثلاً در جایی دو نفر توجه به تکنولوژی کردند؛ دو نفر توجه به مسئله شهادت ندارند؛ اینها مهم نیست. حرکتی که در تاریخ آغاز شده و ارتقائی که برای وجدان بشریت حاصل شده بازگشتنی نیست و همین، نظام مدیریت و موازنه موجود را در هم میشکند. فقط بلاد شرق نیست که خرد شده اند؛ تکنولوژی بلاد غرب هم به زودی دچار شکست می شود، چون موازنه روانی با نظام تکنولوژی موجود نمی خواند. کد پژوهش:143 جلسه:20 1370/7/22 @Asre_jadid_57
مباحث نظری لازم هست اما باید معطوف به واقعیات باشد 🔰آیت الله خامنه ای حفظه الله: نسخه های پیشرفت و نسخه های غربی و بیگانه، بعضاً حتّی خائنانه است. برای اینکه ما بتوانیم نسخه ی درست پیشرفت را پیدا کنیم، چه لازم داریم؟ بحث نظری. این، یکی از آن کارهایی است که شماها باید بکنید. پیشرفتِ یک کشور چیست؟ البته مقصودم این نیست که در بحثهای ذهنی و باز بیفتیم و همین طور خودمان را معطل مباحث ذهنی بکنیم؛ مباحث تئوریکِ بدون توجه به خارج و واقعیات؛ نه، اینها را نمی خواهم، این غلط است. مثل اینکه در باب تهاجم فرهنگی ما یک روزی گفتیم دارد تهاجم فرهنگی انجام می گیرد. این صحبتِ دوازده، سیزده سال قبل است. اگر از من می خواستند که تهاجم فرهنگی را نشان بدهم، من که با چشم خودم کأنّه دارم تهاجم فرهنگی را می بینم، می توانستم موارد را نشان بدهم. در چندین سخنرانی نشان هم دادم؛ اما بعضیها شروع کردند به انکار تهاجم فرهنگی! و گفتند: نه آقا، چنین چیزی وجود ندارد! بنده به یاد بنی صدر افتادم. در اول جنگ تحمیلی عراق، دلسوزهای محلی می آمدند و می گفتند عراقیها به خاک ما حمله کردند؛ به مرز ما نفوذ و تجاوز کردند. ما به بنی صدر می گفتیم: رئیس جمهور! شما چه خبر دارید؟ می گویند عراقیها حمله کردند؛ می گفت دروغ می گویند؛ این سپاه برای اینکه خودش امکانات دست و پا کند، این حرفها را می زند! آنها را متهم می کردند. بعد هم به دهلران رفت - که هنوز آن وقت دهلران را نگرفته بودند - ایستاد و مصاحبه کرد؛ گفت: من الان در دهلرانم؛ می گویند عراقیها آمده اند؛ عراقیها کجایند!؟ از دهلران بیرون آمد و دو ساعت بعد دهلران به وسیله ی عراقیها تصرف شد. نمی شود که واقعیات را با چشم روی هم گذاشتن انکار کرد. پادشاهِ معاصر حافظ، شاه شیخ ابواسحاق - که البته شاه بود، اما شیخ نبود؛ اسمش شیخ ابواسحاق است - یک جوان خوشگذرانِ خوش قیافه بود که از شعرهای حافظ فهمیده می شود که به او خیلی علاقه داشته، وقتی امیر مبارزالدین آمده بود اطراف بیابانهای شیراز اردو زده بود و داشت خودش را آماده ی حمله ی به شیراز می کرد، این حاکم بدبختِ شیراز که غرقِ در عیش و نوش خودش بود، خبر نداشت، وزیرش هم جرئت نمی کرد به او چیزی بگوید. اگر چیزی می گفتند، می گفت شماها بیخود می گویید. وزیرش یک روز تدبیری اندیشید و مثلاً گفت: جناب اعلی حضرت مایل نیستید که در این فصل بهار، بالای پشت بام برویم و این بیابان را نگاهی بکنیم و از این سبزه ی بیابان استفاده ای بکنیم؟ آن هم که چنین آدمی بود، گفت: چرا؛ برویم. بالای پشت بام قصر رفت، نگاه کرد و دید در بیابان اردو زده اند. گفت: اینها چیست؟ گفت: اردوی مبارزالدین کرمانی است؛ آمده پدر شما و همه ی دربارتان را در بیاورد. به این بهانه و تدبیر، وجود دشمن را به او نشان داد. بعضی این طوری اند؛ چشمشان را روی هم می گذارند؛ گفتند تهاجم فرهنگی نیست. بعد که قبول کردند تهاجم فرهنگی هست، به دنبال بحثهای ذهنی رفتند! «تهاجم یعنی چه؟»، «فرهنگ یعنی چه؟»، «فرهنگی چه چیزهایی را شامل می شود و چه چیزهایی را شامل نمی شود؟» ما به اینها چه کار داریم!؟ نقل می کنند قدیمها که در یک شهری، یک سینما درست کرده بودند؛ یک عده ای رفتند پیش عالِم شهر - که آدم گوشه گیری بود - تا وادارش کنند که با این سینما مخالفت کند. گفتند: آقا! در این شهر سینما ساخته اند، شما یک اقدامی بکنید. عالِم یک فکری کرد، گفت: حالا ببینیم این سی نُماست یا سی نَماست یا سی نِماست! کدام درست است!؟ بنا کردند بحث نظری کردن که ضبط لفظ سینما را پیدا کنند! بنده طرفدار بحثهای نظرىِ این طوری نیستم که برویم در آنها غرق بشویم؛ اما به هر حال باید بحثهای نظری انجام بگیرد تا معلوم شود که پیشرفت به چیست. بیانات در دیدار دانشگاهیان سمنان ٨۵/٠٨/١٨ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3362 @Asre_jadid_57
⭕️هشدار جدی آیت‌الله میرباقری نسبت به مطالعات انبوه طلاب در حوزه علوم اجتماعی مدرن ▪️نحوه فهم ادبیات دین و پرهیز از عرفی‌سازی آن ▪️تکلیف حوزه در قبال علوم مدرن ▪️رویکرد مطالعات در علوم اجتماعی مدرن ▪️خطر سپردن تحلیل موضوعات به نظام کارشناسی مدرن ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ♦️من یک هشدار جدی می دهم نسبت به این انبوه خوانی هایی که از علوم انسانی و اجتماعی مدرن در حوزه اتفاق می‌افتد این‌ها کتب ضلال هستند؛ این‌ها همان کتبی هستند که آدم تا فرقان ندارد نباید سراغ‌شان برود؛ مگر کسی که جزو عبادالله شد نورانی به نور هدایت الهی شد فرقان داشت به فرموده قرآن «يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَه‏»(زمر/18)؛ اما تا به آنجا نرسیدی «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِه‏»(عبس/24) آدم باید به طعام خودش نگاه کند. در روایت اینطور فرمود «عِلْمُهُ الَّذِي يَأْخُذُهُ مِمَّنْ يَأْخُذُه‏»؛ یعنی ببینید علمتان را از چه کسی می گیرید. ♦️این را من جدی می گویم. این فیلسوفان دوره مدرن دست به بدنشان بزنی باید بروی آب بکشی؛ این نجاست روحشان است که به بدن سرایت کرده است چون کافر بخاطر آنکه روحش نجس است، جسمش نجس می شود. قرآن به ما گفته این‌قدر فاصله‌گذاری کنید؛ حال من بروم تولیدات او را بخوانم و در جهاز هاضمه خودم ببرم در حالی که جهاز هاضمه خودم را تقویت نکردم که بتواند این را تصفیه کند، مسموم می‌شوم. ♦️این انبوه‌خوانی که به خصوص جوانان عزیز ما و گاهی طلبه‌های جوان ما انجام می‌دهند البته با فرقان خیلی خوب است چون آدم می‌داند چه کار می‌کند، اما اینکه بخوانیم ببینیم حق کجاست، این اول خطاست؛ چون حقی آن‌جا نیست آن‌جا حق و باطل را با هم قاطی کردند؛ اما قاطی کردنش اینطوری است که «كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِل‏» است. اگر فرقان نباشد یک موقعی خدایی نکرده ما در دهه‌های آینده تبدیل می‌شویم به یک فضلایی که ابزار عرفی‌سازی دین می‌شویم دین را به نفع مفاهیم عرفی به نفع مفاهیم و علوم مدرن تغییر می‌دهیم. ♦️حوزه ها مکلف هستند که بر این علوم مشرف بشوند و سخن دین را نسبت به آنها بفهمند و ارائه بکنند. اصلا ًاین طوری جامعه‌سازی و جامعه‌پردازی می شود و مسئله امروز ما این است؛ ولی یک قواعدی دارد. این که ما از آن طرف بیاییم مفاهیم عرفی را بگیریم و مثلاً اصلاح را براساس ادبیات مدرن بگوییم: یعنی فرایند اصلاحات اجتماعی و بعد بگوییم امام حسین هم همین کار را می‌کردند و این را برای امام حسین بازتولید کنیم این انحراف است و قطعاً خیلی انحراف خطرناکی است. فرق نمی کند کسی که این انحراف را دارد خدایی نکرده مثلا حالا ملبس باشد یا نباشد؛ این انحراف است. ۹۹/۶/۱۰ 🆔@Asre_jadid_57
امروزه در غرب: آموزش و پرورش یا آموزش‌ عالی قبل از هر چیز، ابزاری برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کار است. بر این اساس، آموزش قبل از آن که انسان تربیت کند، ابزاری برای گردش چرخ‌دنده های شرکت ها تربیت می‌کند. دراین حالت، مثل هرمنبع دیگر، منبع انسانی هم مثل کالایی اقتصادی تلقی می‌شود که باید در همه جا در دسترس باشد. این منبع، نه حقوق مدنی دارد و نه واجد دیگر حقوق سیاسی، اجتماعی و یا فرهنگی است. ماهیت آن تنها مالی است. حق وجود و کسب درآمدش به کارآمدی و بازدهی‌اش بستگی دارد. این منبع انسانی باید نشان دهد که قابلیت کار کردن و استخدام شدن را دارد. باید ثابت کند که به درد نظام اقتصادی حاضر می‌خورد. آن چه از سوی بعضی رهبران سیاسی، «سیاست اجتماعی فعال در عرصه کار» نامیده می‌شود، همین رویکرد است. برای این دسته از رهبران سیاسی، نقش اصلی آموزش و مدرسه، همان تربیت نیروی انسانی برای شرکت ها و مؤسسات اقتصادی کشور است که باید بی‌وقفه ادامه پیدا کند. 📚کتاب روایت تمدن @Asre_jadid_57
⭕️ مدرنیته یک دین است؛ نه تطور عینی عالم 👤دکتر حسین کچویان ♦️همین‌طور که جلوتر آمدیم یک‌چیزهایی را از تمدن غرب پذیرفتیم و مجبور شدیم یک‌چیزهایی را عوض‌کنیم تا رسیدیم به جایی که به عنوان مثال بگوییم دین یک امر شخصی است چون دیدیم که این نوع زندگی، مستلزم این نوع تلقی از دیانت است؛ بنابراین اگر این تمدن ادامه پیداکند، ملزوماتش را هم می‌آورد.بعضی اوقات در بدو امر یکی مستقیماً مفهوم دین، خدا، اخلاق و مفهوم زندگی دینی را هدف می‌گیرد ولی این تمدن اصلاً در ظاهر با این مقولات کاری ندارد؛ ماشین‌است که وارد می‌شود و فرهنگ خودش را می‌آورد. ♦️یکی از اشتباهات ما ازاول، نفهمیدن زیرکی ها و فریب‌کاری‌های تمدن غرب است که خود را ازاول آن‌طوری که هست(به عنوان یک دین)عرضه نکرد، بلکه به عنوان یک تطور عینی عالم عرضه کرد. اگر از اول به عنوان یک دین خودش را به ما عرضه کرده بود، این‌طور نمی‌شد که همه امور این تمدن را بگیریم و بعد هم به‌طور ناخودآگاه عوض بشویم؛ مثلاً اگر شما علم بیشتری بخواهید تا اسلام را بهتر بشناسید می‌گویند کتب تفسیر و احادیث را بخوانید، حالا اگر شما بخواهید مدرن تر بشوید می‌گویند باید فوکو، هابرماس و گیدنز بخوانید یعنی این دین مدرنینه است و این ها هم پیامبرهای آن هستند و وقتی شما این‌ها را خواندید قبولش می‌کنید و دنیا را هم عوض می‌کنید؛ یعنی مستقیماً ضربه‌ می‌زند. خیلی از دانشجوهای ما وقتی وارد این رشته ها میشوند، دچار تزاحم، بحران و مشکل میشوند؛ چون بلافاصله آنهارا نسبت به زندگی و هستی‌شان مسئله دار میکند. ♦️از علوم طبیعی هم نباید غافل شد، علوم انسانی صریحاً نفی میکند، ولی علوم طبیعی خدا را مسکوت میگذارد که در یک سیر طولانی تر عملاً به حذف اعتقاد به خداوند می‌انجامد.علوم طبیعی عملاً زندگی مان را تغییر می‌دهد و در درازمدت وقتی زندگی عینی ما تغییر یافت، مجبوریم که اخلاقیات و فرهنگ خود را هم عوض کنیم؛ کما اینکه این صدسال تاریخ هم به اصطلاح احیاگری به یک معنا همین است؛ یعنی زندگی ما عوض شده است. پی در پی به فهم‌های جدید از دیانت پیدا کردیم و به اینجا رسیدیم. ♦️اگر از منظر دینی علوم اجتماعی را بررسی کنیم، علوم اجتماعی در بعضی از شاخه ها، الهیات دنیای مدرن است. ما دچار این توهّم شدیم که داریم علم عالم و هستی را می‌خوانیم؛ نه، بلکه این یک شکل معنا کردن جهان است؛ این ها یک روز، نظریه پایان تاریخ می‌دهند و ده سال بعد، آن را رها می‌کنند و پس ازآن پشیزی نمی‌ارزد و ما تازه می‌آییم به عنوان نظریه علمی مطرحش میکنیم‌؛ اینها نظریه نیست، اینها در واقع ایدئولوژی است. 📕 گزیده‌ْمتن از صفحات ۱۷۶ و ۱۷۷ مقالهٔ مدرنیته یک دین است و نه تطور عینی عالم، نشریه سمات، بهار ۱۳۸۹،شمارهٔ ۱ 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ضرورت ساخت دولت اسلامی ⭕️تا «دولت اسلامی»* محقق‌نشود نوبت به تشکیل جامعه اسلامی نخواهد رسید و بحث از سبک زندگی و...صرفاً در سطح گفتمان‌سازی باقی خواهد ماند ♦️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت در تبیین مراحل پنج‌گانه‌ی تحقق اهداف انقلاب اسلامی فرمودند: مرحله‌ی اول در این فرآیند، شکل‌گیری انقلاب اسلامی است و پس از آن باید بلافاصله نظام اسلامی تشکیل شود که هنر بزرگ امام خمینی رحمه‌الله نیز ایجاد نظام اسلامی بود. ♦️رهبر انقلاب، مرحله‌ی سوم را که اکنون در آن قرار داریم، «تشکیل دولت اسلامی» یعنی تشکیل دولتی براساس الگوها و معیارهای کاملاً اسلامی، خواندند و افزودند: تا وقتی این مرحله به‌طور کامل محقق نشده است، نوبت به «تشکیل جامعه‌ی اسلامی» نمی‌رسد و در این صورت، موضوع سبک زندگی اسلامی نیز صرفاً در سطح گفتمان‌سازی در جامعه باقی خواهد ماند. https://khl.ink/f/32895 =============================== *آیت‌الله خامنه‌ای: ♦️منظور از دولت اسلامی این است که بر اساس آنچه که در دوره‌ی تعیین نظام اسلامی به وجود آمد، یک قانون اساسی درست شد؛ نهادها و بنیانهای اداره‌ی کشور و مدیریت کشور معین شد. این مجموعه‌ی نهادهای مدیریتی، دولت اسلامی است. در اینجا منظور از دولت، فقط قوه‌ی مجریه نیست؛ یعنی مجموع دستگاه‌های مدیریتی کشور که اداره‌ی یک کشور را برعهده دارند؛ نظامات گوناگون اداره کننده‌ی کشور. ♦️بخش بعد از آن، جامعه‌ی اسلامی است؛ که این، آن بخش بسیار مهم و اساسی است. بعد از آنکه دولت اسلامی تشکیل شد، مسئولیت و تعهد این دولت اسلامی این است که جامعه‌ی اسلامی را تحقق ببخشد. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ ریشه اختلافات اعتقادی، به اختلاف در کیفیت شناخت حجت خدا برمی‌گردد. نحوهٔ شناخت ما از حجت خداست که توحید را شکل می‌دهد. ♦️برخی می‌گویند دعواهای اعتقادی از کیفیت اسماء و صفات خدای متعال، خلق قرآن و... شروع شده است؛ به عنوان مثال، نحوه تکلم خدای متعال چگونه است؟ قرآن مخلوق است یا نیست؟ حادث است یا قدیم است؟ این‌هاست که مسأله درست کرده است،اما عقاید شیعه با این دعواهای کلامی شروع نشده است. در آن ایام، مسلمین جهل‌هایی نسبت به توحید داشتند، آیات نازل می‌شد و جهل برطرف می‌شد؛ به عنوان مثال آیا می‌شود خدای متعال را دید یا نه؟ آیه می‌فرماید:«لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ» اما در زمان رسول اکرم صلی الله علیه و آله دعوا نشد که عدّه‌ای بگویند: می‌شود یا نمی‌شود، بعدها اختلاف شده است که آیا در قیامت می‌شود خدا را دید یا نه؟ پس ما نداریم که در زمان رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم مسلمین در زمینه توحید(نسبت به اسماء و صفات خدا دو گروه شده باشند)، بلکه نسبت به امر دیگری متفرق شدند. ♦️اصل و ریشه اختلاف که جامعه مسلمین را دچار تفرق و دودستگی کرد، نحوه‌ی شناخت نسبت به حجت خدا بود(اول نسبت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و سپس نسبت به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بود) و دعوا از توحید و غدیر و ماجرای سقیفه شروع نشد. ♦️آیات، روایات و تاریخ، نشان می‌دهد که دو جبهه وجود داشت، رأس یک گروه امیرالمؤمنین صلوات الله علیه هستند و رأس گروه دیگر منافقین هستند. نگرش امیرالمؤمنین به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم این بود که او رئیس الأنبیاء است، اصلاً معصوم است یعنی چه؟ عصمت زیر سایه‌ی اوست، «ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‌» است، «وَمَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ»است، سران منافقین هم هنگامی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم می‌خواستند وصیت کنند گفتند: درد غلبه کرده است و هذیان می‌گوید. ♦️ذکر این نکته هم ضروری است که بعدها دیگران، جریانات و فِرَقی، مسائلی را تولید کرده اند تا مباحثی مطرح شود و باورهایی پیدا شود مثل عدالت تمام صحابه و... ♦️نوع نگرش ما به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، توحید و چیزهای دیگر را برای شکل می‌دهد. چرا که بخش زیادی از نگاه به خدای متعال حاصل فرمایشات حجّت الله است، یعنی پیغمبر و معصوم؛ لذا باز هم مسأله حجت مقدم بر مسأله توحید است؛بنابراین، عقاید شیعه از  «مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ »شروع شد که ریشه‌ی تاریخی هم دارد، نه اینکه امامت از توحید مهم‌تر است، اصلاً امام آمده است که توحید را در جامعه تبیین کند، اما اگر غیر از این مسیر بیایی به توحید نمی‌رسی، اگر شما بخواهید به آن مقصد برسید باید از این راه بروید. 📝گزارشی خلاصه‌وار از جلسات سیر تکون عقاید از منظر اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام استاد حامد کاشانی 🆔@Asre_jadid_57
⭕️ضرورت پرداختن به امر ولایت و امامت در منظومه معارفِ اهل بیت علیهم‌السلام ⭕️ کتاب‌الحجة الکافی؛ اوّلینْ موضعِ مطالعات روایی و قرآنی ♦️مجموعه بسیار گسترده‌ای از روایات در تبیین امر "ولایت و امامت" ،تألیف و تبویب شده است که نشانگر اهتمام ویژه اهل‌بیت علیهم‌السلام به این موضوع است؛ در مقابل، شیاطین با تلاش برای حذف "ولایت" به عنوان حلقه‌ی وصلِ "الوهیت و شریعت"، می‌خواهند طریق‌توحید را سدّ کنند؛ زمانی که این حقیقت حذف شود، هیچ‌گاه توحید حقیقی در دسترس قرار نمی‌گیرد و شریعت به یک پوسته ظاهری و بدون روح تبدیل می‌شود. از این‌روی ضروری است این بخش از معارف اهل‌بیت و قرآن، با دقت و جدّیت مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد. ♦️قسمت‌های عمده‌ی دیگرْ مباحث روایی مثل "توحید"،"ایمان و کفر"، تاریخ انبیا، عدل، معاد و...مرتبط با بحث "ولایت و امامت" است؛با این‌نگاه، تقریباً بیش از نیمی از روایات موسوعه بحارالانوار در این‌باره است، حتی بسیاری از روایات کتب‌فقهی، کیفیت ارتباط ولایت و شریعت را بیان می‌کنند، علاوه بر این، باب درک بسیاری از تأویل‌های قرآن و معارف توحیدی با درک معارف کتاب‌الحجة بازمی‌شود «منْ أرادَ اللّهَ بَدَأَ بِکُم»، حتی کتاب التوحید هم در این‌ امر، به این اندازه، راه‌ْگشا نیست. ♦️تذکر این نکته ضروری است که کتاب شریف کافی، کتاب‌الاخلاق ندارد و به جاي آن، کتاب «ايمان و کفر» آورده شده است؛ چرا که ايمان، حبّ امام است و صفات‌خلقي از جمله جود و سخاوت و رضاء و... ذيل آن تعريف می‌شوند. ♦️[برای مطالعه کتاب شریف کافی] پیشنهاد می‌شود ابتدا کتاب‌الحجة خوانده شود تا یک درک، ذهنیت و یک تعلّقِ بهتری نسبت به حجّت پیدا شود، سپس اگر کتاب‌العقل خوانده شود، پرواضح است مقصود این روایات از عقل، عقل بشری نیست که عقل انسان با عقل امام علیه‌السلام یکسان شمرده شود، یکسان‌انگاردن عقل انسان با امام علیه‌السلام مثل اینست که خورشید با شعاع‌ خود که در آینه افتاده‌است، همسنگ تصور شود؛ این‌ها هیچ‌وقت همسنگ هم قرار نمی‌گیرند؛بنابراین عقل مؤمنین با عقل امام معصوم مقایسه نمی‌شود و دو حجتِ هم عرض درست نمی‌شود. 📝 گزارشی خلاصه‌وار از بیانات آیت‌اللّه میرباقری 🆔@Asre_jadid_57