⭕️ پادشاه مراکش: امسال سنت قربانی در عید قربان انجام نخواهد شد... من به جای امت قربانی خواهم کرد
ملک محمد ششم، پادشاه مراکش، در پیامی که وزیر امور مذهبی، احمد توفیق، آن را از تلویزیون رسمی خواند، به مردم این کشور اعلام کرد که امسال سنت قربانی کردن در عید قربان انجام نخواهد شد. این تصمیم که توسط وزارت اوقاف و امور اسلامی اعلام شده، به دلیل کاهش شدید تعداد دامها در پی چالشهای اقتصادی و تغییرات آبوهوایی اتخاذ شده است. پادشاه مغرب تأکید کرد که برگزاری این سنت در شرایط فعلی میتواند فشار زیادی بر اقشار کمدرآمد وارد کند، در حالی که قربانی کردن تنها برای کسانی که توانایی مالی دارند، یک سنت مؤکد است.
او همچنین خاطرنشان کرد که برای حفظ ارزشهای معنوی عید، مردم میتوانند همچنان نماز عید را در مساجد و مصلاها اقامه کنند، به صلهرحم بپردازند و صدقه دهند. پادشاه مغرب در ادامه افزود که او به نیابت از مردم، قربانی را انجام خواهد داد، همانگونه که پیامبر اسلام دو گوسفند قربانی کرد و یکی را به امت خود اختصاص داد.
موج خشکسالی که برای هفتمین سال متوالی مراکش را تحت تأثیر قرار داده، باعث کاهش ۳۸ درصدی تعداد دامها و کمبود ۵۳ درصدی بارشها نسبت به میانگین ۳۰ سال گذشته شده است. این بدترین دوره خشکسالی است که این کشور از اوایل دهه ۱۹۸۰ تاکنون تجربه کرده است.
به گزارش بیبیسی، این تصمیم پادشاه مراکش با واکنشهای متفاوتی از سوی شهروندان مواجه شده است. برخی از این تصمیم حمایت کردهاند و آن را راهحلی برای جلوگیری از افزایش قیمتها و حفاظت از دامها دانستهاند، در حالی که برخی دیگر آن را نادیده گرفتن سنتهای دینی و فرهنگی میدانند.
برخی انتقادها ناظر به تعطیلی و لغو عید قربان است و ذبح قربانی بخش اصلی این عید دانستهاند. برخی نیز به طنز اشاره کردهاند که مشکل اصلی مراکش "خشکسالی جیبها" است و نه خشکسالی طبیعی.
پیش از این، پادشاه فقید مراکش، حسن دوم، در سالهای ۱۹۶۳، ۱۹۸۱ و ۱۹۹۶ به دلیل جنگ، خشکسالی و بحرانهای اقتصادی، توصیه کرده بود که قربانی عید ذبح نشود.
گفتنی است که در فقه اهل سنت، تنها مذهب حنفی قربانی کردن در عید قربان را بر تمام توانمندان واجب میداند، در حالی که در فقه مالکی، که مذهب رسمی مراکش است، قربانی کردن مستحب مؤکد است.
@dolatedin
⭕️ تاریخنگاری هدفمند یا ترویج اختلافات درسریال «معاویه»
الازهر همواره خود را مدافع وحدت اسلامی معرفی میکند، اما در عمل رویکردی متناقض دارد. این نهاد که پیشتر به بهانه حرمت شرعی، نمایش چهره صحابه را در سریالهایی مانند «عمر» ممنوع اعلام کرده بود، اکنون در برابر سریال «معاویه» سکوت کرده است. این سریال نهتنها چهره یک شخصیت تاریخی را به تصویر میکشد، بلکه بهوضوح روایتی خاص و اختلافبرانگیز از تاریخ اسلام ارائه میدهد. چرا الازهر که ادعای پاسداری از وحدت دارد، در برابر این پروژه تفرقهافکنانه واکنشی نشان نمیدهد؟ این سکوت نشاندهنده رویکرد جانبدارانه و معیارهای دوگانه آن است. اگرچه در این بین برخی از علمای الازهر به […]
🔗 ادامه مطلب:
syaaq.com/34348
🏷 #الازهر #سریال_معاویه
@dolatedin
8.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ عالم سلفی کویتی: حماس یک گروه منحرف است و ربطی به مردم غزه ندارد
🔻عثمان الخمیس، عالم سرشناس سلفی در اظهاراتی جنجالی و همسو با موضع مدخلیهای سعودی، غزه و حماس دو مقوله جدا از هم خواند و افزود، مردم نباید این دو را باهم یکی بدانند. وی ادامه داد، حماس یک گروه سیاسی منحرف فرقهگراست که خود را به آغوش ایران انداخته و کاملا با غزه و فلسطین فرق دارد. من حامی و دعاگوی مردم غزه هستم اما مخالف حماسم!
⭕️ویدئو به زبان عربی
#عربستان #کویت #بحرین
🔹 کانال مطالعات خلیج فارس
@PGulfStudies
♨️ عالم سلفی کویتی: حماس یک گروه منحرف است و ربطی به مردم غزه ندارد
🔻عثمان الخمیس، عالم سلفی کویتی که به اظهارات ضدشیعی معروف است، در مصاحبه اخیرش با برنامه «پادکست مسیر» در رادیو انسان کویت، ضمن توصیف حماس به عنوان یک گروه سیاسی منحرف، آن را جدای از غزه و فلسطین دانست و بیان داشت که من حامی غزه و مردم فلسطین هستم و برای پیروزیشان دعا میکنم، اما هرگز حماس را قبول ندارم، پس حمایت از فلسطین به معنای یاری کردن حماس نیست و انتقاد از حماس نیز به معنای مخالفت با مردم غزه نیست.
🔻این سخنان، جنجال زیادی را در فضای مجازی بویژه در ایکس عربی به وجود آورد. بسیاری از کاربران از جمله حسابهای حامی اسلامگرایان نسبت به سخنان الخمیس واکنش منفی بسیاری نشان دادند. برای مثال، دکتر عبدالله العمادی، از شخصیتهای برجسته رسانهای قطر، پاسخ تندی به الخمیس داد.
🔻العمادی، عثمان الخمیس را فردی بدون سواد سیاسی و باقی مانده تفکر متعصب سلفیت دانسته که مانند علمای جامیه و مدخلی، هر فرد و گروه و اندیشهای را که به اخوان المسلمین مربوط باشد به کلی رد میکند و بدین شکل، باعث بروز تنش و فتنه در میان مردم میشود.
پس از انتشار این اظهارات جنجالی، ادی کوهن، روزنامهنگار صهیونیست، با انتشار پستی در صفحه ایکس خود از عثمان الخمیس حمایت کرد و نوشت: همه ما دکتر الخمیس هستیم.
🔻حمایت کوهن از الخمیس، موج شدیدتری از انتقادات را علیه این شیخ سلفی برانگیخت و کاربران همسویی نگاه او با نگاه صهیوینستی-غربی را به نکوهش کردند. این واکنش ادی کوهن و البته اظهارات الخمیس زمانی جالبتر میشوند که نگاهی به نظرات پیشین این دو بیندازیم. در دسامبر ۲۰۲۲، الخمیس در یک سخنرانی، یهود و نصاری را بدترین کفار و در پایین ترین درجه جهنم معرفی کرده بود. این سخنان وی واکنش بسیار تند کوهن را به همراه داشت؛ کوهن که امروز تمام قد در حمایت از الخمیس ایستاده، سه سال قبل در صفحه خود وی را سگ ولگردی خطاب کرده و از فعالین مجازی شماره و آدرس او را خواسته بود.
🔻در ادامه واکنشها، برخی کاربران نیز الخمیس را با شیخ احمد الخلیلی، مفتی اعظم اباضی عمان مقایسه کردند و مواضع محکم الخلیلی در حمایت از حماس، غزه و آرمان فلسطین را ستودند.
🔻نکته مهم در ارتباط با الخمیس این است که او که تحصیل کرده دانشگاه اسلامی محمد بنسعود ریاض بوده، تا پیش از این، از معدود علمای سلفی به شمار میآمد که به استقلال اندیشه معروف بوده و گفته میشد مانند علمای موسوم به مدخلی، تحت تاثیر مواضع سیاسی حاکمان عرب قرار نگرفته است. اما مواضع وی در یکی دو سال اخیر، این گزاره را با چالشی جدی مواجه کرده است.
🔻از جمله سخنان وی که او را به عنوان عالمی برای توجیه تصمیمات حاکمان معرفی نمود، تلاش او برای توجیه تمایل پادشاه بحرین به عادیسازی روابط دیپلماتیک با ایران بود. پس از ابراز این تمایل از سوی دولت بحرین، گروه های ضدشیعی و ضدایرانی، از این تصمیم حمد بنعیسی آلخلیفه انتقاد کردند. در پی این اعتراضات، الخمیس به بحرین سفر کرده و بسیاری معتقد بودند هدف از این سفر، تاثیرگذاری وی بر افکار عمومی اهل سنت برای توجیه برقراری ارتباط با ایران است؛ آن هم از سوی واعظی که رویکرد ضدشیعی و ضدایرانیاش بر کسی پوشیده نبوده است. او در ویدیوی کوتاهی در طی این سفر، بر اطاعت از حاکم و ولی امر مسلمین تاکید کرده و اطاعتپذیری را از اهم توصیههای پیامبر اسلام صلوت الله علیه معرفی نمود.
🔻مواضع اخیر عثمان خمیس باعث شده بسیاری وی را به متهم به پیوستن به جرگه جامیه نمایند. برخی دیگر از کاربران با اشاره به سوابق دیگر علمای وهابی جامیگری را جزئی از ساختار تفکر وهابی توصیف کردند که در سطوح و درجات متفاوتی به توجیه رفتار حاکم و مشروعیت بخشیدن به آن یا سکوت در برابر اعمال غیر شرعی و ضد دینی سلطان منتهی میشود.
#عربستان #کویت #بحرین
🔹 کانال مطالعات خلیج فارس
@PGulfStudies
⭕️ آیا وحدت ادعایی احمد طیب چیزی فراتر از عدم تکفیر است؟
در برهه اخیر، شیخ الازهر در برنامه سیاسی تقریب مذاهب کشور بحرین شرکت میکند و در جلسات ابتدایی برنامه تلویزیونی خود در ماه رمضان، ندای وحدت سر میدهد. جای تعجب آن است که شیخ الازهر، که در سالهای گذشته بارها به گسترش شیعه واکنش نشان داده و آن را خطر برای جهان اهل تسنن میداند، چرا چنین نکتهای را برجسته میکند؟ آیا ایشان با حضور در پروژه اماراتی تسامح، سیاست عملی خود را تغییر داده است؟ یا آنکه وحدتی که مطرح میکند، خالی از مفهوم واقعی است؟ بسان هر واژهای در جهان واژگان، که قابلیت برداشتهای متفاوت دارد، واژه «وحدت» […]
🔗 ادامه مطلب:
syaaq.com/34363
🏷 #احمد_الطیب #الازهر #مقام_معظم_رهبری #وحدت
@dolatedin
⭕️ جنجال فقهی در الازهر؛ اظهارات چالش برانگیز شیخ طارق نصر درباره زمان حج
اظهارات شیخ طارق نصر، از علمای الازهر، درباره امکان انجام حج در ماههای شوال و ذیالقعده، موجی از واکنشهای فقهی و رسانهای را برانگیخته است. وی در گفتوگویی تلویزیونی مدعی شد که حج محدود به ماه ذیالحجه نیست و میتوان آن را در شوال، ذیالقعده و ذیالحجه بهجا آورد. این سخنان، که برخلاف فهم سنتی از مناسک حج است، با واکنشهای گستردهای از سوی علمای دین و پژوهشگران فقه اسلامی مواجه شده است.
او استدلال کرد: «پیامبر اکرم (ص) حج خود را در ماه ذیالحجه انجام داد، اما خداوند در قرآن فرموده است: ﴿الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ﴾، و ابوبکر نیز حج خود را در ماه ذیالقعده برگزار کرد.»
مطابق سنت قطعی پیامبر اکرم (ص)، حج دارای زمان مشخصی است که از هشتم تا دوازدهم ذیالحجه برگزار می شود. حدیث نبوی «الحج عرفة» نشاندهنده جایگاه محوری وقوف در عرفات در نهم ذیالحجه است. همچنین، ایام تشریق که شامل دهم تا سیزدهم ذیالحجه میشود، زمان انجام اعمال مهمی همچون قربانی و رمی جمرات است.
منتقدان این دیدگاه بر این باورند که چنین اظهاراتی در تضاد با اجماع امت اسلامی، نصوص صریح قرآن و سنت است.
@dolatedin
⭕️ کتاب جدید دالایی لاما: راهنمایی برای خودمختاری تبت و تعیین جانشین خارج از چین
دالایی لاما در کتاب جدید خود با عنوان "صدایی برای بیصداها" به بررسی آینده تبت و مسیر دستیابی به خودمختاری این منطقه پرداخته است. او در این کتاب مذاکرات خود با رهبران چین، از جمله ملاقات با مائو تسهتونگ در جوانی و تلاشهای اخیرش برای ارتباط با شی جینپینگ را شرح داده است. دالایی لاما تأکید کرده که جانشین او باید در «دنیای آزاد» و خارج از چین متولد شود، زیرا پکن قصد دارد رهبر بعدی را خود منصوب کند. او از پیروانش خواسته است جانشینی که چین انتخاب میکند را نپذیرند. این رهبر تبعیدی که شصت سال پیش از تبت فرار کرد و در هند زندگی میکند، همچنان مورد مخالفت دولت چین است، و مقامات پکن تأکید دارند که تعیین جانشین باید طبق مقررات چین انجام شود.
@dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
💢 حمایت سازمانهای علمایی اسلامگرا از انتخاب اسامه الرفاعی به عنوان «مفتی سوریه» 🔹السوریة: الإتحاد
⭕ به گزارش سام نیوز، شیخ اسامه الرفاعی به عنوان مفتی عام سوریه منصوب شد.
@dolatedin
⭕️ رکوردی تاریخی؛ تعمید ۱۰هزار بزرگسال در فرانسه در عید پاک
فرانسه شاهد افزایش چشمگیر تعمیدهاست، بهطوریکه بیش از ۱۰هزار بزرگسال و ۷۴۰۰ نوجوان برای غسل تعمید در مراسم عید پاک (یکشنبه ۲۰ آوریل ۲۰۲۵) آماده میشوند. این روند بازتابدهندهی افزایش سهسالهی شمار «کاتکومنها» (آموزشدیدگان پیش از تعمید) بهویژه در میان جوانان است. بر اساس نظرسنجی اخیر کنفرانس اسقفهای فرانسه، امسال تعداد بیسابقهای از کاتکومنها در این کشور غسل تعمید خواهند گرفت. این نظرسنجی نشان میدهد که تخمین زده میشود ۱۰,۳۸۴ بزرگسال و بیش از ۷۴۰۰ نوجوان در عید پاک امسال غسل تعمید بگیرند. این رکورد، نه تنها روند آغازشده در سه سال گذشته را تأیید میکند، بلکه آن […]
🔗 ادامه مطلب:
syaaq.com/34454
🏷 #رشد_دینداری #مسیحیان
@dolatedin
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیکهای جهان درگذشت
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیکهای جهان در ۸۸ سالگی درگذشت. واتیکان اعلام کرد که او امروز صبح ساعت هفت و ۳۵ دقیقه به وقت محلی از دنیا رفته است.
@dolatedin
⭕️ پاپ بعدی کیست؟ برخی از نامزدهای بالقوه برای جانشینی فرانسیس
پاپ بعدی توسط کالج کاردینالها، یعنی عالیترین مقامات کلیسای کاتولیک که توسط پاپ منصوب شدهاند، انتخاب خواهد شد. این افراد طی روزهای آینده (معمولاً ۱۵ تا ۲۰ روز پس از درگذشت پاپ) برای شرکت در نشست انتخاباتی به رم خواهند آمد.
در حال حاضر بیش از ۲۵۰ کاردینال از بیش از ۹۰ کشور در دنیا وجود دارد، اما تنها حدود ۱۳۵ نفر از آنها حق رأی دارند (کاردینالهایی که بالای ۸۰ سال دارند از رأیدهی کنار گذاشته میشوند). حدود ۱۱۰ نفر از این ۱۳۵ رأیدهنده، طی ۱۰ سال گذشته توسط پاپ فرانسیس منصوب شدهاند و اغلب دیدگاههای فراگیرتر او درباره کلیسا را نمایندگی میکنند. ازاینرو، باید انتظار داشت از میان گزینههای مطرح، پاپ جدید ادامهدهنده مسیری باشد که پاپ فرانسیس آغازگر آن بود.
پیشبینی نتیجه نشست محرمانه انتخاب پاپ تقریباً غیرممکن است، زیرا مواضع کاردینالها طی چند دور رأیگیری تغییر میکند و برخی نیز تلاش میکنند با بازیهای پشتپرده، شانس کاندیداهای مورد علاقه یا مورد نفرت خود را تحت تأثیر قرار دهند. در نشست قبلی در سال ۲۰۱۳، کمتر کسی پیشبینی میکرد که خورخه ماریو برگولیو بهعنوان پاپ فرانسیس انتخاب شود. بنا بر گزارشی از گاردین، در حال حاضر، گمانهزنیها بر چند چهره متمرکز است:
پیترو پارولین، ۷۰ ساله، ایتالیا
نامزد میانهرویی که به عنوان گزینهای برای ادامه راه فرانسیس دیده میشود. از سال ۲۰۱۳ دبیر دولت واتیکان بوده و در امور دیپلماتیک، از جمله مذاکرات حساس با چین و خاورمیانه نقش کلیدی داشته است. او نزد دیپلماتهای سکولار چهرهای قابل اعتماد محسوب میشود. با این حال، برخی منتقدان، او را متمایل به مصالحه و مدرنگرا میدانند.
لوییس آنتونیو تاگل، ۶۷ ساله، فیلیپین
سابقاً اسقف مانیل و نخستین پاپ آسیایی خواهد بود. زمانی جانشین احتمالی فرانسیس تلقی میشد اما اخیراً جایگاهش تضعیف شده. دیدگاههایی ملایمتر نسبت به همجنسگرایان و افراد مطلقه دارد اما با سقط جنین مخالف است.
پیتر تورکسن، ۷۶ ساله، غنا
ممکن است نخستین پاپ سیاهپوست پس از قرنها باشد. درباره تغییرات اقلیمی و عدالت اقتصادی بسیار فعال است، ولی مواضع سنتی کلیسا را نیز حفظ کرده، هرچند که نسبت به قوانین سختگیرانه ضد همجنسگرایی در آفریقا ابراز نگرانی کرده است.
پیتر اردو، ۷۲ ساله، مجارستان
نامزد محافظهکار برجستهای است که از آموزههای سنتی کلیسا دفاع میکند و تغییر چشمگیری نسبت به خطمشی فرانسیس خواهد بود. به خاطر هوش و فرهنگ بالای خود شناخته میشود و در سال ۲۰۱۵ با دیدگاه نخستوزیر ملیگرای مجارستان، ویکتور اوربان، همسو شد.
ماتئو زوپی، ۶۹ ساله، ایتالیا
از چهرههای ترقیخواه در کلیسا که توسط فرانسیس به مقام کاردینالی منصوب شد. بر حقوق اقلیتها تأکید دارد و در موضوع جنگ اوکراین نیز نقش میانجی واتیکان را ایفا کرده است.
خوزه تولنتینو کالاسا د مندونسا، ۵۹ ساله، پرتغال
از جوانترین گزینههاست که به دلیل مواضع لیبرال درباره مسائل جنسی، همکاری با یک راهبه فمینیست و نزدیکی با فرانسیس، مورد توجه است. ولی همین دیدگاهها باعث شده که برخی کاردینالها از انتخابش نگران باشند.
ماریو گرک، ۶۸ ساله، مالت
اگرچه زمانی محافظهکار بود، پس از انتخاب فرانسیس به تدریج دیدگاههای مترقیتری اتخاذ کرد. از فعالیت سازمانهای امدادی در دریا دفاع کرده و از زنان برای نقشهای کلیسایی بیشتر حمایت کرده است.
پیر باتیستا پیتسابالا، ۶۰ ساله، ایتالیا
پاتریارک لاتین اورشلیم است که در دفاع از اقلیتهای مسیحی در سرزمین مقدس نقش مهمی دارد. پس از حمله حماس در سال ۲۰۲۳، پیشنهاد داد خودش را به جای کودکان گروگان تحویل دهد. مواضع عمومیاش محافظهکارانهتر و کمبیانتر بوده است.
رابرت سارا، ۷۹ ساله، گینه
چهرهای بسیار سنتی و منتقد سرسخت فرانسیس که زمانی خود را بهعنوان مرجعی موازی معرفی میکرد. با نوشتن کتابی در دفاع از تجرد روحانی، در تضاد با دیدگاههای فرانسیس قرار گرفت. با نظریههای جنسیتی به شدت مخالف است و موضعگیریهای شدیدی علیه بنیادگرایی اسلامی دارد. او نیز ممکن است اولین پاپ سیاهپوست پس از قرنها شود.
@dolatedin
⭕️ جنجال در مصر بر سر درخواست برابری زن و مرد در ارث
در روزهای اخیر، اظهارات سعدالدین هلالی، استاد فقه مقارن در دانشگاه الازهر، درباره امکان برابری زن و مرد در ارث، بحثهای گستردهای را در مصر برانگیخته است. هلالی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که احکام ارث در اسلام قابلیت تفسیر و اجتهاد دارند و پیشنهاد داد با برگزاری یک همهپرسی، قانون ارث به نفع برابری زن و مرد تغییر کند. او استدلال کرد که چنین تغییری نه تنها مخالف قرآن نیست، بلکه در کشورهای مسلمانی مانند ترکیه از سال ۱۹۳۷ اجرا شده است. همچنین، به مواردی در قوانین مصر اشاره کرد که برابری زن و مرد در ارث، مانند قانون مستمری سال ۲۰۱۹، پیشبینی شده است.
هلالی آیاتی از قرآن را که خلاف دیدگاه او هستند، از جمله آیه «یُوصِیکُمُ اللَّهُ فِی أَوْلَادِکُمْ...» را اینگونه تفسیر کرد که تأکید اصلی قرآن بر محروم نکردن زنان از ارث است، نه لزوماً اولویت دادن مطلق به مردان. او همچنین تأکید کرد که فهم فقهی باید با شرایط زمان و خواست عمومی هماهنگ باشد و تغییر قانون، در صورت انجام با رضایت جمعی و سازوکارهای قانونی، از نظر شرعی جایز است.
در مقابل، نهادهای دینی مصر، از جمله الازهر و دارالافتا، به شدت با این پیشنهاد مخالفت کردند. الازهر در بیانیهای اعلام کرد که احکام ارث از نصوص قطعی قرآن هستند و قابل تغییر یا اجتهاد نیستند. این نهاد هشدار داد که هرگونه دعوت به تغییر این احکام، بدعت و انحراف از دین محسوب میشود و میتواند به تقویت تفکرات تکفیری و افراطگرایانه بینجامد. دارالافتای مصر نیز با تأکید بر اینکه احکام ارث واجب و فریضه الهی هستند و نه نظر بشری، اعلام کرد که تغییر آنها از طریق رأی عمومی ممکن نیست، هرچند تبرع فردی (مانند بخشیدن سهم بیشتر به خواهر) جایز است. این نهادها هشدار دادند که چنین طرحهایی میتواند به تضعیف نظام حقوقی اسلامی و وحدت اجتماعی منجر شود.
@dolatedin