eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
784 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
218 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹العین الاخباریة: شیخ عبدالله ، رئیس شورای فتوای شرعی از بلندپروازی و آرزوی همیشگی برای بهترین بودن که ویژگی ممتاز امارات متحده عربی و چشم‌انداز رهبری خردمند آن است و خود را در موفقیت سازماندهی نمایشگاه اکسپو 2020 نمایان ساخته، قدردانی کرد. 🔹بن بیه در جریان مشارکت در کنفرانس "آینده سیستم مالی" که توسط بانک مرکزی امارات به عنوان بخشی از فعالیت‌های اکسپو 2020 دبی برگزار شد، بر نقش پیشرو این کشور در طول همه‌گیری کرونا تاکید کرد. 🔹بن بیه با اشاره به ادغام فناوری در بخش مالی طی دهه‌های گذشته بیان کرد که مهمترین عوامل موثر بر آینده نظام مالی، توسعه فناوری است. او به سرعت شگفت‌انگیز معاملات دیجیتالی اشاره کرد که علاوه بر افزایش منابع مالی غیر متمرکز، در برخی از بخشها تامین مالی سنتی را به چالش کشیده است. 🔹رئیس شورای فتوای شرعی امارات توضیح داد که نگاه سالم به آینده امور مالی اسلامی باید مبتنی بر آگاهی از اهمیت نوآوری و اجتهاد در احکام و تحولات جدید در واقعیت معاصر باشد و با اهداف مشروع هدایت شود. 🔹بن بیه تأکید کرد که باید با همه به عنوان یک مجموعه واحد تعامل کرد و از این رو از ثروت فقهی بزرگی که این مذاهب برخوردارند، بهره‌مند شد و از نهادهای حقوقی موسسات مالی خواست که از مذاهب مختلف اسلامی برای اظهارنظر استفاده کنند. 🔹در میان مشارکت گسترده بین‌المللی، کنفرانس "" در نمایشگاه اکسپو 2020 روز چهارشنبه 13 اکتبر 2021 آغاز شد. 🔹این کنفرانس تحت حمایت شیخ منصور بن زاید آل نهیان، معاون نخست وزیر و رئیس هیئت مدیره بانک مرکزی امارات برگزار شد. 🔹این کنفرانس به عنوان بخشی از نمایشگاه اکسپو 2020 دبی بر پنج موضوع اصلی "تأثیر تحول دیجیتال، همکاری بین بانک های مرکزی، به ویژه در رابطه با ارزهای دیجیتال و پرداخت‌ها، سیستم مالی سبز، امور مالی اسلامی و استراتژی سیستم‌های پرداخت ملی" متمرکز است. 🔹رویداد جهانی EXPO 2020 که در امارات و برای نخستین بار در یک کشور عربی برگزار می‌شود، میزبان ۱۹۲ کشور و دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، علمی و دورنمای توسعه آنها است. @dolatedin
💢عبدالحکیم حقانی، قاضی‌القضات طالبان شد
🔹بی بی سی: دادگاه عالی بنا به حکم رهبر طالبان، را به عنوان " امارت اسلامی" معرفی کرده و به عنوان سرپرست این نهاد کارش را آغاز خواهد کرد. 🔹همچنین براساس حکم رهبر طالبان، به عنوان معاون اول و به عنوان معاون دوم قاضی‌القضات طالبان تعیین شده‌اند. 🔹عبدالحکیم حقانی در سال ۱۳۳۶ در ولسوالی میوند ولایت در جنوب بدنیا آمده است. او از دوستان نزدیک ملا ، رهبر پیشین و بنیانگذار این گروه بوده و در گذشته نیز از نزدیکان ملا ، رهبر پیشین طالبان بوده است. ملا اختر منصور مدتی پس از آن‌که رهبری طالبان را برعهده گرفت در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۶ کشته شد. 🔹عبدالحکیم حقانی، در شکل گیری گروه طالبان نیز نقش مهمی داشته و سابقا به عنوان رئیس تیم مذاکره‌کننده طالبان در تعیین شده بود. 🔹وی از قومیت و شاخه درانی اسحاق‌زی است. گفته شده است که پس از کشته‌شدن ملا اختر منصور، او یکی از گزینه‌ها برای رهبری طالبان بوده است. از دید طالبان، او از جایگاه علمی خاصی برخوردار است. 🔹در همین حال طالبان در یک اطلاعیه جداگانه به تمامی مقامات محلی خود دستور داده‌اند از صدور و اجرای احکام شرعی در ملأ عام بدون دستور دادگاهای دولتی طالبان خودداری کنند. 🔹، سخنگوی طالبان در حساب توئیتر خود نوشته است که شورای وزیران طالبان تصمیم گرفته است که مجازاتی که نیازی به بر ملا کردن مجرم ندارد از جمله، به دار‌آویختن مجرمان در حضور مردم، اجتناب شود. 🔹ماه گذشته، طالبان اجساد چهار مرد متهم به آدم ربایی را در میدان مرکزی هرات به دار آویختند. 🔹رسانه‌ها پیشتر به نقل از مقامات محلی طالبان در هرات گزارش داده بودند که این افراد ابتدا در درگیری با طالبان کشته شده و بعد از سوی طالبان به دار آویخته شده بودند. 🔹سخنگوی طالبان اظهارات در مورد منع دادگاه های صحرایی را در حالی بیان کرده است که قبلا ملا ، رئیس زندان‌های طالبان به آسوشیتدپرس گفته بود که مجازات شرعی در ملأ عام برای ضروری است. @dolatedin
💢دبیرکل رابطة العالم الإسلامی: علمای مسلمان می‌توانند طالبان را به سمت اعتدال سوق دهند
🔹رابطة العالم الإسلامي: محمد بن عبدالکریم العیسی دبیرکل ، در مقاله‌ای در روزنامه انگلیسی تایمز، نوشت: «طالبان با کمک علمای امت می‌تواند به سمت اعتدال حرکت کند». 🔹العیسی در مقاله خود نوشت: نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا جنگی 20 ساله در افغانستان به راه انداختند، اما آنها فاقد اقتدار مذهبی لازم برای کشف نسخه‌ای از هویت اسلامی بودند، هویتی که مدعی دفاع از آن بود. 🔹از نگاه العیسی "این دین است که اکثر افغان‌ها را به هم پیوند می‌دهد" و توضیح داد که این نیرویی است که طالبان برای ایجاد جنبش خود، متحد کردن جناح‌ها و ارائه جایگزینی برای دولت مورد حمایت آمریکا استفاده کرد. 🔹وی تاکید کرد که دین قوی‌ترین نیرو برای هدایت طالبان به سوی آینده‌ای معتدل است و این بدان معناست که جهان اسلام هنگام برخورد با دولت طالبان باید از جمعی خود استفاده کند. 🔹وی گفت که 20 سال پیش، زمانی که ایالات متحده خواستار استرداد بود، طالبان پیشنهاد داد او را به دادگاهی که تحت نظارت (یک نهاد اسلامی متشکل از 57 کشور است) بفرستد. با وجود امتناع دولت بوش، طالبان در مورد اعتماد خود به این سازمان اظهاراتی می‌کردند، که این نشان می‌دهد که جهان اسلام می‌تواند بر طالبان تأثیر بگذارد. 🔹وی گفت: بسیاری از کشورهای اسلامی آموخته‌اند که چالش‌های مدرنیته و باورهای آن را از طریق استدلال‌های علمی اسلامی متعادل کنند. 🔹وی ادامه داد: رابطة العالم الإسلامی از طالبان خواست تا به ترویج اسلام مدارا پایبند باشند. همچنین به دانشمندان افغانستانی و پاکستانی پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای مشترک را داد که برای ترویج دیدگاه‌های صلح در ارزش‌های اصیل اسلامی ریشه دارد. 🔹وی در پایان مقاله خاطرنشان کرد که افغانستان با گرسنگی، شورش احتمالی و کسری بودجه عظیم روبروست. طالبان باید گوش دهند - و امتیاز دهند - وگرنه دولت آنها شکست خواهد خورد. این بدان معناست که علما و روحانیون مسلمان جهان از یک فرصت ارزشمند برای تبدیل کردن افغانستان به کشوری آرام، برخوردارند. ✍🏼ملاحظه: 🔹دیدگاه‌های پیرامون به اعتدال کشاندن طالبان در حالی است که سعودی‌ها پس از سقوط کابل به دست طالبان تاکنون چندین بار و در سطوح مختلف نگرانی خود را بابت وضعیت پیش‌آمده در این کشور ابراز کردند، اما به‌مانند بسیاری کشورهای دیگر تاکنون موضعی رسمی در تأیید و حمایت یا رد و نفی طالبان اتخاذ نکرده‌اند. 🔹ترکی الفیصل که سعودی‌ها وی را مأمور مذاکره با طالبان نموده‌اند در گفتگو با CNBC با انتقاد از سیاست‌های آمریکا در قبال افغانستان، راهبرد آمریکا در خروج از این کشور را آمیزه‌ای از بی‌کفایتی، بی‌مبالاتی و بی‌مدیریتی خواند. وی در بخش دیگری از گفتگوی خود با یادآوری حملات گذشته القاعده (هم‌پیمان طالبان) به عربستان، بابت سلاح‌هایی که آمریکایی‌ها در افغانستان رها کرده‌اند ابراز نگرانی کرد و افزود، رسیدن این سلاح‌ها به القاعده ممکن است نگرانی‌های این کشور را تشدید کند. 🔹وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: هیچ ارتباطی با دولت طالبان نداریم و آنان را هنوز به رسمیت نشناخته‌ایم. فیصل بن فرحان در یک مصاحبه اختصاصی با «India Today» اظهار داشت که تروریسم فرامرزی و بین‌المللی یک نگرانی جدی است. 🔹او ضمن اشاره به اینکه کشورش هیچ‌گونه ارتباطی با دولت جدید طالبان در افغانستان ندارد، گفت احیای القاعده،‌ داعش و طالبان در افغانستان یک «نگرانی واقعی» است. 🔹این اظهارات مقامات عربستان در حالی مطرح می‌شود که این کشور یکی از سه کشوری بود که حاکمیت طالبان را در دهه ۱۹۹۰ به رسمیت شناخته بود و مسئول مذاکره عربستان با طالبان در آن زمان بر عهده «ترکی الفیصل» رئیس سابق سرویس اطلاعاتی این کشور بوده و پس از 20 سال بار دیگر این مسئولیت به او واگذار شده است. 🔹بنابر گفته وب سایت فرانسوی «اینتلیجنس آنلاین» عربستان برای انجام گفتگوی منطقی با طالبان و با هدف از بین بردن آنچه نفوذ ایران در افغانستان خوانده شده، چهره اطلاعاتی کهنه‌کار این کشور یعنی «ترکی الفیصل» را برای انجام این مأموریت انتخاب کرده است. 🔹به گزارش این وب سایت، مأموریت ترکی الفیصل برای تمدید روابط با رهبران طالبان به دلیل تجربه او در تعامل با آنها در هنگام قدرت گرفتن این جنبش قبل از حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی است. @dolatedin
📣گزارش راهبردی “جمهوری اسلامی و جنبش‌های اسلام‌گرای شیعی: ماهیت ضدسیستمی- نقش‌آفرینی سیستمی (تجربه ۱۷ ساله عراق)” منتشر شد. 🔹در این گزارش راهبردی که به قلم هادی معصومی زارع تالیف شده، نویسنده اقدام به طرح نظریه خود در باب آسیب شناسی کلان راهبرد ج.اا در سیاست منطقه ای و به ویژه کشور عراق پرداخته و نقش آفرینی ویترینی آن و همپیمانانش در ساختار سیاسی مسدود و مهندسی شده عراق پسابعث را منجر به خلق تناقض میان ماهیت ضدسیستمی و عملکرد سیستمی آن عنوان نموده است. 🔹وی در مقدمه ضمن اشاره به الگوی نظری ضدسیستمی انقلاب اسلامی، رویکرد نوسانی جمهوری اسلامی در قبال نظم های موجود منطقه‌ای خلال دهه های هشتاد میلادی تاکنون را مورد بحث و بررسی قرار داده و سپس تجربه نقش آفرینی سیستمی جمهوری اسلامی و همپیمانان آن در عراق (شامل احزاب موسوم به اسلام گرا و برخی از فصائل مقاومت) را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. 📌اهم فصول این گزارش را می توان به صورت ذیل فهرست کرد: 1️⃣ جایگاه و هویت ضدسیستمی؛ نقش آفرینی سیستمی: آوردگاه تضاد 2️⃣ گذار از مبارزه سخت به تعایش/مشارکت انتقادی 3️⃣ مطالعه موردی رفتار سیستمی در عراق 1.3. مقدمه 2.3. مختصات سیاسی و اجتماعی زمانه ورود به ساختار سیاسی پسابعث 3.3. مختصات سیاسی و اجتماعی جامعه عراق 4.3. مختصات منطقه‌ای و بین المللی مؤثر بر عراق پسابعث 5.3. گزینه‌های فراروی ج اا و گروه‌های موسوم به اسلام گرا 6.3. واکنش امریکایی نسبت به حضور گروه‌های موسوم به اسلام گرا در ساختار قدرت عراق 1.6.3. گام نخست: محروم سازی کمّی و کیفی 2.6.3. گام دوم: خلق انسداد ساختاری و فرایند ادراک سازی (تله امریکایی) 4️⃣ اشکالات و راه حل‌ها در بخش نهایی این گزارش می خوانیم: 1. عدم ادراک و تصور پیشینی و البته تفصیلی در خصوص تضاد میان جایگاه-هویت ضدسیستمی و نقش‌آفرینی سیستمی و یا لااقل چگونگی جمع میان آن دو و ورود به چنین عرصه‌ای بدون طراحی و تامل پیشینی را می‌بایست اصلی‌‌ترین و اساسی‌‌ترین اشکال وارده به گروه‌های اسلام گرای شیعی و تا اندازه‌ای نیز جمهوری اسلامی عنوان کرد... 2. با توجه به رویکرد انسدادی ایالات متحده در عراق ، قبول نقش آفرینی ویترینی و علنی در چنان ساختار مسدودی دومین اشکال وارده بر ایشان به حساب می‌آید. واقعیت آن است که حتی اگر به دلایل متعددی امکان کناره گرفتن از ساختار سیاسی جدید وجود نمی‌داشت، لااقل ایشان می‌بایست نقشی نامرئی تر و نامحسوس تر ایفا می‌کردند. به ویژه آن‌که تجربه نشان داده است محور اسلام گرا-مقاومت از حیث قدرت اقناع سازی رسانه‌ای اساسا در ضعف شدیدی به سر می‌برد و... 3. اشکال سوم وارده به شخصیت ها ، گروه‌ها و احزاب موسوم به اسلام گرا همانا تحول رفتاری اکثریت ایشان و ورود به بازی قدرت و فسادهای مرسوم آن است. متاسفانه می‌بایست با صدای بلند اعتراف کرد که بخش معظم ایشان از سال های دهه نود میلادی و به طور ویژه در سال‌های پس از اشغال به ویروس فساد ، زدوبند و لابی گری ، رابطه سالاری ، خوشاوندسالاری ، رفاه طلبی و راحت طلبی ، فاصله‌گیری از مردم و... آلوده شده و بخش مهمی از سرمایه اجتماعی خود را به همین دلیل سوزاندند... 4. دو اشکال بعدی به اندازه زیادی به عملکرد جمهوری اسلامی بازگشت دارد: اشکال نخست به بی‌توجهی آن به دیپلماسی عمومی و اهمیت سرمایه اجتماعی و تلاش برای پیشبرد تمامی یا اکثر امورات خود از کانال احزاب ، گروه‌ها و فصائل معین بازگشت دارد. اشکال بعدی به فقدان توازن در مولفه های قدرت ج اا و به تبع آن همپیمانان عراقی آن بازگشت دارد: مزیت نسبی در حوزه های نظامی و امنیتی و ضعف آشکار و مزمنی در حوزه ادراک سازی ، اقناع سازی و جهت دهی به افکار عمومی 5. مخلّص کلام آن‌که در سیستم‌های سیاسی موجود به دلیل قوت طرف‌های مقابل و دوپینگ سیاسی ایشان از سوی قدرت‌های منطقه ای و فرامنطقه‌ای از یک سو و ماهیت ضدسیستمی و ضعف‌های مفرط ج اا و گروه‌های اسلام گرا در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای و سیاسی ، ایشان نمی‌توانند بازی‌سازان جامع و موفقی باشند. بازی‌ساز کسی است که یا رکنِ ساختار (همچون قدرت‌های غربی ، روسیه و چین) یا تابعِ ساختار (همچون امارات متحده عربی و عربستان سعودی) است. از همین روست که موفق‌‌ترین تجارب ج اا و همپیمانان آن نه در برساختن و خلق بازی‌ها که در برهم زدن بازی‌ طرف مقابل و خلق «نظم‌آشوب‌»ها بوده است. این درست برآمده از منطق ماهیت ضدسیستمی این دست از بازیگران است. 📌این از سوی اندیشکده مرصاد جهت استفادۀ کارشناسان و نهادهای مرتبط منتشر شده است. 👈برای تهیۀ این گزارش می توانید با شمارۀ ۰۲۵۳۷۸۳۰۵۵۳ یا آی دی @Mers_ad تماس حاصل فرمایید. 🔗 لینک خبر ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
⭕️ فوری ⭕️ 📣 فراخوان جذب 🔳 میز عراق و شامات اندیشکده مرصاد به منظور انجام پروژه "جمع آوری و تحلیل سازو کار های کمّی حوزه علمیه نجف" در قالب طرح شهید احمدی‌روشن بنیاد ملی نخبگان بر اساس جدول بالا از میان دانشجویان و طلاب علاقمند به صورت پاره وقت ( 60 ساعت در ماه ) دعوت به همکاری می‌کند. ⚜️ مزایای طرح 🔹 دریافت کمک هزینه 🔹 دریافت تا ۱۰۰ امتیاز فعالیت‌های نخبگانی در جوایز مختلف بنیاد ملی نخبگان (نظام وظیفه، جایزه تحصیلی، جایزه شهید احدی و ...) 📆 آخرین مهلت ارسال رزومه تا پایان جمعه 30 مهر ماه 📌 پژوهشگرانی که به طور مستقیم با حوزه علمیه نجف آشنایی داشته و یا به زبان عربی مسلط باشند در اولویت همکاری قرار دارند. ✅ علاقمندان برای دریافت طرحنامه پروژه ، رزومه خود را به آیدی @Mersad_IRQ ارسال کنند. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🔻 انتشار ویرایش ۲۰۲۲ کتاب «پانصد مسلمان موثر جهان»
⭕️ انتشار ویرایش جدید کتاب «پانصد مسلمان موثر جهان» 🔹 در روزهای گذشته نسخه سال ۲۰۲۲ میلادی از کتاب «پانصد مسلمان موثر در جهان» منتشر شد. 🔹این کتاب هر ساله به طبقه‌بندی مسلمانان جهان بر حسب تاثیرگذاری آنها در جهان می‌پردازد. کتاب حاضر توسط مرکز سلطنتی تحقیقات راهبردی اسلام مستقر در اردن و مرکز شاهزاده ولید بن طلال برای تفاهم اسلامی - مسیحی در دانشگاه جورج تاون آمریکا تهیه و منتشر می‌شود. 🔹در سر لیست امسال نیز همانند سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب آیت اللّه و آیت اللّه و جای گرفته‌اند. 🔹در سرلیست شخصیت‌های امسال، اوغور شاهین، دانشمند ترک‌تبار کاشف واکسن کرونا (فایزر) به عنوان مرد سال و سامیا سولهو حسن، نخستین رئیس جمهور زن تانزانیا به عنوان زن سال در میان مسلمانان معرفی شده‌اند. 🔹۵۰ نفر نخست این لیست از این قرار است: ۱. تمیم بن حمد آل ثانی - امیر قطر ۲. سلمان بن عبدالعزیز - پادشاه عربستان ۳. آیت الله سید علی خامنه‌ای - رهبر معظم انقلاب ۴. رجب طیب اردوغان - رئیس جمهور ترکیه ۵. عبدالله دوم - پادشاه اردن ۶. محمد تقی عثمانی - رهبر دینی دیوبندیه ۷. محمد ششم - پادشاه مراکش ۸. محمد بن زاید آل نهیان - رئیس امارات متحده عربی ۹. آیت الله سید علی سیستانی - مرجعیت اعلی شیعیان عراق ۱۰. عمران خان - نخست وزیر پاکستان ۱۱. عمر بن حفیظ - رهبر صوفیان یمن، رئیس مدارس بین‌المللی دارالمصطفی در تریم و عضو هیئت عالی بنیاد طابه در ابوظبی ۱۲. سلمان عوده - از علمای نوسلفی و از رهبران جنبش معارض الصحوه در عربستان، زندانی آل سعود از سال ۲۰۱۷ ۱۳. جوکو ویدودو - رئیس جمهور اندونزی ۱۴. احمد الطیب - شیخ الازهر، قاهره، مصر ۱۵. محمد بن سلمان - ولیعهد عربستان ۱۶. عبدالله بن بیه - برجسته‌ترین عالم مالکیه، مستقر در ابوظبی، امارات ۱۷. محمدو بوهاری - رئیس جمهور نیجریه ۱۸. محمد سعد ابوبکر سوم - مشهور به «سلطان سوکوتو»، ایالتی واقع در شمال غرب نیجریه، رئیس شورای عالی امور اسلامی و رهبر حدود صد میلیون مسلمان نیجریه ۱۹. سعيد عقيل سراج، عالم مسلمان اندونزیایی و رئیس فعلی شورای اجرایی نهضت العلماء، بزرگترین سازمان اسلامی در جهان. ۲۰. علی جمعه، مفتی اعظم سابق مصر و عضو هيئت كبار العلماء در الازهر ۲۱. سید حسن نصرالله - دبیرکل حزب‌الله لبنان ۲۲. علی الجفری - مبلغ صوفی و رئیس بنیاد مطالعات اسلامی طابه ۲۳. حمزه یوسف هانسون - مبلغ و موسس کالج زیتونه، آمریکا ۲۴. احمد تيجانی علی سيسی، رهبر معنوی طریقیت تیجانیه، بزرگترین طریقت غرب آفریقا با نزدیک به ۳۰۰ میلیون پیرو ۲۵. منیره قبیسی، مبلغ و بنیانگذار جمعیت القبيسيات النسائية الإسلامية در سوریه ۲۶. عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ - مفتی اعظم عربستان سعودی ۲۷. محمود مدنی - رئیس جمعیة العلماء هند، دیوبندیه ۲۸. مصطفی حسنی - مبلغ مصری ۲۹. اسامه ازهری - عالم مصری ۳۰. کریم آقاخان - رهبر اسماعیلیان نزاری ۳۱. یوسف قرضاوی - رهبر معنوی اخوان المسلمین و رئیس الاتحاد العالمی لعلماء المسلمین ۳۲. محمد لطفی بن یحیی - عالم دینی و رئیس جمعية أهل الطريقة المعتبرة النهضية در اندونزی، رئيس مجلس العلماء اندونزی، رهبر معنوی طریقت باعلوی در اندونزی ۳۳. سید عبدالملک بدرالدین الحوثی - رهبر انصار الله یمن ۳۴. محمود افندی - شیخ طریقت نقشبندیه، ترکیه ۳۵. طارق جمیل - عالم برجسته دیوبندی ، پاکستان ۳۶. حلیمه یعقوب - نخستین رئیس جمهور زن سنگاپور ۳۷. محمد الیعقوبی - عالم و رهبر دینی، سوریه ۳۸. سید حسین نصر - استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه جرج واشنگتن ۳۹. عثمان طه - خطاط مشهور قرآن ۴۰. راشد غنوشی - اندیشمند و رئیس حزب النهضة تونس ۴۱. محمد صلاح - فوتبالیست مصری ۴۲. مقتدی صدر - رهبر دینی و سیاسی، عراق ۴۳. نذر الرحمن - امیر فعلی جماعت تبلیغی در پاکستان ۴۴. معز مسعود - مبلغ و مجری تلویزیونی، مصر ۴۵. تیموتی وینتر یا عبدالحکیم مراد، پژوهشگر و مدرس مسلمان انگلیسی ۴۶. عارف علی نایض، استاد دانشگاه، مبلغ و سفیر سابق لیبی در امارات متحده عربی ۴۷. ابراهیم صالح - عالم دینی، رئيس المجلس الأعلى للفتوى و الشؤون الإسلامية در نیجریه ۴۸. محمد بشاری - اندیشمند مغربی، دبیر کل شورای جوامع مسلمان جهان، فرانسه ۴۹. عمرو خالد - مبلغ مصری ۵۰. هبة الله آخوندزاده - رهبر طالبان 👈 برای مشاهده تمام متن این کتاب و نیز نسخه‌های مربوط به سال‌های قبل به این لینک مراجعه کنید. @dolatedin
📣 گزارش راهبردی « از تقریب اقناعی تا تقریب ساختاری » منتشر گردید. 🖋 هادی معصومی زارع در این پژوهش ضمن آسیب شناسی تجربه کنونی تقریب به بررسی راه‌‌حل برون رفت از این آسیب ها و مشکلات می پردازد. 🔹اساسا تقریب در حوزه مذهبی، نتیجه و خروجی تقریب در حوزه‌های سیاسی است و تا این حل نشود، نمی توان توفیق چندانی برای پروژه تقریب متصور بود. تقریب در حوزه مذهبی بدون تقریب در حوزه سیاسی از تجارب موفقی در تاریخ برخوردار نبوده است. از این رو تقریب را می‌بایست پروژه حکومت ها دانست! 🔹از طرفی دیگر می‌بایست تقریب را نه به عنوان طرحی دستوری و نظری که پویشی تاسیسی و انضمامی دنبال کرد. برای تحقق امر تقریب می‌بایست ساختارهای سیاسی و اقتصادی همگرا در انداخته شوند و از فراخور آن تنش‌ها در عرصه مذهبی کنترل شود. 🔹براساس یافته‌های این پژوهش، نقطه عزیمت تمامی تلاش‌های وحدت‌گرا می‌بایست متمرکز بر تشبیک معاش طرفین تقریب باشد. این نه شرط کافی، که شرط لازم توفیق در پویش تقریب است. چه آن‌که فارغ از تمامی چالش‌های تاریخی موجود، ریشه اصلی مشکلات فیمابین طرفین تقریب را می‌بایست در هیمنه حالت ذهنی و روانی خاصی به نام «استغناء» در میان طرفین دنبال کرد. 🔹استغناء یا احساس استغناء، عنصر بسیار مهمی است که در بحث‌های مرتبط با تقریب معمولا از آن غفلت می‌شود. استغناء یا احساس آن درست همان چیزی است که می تواند (وعموما هم همین گونه است) به خلق «چرخه طغیان» در مناسبات فیمابین طرفین منجر شود. 📌سیر متن این گزارش در قالب فصول زیر تنظیم شده است: خلاصه سیاستی 1- آسیب شناسی دکترین تقریب آسیب نخست: ابهام مفهومی واژه تقریب آسیب دوم: دنبال شدن تقریب از کانال مذهب آسیب سوم: متولی تقریب آسیب چهارم: تقریب؛ دستوری-نظری یا تاسیسی-انضمامی آسیب پنجم: تقریب در ذیل الگوی دولت-ملت آسیب ششم: تقریب از کدام لایه؟ سکولارها یا اسلام گرایان؟ 2- تقریب و چالش اعتماد متقابل 3- استغناء به مثابه زمینه اصلی واگرایی 4- نیازمندی در حوزه سیاسات علیا یا سیاسات سفلی؟ 5- تجانس ساختاری؛ پیش شرط توفیق کامل در همگرایی 👈این جهت استفادۀ کارشناسان و نهادهای مرتبط آماده شده است. برای تهیۀ این اثر می توانید با شمارۀ ۰۲۵۳۷۸۳۰۵۵۳ و یا آی دی @Mers_ad تماس حاصل بفرمایید. 🔗 لینک خبر ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💢 نشست نقد گزارش راهبردی «از تقریب اقناعی تا تقریب ساختاری» 👤 با ارائه هادی معصومی زارع، مدیر روابط خارجی اندیشکده مرصاد 🔹 نقد و ارزیابی: 👤 دکتر مختار شيخ حسینی، مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 👤 دکتر رسول نوروزی، استادیار گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🗓 شنبه 1 آبان ساعت 15 👈 پخش از کانال تلگرام اندیشکده مرصاد به آدرس https://t.me/mersadcss ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🔻 جنجال گسترده با افتتاح «انجمن چندهمسری» در شمال سوریه