⭕️ سرمایهگذاران خطرپذیر سود را در دعا میبینند
📌 بخش اول
🔹کریستینیتی تودی: در سال 2021، سرمایهگذاران تکنولوژی بیش از 175 میلیون دلار را به تعداد انگشتشماری از شرکتهای نرمافزاری که ابزارهای معنوی را برای تلفنهای هوشمند توسعه میدهند، تخصیص دادند و شرطبندی کردند که استارتآپهای فناوری میتوانند راهی برای کسب سود از #دعا، #عبادت روزانه، مراقبه و خواندن #کتاب_مقدس بیابند.
🔹برنامههای دعا و معنویت جدید نیستند. آنها تقریباً بهاندازه عمر گوشیهای هوشمند وجود داشتهاند. اما تا همین اواخر این برنامهها سرمایهای جذب نمیکردند.
🔹ده سال پیش، میزان سرمایهگذاری مخاطرهآمیز در برنامههای مذهبی بسیار ناچیز بود و کمتر از ۱۰۰ هزار دلار بود. تا سال 2016، این رقم به 6 میلیون دلار رسید و تا سال 2019، سرمایهگذاران فناوری از هر ۱۰ هزار دلاری که در استارتآپها سرمایهگذاری کردند، حدود 1.30 دلار را در برنامههای مذهبی قرار دادند.
🔹سال گذشته، زمانی که بودجه استارتآپهای فناوری به رکورد 600 میلیارد دلار رسید، سرمایهگذاران تقریباً 3 دلار از هر ۱۰ هزار دلار را صرف برنامههای مذهبی کردند.
🔹دو برنده بزرگ Hallow و Glorify هستند. Hallow، یک برنامه کاتولیک است که با 250 محله در سراسر کشور همکاری میکند، اما به ویژه افرادی را که دیگر به کلیسا نمیروند، هدف قرار میدهد. این برنامه بیش از 50 میلیون دلار سرمایه دریافت کرد. همچنین Glorify، اپلیکیشنی که به کاربران کمک میکند تا عادت عبادت روزانه خود را توسعه دهند، 40 میلیون دلار سرمایه جذب کرد.
🔹بخشی از این رشد سرمایهگذاری ممکن است به دلیل کووید-19 باشد. این بیماری همهگیر توجه را به این موضوع جلب کرد که چقدر میتوان اعمال مذهبی منظم را به صورت آنلاین برگزار کرد. اما سرمایهگذاران به وضوح معتقدند که اپلیکیشنهای مذهبی تا مدتها پس از اینکه همهگیری در حافظه باقی بماند همچنان محبوب خواهند بود.
🔹به نظر میرسد این اپلیکیشنها سرمایهگذاری خوبی در نظر گرفته میشوند، زیرا افراد به شیوهای عمیقاً شخصی به تمرینهای معنوی متصل میشوند. همانطور که سرمایهگذاران میبینند، تلفنهای ما خودمان هستیم.
🔹کانی چانگ، سرمایهگذار در یک شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر در سیلیکون ولی، گفت: «یک چیزی که من همیشه عمیقاً به آن فکر کردهام این است که چگونه میتوانم سرمایهگذاریهایی را پیدا کنم که به آنچه مردم فکر میکنند بخش اصلی هویت آنها است، مرتبط باشد. وقتی به این جوامعی که مردم به شدت با آنها همذاتپنداری میکنند نگاه میکنید، بیشتر وقت خود را در آنجا میگذرانند. اینجاست که شما وقت بیشتری از مردم برای ماندن در برنامه میگیرید.»
👇 ادامه دارد...
@dolatedin
⭕️ سرمایهگذاران خطرپذیر سود را در دعا میبینند
📌 بخش دوم
🔹استفادههای مذهبی از فناوریهای ارتباطی جدید سابقه طولانی دارد. مردم دیندار همیشه راههایی برای ایجاد نوآوری و سازگاری با فناوریهای جدید همچون یوتیوب، تلویزیون، رادیو، نشر کتاب و حتی تلگراف پیدا کردهاند.
🔹تنها چند سال پس از اینکه ساموئل مورس اولین پیام مورس را از اتاقهای دیوان عالی ایالات متحده در سال 1844 ارسال کرد، مبلغان به طور گسترده از آن به عنوان کلید بشارت جهانی استقبال کردند. در سال 1847، سیروس هملین، مبلغ مذهبی جماعت، حتی این فناوری را به عبدالمجید اول، سلطان امپراتوری عثمانی، به عنوان دلیلی برای گرویدن به مسیحیت ارائه کرد.
🔹روزی که اپل برای اولین بار فروشگاه اپلیکیشن خود را افتتاح کرد - یک سال و نیم پس از عرضه آیفون در سال 2007 - Life.Church در ادموند، اوکلاهاما، یک برنامه رایگان کتاب مقدس به نام YouVersion را راهاندازی کرد. این نرم افزار در سه روز 83000 بار دانلود شد. سال گذشته، این اپلیکیشن از بیش از 500 میلیون دانلود فراتر رفت.
🔹اولین شرکتهای انتفاعی که اپلیکیشنهای مذهبی را توسعه دادند مدلی برای کسب درآمد نداشتند. فردریک اوکاریک موسس اینستاپری میگوید: «این اپلیکیشن هرگز به عنوان یک پلتفرم کسب درآمد تصور نمیشد. من اینستاپری را برای ایجاد یک جامعه آنلاین امن و حمایتی، مکانی عاری از منفیبافیهای شدید موجود در وب، راهاندازی کردم.» زمانی که پیتر تیل، کارآفرین میلیاردر، پولی را در اینستاپری سرمایهگذاری کرد، به عنوان نشانهای از عجیب بودن او تلقی شد.
🔹اما جدیدترین برنامههای دینی برنامههایی برای کسب درآمد دارند. دانلود برنامه Glorify و استفاده از نسخه اصلی آن رایگان است. اما بسیاری از ویژگیها نیاز به اشتراک 7 دلار در ماه دارند. اطلاعاتی مبنی بر اینکه چه تعداد از میلیونها نفری که Glorify را در سال 2021 دانلود کردهاند مشترک شدهاند، وجود ندارد، اما اگر حتی 2 درصد آنها برای 12 ماه پول پرداخت کرده باشند، این شرکت 4.2 میلیون دلار درآمد داشته است.
🔹اپلیکیشن Hallow دارای اشتراک ماهانه 9 دلاری است که به کاربران امکان میدهد گروههای دعا را با خانواده یا دوستان خود ایجاد کنند، یک دفترچه یادداشت داشته باشند و موعظهها را دانلود کنند. بیش از 1 میلیون نفر آن را دانلود کردهاند.
@dolatedin
💢 برگزاری هشتمین دور همهپرسی تشکیل کشور مستقل خالصتان در شهرهای انگلستان
🔹بول: هشتمین دور همهپرسی تشکیل کشور مستقل #خالصتان 9 ژانویه در شهرهای لیدز و لوتون #انگلستان برگزار شد.
🔹در گزارشی که توسط سرویس رسانهای کشمیر منتشر شد، آمده است که همهپرسی برای ایجاد یک وطن جداگانه برای #سیکها از لندن در 31 اکتبر 2021 آغاز شد و بیش از 30000 سیک در مرحله اول همهپرسی خالصتان در لندن شرکت کردند. بر اساس این گزارش، مجموع آرای ماخوذه در همه پرسی خالصتان تاکنون از مرز 200 هزار نفر فراتر رفته است.
🔹در این گزارش آمده است که مودی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از همهپرسی در بریتانیا انجام داده است و تلاشهای هند برای جلوگیری از همهپرسی سیکها به طرز چشمگیری شکست خورده است.
🔹در این گزارش تاکید شده است که همهپرسی سیکها در آینده در آمریکا، کانادا، استرالیا و #پنجاب #هند نیز برگزار خواهد شد.
🔹در ادامه این گزارش آمده است که همهپرسی خالصتان پیامی قوی به هند برای پایان دادن به تبعیض علیه سیکها ارسال کرده است.
✍️ ملاحظه: جنبش خالصتان نام گروهی سیاسی و جداییطلب در ایالت پنجاب هند است که قصد برپایی کشوری جداگانه و ویژه برای سیکها به نام خالصتان در این ایالت را دارد. این نام به «کشور خالص و پاک» اشاره دارد.
🔸جنبش خالصتان در دهههای 1970 و 1980 در ایالت پنجاب هند اوج گرفت، سیکها در این ایالت اکثریت جمعیت را دارند و پنجاب خاستگاه این دین است. گفته شده که سیکهای خارج از هند با اعطای کمک مالی، جوانان را به عضویت در گروههای شبهنظامی هوادار خالصتان جذب میکنند.
🔸جنبشهای آزادیخواه و جداییطلب متعددی در هند وجود دارند که به طور کلی به اوضاع نابسامان خود معترض هستند. اما ظلم دولت و ارتش هند به مسلمانان مظلوم کشمیر و همچنین سیکهای ایالت پنجاب بیش از دیگر ادیان قابل رویت است.
🔸جنبش آزادیخواه خالصتان که با نام «تحریک خالصتان» نیز شناخته میشود سالها است برای به دست آوردن آزادی برای سیکمذهبها تلاش میکند.
🔸سران این جنبش در زمانی که «گاندی» رهبر هند در راه به دست آوردن استقلال این کشور بود با وی به توافق رسیدند که پس از استقلال هند ایالتی جداگانه به آنان تعلق گیرد که در آن آموزههای سیک اجرایی شوند.
🔸توافقی که پس از استقلال هند هیچگاه جامه عمل به آن پوشانده نشد تا جایی که در سال 1980 میلادی و به دلیل ظلم و فشار فراوان دولت هند بر «سیکمذهبها»، آنان دست به قیامهایی (در برخی موارد مسلحانه) زدند.
🔸تنها خواسته سیکمذهبها این بود که دولت هند به آنان آزادی عقیده و اعمال عبادی دهد.
🔸این ظلم و ستم باعث شد تا مردم سیکمذهب در جنبش خالصتان دست به دست هم دهند تا منطقهای امن و خالص (پاک) برای خود به وجود بیاورند که نام این جنبش به «تحریک خالصتان» شهرت یافت.
🔸کشتار وسیع سیک مذهبیها توسط #هندوها در دهههای 80 و 90 میلادی باعث شد تا 90% سیکها به نقاط مختلف جهان مهاجرت کنند.
🔸سران تحریک خالصتان که در کشورهای مختلفی سکونت دارند، اعلام کردهاند که مذهب آنها پنجمین مذهب بزرگ جهان است که بیش از 28 میلیون نفر به آن اعتقاد دارند.
🔸آنها با تهیه یک نقشه که حدود کشور خالصتان در آن مشخص شده است در پی به دست آوردن آزادی خود هستند.
🔸گفتنی است در صورتی که این امر محقق شود و کشوری به نام خالصتان شکل گیرد، ظلم ارتش هند بر مسلمانان مظلوم کشمیری نیز به پایان خواهد رسید، زیرا تنها راه رسیدن به #کشمیر توسط دولت هند، عبور از خالصتان است.
@dolatedin
💢 جماعت «محمود افندی» ... چگونه در جامعه ترکیه گسترش یافت؟
📌 بخش اول
🔹الجزیرة: علیرغم شهرت #ترکیه در جهان عرب و اسلام به عنوان یک کشور #سکولار بر اساس آنچه قانون اساسی آن تصریح میکند و آنچه در خیابانها و رسانههای آن شاهد غربزدگی و گرایش به رویکرد اروپایی در زندگی روزمره شهروندان شاهد هستیم، اما این کشور چهره دیگری نیز دارد که با کلیشهای که در ذهن همه ما ظاهر میشود کاملاً متفاوت است؛ این تصویر توسط جماعتهای #صوفی که به طور گسترده در جامعه ترکیه پخش شدهاند، نشان داده میشود و اکثر ما چیز زیادی در مورد آنها نمیدانیم.
🔹این جماعتهای صوفی که در ترسیم نقشه سیاسی کشور تأثیر زیادی دارند، تعداد اعضای خود را میلیونها نفر تخمین زده و به حزبی رای میدهند که رهبران این جماعتها آنها را واجد شرایط رهبری کشور، مردم و قادر به حفظ هویت اسلامی و میراث اجتماعی و فرهنگی مرتبط با آن هویت بشمارند.
🔸 محمود افندی کیست؟
🔹مهمترین این جماعتها که شایسته توجه است، جماعت شیخ #محمود_افندی است که از نظر تعداد گروههای صوفی ترک بیشترین تعداد و تأثیرگذارترین گروههای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را دارد. این جماعت توسط شیخ محمود أسطی عثمان اوغلو، معروف به شیخ محمود افندی تأسیس شده است.
🔹تربیت مذهبی محافظهکارانه شیخ محمود تأثیر بسزایی در رویکرد زندگی او داشت، زیرا او در سن شش سالگی قرآن را حفظ کرد و زبان عربی و فنون آن در صرف و نحو و فصاحت و همچنین زبان فارسی را آموخت و سپس به فراگیری قرائت، علوم قرآن و حدیث پرداخت.
🔹وی در شانزده سالگی پس از تکمیل دروس علوم عقلی و علوم شرعی همچون کلام، تفسیر، فقه و اصول فقه، در سال 1954 به عنوان امام جماعت مسجد اسماعیل آقا در استانبول منصوب شد و چهل و دو سال متوالی در آنجا کار کرد تا اینکه در سال 1996 بازنشسته شد.
🔹در طی آن دوران، پیروان و شاگردان بسیاری را جذب کرد و نفوذ او به تمام استانهای ترکیه گسترش یافت. وی سه هفته در سال را به سفر در شهرهای ترکیه برای آموزش مردم و دعوت از آنها برای بازگشت به هویت اسلامی خود، گوش دادن به مشکلات آنان و کمک به حل آنها، اختصاص داده بود.
🔹پس از آن سفرهای محلی او به سفرهای جهانی تبدیل و به بسیاری از کشورها مانند ایالات متحده #آمریکا، #آلمان و #آسیای_مرکزی سفر و هزاران دوستدار و طرفدار در آن کشورها به دست آورد.
🔹شیخ محمود افندی صوفی، نقشبندی و پیرو #مذهب_حنفی، علم خود را از مهمترین و بزرگترین شیوخ #نقشبندیه گرفته است.
🔹رویکرد او مبتنی بر دعوت به بازگشت به سوی خدا و دوری از همه اشکال و مظاهر بیگانگی موجود در جامعه ترکیه است. وی با استفاده از روشی نرم که برای همه اقشار جامعه اعم از سیاستمداران و مقامات کشوری قابل درک است، به دنبال آموزش تشخیص حق از باطل و عمل به دستور قرآنی «امر به معروف و نهی از منکر» است.
🔸 دسیسهها و توطئههای کمالیستها علیه شیخ و جماعتش
🔹افزایش محبوبیت وی در میان شهروندان باعث شد که مورد آزار و تهمتهای فراوان کمالیستهایی قرار گیرد که منابع کشور را به ویژه پس از کودتای 1960در دست داشتند. در پی کودتای نظامی، او به شهر اسکی در مرکز آناتولی تبعید شد، اما مفتی وقت استانبول #صلاح_الدین_کایا که در کنار او ایستاده بود و از او حمایت میکرد تأثیر زیادی در لغو این تصمیم داشت.
🔹پس از کودتای 1980 او متهم به دست داشتن در ترور مفتی منطقه اوسکودار در سال 1982 شد، اما دادگاه پس از دو سال و نیم او را از این اتهام تبرئه کرد.
🔹مقامات کودتا از تلاش خود برای توطئه علیه شیخ که دامنه نفوذ وی در حال گسترش بود و محبوبیت وی با متهم کردن و طراحی توطئه علیه وی افزایش یافت، دست برنداشتند. در سال 1985 به اتهام زیر پا گذاشتن قانون اساسی و تهدید رویکرد #سکولاریسم در سخنرانیها و درسهای خود به دادگاه امنیت کشور معرفی شد، اما دادگاه حکم به تبرئه وی داد.
🔹دسیسهها و توطئهها علیه شیخ و شاگردانش ادامه یافت، به طوری که شیخ خدرعلی مراد اوغلو، شاگرد و داماد وی، در سال 1998 در داخل مسجد اسماعیل آقا ترور شد، حادثهای که آثار خود را برای مدت طولانی بر شیخ گذاشت.
🔹سپس و در سال 2006 شیخ بایرام علی اوزترک، شاگرد، داماد و معاون آموزشی وی، که در مسجد اسماعیل آقا تدریس میکرد، ترور شد و ضربه بزرگ دیگری بر وی وارد شد.
🔹 خود محمود افندی نیز در سال 2007 با تیراندازی به خودروی وی مورد سوءقصد قرار گرفت و هنگامی که این تلاش با شکست مواجه شد، توطئهگران شیخ را در داخل بیمارستانی که وی در آن بستری است تعقیب کرده و مجدداً در آنجا اقدام به تیراندازی کردند، اما وی آسیبی ندید.
👇 ادامه دارد...
@dolatedin
💢 جماعت «محمود افندی» ... چگونه در جامعه ترکیه گسترش یافت؟
📌 بخش دوم
🔸 محدودیتهای سکولاریسم و تربیت نسل جدیدی از حافظان قرآن
🔹محمود افندی در طول قریب به پنجاه سال موفق به تربیت نسل جدیدی از ترکهایی شد که حافظ قرآن کریم بودند و علوم آن را فراگرفتند و در حال حاضر حفظ و آموزش قرآن به صدها هزار دانشآموز و گسترش اندیشه اسلامی در میان میلیونها ترک در مناطق مختلف ترکیه را بر عهده دارند.
🔸 هویت خاص جماعت محمود افندی
🔹اعضای جماعت محمود افندی که در منطقه فاتح استانبول و در شهرهای ترابزون و قونیه مستقر هستند، با لباسهای خاصی که نشاندهنده هویت آنهاست و همه از پیر و جوان، زن و مرد میپوشند، متمایز میشوند.
🔹زنان و دختران لباس مشکی میپوشند که از صورت فقط چشم و بینی را نشان میدهد که در ترکی به آن «چارشب» میگویند و شباهت زیادی به لباس زنان ایرانی به نام #چادر دارد. مردان لباس و شلوارهای گشاد میپوشند، ریش میگذارند و سر خود را میپوشانند.
🔹این جماعت در تمام مناسبات خود رویکردی آرام را دنبال میکند و با وجود تمام توطئهها و آزارهایی که در معرض آن قرار گرفته و تلاشهایی که برای محدود کردن بنیانگذار و اعضای خود از دهه 1950 با آن روبرو بوده است، #خشونت را مطلقاً رد میکند. این رویکرد تأثیر مستقیمی بر روابط دولتمردان و سیاستمداران ترکیه با بنیانگذار این گروه، محمود افندی داشت، زیرا هیچ یک از آنها برقراری ارتباط با او و ملاقات مکرر و علنی برای دریافت مشاوره از او یا حمایت او در دورههای انتخاباتی را شرمآور نمیدانستند. پیروان شيخ محمود افندی که میلیونها نفر تخمین زده میشوند وجود ندارد، یک بلوک رأی بیش از 3 درصدی را شکل میدهند.
🔸 مذهب حنفی اساس اعتقادی جماعت محمود افندی
🔹این جماعت از مذهب حنفی با دقت تبعیت میکنند؛ از صید دریا به جز ماهی غذایی نمیخورند و همچنین مسح بر جوراب در هنگام وضو را حتی در صورت لزوم نهی میکنند و پوشیدن ابریشم را تا زمانی که به بدن نرسد و استفاده از ظروف طلا برای غذا را تا زمانی که آن ظروف مستقیماً با دهان تماس نداشته باشند، جایز میدانند.
🔹اعضای این جماعت به #عربی روان صحبت میکنند، زیرا از سنین جوانی شروع به آموزش آن کرده و سپس علوم آن را از نظر صرف و نحو و فصاحت میآموزند.
🔹این جماعت به بهرهبرداری از #موقوفات برای خرج کردن در مدارسی که اداره میکند، متکی است. در طول دوران تحصیل، رئیس جماعت وظیفه دارد تا تمام نیازهای #طلاب از قبیل کتاب، پوشاک و غذا را تا زمانی که به طور کامل تحصیلات خود را به پایان برسانند، پرداخت کند و سپس در یکی از #مدارس_دینی یا در یکی از طرحهای تولیدی موقوفه جماعت منصوب شود. این مدارس بین دانشآموزان خود تفاوتی قائل نمیشوند، زیرا مدارسی هستند که دانشآموزان هر دو جنسیت را میپذیرند و به آنها دانش یکسانی میدهند.
🔹بر اساس این بینش، اعضای جماعت، شیخ محمود افندی را جزء ضروری جماعت میبینند که در کنارشان میایستد، از آنان حمایت میکند و همه وسایل زندگی را برای آنان فراهم میکند. این امر به آنها قدرت و توانایی بقا در یک جامعه سکولار را میدهد و تابآوری آنها را در برابر مشکلاتی که در معرض آن قرار میگیرند افزایش میدهد، چرا که در اعماق خود احساس میکنند که نوههای آق شمس الدین شیخ سلطان محمد، فاتح #بیزانس و استانبول هستند.
@dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️قبح شکنی جدید سعودی اینبار با نام زمستان جازان
🔺سازمان تفریح و سرگرمی سعودی فستیوالی با نام زمستان جازان 2022 را در منطقه جنوبی جازان به سبک فستیوال های ریاض و جده برپا کرده که اعتراضات بسیاری را برانگیخته است. شدت این اعتراضات به حدی بود که امیر منطقه جازان دستور تحقیق در مورد برخی برنامههای فستیوال ازجمله حضور کارناوالی از رقاصههای نیمه عریان روسی در خیابانهای شهر را صادر کرد.
🔺برخی از کاربران شبکههای اجتماعی نسبت به استفاده مکرر از نماد رنگین کمان که دارای اشارههای تراجنسیتی است، اعتراض داشتند.
✍️مفتی ارشد سعودی در هفته های پیش همجنس بازی را خط قرمز سعودی خوانده بود. پیش از سخنان عبدالعزیز آل الشيخ، همیلتون راننده معروف مسابقات فرمول یک با حضور در شهر جده کلاه کاسکت رنگین کمانی را به نشانه حمایت از همجنس بازان بر سر کرده بود.
✍️گمانه ها بر این بود که پس از سخنان آل الشیخ در اعتراض به حمایت از همجنسبازان دیگر شاهد ترویج آن در عربستان نباشیم. اما کاربران فضای مجازی امروز با انتشار تصاویر مختلفی نشان دادند حکومت بدون توجه به هشدارها نسبت به پیشبرد چنین پروژه هایی کاملا جدی است!
#عربستان #اصلاحات
♨️الهام بخشی محدود اعتدال مذهبی سعودی وامارات در آنسوی مرزها
1️⃣قسمت اول
🔺سعودی و امارات در سالهای اخیر به دلیل اصلاحات اجتماعی کاهش دهنده نقش دین در زندگی عمومی، مورد تحسین قرار گرفتهاند و بسیاری کشورهای غربی از این تغییرات، بهویژه با توجه به سازگاری با سبک زندگی غیرمسلمانان، ابراز رضایت کردهاند.
🔺با این حال، تلاشهای عربستان و امارات برای معرفی خود به عنوان پیشتازان اسلام میانهرو برپایه یک مفهوم استبدادی، علیرغم کاهش چشمگیر بودجه بسیاری ارگانها و مؤسسات سعودی خارج از کشور، و نیز ترویج مفاهیم تسامح توسط امارات، در تشویق میانه روی در خارج از این کشورها، نتایج چندانی درپی نداشته است.
🔸موانع صدور الگوی اعتدال
🔺الگوی «اعتدال» سعودی و اماراتی از مرزهای جغرافیایی دو کشور فراتر نرفت؛ چنان که در بسیاری کشورهای اروپایی و همچنین در کمپ «کاکس بازار» پناهجویان روهینگیا در بنگلادش و پاکستان مشهود است.
🔺موانع پیش روی قدرت نرم مذهبی در «مرکز بینالمللی گفتوگوی فرهنگ¬ها و ادیان ملک عبدالله بن عبدالعزیز» (که توسط عربستان سعودی تأمین مالی میشود) آشکارتر است. این مرکز یک دهه پس از حضور در وین مجبور به انتقال به لیسبون شد؛ و امیدوار است با این کاهش حضور، از جنجالها پیرامون پرونده ننگین حقوق بشر سعودی بکاهد.
🔺اگرچه نقش اسلام هراسی در خشونت، تعصبات ضدمهاجران و بیگانه هراسی، غیرقابل انکار است، اما عربستان سعودی و امارات نمیتوانند همزمان از مسئولیت شانه خالی کنند؛ و آنها را تبرئه کرد.
🔺تا پیش از ظهور ولیعهد محمد بن سلمان، ستیزه¬جویان تحت حمایت عربستان از احساسات حاشیه نشینی، محرومیت و فقر در پروژه های مسکن شهرهای فرانسه که عمدتاً محل سکونت مهاجران مسلمان و فرزندان فرانسوی الاصل آنها بود، سوء استفاده می کردند.
ادامه دارد...
#عربستان #امارات
🔹مطالعات خلیج فارس
@PGulfStudies
♨️الهام بخشی محدود اعتدال مذهبی سعودی وامارات در آنسوی مرزها
2️⃣قسمت دوم
🔸محیط های مساعد برای ستیزه جویی
🔺مارک وایتزمن، روزنامهنگار فرانسوی، که اخیراً مقالهای درباره مناقشه جاری در فرانسه پیرامون خشونت و اقلیت مسلمان نوشته، میگوید: «حتی اگرچه این کمی بیش از حد ساده باشد، اما میتوان استدلال کرد که افزایش خشونت در فرانسه از اواسط دهه 1990 آغاز شد؛ و در موج تروریستی 2015-2016 به اوج خود رسید، این اساساً یک پروژه سلفی بود."
🔺وایتزمن اخوان المسلمین و حامیان آن در خاورمیانه و عربستان سعودی را مقصر میداند؛ به نظر می رسد عمدا نقش سیاست های تبعیض آمیز فرانسه را نادیده گرفته است.
🔺بودجه عربستان، خشم اسلام گرایان و سیاست فرانسه، همه محیطی را ایجاد کرده که مشخصه آن، احساسات مخالف بامسلمانان،مهاجران و خارجی ها است؛ مسئله ای که به امارات اجازه داده تا سرکوب اسلام سیاسی خود را با آرمان های داخلی و ژئوپلیتیکی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه توجیه کند.
🔺در آستانه انتخابات ریاست¬جمهوری پیش رو، که قوی ترین رقیب ماکرون احتمالاً راست گرایان سرسخت خواهند بود، او اخوان المسلمین و سلفی ها را متهم کرد که با ارائه قانونی اسلامی که می تواند جایگزین قوانین فرانسه شود، به دنبال "تجزیه طلبی" و برتری" اسلامی هستند.
🔺سال گذشته، دولت فرانسه قانونی تصویب کرد؛ که به گونه ای گسترده، مسلمانان را هدف گرفته بود؛ همچنان که سرکوب سازمان های مختلف جامعه مدنی مسلمان را آغاز کرد.
🔺به همین ترتیب، ستیزه جویان "ارتش نجات روهینگیا آراکان" در کنار باندهای تبهکار در منطقه کاکس بازار بنگلادش -محل زندگی نزدیک به یک میلیون پناهنده از میانمار- از حمایت برخوردار هستند؛ هیچ راهکار عملی برای بهبود زندگی این پناهندگان، جلوگیری از گرایش آنها به افراط گرایی و متقاعدسازی آنها به اینکه میانه روی برای آنها مفید است وجود ندارد.
🔺درست است که عربستان سعودی و امارات میلیونها دلار کمک بشردوستانه به روهینگیاها کردهاند، اما با توجه به احتمال جنگ داخلی قریب الوقوع یک سال پس از کودتای نظامی در میانمار، بعید است این کمکهای بشردوستانه به تنهایی زخم "کاکس بازار" را تسکین دهد؛ همچنان که بر اساس گزارش منتشر شده، میانمار در اولویت کمک های بشردوستانه و توسعه عربستان قرار ندارد.
🔺مرکز تحقیقات و مطالعات اسلامی ملک فیصل گزارشی با عنوان "چرا جهان به مشارکت با سعودی نیاز دارد: کمک های بشردوستانه و توسعه جهانی عربستان" منتشر کرد؛ که واضح بود هدف آن، جبران آنچه "کوتاهی رسانه ها و نهادهای امداد بین المللی در برجسته سازی کمک های سعودی" است.
🔺سعودی در میان 5 کمک کننده برتر در جهان قرار دارد؛ چنان که در 46 سال گذشته 60 درصد از هزینه ها (برابر 40 میلیارد دلار) را به توسعه اختصاص داده است. برخلاف میانمار، پاکستان در میان 5 دریافت کننده اصلی کمک های بشردوستانه و توسعه سعودی قرار دارد.
🔸ستیزه جویی پاکستان
🔺ازنگاه ناظران، پاکستان (که یکی از دریافت کنندگان بزرگ کمک های مالی چنددهه گذشته سعودی به شمار می رود) همان مسیری را دنبال می کند که سعودی و امارات رها کرده اند. عمران خان، نخست وزیر پاکستان بر نقش اسلام در آموزش و زندگی عمومی تاکید دارد؛ و با آنچه که "کفرگویی" نامیده می شود مقابله می کند؛ درحالی که عربستان و امارات به دنبال محدودسازی نقش دین در هویت ملی و زندگی عمومی هستند.
🔺با توجه تمرکز مسائل در پاکستان بر آموزش و هنجارهای اجتماعی، عربستان ماه می گذشته اعلام کرد مسجدی بزرگ به نام ملک سلمان در محوطه دانشگاه اسلامی اسلام آباد خواهد ساخت. اگرچه پیام ساخت این مسجد احتمالاً به طور قابل توجهی با آنچه مؤسسات تحت حمایت سعودی قبل از اصلاحات بن سلمان، تفاوت دارد، اما بعید است پاکستان متقاعد شود که مسیر کنونی خود را رها کند. عمران خان اخیرا لزوم حفاظت از جوانان در برابر تهاجم رسانه های اجتماعی به ایمان و ارزش های دینی و اخلاقی آنها را در اولویت قرار داد.
🔺به گفته زاهد حسین، نویسنده پاکستانی، سخنرانی خان با توجه به ماهیت مشکلاتی که کشورهای اکثریت مسلمان با آن مواجه هستند، سورئال به نظر می رسید.
🔸گام نخست
🔺عربستان و امارات، هیچکدام از آزادی های اساسی، از جمله آزادی بیان استقبال نمی کنند؛ بلکه برعکس، پرونده حقوق بشری آنها عمیقاً خدشه دار شده است. با این حال، تشویق پاکستان و سایر کشورهایی که توسط بودجه سعودی هدف قرار گرفتهاند، برای انجام برخی اصلاحات (حتی اگر فقط در راستای تعریف استبدادی از اعتدال باشد) و کمک به ارائه چشماندازهایی فراتر از صرف زنده ماندن به جوامع آشفته، یک گام رو به جلو است.
🔺این روند احتمالاً با رقابت سعودی و امارات برای دریافت گواهی "اعتدال" تقویت خواهد شد.
#عربستان #امارات
🔹مطالعات خلیج فارس
@PGulfStudies
💢افزایش نفوذ احزاب مذهبی در پاکستان: پیامدهای حکومت «طالبان»؟
✍🏼صبغة الله صابر
📌بخش اول
🔹العربی الجدید: با روی کار آمدن مجدد جنبش «#طالبان» در افغانستان در تابستان پیشین و تغییرات اخیر در منطقه، نقش گروههای مذهبی در زندگی سیاسی در حال افزایش است و به نظر میرسد این مسئله به #پاکستان نیز منتقل شود. در این زمینه، «ائتلاف دموکراتیک اپوزیسیون» تصمیم گرفت که در ماه مارس آینده، یک راهپیمایی با هدف سرنگونی دولت «#عمران_خان» ترتیب دهد.
🔹رهبری این ائتلاف با رهبر «جمعية علماء الإسلام» مولوی «#فضل_الرحمن» است و شامل حزب «الرابطة الإسلامية» تحت رهبری «#نواز_شریف» نخستوزیر سابق و سایر جریانهای مذهبی کشور میشود. از جمله برجستهترین اعتراضات علیه دولت عمران خان، افزایش فقر و کاهش ارزش پول پاکستان در برابر دلار است.
🔹ذکر این نکته لازم است که تمامی جریانات مذهبی بدون استثنا مخالف حکومت عمران خان هستند.
🔸نتایج انتخابات شهرداری در ایالت «خیبر پختونخوا»
نتایج مرحله اول انتخابات شهرداری در شمال غرب ایالت «خیبر پختونخوا» که در 19 دسامبر برگزار شد، نشان داد که «جمعية علماء الإسلام» در حالی اکثریت را کسب کرده که حزب حاکم (جنبش انصاف) و بقیه احزاب سیاسی در این ایالت هم مرز با افغانستان شکست خوردند. این امر به گفته برخی نشان میدهد که روی کار آمدن جنبش «طالبان» در افغانستان بر روند اتفاقات پاکستان تأثیر گذاشته و ستاره احزاب مذهبی در پاکستان دوباره شروع به درخشیدن کرده است. این احزاب در انتخابات عمومی سال آینده و انتخابات شهرداریها در سایر مناطق شانس بزرگی خواهند داشت.
🔹مولوی «فضل الرحمن»، رهبر مذهبی پاکستان و رهبر «رئیس اپوزیسیون اتحاد دموکراتیک»، یکشنبه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در «پیشاور»، مرکز ایالت «خیبر پختونخوا» گفت: «حزب حاکم در مرحله اول انتخابات شهرداری ضربه سنگینی متحمل شد ... مردم پاکستان حکومت کنونی را رد کردند. در مرحله دوم انتخابات نیز نتیجه مانند مرحله اول و حتی بدتر از آن برای حزب حاکم خواهد بود». او همچنین اشاره کرد که «سقوط دولت فعلی اجتنابناپذیر است، زیرا نتوانسته با پروندههای داخلی مقابله کند و مواجهه مناسبی با مسائل اخیر منطقه نداشته است.» بدون اینکه آن مسائل را مشخص کند.
🔸احزاب مذهبی پاکستان و نقش ارتش
🔹برخلاف ادعای مولوی «#فضل_الرحمن» مبنی بر اینکه مردم #پاکستان مخالفت خود را با حزب حاکم اعلام کردهاند، باور عمومی آن است که تشکیلات نظامی پشتصحنه سیاستهای این کشور است و به نظر میرسد اکنون و در راستای سیاستهای «#طالبان» در افغانستان، خواهان تقویت نقش احزاب مذهبی در پاکستان است؛ بنابراین احزاب مذهبی در انتخابات سراسری آتی پاکستان، شانس زیادی خواهند داشت.
🔹این دقیقاً همان چیزی است که در انتخابات سال 2002، در زمان سقوط حکومت «طالبان» رخ داد؛ زیرا نهادهای نظامی و اطلاعاتی نیاز داشتند تا احساسات مردم پاکستان را آرام کنند. پس احزاب مذهبی پیشرفت قابلتوجهی کردند و توانستند حکومت منطقهای را در ایالت خیبر پختونخوا تشکیل دهند.
👇 ادامه دارد...
@dolatedin
💢افزایش نفوذ احزاب مذهبی در پاکستان: پیامدهای حکومت «طالبان»؟
📌بخش دوم
🔹«کاشف خان»، روزنامهنگار پاکستانی در مصاحبه با «العربی الجدید» گفت: شکست حزب حاکم و موفقیت #جمعية_علماء_الإسلام در انتخابات شهرداری در ایالت «خیبر پختونخوا» دلایل زیادی از جمله ناکامی حزب حاکم در برآوردن مطالبات مردم بهویژه در مواجهه با افزایش بیرویه قیمتها دارد.
🔹او معتقد است که «با توجه به وضعیت افغانستان و به قدرت رسیدن جنبش طالبان، دور از ذهن نیست که تشکیلات نظامی از احزاب مذهبی در انتخابات شهرداریها و انتخابات عمومی آتی استفاده کند تا ورق را به نفع خود برگرداند. زیرا بین «طالبان» و احزاب مذهبی نقاط مشترک زیادی وجود دارد. آنها همگی پیرو اندیشه #دیوبندی (فرقهای از #حنفیها در شبهقاره هند) هستند.
🔹بیشتر رهبران طالبان از مدارس دینی پاکستان فارغالتحصیل شدهاند؛ بنابراین اکنون نقش این احزاب در پاکستان در راستای سیاستهای طالبان در افغانستان بسیار مهم است و بدون شک این چیزی است که نهادهای نظامی در پاکستان متوجه آن شدهاند.
🔹«کاشف خان» همچنین معتقد است که پیشنهادهای رهبر جمعية علماء الإسلام در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود در پیشاور حاکی از آن است که مولوی «فضل الرحمن» از برکت تشکیلات نظامی برخوردار شده و دیگر وابسته به احزاب دیگر، بهویژه حزب حاکم نیست.
🔹اما «جلیل خان» سخنگوی جمعية علماء الإسلام این حرفها را رد کرده و در مصاحبه با «العربی الجدید» میگوید: هر کس ادعا کند که تشکیلات نظامی بهطورکلی حامی احزاب مذهبی و به طور خاص حامی جمعية علماء الإسلام است، اشتباه میکند. ما از ابتدا تاکید کردهایم که نهاد نظامی نباید در عرصه سیاسی نقش داشته باشد و باید از سیاست دور باشد و این به نفع کشور است.
🔹بنابراین هرگونه تعامل با نیروهای نظامی برای کسب کرسی در انتخابات را بهشدت رد میکنیم و بلکه ملاحظاتی داریم زیرا در انتخابات سال 2018 نهاد نظامی نقش داشت و کرسیها را از ما گرفت و به حزب حاکم داد.
🔹او تأکید میکند که دلیل اصلی گسترش نفوذ احزاب مذهبی وضعیت معیشتی است. شهروند پاکستانی از وضعیت موجود ناامید شده و میداند که حزب حاکم شکست خورده است. پس به جمعية علماء الإسلام که میتواند وضعیت موجود را بهبود بخشد و تغییر دهد، رأی داده است. با این حساب در مراحل آتی انتخابات شهرداریها و همچنین در انتخابات سراسری سال آینده سهم بیشتری خواهیم داشت.
🔸تأثیر به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان
🔹«جلیل خان» در مورد تحتتأثیر قرارگرفتن روحیه پاکستانیها از آنچه در افغانستان میگذرد، میگوید «اینطور نیست که چون این انتخابات شهرداری است و شهروند پاکستانی درگیر مسائل داخلی خود بهویژه گرانی و فقر است، اصلاً از آنچه در افغانستان یا در منطقه میگذرد آگاه نباشد. اما در انتخابات عمومی سال آینده، این موضوع تأثیر بیشتری خواهد داشت. در آن انتخابات، شهروندان به آنچه در منطقه، بهویژه افغانستان میگذرد، نگاه میکنند».
🔹اما «ارشد خان» روزنامهنگار و نویسنده پاکستانی در مصاحبه با «العربی الجدید» معتقد است که: شهروند پاکستانی درگیر به مسائل داخلی خود است و آنچه در افغانستان میگذرد، تأثیر قابلتوجهی بر صحنه سیاسی پاکستان ندارد. مردم پاکستان مسلمان هستند و جمعیت شمال غرب کشور از قبایل «#پشتون» هستند و به همین دلیل احزاب مذهبی نفوذ دارند.
🔹در انتخابات 2018 احزاب مذهبی نتوانستند اکثریت را در آن مناطق به دست آورند، اما در انتخابات شهرداریها اکثریت را به دست آوردند و نتایج انتخابات عمومی آینده تفاوت چندانی با آن نخواهد داشت.
🔹یکی دیگر از احزاب معروف مذهبی در پاکستان، «#الجامعة_الإسلامية» به رهبری #سراج الحق است که نتوانست کرسیهای کافی را در انتخابات شهرداری در ایالت «خیبر پختونخوا» به دست آورد، اما در ایالتهای سند و پنجاب بسیار فعال است.
🔹همچنین جنبش لبيك يا رسول الله در پنجاب، فعال است و توانسته چندین بار تظاهرات بزرگی را علیه حزب حاکم ترتیب بدهد.
🔹در مجموع، دلایل فعالیت احزاب مذهبی در سیاست پاکستان هرچه باشد، باور غالب این است که این احزاب نفوذ زیاد و نقش مهمی در سیاست محلی دارند. البته نهاد نظامی نیز در این امر نقش دارد، زیرا هر زمان که بخواهد در پشتصحنه بازی میکند و از این احزاب در راستای سیاستهای منطقه بهویژه با آنچه امروز در افغانستان میگذرد، استفاده میکند.
@dolatedin