eitaa logo
دوستی با خدا
29.9هزار دنبال‌کننده
14.4هزار عکس
5.3هزار ویدیو
103 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/BB7a.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃 💠امام علی علیه السلام: 🌷وقتی برای گفتار، زمان مناسبی نمی‌بینی، سخن مگو. 📚میزان الحکمه ج۳ ص۳۵۸ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🌹حرکت یک طلبه انقلابی: ❇️مقام معظم رهبری: 🔹 ، یک طلبه است. ● آن صبغه‌ی مردمی و نجابتی که در کار مرحوم میرزا کوچک‌خان جنگلی هست، در هیچ کدام از این دو سه کار دیگری که هم‌زمان در آن دوره اتّفاق افتاد در سرتاسر ایران، نظیر ندارد. ● منشأ حرکت میرزا کوچک‌خان یک منشأ صددرصد دینی و اعتقادی است. ● میرزا کوچک‌خان به‌خاطر پایبندی‌اش به اسلامْ جذب تفکّر مارکسیستی نشد. ● میرزا کوچک‌خان یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی را در رشت و در همان محدوده‌ی خاصّ خودش به‌وجود آورده است. ۱۳۹۱/۰۸/۲۹ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آيَاتٍ مُفَصَّلَاتٍ فَاسْتَكْبَرُوا وَ كَانُوا قَوْمًا مُجْرِمِينَ{۱۳۳} پس ما بر آنان طوفان و هجوم ملخ و حيوانات کوچک و قورباغه‌ها و جريان خون را به صورت نشانه‌هاى جدا جدا فرستاديم اما باز هم تکبر ورزيدند و آنان گروهى بدكار بودند.(۱۳۳) ⬅️ «طوفان» در فارسى به معناى تندباد است، اما عرب آن را به معناى سيل كوبنده به كار مى‌برد البته بعضى به هر حادثه عمومى و وحشتناک طوفان گفته‌اند «قمل» به حيوانات کوچک از قبيل شپش، مورچه و آفات حبوبات و نوعى حشرات گفته مى‌شود. ⬅️ خون يكى از نشانه‌هاى خداوند بر قوم بنی اسرائيل بود و مراد، خون شدن آب‌ها يا خون دماغ شدن همه مردم است كه نوعى عذاب الهى بود. عذاب‌هاى طوفان، خون و هجوم ملخ تنها نسبت به فرعونيان بود و بنى‌اسرائيل از آن در امان بودند. ⬅️ داستان اين عذاب‌ها در تورات نيز آمده است، خون شدن آب‌ها در سِفر خروج، باب ۷ آیه ۲۰ هجوم پشه، در باب ۸ آیه ۷ بارش تگرگ، در باب ۹ آیه ۲۵ و هجوم ملخ‌ها، در باب ۱۰ آیه ۱۴ آمده است. هر بار كه بلايى به آنها مى‌رسيد، دست به دامن موسى مى‌شدند و قول مى‌دادند كه اگر خدا رفع بلا كند. ايمان‌ بياورند آن حضرت مى‌پذيرفت و از خدا درخواست كرده و بلا برطرف مى‌شد، اما باز دست از كفر و لجاجت برنمى‌داشتند. چنانكه در آيات بعد نيز بيان مى‌شود. ◽️نکتـــه‌ها 🍃پس از هشدار و اتمام حجت خداوند و لجاجت و بى‌توجهى مردم نوبت به كيفرهاى سخت مى‌رسد به دنبال آيات قبل فرمود: «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ‌ ...» 🍃آنچه مایه رحمت است به اراده الهى است. اگر او بخواهد آب وسیله رحمت مى‌گردد و اگر بخواهد وسیله عذاب خواهد بود. «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ الطُّوفانَ» 🍃حيوانات مأموران الهى‌اند، گاهى مأمور رحمتند. مثل تار عنكبوت بر در غار براى حفاظت پيامبر اكرم ﷺ و گاهى مأمور عذاب مى‌باشند. مثل أبابيل، قورباغه، ملخ و ... «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ‌ .. الْجَرادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفادِعَ‌» و در واقع هستى فرمانبردار خداوند است. «وَ للهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ» 🍃بلاها اغلب جنبه تربيتى دارد و گاهى پس از هر كيفرى، مهلتى براى فكر و توبه و بازگشت است. «مُفَصَّلاتٍ» 🍃گناه زمینه ساز تکبر و تکر، زمينه انكار است. «فَاسْتَكْبَرُوا وَ كانُوا قَوْماً مُجْرِمِينَ» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): لَا يَسْتَقِيمُ قَضَاءُ الْحَوَائِجِ إِلَّا بِثَلَاثٍ: بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ، وَ بِاسْتِكْتَامِهَا لِتَظْهَرَ، وَ بِتَعْجِيلِهَا لِتَهْنُؤَ. 🟡روش بر طرف كردن نيازهاى مردم (اخلاقى، اجتماعى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: بر آوردن نيازهاى مردم پايدار نيست مگر به سه چيز، كوچك شمردن آن تا خود بزرگ نمايد، پنهان داشتن آن تا خود آشكار شود، و شتاب در بر آوردن آن، تا گوارا باشد. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 101🔰* 👌🔆سه شرط خدمت به مردم ✴️مى دانيم برآوردن حوايج نيازمندان و حل مشكلات مردم از مهم ترين مستحبات و بهترين طاعات است 💠تا آنجا كه در حديثى از امام صادق(عليه السلام)مى خوانيم: كسى كه براى برآوردن حاجت برادر مسلمانش تلاش و كوشش كند براى جلب رضاى پروردگار، خداوند متعال هزار هزار حسنه در نامه اعمال او مى نويسد و حتى به سبب آن بستگان و همسايگان و برادران دينى و آشنايانش مشمول غفران الهى مى شوند». 📜امام(عليه السلام) در اين گفتار نورانى اش شرايط كمال قضاى حوايج را در سه چيز خلاصه كرده، مى فرمايد: «برآوردن حاجات مردم كامل نمى شود مگر به سه چيز : 1⃣ كوچك شمردنش تا بزرگ گردد و 2⃣مكتوم داشتنش تا آشكار شود و 3⃣ تعجيل در آن تا گوارا گردد» 🔷بسيارند كسانى كه وقتى حاجت نيازمندى را بر مى آورند آن را بزرگ مى شمرند و همه جا عنوان مى كنند و گاه براى انجام دادن آن امروز و فردا دارند، به گونه اى كه حاجتمند، خسته و شرمنده مى شود. ⭕️اين گونه قضاى حاجات ارزشى ندارد; 🔸انجام خواسته هاى مردم در صورتى ارزش پيدا مى كند كه انسان آن را كوچك بشمرد و اين نشانه بزرگى شخصى است كه حاجت را برآورده است. 💢هنگامى كه او در نظرها بزرگ شد كار او نيز بزرگ شمرده مى شود. 💢همچنين در صورتى ارزشمند است كه آن را پنهان دارد تا آبروى تقاضا كننده نزد همه محفوظ بماند; 💢ولى از آنجا كه حس كنجكاوى در مردم زياد است، سرانجام اين گونه خدمات آشكار مى شود و با اهميت از آن و صاحبش ياد مى كنند و او را به فضايل اخلاقى مى ستايند. 🔷اضافه بر اين اداى حاجتى ارزشمند و گواراست كه به سرعت انجام گيرد، زيرا در غير اين صورت حاجتمند ناچار است بارها به در خانه كسى كه به او نياز دارد برود و هر بار رنج تازه اى را بر روح خود تحميل كند. 🔹در اين هنگام چنانچه حاجت او برآورده شد برايش گوارا نخواهد بود. 🔹لام در جمله «لِتَعْظُمَ» و «لِتَظْهَرَ» و «لِتَهْنُؤَ» به اصطلاح لام عاقبت است نه لام علت; يعنى اين سه كار، اين سه نتيجه را در پى دارد. ❇️گفتنى است كه در دستورات اسلامى نه تنها مسئله قضاى حوائج از بزرگ ترين كارهاى خير شمرده شده، بلكه چگونگى آن از جهات مختلف نیز تعليم داده شده است تا قضاى حوائج به صورت كاملاً انسانى و گوارا صورت گيرد. 🔰شبيه همين كلام به تعبير ديگرى از امام صادق(عليه السلام) نقل شده است; آنجا كه مى فرمايد: «چنين ديدم كه كارهاى نيك جز به سه خصلت اصلاح نمى پذيرد: ❇️كوچك شمردن ❇️ و پنهان داشتن ❇️و تعجيل كردن در آن، 📌زيرا هنگامى كه آن را كوچك بشمرى نزد كسى كه به او نيكى كرده اى بزرگ خواهد بود و 📌زمانى كه پنهانش دارى آن را به كمال رسانده اى 📌و چون در آن تعجيل كنى گوارايش ساخته اى و اگر غير از اين باشد آن را سخيف و بى ارزش كرده اى». 🔰البته در قرآن مجيد دستور به انفاق هاى پنهان و آشكار هر دو داده شده و كسانى را كه اموال خود را در شب و روز به صورت پنهان و آشكار انفاق مى كنند اجر الهى وعده داده شده و هرگونه ترس و غم (از عذاب هاى آخرت و مشكلات دنيا) از ايشان نفى شده است. 💢ولى اين دستور با آنچه در بالا آمد منافاتى ندارد، زيرا گاه انفاق آشكار سبب تشويق ديگران مى گرددو سرمشقى براى سايرين است🔹 و در نتيجه انفاقى انفاق هاى ديگر را در پى دارد و از اين نظر مطلوب است افزون بر اين تظاهر به انفاق سوء ظن مردم را به اشخاص در مورد صفت بخل و خسيس بودن و عدم اداى واجبات از ميان مى برد و اين خود هدف مهم ديگرى است; 📌ولى در هر حال اصل و اساس بر اين است كه انفاق و قضاى حوايج مكتوم باشد جز در موارد استثنايى مثل آنچه در بالا آمد. 🔰 از اين رو در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده است 📌كه صدقه مستحب اگر پنهان باشد از صدقه آشكار هفتاد مرتبه بالاتر است و صدقه واجب اگر آشكار باشد از صدقه پنهان بيست و پنج بار افضل است». مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
78 🔸 به تعبیر دیگه هدف ابتدایی خلقت که ما عملا توی دنیا باهاش مواجه هستیم امتحان هست. 👈🏼 بسیاری از افراد مذهبی و متدین که دینداری میکنند مشکلی با دین و اعتقادات ندارند اما چون "عینک امتحانی" ندارند در موراد زیادی دچار تناقض میشن... 💡 در صحنه های سیاسی هم بسیاری از نگرانی هایی که افراد انقلابی دارند "به خاطر نداشتن نگاه امتحانی" هست. ☢️ مثلا همه باید به این موضوع دقت کنند که هر کسی در هر دوره ای از انتخابات های مختلف پیروز میشه برای امتحان خودش و دیگران هست. هر کسی به اون فرد رای داده امتحان میشه و هر کسی هم رای نداده باز هم امتحان خواهد شد. 🔹 اون کسی که پست و مقام به دست آورده امتحان میشه که آیا حق اون مقام رو تونسته به جا بیاره یا نه. در این جا یک نتیجه بسیار مهم به دست میاد. 👈🏼 ببینید مقدرات الهی زمانی اثر بخش هستند که در "دستگاه امتحان" قرار بگیرند. 💢 یعنی ما از روی کارهامون نمیتونیم تشخیص بدیم که آیا درست عمل کردیم یا نه! ⭕️ اصلا ممکنه که ما "درست و دقیق" عمل کرده باشیم ولی به دلیل اینکه دستگاه امتحان به ما اجازه نداده به نتیجه نرسیم. 🔶 بر عکس این موضوع هم میتونه اتفاق بیفته و یه فرد یا گروهی "درست عمل نکرده باشند" ولی به خاطر اینکه دستگاه امتحان اجازه داده به نتیجه برسند و عیب هاشون پنهان بمونه. بله عموم مردم در اینجور موارد میگن: آره اون الکی و شانسی به نتیجه رسید! ⭕️⭕️⭕️ ✅ در حالی که یک تنهامسیری میگه: 👈🏼 به نتیجه رسیدن در امور دنیایی لزوما به "تلاش و به درست عمل کردن ما" بستگی نداره. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🎙🌸حضرت استادآيت الله مشکینی (ره) 🔵 موضوع: شما حرکت کنید او قول برکت داده است.. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
@dars_akhlaq (1).mp3
8.09M
🔊 | شرح حدیث اخلاق حضرت آيت الله مظاهری (حفظه الله) 🔴 موضوع : گفتاری دل ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📝 🔺چرا بعضی‌ها خیــلی متین و باوقارند، و هرگز در هیچ حاشیه‌ای نه نقش دارند، نه دست کسی بهشون می‌رسه که اونا رو وارد حاشیه‌ها، درگیری‌ها، پِچ‌پِچ‌ها، جدال‌ها، کینه‌ها، و ... کنه ؟ 🔺و بعضی‌ها علیرغم سطح تحصیلات عالی، موقعیت اجتماعی یا اقتصادی آنچنانی و ... اونقدر اهلِ حواشی و خاله‌بازی‌اَند که آدما وزنِ سبکِ روحشون رو، از فرسنگها فاصله، حس می‌کنه؟ به ‌ی امشب فکر کنیم؛ (تقلّب = کلیپ ریپلای شده رو ببینید!) در ‌ی فرداشب، دوباره میایم سراغش ... 🌛 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا