الاهیات شفاء م2ج8.MP3
31.92M
الاهیات شفاء م2ج9.MP3
24.31M
#تقریر اول
غشاوة وهمیة و ازاحة عقلیة
-توهم:
در فلسفه بحث می شود از احوال موجود بماهو موجود و چون موجود بماهو موجود عام بوده و شامل جمیع موجودات میگردد پس احوالی که در فلسفه مورد بحث قرار میگیرد نیز عام بوده و شامل جمیع موجودات می گردد به طوری که جمیع موجودات بایستی این احوال را دارا باشند
بنابراین نباید در فلسفه از اقسام موجود بحث شود چون بحث در مورد یک قسم از موجود ،بحث از موجود خاصی است و شامل جمیع موجودات نمی گردد پس چنین بحثی بحث از احوال موجود بماهو موجود نیست
-جواب اجمالی ملاصدرا:
بحث در مورد «یک قسم از موجود» به دو گونه است:
گاهی برای اینکه «موجود» آن قسم را دارا باشد باید ابتدا تخصص ریاضی یا طبیعی پیدا کند مثلاً وقتی میگوییم قسمی از موجود، «شکننده» است در اینجا «موجود بماهو موجود» این قسم را ندارد بلکه موجود بعد از آن که بواسطه جسمیت تخصص یافت(یعنی موجودی که جسم باشد)این قسم را دارد
اما گاهی موجود برای اینکه قسم خاصی را داشته باشد محتاج این نیست که ابتدا تخصص طبیعی یا ریاضی پیدا کند بلکه اساساً بواسطه داشتن آن قسم تخصص پیدا می کند. در اینجا صحیح است که گفته شود موجود بماهو موجود این قسم را دارد. پس کاملا امکانپذیر است که در مورد قسم خاصی از موجود بحث کنیم و در عین حال این بحثمان،بحث از احوال موجود مطلق باشد
و بر همین اساس به اینگونه از اقسام، اقسام اولیه وجود گفته میشود
نتیجه: یکی از بحثهای موجود مطلق بحث از اقسام اولیه آن است حتی اگر تقسیم کامل نباشد و این لطمه ای به عام بودن مباحث فلسفی وارد نمیکند
تقریرات درس اسفار استاد محمد هادی جوادی گیلانی
مقرر محسن کرامتی
@dorosejavadigilani
https://what.splus.ir/dorosjavadigilani
https://eitaa.com/joinchat/4012834864C73b302cd86