eitaa logo
آیت الله حیدری‌ فر
368 دنبال‌کننده
106 عکس
21 ویدیو
6 فایل
🔶 دروس و اندیشه های حضرت آیت الله دکتر مجید حیدری فر نویسنده و مفسّر قرآن حکیم استاد درس خارج تفسیر اجتهادی قرآن و فقه و اصول حوزه علمیه قم این کانال به وسیله شاگردان اداره می شود. 🔶سرپرست کانال: @mahdi40002
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت الله حیدری فر: حدود ۳۱ سال پیش کنگره ای در زمینه بررسی مبانی فقهی امام خمینی (ره) با عنوان “نقش زمان و مکان در اجتهاد” برگزار شد که در این کنگره مقاله ای تحت عنوان احکام حکومتی نوشتم. در آنجا بحثی با اساتید مطرح کردم که فقه حکومتی با فقه مدرسه‌ای بسیار متفاوت است. به این معنا که فتاوای بعضی از فقها، فقه مدرسه‌ای است؛ یعنی بدون اینکه در حوزه سیاسی و اجتماعی اطلاعاتی داشته باشند و در رأس کار و وسط میدان باشند، در مدرسه نشسته اند و بر اساس اُصول اولیه فتوا می دهند؛ درحالی که نمی‌دانند این فتوا قابلیت اجرایی دارد یا نه؟ فتوای فقیهی که در وسط میدان است و نیازها را خوب می شناسد، با فتوای فقیهی که در مدرسه نشسته و خودش و کتاب هایش را می‌بیند نه جامعه را، بسیار متفاوت خواهد بود. کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
۱۴۰۳.۰۸.۰۱.mp3
20.95M
🎙استاد: آیت الله درس خارج تدریس از پاور پوینتِ استاد 💠 موضوع جلسه: ☑️ توصیه به خرید و مطالعه کتاب تک جلدی «فرهنگ سخن» ☑️ ۳ تعریف از ماهیت انسان: منطقیّون، صدرالمتألّهین، حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) ☑️ شناسه های حرکت روش مند در هر علم: مبادی، مبانی، منابع، ابزار، مراحل، قواعد، مقاصد ☑️منظور علّامه طباطبایی از تفسیر قرآن، به احتمال قوی «مقصد» است نه «مقصود» ☑️تقدیمُ ما حَقَّه التَّأخیر یفید الحصر و التأکید و الإختصاص ☑️نقد تعبیر «منطق تفسیر قرآن» برخی استادان درباره «روش شناسی تفسیر» ☑️واژه «تفسیر» از ریشه «ف، س، ر» یا «س، ف، ر» می آید؟ ☑️دو نوع تأکید: تأکید در کمیت (کثرت)، تأکید در کیفیت (شدّت) ☑️هدف نهایی از تفسیر روائی قرآن: کارکرد های ۳۴ گانه احادیث در فهم قرآن تاریخ: سه شنبه شب ۱۴۰۳/۰۸/۰۱ (۳) کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
هدایت شده از  آیت الله حیدری‌ فر
⛔️ ماجرای تحوّل معنوی زن بدکاره توسط حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) (1) ✍ نقل شده: هارون الرشید خلیفه بی‌حیای عبّاسی، دستور داد کنیز زیبا صورتی را در ظاهر برای خدمت (اما در واقع برای بدنام کردن حضرت) به زندان بردند! امام پیغام داد: «بَل اَنتُم بِهَدیتکُم تَفرَحُون» / نمل ۳۶ این شما هستید که با هدایای خود شادمان می‌شوید! من به کنیز و امثال آن نیازی ندارم! هارون از این پیام سخت خشمگین شد و گفت: به او بگویید ما به رضای تو کنیز را به زندان نزد تو نفرستادیم! و دستور داد که کنیز را نزد حضرت بگذارند و باز گردند. مدتی گذشت، هارون خادمش را به زندان فرستاد تا خبری بگیرد. خادم به زندان رفت، با کمال تعجب دید آن کنیز به سجده رفته است و مرتب می‌گوید: قُدّوسٌ، سُبحانکَ سُبحانکَ ... جریان را به هارون گزارش داد. هارون گفت: به خدا سوگند موسی بن جعفر او را سحر کرده است! کنیز را بیاورید. کنیز را به حضور هارون آوردند، نگاهش را به آسمان دوخت و ساکت ایستاد. هارون پرسید: تو را چه شده؟ گفت: خبر تازه‌ای دارم! وقتی مرا به زندان بردند، دیدم این مرد مرتّب نماز می‌خواند، بعد از نماز مشغول تسبیح و تقدیس خداوند می‌شود. ... کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
هدایت شده از  آیت الله حیدری‌ فر
⛔️ ماجرای تحوّل معنوی زن بدکاره توسط حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) (2) به او عرض کردم: مولای من! شما کاری ندارید برایتان انجام دهم؟ فرمود: با تو چه کار دارم؟ عرض کردم: مرا برای خدمت به شما آورده‌اند. آن بزرگوار با دست اشاره کرد و فرمود: پس اینها چه کاره‌اند؟! نگاه کردم؛ باغی دیدم بسیار وسیع و زیبا که اول و آخر آن ناپیدا بود؛ فرش‌های نفیس در آن گسترده بود و حوریه‌های بسیار زیبا با لباس‌های آراسته در آن جا بودند که هرگز نظیر آنها را ندیده بودم. با مشاهده آنها در برابر خدای خود به سجده افتادم و در سجده بودم که خادم تو به سراغم آمد و مرا نزد تو آورد. هارون گفت: ای ناپاک! شاید وقتی به سجده رفتی اینها را در خواب دیدی؟ گفت: نه! به خدا سوگند! این واقعیات را پیش از سجده دیدم و بعد از مشاهدهٔ آنها به سجده افتادم. هارون (به فردی) گفت: این ناپاک را بگیر و مراقب باش کسی این مطلب را از او نشنود، اما کنیز بدون درنگ مشغول نماز شد. از او پرسیدند: چرا چنین می‌کنی؟ گفت: عبدِ صالح (موسی بن جعفر علیه السلام) را چنین یافتم ... راوی این داستان می‌گوید: این کنیز زندگی خود را به همین منوال در بندگیِ خدا سپری کرد تا از دنیا رفت. این قضیه، چند روز قبل از شهادت امام کاظم (علیه‌السلام) رخ داد. 📚 منابع: ١. مناقب آل اَبی طالب ج ۴، ص ٢٩٧ ٢. بحار الاَنوار ج ۴۸، ص ۲۳۸ کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
جلسه ۳الفائق۲_1.mp3
2.2M
🌀 مَن أرادَ أن یکنَ أقوَی النّاسِ فَلیتَوکل عَلی اللهِ 🌀 توکّل، تنها راهی که می توان نیرومند ترین مردم بود 🌀توکّل از ماده «و،ک،ل» 🌀زمانی وکیل می گیریم که «ندانیم» یا «نتوانیم» شهادت مظلومانه باب الحوائج حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) تسلیت باد 🖤 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
⭕️ اطلاعیه تعطیلی درس خارج تفسیر روایی اجتهادی با سلام و احترام ضمن تبریک مبعث رسول اکرم حضرت محمد مصطفی (صَلّی الله علیه و آلِه) به اطلاع می رساند درس امشب سه شنبه ۱۴۰۳/۱۱/۰۹ بعد از نماز عشاء، تعطیل است. زمان: هر سه شنبه، بعد از نماز مغرب و عشاء مکان: حوزه علمیه امام کاظم (علیه السلام) قم، مَدرس ۲۷ 💠 شرکت برای عموم طلاب آزاد است. کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
جلسه ۴الفائق۲_1.mp3
6.96M
🔰 لزوم مدیریت قوّه غضب 🔰دلیلی از آیات و احادیث نداریم مبعث در ۲۷ رجب باشد 🔰قرآن در ماه رمضان نازل شده نه در مبعث حضرت پیامبر اکرم (صَلّی اللهُ عَلیهِ و آلِه) 🔰اهل تسنّن به بقیه می گویند "رضی الله عنه" اما به حضرت امیر المؤمنین علی می گویند "کرّم الله وَجهَه" 🔰 (علیه السلام) از انقلابی ترین پیروان پیامبر بود کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
🔴 زیارت امام زمان (علیه السلام) پس از نماز صبح! 🔵 اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاىَ صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ عَنْ جَمیعِ‏ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى‏ مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها وَ بَرِّها وَ بَحْرِها وَ سَهْلِها وَ جَبَلِها حَیِّهِمْ وَ مَیِّتِهِمْ وَ عَنْ والِدَىَّ وَ وُلْدى‏ وَ عَنّى‏ مِنَ الصَّلَواتِ وَالتَّحِیَّاتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ وَ مِدادَ کَلِماتِهِ وَ مُنْتَهى‏ رِضاهُ وَ عَدَدَ ما اَحْصاهُ کِتابُهُ وَ اَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ؛ اَللّهُمَّ اِنّى‏ اُجَدِّدُ لَهُ‏ فى‏ هذَا الْیَوْمِ وَ فى‏ کُلِّ یَوْمٍ عَهْداً وَ عَقْداً وَ فى‏ رَقَبَتى‏؛ 🌹 اَللّهُمَ‏ کَما شَرَّفْتَنى‏ بِهذَا التَّشْریفِ وَ فَضَّلْتَنى‏ بِهذِهِ الْفَضیلَةِ وَ خَصَصْتَنى‏ بِهذِهِ النِّعْمَةِ، فَصَلِّ عَلى‏ مَوْلاىَ وَ سَیِّدى‏ صاحِبِ الزَّمانِ وَاجْعَلْنى‏ مِنْ اَنْصارِهِ وَ اَشْیاعِهِ وَالذّآبّینَ عَنْهُ، وَاجْعَلْنى‏ مِنَ ‏ بَیْنَ یَدَیْهِ، غَیْرَ مُکْرَهٍ فِى الصَّفِّ الَّذى‏ نَعَتَّ اَهْلَهُ فى‏ کِتابِکَ فَقُلْتَ: عَلى‏ طاعَتِکَ وَ طاعَةِ رَسوُلِکَ‏ وَ آلِهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ؛ 🌹 اَللّهُمَّ هذِهِ لَهُ فى‏ عُنُقى‏ اِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَة. https://eitaa.com/dorusheidarifar
جلسه ۴تفسیر روائی اجتهادی.mp3
17.56M
🎙استاد: آیت الله درس خارج تدریس از پاور پوینتِ استاد 💠 موضوع جلسه: ☑️تعریف روش شناسی ☑️تفسیر کار بشری نیست ☑️معنای درست ثقلین بیان کلیات معرفتی و عملی توسط «قرآن» و جزئیات معرفتی و عملی توسط «سنّت» ☑️اخباری ها حجیّت ظواهر قرآن را صغروی می دانند نه کبروی ☑️بر خلاف آنچه در کتب اُصول فقه آمده، همه اخباری ها اَصالة الظهور را قبول دارند ☑️اگر کسی بگوید ظهور کلمات حجّت نیست، عقل ندارد ☑️تقدیر از مهندسی ساختاری کتاب شریف «الکافی» با امکانات کم تاریخ: سه شنبه شب ۱۴۰۳/۰۸/۰۸ (۴) کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
🔴 زیارت امام زمان (علیه السلام) پس از نماز صبح! 🔵 اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاىَ صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ عَنْ جَمیعِ‏ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى‏ مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها وَ بَرِّها وَ بَحْرِها وَ سَهْلِها وَ جَبَلِها حَیِّهِمْ وَ مَیِّتِهِمْ وَ عَنْ والِدَىَّ وَ وُلْدى‏ وَ عَنّى‏ مِنَ الصَّلَواتِ وَالتَّحِیَّاتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ وَ مِدادَ کَلِماتِهِ وَ مُنْتَهى‏ رِضاهُ وَ عَدَدَ ما اَحْصاهُ کِتابُهُ وَ اَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ؛ اَللّهُمَّ اِنّى‏ اُجَدِّدُ لَهُ‏ فى‏ هذَا الْیَوْمِ وَ فى‏ کُلِّ یَوْمٍ عَهْداً وَ عَقْداً وَ فى‏ رَقَبَتى‏؛ 🌹 اَللّهُمَ‏ کَما شَرَّفْتَنى‏ بِهذَا التَّشْریفِ وَ فَضَّلْتَنى‏ بِهذِهِ الْفَضیلَةِ وَ خَصَصْتَنى‏ بِهذِهِ النِّعْمَةِ، فَصَلِّ عَلى‏ مَوْلاىَ وَ سَیِّدى‏ صاحِبِ الزَّمانِ وَاجْعَلْنى‏ مِنْ اَنْصارِهِ وَ اَشْیاعِهِ وَالذّآبّینَ عَنْهُ، وَاجْعَلْنى‏ مِنَ ‏ بَیْنَ یَدَیْهِ، غَیْرَ مُکْرَهٍ فِى الصَّفِّ الَّذى‏ نَعَتَّ اَهْلَهُ فى‏ کِتابِکَ فَقُلْتَ: عَلى‏ طاعَتِکَ وَ طاعَةِ رَسوُلِکَ‏ وَ آلِهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ؛ 🌹 اَللّهُمَّ هذِهِ لَهُ فى‏ عُنُقى‏ اِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَة. https://eitaa.com/dorusheidarifar
2024_11_05_19_01_09.mp3
58.61M
🎙استاد: آیت الله درس خارج تدریس از پاور پوینتِ استاد 💠 موضوع جلسه: ☑️بین «امامت» و «امارت» باید فرق قائل باشیم ☑️تعریف محقّق خواجه طوسی و علّامه حلّی از «امامت» نادرست است ☑️در قرآن فرموده عَمِلُوا الصَّالِحاتِ نفرموده «فَعَلُوا الصَّالِحاتِ» ☑️«تفسیر الصافی» مولی محسن فیض کاشانی بسیار کتاب خوبی است. ☑️ مقدّمه ۱۲ تفسیر الصافی: موضوعٌ له الفاظ أرواح و حقائق معانی است ☑️۲۳ تعریف از «تفسیر» و تعریف ۲۴ در کتاب «مهندسی فهم و تفسیر قرآن» ☑️یک مفسّر باید ۱۵ مرحله طی کند تا بتواند تفسیر کند ☑️معنای واژگان «تفسیر» و «تأویل» قبل و بعد از قرن هفتم ☑️دو نوع دسته بندی: دسته بندی عرضی (تقسیم) ، دسته بندی طولی (تنویع) ☑️ اشتباه بسیاری از افراد در تعریف مبانی و قواعد ☑️تحمیل افکار به قرآن به چه معناست؟ تاریخ: سه شنبه شب ۱۴۰۳/۰۸/۱۵ (۵) کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar