#ادبیات_عرب
#علم_صرف
#تفسیر_قرآن
#کاربرد_ادبیات_عرب
⭕️ ✍ تفاوت معنای «مشارکت» در دو باب ثلاثی مزید مُفَاعَلَة و تَفَاعُل
1⃣ در دو باب مُفَاعَلَة و تَفَاعُل معنای مشارکت با قدری تفاوت وجود دارد.
در تَفَاعُل، هر دو طرف کار را متقابلاً انجام داده اند .
در مُفَاعَلَة هر دو طرف کار را انجام داده اند اما یکی غلبه پیدا کرده و فاعل شده است.
برای مثال جمله کاتَبَ علیٌ حسیناً به این معناست که علی به حسین نامه نوشت و حسین نیز نامه را پذیرفت، نامه به دست حسین رسید. فقط نامه از علی به حسین فرستاده شد و حسین دریافت کرده و معنایی بیش از این نمی رساند.
(اینجا معنای مشارکت محفوظ است چون فعل نامه نگاری دو طرف داشته است)
اما تَکاتَبَ عَلِیٌ و حُسَینٌ به این معناست که علی و حسین به یکدیگر نامه نوشتند. یک نفر نامه نوشت به دست طرف مقابل رسید و طرف مقابل جواب نامه را هم داد!
2⃣ در تَفَاعُل، هردو فرد اعراب مرفوع می گیرند و فاعل هستند. در مُفَاعَلَة یکی فاعل و دیگری مفعول است.
📚 مثال قرآنی:
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ /مائده 5
و (همواره) در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید!
📚 مثال قرآنی:
وَلَا تُقَاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّىٰ يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ / بقره 191
و آنها را در مسجد الحرام نکشید تا اینکه آنها شما را در مسجد الحرام بکشند.
( در ترجمه های قرآن باید باب تَفَاعُل و مُفَاعَلَة را دقیق ترجمه کنیم که متأسفانه اینجور نیست!)
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
هدایت شده از 🌷مسجد سبقت درخیرات🌷
🕌زیارت امام حسن عسكرى(عليه السّلام) در روز پنجشنبه
🔆السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ خَالِصَتَهُ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ وَ وَارِثَ الْمُرْسَلِينَ وَ حُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ
🔆يا مَوْلايَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ أَنَا مَوْلًى لَكَ وَ لِآلِ بَيْتِكَ
وَ هَذَا يَوْمُكَ وَ هُوَ يَوْمُ #الْخَمِيسِ
وَ أَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَ مُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيَافَتِي وَ إِجَارَتِي بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
🕯التماس دعای مخصوص🕯
🕋مجاهدان مخلص راه خدا و شهیدان راه حق و خدمت بویژه #مدافعان حریم ولایت و مظلومان #غزه# را در #ثواب# زیارتتان شریک فرمائید.🕋
https://eitaa.com/sebqat14
🦋بفرمائید مسجد سبقت در خیرات🦋
8.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نکات_اخلاقی
#الگوهای_نمونه
#آیت_الله_بهجت
#اصلاح_حوزه_علمیه
💠 می شود گفت که اصلاح جامعه، به اصلاح «معلّمان» و «مبلّغان» است.
نوشته اند مرحوم سید مهدی قزوینی (متوفّیٰ 1300 قمری) در یک مجلس در حلّه، 4000 نفر را مستبصر نمود!
معلّمان و مبلّغان چقدر مقام بزرگی دارند، به شرطی که:
☑️ هرچه می دانند بگویند
❌ هر چه نمی دانند نگویند
⛔️ هر چه که برایشان مشکوک است احتیاط کنند و نگویند.
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#مهدویت
#امامت
🟢 نُقِلَ عَن الامامِ زَینِ العَابِدین (علیهالسلام) :
اِذا قامَ قائمُنا أَذهَبَ اللهُ عَزَّوجلّ عَن شیعَتِناَ العاهَةَ وَ جَعَلَ قُلوبَهُم کَزُبَرِ الحَدیدِ وَ جَعلَ قُوّةَ الرَّجلِ مِنُهم قُوَّةَ اَربعینَ رَجُلاً؛
از امام زین العابدین (علیه السلام) چنین نقل شده است:
زمانی که قائم ما قیام کند، خدای والا آفتها را از میان شیعیان برطرف کرده و دل هایشان را (در استقامت) مانند پارههای آهن قرار میدهد که نیروی یک مرد آنان برابر قوّت چهل مرد خواهد بود.
📚 بحار الأنوار، ج ٥٢، ص .٣١٧
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
6.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مناسبتی
#امام_خمینی
#الگوهای_نمونه
📽 🥀 قطره ها خودتان را به دریا برسانید ...
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
رحلت امام خمینی(ره).mp3
11.65M
#مناسبتی
#تفسیر_قرآن
#رحلت_امام_خمینی
🎧🎙توسّل به حضرت صاحب الزّمان (علیه السلام) 1:11
☑️ یادی از رزمنده مخلص حاج صادق کرمانشاهی 8:56
☑️ معنای آیه شریفه «کُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ وَ یَبْقَیٰ وَجْهُ رَبِّکَ ذُوالْجَلَالِ وَ الْاِکْرامِ» 9:26
☑️ معنای حدیث منقول «العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُهَا الرُّبوبيّةُ» 11:10
☑️ ربوبیّت مثلّثی است دارای ضلع قاعده خالقیت، ضلع راست تعلیم و ضلع چپ تربیت و مربّی بودن 12:53
☑️ عقل «امیر» و عقل «اسیر» 15:08
ثمره متابعت از عقل امیر و عقل اسیر 15:12
☑️ معنای آیه شریفه «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ» 17:14
☑️ باید به درجه ای رسید که بهشت عاشق شما بشود 21:27
☑️ در بهشت، با اراده ما نعمات فراهم می شود 27:00
☑️ دین خدا جهانی و پاسخگوی علمی و عملی زندگی است 29:40
☑️ آیت الله خامنه ای رهبر فکور و صبور و غیوری است 31:44
☑️ فلسفه توسّل به اهل بیت (علیهم السلام) 35:50
☑️ ذکر مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) 38:00
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#پژوهشی
#روش_تحقیق
#مقاله_نویسی
#پیشینه_پژوهش
❓❓❓مجوز ورود به حریم مقدّس تحقیق و پژوهش چیست؟
پژوهشگری که می خواهد مقاله و پایان نامه و کتاب بنویسد، باید «پیشینه» آن موضوع را جستجو نماید.
آیا دیگران در این موضوع اثری تولید کرده اند؟
اگر بله 👈 پس پژوهش من، تکرار حرف های دیگران خواهد بود.
اگر خیر 👈 من «اجازه پژوهش» دارم.
چنانچه دیگران در این موضوع قلم زده اند و آثاری دارند، من در صورتی می توانم پژوهش نمایم که:
(1) نقص وجود داشته باشد 👈 تکمیل کنم.
(2) نَقیصة وجود داشته باشد 👈 تصحیح کنم.
حالا نقص یا نَقیصة می تواند در «بافتار» باشد یا در «ساختار».
بافتار یعنی محتوای درونی و علمی.
ساختار یعنی چینش علمی یا چینش پژوهشی.
نتیجه: ورود به حریم پژوهشگری، برگه عبور می خواهد و کار هر کسی نیست. ⛔️
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#معرفی_سامانه_پژوهشی
📣🔊 سامانه ایرانداک
اسناد و مدارک علمی ثبت شده توسط
دانشگاهیان در این سایت کتب علمی
شامل کتابهای نگارشی، ترجمه و
گردآوری شده، مقالات علمی شامل
مقالات نشریهای و مقالات همایشی، طرحهای پژوهشی و … است.
این اسناد نزدیک یک میلیون سند از مدارک علمی و فنی کشور است.
این پژوهشگاه دارای پایگاههای مختلفی است که مهمترین آنها «پایگاه اطلاعات علمی گنج» است.
همچنین سامانه معروف «همانندجو» که برای یافتن میزان مشابهت پروپوزال، پایان نامه و سایر تحقیقات علمی به کار میرود، مربوط به سایت ایرانداک است. سامانه همانندجو با اعلام میزان مشابهت سند مد نظر به اسناد ثبت شده پیشین، اعتبار ویژهای به اسناد علمی میبخشد.
شما می توانید با عضویت در این سامانه از اطلاعات علمی آن بهره ببرید.
نشانی در موتور جستجوی ایرانی «گردو»
https://irandoc.ac.ir/
نشانی در موتور جستجوی کروم
https://jipm.irandoc.ac.ir/contacts?_action=signup
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#نکات_اخلاقی
#الگوهای_نمونه
#سیره_علما
#صفت_انفاق
⭕️ ✍ نوشتهاند: فقیه و عارف بزرگ، علّامه سیّد محمدمهدی بحر العلوم، بعضی شب ها همانند جدش حضرت امیر المؤمنین علی (علیه السلام) کوله باری از مواد غذایی به دوش میگرفت و از تاریکی شب استفاده کرده، در کوچه های نجف بر در خانهٔ هر فقیر و مستمندی میرسید، مقداری از غذا و پول به او و خانوادهاش می داد و همواره از حال مردم سؤال میکرد و به بینوایان رسیدگی مینمود.
روزی، آیت الله سید محمد جواد عامِلی را که از شاگردان برجستهاش بود، فراخواند و توبیخ و سرزنش نمود!
مرحوم عامِلی دلیل نگرانی استادش را پرسید، استاد در پاسخ گفت:
یکی از برادران مسلمان شما که همسایه شماست تهیدست است؛ او هرشب خرمای بد و ارزان قیمتی از بقّال می گرفت و بچه های خود را سیر می کرد. امروز که رفته است از بقّال بگیرد، بقّال از دادن خرما امتناع ورزیده زیرا بدهکاری های آن بیچاره زیاد شده است و امشب او و بچه هایش بی شام ماندهاند.
سیّد عامِلی از سیّد بحر العلوم معذرت خواهی میکند و از اینکه خبر نداشته پوزش میطلبد.
سیّد بحر العلوم در پاسخ میگوید:
اگر با علم به حال آن بیچاره شام میخوردی و به او اعتناء نمی کردی کافر بودی؛ ولی آنچه مرا نگران و ناراحت کرده، اینست که تو خبر از برادر مسلمانت نداری!
باید از حال برادرانت جستجو کنی و آنان را دریابی.
در هر حال، سیّد بحر العلوم سینی بزرگی پر از غذا با مقداری پول به شاگردش، آقای عامِلی، داد و از او خواست که به منزل آن برادر مؤمن برود و با هم شام بخورند و این پول را هم به او بپردازد تا قرضهای خود را ادا کند و همچنان خود منتظر ماند و شام تناول نکرد تا اینکه آقای عامِلی برگشت و به او خبر داد که غذا را با همسایهاش تناول کرده و پول ها را هم به او داده است. جالب اینجاست که اِنعام سیّد بحرالعلوم درست به اندازه قرضها و دیون آن مؤمن بود.
فقهای نامدار شیعه با اندکی تغییر، ص 295، 296
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar