eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.8هزار دنبال‌کننده
343 عکس
250 ویدیو
101 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 خلاصه ی پاسخ محمد فنایی اشکوری، استاد فلسفه تطبیقی به نکات مطرح شده 💠 هر مطلبی ارزش پاسخ گویی ندارد، مگر علمی و تحقیقی و ناشی از تفکر باشد (که این متن نیست) ولی به درخواست دوستان پاسخ دادیم. 💠 گفتگو با مرحوم آیت الله بروجردی در کجا واقع شده و سند و مدرک آن کجاست؟ در حالی که شما به سند احادیث اشکال می کنید خودتان سند و مدرکی برای این مصاحبه ارائه نکرده اید. 💠 از نوع پاسخ های منسوب به آیت الله بروجردی مشخص است که این گفتگو جعلی است، به دلیل اینکه ایشان متخصص در علم حدیث و تاریخ و پهلوان علم فقه شیعه بودند، چطور در پاسخ این سوالات ساده چند جا گفته اند نمی دانم؟ اگر خود شخص این مصاحبه را جعل کرده که کار غیراخلاقی مرتکب شده و اگر از دیگران گرفته قربانی جعل و تحریف شده است و قابل ترحم است. 💠 ارسطو فقط کتاب ارغنون را ننوشته بلکه کتب زیادی دارد. افلاطون نیز رساله های بسیاری دارد و کتاب جمهوریت وی یک جلد است نه دوازده جلد. 💠 هیچکدام از انبیاء کتاب ننوشته اند سبک آنان با دانشمندان و فلاسفه متفاوت بوده است، تورات و انجیل را بعدا طبق نقل های شفاهی نوشتند. قرآن کریم را هم حافظان حفظ کردند و بعد نوشتند، نه خود حضرت رسول ص. برخی از بزرگترین حکماء تاریخ هم کتابی ننوشتند. پدر فلسفه ی غرب، سقراط هیچ کتابی ننوشته و مطالب وی را عمدتا افلاطون نوشته است. بودا هم کتابی ننوشته . چندقرن پس از مرگش دیگران با استفاده از نقل های شفاهی کتابهایی را نوشتند. کنفوسیوس هم همینطور. پس فقط امام صادق علیه السلام نبوده که کتاب نمی نوشته، باقی ائمه‌ اطهار، انبیاء و خیلی از حکما هم کتابی ننوشته اند. شاگردان امام مطالب را گرفته و انتقال می دادند. به علاوه مجموعه احادیث فراوانی که داریم سخنان معصومین است که برجا مانده که حکم تالیف کتاب را دارد. هدف از کتاب نشر علم است و ائمه همین کار را میکردند. سبک تعلیمشان این گونه بود. امروزه هم بسیاری از کتاب ها درس ها و سخنان اساتیدی است که توسط شاگردان تدوین می شود. به علاوه کتاب را به آسانی می شود از بین برد. در گذشته مثل امروز نبود که کتاب به چاپ انبوه برسد. کتابی که مدت طولانی زمان می برد که نوشته شود دشمنان می توانستند در یک آن از بین برند. اما علمی که هزاران انسان حاملش هستند به آسانی نمی توان از بین برد. 💠 آیت الله بروجردی هیچگاه نمی گویند ما احادیث امام صادق علیه السلام را از بحارالانوار (چهار قرن پیش) گرفته ایم. ما کتب معتبر حدیثی بسیاری قبل از آن داشته ایم. مهمترین کتاب حدیثی شیعه اصول کافی، مرحوم کلینی است. کلینی سال ۳۲۹ قمری از دنیا رفته (قرن چهارم) و امام صادق علیه السلام سال ۱۴۸ قمری. یعنی فاصله امام و کلینی ۱۸۱ سال بوده نه ۹ قرن. منبع دیگر کتاب شیخ صدوق (من لایحضره الفقیه) در قرن چهارم و کتاب شیخ طوسی (تهذیب و استبصار) در قرن پنجم است. هر طلبه مبتدی این را می داند چطور آیت الله بروجردی نمی داند؟ 💠 مرحوم کلینی از طریق نوشته های مکتوب حاوی احادیث به نام اصول اربعه مائه (چهارصدگانه) که هم به دست ایشان رسیده و هم به دست مرحوم شیخ صدوق و هم از منابع شفاهی کتاب خود را نوشتند. از زمان رسول اکرم صلی الله علیه وآله سنت نقل شفاهی و حفظ روایات وجود داشته است و احادیث را به نسلهای بعد منتقل می کردند. 💠 اسناد نهج البلاغه تحقیق شده و کتابهایی در این مورد نوشته شده است، مانند کتاب "پژوهشی در اسناد و مدارک نهج البلاغه" نوشته محمد مهدی جعفری. 💠 چه کسی به ایشان گفته در امور دینی کنجکاوی نکن. خود علماء شب و روز کارشان کنجکاوی است. علمی به نام رجال داریم که در آن وثاقت راویان احادیث را بررسی می کنند که آیا نقل آنان مورد اعتماد است یا خیر. فقیه، محدث و مفسر سند احادیث را بررسی می کند. اما این اشکالاتی که مطرح کردید نتیجه کنجکاوی نیست، حاصل سوء تفاهم است. ابتدا باید ادبیات عرب، صرف و نحو، علم حدیث و رجال و تاریخ و تفسیر و کلام یاد بگیرید، بعد تحقیق کنید و مراکز تحقیقی نیز از کار شما استقبال می کنند. 💠 اینکه تلسکوپ فضایی جیمز وب و ناسا تحقیقاتی انجام داده اند به شما چه ارتباطی دارد؟ شما چرا به آن افتخار می کنید؟شما چه تحقیقی انجام دادید و چه اختراعی داشته اید؟ کارهای ناسا و تلسکوپ فضایی حاصل علوم گذشتگان است. دانشمندان اسلامی نقش بسیاری در رشد و پیشرفت علوم تجربی، ریاضی، نجوم و... امروزی داشته اند. دانشمندانی مثل، ابن سینا، زکریای رازی، ابوریحان بیرونی، غیاث‌الدین جمشید کاشانی، خواجه نصیرالدین طوسی، خیام، خوارزمی و صدها دانشمند اسلامی که آثار آنان موجود است. این آثار بعدها وارد غرب شد و از آنها استفاده کردند.
1_1606329177.mp3
14.67M
پاسخ به برخی پرسشهادر ارتباط با دین و دینداری. فنایی اشکوری 13/3/1401 http://eitaa.com/dreshkevari
نگاهی کلی به نظام فکری امام خمینی و نسبت آن با انقلاب اسلامی گفتگو با محمد فنایی اشکوری https://tn.ai/2720622 http://eitaa.com/dreshkevari
اقسام و مراتب بذل و انفاق عزّالدین محمود کاشانی در بارۀ بذل که همان انفاق است می نویسد: «از جملۀ مکارم اخلاق یکی بذل است؛ یعنی اعطای چیز [خیر]. و آن برچند نوع است: اوّل آنک در مقابلۀ بذل دیگر افتد و آنرا مکافات خیر خوانند. دوم آنک بر سبیل ابتدا و افتتاح بود با توقّع مکافات و آنرا متاجره خوانند، و این هردو قسم مرتبۀ عوام است. سوم آنک بر سبیل ابتدا بود بی توقّع مکافات و آنرا ایثار خوانند و این مرتبۀ خواصّ است. چهارم آنک در مقابل سیّئه بود و آنرا احسان خوانند و این مرتبۀ اخصّ الخواصّ است.» عزّالدین محمود کاشانی، مصباح الهدایة و مفتاح الکفایة، ص 346. https://eitaa.com/dreshkevari
اقسام و مراتب ایثار برای ایثار اقسام و مراتبی است: 1. ایثار به مال، 2. ایثار به جان و 3. ایثار به جاه و آبرو که از آن به بذل جاه تعبیر می شود، چنانکه در اسرار التوحید می گوید: «وجاه خویش برای درویشان و برای خلق بذل می کرد.» یکی دیگر از انواع ایثار که باید افزود، ایثار به وقت و عمر است. کسی که برای خدمت و نیکی به دیگران از وقت و عمرش مایه میگذارد گرانبهاترین سرمایه وجودش را بذل می کند، سرمایه ای که قابل جبران و جایگزینی نیست. البته این ایثار هرگز به مرتبۀ ایثار جان و شهادت نیست، زیرا کسی که وقتش را در خدمت دیگران قرار می دهد تنها قسمتی از عمرش را ایثار می کند، اما شهید همۀ عمرش را یکجا تقدیم می کند. https://eitaa.com/dreshkevari
آیا میدانید پنیر مفت کجا پیدا می شود؟ در کل جهان تنها 300 ماهواره تلویزیونی فعال است که از این تعداد ، رقم بالا و تعجب برانگیز 116 ماهواره ، فضای ایران را پوشش می دهند ♦️شگفت آور اینکه شبکه های ماهواره ای فارسی زبان که فقط برای ایرانی ها برنامه پخش می کنند به رقم حیرت آور 260 کانال می رسد و عجیب تر اینکه تماما توسط دولت های آمریکا و انگلیس و اسرائیل و آلمان‌ و جدیدا سعودی و ترکیه با هزینه های گزاف تولید و سپس بطور رایگان برای ملت ایران پخش می شود! ❌نکته جالب توجه اینکه این دولت های یاد شده برای تماشای تلویزیون و فیلم های خود ، از هموطنان خودشان پول می گیرند و در صورت عدم پرداخت ، حق اشتراک آنان را باطل می کنند ولی با سخاوتمندی تمام، تولیدات خود را مجانی در اختیار ما می گذارند!! بر این بیفزایید انبوه دروغ پراکنی و تحریف در فضای مجازی را که هزاران عمله مزدور و بی مزد شبانه روز تولید می کنند و به خورد مردم می دهند. 💯❌💯یادمان نرود که: 👈پنیر مفت فقط در تله موش پیدا می شود. جهاد تبیین شاهد جنگ همه جانبه رسانه ای، اقتصادی، سیاسی، امنیتی اسکتبار، صهیونیسم و ارتجاع منطقه ای و مزدوران و فریب خوردگان داخلی علیه انقلاب اسلامی هستیم کلیدواژه اصلی برای ایستادگی و پیروزی در این تهاجم همه جانبه بصیرت است که در پی آن وحدت، استقامت و قدرت بی پایانی بدست می آید که پیروزی و غلبه جبهه حق و شکست جبهه باطل را تضمین می کند. https://eitaa.com/dreshkevari
تواضع و ادب شرط تعلم کسی که در برابر علم و استاد متواضع و فروتن نیست اهلیت برای یادگیری ندارد. یکی از علائم فروتنی و وظایف دانش آموزی رعایت ادب به هنگام بحث و گفتگو است. وظیفه دیگر سپاسگزاری از استاد است هرگاه که چیزی از او می آموزد. معلم نباید شخص متکبر و مغرور را به عنوان دانشجو بپذیرد. پیش از علم آموزی باید فروتنی را آموخت، و الا آن علم بر کبرش خواهد افزود. علم را نباید به نا اهل آموخت، چنانکه نباید از اهل دریغ داشت. سعدی شیرازی در بوستان باب چهارم در تواضع حکایتی را در محرومی خویشتن بینان نقل می کند که مضمونش آن است که شرط تعلم و فراگیری دانش، تواضع و فروتنی و خالی بودن از باد کبر و غرور است. یکی در نجوم اندکی دست داشت ولی از تکبر سری مست داشت برِ کوشیار آمد از راه دور دلی پر ارادت، سری پر غرور خردمند از او دیده بردوختی یکی حرف در وی نیاموختی چو بی بهره عزم سفر کرد باز بدو گفت دانای گردن فراز تو خود را گمان برده‌ای پر خرد انائی که پر شد دگر چون برد؟ ز دعوی پُری زان تهی می‌روی تهی آی تا پُر معانی شوی ز هستی در آفاق سعدی صفت تهی گرد و باز آی پُر معرفت ------ کوشیار= از استادان علم نجوم إناء = ظرف https://eitaa.com/dreshkevari
1_1618405073.mp3
11.75M
بررسی تشخص و انسانوارانگاری خدا فنایی اشکوری ارایه شده در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی 24/3/1401 https://eitaa.com/dreshkevari
1_1302217404.mp3
10.62M
ماهیت فلسفه، کارکرد و ضرورت آن سخنرانی محمد فنایی اشکوری 25 آبان 1400 به مناسبت روز جهانی فلسفه https://eitaa.com/dreshkevari
فنایی اشکوری: درگذشت استاد فقید و محقق فرهیخته مرحوم دکتر احمد مهدوی دامغانی رضوان الله تعالی علیه را به همه طالبان علم و فضیلت تسلیت عرض می کنم. او در دانشگاه هاروارد تاریخ اسلام تدریس مي‌کرد. او در ادبیات فارسی و عربی و علوم اسلامی به ویژه تاریخ اسلام متبحر بود. از ویژگی های بارز او حب به اهل بیت بود. هرگاه نام مبارک سید الشهدا را می آورد اشک از دیدگانش جاری می شد. این استاد پرآوازه هاروارد از باب وظیفۀ دینی، نه به دلیل و انگیزه‌اي دیگر، در محافل دینی در آمریکا سخنرانی مي‌کردند و در سخنرانی هایش توجه خاصی به ذکر مصائب اهل البیت (ع) داشت. حقیر ضمن اینکه بارها در مجالسشان شرکت داشتم چندبار توفیق دیدار با ایشان در منزلشان در فیلادلفیا را داشتم. ضمناً ایشان کتابخانۀ ارزشمندی در منزلشان داشتند که چند سال پیش شنیدم که کتابخانۀ کنگره آمریکا، کلیۀ کتاب‌های ایشان را خریداری کرده است. آقای مهدوی از دوستان شهید مطهری و شهید دکتر بهشتی بود. هر گاه نامی از آن بزرگان به میان می آمد، خاطراتی از آنها نقل می کرد و اشک از ديدگانش جاری مي‌شد و از اینکه جامعۀ اسلامی چنین سرمایه‌های ارزشمندی را قبل از اینکه بهرۀ کافی را از وجودشان ببرد از دست داد، تاسف مي‌خورد. با اینکه مشهور است ایشان با فلسفه و عرفان چندان موافق نیست، اما اصرار زیادی داشتند که بنده در دانشگاه هاروارد فلسفه و عرفان اسلامی تدریس کنم و معتقد بودند که حضورم در آنجا ضروری‌تر و مفید‌تر از حضورم در ایران است و تأکید مي‌کردند که شخصاً مقدمات آن را فراهم مي‌کنند. بنده به رغم احترامی که برای ایشان قائل بودم و تردیدی در نیت خیر و تشخیص صائبشان نداشتم به دلایلی نمی توانستم پیشنهادشان را بپذیرم. تواضع و خاکساری، لطف و مهربانی و اخلاص و صفای باطن در وجود این مرد عالم موج مي‌زد. با وجود جایگاه علمی بسیار بالا و سال‌ها تدریس در دانشگاه‌های بزرگ جهان، روحیه‌اش همچنان همان روحیۀ طلبگی بود. چه نادرند چنین انسان‌هایی! خدایش رحمت کناد. https://eitaa.com/dreshkevari