دولت جوانمردی
اوج فعالیت جوانمردانه و گسترش فرهنگ جوانمردی تشکیل دولت جوانمردی است. هنگامی که مردم در انتخاب هایشان قدرت و منصب را به جوانمردان بسپارند می توان انتظار دگرگونی های اساسی و بنیادی در بهبود بخش های گوناگون جامعه را داشت.
با امکانات، اختیارات و توانایی هایی که دولت ها در اختیار دارند به خوبی می توانند ارزش های جوانمردی را تحقق بخشند. اگر قدرت و منصب دست کسانی باشد که اهل علم و ایمان و تقوا باشند و انگیزه و آمادگی برای خدمت گذاری، بسط عدالت و تقلیل آلام انسان ها و فراهم کردن زمینه برای رشد و کمال آنها را داشته باشند، می توان تحقق جامعه مطلوب را انتظار داشت.
اما متاسفانه اغلب حکومت ها یا استبدادی هستند که از راه توارث یا زور بر اریکه قدرت تکیه می زنند و یا اگر دموکرات هستند و با انتخابات به قدرت می رسند، کسانی هستند که به پشتوانۀ ثروت خود یا مافیای ثروت و قدرت و با استخدام رسانه ها و بکارگیری انواع روش های فریب و اغفال مردم به قدرت می رسند. هنگامی هم که به قدرت می رسند مسئله و دغدغۀ اصلی آنها برخورداری حداکثری از تمتعات و فراهم کردن زندگی اشرافی و تجملی برای خود و اطرافیانشان با استفاده از موقعیت و امکاناتی است که دراختیار دارند.
از این جهت است که تحقق بخشیدن به آرمان ایجاد دولت جوانمردی آسان نیست و حرکت به سمت آن به تعلیم و تربیت کارآمد، تدبیر، آگاهی بخشی، فعالیت حساب شده و سازمان یافته جدی نیازمند است.
دولت آرمانی دولت جوانمردان است. دولتمرد جوانمرد کسی است که جز خدمت عاشقانه و جهادی هیچ غرض دیگری از رسیدن به قدرت و منصب ندارد.و هنگامی که منصب و مسئولیتی را می پذیرد از آسایش و آرامش و رفاهش کاسته می شود و کوشش و دغدغه مندی و غمخواری و احساس مسئولیتش افزوده می شود. پست و مقام برای او فرصتی است برای خدمتگذاری، نه موقعیتی برای سروری و مخدومی. از این رو بر فروتنی و خاکساری و فرمانبری و قناعت و امساکش افزوده می شود، نه بر عجب و کبر و تبختر و مطالبه گری و اشتهایش.
کسی مرد تمام است کز تمامی
کند با خواجگی کار غلامی
در کوی عشق شوکت شاهی نمی خرند
اقرار بندگی کن و اظهار چاکری
#جوانمردی
#خدمت
#دولت_آرمانی
https://eitaa.com/dreshkevari
9.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ترکیه فقط آنتالیا نیست و....
علویان ترکیه را ببینید👆
ببینیم اجتماع وعزاداری زنان مسلمان ترکیه در ایام اسارت حضرت زینب سلام الله علیها
یا حسین شهید
https://eitaa.com/dreshkevari
چرا باید جوانمرد بود؟
پرسش عامتر این است که اساسا چرا باید اخلاقی بود و اخلاقی زیست.
انسان بطور طبیعی حب ذات دارد و در پی تأمین منافع و لذایذ خویش است. چه بسیار رخ می دهد که آدمی برای تأمین نیاز و استیفای حقش با دیگران می جنگد.
با توجه به این امر این پرسش پیش می آید که چرا باید جوانمرد بود. چرا باید از حق خود گذشت و به فراتر از تکلیف عمل کرد و دیگران را بر خود مقدم داشت؟ چرا باید ایثار کرد و از حق خود بخاطر افراد و اهداف دیگر صرف نظر نمود؟
البته "باید" در اینجا به معنای الزام نیست، چرا که کسی ملزم نیست رفتار جوانمردانه و ایثارگرانه داشته باشد. البته انسان خود می تواند خویشتن را ملزم به رفتار جوانمردانه کند؛ اما چرا چنین می کند؟
بر اساس مبانی گوناگون پاسخ های متفاوتی می توان به پرسش فوق داد. جوانمردی باید کرد چون خوب است. نفس خوبیِ چیزی علت تامه برای التزام به آن است. پاسخ دیگر این است که جوانمردی مقتضای عواطف انسانی است. بر اساس دیدگاهی، دیگران هم من هستند و بین افراد جدایی ذاتی وجود ندارد و نفس فردی توهم و غیر اصیل است. با شکستن مرزهای تفرد و تکثر، خیرخواهی برای هرکسی و هرچیزی درواقع خیرخواهی برای خود است. چون خود را دوست دارم و کمال خود را می طلبم دیگران را هم دوست دارم، چراکه آنها هم من هستند و من آنها هستم. پاسخ دیگر این است که ایثار و دگردوستی اجر و پاداش الهی و اخروی دارد. سخن دیگر این است که ایثار و دگردوستی مقتضای عشق به خدا است. چون محبوب مطلق خداست و دیگران جلوه های اسمای او هستند، به آنها نیز عشق می ورزم. یا چون به خداعشق می ورزم و خدا ایثار و خیرخواهی را دوست دارد، پس ایثار می کنم. و بالأخره بیان دیگر این است که انسان طالب کمال خود است و ایثار و خیرخواهی و رفتار جوانمردانه انسان را به کمال برتر می رساند.
گرچه می توان مبانی برخی از این دیدگاه ها را نقد کرد، اما جوهر و روح بسیاری از این پاسخ ها یکی است و منشأ و انگیزۀ اصلی جوانمردی رهیدن و فرارفتن از ظلمت نفسانیت و سودجویی نازلِ خودخواهانه و دیدن نور حقیقت، خیر و زیبایی و پرکشیدن به سوی آن است.
#جوانمردی
#فتوت
#دگردوستی
#ایثار
https://eitaa.com/dreshkevari
عرفان تطبیقی
نوشته محمد فنایی اشکوری
در مقدمه این کتاب آمده است:
آشنایی با دیگر سنت های عرفانی و مطالعۀ تطبیقی این سنت ها افزون بر اینکه فی نفسه مطلوب و مفید است، در شناخت عمیق تر هرکس از سنت عرفانی که به آن تعلق دارد نیز سودمند است.
افزون بر این، مطالعۀ تطبیقی می تواند زمینه را برای گفت وگوی سودمند و سازندۀ پیروان سنت های گوناگون عرفانی فراهم کند، گفت وگویی که می تواند سوءتفاهم ها را تا حدی رفع کند و از تنشها بکاهد.
در این اثر در پنج فصل پنج سنت بزرگ عرفانی معرفی و بررسی شده است: عرفان هندو، عرفان بودایی، عرفان یهودی، عرفان مسیحی و عرفان اسلامی. فصل ششم به بررسی اجمالی عرفان واره های جدید اختصاص دارد.
در این کتاب ضمن معرفی آموزه¬های اساسی سنت های عرفانی گوناگون، به نقد آنها نیز پرداخته شده است.
این کتاب در تابستان 1401 شمسی از سوی انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر گردید.
#عرفان_تطبیقی
#مطالعه_تطبیقی
#عرفان_واره_ها
#سنتهای_عرفانی
https://eitaa.com/dreshkevari
عرفان اسلامی در متون عالمان شیعی
چنانکه از عنوان اثر پیداست، این کتاب برای نخستین بار موضوعات گوناگون عرفان اسلامی را به قلم عارفان برجستۀ شیعه به صورت یک متن درسی عرضه میکند.
کتاب مشتمل بر بیست فصل است. فصل اول حاوی مباحث مقدماتی در معرفی عرفان شیعی است. سایر فصول متونی هستند برگرفته از آثار عرفا و حکمای شیعه از دورههای گوناگون، همچون سید حیدر آملی، ملاصدرا شیرازی، فیض کاشانی، امام خمینی و علامه طباطبایی.
هر فصل مشتمل است بر مقدمهاي از نگارنده و متنی برگزیده از یک اثر عرفانی. چیستی عرفان، هستی شناسی عرفانی، الاهیات عرفانی، انسان شناسی عرفانی، سیر و سلوک و عرفان عملی از مباحث طرح شده در این اثر است.
در انتخاب متون برگزیده کتاب فاضل محترم آقای دکتر اصغر نوروزی کمک کارم بود.
این کتاب در سال 1396 از سوی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر گردید.
به نظر نگارنده این کتاب برای تدریس یک دوره جامع از عرفان اسلامی و آشنایی با متون مختلف عرفانی و دیدگاههای عارفان شیعی مناسب است.
#عرفان_شیعی
https://eitaa.com/dreshkevari
بحران معرفت: نقد عقلانیت و معنویت تجددگرا
بحران معرفت کتابی است در نقد دیدگاههای آقای مصطفی ملکیان. ایشان طی گفتارها و مقالاتی که در کتاب راهی به رهایی گردآوری شده است، دیدگاهایشان را در بسیاری از مباحث جاری در فضای فکری ایران ارائه کردهاند.
آقای ملکیان از موضع تجددگرایی و سکولاریسم، تفکر سنتی اسلامی را نقد ميکنند. کتاب بحران معرفت نقد برخی از مطالبی است که ایشان در کتابشان طرح کردهاند.
این کتاب در سال 1384 توسط انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر شد.
شایان ذکر است که این کتاب نقد همۀ اندیشه های آقای ملکیان نیست، بلکه تنها نقد مطالبی است که در کتاب راهی به رهایی آمده است. مباحثی که پس از آن از ایشان منتشر شده است نیازمند به بررسی و نقد جدی است.
#تجدد_گرایی
#ملکیان
#معرفت
https://eitaa.com/dreshkevari
1_6247765741.mp3
3.08M
روضه به سبک سنتی اشکور
دریغ و حیف که این سبک اصیل، جذاب و جانسوز در حال فراموشی است.
https://eitaa.com/dreshkevari
15.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زیبایی و شکوه خیره کننده خلقت!
https://eitaa.com/dreshkevari
زيارة الأربعين.docx
53.2K
محمد فنایی اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
سفرنامه اربعین.docx
73K
خاطرات شیرین از زیارت اربعین
محمد فنایی اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
8.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚پای درس دین شناسی قرآن از زبان این نوجوان مصری بنشینیم و بیاموزیم!
دین الهی یکی است و آن اسلام است به معنای تسلیم خدا بودن. به شهادت قرآن کریم، همۀ انبیای الهی مسلم بودند: تسلیم حق تعالی. دین انبیا از آدم تا خاتم یک دین است. حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی، حضرت محمد (علیهم صلوات الله) پیرو یک دین هستند. اما شرایع مختلف هستند. پاره ای از احکام در این ادیان متناسب با شرایط و وضعیت ها متفاوت است. با ظهور دین خاتم، دین و شریعت یکی است و آن اسلام است.
https://eitaa.com/dreshkevari