🌷غایت حکمت از نظر ملاصدرا🌷
✍توغّل در فلسفه برای ملاصدرا فقط یک مشغله و سرگرمی عقلانی نیست. حتی تحصیل معرفت و کشف حقیقت هم بهتنهایی مقصود او نبوده است. غرض او صرف دانستن فلسفه هم نیست (فلسفه برای فلسفه)، بلکه برای رفع نقایص نفسانی و تحصیل کمال انسانی و کسب سعادت جاودانی است.
چنین غایتی تنها با تفکر نظری حاصل نمیشود. سلوک باطن هم بدون پشتوانه عقلانی و هدایت وحیانی کامل نیست. اینجاست که به حکمت متعالیه میرسیم.
در این مسلک هم تفکر لازم است و هم تعبد، هم فکرت و هم عزلت و عبادت، هم سلوک عقلانی و هم سفر روحانی. جمع غیب و شهود، معرفت به خدای سبحان و اسماء، صفات و افعال او، شناخت نفس، راه تکمیل آن، نهایت و رستاخیزش، و تهذیب آن، غلبه بر هوی، رهایی از تعلقات، انس با خدا، ریاضت، عبادت، تضرع و زاری در بارگاه حضرت باری است که طالب سالک را بهسوی آنچه که غایت حکمت است نزدیک میکند. درهای ملکوت را بهسوی سالک میگشاید و او را جلیس عرشیان میکند.
لذا در حکمت متعالیه صدرایی بین حکمت نظری و عملی پیوندی نظاممند و ضروری بر قرار است. فقر وجودی ماسوی مبنای فقر سلوکی عبد است. وحدت عینی هستی مبنای وحدت غایت و توجه به مراتب عالم، مبنای منازل و مدارج قرب است.
🍀🍀🍀
باید توجه داشت که حکیم اشراقی و بهرهمند از حکمت متعالیه کسی است که خود اهل شهود است، نه کسی که فقط فلسفه شیخ اشراق و ملاصدرا را خوب میداند و در آن صاحبنظر است. بنابر این نمیتوان گفت همه فیلسوفانی که پس از ملاصدرا آمدهاند و فلسفه او را پذیرفتهاند، حکیم اشراقی و دارای حکمت متعالیه هستند. حکیم اشراقی و صاحب حکمت متعالیه کسی است که علاوه بر قوت نظری، از تجربه شهودی نیز برخوردار است و دستکم حقایق کلان هستیشناختیاش را شهود میکند. اما کسی که خود اهل شهود نیست، بلکه حکمت متعالیه را میپذیرد و با آن موافق است و شهود را معتبر میداند و از شهود عرفا در فلسفهاش استفاده میکند، تنها میتوان گفت که پیرو و طرفدار حکمت اشراقی و متعالیه است.
💐💐💐
#ملاصدرا
#حکمت_متعالیه
🔰برگرفته از کتاب
تفکر فلسفی
نوشته محمد فنائی اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
رهاورد اسفار عقلانی و روحانی ملاصدرا
✍ازآنجاکه روش اتخاذشده توسط ملاصدرا در حکمت بدیع است، دستآوردهایش نیز بدیع است.
مهمترین نکته که به روش او مربوط میشود این است که او با سیره علمی و عملی خود به منازعات دیرینه «عقل و عشق»، «عقل و دین» و «تعقل و ایمان» پایان داد و نشان داد که نهتنها این روشها و منابع ناسازگار و متعارض نیستند، بلکه هماهنگ و مؤید یکدیگر بوده و نتایج و دستآوردهای آنها نیز با هم سازگار است.
تعارض «عقل و ایمان»، «عقل و عشق» و «علم و دین» که در برخی فرهنگها مطرح است، در حکمت اسلامی ملاصدرا جای خود را به هماهنگی و یگانگی داده است.
مبنای مابعدالطبیعی این تلفیق این است که جهان حقیقت واحدی است؛ هر چند چهرهها و مراتب مختلف دارد. یک حقیقت است که در مظاهر مختلف جلوه کرده است: «و کل الی ذاک الجمال یشیر».
بهحق باید گفت که روش ملاصدرا با روح تعالیم اسلامی بسیار نزدیکتر از سایر مشربهاست. قرآن بر عقل، قلب، تدبر در آفاق و انفس و تهذیب ظاهر و باطن و تبعیت از خدا و رسول تأکید میکند. این روشها را نه معارض، بلکه مؤید و مکمل یکدیگر میشمارد.
بسیاری از عناصر فلسفه ملاصدرا در مکتبهای پیش از وی دیده میشود. اما اینها اولاً در جایگاه طبیعی و واقعی خود نیستند، ثانیاً وحدت یگانه و نظاممندی را که در فلسفه او یافتند، در مکتبهای پیشین ندارند.
بسیاری از آراء ویژه ملاصدرا ملهم از تعلیمات عرفاست؛ اعم از تصریحات، فحاوی و استلزامات مقالات آنان.
در اینگونه موارد هنر او دریافت هوشمندانه، برهانی نمودن و تفسیر عقلانی کردن و در یک نظام منسجم فلسفی گنجاندن آنهاست.
اصالت وجود و وحدت آن اساس و استن مابعدالطبیعه ملاصدرا است.
سهروردی از مجعولیت ماهیات سخن میگوید و میرداماد به اصالت ماهیت قائل میشود. اما ملاصدرا اصالت را از آن وجود اعلام میکند. اصالت وجود رأی ابتکاری اوست.
وحدت وجود در عرفان ریشه کافی دارد، اما تفسیر ملاصدرا از وحدت وجود ویژه اوست.
تشکیک را سهروردی در نور مطرح میکند، اما ملاصدرا آن را تنقیح میکند و در وجود قرار میدهد. هر چند منطقاً اصالت وجود مقدم بر وحدت وجود است، اما شاید بتوان در مقام انتقال، اصالت وجود را از تأمل در وحدت وجود عرفانی استنباط کرد. اگر شهود عرفانی وحدت وجود را افاده میکند و کثرات را کسراب میبیند، پس آن حقیقت واحد اصیل وجود است (و ما سوی ذلک اسماء سمّیتموها انتم و آبائکم).
بهعبارت دیگر، اصالت ماهیت مستلزم تحقق کثرت محض است و چون عارف وحدت را دیده است، پس ماهیت نباید اصیل باشد.
🍀🍀🍀
#ملاصدرا
#حکمت_متعالیه
🔰برگرفته از کتاب
تفکر فلسفی
نوشته محمد فنائی اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
🎧#پادکست | #پرونده_ویژه
☑️ حکمت متعالیه و کارآمدی آن در جامعه
👤 دکتر محمد فنایی اشکوری، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
📥 (اینجـا بشـنوید)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
https://eitaa.com/dreshkevari
1_4955960821.mp3
16.85M
🎧#پادکست | #پرونده_ویژه
☑️ حکمت متعالیه و کارآمدی آن در جامعه
👤 دکتر محمد فنایی اشکوری، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
هدف از فلسفه 1:00
سه شاخه اصلی فلسفه 16:35
محدود نبودن فلسفه 21:05
کافی نبودن فلسفه 30:40
انتظار از فلسفه 37:15
ابعاد اندیشههای امام 54:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
https://eitaa.com/dreshkevari
20240530_175542.mp3
7.93M
🌴غمخوار ملت و شهید خدمت
رییس جمهور فقید رضوان الله علیه🌴
محمد فنائی اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
21.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ویدیو / اونجلیست ها چگونه از یاجوج و ماجوج و ماجرای ایران استفاده می کنند؟
@amniatemeli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه جعفری: حکایت رمی جمرات...
تو دیگه چرا
https://eitaa.com/dreshkevari
جایگاه فلسفه و عرفان در اندیشه معمار کبیر انقلاب اسلامی.pdf
414.6K
🌴محمد فنائی اشکوری
🔰برگرفته از کتاب تفکر فلسفی:بخش چهارم
#فلسفه_و_عرفان
#سیاست
#امام_خمینی
https://eitaa.com/dreshkevari
مست صهبا را هوا اندر سر است
مست جاه از مست صهبا بدتر است
هر که شد از جام منصب باده نوش
بامداد حشر می آید به هوش
از شاعر معاصر عابد تبریزی
امام صادق علیه السلام:
🔹لاَ تَغْتَبْ فَتُغْتَبَ وَ لاَ تَحْفِرْ لِأَخِيكَ حُفْرَةً فَتَقَعَ فِيهَا فَإِنَّكَ كَمَا تَدِينُ تُدَانُ.
🔸غيبت نكن تا غيبت تو را نکنند،و براى برادرت چاه مكن كه خودت در آن خواهی افتاد، زيرا تو هر طور كنى با تو همان شود.
📚 امالی صدوق (باب الخامس و الستون )
جلد ۱ صفحه ۴۲۰
⬅️ با نشر این حدیث در ثواب آن شریک هستید.
🌐 @imamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز محیط زیست را با حفظ محیط زیست گرامی بداریم.
https://eitaa.com/dreshkevari