فنایی اشکوری:
مجموعه آثار شهید آیت الله سید محمد باقر صدر رضوان الله تعالی علیه در 21 جلد با عنوان موسوعة الامام الشهید السید محمد باقر الصدر منتشر شده است. این آثار حاوی اندیشه های بدیع و آراء و نظریات جدید و ابتکاری در حوزه های گوناگون علوم و معارف اسلامی مانند فقه، اصول، فلسفه، منطق، تفسیر، عقاید، تاریخ، اقتصاد و سیاست است.
http://eitaa.com/dreshkevari
7.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اظهارات شنیدنی تحلیلگر غربی از اتفاقات ایران: فکر میکنید چه کسی از تغییر رژیم ایران سود خواهد برد؟ نه زنان، نه کودکان و نه ایران کوچکترین اهمیتی برای غربیها ندارد!
💢"ریچارد مدهرست" تحلیلگر غربی:
🔺اگر فکر میکنید که غربیها نگران حقوق زنان ایرانی هستند، احمق هستید؛ از سال 1979 به دنبال خلاص شدن از دست ایران هستند چون قبل از آن آمریکایی ها و انگلیسی ها منابع ایران را غارت می کردند!
ایتا 👇
https://eitaa.com/Safirenghelab
روبیکا👇
https://rubika.ir/safirenghelab
8.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آموزش فلسفه اسلامی و مراحل آن
آموزش فلسفه مانند بسیاری از رشتههای تخصصی، مقدمات و پیشنیازهایی دارد که فلسفهآموز قبل از ورود به فلسفه باید آنها را کسب کند؛ مانند ادبیات عربی و فارسی، زبانهای خارجی، روش تحقیق، منطق قدیم و جدید، اجمالی از علوم طبیعی و انسانی جدید و آشنایی با معارف دینی و اصول اعتقادی.
پس از تأمین این مقدمات، سیر آموزش فلسفه با محوریت فلسفه اسلامی در حوزههای علمیه را میتوان در ده مرحله ارائهشده در دو سطح ارشد و دکتری بهصورت مراحل زیر پیشنهاد کرد:
مرحله اول: آموزش یک متن ساده فلسفی در حد دو واحد برای آشنایی اجمالی و اولیه با چیستی فلسفه، شاخههای فلسفه، مفاهیم کلیدی در فلسفه اسلامی، مکتبهای اصلی در فلسفه اسلامی و تاریخ اجمالی فلسفه؛
مرحله دوم: آموزش متونی مانند بدایة الحکمة و نهایة الحکمه و آموزش فلسفه؛
مرحله سوم: کلام اسلامی؛ فلسفه اسلامی مرتبط با کلام اسلامی و متأثر از آن و در موارد بسیاری ناظر به آن است. ازاینرو آشنایی با کلام، بهویژه مکتبهای کلامی اشعری و معتزلی و ماتریدی و شیعی لازم است.
مرحله چهارم: آموزش گزیدههایی از متون اصلی و سنتی فلسفه اسلامی مانند الشفا، الإشارات و التنبیهات، حکمت الاشراق و الأسفار الأربعة؛
مرحله پنجم: آموزش یک دوره تاریخ تحلیلی فلسفه اسلامی؛
مرحله ششم: نگارش پایاننامه در سطح ارشد در زمینه فلسفه اسلامی؛
مرحله هفتم: عرفان نظری؛
ازآنجاکه بین فلسفه اسلامی متأخر و عرفان نظری پیوند نزدیکی برقرار است و عرفان نظری یکی از منابع الهام حکمت متعالیه و اثرگذار بر آن است، آشنایی با عرفان نظری نیز برای فهم عمیقتر فلسفه اسلامی ضروری است.
مرحله هشتم: تاریخ تفصیلی فلسفه غرب از یونان باستان تا امروز و همچنین فلسفههای هند و چین؛ و خواندن برخی از متون فلسفی غرب از فیلسوفان اثرگذار مانند افلاطون، ارسطو، آکوئیناس، کانت، هگل، هایدگر و ویتگنشتاین؛
مرحله نهم: آموزش تخصصی برخی از شاخههای اثرگذار فلسفه بهصورت تطبیقی، مانند معرفتشناسی، فلسفه ذهن، فلسفه علم و فلسفه دین؛
مرحله دهم: نگارش پایاننامه تحقیقی و اجتهادی، همراه با نوآوری در موضوعی فلسفی. این موضوع میتواند با رویکرد محض فلسفه اسلامی یا رویکرد تطبیقی بین فلسفه اسلامی و دیگر مکتبهای فلسفی باشد.
خوب است متناسب با رشته انتخابشده در فلسفه، دانشپژوه با رشتههای علمی مرتبط با آن شاخه از فلسفه نیز بیگانه نباشد؛ مثلاً اگر علمالنفس و فلسفه ذهن میخواند، با شعبی از روانشناسی و علوم ادراکی آشنا شود. با طی موفقیتآمیز این مراحل میتوان به اجتهاد فلسفی درخور این عصر دست یافت و سخنی برای گفتن داشت. پس از این مرحله، شخص میتواند به تدریس و پژوهش آزاد در رشته تخصصی خود بپردازد.
برگرفته از کتاب تفکر فلسفی، تألیف محمد فنائی اشکوری، ص 158.
http://eitaa.com/dreshkevari
وظایف حاکمیت کارآمد
از مهمترین وظایف حاکمیت کارآمد (بطور عام نه خصوص حاکمیت اسلامی) تأمین امنیت، عدالت و رفاه مردم است. البته هریک از این مقولات مراتب و درجات دارد که نمره کارامدی یک نظام را تعیین می کند.
آزادی مشروع و معقول ذیل عدالت قرار می گیرد، زیرا آزادی حق است و رعایت و تأمین حق مقتضای عدالت و نقض آن خلاف عدالت است.
رفاه دو گونه است: گاه بدون پیشرفت علمی و فرهنگی است، مانند رفاهی که برخی کشورهای نفت خور با فروش نفت و دراختیار قرار دادن بخشی از درآمد آن به مردم ایجاد می کنند. این گونه رفاه با رشد علمی و فرهنگی همراه نیست و وابسته به درآمد حاصل از منبع درآمد مربوطه است. این درآمد و در نتیجه رفاه حاصل از آن پایدار نیست. با پایان یافتن منبع درآمد یا ظهور یک بحران پیش بینی نشده (مانند جنگ، برخی حوادث طبیعی، و برخی تحولات اقتصادی و سیاسی جهانی) آن رفاه نیز برباد خواهد رفت.
رفاه مطلوب همراه با پیشرفت علمی و رشد فرهنگی است. پیشرفت علمی پیشرفت صنعتی و اقتصادی را در پی دارد. رشد فرهنگی می تواند زمینه را برای رشد اخلاقی و معنوی فراهم سازد.
در نتیجه کارامدی یک حاکمیت و پیشرفت یک جامعه امری تک بعدی نیست. فی المثل تنها با رشد قدرت نظامی یا افزایش ثروت، یک جامعه به وضع مطلوبش نمی رشد. پیشرفت امری ذوابعاد است و تنها هنگامی تحقق می یابد که همه مولفه های آن محقق باشد.
#عدالت
#امنیت
#رفاه
#پیشرفت
#آزادی
فنایی اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari
حوادث این روزهای ایران
فعالان حقوق مدنی، طرفداران آزادی، دموکراسی، مدافعان حقوق بشر، حقوق زن و کودک، حقوق شهروندی و گروه های ضد خشونت، ضد استبداد و دیکتاتوری در این ایام برای تحقق این آرمان های والای انسان دوستانه و مدنی در ایران به پاخواستند و با قمه و چاقو و سنگ و لوله آهنی و اسلحه گرم و سرد و پنجه بوکس وحشیانه به مردم حمله کرده و عده زیادی از مدافعان امنیت و مردم ایران را کشتند. افراد بدون سلاح و بی دفاع زیادی را تا دم مرگ کتک زدند؛ عده ای را زیر شکنجه های وحشیانه کشتند؛ افرادی را آتش زدند؛ گلوی بعضی را بریدند؛ اماکن عمومی را تخریب و اموال عمومی را آتش زدند و وحشیانه ترین شکل خشونت و قساوت را به نمایش گذاشتند. طرفداران تالورنس و رواداری و پلورالیسم با آتش زدن قرآن و مسجد و حمله به اماکن مقدس و فحاشی های رکیک با مخالفانشان گفتگو و دیالوگ کردند. طرفداران مبادله اطلاعات آزاد و مخالف سانسور و دروغ، با دروغ و تحریف و جعل خبر عده ای را وادار به اعمال متمدنانه یادشده کردند. البته همه این کارهای متمدنانه برای دفاع از حقوق بشر و حقوق شهروندی و آزادی و مبارزه با خشونت انجام گرفته است. مجامع حقوقی و سازمان های مدافع حقق بشر بین المللی و دولت های آزاد و پیشرفته هم وظیفه خود را بخوبی انجام دادند و از این اعمال متمدنانه پشتیبانی مالی، سیاسی، رسانه ای و غیره کردند.!!!
فنائی اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari
کلکسیونی تماشایی از اپوزیسیون
وقتی انسان می بیند در این روزها جمعی متشکل از وهابی و داعشی و کمونیست و ناسیونالیست و تجزیه طلب و آخوند آمریکایی و انگلیسی و لیبرال و همجنس باز و روسپی و اوباش و مفسد اقتصادی و قاچاقچی موادمخدر و قاچاق انسان و تاجر جنسی و مانند اینها از داخل و آمریکا و اسرائیل و عربستان و مرتجعین منطقه از خارج همه در یک صف قرار می گیرند و با جمهوری اسلامی می جنگند و از آیندۀ آزاد ایران سخن می گویند، خود را با یکی از شگفت انگیزترین پدیده های اجتماعی تاریخ مواجه می بیند و درباره چگونگی و چرایی شکل گیری چنین کلکسیونی از اپوزیسیون و چنان معجونی از دشمنان در فکر و در بهت فرو می رود!!!
http://eitaa.com/dreshkevari
خلق تغییرناپذیر و حرکت جوهری
سوآل: در قرآن کریم در آیه معروف به فطرت آمده است:
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
به یکتا پرستی روی به دین آور فطرتی است که خدا همه را بدان فطرت، بیافریده است و در آفرینش خدا تغییری نیست دین پاک و پایدار این است ولی بیشتر مردم نمی دانند (الروم/30)
آیه می فرماید خلقت خدا قابل تبدیل و تغییر نیست. از سوی دیگر طبق نظریه حرکت جوهری جوهر و ذات اشیاء تغییر می کند. آیا لازمه حرکت جوهری تبدیل خلق الله نیست که قرآن نفی می کند؟ اگر چنین باشد این نظریه با قرآن ناسازگار است. پاسخ چیست؟
پاسخ
خیر. ، فارغ از اینکه نظریه حرکت جوهری درست باشد یا نادرست، بین آیه کریمه و نظریه حرکت جوهری تنافی نیست و آنها سازگار هستند. لازمه تبدیل ناپذیری خلق الهی این نیست که مخلوقات تحول پیدا نکنند. خود حرکت جوهری بنا بر اینکه درست باشد خلق الهی است. اگر خداوند عالم طبیعت را با خاصیت حرکت جوهری آفریده باشد، این خاصیت همراه با این عالم و مقتضای خلق الهی خواهد بود. خلقت ملازم با ثبات و تغییرناپذیری مخلوق نیست. خداوند می تواند مخلوق تغییر ناپذیر بیافریند و می تواند مخلوق تغییر پذیر بیافریند. بنا بر نظریه حرکت جوهری عالم ماده تغییر پذیر است. خدا عالم را به نحوی آفریده که تغییرپذیر است. پس تغییرپذیری در خود خلقت است، نه ناسازگار با آن. پس برای اینکه خلقت تغییر نکند باید عالم حرکت جوهری داشته باشد. پس باید گفت قضیه عکس آنچیزی است که در سوال آمده است. اگر عالمی که تغییرپذیری در ذاتش قرار دارد تغییر نپذیرد در خلق خدا تبدیل حاصل شده است.
حتی اگر قایل به حرکت جوهری نباشیم، تغییر را نمی توان انکار کرد. تغییر امر محسوسی است، نه فقط در اعراض بلکه در ذوات و جواهر. منتهی کسانی که به حرکت جوهری قائل نیستند به کون و فساد قائل هستند. مثلا چوب با سوختن تبدیل به خاکستر می شود. حیوان به خاک تبدیل می شود و الی ماشاء الله از این تغییرات در عالم داریم. آیا این تغییرات مصداق تبدیل خلق الله است؟ خیر. خود این تغییر پذیری لازمۀ خلقت و در بطن آن نهفته است. خداوند موجودی آفریده است با خاصیت فساپذیری. البته برای این قسمت از آیه تفسیرهای دیگری هم شده است که ربطی به تغییر عالم ندارد. مثلا برخی گفته اند مراد این است که دین الهی تغییر نمی پذیرد. مناسب تر آنست که گفته شود آیه شریفه درباره فطرة الله است که فطر الناس علیها و این فطرت تبدیل پذیر نیست. و البته این تغییرناپذیری مصداقی از قاعده کلی لاتبدیل لخلق الله است.
#حرکت_جوهری
فنائی اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari