eitaa logo
کانال رسمی دکتر عابدی سرآسیا
166 دنبال‌کننده
166 عکس
27 ویدیو
7 فایل
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا با وجود اینکه گاهی کیفیت جنس ایرانی پایین تر از جنس خارجی و حتی احیانا قیمت آن نیز گران تر است اما باید بخریم؟🤔 پاسخ به این پرسش را در قالب دو نکته و دو مثال عرض می کنم: 1️⃣ مثال یک. گاهی در سر چهارراه، پیرمردی را مشاهده می کنید که گُل می فروشد. حتی اگر گل های او کمی پژمرده و گران باشد باز هم از او خرید می کنید؛ چون معتقدید: 👌« این شخص، می توانست یا کند ولی این کار را نکرد ؛ بلکه سعی کرد با ، امرار معاش کند پس باید از او شود». امروز ، همین وضعیت را دارند و باید از آنها حمایت کرد. 👈 «حتی نیز لازمه اش، است» 2️⃣ مثال دو. گاهی به دستفروشی بر می خورید که «مواد خوراکی» می فروشد؛ اما وضعیت فروشنده و ماده خوراکی ای که می فروشد به گونه ای است که به هیچ وجه اطمینانی به و آن ندارید؛ بلکه احیانا مطمئن هستید که غیر بهداشتی است. 👈 در این صورت ترجیح می دهید که از او خرید نکنید و حتی اگر شده با قیمت بیشتر و حتی کیفیتی پایین تر، محصولی را بخرید که از مصرف آن هیچ گونه و نداشته باشید. 📣 آیا می دانید که قریب به اتفاق محصولات خارجی توسط ما ساخته می شوند؟ دشمنانی که تا بُن دندان مسلح به انواع ، میکروبی، بیولوژیکی و ... اند و از هیچ اقدامی برای نابود کردن و آسیب زدن به ما فروگذار نکرده و نمی کنند. 👌 با وجود این، چگونه به محصولاتی که توسط این افراد ساخته شده یا ماده اولیه آن ساخت آنهاست می کنید؟!😳 آیا زیاد شدن این همه نظیر انواع سرطان ها، سکته ها، نازایی ها و ... اتفاقی است؟! 🤔🤔 ... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...
همیشه هر وقت سخن از به میان می‌آید، از وظایف خریداران گفته می شود اما از کمتر گفته می شود در حالی که حمایت از کالاهای ایرانی و تولید داخلی دو رکن دارد که رکن اول آن متوجه تولید کنندگان است و آن عبارت است از بالا بردن کیفیت رکن دوم آن متوجه مصرف کنندگان است و آن عبارت است از تعصب بر کالاهای داخلی و ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی. بی شک تحقق هر یک از این دو رکن، نیازمند فرهنگ سازی، برنامه ریزی و عزم ملی است.
💠💠💠میثم معافی: بیولوژیک ایران جدی است👇👇👇 💥عدم امنیت غذایی ناشی از بی رویه انهم درشرایط اقتصادی باعث شد که امروز 25درصد زنان ایرانی هستند و اینکه به اندازه چین که14برابرایران جمعیت دارد عمل قلب باز شکل میگیرد ،این یعنی یک تهاجم 👇👇➖➖➖➖➖➖➖ 💧 90 درصد محصولات غذایی(کشاورزی) وارداتی کشور متاسفانه است و حداقل سالیانه سه تا چهار میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات این محصولات خارج می شود 💧براساس آمارها، در جهان 200 میلیون هکتار از اراضی زیرکشت محصولات تراریخته قرار دارد به طوری که بزرگترین کشورهای صادر کننده مواد غذایی جهان از جمله آرژانتین، برزیل و آمریکا، تولید کننده مواد تراریخته هستند. 💧مهم‌‌‌ترین خطری که در حال حاضر از ناحیه واردات محصولات کشاورزی با آن مواجه هستیم، افزایش 20 برابری واردات محصولات کشاورزی از به سال 92 است. برابر آمار گمرک ایران در سال 1395، حدود 163 هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش 123 میلیون دلار از آمریکا وارد کشور شده است. این آمار سال 1392 برابر 8 هزار تن به ارزش 47 میلیون دلار بوده است. رهبر معظم انقلاب در سال 94 بعد از پایان مذاکرات هسته‌ای در نامه‌ای به رئیس جمهور، واردات هرگونه کالای مصرفی از آمریکا را ممنوع اعلام کردند: از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جدا پرهیز شود 💧واردات گسترده جوجه اجداد و جوجه مادر یک روزه برای تولید انبوه مرغ از انگلیس و آمریکا، تخم قزل آلا از آمریکا، اسپرم گاو از آمریکا، فرانسه و هلند و انواع بذر سبزیجات نیز عملاً مدیریت تولید مواد گوشتی و کشاورزی کشور را در اختیار دشمنان کشور قرار داده است. 💥هنری کیسینجر، وزیر امورخارجه اسبق آمریکا و مشاور ترامپ درباره خطر جمعیت کشورهای جهان سوم برای آمریکا می‌گوید: سیاست آمریکا در قبال کشورهای جهان سوم، باید سیاست جمعیت‌زدایی باشد. وی یکی از راه‌های کنترل مردم جهان را از طریق غذا می‌داند و بیان می‌کند: مردم را با کنترل غذا کنترل کنید. بنابراین یکی از ابزارهای آمریکا برای حفظ اقتدار خود و جنگ جمعیتی با کشورهای هدف، استفاده از غذاست. آیا ما باید این فرصت را در اختیار آمریکا بگذاریم؟ 💧بر اساس بند 7 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید (مواد اولیه و کالا) یکی از وظایف اصلی دولت‌هاست. به نظر می‌رسد، یکی از اقدامات مهم و فوری ستاد اقتصاد مقاومتی کشور در سال حمایت از از -ایرانی باید توجه به این اصل اساسی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد تا خطر تهدید امنیت غذایی مردم از سر کشور برداشته شود.https://t.me/meysammoafi57 💧
⛔️ ⛔️ خبر حساب میلیاردی آیت‌الله مکارم تو فضای مجازی مثل بمب صدا می‌کنه ولی خبر جعلی بودنش بایکوت خبری میشه!؟ پ.ن: عوضش مردم این طوری رو می شناسند
باسمه تعالی چه خبر است در این شهر وارونه؟! سهل انگاری و کوتاهی در مواجهه درست و منطقی با (1)، کار را به جایی رساند که برخی گفتند: «کاش همه گناهان، بی حجابی بود!»؛ «بی حجابی گناه بزرگی نیست؟! بروید جلوی گناهان بزرگتر را بگیرید!»(که اگر این استدلال درست باشد هیچ جرمی قابل پی جویی نخواهد بود و تمامی مراکز تربیتی و قضایی را باید تعطیل کرد!) البته باید خدا را شکر کرد که هنوز بی‌حجابی را گناه می‌دانند هر چند گناه کوچک. در حال حاضر، روی سخن با افرادی که دانسته یا ندانسته تن به این گناه الهی می دهند نیست. مخاطب، کسانی اند که سعی در موجه یا کم اهمیت جلوه دادن این منکر و حرام الهی دارند؛ که به گمانم، با ترویج این سخن، خواسته یا ناخواسته، بدعتی بزرگ را رقم می‌زنند؛ و این سخن، در نهایت به حلال شمردن حرام الهی، و تبدیل منکر به معروف منجر خواهد گشت و چون خدا پیمان گرفته است که آنکس که از بدعتی مطلع شود باید آن را افشا کند، چند جمله ای را خاطر نشان می‌کنم. اجازه بدهید صریح و مستند سخن بگوییم. با چه ملاکی بی‌حجابی را گناهی کوچک شمردید؟! آیا با ملاکهای آشنا هستید؟ آیا تا بحال از صاحبان شریعت، پرسیده اید که بزرگترین گناهان کدامند؟ در شریعت اسلامی ملاک­هایی برای بزرگترین گناهان بیان شده که اختصاص به مصداق خاصی ندارد و وجود یکی از آنها در هر گناهی، آن را به بزرگترین گناه تبدیل می‌کند؛ و متاسفانه، بیشتر بلکه تمامی این ملاک­ها در بی‌حجابی هایی که امروز مشاهده می‌کنیم وجود دارد. اما این ملاک­ها کدامند: 1) کوچک و : «بزرگترین گناهان، گناهی است که نزد صاحبش کوچک شمرده شود»(2)؛ و «شدید ترین گناهان، گناهی است که مرتکبش آن را خوار و سبک شمارد».(3) متاسفانه بیشتر کسانی که مرتکب بی­حجابی می‌شوند آن را گناهی کوچک و ناچیز می‌شمارند و یا احیانا خدای ناکرده اساسا گناه نمی‌دانند. 2) : «بزرگترین گناهان نزد خدا، گناهی است که مرتکبش بر آن اصرار ورزد».(4) اصرار به گونه­ای است که نه تنها موجب می‌شود یک «گناه صغیره» به «» بدل گردد(5) بلکه چنانچه از ظاهر قرآن کریم به­دست می‌آید، باعث می‌شود که یک گناه در زمره گناهانی قرار بگیرد که احتمال آمرزش در مورد آن بسیار اندک است و امام باقر علیه السلام در تفسیر همین آیه فرمودند: اصرار این است که بنده­ای مرتکب گناه شود، اما نه استغفار نماید و نه به فکر توبه باشد.(6) جای بسی تاسف است که مرتکبان بی‌حجابی، بر این عمل غیر شرعی، اصرار دارند و تکرار روز مرۀ رفتار آنان، حاکی از عدم پشیمانی و عزم بر توبه است. 3) : مداومت بر معصیت، نه تنها نشان از اصرار، بلکه خود معیار دیگری برای تشدید گناه است. بی شک کسی که گناهی را یک بار مرتکب می‌شود با کسانی که آن گناه را دائما مرتکب می‌شوند یک سان نیست. «تمامی گناهان شدیداند؛ اما شدید ترین آنها، گناهی است که گوشت و خون برآن بروید؛ زیرا شخص مرتکب گناه، مورد رحمت قرار می‌گیرد[و به بهشت می‌رود] و یا دچار عذاب می‌شود[ و به دوزخ می‌رود] در حالی که جز افراد پاک به بهشت نمی‌روند»(7) این روایت اشاره به این مطلب دارد که اگر مداومت بر گناه به­قدری طولانی باشد که گوشت و خون شخص در حال اصرار و ارتکاب آن گناه روییده باشد، چنین شخصی مستحق بهشت نخواهد بود(مگر اینکه توبه کرده و گوشت و خون دوباره­ای در حال مداومت بر طاعت در بدن او پدید آید.) در اینجاست که باید گفت: بسی جای تاسف و تعجب است که چگونه یک زن مسلمان، می‌تواند بپذیرد که یک گناه را برای مدتی طولانی لحظه به لحظه تکرار کند و هر لحظه­ای که بر او می‌گذرد و او در حال بی‌حجابی مقابل دید نامحرمان قرار دارد بر گناه او افزون گردد؟!. 4) شاد شدن و : از خود گناه بدتر، شاد شدن به گناه و یا خدای ناکرده افتخار کردن به گناه است(8) حتی در روایات می‌خوانیم: «هیچ گناهی بزرگ­تر از شادمانی کردن به فسق و فجور نیست»(9) تا جایی که خورسندی به رذایل، از عوامل عدم رستگاری و بد فرجامی شمرده است.(10) مع الاسف، مشاهده می‌شود که بعضی افراد، نه تنها به بی‌حجابی خود خورسندند که آن را مایه فخر فروشی قرار داده اند و به تعبیر عامیانه، به آن «پُز» داده و با آن «کلاس» می‌گذارند؟! 7) عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: الذُّنُوبُ‏ كُلُّهَا شَدِيدَةٌ وَ أَشَدُّهَا مَا نَبَتَ عَلَيْهِ اللَّحْمُ وَ الدَّمُ لِأَنَّهُ إِمَّا مَرْحُومٌ وَ إِمَّا مُعَذَّبٌ وَ الْجَنَّةُ لَا يَدْخُلُهَا إِلَّا طَيِّبٌ‏. (کلینی، الكافي، دار الكتب الإسلامية - تهران، 1407 ق. ج‏2، ص: 270) 8) الْقُطْبُ الرَّاوَنْدِيُّ فِي لُبِّ اللُّبَابِ، عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: أَرْبَعَةٌ فِي الذَّنْبِ شَرٌّ مِنَ الذَّنْبِ الِاسْتِحْقَارُ وَ الِافْتِخَارُ وَ الِاسْتِبْشَارُ وَ
الْإِصْرَار(نوری، پیشین، حدیث13281) 9) لَا وِزْرَ أَعْظَمُ مِنَ التَّبَجُّحِ‏ بِالْفُجُورِ.(آمدى، تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، دفتر تبليغات، قم،1366ش.ص462، حدیث10603) 10) لَا يُفْلِحُ مَنْ‏ يَتَبَجَّحُ‏ بِالرَّذَائِلِ‏.(همان، ص323، حدیث7517) 11) إِيَّاكَ وَ الْمُجَاهَرَةَ بِالْفُجُورِ فَإِنَّهُ مِنْ أَشَدِّ الْمَآثِمِ.( ليثي، پیشین، ص95، حدیث2194) 12) قرب الإسناد بِهَذَا الْإِسْنَادِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص‏) إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ‏ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تَضُرَّ إِلَّا عَامِلَهَا وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتْ‏ بِالْعَامَّةِ (مجلسى، بحار الأنوار، دار إحياء التراث العربي - بيروت، 1403 ق. ج97 ص74) 13) ما ضرب الله عبداً بعقوبة اشد من قسوة القلب(نوری، پیشین، ج 13، ص 93) عقوبت سنگدلی و دل مردگی محسوس نیست تا موجب تنبه و بیداری شود و زمینه لطف و رحمت الاهی محسوب شود. به تعبیر شهید مطهری، چنین اموری را حقیقتا باید عقوبت نامید؛ زیرا اولاً معلول اراده و اختیار خود انسان هستند. ثانیاً: مقدمه هیچ خیر و هیچ کمالی نیستند(عدل الهی، ص 164 و 165). 14) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص‏) إِذَا ظَهَرَتِ‏ الْبِدَعُ‏ فِي أُمَّتِي فَلْيُظْهِرِ الْعَالِمُ عِلْمَهُ فَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ.(کلینی، پیشین، ج1 ص54)
یارو معرکه گرفته بود و میگفت: زمان شاه چقدر ارزونی بود! با صد تومن چی می خریدیم، با دویست تومن چی می‌خریدیم و... بچه ها هم با حسرت به حرفاش گوش می‌کردند. گفتم: چقدر حقوق می گرفتی؟ 😉
به نظر می رسد نظم نوین جهانی بر محور حسین (ع) و اربعین در حال شکل گیری است. اربعین نه تنها عامل شناساندن مهدی(ع)، به عنوان پسر حسین(ع)، به جهان است، بلکه موجب شکل گیری فرهنگی جدید و سبک زندگی جدیدی است. بله، اربعین رمز ظهور مهدی(عج) است، اگر هر روز را روز اربعین بدانیم.
➰➰ مصیبتی بزرگ در آخر ماه صفر: وصیتی که هرگز نوشته نشد ➰➰ "روز پنجشنبه بود! چه پنجشنبه ای؟" این را گفت و... ... گریه دیگر امانش نداد! آنقدر گریه کرد که اشکهایش بر روی ریگ های زمین می ریخت با خودش تکرار می کرد و اشک می ریخت "روز پنج شنبه! چه پنج شنبه ای؟" "روز پنج شنبه! چه پنج شنبه ای؟" 👈 اما ماجرا به این شرح بود: نشانه های مرگ ظاهر شده بود. هنگام ملاقات محبوب فرا رسیده بود. اما همچنان دلسوز امت بود. اگرچه هنوز مدت زیادی از زمان تعیین "ولی" پس از خود نگذشته بود، اما باز هم از گمراه شدن امت پس از خودش نگران بود. پس دستور داد: قلم و دواتی(یا قلم و کتف گوسفندی که بتوان بر روی آن نوشت) بیاورید تا آخرین وصیتم را بگویم! می خواهم وصیتی بکنم تا پس از من گمراه نشوید! عده ای بسیار خوشحال شدند! آخرین وصیت پیامبر(ص) باید شنیدنی باشد حتما آن را نصب العین خود خواهیم کرد؛ چون پیامبر(ص) وعده داده که با تمسک به آن هرگز گمراه نخواهیم شد. پیامبری که خود خدا فرموده: «از روی هوا وهوس سخن نمی گوید و هیچ چیزی نمی گوید مگر آن که وحی الهی است»(سوره نجم: 3-4) گروهی صدا زدند: «آنچه پیامبر(ص) خواسته است فراهم کنید» یک نفر برخواست تا امر ایشان را اطاعت کند اما ناگهان صدایی بلند شد! و کاش هیچ گاه چنین صدایی را نمی شنیدم. صدایی که می گفت:«لازم نیست قلم و کاغذ بیاورید!!! تب او بالا رفته و درد بر او غلبه کرده است. این مرد هذیان می گوید!!!! قرآن ما را بس است و با وجود آن، گمراه نمی شویم». گویا دنیا بر سرم خراب شده بود. چه مصیبتی از این بالاتر چه مصیبتی از این دردناک تر صحبتها بالا گرفت گروهی گفتند سخن پیامبر را گوش کنید! و گروهی سخن آن گوینده را تکرار کردند سر و صدا بالا گرفت پیامبر در بستر بیماری بود و... اصحابش!!! بالای سرش!!! و چیزی نمانده بود که... ناگهان صدای ضعیفی به گوش آمد صدایی که 🌾 تمامش غربت بود 🌾 تمامش مظلومیت بود هیچ گاه صدای زیبای رسول خدا را این گونه نشنیده بودم صدایی که می گفت: "برخیزید و از نزد من بروید" دوباره دنیا بر سرم خراب شد دوباره دنیا در چشمم تیره و تار شد دوباره همان صدا را شنیدم: "برخیزید و از نزد من بروید! برخیزید و نزد پیامبر خود نزاع نکنید! آنچه من در آن هستم، بهتر از آنچیزی است که به من نسبت می دهید! برخیزید و مرا رها کنید!" پس روی خود را از مردم برگرداند مردم رفتند و من به همراه عده ای ماندیم. ⚫️⚫️ چه روزی بود؟!! چه مصیبتی بود؟!! و این بود مصیبت عظمی و این بود بزرگترین مصیبتی که در عمرم دیدم "روز پنج شنبه! چه پنج شنبه ای؟ آن روزی که بر بالین رنجور و بیمار پیامبر، سر و صدا به راه انداختند و نگذاشتند آخرین وصیتش را بگوید تا بعد از او، همه به آن تمسک کنند و گمراه نشوند" و دوباره... اشک امانش نداد و .... 👈 (گزارشی از ابن عباس، صحابی جلیل القدر پیامبر ص از ماجرای پنجشنبه و حدیث قرطاس) ✔️ مستندات و نکات در مورد حدیث قرطاس: http://abedisa.blogfa.com/post-58.aspx
💢آیا صحت دارد که پیامبر (ص) فرمودند: هر کس درب سه یا هفت مسجد را بکوبد و پایان را به من یا سه نفر اطلاع دهد بر او واجب است؟ متاسفانه بررسی ها نشان می دهد که این مطلب ای بیش نیست و ناشی از و بدفهمی یک روایت است. ✅مستند این افراد حدیثی از پیامبر(ص) است که فرمودند: « من بشرنی بخروج فله الجنه : هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام شده است می رود» . عده ای معتقد شدند آذار همان است در حالی که آذار از ماههای رومی است و صفر از ماههای قمری است . مرحوم شيخ در كتاب ارزشمند علل الشرايع اين حديث را به طور کامل و با ذکر ‌مورد(شأن نزول) آن به صورت حدیثی مسند از ابن عباس آورده است و آن عبارت از این است که پیامبر اکرم(ص) روزی در مسجد قبا در جمع عده زیادی از اصحابش فرموند: «اول من یدخل علیکم الساعة رجل من اهل الجنه» یعنی اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد می شود، مردی از اهل بهشت است. پس چند نفر که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند و اول کسی باشند که گردند. پیامبر که متوجه این موضوع شدند، به عده ای که در مسجد باقی مانده بودند، فرمودند: «إنه سیدخل علیکم جماعه یستبقون فمن بشرنی بخروج آذار فله الجنه» یعنی هم اکنون عده زیادی از در مسجد وارد می شوند، تنها کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد، او اهل بهشت است. پس آن عده برگشته و وارد مسجد شدند در حالی که ابوذر در بین آنها بود. پیامبر(ص) از آنان پرسید: «فی أی شهرٍ نحن من شهور الرومیه؟ یعنی در کدام ماه از ماههای رومی قرار داریم؟ تنها ابوذر گفت: یا رسول الله از ماه آذار خارج شده ایم. پیامبر(ص) فرمودند: ابوذر، این را می دانستم ولیکن دوست داشتم من مردی را که اهل بهشت است بشناسند. 📚علل الشرايع،ج1ص176 ✅ بنابراین روشن می شود که حدیث بشارت به خروج آذار، تنها برای بیان این مطلب بوده که ابوذر مردی بهشتی است تا کسی نتواند فضایل این مرد بزرگ را انکار کند. و از این رو نه ربطی به تمام شدن ماه صفر دارد و نه دلالت می کند که هر کسی چنین بشارتی بدهد به بهشت می رود.
✨ آيا اعتقاد به شهادت حضرت (س) و گرفتن دهه برای ایشان بدعت است؟ در مورد شهادت حضرت محسن(ع) چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد: 1️⃣ شهادت ایشان -که از مسلمات تاریخ شیعه و سنی است(1)- مصیبت بسیار بزرگی بود که به اهل البیت علیهم السلام وارد شد . 2️⃣ عزاداری بر حضرت محسن علیه السلام قطعا از مصادیق تعظیم شعائر و زنده نگاه داشتن یاد اهل البیت(ع) است و عنوان بر آن صدق نمی کند. 3️⃣ تاریخ شهادت حضرت محسن (ع) دقیقا روشن نیست اما بر اساس اسناد معتبر تاریخی، دست کم یک ماه پس از رحلت رسول خدا واقع شده است و عزاداری بر ایشان در دهه اول ربیع، ناشی از یک اشتباه تاریخی است. این اشتباه از آنجا پیدا شده که پس از رحلت رسول خدا (ص) سه مرتبه به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها هجوم برده شد ولی در دو مرتبه اول هیچ آسیبی به کسی از اهل بیت نرسید. جریان آتش زدن به خانه وحی در هجوم سوم رخ داد که بیش از یک ماه از رحلت نبی اکرم (ص) گذشته بود. (2) مؤید این سخن این است که (س) در روز نهم رحلت پیامبر (ص)، به طور عادی به مسجد النبی رفته و خطبه خواندند و در پانزدم رحلت، قضیه رخ داد.(3) سپاه اسامه نیز که برخی از آنها در جریان هجوم به خانه وحی شرکت داشتند دست کم یک ماه پس از رحلت پیامبر(ص) به مدینه بازگشت(4). استاد و پژوهشگر در تاريخ اسلام و تشيع، جناب حجت الاسلام محمد هادی یوسفی غروی،در تحقیقی که پیرامون تاریخ حمله به خانه حضرت زهرا(س) انجام داده اند تاریخ این واقعه را دست کم پنجاه روز پس از رحلت می داند.(5) 4️⃣ یکی از علتهایی که برخی بزرگان و دلسوزان با گرفتن مخالفت کردند این نکته است معمولا عزاداری برای حضرت محسن (ع) همزمان با عزاداری های دهه فاطمیه( دو تا سه دهه) به طور مفصل انجام میشده است؛ از طرفی گذشت دو ماه عزاداری محرم و صفر، اضافه کردن دهه های جدید، موجب خستگی و ملالت عموم افراد نسبت به سنت پسندیده عزاداری شده و موجب بی رغبتی عمومی به این عمل خدا پسندانه میگردد. 5️⃣ از دیگر عواملی که موجب مخالفت برخی دلسوزان و بزرگان با ایجاد این دهه شده است سوء استفاده های زیادی است که تحت این نام می شود. این دهه بهانه ای شده است تا عده ای به لعن و سب علنی خلفا پرداخته و توهین به مقدسات اهل سنت را سرلوحه اعمال خود کرده اند. درحالی که اولا در جای خود بیان شده که این اعمال خلاف شرع و دستورات معصومان است () و ثانیا این ایام مصادف با بوده که بسیار مورد سفارش ایمه دین نیز می باشد و موفقیتهای زیادی در اتحاد شیعه و سنی در مقابل دشمن خارجی و خصوصا وهابیت خبیث به دست آورده است. 6️⃣ آخرین نکته این که و از دشمان اهل بیت علیهم السلام یکی از مهمترین واجبات شرعی است که ترک آن در هیچ شرایطی جایز نیست؛ 👈 اما نیز یکی دیگر از واجبات مهم شرعی است که بر اساس روایات صحیحه قبل از قیام (ع)، هرکس آن را ترک کند مثل کسی است که نماز را ترک کرده و از دین خارج شده است()(6). 👈 همچنین یکی از مهمترین واجبات شرعی « اهل البیت علیهم السلام» است و به تصریح خود ایشان، کسی که اسرار ایشان را نزد مخالفان فاش سازد، همچون کسی است که به عمد، اهل بیت را کشته است!(7) و اهل بیت او را نفرین به عذاب کرده اند(8). 👈👈 با این توضیحات می توان به راحتی فهمید که حضرات معصومان (ع) در شرایط کنونی(که کوچکترین کارهای ما زیر ذره بین است و خصوصی ترین جلسات ما از چشم دوربینها و چشم های نامحرمان مخفی نیست!) از شیعیان خود چه میخواهند. 📚 پی نوشتها: 1 و2)برای مشاهده منابع متعدد شیعه و سنی در این زمینه رک: http://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%A8%D9%86_%D8%B9%D9%84%DB%8C(%D8%B9) 3) برگرفته از دانشنامة شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها، ص 236 و 237 ، چاپ دوم، 1386 4) برای نمونه ببینید: شیخ صدوق، اعتقادات الامامیه، باب 39، ص107؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏72، ص: . 396 برای مشاهده منابع بیشتر رک: http://fa.wikishia.net/view/%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85_%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86%DB%8C%D9%87 5) مجله تاریخ در آئینه پژوهش،سال هفتم، شماره سوم، پاييز 1389 6) کسی که چیزی از امور ما را فاش سازد همچون کسی است که ما را به عمد کشته است و به خطا نکشته است.(بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏72 ؛ ص397) 7) کسی که سرّ ما اهل البیت را افشا کند، خدا حرارت آهن را به او بچشاند( بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏72 ؛ ص412) 📚 http://abedisa.blogfa.com/post-62.aspx
🔸شهید سلیمانی به مراتب قوی تر از است حسین(ع) با شهادتش طومار بنی امیه را پیچید
در شرایطی که کارشناسان معتقدند ، آمریکا و اسراییل را از حمله به ایران منصرف کرده، یا ، حاکی از ضعف ایران در مقابله با آنها است و این یعنی . یادمان باشد این اولین باری است که در طول چهل سال، آمریکا حمله مستقیم کرده و با افتخار، آن حمله را گردن گرفته است!
برجام واقعی امروز در مجلس تصویب شد #برجام #برنامه_جامع_انتقام_ملی انتشار حداکثری
🔴 با عرض سلام و احترام کانال پژوهستان با هدف آموزش کاربردی منابع اطلاعاتی‌ و روش های پژوهش نوین در حوزه علوم انسانی، اسلامی و به منظور پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی اساتید، طلاب و دانشجویان و پژوهشگران تاسیس شده است. 📣 به فضل الهی و با همکاری اساتید محترم خدمات ذیل را به شما ارایه می نماییم. ✅ هر روز حداقل یک مطلب آموزشی ✅ معرفی نرم افزارها و بانکهای اطلاعاتی ✅ معرفی کتب و مقالات کاربردی ✅ ارایه پادکست ها و ویدیو های آموزشی ✅ برگزاری وبینارهای تخصصی ✅ مشاوره اطلاعاتی پروژه های پژوهشی ✅اطلاع رسانی نیازمندی ها و توانمندی های پژوهشی ✅ برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی با شرایط ویژه برای اعضا عضویت در کانال(ایتا) http://eitaa.com/pajouhestan @pajouhestan ارتباط با مدیر @vsharifi
شهادت ام الائمة حضرت زهرا سلام الله علیها و ثلث السادات حضرت محسن علیه السلام تسلیت باد
🤔 پرسش یا شبهه🤔: یکی از دلایلی که وهابیت با استناد بدان قضیه (س) را انکار می کنند این است که چرا با وجود حضرت علی(ع)، که به قول شیعیان مظهر غیرت است، حضرت زهرا پشت درب رفتند تا در را برای نامحرمان! باز کنند؟! ✍🏻 پاسخ: ▪️ صرف استبعاد، دلیل بر رد واقعه مسلّم تاریخی نیست. این امر ممکن است به هر دلیلی باشد از جمله این که حضرت مشغول کاری همچون نماز خواندن بوده باشد و یا هر علت دیگری. ▪️ این که زنان درب را بازکنند امری مرسوم بوده و حتی زنان پیامبر(ص) هم به دستور ایشان چنین کاری می کردند.(1) ▪️ در هیچ کجا نقل نشده که فاطمه(س) به قصد ، آمده باشند یا درب را برای آنها باز کرده باشند؛ بلکه آنچه از نقل قول های مختلف به دست می آید آن است که حضرت، قبل از آمدن مهاجمان پشت درب بوده اند(2) و با دیدن آنها درب را بستند(3) ▪️هدف حضرت صحبت کردن با مهاجمان از پشت درب بسته و منصرف کردن آنها از بیعت گرفتن اجباری و نیز دست برداشتن از اذیت و آزار اهل بیت پیامبر(ص) و بر آنها بوده است. ▪️ اتمام حجت کامل، تنها با آمدن حضرت زهرا ممکن بود؛ زیرا اولا آنها به قصد بردن علی(ع) آمده بودند و از این رو صحبت خود ایشان را نمی پذیرفتند و ثانیا همه می دانستند که پیامبر(ص) فرموده است: رضا و غضب فاطمه، رضا و غضب خدا است(4) و این بدان معنا بود که اگر فاطمه به وارد شدن مهاجمان به خانه علی(ع) و بردن او برای بیعت راضی نباشد، خدا از این کار راضی نیست. ▪️ حضرت زهرا(س) با این کار پیروز تاریخ شدند؛ زیرا عده ای که از روی نادانی و به قصد تماشا همراه جماعت شده بودند با شنیدن سخنان حضرت، منصرف شدند و از شرکت در این ظلم و هلاکت بزرگ نجات یافتند و آنها که بی اعتنا بودند، از روی علم و آگاهی و با سوء قصد خود دچار هلاکت شدند و رسوای ابدی تاریخ گشتند(5) (لِیهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَینَةٍ وَ یحْیى مَنْ حَیَّ عَنْ بَینَةٍ . انفال:42). 🖇 پی نوشتها: 1) «قومی فافتحی له» (ابن عساكر، تاریخ مدینة دمشق وذكر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل، ج 42، ص 470) «یا عائشة افتحی له الباب»( الطبرسی، الاحتجاج، ج1، ص 292 و 293) 2) ثُمَّ أَقْبَلَ حَتَّى انْتَهَى إِلَى بَابِ عَلِی(ع) وَفَاطِمَةُ (س) قَاعِدَةٌ خَلْفَ الْبَابِ قَدْ عَصَبَتْ رَأْسَهَا وَنَحَلَ جِسْمُهَا فِی وَفَاةِ رَسُولِ اللَّهِ(ص))(كتاب سلیم بن قیس، ص 864) 3) چون نزدیك خانه رسیدیم، فاطمه آنان را دید و در را بست و شك نداشت كه بدون اجازه وارد نخواهند شد(تفسیر العیاشی، ج2، ص67؛ الشیخ المفید، الاختصاص ص 186؛ المجلسی، بحار الأنوار، ج 28، ص 227) 4) إن الرب یرضی لرضا فاطمة و یغضب لغضب فاطمة(مستدرک الحاکم- ج3 – ص154) 5) فلما سمع القوم صوتها وبكاءها انصرفوا باكین، فكادت قلوبهم تتصدع وأكبادهم تنفطر، وبقی عمر معه قوم. (الدینوری، الإمامة والسیاسة، ج 1، ص 16، تحقیق: خلیل المنصور، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت - 1418هـ - 1997م، با تحقیق شیری، ج1، ص37، و با تحقیق، زینی، ج1، ص24) 📚: ایمان نو واژگان کلیدی: (س)
⁉️پرسش یا شبهه⁉️: 📌چرا حضرت علی (ع)-با آن همه شجاعت و غیرت- در جریان مجروح شدن حضرت زهرا(س) هیچ واكنشی از خود نشان نداد و سکوت کرد؟🤔 🗣پاسخ🗣: ✍️ در ابتدا این نکته را باید خاطر نشان کرد که بر فرض این كه حضرت، هیچ واكنشی نشان نداده باشد، این مسئله دلیل بر رد چیزی که در تاریخ مسلم است نمی باشد همانگونه که پیامبر اسلام (ص) در مكه مكرمه، در قبال، شكنجه صحابه و حتی قتل سمیه مادر عمار یاسر واكنش نشان نداده و فقط برای آنها دعا کردند و آنها را سفارش به صبر و وعده به بهشت دادند.(1) 👈 بنابراین باید از میان شواهد تاریخی علت این مسئله را جست و جو کرد. 📌 ثانیا اینکه حضرت در برابر این جنایات سکوت کرده باشد سخن درستی نیست؛ بلکه تا آخر عمر در هر موقعیتی به این ظلم ها و جنایات اعتراض می کردند و آن را برای مردم یاد آور می شدند. کما این که در سخن اشعث بن قیس آمده است.(2) 📌 ثالثا حضرت به دلایلی صرفا از جنگ خودداری کردند و نخواستند با زور شمشیر، حق خود را بگیرند اما در هر موردی اقدامات مناسب را انجام دادند. 🏮از جمله این اقدامات درگیری با عمر و به زمین کوبیدن وی(3) و جلوگیری از نبش قبر فاطمه(س) و نماز خواندن خلیفه بر ایشان بود تا به وصیت فاطمه(س) عمل شود و سند مظلومیت ایشان از بین نرود.(4) 📌 رابعا در اسناد معتبر تاریخی و روایات متعدد تصریح شده که علت صبر حضرت علی(ع) ، عمل به سفارش پیامبر(ص) بوده است مبنی بر اینکه اگر یاورانی یافتی مبارزه کن و حقت را بگیر وگرنه صبر کن (تا خودت و اهل بیتت و شیعیانت را محافظت کنی و از تفرقه و ارتداد مردم از دین جلوگیری کنی) تا در موقعی که یاورانی یافتی بتوانی دین خدا و سنت مرا احیا کنی.(2) 📌 به طور کلی در این دسته از روایات فایده صبر حضرت هنگام نداشتن یاور چند چیز بیان شده است: 1- حفظ جان حضرت واهل بیت و شیعیانش به منظور ذخیره شدن برای احیای قرآن و سنت و باقی ماندن دین(5) 2- جلوگیری از تفرقه (مقایسه با گوساله پرست شدن مردم پس از رفتن موسی وسکوت هارون به­خاطر جلوگیری از تفرقه که در پاسخ به اشعث بن قیس اشاره شده بود)(2) 3- جلوگیری از ارتداد مردم از اسلام(6) 📚 پی نوشتها: 1️⃣ (العسقلانی، الإصابة فی تمییز الصحابة،1412، بیروت، ج 7، ص 712) 2️⃣ اشعث بن قیس روزی در اعتراض به سخنان حضرت گفت: اى پسر ابوطالب! چرا هنگامى كه افرادى ... با ابوبكر بیعت كردند، نجنگیدى و شمشیر نزدى؟ و از هنگامى كه به عراق آمده‏اى در هر سخن و خطبه‏اى كه با ما داشته‏اى نبوده كه در پایان آن پیش از به زیر آمدن از منبر نگویى كه: 📌 «به خدا سوگند! من از خود مردم به آنان سزاوارترم، از پگاه درگذشت رسول خدا هماره به من ستم شده است»؛ پس چرا در دفاع از حقت شمشیر نزدى؟! 📌علی علیه السلام فرمود: اى پسر قیس! گفتى و حال پاسخ را بشنو؛ این ترس و فرار از مرگ نبود كه مرا از آن بازداشت، من بیش از هر كسى مى‏دانم كه آنچه نزد خداوند است برایم از دنیا و آنچه در آن است بهتر مى‏باشد [و از این رو مشتاق شهادتم]؛ ولى آنچه مرا از شمشیر كشیدن بازداشت وصیت و پیمان رسول خدا با من بود. ...فرمود: 📌 «اگر یارانى یافتى با آنان جهاد كن و اگر نیافتى دست نگهدار و خون خویش حفظ كن تا كه براى برپایى دین و كتاب خدا و سنت من یارانى بیابى». ... رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلّم مرا خبر داد كه من نسبت به او مانند هارونم نسبت به موسى، و اندكى پس از حضرتش سرنوشت امّت همانند هارون و پیروانش و گوساله و گوساله پرستان خواهد شد ... و من ترسیدم كه برادرم رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلّم به من چنین گوید كه: چرا میان امت پراكندگى افكندى و وصیتم را به كار نبستى؟ به تو گفتم كه اگر یارانى نیافتى دست نگهدارى و خون خود و اهل بیت و پیروانت را حفظ كنى؟... 📔 (الهلالی، كتاب سلیم بن قیس الهلالی، ص666؛ بحار الأنوار، ج 29، ص 468 ) 3️⃣ فأخذ على بتلابیب عمر و هزه ووجأ أنفه ورقبته. 📒(تفسیر آلوسی :3/124) 4️⃣ طبری، دلایل الامامة،137 5️⃣ و إِنِّی خَشِیتُ أَنْ یقُولَ لِی ذَلِكَ أَخِی رَسُولُ اللَّهِ ص لِمَ‏ فَرَّقْتَ بَینَ الْأُمَّةِ وَ لَمْ تَرْقُبْ قَوْلِی وَ قَدْ عَهِدْتُ إِلَیكَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً أَنْ تَكُفَّ یدَكَ وَ تَحْقُنَ دَمَكَ وَ دَمَ أَهْلِ بَیتِكَ‏ وَ شِیعَتِك 📕 ‏(سلیم بن قیس، ج2ص666) 6️⃣ أما حقی فقد تركته مخافة أن یرتد الناس عن دینهم 📗(طبری، دلایل الامامة،137) 🗯 واژگان کلیدی: علی (ص) 📚 ایمان نو
💭 تعبیر وفات در مورد شهادت حضرت زهرا(س) ✍ پرسش یا شبهه: در تاریخ، در مورد رحلت حضرت زهرا(س) تعبیر به وفات شده است(و لما توفّیت فاطمه) و در تقویم های جمهوری اسلامی نیز تعبیر رحلت یا وفات می آمد اما ناگهان از سال 1371 مجلس تصویب کرد که این روز را تعطیل اعلام کنند و در تقویم ها شهادت نوشتند! 🗣پاسخ اجمالی🗣: ⬅️ اولا: در بسیاری از تقویم‌ها قبل از این تاریخ هم واژه شهادت می‌نوشتند و حتی بر فرض این كه چنین باشد، تقویم نمى‌تواند ملاك درستى یا نادرستى وقایع و اعتقادات باشد! این که چند تقویم تعبیر وفات یا رحلت بنویسند چه چیزی را اثبات می کند؟! ⬅️ ثانیا: درست است که نمایندگان مجلس، روز سوم جمادی الثانی را به عنوان روز ‌تعطیل رسمی اعلام كردند اما شهادت حضرت زهرا (س) واینکه علت مرگ ایشان مصدومیتی بوده که از حمله به خانه ایشان و سقط جنین ایشان بر اثر ضربات مهاجمان در جریان بیعت گرفتن از حضرت علی(ع) رخ داده از مسلمات تاریخی بوده و از 1400 سال پیش حتی در خبرهای غیبی پیامبر(ص) و نیز در فرمایشات امامان شیعه و در کلمات بزرگان شیعه و سنی در طول تاریخ آمده است ⬅️ ثالثا: در طول تاریخ همه ساله در ایام فاطمیه، شیعیان به مناسبت شهادت حضرت زهرا مراسم عزاداری اقامه می كردند و بعد از انقلاب هم این مراسم در بیوت مراجع عظام و رهبری اقامه می شود. ⬅️ رابعا: تعبیر رحلت یا وفات هیچ یک منافاتی با قتل و شهادت ندارد؛ زیرا رحلت به معنای سفر کردن و انتقال از یک جا به جای دیگری است و وقتی در مورد جان دادن به کار می رود یعنی انتقال از دار دنیا به دار آخرت اعم از اینکه به مرگ عادی باشد یا غیر عادی. تعبیر وفات نیز همین شکل است؛ زیرا وفات در لغت یعنی چیزی را به طور کامل گرفتن (مثلا توفیتُ مالی منه یعنی مال خودم را به طور کامل از او پس گرفتم) و این تعبیر در مورد مرگ اشاره به گرفتن روح توسط فرشته مرگ است که در فارسی از آن به «جان دادن» تعبیر می کنیم؛ و این تعبیر نیز اعم از مرگ عادی و غیر عادی است و در مورد قتل و شهادت نیز به کار می رود. ↩️ شاهد این مدعا آن است که در بسیارى از موارد حتى در كتاب‌هاى معتبر، نسبت به شهادت حمزه سید الشهدا، امیر مؤمنان(ع)، امام حسین(ع)، جعفر طیار و همچنین در باره خلیفه دوم و سوم نیز كلمه وفات به كار رفته است. ⬅️ خامسا: جریان رحلت حضرت زهرا(س) در روایات و اسناد تاریخی با عبارات و اشکال مختلفی آمده که همگی دلالت بر غیر عادی بودن مرگ حضرت در سن 18 سالگی و کشته شدن ایشان به جهت صدمات ناشی از هجوم به خانه ایشان دارند. این تعابیر عبارتند از: 1⃣ تعبیر قتل و سخن از قاتلان ایشان و لعن آنها 2⃣ تعبیر شهیده یا سخن از استشهاد و کیفیت آن 3⃣ تعبیر وفات یا وفات به سبب ضرب. 4⃣ تعبیر موت به سبب ضرب (که خود قرینه بر شهادت است). واژگان کلیدی: 💢 پاسخ تفصیلی و مستندات در: 🖥 http://abedisa.blogfa.com/post-70.aspx
این روز ها همه صحبت از می‌کنند. اما منظورشان این است که نیروهای نظامی انتقام بگیرند!! ولی آیا ما هیچ وظیفه‌ای در این مورد نداریم؟ آیا ریختن این همه خون‌های پاک نتیجه فقط شلیک چند موشک غرب است؟! آیا موشک‌های فرهنگی، عقیدتی، اقتصادی و... نبودند که زمینه این موشک‌های نظامی را فراهم کردند! آیا زمان آن نرسیده که در زمینه‌هایی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، سبک زندگی و ... هم انتقام خون شهیدانمان را بگیریم؟
🔴سخنان جالب حجت الاسلام کاشانی در برنامه جهان آرا شبکه افق : 🔹اول لهوف، سید بن طاووس روایتی را نقل میکند که در آن پیامبر اکرم در مسجد مدینه داستان شهادت امام حسین را برای مردم تعریف میکند. همه شروع میکنند به گریه کردن، بعد پیامبر همه را توبیخ میکند با این جمله تاریخی که اتبکونه و لاتنصرونه... برایش گریه میکنید ولی یاریش نمیدهید؟ 🔹از هر کس میپرسی میگوید، انتقام سختی میگیریم. ولی همه منظورشان این است که نیروهای نظامی و اطلاعاتی کشور انتقام حاج قاسم را میگیرند. خوب پس ما چی؟ من دقیقا چطوری انتقام بگیرم؟ شما چطور؟ 🔹 ترامپ محصول غربه، ترامپ معنای آزادی غربیه. باید میگفتیم نگفتیم. الله ولی الذین آمنوا را نگفتیم هر سطحی از کفر معنایش حاکمیت طاغوت است. حالا باید منبرهای فاطمی را پر کنیم از احساس تنفر به غرب. ترامپ نماد غرب است. 🔹امشب دیدم جوانی رو که روی لباسش پرچم آمریکا بود. خواستم فریاد بکشم لامصب هنوز روت میشه اینو بپوشی؟ دیدم من باید یادش میدادم. من سالها است که خفه خون گرفتم. سردار تصمیم گرفت کم کاری مثل مرا جبران کند. آی روحانی و آیت الله حجره نشینی که رهبر را برای بازگشت مردم به خودشان یاری ندادید، اتبکونه و لاتنصرونه؟ 🔹آی آقایی که پولهاتو تبدیل به مسکن کردی و ریسک نمیکنی؟ از این داغ دلت سوخت؟ میخوای انتقام بگیری؟ بسم الله بیا سرمایه ات رو بیار وسط بزن تو کار تولید ملی که آدمهای ضعیف الایمانمان موقع فشار ها باز نیم نگاهی به دستان آلوده این حاکمیت خبیث جهانی نیندازند. به خدا همه ما مسوولیم 🔹آی جناب مدیر، جهادی شو حرکت کن. جناب وکیل غیرت کن و مدیران بی خاصیت را مجبور به حرکت کن. اینها انتقام نیست؟ 🔹آی خانمهای خانه دار! بیایید از این پس تصمیم بگیرید ایرانی بخرید هزار توجیه در نخریدن کالای ایرانی را کنار بگذارید. نفرتتان را از غرب به بچه هایتان یاد بدید تا فردا با سند بیست سی و آرزوی اون ور آب به دانشگاه ها نروند. 🔹آی مردمی که دلتان سوخته، هر جایی هستید نفرتتان را تبدیل به سبک زندگی تان کنید. آمریکا یک فرهنگ است یک سبک زندگی است یک سبک پوشش است آمریکا یک سبک سرمایه گزاری و کار است. آمریکا یک سبک اجتهاد است یک سبک منبر است یک مدل اسلام است یک سبک شیعگی است به خدا. بیایید کنار بگذاریم اسلام آمریکایی را. 🔹کاش رسانه های ما روضه ها و اشکها را مقدمه کنند تا انتقام را تبدیل به یک واقعه عمومی کنند در کشور نه واقعه ای که صرفا باید به دست رزمندگان انجام شود. 🔹انتقام یعنی مردم شیفتگی و خوش بینی به غرب را در درونشان منفجر کنند. یعنی بازگردیم به خودمان. این انتقام عمومی، دوران ساز است. آمریکا باید از خانه دلمان خارج شود و البته از منطقه و جهان نیز هم. https://eitaa.com/salehinrasad
در مورد اصابت موشک به هواپیمای اکراینی، اگرچه شواهد نشان می دهد تعمدی در کار نبوده و حتی ممکن است در آن شرایط حساس جنگی، امری عادی یا حتی ضروری محسوب شود که البته نیازمند بررسی است؛ اما دو نکته قابل تامل وجود دارد که آنها نیز نیازمند بررسی اند و مسیولان باید پاسخ گو باشند. اول اینکه چرا با وجود این سطح بالای امنیتی و درگیری و آمادگی نیروهای دفاعی و هشدار مسیولان سپاه مبنی توقف پروازهای عادی، چرا این توقف صورت نگرفته تا زمینه خطاهای انسانی پیش نیاید؟! دوم اینکه چرا با وجود خبر دادن فرمانده سپاه مبنی بر برخورد موشک، این مطلب به موقع اطلاع رسانی نشده؟! و به تحلیل ها و گمانه زنی ها و توجیه ها مبنی بر عدم برخورد موشک ادامه داده شده است. لااقل می توانستند به تحلیل گران بگویند فعلا از ارایه تحلیل خودداری کنند و سکوت پیشه کنند تا نتیجه تحقیقات کامل شود و صدا و سیما و خبرگزاری های رسمی از نشر آن تحلیل ها خودداری می کردند. بنظرم این دو مساله را هم مسیولان باید پاسخگو باشند
خطای عامل انسانی یا تقصیر وی؟ تفاوت از زمین تا آسمان است اینکه سردار حاجی زاده اعلام کردند که سقوط هواپیمای اکراینی به خاطر خطای انسانی بوده است نکته مهمی است که خود حاکی از این مدافعان وطن است اما این مطلب به معنای مقصر بودن عامل انسانی مذکور نیست. توضیح اینکه: 1⃣ از نظر حقوق جزا و جرم شناسی، آنچه موجب مسئولیت است یا است که شامل خطای ناشی از افراط و تفریط نیز می باشد نه خطای قصوری. خطایی که بدون افراط و تفریط باشد، به حکم ، موجب مسئولیت و مجازات نیست. بنابراین، اثبات خطا، به معنای مقصر بودن شخص و افراط و تفریط نیست و این مطلب نیازمند اثبات است. 2⃣ با توجه به اینکه در آن زمان کشور در شرایط جنگی و امنیتی بود طبیعتا هدف قرار دادن متخاصمان و مهاجمان است. بنابراین اگر پدافند از مسافری بودن و غیر انتحاری بودن هواپیما اطلاع داشته خطای نابخشودنی مرتکب شده و مستحق اشد مجازات است همچنین اگر امکان بررسی بیشتر و فرصت کسب اطلاع از وضعیت داشته نباید اقدام به شلیک می کرده و زیاده روی کرده است. اما اگر از این مطلب اطلاع نداشته و آن را شیئ متجاوز به امنیت می پنداشته که می تواند جان صدها نفر را به خطر انداخته و تهدید مهمی برای کشور باشد، و امکان کسب اطلاع و فرصت بررسی بیشتر نیز نداشته، قطعا به وظیفه خود عمل کرده و نه تنها از باب آیه شریفه «ما علی المحسنین من سبیل»(التوبه:۹۱) مستحق مجازات یا ملامت نیست بلکه به جهت شهامت در اقدام به دفاع از ملت مسلمان مستحق پاداش و حمایت است. 3⃣ به این نکته مهم باید توجه داشت که اگر ثابت گردد که عامل انسانی که به اشتباه هواپیما را ساقط کرده، مقصر نبوده و به وظیفه خود عمل کرده، نباید هیچ گونه عقوبت یا حتی ملامتی نسبت به او وجود داشته باشد، که در این صورت یک را با پاسخ داده ایم؛ چرا که در این صورت، دیگر احدی در چنین مواقع حساس و خطرناکی، اقدام به سرنگونی متخاصمان و دفاع از این کشور نخواهد کرد و این همان چیزی است دشمنان این ملت خواهان آن هستند. علت مذکور در نیز بر همین مطلب دلالت دارد. در این روایت حضرت امام صادق علیه السلام در مورد کسی که به خاطر اجرای مجازات به صورت تصادفی کشته می‌شود، در حالی که مستحق کشته شدن نبوده، فرمودند نباید مجری مجازات مورد بازخواست قرار گیرد و او مسئول نیست، و ! (کلینی، الکافی، ۱۴۰۷، ج۷ ص۲۹۱) 4⃣ نکته آخر اینکه این اتفاق نباید موجب فراموشی گردد بلکه با توجه به اینکه بروز چنین وضعیتی بوده باید این تصمیم با جدیت بیشتری دنبال شود و انتقام جان باختگان این هواپیما از آمریکای جنایتکار نیز مورد مطالبه قرار گیرد.
خطای گولبول های سفید! ✅ گولبول های سفید گاهی اشتباهاً به بخشی از بدن به خیال آنکه میکروب است، حمله می کنند وآسیب می زنند. اما هیچ پزشک حاذقی آنها را تضعیف یا نابود نمی کند بلکه آنها را تعدیل و اصلاح می کند. ✅ نابودی و یا تضعیف بیش از حد گولبول های سفید، کاری است که ویروس HIV با بدن می کند. ایدز با تضعیف و ناکارآمد کردن سیستم دفاعی، بدن را چنان بی سلاح می کند که ممکن است یک آنفلانزای ساده آن را از پای در بیاورد. ✅ نیروهای مسلح برای هر کشور، همانند گولبول های سفید برای بدن هستند. نیروهای دفاعی وقتی اشتباه می کنند، باید تعدیل و تصحیح شوند اما هرگز نباید تضعیف شوند. ⛔️ انگشتی که اکنون به اشتباه بر ماشه رفته، بارها ضامن اقتدار، عزت و صلابت بوده است. مبادا گفتار و رفتار ما دست آنها را بلرزاند.