eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۱۶۰ سلام استاد بزرگوار صبح عالی بخير یک سوال از محضر تان دارم چطور میشود در هفت سال دوم مانع علاقه و وابستگی بچه ها به لوازمشان شد؟ سلام و رحمت و برکات الهی بر شما و صبح شما هم بخیر باشد إن شاء الله تعالی هر چند که خیلی سخت است اما باید این حقیقت را خوب بفهمیم که بشر « مالک » هیچ چیز نیست. لذا ابتدا والدین باید عاقلانه و عارفانه باور کنند که « مالک » تمام افراد و أشیاء جهان، « فقط خداوندی است که فاطر و خالق آنهاست ». بعد باید از هفت سال اول، تمام لباسها و وسائلی که برای فرزند خریداری و تهیه می کنند، « بدون ذکر نام او » در اختیار او قرار دهند و او را « مسئول نگهداری » و « امانتدار » تلقی و اعلام کنند. در میان عشایر و اکثر روستاهای دور از فرهنگ شهرنشینی، غالب بچه ها خود را « مالک » چیزی نمی دانند و لذا کمتر به چیز « تعلق » دارند و از کفش و لباس و وسایل یکدیگر به راحتی و گاه با افتخار استفاده می کنند. پس همانطور که ظروف آشپزخانه و قاشق و چنگال و یخچال و پنکه و دیگر وسائل خانه، « اسم » ندارد و به فرد خاصی در خانواده، « تعلق » ندارد و هیچ پدری نمی گوید چون من اینها را خریده ام پس « مال » من است، لوازم شخصی فرزند هم نباید « به اسم او » خریداری و به او تحویل شود. پس با اینکه شیشه شیر و حوله و مسواک و برخی وسائل دیگر فقط « برای » یک نفر است و دیگران نباید به آن دست بزنند اما باید همان وسائل هم به نحوی هنرمندانه در اختیار فرزندان قرار بگیرد که احساس « مالکیت » به آنها دست ندهد بلکه خودشان را « امانتدار » تلقی کنند. پس این کالسکه و این سه چرخه فعلا مسئولیتش با شماست و آن دوچرخه فعلا مسئولیت نگهداریش با برادر یا خواهر بزرگتر. طبقه پائین این کمد در اختیاز شما باشد که دبستانی هستی و طبقه بالای کمد برای برادر یا خواهر بزرگتر که در مقطع بالاتر است. این میز و صندلی کوتاه تر « فعلا » برای شما و آن میز و صندلی بلندتر و بزرگتر برای برادر یا خواهر بزرگتر. پس تمام کتابهای یک خانه (درسی و غیر درسی)، برای همه افراد آنست. (اما شاید لازم باشد فعلا نگهداری برخی از آنها در اختیار یک فرزند باشد.)، تمام مداد رنگی ها، مدادتراش و پاک کن و خطکش و ... برای استفاده همه است. (اما شاید لازم باشد فعلا نگهداری آنها در اختیار یک فرزند باشد.) پس لازم است « *هر چیزی* » را که تهیه و خریداری می کنیم و به یکی از افراد خانواده تحویل می دهیم *نگوئیم: مــــــــال توست* بلکه « *بگوئیم: در اختیار توست.* » 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۶۱ من از تولد فرزند دومم چادر رو برداشتم..چون بسیار برام سخت بود..بچه بغل.یه بچه دستش تو دستم..کیف و وسایل.. حالا شاید بهانه باشه اما واقعا برام سخت بود.. در ضمن شوهرم همیشه ابراز میکرد شیک و مرتب و محجبه باش و ترجیحش بدون چادر بود. من همیشه لباس بلند و گشاد میپوشم با روسری های بلند.اما خیلی ‌از اوقات تردید دارم که آیا حجابم درسته یا نه؟و این خیلی اذیتم میکنه.‌مادرم هم از اینکه من چادر سر نمیکنم خیلی ناراحت هستن‌. ۱ـ حجاب، یک « واجب عقلی است » که « شرع هم آن را تأئید و تاکید و تکمیل کرده » است. پس « چادر »، هیچ « ضرورت شرعی » ندارد و « چادر زنان ایران » هم از زمان « حضرت زردشت علیه السلام » است که با چادر عربی، فرق دارد و حجاب با مانتو و روسری، طبق نظر مراجع محترم، هیچ ایرادی شرعی ندارد. ۲ـ اما یکی از جلوه های جذاب و حماسی عاشوراء اینست که حضرت اباالفضل العباس علیه السلام، « پرچمـــــدار و علمـــــدار » سپاه کوچک اما با شکوه اباعبدالله الحسین صلوات الله علیه بودند. و الآن پس از انقلاب اسلامی، « چادر »،« یک پرچم » و « خار چشم حامیان استکبار » شده است در حالی که قبل از انقلاب چادر مشکی اصلا چنین خاصیت و ارزشی را نداشت. بنابراین با اینکه وضع الآن شما هیچ ایراد شرعی ندارد اما اگر بخواهید جلوه و پرچمدار شکوه مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها باشید و به فرزندان عزیزتان « با اراده » و « مؤمن » بودن خود را (بدون کلام) إثبات کنید، بهتر و زیباتر اینست که دو رکعت نماز با توجه بخوانید و با تسبیح حضرت فاطمه سلام الله علیها نگاهتان را به آسمان برسانید و « زحمت بسیار سنگین چادر » (آن هم در گرمای تابستان) را مؤمنانه و صبورانه (نه به خاطر حرف این و آن) و فقط بخاطر رضایت الهی بپذیرید و صف ملائکه ای که به فرمان الهی به کمک شما خواهند آمد را در کنار خود ببینید و به احترام این افتخار و برای « تولد مجدد خودتان » جشن بگیرید. امیدوارم شما بانوان عزیز و با اراده و مؤمن، همواره شادکام و موفق و عاقب به خیر باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۶۲ ما هرچی اصرار میکنیم در نماز به همسر نازنینم اقتدا کنیم اجازه نمیده،میگه من راضی نیستم، استاد چکارش کنم؟ با سلام و احترام و عرض تبریک فراوان به مناسبت سالروز میلاد فرخنده *امام موسی کاظم* صلوات الله علیه. *رجوع به مراجع* و *إقتدا کردن در نماز،* هیچ نیازی به *اجازه* ندارد. اما این کار باید به نحوی *هنرمندانه* صورت بگیرد که حساسیت ایجاد نکند و خودش باعث ناراحتی و *کدورت* نشود. امیدوارم در این همراهی موفق باشید. 🍃واژه: کردن در نماز @dr_ghofrani2
۱۱۶۳ درخطبه غدیر، آیا بعد از اینکه متوجه شدم که میثاقی که از پیامبران گرفته شد همان ولایت امیر المومنین است که به ما رسیده و ما را هم متعهد کرده است؛ ...من وارث همان رسالت انبیاء می شوم ؟ .......آیا به همین علت است که هنوز قیاس و حسد بزرگترین مانع ظهور است ؟ سلام و صلوات و رحمت الهی بر شما و *ولادت امام موسی کاظم* صلوات الله علیه، بر شما مبارک. ۱ـ میثاقی که در غدیر خم از مسلمانان و خصوصا شیعیان گرفته شد، *تلاش برای زمینه سازی* ظهور آخرین حجت الهی است. اکنون تعداد زیادی از مردم جهان، *به خاطر تــرس از جناب کرونا* برخی موارد بهداشتی را *اطاعت و رعایت* می کنند. باید *چنان محبت و معرفت و عشقی* در *مردم جهان* (یا حداقل در مسلمانان و خصوصا شیعیان) پدید آید که *مشتاقانه* بخواهند از *عقل و وحی و حق* در تمام ابعاد زندگی، *اطاعت* کنند: *حتی تسکنه أرضک طـــــوعا* ۲ـ أحسنت به شما، *حسادت به أولیاء منصوب الهی* ، *حسادت به امام خمینی و امام خامنه ای ها* مهمترین مانع ظهور است. خداوند ما و شما و جمیع مؤمنین را در *آماده شدن درونی* و در *زمینه سازی بیرونی* ظهور موفق فرماید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۶۴ سلام و عرض ادب و تبریکات فراوان به استاد و دوستان قرآنی آیا تمام پیامبران الهی عصمت دارند؟ سلام و رحمت و برکات الهی بر شما و این میلاد نورانی بر شما مبارک باشد. تمام أنبیاء و مرسلین و أولیاء الهی، عاقلانه و مؤمنانه، *دائما مراقب* خطورات ذهنی و گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خود بوده اند تا *هیچ خطا و گناهی* را مرتکب نشوند. لذا از *مراقبت خاص الهی* هم برخوردار بوده و در *زمان خودشان* از تمام مردم، *بهتر و پاک تر و سالم تر* و *قابل اعتماد و اطمینا* بودند. اما چون خود آن بزرگواران، مراتب داشتند لذا *عصمتشان نیز، مراتب* داشته است که *بالاترین* آن برای *چهارده معصوم* صلوات الله علیهم ظهور پیدا کرده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۶۵ ۱ـ اصل *ساده زیستی* در اسلام چیه؟ اون ساده زیستی و دوری از تجملاتی که حضرت آقا میگن یعنی چی؟ ۲ـ اگر خدا وسعت مال بده به کسی، اون فرد باید چطور زندگی کنه؟ در حدی که داره؟ یا در حد قشر ضعیف جامعه؟ ظاهر زندگی‌ش باید چطور باشه؟ چطور میشه کسی در حین این که از نظر مالی تامین باشه، گرفتار دنیا نشه و اون مال وبال گردنش نباشه؟ ۱ـ احتمالا *ساده زیستی* یعنی به نحوی زندگی کنیم که: اولا: از *مسافر* بودن و *در حال آزمایش* بودن *خودمان* و *فانی بودن* تمام چیزهایی که در اطرافمان هست *غافل* نشویم و *وظائفمان* و *آخرتمان* را فراموش نکنیم. ثانیا: خود و همسر و فرزندانمان را با دیگران، هرگز با دیگران *مقایسه* نکنیم و هیچ *چشم و همچشمی* نداشته باشیم و دنبال *رقابت* با دیگران نباشیم و *حسرت* دیگران را نخوریم. ثالثا: به نحوی زندگی کنیم که: بستگان و دوستان و همسایگانمان هم، *حسرت* ما را نخورند و ما را *برتر* از خودشان نبینند و به *رقابت* با ما کشیده نشوند. رابعا: در *خریدهای* روزانه و ماهانه و سالانه و جزئی و کلی و *أثاثیه و لوازم* مورد نیازمان، نسبت به *حمایت* از *تولید داخلی* و *تقویت اقتصاد ملی* و *رعایت حلال و حرام،* خودمان را *متعهد* بدانیم و *اساس* زندگی را فدای *أثاثیه* آن نکنیم. ۲ـ مؤمن، اولا: باید از نظر پوشش و تغذیه و لوازم منزل و پذیرایی از مهمانان و تفریحات و مسافرتهای خود، *شأن* خودش را *عاقلانه* حفظ و *مؤمنانه* از *اسراف و تبذیر و افراط و تفریط* هم پرهیز کند. ثانیا: اگر مؤمن، *فانی بودن ثروت* خود و *امانت الهی بودن* آن را بفهمد و باور کند که *بخشی از درآمد و ثروت* او، *حق سائل و محروم* است حتما تلاش می کند ثروتش را با *انفاق* و *صدقات، هبه، جود و سخاوت* و *قرض دادن به خدا،* به *سهام و سرمایه ماندگار آخرتی* تبدیل کند. زیرا *هر قدر فاصله طبقاتی* میان او و مردم *کمتر* باشد قطعا *أمنیت و رضایت و آرامش* خود او و افراد آن جامعه، *بیشتر* خواهد بود. ثالثا: مؤمن باید *خمس و زکات* خود را به درستی و به موقع و به همان جائی که قرآن و اسلام مشخص کرده بپردازد تا ثروت و عمرش، *برکت* پیدا کنند. 🍃واژه: زیستی @dr_ghofrani2
۱۱۶۷ افرادی که به هر دلیل امکان ازدواج پیدا نمی کنند،(اگر چه که تمایل به ازدواج دارند) مانند حضرت معصومه،شکر را به معنای واقعی انجام نداده اند؟ احتمالا دختران سرشار از متانت و نجابت امام کاظم صلوات الله علیه، در « اعتراض به زندانی شدنهای پی در پی امام زمانشان » و « به خاطر جواب رد دادن به خواستگاران فاسد درباری » و « اطاعت از حکم ثانوی » با اینکه راغب به ازدواج بودند اما از « نکاح »، موقتا خودداری کردند. اما بلافاصله پس از تغییر فضای سیاسی جامعه و « استقرار امام هشتم صلوات الله علیه در مرو »، تمام دختران، از مسیرهای مختلف « عازم ایران شدند » تا از امام زمانشان، مجوز ازدواج بگیرند که در میان راه، مسموم (و شاید بیمار) و شهید شدند. البته باید توجه داشت که آن نورچشمی های حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها، هیچگاه نسبت به نکاح، « بی رغبت » نبودند. اما دختران و بانوان به ظاهر مذهبی زیادی، بر مبنای رؤیاها و خیالبافیها و هوسها و علاقه های آتشین غیر عقلانی و یا برای رهایی از دست والدین، و یا به عشق مادر شدن و « بچه داری »، و یا اینکه با جیب شوهر به « خودآرایی و گردش و مسافرت و خوشگذرانی » بگذرانند یا به اهداف دیگر برسند ازدواج می کنند. اما متأسفانه خیلی از آنها « کمترین رغبــتی به نـــــکاح و همســرداری و ازدواج اسلامی » ندارند. از نشانه های روشن و إثبات کننده این « ادعا » اینکه « بیشترین طلاقها »، (بر خلاف نظر قرآن) به تقاضایِ « زنانِ » به ظاهر مذهبی (با داشتن یک یا چند فرزند) صورت می گیرد. و آنها « یکی از علل مهم » تقاضای طلاق خود را « مراقبت از فرزندان و تربیت آنها » اعلام می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۶۸ باسلام وتبریک این ایام استاد اگه نهج البلاغه یا صحیفه سجادیه یا دعاهای دیگه رو فقط معنیشو بخونیم مشکلی داره یا باید حتما خود عربیش هم خونده بشه؟ سلام و رحمت الهی بر شما. خیر اشکالی ندارد اما چون هیچ زبانی نمی تواند *تمام مفاهیم و ظرافت و لطافت* واژه های عربی را بیان کند لذا *هیچ ترجمه ای* تمام ابعاد و جوانب آیات و عبارت دعاها را در اختیار شما قرار نمی دهند و به تمام آن شیرینی و نورانیت آنها دست پیدا نمی کنید. بنابراین خوب است همینطور که ترجمه ها را می خوانید به متن عربی آنها هم گوشه چشمی داشته باشید. 🍃واژه: را میشه به عربی نخووند @dr_ghofrani2
۱۱۶۹ شوهری که......و مرتب زن را تحقیر می کند، باید سکوت کرد؟ به نظر می رسد شما در *سه زمینه* باید تلاش کنید: ۱ـ باید با *خوشناسی* به شناخت روشنی از *کرامت و عظمت و مقام گرانقدر زن* دست پیدا کنید. اگر *قداست* زن را بفهمید اولا: تحت تأثیر هیچ توهین و تحقیری قرار نمی گیرید. ثانیا: نیازمند تشویق دیگران هم نخواهید بود. زیرا: *لایق ستایش، محتاج ستایش نیست.* ۲ـ باید بکوشید مواضع قرآن و اسلام درباره زن را به درستی بفهمید تا بدانید که بیشتر مطالبی که درباره زن در جامعه رواج دارد إلقائات غلط جاهلان و دشمنان است. ۳ـ باید با تقویت *هنر زن بودن* و *هنر هدایت نامحسوس* خودتان، بتوانید *غیر مستقیم* نگاه همسر محترمتان را هم إصلاح کنید. امیدوارم در هر سه زمینه موفق باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۷۰ استاد قدرت بیان داشتن بمعنی دقیق کلمه یعنی چی؟ « بیــان » یعنی: هر نوع « روشنگری »،« ابهام زدایی »،« از بین بردن شک و تردید »،« وضوح »، « شفافیت »،« فراهم آوردن شرائط رشد، شکفتگی، شکوفایی، فلق، هدایت »، « بروز و ظهور منطقی » و « کم کردن فاصله تا حقیقت »، « بیان یعنی: عبد خدا شدن و صبورانه کار خدایی کردن: ثُمَّ إِنَّ عَلَيْــنا بَيانَــــهُ « بهیمه »، هر روزش « مثل » دیروز اوست، اما انسانی که « بیان » دارد، « با حال » و در مسیر « أحسن الحال » است. یعنی: « هر روزش » بهتر، روشن تر، واضح تر، شفاف تر، زلال تر، منطقی تر و برهان و حجتش بیشتر از « دیروز » اوست. لطفا « تمام أعضاء گروه » به « هر بهانه ای »، (در این گروه یا هر جای دیگری) « بیـــانِ مستدل و مستند حـــق » را زیاد « تمریـــن » کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۱۷۱ لطفا آیه ۱۷۸ سوره بقره را تبیین بفرمایید مگر کشتن انسان (زن ومرد و آزاد و برده ) چه تفاوتی باهم دارند که حتما زن در برابر زن، برده در برابر برده، آزاد در برابر آزاد باید قصاص شود .... در باب اقتصاد خانواده ارث مرد دو برابر زن در اسلام قرار داده شده است. (چرا) برای دیه هم همین حکم مطرح شده؟ .... چه تفاوتی بین زن و مرد و آزاد و برده هست؟ همه انسانند و با اختیار خود زن و مرد یا آزاد و برده نشدند؟ ..... در ساختار بدن زن و مرد چه تفاوتی وجود دارد که دیه آن بیشتر هست؟ آیا در نظام اسلام ارزش و تاثیر مرد در خانواده و جامعه بیشتر هست تا زن؟ ۱ـ اینکه (برای همیشه) فرمودید: *ارث مرد، دو برابر* است، *درست* نیست. ۲ـ ظاهرا معنی اینکه *دیه مرد دو برابر است* هم اصلا برایتان روشن نیست. ۳ـ اینکه می پندارید *ساختار بدن زن و مرد، هیچ فرقی (تفاوت) با هم ندارند،* تصور درستی نیست. ۴ـ حتما به این نکته توجه کنید که: *تمـــام* افرادی که با *اطلاعات ناقص و غلط* خود به این موارد بالا *إعتراض* دارند و به خیال خود می خواهند از *مقام برده* و *مقام زن* و *حقوق بشر* دفاع کنند، خودشان در ساده ترین مسائل، حاضر نیستند خودشان را (از نظر مدرک، ثروت، محل سکونت، داشتن خودرو، مسافرتهای داخلی و خارجی و ...) با برخی از بستگان یا دوستان یا همسایگان خود و یا عموم مردم (عوام)، *هم تراز* قرار دهند. و اگر خدای ناکرده دیگران، این *معترضین و مدافعین مقام زن و برده* را در *ردیف* دیگران قرار دهند، به شدت ناراحت و عصبانی می شوند. ضمنا *تمام* این *افراد تحصیلکرده معترض و طرفدار حقوق بشر و زن و برده،* همانهایی هستند که به *تمام مردم* با عباراتی مثل: *دهاتی* و *بی شناسنامه* و *سفیه* و *عوام کالأنعام* بارها و بارها توهین می کنند: (بقره/۱۳) ۵ـ لطفا ابتدا برای خودتان و بعد برای من روشن کنید آیا احتمال می دهید که: آیاتی مثل آیه ۱۷۸ بقره، اصلا از *جانب خداوند نیستند.* یا: *احتمالا این آیات توسط پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله یا سایرین، تحریف و یا کم و زیاد شده اند.* یا: *از جانب خدا بودن و تحریف و کم و زیاد نشدن آن را قبول دارید، اما آنها را معقول و منطقی و عالمانه و حکیمانه و عادلانه نمی بینید.* یا *می خواهید حکمت وضع چنین احکامی را بدانید و بفهمید.* هر چند که به احتمال زیاد منظور شما همین *مورد آخر* است اما بهتر است خودتان آن را بفرمائید. ممنون. 🍃واژه: ۱۷۸ @dr_ghofrani2