eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۲۲۰ استاد اینکه نباید عقل رو ناقص دونست و بهش اهانت کرد برای همه انسانهاست یا فقط مردها؟ منظورم اینه اینکه میگن زن ها ناقص العقل هستن و فرمایش امام علی هست حقیقت داره؟ ۱ـ تمام والدین و خصوصا أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه می دانند که : *عقل در دختران* حداقل *شش سال* زودتر از پسرها فعال می شود. ۲ـ در تمام جهان و در تمام تاریخ، *عقل عملی* بانوان بسیار بیشتر بوده و می باشد. (لذا شرارت و رذالت و خباثت و دنائت و برخی رذائل دیگر در آنها کمتر دیده می شود.) ۳ـ *دختر أمیر المؤمنین صلوات الله علیهما* بانوی بزرگوار کربلاء حضرت زینب کبری سلام الله علیها، به *عقیله* بنی هاشم، *مشهور* بودند. ۴ـ بانوان در *تمامیت عقل* خود هیچ *نقصی* ندارند (چون اگر نقص داشتند، *تکلیف نداشتند) اما ظاهرا برای *کمال عقل* خود لازم است به *جهاد همسرداری* بپردازد. (مثل پزشکی که تا به درمان بیماران نپردازد پزشک بودنش تأئید نمی شود.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۲۱ آیا بنابر ایه ۱۷۰/ اعراف علت فقه قلب به تعبیر شما عقل است؟ آیا بنابر فرمایش شما بین قلب مرد و خودش خداوند نام الله را قرار داده است. .....ارتباط عقل با نام الله را شما چه می دانید ۱ـ پرسشتان خیلی برایم روشن نیست. اما قلب برای اینکه بتواند *تفقه* کند باید بتواند *تعقل* کند. پس قلب، مرکز *تعقل و تفقه* است: *لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها* (حج/۴۶) ۲ـ ظاهرا *عقل* اولین و مطیع ترین *مخلوق* و *بالاترین تجلی ذات أقدس الهی* و به عبارتی *صادر اول* است که در وجود مقدس خاتم أنبیاء حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله، *ظهور* دارد. اما علم و معرفت من در حدی نیست که درباره *رابطه عقل و قلب و ذات أقدس الهی* حرفی بزنم. الله أعلم 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۲۲ 📌همراه با نظرات شما بدرستيكه خداوند تبارك و تعالى قرار داد قلوب ائمه (عليهم السّلام) را مكان و محلى براى اراده‌اش، و هنگامى كه خدا چيزى را بخواهد، آنها نيز مى‌خواهند، و هو قوله‌ «وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ».جلد ۱۴ تفسیر اثنی عشری ص۸۰ و ۸۱ 📌همراه با نظرات استاد بدرستيكه *خداوند* تبارك و تعالى *قرار داد قلوب ائمه* (عليهم السّلام) را مكان و *محلى براى اراده‌اش* این عبارت نورانی، می تواند پاسخ پرسش قبلی شما را (در ارتباط با یحول بین المرء و قلبه) روشن کند. 🍃واژه: بین المرء و قلبه @dr_ghofrani2
۱۲۲۳ ۱۲۱۹ تعریفی که از واژه "رحمن" میدونم کثیرالرحمه است ارتباط رحمانیت خدا و مشکل داشتن بعضیا با این رحمن رو متوجه نشدم چرا باید این جوری باشه؟ گمان نمی کنم *رحمن* به معنی *کثیر الرحمه* باشد و این چیزی نیست که با شیطنت شیطان تعارض داشته باشد. لطفا توضیح بیشتر را در کانال *تسبیح۱* و در مبحث *زندگی از منظر سوره الرحمن* جستجو کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۲۴ *السلامُ عَلی الحُسَين وَ عَلی عليِّ بن الحُسَين وَ عَلی اَولادِ الحُسَین وَ عَلی اَصحابِ الحُسَین؛* و سلام و صلوات و برکات الهی بر شما محبین أهل البیت صلوات الله علیهم در گروه *هشتمین* صبحانه *موکب اربعینی* ما اینست که: لطفا بفرمائید: آیا این درست است که: *جهان* را به *جاندار و بی جان* تقسیم کنیم؟ *حی علی الحیاه* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۲۵ ۱۲۲۴ با سلام و احترام و تشکر فراوان از شما سرورانی که به *هشتمین* پرسش، *پاسخ های بسیار خوبی* دادید. *هشتمین* پرسش این بود: *آیا درست است که جهان را به جاندار و بی جان تقسیم کنیم؟* پاسخ خیلی روشن است، زیرا *آیات* خدای *حی و زنده* حتما *زنده* هستند. یعنی: وقتی می دانیم که *تمام عناصر جهان،* جلوه اراده *حی قیوم* اند پس *همه عناصر آن* (مثل عصای حضرت موسی علیه السلام) حتما سهمی از *حیات* دارند تا بتوانند از فرامین الهی، *اطاعت* و او را *تسبیح* کنند و در موقع لازم، *کاری را انجام دهند* یا هر چه را *شنیده اند* و کارهایی که *دیده اند* را *گزارش* کنند: *أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها * يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها* البته از *أعلی علیین* تا *اسفل سافلین،* بر اساس *قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق* هر عنصری، این *حیات، مراتب* دارد. لذا حضرت موسی علیه السلام به فرعون فرمود: *رَبُّنَا الَّذي أَعْطى‏ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى‏* یعنی خداوند هر مخلوقی را که می آفریند، هدایتش هم می کند و همین هدایت، *دلیلی بر داشتن حیات* است. البته *بالاترین درجه حیات* برای *انسان کامل* است که *مظهر تمام أسماء و صفات الهی* است. به عبارت دیگر، یکی از خصوصیات *انسان کامل* اینست که *تمام جهان را یک ارگانیسم زنده، شنوا، بینا، با شعور و پویا* می بیند لذا با *تمام عناصر جهان* در ارتباط است و به *نمایندگی* از خداوند *حی قیوم* از *انرژی* تمام آنها بهره مند می شود: إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَ *آتَيْنَاهُ مِن كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا* لذا تا چنین فردی *اراده* کند، *تخت بلقیس،* برایش از *یمن تا فلسطین* را در *یک چشم به هم زدن،* طی می کند. پس وقتی انسان با *ایمان موحدانه* وارد *حیات طیبه* می شود، در *تماس با هر چیزی* و در *مواجهه با هر حادثه ظاهرا تلخ و شیرینی* مثل حضرت زینب کبری سلام الله علیها، نه تنها آن را *جمیل* می بیند، بلکه عمق و درجات *ایمانش* بیشتر هم می شود: *فَزادَهُمْ إيماناً* + *إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً* او با هر *عمل عاقلانه و شایسته ای* در *اقیانوس بیکرانه حیات و زندگی پاک،* بیشتر غواصی می کند و از *گستره حیات و معرفت و لطف و محبت* خود، بیشتر لذت می برد: مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ *وَ هُوَ مُؤْمِنٌ* ، *فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً* *مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَلَهُ جَزَاء الْحُسْنَى وَ *سَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْــــرِنَا يُسْرًا* خدایا؛ به عظمت نام *سید و سرور و سالار شهیدان* چنین *نگاه و ایمانی* را روزی ما قرار ده. آمین یا رب العالمین. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۲۶ امروز « تاسوعای حسینی » است. از خداوند بخواهیم به احترام نام « حضرت اباالفضل العباس » به ما توفیق دهد از « هوای نفسمان که دشمن ترین دشمن ماست » امروز و امشب را مهلت بگیریم و مثل اصحاب امام حسین صلوات الله علیه خودمان را با: ۱ـ « قرآنی » که عقلانیت، بصیرت و معرفتِ انقلابی و « تعهّد و وظیفه‌شناسی و اخلاق و روش زندگی » ما را متحول کند و از انواع ظلمات برهاند و در مسائل اعتقادی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی به اوج روشنایی برساند، ۲ـ و با « نمازی » که در « قلبمان » بنشیند و گفتار و رفتار و اخلاق ما را رو به « قبله‌ » کند و از هر « غفلت، جهالت، خودخواهی، گناه، فحشاء، منکر، فسق، فجور و رذالتی » برهاند، ۳ـ و با « دعائی » که « نگاه زمینی » ما را آسمانی کند و « محبوبیتِ و دلبستگی و وابستگی و اسارت دنیا » را از « قلب » ما بیرون ببرد و تمام « رفتار و گفتار » ما را « ورداَ واحداً » کند ... خودمان را به « بالاترین اتساع و انشراح و وسعت معرفتی و ظرفیت و مقاومت » برسانیم و مثل اصحاب با بصیرت و باوفای امام حسین صلوات الله علیه با انقطاع از « دون الله » و « قبولِ ولایت و همراهی با امامت »، چنان « در حق، حل و ذوب » شویم که مثل « صفر » کنار « یک »،« عاشر » و « عاشورایی » شده و « امت مقام و پایدار » را بسازیم تا در معرکه نابرابر و پُر از جذابیتهای کاذب و دنائت، خباثت، شرارت و رذالتِ عاشورای هر روز دنیا، از « عقل و وحی » و « امام زمانمان » عجل الله تعالی فرجه الشریف، زاویه و فاصله پیدا نکنیم و از « سنخیت و همراهی و مأمومیت » با « نایب منصوبشان » باز نمانیم و از هر گونه شک و تردید و لغزش و انحراف و ریزشی در امان بمانیم و « مقاوم و متحد »، شرائط ظهور آخرین حجت الهی را فراهم آوریم. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۲۷ امام حسین صلوات الله علیه چه کردند که « فقط نهم و دهم محرم » به « تاسوعاء » و « عاشوراء » تبدیل شد؟ پاسخ: "تاسوعا و عاشورا" تا پیش از محرم سال ۶۱ هجری به کار نرفته بود، و از آن سال به بعد استعمال شد و تنها برای روز نهم و دهم محرم استفاده می شود، نه هیچ روز و ماه دیگری از سال. با اینکه تاسوعا و عاشورا برای روز نهم و دهم به کار رفته و شباهتی بین لغت تاسوعا و تسع، عاشورا و عشر هست؛ اما تاسوعا و عاشورا ربطی به سلسله اعداد ندارد. تاسوعا یعنی اتساع: شرح صدر و گشودگی سینه برای بیشترین درک و دریافت (از امام) و عاشورا یعنی معاشرت: بالاترین میزان معاشرت و همراهی (با امام)، امام خواهی و دلیل اینکه امام حسین علیه السلام روز نهم، یک روز دیگر مهلت خواستند، نه به این دلیل که خودشان نماز و قرآن بیشتری بخوانند (چه آنکه ایشان خود قرآن ناطق بودند)، بلکه به خاطر این بود که یاران ایشان به بالاترین حد از یاری و همراهی امام خویش برسند، و آن شب خبر شهادت همه یاران را به ایشان دادند و اتمام حجت کرده و خواستند که تنها کسانی که با آگاهی کامل خواهان ماندن هستند، افراد خالص، فردا به میدان بروند. عاشورا، مولودِ تاسوعاست و تاسوعا، سازنده عاشوراست. تا آن اتساع و گشودگی صدر در یاران امام حاصل نمیشد، عاشورا و همراهی و از خودگذشتگی عاشورا محقق نمیشد. اتساع تاسوعا با چیست؟ با: « قرآن و نماز و دعا » ۱ـ « قرآنی » که عقلانیت، بصیرت و معرفتِ انقلابی و « تعهّد و وظیفه‌شناسی و اخلاق » را رُشد دهد و شخص را از انواع ظلمات برهاند و به اوج روشنایی در ابعاد مختلف زندگی برساند. ۲ـ « نمازی » که با « قبله‌نما و قبولِ امامِ منصوب » و « دست شستن از هر فحشاء و منکری » همراه باشد. ۳ـ « دعائی » که « نگاه زمینی » را آسمانی کند و « محبوبیتِ و دلبستگی و وابستگی و اسارت دنیا » را از « قلب » انسان کاملا خارج سازد. چنین « قرآن و نماز و دعائی »، انسان را از هر لغزش و ریزش و ذلت و رذیلت و فحشاء و منکری بیمه می‌‌کنند. امام حسین صلوات الله علیه، با همراهی « عقیله‌ی بنی هاشم » توانستند با « نماز و قرآن و دعا و مناجات »، اصحاب با بصیرت و باوفای خود را در ابتدا به بالاترین « ظرفیت » و « مقاومت » برسانند تا جایی که آنان خود را « صفر » کنار « یک » قرار دهند و « عشر » و « عاشورایی » شوند. تا آنان در معرکه نابرابر و پُر از دنائت، خباثت و رذالتِ عاشورا، لحظه ای از « امامشان » زاویه و فاصله پیدا نکنند و از « امت » خارج نشوند و « مقاوم و یکپارچه » بمانند و هیچ رفتار ذیلانه و هیچ رذیلتی از آنان سر نزند. فقط افرادی که به مقام « ۹ » برسند می توانند این عقلانیت و بصیرت و معرفت را هم داشته باشند که « صفر » کنار « یک » باشند و « ده و صد و هزار و ..... » و « امت مقام و پایدار » را محقق سازند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۲۸ *السلام علی الحسین و علی علي بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین* و سلام و عرض تسلیت این ایام تلخ و این *تاسوعای حسینی* به شما دوستداران أهل البیت در گروه *نهمین* صبحانه قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست که: لطفا تمام أعضاء محترم بیاندیشند و بفرمایند: اینکه آیه ١٢٨ سوره نساء می فرماید: *الصُّلْحُ خَيْرٌ* یعنی چه؟ و چرا در آیه ۵۴ سوره آل عمران می فرماید: *وَ اللّهُ خَيْرُ* *حی علی الصلح و الصلاح* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۲۹ ۱۲۲۸ با سلام و احترام و تسليت فاجعه عاشوراء به شما محبین و پیروان أهل البیت صلوات الله علیهم در گروه *نهمین* پرسش این بود که: چرا قرآن می فرماید: *الصلحُ خیرٌ* و می فرماید: *و اللهُ خیرٌ؟* ضمن تشکر فراوان از اظهار نظر شما عزیزان و عذرخواهی از تأخیر به خاطر قطع برق، به نظر می رسد: واژه *صلح* و کلمات هم خانواده او مثل: صالح، مصلح، صالحه، صالحات، صالحون، یصلح، یصلحون .... ، از واژه های *پر تکرار* و *بسیار مهم و کلیدی قرآن* است. پیام این دو عبارت اینست که: هر که *طالب زندگی* باشد باید *طالب صلح* باشد. زیرا *صلح،* پایه و اساس *هستی* است. صلح، یک *ترفند سیاسی یا اجتماعی* نیست بلکه *خود زندگی* است. زیرا *حیات، جلوة اتحاد و هماهنگیِ عناصر هستی* است. یعنی با اینکه *هر سلولی* در بدن انسان یا حیوان و یا گیاه، *مأموریت و کار خاصی* دارد، اما تمام سلولها در بدن هر مخلوقی، *یکدیگر را پذیرفته و با هم در صلح* اند تا آن مخلوق، *سالم* بماند. پس *صلح،* یک *قرارداد ذهنی* نیست بلکه از جنس *هستی* است. و *عمل صالح،* عملی است که ریشه در *صلح* دارد و *جواز* ورود به *حیات طیبه* یا همان *بهشت* است: *مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً* *وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ* پس تنها *صالحین،* لیاقت و قابلیت و استحقاق این را دارند که *زمینه ساز ظهور آخرین حجت الهی* و *وارث* تمام زمین باشند: *أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ* و تنها *صالحات* می توانند *پاسدار ارزشهایی* باشند که *خداوند خواهان حفظ آنهاست:* *فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ* در قرآن، معمولا *ایمان* همراه با *عمل صالح* است، زیرا *ایمان بدون عمل صالح،* ایمان حقیقی *نیست.* این دو *دو بال پرواز* انسانِ مشتاق و عازمِ *ملکوت و بارگاه الهی* است. پس مؤمن حقیقی (چه زن و چه مرد و چه جوان و چه پیر)، *اهل تضاد و تفرقه و درگیری و عصبیت و خشونت* نیست بلکه در *نگاه و گفتار و رفتار* او، *نور مدارا و ملاطفت و محبت و رحمت* نمایان است. *مؤمن صالح،* مثل آب و مثل نور، *نرم و لطیف و جاری و تأثیرگذار* است: *فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ* (پس با عنایت الهى با آنها *نرمخو* شدى که اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از اطرافِ تو *پراكنده* مى‏شدند...) پس وقتی قرآن می فرماید: *الصلح خیرٌ* و در چند جا می فرماید: *و اللهُ خیرٌ* یعنی: *صلح،* (در تمام روابط زناشویی، خانوادگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی ...) *بهترین و تنها راه* پیدایش *خانواده موفق و پویا* و *امت پیشتار و کوشا* و *تنها راه تقرب* به بارگاه *ذات أقدس الهی* است. لذا با اینکه عمر سعد ملعون، برای *ابراز خوش خدمتی* به ابن زیاد ملعون، *اولین تیر* را به سمت خیمه گاه امام حسین صلوات الله علیه پرتاب کرد، اما امام، بلافاصله حضرت أبالفضل را مأمور کردند تا *پرچم صلح* را برافرازد و حتی *یک شب* جنگ را به *تأخیر* اندازد و به عالم اعلام کند که *مسلمان، تشنة جنگ غیر مجاز نیست* و شاید با همین تأخیر، یک نفر از *خواب غفلت و جهالت و عصبیت* بیدار و زنده شود و از *سپاه ظالمین و ناکثین و قاسطین و مارقین* رهایی پیدا کند و به *صالحین* بپیوندد..... و خلاصه اینکه *صلح* مقدمه و شرط تحقق *سلم و سلامتی* است و فقط *مؤمنین صالح، قلب سالم* دارند. و اگر تا امروز عزاداریهای ما، ما را با *مکتب نورانی امام حسین* صلوات الله علیه آشنا کرده باشد، باید (زن و مرد، پیر و جوان) با ایشان *پیمان* ببندیم و به ایشان عرض کنیم: يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ؛ *إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ* وَ *حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ* إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. ای آقای من؛ من تا قيامت در صلح و سلمم با هر كه با شما در صلح و سلم است و در جنگ و جهادم با هر كه با شما در جنگ باشد... ای خدا و خالق حسین، به آبروی این نورچشمی حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها، کمکمان کن تا از *مؤمنین* و *صالحین* و *صالحات* باشیم. آمین یا رب العالمین. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۳۰ با سلام به شما أعضاء محترم و عزادار گروه. خداوند به همه شماها که در این عزاداری شرکت کردید و کوشیدید پیام قیام امام حسین صلوات الله علیه و اصحاب باوفای ایشان را بفهمید و خود را تحت ولایتشان قرار دهید و از دشمنان دیروز و امروزشان بیزاری بجوئید و آن پیام را در خانواده و محیط خود زنده نگهدارید، أجر دهد و أجرتان را شفاعت آن امام عزیز قرار دهد. اما لازم است یاد کنیم مثل امشبی را که شاید سخت ترین شب زندگی پر حادثة حضرت زینب کبری سلام الله علیها بوده است. مثل امشبی، آن « عقیله بنی هاشم » با چه صبر و درایتی، دختران ماتم زده و بانوان داغدیده و برخی آسیب دیده را و وجود امام زمانش حضرت سجاد صلوات الله علیه و وجود امام باقر صلوات الله علیه را در میان آن همه مزدوران مسلمان نمای وقیح و رذل و شرور و پستی که حتی بر پیکر بی جان شهیدان جسارت کردند و از هیچ دنائت و خباثتی نسبت به اسیران خودداری نکردند، آن بانوی رنجدیده باید حفاظت و مراقبت و مدیریت می فرمودند. آن بانوی عاقل و مؤمن و صبور، عظمت وجودی زن را به نمایش گذارد و از فردای آن روز تلخ و با وجود موذیانه ترین روشهایی که برای سرپوش گذاردن بر این فاجعه ابراز شد، آن عقیله بنی هاشم توانست « پیامرسان » حادثة کربلاء باشد و حماسه ی عاشورائیان را هنرمندانه برای همیشه در تاریخ ثبت کند. از همه اینها مهمتر اینکه امام حسین صلوات الله علیه در آخرین دیدار و وداع با این بانوی بزرگ به ایشان فرمودند: لا تنسيني في صلاه الليل. در نماز شبت مرا فراموش مکن. یعنی پس از حوادث بسیار سخت و فجایع تلخ امروز و خباثتهایی که مثل عصر امروز و امشبی رخ داد، آن نورچشمی حضرت زهرای أطهر سلام الله علیهما، « نماز شبش » را ترک نکرد. چقدر ایشان خشنود خواهند شد اگر ما هم تلاش کنیم بیش از پیش در نمازهای روز و شبمان بیشتر دقت کنیم و برای فهم بهتر و کاربردی مفاهیم آن بیشتر بکوشیم و آنها را در زندگی اخلاقی، رفتاری، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ... خود بیشتر « إقامه » کنیم. إن شاء الله تعالی. 🍃واژه: بنی هاشم @dr_ghofrani2
۱۲۳۱ با سلام و احترام به شما حاضرین گروه امیدوارم عزاداریهای ما و شما مورد قبول درگاه الهی واقع شده باشد و به برکت آن، از *مکتب نورانی امام حسین* صلوات الله علیه و *اولاد و اصحاب والامقام* ایشان درسها و عبرتهای مفیدی را گرفته باشیم و إن شاء الله تعالی سبک زندگی ما و شما، به *أهل البیت* صلوات الله علیهم، *شباهت بیشتری* پیدا کند. *دهمین* صبحانه *موکب اربعینی* ما اینست که: لطفا بفرمائید *پیام مهم* این کریمه قرآن چیست: *وَ تَراهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ وَ هُمْ لا يُبْصِرُونَ* (اعراف/۱۹۸) و چگونه به استناد این آیه می توان إثبات کرد که *افراد حاضر در کربلاء سال ۶۱ هجری* و در *عاشورای هر روز زندگی،* حتما *دو نوع نگاه* دارند؟ *حی علی البصیره* 🍃واژه: ۱۹۸ @dr_ghofrani2