تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۶۱ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *ب
#قطرات_بارانی_۱۳۶۸
📌همراه با نظرات شما
سلام خدمت استاد ارجمند
شهرنشینی، آن هم شهرهای بزرگ و کلانشهرها، قطعا بر خلق و خوی انسان ها اثر می گذارد و آنها را به سمت و سوی قالب ها و کلیشه هایی می برد که ساخته قدرتمندان سلطه جوی زمینی است، در همه امور زندگی از خوردن و پوشیدن گرفته تا مراسم و آداب و ... .
ابن خلدون مورخ و جامعه شناس شهیر مسلمان هم قرنها قبل برفساد و تباهی که زندگی و تمدن شهری برای انسانها به ارمغان می آورد، تأکید کرده است.
اما بنظرم انبیاء الهی و خاصه حضرت ختمی مرتبت صلوات الله و سلام الله علیه مبعوث و مأمور شدند که به آدمیان بیاموزند شرایط و مقتضیات را مطابق اصول و مبانی عقلی، اخلاقی و دینی و در خدمت این اصول بگیرند، نه اینکه خود به رنگ شرایط و درون قالب های جعلی درآیند. البته که در بطن تمدن شهری پرتلاطم خیلی سخت است انسان الهی و رها از قید و بندهای ساخته و پرداخته جماعت ملأ و منرف و مستکبر بودن، ولی قطعا ارزش این نوع بودن و این گونه انسان خیلی بیشتر است از آن فرد روستایی و عشایری که بیشتر تحت تأثیر محیط ساده و بی پیرایه زندگی به سلامت و صلاح گراییده است.
بنظرم انسان کاملی که در مقام خلیفة الله است و یا نزدیک به این مرتبه، باید در بطن همین تمدن پیچیده شهری ظهور و تجلی یابد، کما اینکه مرد بزرگی چون امام خمینی(ره) و قائد عظیم الشأن امروزمان امام خامنه ای و بسا انسان های ممتاز و برگزیده در روزگار ما در شمار همین انسان های کامل محسوب می شوند که نه تنها از زندگی شهری گریزان نبوده اند، بلکه با حضور سنجیده و قدرتمندانه خود در همین محیط های شهری، توانسته اند در سبک و سیاق زندگی شهری تغییرات و تحولاتی بنیادین ایجاد کنند که در طول زمان بر کل تمدن بشری که عمدتا هم در شهرها شکل گرفته، تأثیر مهم و مشهودی گذاشته و خواهند گذاشت، ان شاءالله.
تلاش و مجاهدت ما انسانهای معمولی هم قطعا با الگو کرفتن از همین اسوه ها باید باشد وقتی که ناگزیر شهرنشین هستیم.
🍃واژه: #خودباختگی
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۶۸ 📌همراه با نظرات شما سلام خدمت استاد ارجمند شهرنشینی، آن هم شهرهای بزرگ و کلانش
#قطرات_بارانی_۱۳۶۹
📌همراه با نظرات استاد
سلام و صلوات و برکات الهی بر شما بانوی فرهیخته؛
نکات منطقی و زیبایی را فرمودید.
پس انسان همواره و در هر شرائطی باید *عاقل و مؤمن* باشد و *هرگز* و در هیچ زمینه ای از زندگیش را نباید خود را با *مخلوق* تنظیم کند و نباید از *تهدیدات بشر مثل خود* بترسد.
انسان عاقل و مؤمن، نباید از *إلقائات روانشناسان دست پرورده استکبار* بترسد، نباید از *تلقینات جامعه شناسان جاهل و حقوقدانان خائن و دست پرورده استکبار* بترسد، نباید از *نظریات فسادأنگیز اقتصادانان مزدور استکبار و مدافع بانکها و سرمایه داری* بترسد،
پس انسان عاقل و مؤمن، هرگز نباید از *نظرات غیر علمی بهداشت جهانی* (و أذناب جاهل و خائن داخلی آنها) درباره *ویروسی که خودشان به مردم تحمیل کرده اند* و جامعه جهانی را برای *خرید واکسنها و داروهای خطرناک خود آماده می کنند،* بترسد.
یعنی نباید خودش را با *نظرات غیر علمی و مضر* مراکز *آمریکایی و استکباری* تنظیم کند.
پس انسان عاقل و مؤمن، (باسواد یا بی سواد) باید *در هر زمینه ای و در هر شرائطی* خودش را فقط و فقط و فقط با *تعالیم خالق* خودش و احکام *آفریننده جهان* و *بیانات حیاتبخش سفیران او* تنظیم کند و فقط از *ترس* و غضب او *بترسد.* اما آیا افراد تحصیلکرده امروز ما، *کمترین اطلاعات درستی* از *تعالیم الهی* در زمینه های مختلف زندگی و از *طب اسلامی* ، *اقتصاد اسلامی* حتی از: ازدواج *اسلامی* ،،، دارند؟
🍃واژه: #انسان_عاقل_و_مؤمن
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۳۷۰
#پرسش
گرفتاری هایی که امام اسیر آن بوده چیست و کشته اشک روان یعنی چه؟
اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ؟ وَ قَتیلِ الْعَبَراتِ؟
* سلام بر آنکه به گرفتاریها اسیر بود و کشته اشکِ روان شد.
#پاسخ
در باب معنای دقیق این *دو واژه* با اینکه از افراد زیادی پرسیده ام اما خیلی برایم روشن نشده و چیزی برای گفتن ندارم.
اما احتمالا: *همین گرفتاریهایی که امروز برای نایب منصوب سفیر الهی* مطرح است صدها برابرش، برای آن *امام نازنین* مطرح بوده است.
این همه *غفلت، جهالت، از خودبیگانگی، ضلالت، ریزش، تحجر، افراطی گری، وادادگی، بیگانه پرستی، نفاق، خیانت، دروغگویی، فریبکاری، دنیاطلبی، دلال بازی، قدرت طلبی، حرص، حسادت، کینه توزی، لجاجت، عناد، عداوت، اختلاس، زمین خواری، تجاوز به بیت المال، ....* که امروز جامعه را آلوده کرده است، در آن زمان هم خیلی بیشتر و شاید *پنهان تر* بوده که آن امام عزیز را أذیت می کرده است.
و شاید خلاصه این دو واژه این باشد که:
*يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ* وَ *لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ*
🍃واژه: #اسیرِ_الْکُرُباتِ #قَتیلِ_الْعَبَراتِ
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۳۷۱
#پرسش
در زیارت اربعین ضمیر (هم) فالعنهم لعنا وبیلا... به چه کسانی برمیگردد؟
#پاسخ
در *اولین تشهد* زیارت اربعین، باید عرض می کردیم که:
ای خدا؛ امام حسین صلواتک علیه، برای این قیام کرد که: *لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ*
بنـــدگان تو را از (گردابِ) جهالت و نادانى و سرگردانى (در وادى) گمراهى برهاند،
*کدام بندگان؟*
همان افراد با سواد و مذهبی و *معتقد* اما *بی ایمان* (و عهدشکنی) که: همدست شدند علیه او با افرادی که: ۱ـ غَرَّتْهُ الدُّنْیا، ۲ـ وَ باعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى، ۳ـ وَ شَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ، ۴ـ وَ تَغَطْرَسَ، ۵ـ وَ تَرَدّى فى هَواهُ، ۶ـ وَ اَسْخَطَکَ وَ اَسْخَطَ نَبِیَّکَ، ۷ـ وَ اَطــاعَ مِنْ عِبادِکَ: اَهْلَ ۱ـ الشِّقاقِ، ۲ـ وَ النِّفاقِ، ۳ـ وَ حَمَلَةَ الاْوْزارِ، ۴ـ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ
اَللّهُمَّ؛ پس این *مردم معتقد و به ظاهر مذهبی اما بی ایمان* را لعنت و مجازات کن: فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَ عَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً،
پس برای اینکه ترکش این *لعن و نفرین و مجازات* شامل ما نشود، باید از *هرگونه همدستی و حمایت و اطاعت* از افرادی که با *عقل و قرآن و احکام شرعی و سفرای منصوب الهی و ولایت نائبان آنان* مخالفت دارند، خودداری کنیم و از حمایتهای قبلی خودمان از افراد منافق و خائن، استغفار و توبه کنیم.
🍃واژه: #لعنا وبیلا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۳۷۲
#پرسش
استاد بنده در برخی امور زندگی نظر خالق را نمی دانم که با توجه به شرایط خداوند از بنده چه انتظاری دارند.
#پاسخ
خوشا به حال شما که *فقط در بعضی امور زندگی* نظر خالقتان را نمی دانید.
برای رسیدن و به *عافیت و سلامت و سعادت جاودانه* چاره ای جز این نداریم که خیلی جدی، *تفکر و تدبر* فقط در تمام آیات *قرآن* را جزء *وظائف روزمره* خود قرار دهیم و این *کتاب زندگی* را برای *ثواب* و رفع *حاجات دنیوی* خود نخوانیم.
🍃واژه: #رسیدن
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۳۷۳
با سلام و احترام و با امید به اینکه این صبح عزیز و این روز جمعه بر شما اعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار* و تمام مسلمین مبارک باشد.
*بیست و چهارمین* صبحانه قرآنی *موکب أربعینی* امروز ما اینست که:
لطفا بفرمائید از این فرمایش قرآن، *چه نکات و پیامهایی* را استنباط می کنید:
*وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْــدِ قَلْبَــهُ*
*حی علی الإیمان*
🍃واژه: #ایمان
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۷۳ با سلام و احترام و با امید به اینکه این صبح عزیز و این روز جمعه بر شما اعضاء محت
#قطرات_بارانی_۱۳۷۴
سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،*
*بیست و چهارمین* پذیرایی *موکب أربعینی* ما این بود که:
پیامها و نکات *آیه ۱۱ سوره تغابن* که میفرماید: *وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ* کدامند؟
ضمن تشکر فراوان از پاسخهای خوب شما،
به نظر میرسد که این آیه، *پیامهای مهمی* دارد که چند مورد از آنها را با هم می ببنیم:
*پیام اول:* اینکه *قلب* مرکز فرماندهی *قوای مدرکه و تعقل و تفقه* و کانون تمام *توجّه* انسان است.
پس برای هر انسانی، فقط *دو مقصد* ممکن و قابل تصور است:
*مقصد اول* اینکه با *گوش و چشم* قلبش دعوت خالقش را بشنود و ببینید و به او *ایمان* آورد و با تمام « توجه* خود، دنبال تقرب به بارگاه *خالق* خود باشد: وَ مِنْهُمْ مَنْ يُؤْمِنُ بِهِ (یونس/۴۰)
*مقصد دوم* اینکه از *گوش، چشم، مجاری ادراکی و تشخیصی* خود غافل و به *خالق* خود بی إعتنا شود و اسارت *حواس، هوس و ظواهر دنیا* را بپذیرد و تمام *توجهش* دنبال *ثروت، قدرت، زینت، لذت، شهرت، شهوت و دون الله و مخلوق* باشد: *وَ مِنْهُمْ مَنْ لا يُؤْمِنُ بِهِ* (یونس/۴۰)
*پیام دوم:* اینکه فقط *قلب* افرادی که *به خدا ایمان دارند* و *عاشق ملاقات او* هستند، نیازمند *هدایت* است و *قابلیت و لیاقت و ظرفیت* هدایت و راهیابی به بارگاه او را دارد.
اما مردمی که (مانند حیوانات) به *عادتهای گفتاری و رفتاری و روزانه* خود *در زمینه ها و مشاغل مختلف زندگی* سرگرم اند و (مانند حیوانات)، *استماع عاقلانه* ندارند (و حق شنو نیستند): *وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ أَ فَأَنْتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ وَ لَوْ كانُوا لا يَعْقِلُونَ؟* و (مانند حیوانات)، *کوردل* اند و *بصیرت عاقلانه* ندارند: *وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْظُرُ إِلَيْكَ أَ فَأَنْتَ تَهْدِي الْعُمْيَ وَ لَوْ كانُوا لا يُبْصِرُونَ* و قلبشان *مسدود* شده: *خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ* یا *بیمار* است: *في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ* یا قلبشان *سخت و سنگ* شده *ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَهِيَ كَالْحِجارَةِ* و یا *قفلها* بر آن خورده: *أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها* ....
این افراد ظاهربین و سطحی نگر و دنیاطلب که هنوز *عاقل و عاشق و مشتاق ملاقات خالقشان* نشده اند و (مثل حیوانات)، هیچ *تعهدی* را هم نسبت به *خالق* خود احساس نمی کنند و قبول ندارند، آنها قطعا هیچ *نیازی هم به هدایت ندارند.*
پس خیلی واضح و منطقی است که: هر که به خدا ایمان آورد، خداوند هم او را در مسیر درست زندگی قرار می دهد و راه رسیدن به « حق » را از طریق قلبش به او می فهماند: *وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ*
*پیام سوم:* اینکه *فقط خداوند می داند* که در *قلب هر انسانی* چه می گذرد و *عشق و توجه* او به کجاست؟ و *نیاز حقیقی و قلبی* او چیست؟ *وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما في قُلُوبِكُمْ*
زیرا برخی (از خواص، در مذمت دنیا) بسیار زیبا حرف می زنند و خدا را هم بر قلبشان شاهد می گیرند در حالی که بدترین دشمنی را با حق دارند: *وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا* وَ *يُشْهِدُ اللَّهَ عَلى ما في قَلْبِهِ* وَ *هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ*
*پیام چهارم:* انسان فقط با *قلب* خود (که عرش الرحمن است)، می تواند *معیت رب* و *الله* را با خودش *بفهمد* و به او *ایمان* آورد و به مقلب القلوب، *توجه* پیدا کند و به *عبادتی صادقانه و اطاعتی مخلصانه و زندگی مفید* توفیق پیدا کند.
*پیام پنجم:* فقط *هدایت الهی* است که می تواند انسان را به *خیر و کمال و تعالی * رهبری کند و به *عافیت و سلامت و سعادت جاودانه* برساند: *إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى*
*پیام ششم:* هر هدایتی غیر از *هدایت الهی* حتما *انحراف، گمراهی و شوخی شیطان* است.
اللهم؛ *إهدنا الصراط المستقیم*
🍃واژه: #ایمان
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۳۷۵
#پرسش
استاد لطفا راهنمایی بفرمایید معنی لغات قرآنی را چگونه یاد بگیریم
#پاسخ
برای درک *مفاهیم* واژه های قرآنی، کتابهای لغت و ترجمه ها و تفاسیر می توانند کمک کنند اما کافی نیستند بلکه باید با *مباحثات گروهی* آشنا با زبان عربی و علوم قرآنی، *بیان* قرآن را درباره هر واژه بیابیم و از کتابهای معتبر مثل نهج البلاغه و صحیفه سجادیه هم برای *فهم کاربردی* هر واژه کمک بگیریم.
از ابتدای تأسیس این گروه، یکی از محورهای تلاش ما، همین *واژه شناسی قرآنی* بوده و یک محور در نکاتی هم که در *موکبهای اربعینی* مطرح می شود، همین *واژه شناسی قرآنی* است.
چه خوب می شود اگر خود شما (و هر یک از أعضاء محترم گروه) دفتری داشته باشید و *واژه هایی* را که گهگاه در ضمن مباحث مختلف مطرح می شود را در آن جمع آوری کنید.
🍃واژه: #واژه شناسی
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۳۷۶
#پرسش
لطفا میفرمائید آداب گفتگوی کلی که باهمه بشود رعایت کرد ونفوذ کلام طوری باشد که حق و شفاف و درست بگوئیم و اثر کند؟
#پاسخ
ظاهرا *هدایت دیگران* و *آدم کردن دیگران* اصلا از ما خواسته نشده و ما *فقط* باید *مراقب گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خودــــمان* باشیم.
قطعا *گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع* خود ما باید برای خودمان، روشن، عاقلانه، منطقی، مجاز و طبیعی و به عبارت بهتر، *صادقانه و موحدانه و مخلصانه* باشد، اما اینکه در دیگران *أثر* بکند یا نکند از وظائف ما نیست.
🍃واژه: #هدایت_دیگران
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۷۴ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *ب
#قطرات_بارانی_۱۳۷۷
#پرسش
در یکی از فایل های صوتی شما شنیدم که فرمودید ( و . ف. ثم )در قرآن فاصله زمانی را نشان می دهد. که واو از همه کمتر است آیا می توان گفت *بی درنگ* بعد از آنکه کسی به الله ایمان آورد خداوند قلبش را هدایت می کند ؟
#پاسخ
بله همینطور که فرمودید، چون میان دو بخش: ۱ـ *مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّه،* ۲ـ *يَهْــدِ قَلْبَــهُ* هیچکدام از حروف عطف قرار نگرفته است، پس معنی *بلافاصله* را بیان می کند.
پس به محض اینکه انسان به خداوند واقعا *ایمان* بیاورد، خداوند هم بلافاصله *قلب* او را مورد هدایت قرار می دهد.
(درست مثل *زدن کلید چراغ* است که بلافاصله همه جا روشن می شود.)
🍃واژه: #ایمان
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۳۷۸
سلام و صلوات و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،*
*بیست و پنجمین* صبحانه قرأني *موکب أربعینی* ما اینست که:
قرأن كريم در آیه ۶۰ سوره غافر می فرماید:
*... إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ*
لطفا بررسی کنید و ببینید *ترجمه درست و پیام مهم* این بخش آیه چیست؟
*حی علی العباده*
🍃واژه: #غافر_۶۰
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۳۷۹
#پرسش
مدتی است که یکی ازاقوام همسرم شوهر به ظاهرمومنی دارن ولی متاسفانه بدن .متاسفانه رذایل اخلاقی بسیارزیادی هم دارن والان خانومشون گوشی شون روچک میکنن وتذکرمیدن وهمین باعث دعوای..
#پاسخ
۱ـ لطفا به *هزار و یک دلیل* در امور دیگران *کمترین دخالتی* نداشته باشید و اجازه بدهید خودشان پیگیر حل مسائلشان باشند.
۲ـ *گوشی* هر فردی، *حریم شخصی و خصوصی* اوست و *تجسس* در آن به فرموده قرآن، *حرام* است.
🍃واژه: #دخالت
@dr_ghofrani2