#قطرات_بارانی_۳۰۷۷
#پرسش
استاد میشه گفت در حال دعا کردن در حق دیگران باید تفکرمان فعال تر از همیشه باشد و مشکلات که در زندگی دیگران است با نگاه موحدانه ریشه یابی کنیم و درس بگیریم تا خودمان در معرض آن آسیب قرار نگیریم و استغفار بطلبیم؟
#پاسخ
درست می فرمائيد. دعا برای ديگران بايد خود ما را از هر نظر *اصلاح* كند.
👈واژه: #دعا
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
با سلام و احترام و برای *یادآوری:*
إن شاء الله تعالی *جلسه دوم* کلاس: *مفاهیم قرآن از زبان قرآن*
امروز: *یکشنبه ۲۵ مهر ماه* از ساعت: *۱۵* تا: *۱۶:۱۵*
برگزار می شود و به این پرسشها می پردازیم:
۱ـ *اُسوههای مثلِ رسول الله،* چه *نشانههائی* دارند؟
۲ـ چرا *تهاجم دشمن* برای مؤمنین، *غیر منتظره* نیست؟
۳ـ چرا مؤمنین از *تهاجم دشمن،* هیچ *ترسی* ندارند؟
۴ـ *آینده* و *سرنوشت* بانوان، *تابعِ* چيست؟
۵ـ *همسرانِ خواص،* چه *حُكمی* دارند؟
۶ـ *خضوع غیر مجاز* چیست؟
۷ـ *تکالیفِ* اصلی بانوانِ مؤمن کدامند؟
نشانی کلاس:
https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
با سلام و احترام و برای *یادآوری:*
إن شاء الله تعالی، *جلسه دوم* کلاس:
*پیشران زندگی چیست؟*
فردا *دوشنبه ۲۶ مهر ماه* از ساعت: *۱۵* تا: *۱۶:۱۵*
برگزار می شود و به موارد زیر می پردازیم:
۱ـ فرق *شاکر* و *کافر* در چیست؟
۲ـ چه کار و شغلی، مصداق *أحسن عملا* است؟
۳ـ در آیه ۹۴ سوره مائده، *غیب* چیست؟
۴ـ *جهاد* از منظر قرآن چیست؟
۵ـ *صابر* کیست؟ و چقدر باید *صبور* بود؟
۶ـ چرا مؤمن باید *مجاهد* و *صابر* باشد؟
۷ـ مهمترین *چالش های دنیا* کدامند؟
نشانی کلاس:
https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
ضمنا صوت و مطالب این کلاس در گروه زیر بارگذاری می شود:
ble.ir/join/YzhhMDIzM2
#قطرات_بارانی_۳۰۷۸
#پرسش
تنها وظیفه و دعای اصلی ما فقط دعا برای تعجیل در ظهور خلاصه شود؟....
#پاسخ
سلام و رحمت و بركات الهی بر شما.
آغاز هفته وحدت مباركتان باشد.
درست می فرمايئد. متأسفانه از *محتوای نورانی* دعاها، خيلی *محروم* مانده ايم و اشتباها تمام نمازها و دعاها را *بـــرای* خدا و أولياء او می خوانيم و إنگار می خواهيم مطالبی را (نعوذ بالله) به آنان *تفهيم* كنيم تا آنها *وظائفشان* را بهتر بدانند و عمل كنند.
و متأسفانه از اين همه نماز و دعا و ذكر و زيارت و مناجات، *هيچ درس و تكليفی* را برای *خودمان* بدست نمی آوريم.
👈واژه: #دعا
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۰۷۹
📌همراه با نظرات استاد
سلام و صلوات الهی بر شما *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.*
ضمن عرض تبریک آغاز هفته وحدت و ایام نورانی ولادت رسول أکرم صلی الله علیه و آله،
*هفتاد و یکمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما این بود که:
چرا قرآن می فرماید: *لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها* ... (اعراف/۱۷۹َ)
(آنها چشم دارند اما *با آن* نگاه نمی کنند.)
با تشکّر از پاسخ های بسیار خوب شما عزیزان.
تمام حیوانات و حشرات، روی *زمین* و زیر *آسمان* زندگی می کنند،
اما از منظر قرآن، غالب مردم جهان، در *دنیا* (ی خیالی *من* و *ما* ) اسیرند.
آنها با « هر چیزی »، *بازی* می کنند: *وَ هُمْ يَلْعَبُونَ*
آنها قلباً با هر چیزی، *سرگرم* و *دلخوش* اند: *لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ*
آنها *نمی بینند* که *دنیا* کالای *غرور* و *فریب* است: *مَا الْحَياةُ الدُّنْيا* إِلاَّ *مَتاعُ الْغُرُورِ*
و *نمی بینند* که دنیای پدید آمده از *خودخواهی،* آنها را *فریب* داده است: *وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا*
لذا وقتی قرآن *هشدار* می دهد که: *أَيُّهَا النَّاسُ* ... *فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا*
(ای مردم؛ دنیای خیالی، در حال فریب دادن شماست،) آنها نمی شنوند.
و وقتی قرآن *هشدار* میدهد که: *غرور،* مخصوص *کافر* است: *إِنِ الْكافِرُونَ إِلاَّ في غُرُورٍ* و افراد مؤمن نمیتوانند *مغرور* باشند، این را هم نمی شنوند.
آنها *نمی فهمند* که همین *دنیای خیالی* آنها را *الکی خوش* و یا *مأیوس* می کند:
وَ *إِذا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً فَرِحُوا بِها* وَ *إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ* بِما قَدَّمَتْ أَيْديهِمْ *إِذا هُمْ يَقْنَطُونَ* (روم/۳۶)
پس دنیاطلبان، *چه می بینند؟*
آنها (مانند حیوانات و کودکان،) فقط *ظاهربین* و *سطحی نگر* اند: *يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا*
آنها *گوساله سامری* را می بینند، آنها، ارتش آمریکا را در *فیلم های هالیوودی؟* می بینند و از *آمریکای غرق در ابتذال، می ترسند.*
*أهل دنیا* چه چیزی را *نمی بینند؟*
آنها *إعجاز* عبور خودشان از *دریا* و *هزاران معجزه* دیگر را در زندگی هر روز خود، *نمی بینند.*
آنها *عظمت انقلاب با شکوه محمّدی* و *گسترش* روزافزون آن را در قلبها، *نمی بینند.*
آنها *دست قدرتمند و حکیمانه الهی* را در *تمام حوادث* نمی بینند.
و مهمتر از همه، اسیران ظاهر دنیا، *سرانجام اعمال* و *پایان دنیا* و *حسابرسی دقیق آخرت* خود را *نمی بینند:*
*وَ هُمْ عَنِ الْآخِـــرَةِ هُمْ غافِلُونَ* (روم/۷)
چرا دنیاگرایان، *آخرت* را نمی بینند؟
چون *خودشناسی* ندارند و نمی دانند که برای *آزمایش* به *اینجا* آورده شده اند، لذا اصلا *آخرت* را *باور* ندارند: *لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ*
آنها (مثل تنبل ترین دانش آموزان كه بازيگوش و به هر آزمون و كنكوری بی إعتنايند،) آخرت را *رها* کرده اند: *وَ تَذَرُونَ الْآخِرَةَ*
و یا کودکانه و أبلهانه، *آخرت* را *انکار* هم می کنند: *وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كافِرُونَ*
خدایا؛ بحق عظمت وجودی خاتم پیامبران حضرت *محمّد* صلواتک علیه و علی آله و سلم، ما را از *غفلت* و *جهالت* و *کوردلی* برهان و بر *نور بصیرت* ما بیفزا و ما را *حق بین* و *مؤمن به آخرت* قرارمان ده.
👈واژه: #اعراف_۱۷۹ #کافرون #روم_۷_۳۶
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۰۸۰
آموزشگاه و هنـرسرای *دعــا*
*درس نهم:*
هفتمین محتوا: (ادامه خودشناسی،) *اعترافات من.*
نمونه اول: در دعای *عرفه* حضرت سیدالساجدین امام سجاد صلوات الله علیه:
(۶۸) ثُمَّ *أَمَرْتَهُ فَلَمْ يَأْتَمِرْ* وَ *زَجَرْتَهُ فَلَمْ يَنْزَجِرْ* وَ *نَهَيْتَهُ عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَخَالَفَ أَمْرَكَ إِلَى نَهْيِكَ* لَا مُعَانَدَةً لَكَ وَ لَا اسْتِكْبَاراً عَلَيْكَ، بَلْ *دَعَاهُ هَوَاهُ* إِلَى مَا زَيَّلْتَهُ وَ إِلَى مَا حَذَّرْتَهُ، وَ *أَعَانَهُ* عَلَى ذَلِكَ *عَدُوُّكَ* وَ *عَدُوُّهُ* فَأَقْدَمَ عَلَيْهِ عَارِفاً بِوَعِيدِكَ رَاجِياً لِعَفْوِكَ وَاثِقاً بِتَجَاوُزِكَ وَ *كَانَ أَحَقَّ عِبَادِكَ* مَعَ مَا مَنَنْتَ عَلَيْهِ *أَلَّا يَفْعَلَ.*
(خدايا من آنم كه فرمانم دادی اطاعت نكردم، نهی ام کردی اجتناب نكردم، از نافرمانیت بر حذرم داشتی فرمانت را زير پا گذاشتم و نهی ات را مرتكب شدم، البته اين مخالفتها، دشمنی با تو و گردنكشی در برابر تو نبود، بلكه هوای نفس مرا به آنچه تو كنار زده و نهی كرده ای كشانيد و (شیطان) که دشمن تو و دشمن منست مرا (بر این مخالفت) ياری داد و با آنكه عالم به وعيدهای تو بودم و اميد به عفو تو داشتم و اطمينان به گذشت تو داشتم، تو را مخالفت كردم، در حالیكه سزاوارتر از همه بندگانت بودم كه با اينهمه نعمت و لطف، *نباید* تو را نافرمانی كنم.)
(۶۹) وَ هَا أَنَا ذَا بَيْنَ يَدَيْكَ صَاغِراً ذَلِيلًا خَاضِعاً خَاشِعاً خَائِفاً، *مُعْتَرِفاً بِعَظِيمٍ مِنَ الذُّنُوبِ تَحَمَّلْتُهُ* وَ جَلِيلٍ مِنَ الْخَطَايَا اجْتَرَمْتُهُ، مُسْتَجِيراً بِصَفْحِكَ، لَائِذاً بِرَحْمَتِكَ، مُوقِناً أَنَّهُ لَا يُجِيرُنِي مِنْكَ مُجِيرٌ وَ لَا يَمْنَعُنِي مِنْكَ مَانِعٌ.
(و اينك من در محضر توام در حاليكه كوچك، خوار، خاضع، خاشع و ترسانم و به گناهان بزرگی كه مرتكب شده ام و اشتباهات عظيمی كه انجام داده ام، *اعتراف دارم* و به درگاه عفو تو و آستان رحمت تو پناه آورده ام، در حاليكه يقين دارم هيچ عاملی نمی تواند مرا از قهر تو امان دهد و هيچ مانعی نمی تواند تو را از من باز بدارد.)
(۷۰) *فَعُدْ عَلَيَّ* بِمَا تَعُودُ بِهِ عَلَى مَنِ اقْتَرَفَ مِنْ تَغَمُّدِكَ وَ *جُدْ عَلَيَّ* بِمَا تَجُودُ بِهِ عَلَى مَنْ أَلْقَى بِيَدِهِ إِلَيْكَ مِنْ عَفْوِكَ وَ *امْنُنْ عَلَيَّ* بِمَا لَا يَتَعَاظَمُكَ أَنْ تَمُنَّ بِهِ عَلَى مَنْ أَمَّلَكَ مِنْ غُفْرَانِكَ،
(پس به من توجه كن، آنطور كه بدست آورندگان عفوت را مورد توجه قرار ميدهی و مرا ببخش مثل بخششی كه در حق گدايان آستانت داری و بر من منت بگذار با الطافی كه برای تو بزرگ نيست كه آنها را بر فرد اميدوار به غفرانت كرم نمايی.)
(۷۱) وَ اجْعَلْ لِي فِي هَذَا الْيَوْمِ نَصِيباً أَنَالُ بِهِ حَظّاً مِنْ رِضْوَانِكَ، وَ لَا تَرُدَّنِي صِفْراً مِمَّا يَنْقَلِبُ بِهِ الْمُتَعَبِّدُونَ لَكَ مِنْ عِبَادِكَ.
(۷۲) وَ إِنِّي وَ إِنْ لَمْ أُقَدِّمْ مَا قَدَّمُوهُ مِنَ الصَّالِحَاتِ فَقَدْ قَدَّمْتُ تَوْحِيدَكَ وَ نَفْيَ الْأَضْدَادِ وَ الْأَنْدَادِ وَ الْأَشْبَاهِ عَنْكَ وَ أَتَيْتُكَ مِنَ الْأَبْوَابِ الَّتِي أَمَرْتَ أَنْ تُؤْتَى مِنْهَا وَ تَقَرَّبْتُ إِلَيْكَ بِمَا لَا يَقْرُبُ أَحَدٌ مِنْكَ إِلَّا بالتَّقَرُّبِ بِهِ.
(۷۱ - و برایم در اين روز نصيبی قرار ده كه با آن به بهره ای از رضوانت برسم و دست مرا از آنچه بندگان متعبدّت بدان رو می كنند خالی برمگردان. ۷۲ - و من البته مثل آنان، اعمال صالح تقديم نكرده ام، اما اعتقاد به يگانگی و نفی اضداد و همتا و شبيه برایت را تقديم کردم و از درهايی وارد شده ام كه تو امر به ورود از آنها كردی و به وسائطی به تو تقرب جسته ام كه جز با آنها نمی توان به تو نزديك شد.)
(۷۳) ثُمَّ أَتْبَعْتُ ذَلِكَ بِالْإِنَابَةِ إِلَيْكَ وَ التَّذَلُّلِ وَ الِاسْتِكَانَةِ لَكَ وَ حُسْنِ الظَّنِّ بِكَ وَ الثِّقَةِ بِمَا عِنْدَكَ وَ شَفَعْتُهُ بِرَجَائِكَ الَّذِي قَلَّ مَا يَخِيبُ عَلَيْهِ رَاجِيكَ
(۷۴) وَ *سَأَلْتُكَ مَسْأَلَةَ الْحَقِيرِ الذَّلِيلِ الْبَائِسِ الْفَقِيرِ الْخَائِفِ الْمُسْتَجِيرِ،* وَ مَعَ ذَلِكَ خِيفَةً وَ تَضَرُّعاً وَ تَعَوُّذاً وَ تَلَوُّذاً *لَا مُسْتَطِيلًا بِتَكَبُّرِ الْمُتَكَبِّرِينَ* وَ لَا مُتَعَالِياً بِدَالَّةِ الْمُطِيعِينَ وَ لَا مُسْتَطِيلًا بِشَفَاعَةِ الشَّافِعِينَ.
(۷۳- پس با اين امور به نزدت بازگشتم و خود را خوار و ذليل درگاهت كردم و به تو خوش گمانم و به آنچه نزد توست مطمئنم و اميد به تو دارم، اميدی كه دارنده آن، مأيوس نمیشود. ۷۴- و از تو میخواهم مثل خواستن فردی خوار، ذليل، نيازمند، گدا، ترسان و جويای پناهندگی، و اين تقاضا از ترس و زاری و پناه طلبی است نه از روی گردنكشی مثل متكبران، و نه از باب بلند پروازی نازكنندگان از اهل طاعت و نه از روی گردن فرازي براي
شفاعت شافعان)
(۷۵) وَ أَنَا بَعْدُ أَقَلُّ الْأَقَلِّينَ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّينَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ أَوْ دُونَهَا،
فَيَا مَنْ لَمْ يُعَاجِلِ الْمُسِيئِينَ وَ لَا يَنْدَهُ الْمُتْرَفِينَ
وَ يَا مَنْ يَمُنُّ بِإِقَالَةِ الْعَاثِرِينَ، وَ يَتَفَضَّلُ بِإِنْظَارِ الْخَاطِئِينَ.
(۷۶) أَنَا الْمُسِيءُ *الْمُعْتَرِفُ* الْخَاطِئُ الْعَاثِرُ.
(۷۵ - و من هنوز هم كمترين كمتران و ذليلترين ذليلانم، و مثل ذره ای بلكه كمتر از آنم. پس ای آنكه در عقوبت گناهكاران شتاب نمی كنی و آزادی مرفهين اهل ناز و نعمت را از آنها نمی گيری و ای آنكه با گذشت از لغزش لغزشكاران بر آنها منت داری و با مهلت دادن به خطاكاران بر آنها تفضل می كنی. ۷۶ - اينك اين منم آن گنهكار *معترف* خطاكار لغزشكار)
(۷۷) أَنَا الَّذِي أَقْدَمَ عَلَيْكَ مُجْتَرِئاً. (۷۸) *أَنَا الَّذِي عَصَاكَ مُتَعَمِّداً.* (۷۹) أَنَا الَّذِي اسْتَخْفَى مِنْ عِبَادِكَ وَ بَارَزَكَ. (۸۰) أَنَا الَّذِي هَابَ عِبَادَكَ وَ أَمِنَكَ. (۸۱) *أَنَا الَّذِي لَمْ يَرْهَبْ سَطْوَتَكَ،* وَ *لَمْ يَخَفْ بَأْسَكَ.* (۸۲) *أَنَا الْجَانِي عَلَى نَفْسِهِ* (؟؟؟) (۸۳) أَنَا الْمُرْتَهَنُ بِبَلِيَّتِهِ. (۸۴) *أَنَا القَلِيلُ الْحَيَاءِ.* (۸۵) أَنَا الطَّوِيلُ الْعَنَاءِ.
(۷۷ - منم آنكه در برابر تو جسارت ورزيد. ۷۸ - منم آنكه عمدا تو را نافرمانی كرد، ۷۹ - منم آنكه خطا را از بندگانت مخفی كرد اما در برابر تو آشكارا (وقیحانه) مخالفت ورزيد. ۸۰ - منم آنكه *از بندگانت ترسيد* و *از تو نترسید. ۸۱ - آری منم آنكه از قدرت تو هراسی نداشت و از عذاب و كيفر تو خوفی بدل راه نداد. ۸۲ - منم كه *بر خودم جنايت كرده ام،* ۸۳ - منم كه به بلای خويش گرفتارم، ۸۴ - منم كه *كم حياء و كم شرمم* ، ۸۵ - منم كه به رنجی دراز مبتلايم.)
لطفا *اعترافات مرا* در *دعای کمیل* استخراج و در گروه ارائه کنید. ممنون.
👈واژه: #دعا #عرفه #خودشناسی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۰۸۱
#پرسش
.....چکار کنم که در ظهور امام زمان عج موثر باشم؟...
#پاسخ
از اين احساس *مؤمنانه* و بسيار قابل *تحسين* شما، تشكر می كنم.
۱ـ *مراقبت از خود،* در مقابل اين تهاجم و شبيخون فرهنگی و سياسی و شيطانی، مهمترين و ارزشمندترين *كاری* است كه هر فردب بايد برای إقتدار روزافزون *حق* و فراهم آمدن زمينه ظهور *آخرين حجت الهی* انجام دهد.
هر قدر *اجزاء* جامعه، *عاقل* و *بالغ* و *آگاه* و *مؤمن* و *سالم تر* باشند، قطعا *وظيفه شناسی* و *احساس مسئوليت* و *فوائد* وجودی آنها و اقتدار و استحكام آن *جامعه* هم بيشتر خواهد بود.
به عبارت ديگر، بكوشيم اگر نمی توانيم *زمينه ساز* ظهور و *يار* انقلاب باشيم حداقل، *سربار* انقلاب و *مانع* ظهور هم نباشيم.
۲ـ اگر هنوز *مجرديد* سريعا خودتان را برای ازدواج *اسلامی* آماده كنيد و خودشناسی و خداباوری خودتان را تكميل كنيد.
۳ـ اگر *متأهل* هستيد، در اين شرائطی كه به راحتی افراد *خوش سابقه* دچار لغزش و ريزش می شوند، حتی يك لحظه از *جهادهمسرداری* و *مراقبت* و حفاظت از *سنگر خانواده،* غافل نشويد.
موفق و مؤيد باشيد.
👈واژه: #ظهور #مراقبت #خودشناسی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۰۸۲
#پرسش
استاد دلیل خاصی وجود دارد که شما تقریبا هیچوقت توصیهای برای آقایان ندارید؟
#پاسخ
۱ـ لطفا در خاطر شريفتان مرور كنيد كه تمام *أنبياء و أولياء الهی،* با *منطقی ترين* و *دلنشين ترين* كلمات و با زبان *وحی الهی* ، با چه تعدادی از *آقايان* گفتگو و آنها را *إرشاد* كرده اند؟ سپس از خودتان بپرسيد چقدر آنها در *هدايت* آقايان، موفق شدند؟
۲ـ *ثابت قدم ترين* و *مفيدترين* ياران أنبياء و أولياء الهی در طول تاريخ، *فقط* آنهائی هستند كه از نعمت *مادر* و *خواهر* و *همسر* و *دختر* و *عمه* و *خاله ای خودساخته* برخوردار بوده اند.
۳ـ به عبارت ديگر، *بهترين مترجمين* كلام حق، برای *آقايان* شما *بانوان* هستيد.
۴ـ زنی مثل *قطام* به راحتی می تواند *سرباز* أميرالمؤمنين صلوات الله عليه را به *قاتل* ايشان *استحاله* كند. *مادر فهيم* جناب *حر بن رياحی* هم می تواند چنان *خمير مايه* فرزندش را درست *ورز* دهد و *مؤدب* كند كه حتی با شنيدن جمله ناخوشايند *مادرت به عزايت بنشيند،* يكباره از *خواب غفلت* بيدار شود و به مقام *شهيد* راه حسين صلوات الله عليه، إرتقاء پيدا كند.
۵ـ همسر مؤمنی مثل *همسر زهير* می تواند مانند *طبيبی بسيار ماهر،* چنان *به موقع* با *نيشتر* كلام خود، قلب شوهر *خونخواه عثمان!!!* خودش را به اردوگاه امام *پيوند* زند و شوهرش را از *قعر جهنم* به *اوج بهشت* برساند.
۶ـ پس اين *مادران مؤمن* هستند كه بايد با *رفتار زيبا و جذاب* خود با *دختران* و *بانوان خانواده،* بطور *نامحسوس* به *پسران امروز* خود بياموزند كه *زن، جواهری است* كه هر قدر هم *آلوده* شود، از *ارزش ذاتی* او چيزی *كم نمی شود.*
*زن شيشه عطری گرانبهاست* كه می تواند *تمام زندگی* يك مرد را *معطر* و *آسمانی* كند.
*زن، جلوه سجده ملائكه است* كه اگر *حُرمتش* حفظ شود و اگر به درستی و *مردانه* و به خوبی، *ديده* شود، هنرمندانه می تواند *نگاهها* را *آسمانی* و به *زندگی* يك مرد خسته از كار بيرون، *معنا* و *طراوت* و *نشاط* ببخشد و زندگی را برای او *شيرين* كند.
سي سال قبل به مناسبت *روز زن* به دانش آموزانم عرض كردم *خيلی قدر مادرانتان را بدانيد.* روز بعد يكی از آنها در كلاس اجازه گرفت و بلند شد و از من *پرسيد:* من مطالب شما را به *مادرم* گفتم اما مادرم گفت: معلم شما بسيار *زن ذليل* است. *معنی زن ذليل* چيه؟
به نظر شما، آيا ممكن است كلام من بتواند در خاطر اين *پسرها* يا *آقايان* با چنين مادرانی، نفوذ پيدا كند؟
البته در *جلسات* مخصوص *آقايان* (حتی در نشست های نيمه شبهايی كه در سنگرهای جبهه جنگ داشتم) سعی می كنم در اين زمينه بيشتر *انجام وظيفه* كنم كه الحمد لله و با عنايت الهی، چندين نفر از *طلاق* دادن همسرانشان، منصرف شده اند.
در هر حال از اينكه *بيان* من در اين زمينه و در اين گروه، *قاصر* است از همگی عذرخواهی می كنم.
👈واژه: #زن
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۳۰۶۹ #پرسش استاد مادری که تنها در شهری زندگی میکنن و از سختی های اولادشون با خبر میش
#قطرات_بارانی_۳۰۸۳
#پرسش
میشه مسایلی که مصداق غیبت محسوب نمیشوند بیان کنید؟ من هم شبیه این مشکل را دارم ......
#پاسخ
۱ـ اگر *اشكالات* و *عيوب* فردی، به فردی كه *نمی داند* گفته شود، *غيبت* محسوب می شود.
۲ـ وقتی مردم از *رفتار* همسر، همسايه، همكار، شريك و يا هر همشهری ديگری به *كلانتری* و *پليس* و *دادگاه* و *قاضی* و *مقامات اطلاعاتی و أمنيتی* و ... *شكايت* می كنند، كارشان قطعا *غيبت* اما *مجاز* و گاهی (در مسائل أمنيتی،) *واجب* است.
۳ـ وقتی از *همسايه ها* و يا *همكاران* درباره فردی برای *ازدواج* و يا *مشاغل* مهم كشوری، *تحقيق* می شود، افراد *بايد* صادقانه مواردی كه *می دانند* ارائه كنند، كه اين هم *غيبت* اما *مجاز* و گاهی *واجب* است.
۴ـ وقتی از *ايرادات دانشمندان* گفتگو می شود و نويسندگان و فيلم سازان مورد *نقد* قرار می گيرند، اين كار، *غيبت* اما *مجاز* است.
۵ـ وقتی تخلفات *فاسقين و خائنينی* كه *وقيحانه* گناه می كنند را با يكديگر مطرح می كنند و يا در *رسانه ها* درباره آنها گفتگو می شود، *غيبت* اما چون در به رشد سياسی مردم كمك می كند، *مجاز* است.
۶ـ وقتی شما *شاهد* حوادث و مثلا يك *قتل* هستيد و توسط مسئولين نظام از مردم خواسته می شود كه *شاهدين* در دادگاه *شهادت* بدهند، اين شهادت دادن قطعا *غيبت* است اما *مجاز* و برای إحقاق حق، *واجب* است.
۷ـ ظاهرا *گفتگوهای والدين* درباره *فرزندان،* و يا *با فرزندان،* و گفتگوی *مدير و ناظم و معلمين* درباره دانش آموزان، مصداق *غيبت* نيست.
به طور كلی *مؤمن* از *لغو* و هر كار *بيهوده ای* پرهيز می كند و فقط دنبال *عمل صالح* است، پس هر كاری كه به *مصلحت* خودش يا ديگران و نظام باشد، برايش *مجاز* است.
👈واژه: #غیبت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۰۸۴
#پرسش
پدر و مادر همسرم با همسرم سر مسائل جزئی، موقع بحران های زندگی ما درگیری پیدا میکنن .....
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما.
۱ـ لطفا *والدين سببی* خود را *مهمتر* يا حداقل *مانند* والدين *نسبی* خود بدانيد و همان *تكاليفی* كه (مثل: إحترام، إحسان، تشكر، مصاحبت زيبا ...) برای اينها انجام می دهيد برای آنها هم انجام دهيد.
۲ـ لطفا به عنوان يك *بانوی مؤمن* از *كمترين قضاوت* و *جانبداری* و *دخالت* در اختلافات آنها با همسر محترمتان، *خودداری* كنيد.
۳ـ مهمترين *تكليف* خود را نسبت به ديگران، فقط *تشويق نكات مثبت* آنها بدانيد. به نحوی كه *عقلانيت* و *اراده* و *ايمان* و *تعهد* و *اميد* آنها تقويت شود.
۴ـ به عبارت ديگر در هر *دادگاهی* يك نفر *نماينده دادستان* است كه *تمام اتهامات و نكات منفی يك پرونده را مطرح می كند* و يك نفر *وكيل مدافع* است كه *نكات مثبت و راه های تبرئه متهم را مطرح می كند.* تا *قاضی* بتواند به درستی اشراف پيدا كند و قضاوت كند. ظاهرا بهتر است بانوان مؤمن، هميشه نقش *وكيل مدافع* را ايفاء كنند و فقط *نقاط مثبت* هر حادثه ای را ببينند و بنمايانند.
۵ـ لطفا ذهنتان را به مسئله *عاق* هم درگير نكنيد زيرا ظاهرا مربوط به *قبل* از *ازدواج* است نه بعد از آن.
۶ـ از اينكه می كوشيد (با آرامش خودتان) *آرامش* ايجاد كنيد، بسيار خوب است.
موفق باشيد.
👈واژه: #والدین_نسبی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۰۸۵
#پرسش
آیا می شود نماز جماعت رو به همسر اقتدا کرد در صورتی که می دونیم ایشون عادل نیست وایرادهای اخلاقی زیادی..؟
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما.
۱ـ اگر مردی *عادل تر* از همسر محترم شما در منزل نيست، می توانيد و بهتر است به ايشان *إقتدا* كنيد.
۲ـ گمان می كنم *تصور* شما (و غالب مردم) از كلمه *عدالت* درست نباشد. زيرا *عدالت* برای *خداوند* و برای *مرجع* و برای *امام جماعت* و برای *شوهر* و برای *تعدد زوجات،* حتما با هم *فرق* دارند.
۳ـ *إقامه نمازهای پنجگانه* در *هر روز،* برای *تقويت اراده* و *ايمان* و *إصلاح تدريجی* ماست. پس بكوشيد به كمك نماز، گفتار و رفتار و اخلاق *خودتان* و بطور غير مستقيم، *همسر محترمتان* و *فرزندانتان* را به تدريج *إصلاح* كنيد.
۴ـ زن *مؤمن* نبايد شوهر *كافر* داشته باشد، پس چون همسر محترم شما الحمد لله *مسلمان* هستند، پس حتما از *عدالت نسبی* لازم برای پيشنماز بودن، برخوردارند.
۵ـ وقتی وارد *مساجد* شده و به *جماعت* متصل می شويد، *أجر* كار خود را می بريد و اگر وضو و اخلاق امام جماعت ايراد داشته باشد، هيچ *خللی* در نماز شما ايجاد نمی شود. لذا بر نمازگزاران لازم نيست تحقيق كنند و از درستی *وضو* و *اخلاق* پيش نماز با خبر شوند. مگر اينكه بدانند كه *امام جماعت* از *منافقين* و *فاسقين* و مسجد، مسجد *ضرار* است كه در آن صورت به دستور قرآن، نبايد به آن مسجد وارد شوند.
۶ـ اگر *مطمئن* هستيد كه *قرائت* ايشان ايراد دارد، باز بهتر اينست با إقتدا به ايشان (با نيت نماز مستحبی،) و طرح *پرسشهای مناسب و هنرمندانه* به ايشان *إحسان* كنيد و *نيمه وجودی خودتان* را از *ثواب كامل* برخوردار و پيوندتان را محكم كنيد و خداوند را از خودتان، *خشنود* سازيد و در زمينه سازی ظهور، سهيم شويد.
👈واژه: #نماز_جماعت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2