eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۹۶ 🌴 ما شاء الله و هزاران آفرین به شما که امروز به برکت مولود کعبه به وجد آمده اید و با پاسخ های بسیار پر نکته و زیبا و منطقی و قرآنی و عرفانی خود گروه را نورباران کرده اید. از یکایک شما سروران عزیز بسیار سپاسگزارم. 🌷پرسش این بود که برای تحقق «*ثَبِّــتْ أَقْدامَـــنا* (خصوصا در روابط خانوادگی)، چه باید کرد؟ یا: « برای اینکه تمام اقدامات انسان » در مسیر « حق »، « ثابت » بمانند چه چیزی باید « ثابت » بماند؟ 🌿جمع بندی پاسخ های شما این است که: اگر « *افکار و باورها و اعتقادات* » زنان و شوهران (و افراد مجاهد و انقلابی) در مواجهه با حوادث مختلف و فراز و نشیب زندگی، تغییر و افول نکنند و دچار شک و تردید و ارتداد نشوند و خلاصه اگر « *قول و ایمان* » آنها « *با تقوا و صبر و استقامت در حمایت از ارزش های الهی* »،« ثابت » بماند، قطعا « أقدام » و « إقدامات » آنان نیز در تمام زمینه ها، « ثابت » می ماند. اما اگر « *نظرات* » زن و شوهر (و افراد جامعه)، « *خودخواهانه* » باشد و مستدل و مستند و عمیق نباشد، آنها دچار « *ریـــزش* » شده و بر خلاف « اقدامات اسلامی و انقلابی قبلی » خود عمل خواهند کرد و به « ضدیت » با باورهای قبلی خود می پردازند و. صدقات و برکات و اقدامات مفید خود را باطل و بی ارزش می کنند و زیانکار می شوند. 🍃واژه: ۲۹۴ @dr_ghofrani2
۲۹۷ 🌾 هفته پیش این پرسش در گروه مطرح شد که: 🌷چرا در ماه رجب و پس از هر نمازی، حدود ۱۵۰ بار من باید از خداوند بخواهم که « *تمام خیر دنیا » و « تمام خیر آخرت* » را به « *مـــــن* » بدهد؟ « تمام خــــیرها » را برای چه مقصودی باید بخواهم؟ و تمام خیرها به چه درد من می خورد؟ 🌴با تشکر از پاسخ های متنوعی که أعضاء محترم گروه مطرح کردند و با اینکه دو بار پرسش مجددا توضیح داده شد اما احتمالا جز برای دو سه نفر ، ظاهرا پرسش به خوبی برای سایر عزیزان روشن نبود و نشد. 🌿 در هر حال به نظر می رسد که « عظمت ماه رجب » در فرصتی است که برای « *خودشناسی و خودسازی* » برای « رجبیون » فراهم می آورد. و یکی از مهمترین درس های خودشناسی اینست که: انسان این *لیاقت و قابلیت و ظرفیت و استحقاق* را دارد که اگر بخواهد میتواند « *مظهر تمام صفات جمال و جلال الهی* » و « *مظهر اراده و أمــــر الهی* » و « *خلیفه* » خداوند و « *ربــــانی* و مظهر ربوبیت الهی » و « *رحمت لــلــعالمین* » باشد. مثل *حضرت ذوالقرنین* عجل الله تعالی فرجه الشریف که خداوند « *اجازه تصرف در هر چیزی* » را به ایشان سپرده: (إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَ آتَيْناهُ مِنْ كُـــــلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَباً ) و ایشان را کفیل تام الإختیار خود قرار داده و « پاداش و مجازات تمام افراد بشر » را هم به ایشان واگذار فرموده: (...قُلْنا يا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَ إِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فيهِمْ حُسْناً کهف/۸۶)( إیاب الخلق الیکم و حسابهم علیکم .../زیارت جامعه) پس چنین انسانی برای رسیدن به چنان مقام عرشی و جایگاه والایی و رسالت و وراثت جهانی، باید « تمام افکار و گفتار و رفتار و اخلاق و مواضعش »،« خیــــر و خوب و پاک و آیت و حجت الهی » باشد و هیچ « شر و شرارتی » از او صادر نشود و حتی « محتمل » هم نباشد * .... تا جایی که اصلا « *هیچ فرقی میان او با خداوند جز مخلوقیتش » نباشد* .... لذا در یکی از دعاهای نورانی ماه رجب باید (به خودمان بفهمانیم و) بگوئیم: اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِمَعانِى *جَمِيــــــــعِ مَـــا يَدْعُــــوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْــــرِكَ* ...... *لَا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَها إِلّا أَنَّهُمْ عِبادُكَ وَ خَلْقُكَ* .... خدایا، از تو می‌خواهم، به‌ حق مفاهیم هر چیزی که متولیان أمر تو تو را به آن می‌خوانند، آنان که امین راز تو هستند ..... هم آنان که معادن کلمات تو و پایه‌های توحید تو و آیات تو و مقامات تو ... هستند ..... و بین تو و آن‌ها هیچ فرقی نیست جز اینکه آنان بندگان و مخلوق تو هستند ... که اگر مؤمن در ماه رجب به چنین شناختی از جایگاه حقیقی خود برسد، در ماه شعبان با تمام وجودش از خداوند تقاضا می کند که: خدایا؛ مرا از (تعلق و وابستگی و دلبستگی و اسارت) هر چیزی غیر از خودت، رها کن: .... *الهی هب لی کمال اإنقــــــطاع الیک* ... پس در این ماه عزیز هر روز پنج بار باید به خودم تفهیم کنم که « مـــن » چنین جایگاه و استحقاقی دارم، پس اگر هنوز به آن نرسیده ام، به خاطر: « غفلت و جهل و جهالت و از خودبیگانگی » و « تنبلی و سستی » و « نفسانیت و خودخواهی و خودپرستی » خود من می باشد. اینکه از رسول اعظم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرموده اند: می خواستم. همه مثل امیرالمومنین باشند معلوم می شود که این استحقاق برای هر زوجی فراهم و ممکن است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۹۸ 🌾سلام استاد بزرگوار پیشنهاد می کنم قسمت هایی از دروس را که صلاح می دانید بصورت آنلاین یا صوتی برگزار کنید و دوستان در پایان مباحث سوالات خود را بپرسند 🌴 دکتر غفرانی: با تهاجم این « *ویروس دست ساز تحصیلکرده های زرنگ و ممتاز مدارس غیر انتفاعی و دنیاطلب* » و « خانه نشین شدن اکثر مردم »، متأسفانه « درگیری زن و شوهرها هم به اوج خودش رسیده » لذا کثرت و حجم پرسشهای خصوصی آنقدر زیاد است که متأسفانه چنین تمرکز و فرصتی را برایم باقی نمی گذارد. 🌷استاد یعنی چون زن و شوهر، اوقات بیشتری رو در کنار هم هستند اختلافاتشون هم بیشتر می شه؟ چرا اینجوریه؟ چقدر به عدم خودشناسی و منیت مربوطه؟ از چند نفرم پرسیدم، می گفتن کلا هر وقت زمان بیشتری رو با همسرمون هستیم، یه دعوا پیش میاد و از الان موندن عید امسال رو که قرار هست، دید و بازدید نرن، تو خونه چیکار کنند تا دعواشون نشه یا کمتر شه. سلام و رحمت الهی بر شما. 🌿وقتی افراد خانواده (مثل این ایام) بیشتر در کنار یکدیگرند، « بروز و ظهور اختلافاتشان »، بیشتر می شود. در واقع « بد اخلاقی » مثل ویروس پخش می شود و بقیه را هم درگیر می کند. همانطور که افراد برای « مبتلا نشدن به ویروس »، ماسک می زنند و دست و صورت خودشان را ضد عفونی می کنند، هر کدام از افراد خانواده که « عاقل تر و بالغ تر و فهیم تر و مؤمن تر » است باید برای « دو مقصود » بیش از سایرین « مراقب خودش » باشد. ۱ـ دیگران را با بداخلاقی خود آلوده نکند، ۲ـ خودش به بیماری بداخلاقی دیگران مبتلا نشود. برای « کاهش اختلافات » و « افزایش تفاهم و همدلی و همکاری » پیشنهاد می شود: ۱ـ « *قصد و نیت* » گفتگوی خود را بر مبنای « *تکریم و تجلیل و تحسین* » خداپسندانه بگذارید. ۲ـ « *حساسیت های* » یکدیگر را زیرکانه بیابید و به آنها توجه کنید و احترام بگذارید. ۳ـ « *مشترکات* » خود را با طرف مقابلتان کشف و بیان و « *نکات مثبت* » را تشویق و تقویت کنید. ۴ـ از « *پُر حرفی* و جدال لفظی » و « *نیش و کنایه و تحقیر* » بپرهیزید. (خصوصا بانوان) ۵ـ با « *پرسش های ساده و هنرمندانه* »،« زمینه *تفکر و تعقل* » افراد را فراهم آورید. ۶ـ برای انجام کارهای خانه، از همسر و فرزندان، « *کمک بخواهید* » اما کاری را به آنها « *تحمیل* » نکنید. ۷ـ دنبال « *أحسن الحال* » باشید و نگذارید « *خاطرات تلخ گذشته* » مرور و مطرح شوند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۹۹ 🌾 با سلام و احترام و تشکر ویژه از استاد گرانقدر بابت پاسخ های عالی و جامعتان 🌷الان ما عالم شدیم که باید برای تحمل زحمات و آزار اطرافیان چنین تفکری داشته باشیم ولی هنوز عالم بی عمل هستیم چرا با این همه علمی که به این مطالب داریم نمیتوانیم حریف نفس سرکش شویم و باز در جایی که باید به علممان جامع عمل بپوشانیم هنرش را نداریم ؟ برای پیدا کردن هنر عمل به علم چکار باید کرد؟ سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. 🌿« *علم یا دانش »، چون فقط جنبه ذهـنی دارد لذا باعث « مسئولیت پذیری » نمی شود* و لباس « عمل » نمی پوشد. اما اگر شخص در آن مورد به حدّی از « *معرفت و شناخت عقلی و باور و اطمینان قلبی* » برسد که خودش را در معرض « *سئوال و پاداش و مجازات الهی* » ببیند و به « *اراده و عزم و ایمان* » دست پیدا کند در آن صورت « آن علم » حتما « عمل آفرین » می شود. پس تمام سیگاریها و معتادینی که می دانند کارشان « زیان آور » است و فرزندانشان را از آنها منع می کنند چون « عقلانیت و اراده و عزم و ایمان » خود را تقویت نکرده اند لذا کار زشت و مضر خود را ترک نمی کنند. پس باید بکوشیم « عقلانیت و اراده و عزم و ایمان » خود را آنچنان تقویت کنیم که همواره خودمان را در معرض « نگاه ذره بین خداوند سمیع و بصیر » و « مسئول » ببینیم تا علممان برایمان محترم شود و عامل به علممان باشیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۰۰ 🌷این تصور در من همیشه وجود داشته، فقط کسانی به این درجات عالی میرسند که از هر نظر ، محیط زندگی ، فضای خانوادگی ، کلا هر عامل موثر در انحراف یا تعالی آدمیزاد ، در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارند !! 🌿اینکه فرمودید: « فقط افرادی به این درجات عالیه میرسند که محیط زندگی و فضای خانوادگی و شرایط بسیار مطلوبی دارند » ، « کلام عاقلانه و مؤمنانه و درستی نیست » زیرا « هیچیک از أنبیاء و أولیاء الهی » در شرائط مطلوب نبودند بلکه کوشیدند شرائط مطلوب را برای رشد و تکامل و تعالی مردم فراهم آورند. این إلقاء روانشناسان و جامعه شناسان است که برای تقویت مستکبرین و تضعیف مستضعفین و بر خلاف پیام صریح أنبیاء الهی و کلام روشن قرآن، انسان را « محصول وراثت و محیط » و « مجبور » می پندارند. انسان عاقل و مؤمن که می کوشد « حجت و آیت الهی » شود، « منفعل و جوگیر » نیست بلکه محیطش را با « بیان مستدل و مستند و روشن خود » نورانی می کند. « خوب بودن در شرائط خوب »، اصلا زیبا نیست، اما « خوب بودن در شرائط بد مثل حضرت آسیه سلام الله علیها » بسیار زیبا و ستودنی » است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۰۱ 🌷جمله *لا یقاس بنا احد* امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه، با این مقامی که همه ما میتوانیم به آن برسیم چطور جمع میشود؟ اصلا این عبارت ربطی به این موضوع دارد!!؟ 🌿 ۱- یکی از شگفتی های آفرینش خداوند اینست که « هر مخلوقی، ویژگی های خاص خود را دارد و منحصر به فرد است »، پس غیر از أئمه أطهار صلوات الله علیهم که « نور واحد » هستند، هیچ دو مخلوق دیگری قابل « مقایسه » با هم نیستند. ۲ـ راه تکامل و تعالی و تقرب به بارگاه الهی برای تمام افراد بشر « باز » است و همه می توانند « حجت و آیت خدا » باشند اما مراتب و درجات آنها با هم « برابر » نیست. ۳ـ هفته قبل در پاسخ به پرسشی(قطرات بارانی_۲۶۳) درباره سوره « بلد » دو بار از عبارت « *صـادر اول* » استفاده کردم اما متأسفانه هیچیک از أعضاء گروه درباره آن چیزی نپرسید. اکنون برای اینکه فرمایش أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در خطبه سوم نهج البلاغه که مردم را با « أهل البیت » قابل قیاس نمی دانند، روشن شود، 🌷لطفا شما یا اساتید حاضر در گروه بفرمائند: « صادر اول » یعنی چه؟ و کیست؟ 🍃واژه: ۳_نهج_البلاغه @dr_ghofrani2
۳۰۲ ادامه قطرات بارانی_۳۰۱ با سلام خدمت همه ی عزیزان و استاد گرامی 🌿راستش من به شخصه از بحث های فلسفی صادر اول اطلاعی ندارم ولی از توضیحاتی که اونروز فرموده بودید اینطور برداشت کردم که صادر اول رسول اکرم صلی الله علیه و آله هستند از این رو سؤالی هم برام ایجاد نشد و چون قبلا در صحبت های شما شنیده بودم اینطور برداشت کردم که در مقام مثال اگر فرض کنیم شخصی بین دو آینه ایستاده و بی نهایت تصویر از او تشکلیل می شود، آن اولین تصویری که از او تشکیل شده مانند صادر اول است که سایر تصاویر در اصل تصویر آن عکس اول است. دکترغفرانی سلام و رحمت و برکات الهی بر شما و سروران عزیزی که اظهار نظر فرمودند. و ما شاء الله به حافظه شما که چه خوب مطالب را ضبط کرده است. 🌿بله اگر فردی میان « دو آینه ی روبروی هم » قرار بگیرد، تصاویر بسیار زیادی در آن دو آینه پدید می آیند که هر چند تمام آن تصاویر، جلوه و مظهر او هستند، اما: ۱ـ فقط تصویر اول (که می توان آنرا صادر اول نامید)، شبیه ترین عکس به آن فرد است به نحوی که هیچ یک از تصاویر مراتب بعدی را با آن « تصویر یا صادر اول »، *نمیتوان مقایسه کرد*. ۲ـ تمام تصاویر پدید آمده، « مظاهر تصویر یا صادر اول » هستند: لو لاک و ما خلقت الأفلاک .... ۳ـ هر تصویر « مظهر » تصویر *قبـل* از خود و « واسطه » ظهور تصویر *بعـد* از خود می باشد. یعنی تصویر دهم از نهم و او از تصویر هشتم و او از تصویر هفتم پدید آمده و تصویر دهم، واسطه پیدایش تصویر یازدهم است. ۴ـ هر قدر *مرتبه ی* این تجلی پائین تر میرود، « شباهت » آن تصویر با صاحب تصویر « کمتر » میشود. *سئوال*: 🌷آیا ما می توانیم « جمیع خیر دنیا و آخرت » را از خداوند بخواهیم و خداوند هم آنها را به ما بدهد؟ پاسخ: 🌿قطعا *آری*، اما نه این معنا که « صادر اول » متعدد شود بلکه ما هم می توانیم مثل اصحاب خاص امام حسین صلوات الله علیه در وجود « امام »،« *حــــل* » شویم. « حل » شویم یعنی: در همین فرصت کوتاهی که در دنیا داریم، « عاشورایی » شویم. یعنی: به اوج چنان « معاشرتی صادقانه و مخلصانه و موحدانه » برسیم که ما را در « *صفر جلو یک* » مندرج کند = ۱۰ = عشر (که به قابلیت و لیاقتی برسیم که به ما هم بفرمایند: مــنا أهل البیت) زیرا به محض اینکه « قیامت » بر پا شود، « هر گونه معاشرتی، تعطیل » می شود: إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ .... *وَ إِذَا الْعِشارُ عُطِّلَتْ* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۰۳ ادامه قطرات بارانی_۳۰۱ 🌷در خصوص عقل اول؛ امام خمینی(ره) در کتاب مصباح الهدايه... حکماء و فلاسفه اسلامی عقل را صادر اول و عرفا نور پیامبر اکرم(ص) را صادر اول می دانند در خاطر دارم که حضرتش بحث هایی دارد که وحدت می دهد به نظر این دو طایفه. آنچه شاید خیلی جالب باشد که عقل و وجود مبارک نبی رحمة للعالمين(ص) به یک معنی گرفته شده است. دکتر غفرانی: سلام و رحمت و برکات الهی بر شما سرور عزیز. ضمن تشکر فراوان از بیانات شما، 🌿بله به نظر می رسد خداوند به « هر یک از افراد بشر یک عقل و یک روح و یک جان *نـداده* است » بلکه عقل و روح و جان، فقط در *یک خورشید* عالم تاب تجلی دارد و *تمام مردم و تمام خلائق در پرتو تابش او جان می گیرند و تعقل می کنند* که وجود مقدس ایشان در دعای ندبه او چنین معرفی شده است: ... إِلى حَبیبِکَ وَ نَجیبِکَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَکانَ کَمَا انْتَجَبْتَهُ *سَـیِّدَ مَنْ خَلَقْتَـهُ* وَ صَفْـوَةَ مَنِ اصْطَفَیْتَهُ وَ أَفْضَلَ مَنِ اجْتَبَیْتَهُ وَ أَکْرَمَ مَنِ اعْتَمَدْتَهُ *قَدَّمْتَهُ عَلى أَنْبِیائِکَ* وَ بَعَثْتَهُ إِلَى الثَّقَلَیْنِ مِنْ عِبادِکَ وَ أَوْطَأْتَهُ مَشارِقَکَ وَ مَغارِبَکَ وَ سَخَّرْتَ لَـهُ الْـبُـراقَ وَ عَرَجْتَ بِرُوحِهِ إِلى سَمائِکَ وَ *أَوْدَعْتَهُ عِلْمَ ما کـانَ وَ مـا یَکُـونُ إِلَى انْقِضاءِ خَلْقِکَ* خدایا؛ تمام صلوات و توجه خود را برای وجود مقدس أشرف أنبیاء و المرسلین حضرت رسول أکرم و خاندان طاهرین ایشان قرار ده. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۰۴ 🌾 سلام و عرض تسلیت به مناسبت روز وفات حضرت زینب سلام الله علیها 🌷استاد گرامی برای شناخت امیر المومنین علیه السلام با خواندن نهج البلاغه و خیلی کتاب های دیگر از فضائل آن حضرت شناخت پیدا می کنیم یک بخشی هم لطف خداوند است اما برای شناخت حضرت حجت به شخصه نمیدانم چگونه باید شناخت پیدا کنم و واقعا ناراحتم از اینکه انقدر دور از امام زمانم می باشم و هیچ شناختی از این امام که به فرموده شما تمام امور دنیا و آخرت دست ایشان است ندارم ... میشه لطفا راهنمایی بفرمائید. 🌿 سلام و رحمت و برکات الهی بر شما، ۱ـ لطفا در کانال تسبیح۱ سیزده جلسه بحث *مهدویت در قرآن* را ببینید امیدوارم با عنایت الهی برایتان مفید باشد. ۲ـ هر عنصری در آفرینش، ویژگی های خاص خود را دارد و منحصر به فرد است و فقط و فقط أئمه أطهار صلوات الله علیهم هستند که « *دوازده نفرشان، یک حقیقت واحد است.* » لذا اگر از خداوند بخواهید و با طهارت لازم بکوشید و توفیق پیدا کنید عظمت وجودی أمیرالمؤمنین حضرت علی بن ابی طالب صلوات الله علیه را خصوصا از خطبه نورانی رسول أکرم صلی الله علیه و آله در غدیر خم به درستی بفهمید، در واقع به عظمت وجودی یکایک آنان و آخرین آنان راه پیدا کرده اید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۰۵ ادامه قطرات بارانی_۳۰۱ ۱- یعنی پیغمبر اکرم قبل از حضرت آدم خلق شده اند؟ ۲- آیا این مطالبی که فرمودید ، به رحمةللعالمین بودن پیامبر صلوات الله علیه و آله ، نیز مربوط میشه؟ ۱- بله در « *عالم أمر* »،« ابتدا « آن صادر اول » است که واسطه ظهور أنبیاء و مرسلین و هر چیز دیگری می باشد، اما در « *عالم خلق* »،» ایشان در انتهای سلسله أنبیاء صلوات الله علیهم، « نمایان » شده اند. ۲- بله، « وجود مقدس و مطهر تصویر و صادر اول »، بر تمام بروزات و ظهورات و تجلیات الهی، إشراف و إحاطه تمام و کامل و دائمی دارد، پس « رحمه للعالمین » است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۰۶ 🌷 استاد اگر امکان دارد درباره ی این فراز زیارت حضرت زهرا در روزهای یکشنبه که می گوییم : یا مُمتَحَنَةُ أِمتَحَنَکِ الَّذی خَلَقَکِ قَبلَ أَن یَخلُقَکِ وَ کُنتِ لِما امتَحَنَکِ به صابرة ای امتحان شده ای که آنکه تو را خلق کرد قبل از خلقتت تو را امتحان کرد و تو برای آنچه به آن امتحان شدی ، صابر بودی. توضیحاتی بفرمایید. 🌿« *تنها فلز خوش رنگی که زمینی و رادیو اکتیو و سمی نیست* » و کمیاب و نرم و شکل‌پذیر و هادی و خالص است و در برابر زنگ زدن و خوردگی و تیرگی، *بالاترین مقاومت* را دارد و خواصش در تمام هفت قاره ثابت و از *عناصر مهم خون انسان* است و « *درخشش سپیده دم* » نامیده می شود، « *طلا* » است. طلا با « *امتحان در کوره آتش* »، به آسانی از تمام « تعلقاتش، خالص » می شود بدون اینکه خواصش کمترین تغییری پیدا کنند. ظاهرا وجود مقدس و نایاب حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها هم، *خالص ترین و پاکترین و ثابت ترین و در نتیجه صابرترین عنصر آفرینش* و « *مظهر أتم و أکمل تمام صفات جمال الهی* » است. شاید با این حدیث قدسی بهتر بتوان به وجود امتحان و خالص شده آن حضرت پی برد که خداوند فرمود: یا احمد؛ لولاک لما خلقت الأفلاک و لولا علی لماخلقتک و لو لا فاطمه، لما خلقتکما. 🍃واژه: سلام الله علیها @dr_ghofrani2
۳۰۷ # پرسش 🌷 چطور و چگونه در نور ائمه اطهار می توان حل شد؟ 🌿هر قدر « *غلبـه* عقلانیت و معرفت و بصیرت ما بر منیت و نفسانیت و جهالت » ما *بیشـــتر* و در نتیجه « خودخواهی و خودپرستی و غرور و تکبر و تعلقات و وابستگی و دلبستگی » ما به « غیر خدا » *کمـــتر* باشد، « *أهلیت* » ما با آن ذوات مقدس « بیشتر » و « انحراف و إصطکاک » ما با آنان « کمتر » خواهد بود و این یعنی « حل » شدن در نورانیت آنان. پس اینکه وقتی خیلی عاقلیم می گوئیم: علی جان، حسین جان، ... یعنی: ما افتخار پیدا کرده ایم و جلوه جان پاک آنان شده ایم. و این عبارت شاید ترجمه این شعر باشد که: .... باید که جمله « جان » شویم تا لایق « جانان » شویم. 🍃واژه: @dr_ghofrani