eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۱۰ 🌾لطفا اگر برایتان مقدور بود با آن بیان زیبا و دلنشین و حقگوی خود کمی از فضائل حضرت زینب سلام الله هدیه ما کنید 🌴 دکتر غفرانی: کوتاه ترین و بهترین توصیف برای حضرت زینب کبری سلام الله علیها ، « عقیله » بنی هاشم بودن است. متأسفانه امروز در حوزه و دانشگاه و رسانه ها و مدرسه، *حدیث* را *مقدم بر قرآن و عقل* معرفی می کنند و با *استدلالی!!! غیر عقلانی و خلاف نص صریح قرآن*، عقل را « *ناقص* » معرفی می کنند. آن بانوی بزرگوار، استوانه عقلانیت بود و ثابت کرد که فقط انسان عاقل است که می تواند آنقدر « عاشق حق » باشد که « جز زیبایی » چیزی نبیند. اما اینکه مفاتیح الجنان با آن قطور زیادش و با آنهمه تکرار نام افراد پلید، چرا مزین و معطر به نام مقدس حضرت زینب سلام الله علیها نشده، جای تعجب و تأسف فراوان دارد. 🍃واژه: الله علیها @dr_ghofrani2
۳۱۱ 🌷لطفا فرق اجتماعی بودن و جمعی بودن را توضیح دهید؟ 🌿احتمالا: به تعدادی از افراد ـ کم یا زیاد ـ که بر مبنای « *نیاز و کار مشترکی* » به طور « *موقت* » در کلاس، مدرسه، اداره، هتل و سینما و تئاتر ... در کنار هم قرار می¬گیرند، *جمع* و « *تجمّع* » گفته می شود. در هر جمعی، هر یک از افراد، بر مبنای اعتقادات و باورهای خودش عمل می کند و *اهداف شخصی و دغدغه های خودش را دنبال می کند* و تا ضرورتی برایش پیش نیاید، کاری به کار دیگر أعضاء جمع ندارد. اما اگر چند نفر بر مبنای « *پذیرش قوانین و مقرارت و باورهای مشترک* » با هم « *تقسیم کـــار* » کنند و تمام آن افراد، تمام تلاش خودشان را با « *همدلی و همکاری و هماهنگی* » برای رسیدن به « *مقصدی مشخص و مشترک* » ابراز کنند، « *یک واحد اجتماعی* » را پدید می آورند. متأسفانه بسیاری از خانواده ها، که *مادر، « بچه داری و خدمتکاری » را به « جهاد همسرداری* » ترجیح می دهد و « *ولایت پدر* » را خیلی به رسمیت نمی شناسد، افراد خانه به صورت جمعی کنار یکدیگر قرار دارند و هر کدام در اتاق مخصوص خود به کارهای خودشان مشغول هستند و کاری به کار دیگر أعضاء خانواده ندارند. اما *مورچه و موریانه و زنبور، زندگی اجتماعی دارند* زیرا تمام افرادشان، « تقسیم کار » و « قوانین و کار مشترک » را پذیرفته اند. در تعالیم قرآنی و اسلامی، هر مسلمان و مؤمنی (خصوصا اگر در حج یا عمره، ناسک شده باشد) موظف است، خود را عضوی از یک « اُمت موحد و متحد » بداند و مطیع قرآن و سفیر و أولیاء الهی باشد و مقصدش در تمام امور زندگی « تقرب به بارگاه الهی » باشد و با هفت همسایه یا چهل همسایه از هر طرف و با تمام افراد امت، همدلی و همکاری و هماهنگی و همدردی مؤمنانه داشته باشد و مثل ظروف مرتبطه، در غم و شادی دیگران، حضوری منفقانه و مصاحبت و معاشرتی عاشورایی داشته باشد تا زمینه ظهور آخرین حجت الهی و استقرار پرچم حق و عدالت و امنیت و صداقت و طهارت بر تمام جهان فراهم گردد. إن شاء الله تعالی. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۱۲ ادامه قطرات بارانی_۳۰۱ 🌷با سلام استاد بحث صادر اول کمی پیچیده شد برایم. شما فرمودید همه مخلوقات با هم متفاوتند و بعد بحث حلیت در صادر اول را مطرح کردید. اینطور که من برداشت کردم افراد برای اینکه بتوانند از منیت و خودخواهی و زمینی بودن و آلودگی مادی رها شوند باید در پرتو آن خورشیدی که تجلی گر روح و عقل و جان است و بر همه می تابد تعقل کنند و در مسیر حق بیایند تا بتوانند به مقام حلیت برسند و تصویری از آن هزار تصویر صادر اول بشوند؟ (یعنی تا حدی شباهت به صادر اول پیدا کنند) پس تفاوت های خلقی و روحی چه میشود؟ 🌿 سلام و رحمت الهی بر شما. عرض کردم: افراد *باید بکوشند* از منیت و خودخواهی برهانند و به کمال إنقطاع از غیر خدا برسند تا بتوانند جلوه و اشعه و پرتوی از آن خورشید عالم تاب و آن روح و عقل و جان حقیقی شوند. اصحاب امام حسین صلوات الله علیه (چه آنان که نقشهای مردان و چه آنان که نقشهای زنانه را به زیبایی ایفا کردند) تماما به چنین « أهلیت و حلّیتی » رسیدند و در امامت و ولایت و در وحدت و *مأمومیت*، ذوب و حل شدند. و وقتی اجزاء ناهمسان در چیزی مثل « *امّت* »، هم سر و ذوب و حل می شوند دیگر آن ناهمسانی آنها دیده نمی شود بلکه مثل یک تابلوی زیبا که هر کدام از عناصر آن، بخشی از آن پیکر واحد و نقش کلی را به ظهور در می آورند. (لطفا یک غذای پخته و لذیذ یا یک تیم منسجم را به خاطر بیاورید تا ببینید که خصوصیات فردی أجزاء آنها اصلا دیده نمی شود.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۱۳ ادامه قطرات بارانی_۳۰۹ 🌾 دکتر غفرانی: با تشکر از شما و دیگر أعضاء محترمی که این بخش از دعای پر نکته « ام داوود » را بیان کردید. این بخش از دعا، « مقام والای بانوان و « قداست و طهارت ذاتی » و « أفضلیت » آنان نسبت به مردان: الْمُفَضَّلَةِ مِنَ الاِْنْسِ و اینکه آنان « در محل های مقدس؟، حل شده اند » و اینکه *آنان « نیازی به سجده ملائکه » ندارند* (و اینکه خودشان جلوه و مظهر سجده ملائکه هستند) را به زیبایی روشن می کند. این همه عظمت و طهارت و قداست بر شما بانوان عاقل و مؤمن، مبارک باشد و إن شاء الله تعالی بتوانید با چنین سرمایه های جذابی، از همسرانتان دلربایی و نگاه آنها را آسمانی کنید و از این همه غفلت و جهل و جهالت و وقاحت و دروغ و اختلاس و خیانت و ابتذال و هرزگی و دیگر رذائل، زیرکانه حفظ نمائید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۱۴ 🌷 استاد بزرگوار خاطرتون هست در تفسیر سوره کهف سر کلاس ذوالقرنین رو فرمودید که حضرت صاحب الامر هستند اما اینجا در دعای ام داوود جز پیامبران از ذوالقرنین یاد شده ... میشه لطفا بررسی کنید 🌿 با سلام و احترام و تشکر از دقت مؤمنانه شما. ۱ـ در بررسی آیات پایانی سوره کهف، آیات قرآن نشانی های روشنی را ارائه می کند که إثبات می کنند « رسالت حضرت خضر و ذوالقرنین » هنوز شروع و نمایان نشده است. پس اینکه در دعای ام داوود، این دو نام مبارک و کنایه ای (اقای سبز؟ و آن دارنده دو قرن؟) در میان « أنبیاء و رسولان » آمده است مقام « رسالت » آنان را إثبات می کند اما از « آمدنشان » چیزی نمی گوید و تاریخ بشر هم هیچ نشانه ای از ظهور و فعالیت های آن دو نام معماگونه ارائه نمی کند. ۲ـ ظاهرا « ذوالقرنین »،« هویت » واحدی دارد و در جایگاه همان « صادر اول » است و قبل از تمام مخلوقات حضور داشته و در مقاطعی از تاریخ، گوشه چشمی نشان داده اما با « عموم مردم » تماسی نداشته و در « دوازده چهره » نمایان شده و می شود. لذا از أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه و سایر أئمه أطهار صلوات الله علیهم نقل شده که فرموده اند: من ذوالقرنین هستم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۱۵ ادامه قطرات بارانی_۳۱۰ 🌷استاد من این موضوع مفاتیح الجنان را در سخنرانی های شما هم شنیدم الان این اشکال شما به مرحوم شیخ عباس قمی است!؟ 🌿با سلام ......فکر کنم منظور استاد مظلومیت خانم حضرت زینب س و جهل نسبت به درجه فهم و مرتبه ایشان باشد : 🌿سلام و رحمت الهی بر شما، همانطور که خانم دکتر پاسختان را دادند، این إعتراض، « ناشناخته بودن » عظمت این بانوی بزرگوار و « بی توجهی اکثر بزرگان » و « غالب خود بانوان » به « مقام والای زن » را گزارش می کند. و اینکه اگر حضرت امام خمینی رحمه الله علیه و مقام معظم رهبری، از کرامت و قداست زن چیزی نمی گفتند دیگران چیزی از عظمت وجودی حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها و حضرت زینب سلام الله علیها به ما نمی گفتند و جایگاه و مقام حضرت آمنه و حضرت فاطمه بنت أسد و جناب ام سلمه و جناب أسماء بنت عمیس و فاطمه بنت الحسن و فاطمه بنت الحسین و دیگر بانوان عظیم الشان تاریخ درخشان اسلام اینهمه ناشناخته نمی ماندند و زنان امروز جامعه مجبور نمی شدند دنبال « برابری » خود با مردان باشند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۱۶ 🌷 "ماه رجب ماهی است که باید خودتان را پیدا کنید ." اگر امکان دارد این جمله را بیشتر تفصیل دهید . 🌿فرموده اند ماه رجب ماه خودشناسی و خودسازی است. در این ماه نورانی باید خودم را از انواع غفلت و جهالت دربیاورم و به خود نهیب بزنم و بفهمم که من چنان قابلیت و لیاقت و استحقاق و عظمتی دارم که می توانم « جمیع خیر دنیا و آخرت » را از خداوند برای خودم بخواهم و بگویم خدایا؛ حتما به من بده: أعطنی .... (و این سئوال نیست، نوعی دستور و اعلام لیاقت و آمادگی است.) بفهمم که هر چیزی وقتی « *خیر* » است که از کمترین آلودگی به *بخل* مبرا باشد و *زمینه رشد من در کنار مردم* را فراهم آورد. اگر من علم و معرفت و بصیرت و ثروت و قدرت و اعتبار و جمال و جلالی داشته باشم که مرا مغرور و متکبر و خودخواه کند و از « مردم » از « جامعه » و از « امت اسلامی » و از « أنبیاء و مرسلین و أولیاء الهی » دور و جدا کند (مثل قارون)، دیگر « خیر » نیست بلکه تماما « شر » است. پس در « لیله الرغائب » این ماه عزیز باید بکوشم به چنان عقلانیت و بصیرت و خودآگاهی برسم که تمایل به هر چیز « فانی » را کنار بگذارم تا « *آفلین محبوب من نباشند* » و عمرم تلف نشود بلکه « عاشق خود خدا » بشوم و خودم را به ماه شعبان و الهی هب لی کمال الإنقطاع برسانم تا برای « بزرگترین ضیافت الهی » آمادگی پیدا کنم. تا به افتخار جشن تولد « فطرتم » در پشت سر رهبرم در روز عید فطر نائل شوم. با این نگاه، از والدینم، از همسرم، از فرزندانم، از بستگان و دوستان و همسایگانم، هیچ « توقعی » ندارم. خودم را اصلا با آنها « طرف » نمی بینم. خودم را پشت سر اشکالات آنها پنهان نمی کنم. فقط مراقب آراستگی و زیبایی افکار و گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خودم خواهم بود. لحظه ای از عمرم را به غفلت و بطالت و لهو و لغو و لعب و عبث، هدر نمی دهم. تشنه تر از هر تشنه ای، « طالب » حقیقت و معرفت و عدالت و أمنیت و طهارت خواهم بود. و می کوشم در هر عرصه ای « مجاهدانه » و « صادقانه » و « مخلصانه » و « موحدانه » تلاش کنم و خودم را به اوج فضائل برسانم ...... و از خداوند بخواهم که « للمتقین اماما » پیشوای تمام تقواپیشگان باشم..... 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۱۷ 🌷*آفلین* *محبوب* *من* *نباشد* که در (قطرات بارانی_۳۱۶)ذکر کردید را... اصلا متوجه نشدم یعنی چه؟ 🌿آفلین به هر چیزی گفته می شود که استقلال وجودی ندارد و « قائم به ذات » نیست و « افول و غروب » دارد و نابود و ناپدید می شود. که تمام مخلوقات اینطوری هستند. پس « غیر از خدا »، نباید هیچ دیگری » محبوب و معبود و معشوق » انسان عاقل و مؤمن باشد. 🌷پس علت اینکه یک وقتایی انسان به کسی بیش از حد علاقمند میشود می تواند این باشد که عشق خداوند در وجودش کم شده؟ چطور می توان عشق خداوند را در وجودمان آنقدر زیاد کنیم که غیر از خداوند را ندید؟ 🌿هر قدر « شوق عاقلانه و عارفانه و عاشقانه » شما به « هر مقصدی » بیشتر باشد، حتما و قطعا « توقف » شما « در بین راه رسیدن به آن مقصد »، برای « توجه به هر چیز دیگری »، « کمتر » خواهد بود. موسای شیرخواره، به شیر هیچ مادری جز مادر خودش، « تعلق » پیدا نکرد. ابراهیم جوان، به « عشق رفتار عاقلانه و موحدانه و رضایت خالقش »، از « علاقه به هر آسایش و رفاه و راحتی » صرفنظر کرد و « پرتاب شدن در آتش » را پذیرفت. هر قدر انسان به فطرت عاقلانه و مؤمنانه اش، نزدیکتر شده باشد و در درونش به « توحید » رسیده باشد، « انقطاع از غیر خدا » را « خداوند » برایش آسان تر می کند. و این تمرین می خواهد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۱۸ 🌷استاد سوالی از *قارون* که (در قطرات بارانی_۳۱۶ ) ذکر کردی برام پیش اومده فکر میکنم اگر *قارون* *زکات* میداد، و *تبرج* نمیکرد، خداوند هیچ وقت به زمین دستور نمیداد که قارون و *ثروتش* را ببلعد!!! 🌿 قرآن در سوره قصص (نقل به مضمون) می فرماید: قارون از قوم موسى بود اما بر آنان ظلم كرد و آنقدر به او ثروت داديم كه كليدهاى گنجهایش را کارگرانی نيرومند حمل مى کردند. افراد عاقل و مؤمن به او گفتند: غافلانه شادى مكن كه خداوند افراد سرمست را دوست ن‏دارد و با آنچه خدايت به تو « امانت » داده آخرتت را آباد کن و از فرصتی که در دنيا داری غافل نشو و آنطور که خدا به تو نيكى كرده تو هم به مردم نيكى كن و در زمين تبهکاری مکن زیرا خدا تبهکاران را دوست ن‏دارد. اما قارون گفت: من اين ثروت را با دانش خودم به دست آورده ام (امانت الهی نیست)... پس قارون (با ماشین شاسی بلند و اسکورت و محافظین و نوکرانش) در میان مردم چنان ظاهر می شد که مردم ظاهربین و دنیاطلب را تحریک می کرد و آنها میگفتند اىكاش ما هم ثروتی مثل قارون می داشتیم. اما آنان که بصیرت و معرفت داشتند به مردم گفتند: اگر اهل ایمان و کارهای شایسته باشید پاداش الهی بهتر است که افراد صبور به آن می رسند. تا اینکه خداوند قارون را با تمام ثروتش در زمين فرو برد ... آنگاه همان مردم هوسبازی که دیروز جایگاه او را آرزو می کردند گفتند : چه خوب شد که ما آن ثروت غفلت آور را نداشیتم. پس بی إعتنایی به عقل و فطرت و غفلت از مخلوقیت خود و خالقیت خدا و غرور، تکبر، تفاخر، ظلم و فساد، عوامل نابودی قارون بودند. خداوند ما و شما را از این رذائل حفظ فرماید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۱۹ 🌾طبق آیات و احادیث و روایات فراوان، « *بیشترین بلاها، فتنه ها و انواع زلزله ها، طوفانها و دیگر حوادث طبیعی و غیر طبیعی* »، در « *آخر الزمان* » رخ می دهند. پس باید با استغفار و توبه و پرهیز جدی از کارهای حرام و مکروه و انواع گناهان کوچک و بزرگ، و انجام واجبات و مستحبات، خودمان را از « دایره گزندها و آسیب ها » خارج کرده و حفظ کنیم. و از هر نظر برای زمینه سازی ظهور آخرین حجت الهی تلاش کنیم، و خودمان را خصوصا از نظر تفکر و تعقل و تحلیل های منطقی و بصیرت و معرفت، « قوی » سازیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۲۰ 🌷فرق انس ورزی و علاقه و تعلق چیست؟ 🌿« *انس ورزی* » به تمام جلوه های هستی و آیات الهی، لازمه انسان بودن و انسانیت است، اما « *علاقه و تعلق و وابستگی و دلبستگی* به افراد و أشیاء، انسان را از « توجه » به خالق و از افتخار « وساطت » و « رعایت حق و عدالت » محروم می کند و به تخلفات زیادی مثل قانون شکنی و پارتی بازی و بی انصافی و بی تقوایی و ظلم .... می کشاند. این افراد، « رابطه » را جای « ضابطه » قرار می دهند و برای متعلقین و خویشاوندانشان تسهیلات غیر مجازی را فراهم می کنند و عامل بی عدالتی و فاصله طبقاتی و مفاسد دیگر در خانواده و جامعه می شوند. جالب است همانطور که خصوصا امروز « تب » افراد را با « دماسنج » تشخیص می دهند، قرآن هم برای اینکه ما بتوانیم برای خودمان « *تعلق سنجی* » کنیم و از « تبعیض غیر عقلانی و غیر مجاز » بپرهیزیم می فرماید: ترازویی را در مقابل خود قرار دهید و « *محبت پنج نفر و سه چیز* » را در یک کفه و « *محبت به سه چیز* » را در کفه دیگر بگذارید. اگر کفه آن هشت چیز « سنگین تر » باشد به این معنی است که شما « فاسق » شده و از « عقل و شرع و حق » منحرف شده و باید منتظر مجازات باشید: قُلْ : إِنْ كانَ ۱ـ آباؤُكُمْ ۲ـ وَ أَبْناؤُكُمْ ۳ـ وَ إِخْوانُكُمْ ۴ـ وَ أَزْواجُكُمْ ۵ـ وَ عَشيرَتُكُمْ ۶ـ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها ۷ـ وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها ۸ـ وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها *أَحَــــبَّ إِلَيْــــكُمْ* مِنَ: ۱ـ اللَّهِ، ۲ـ وَ رَسُولِهِ، ۳ـ وَ جِهادٍ في‏ سَبيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ *الْفاسِقينَ* (توبه/۲۴) پس محبت و تعلق ما به: «پداران و فرزندان (خصوصا پسران) و برادران و همسران و بستگان »، و « اموال و شغل و خانه » نباید بیشتر از محبت ما به « خدا و سفیر او و جهاد در راه او » باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۲۱ 🌷چطور می توان عشق خداوند را در وجودمان آنقدر زیاد کنیم که غیر از خداوند را ندید؟ 🌿احتمالا با تلاش برای: « خودشناسی » و « تصدیق مخلوقیت خود و خالقیت خداوند » و « *ذاکر بودن* » دائمی به اینکه: ۱ـ بر صراط از مو باریکتر هستیم، ۲ـ در محضر سمیع بصیر مقتدر هستیم، ۳ـ تمام توانایی ها و امکاناتمان، « رحمت و فرصت و نعمت و آلاء و امانت الهی » هستند و در قبال آنها « مسئول » هستیم، ۴ـ هر لحظه ممکن است فرصت و مهلتمان به پایان برسد و بمیریم و ما را از این جلسه آزمایش بیرون ببرند. ۵ـ در محاصره دشمنان و وسوسه شیاطین و گرفتار نفس اماره هستیم پس به دستور قرآن باید « *دائما مراقب خودمان باشیم* »، ۶ـ برای حفظ « توجه » به خدا، انفاق کنیم: (إنما نطعمکم لوجه الله) و .... بتوانیم با این شش کار خودمان را از هر غفلت و انحراف و تخلفی حفظ کنیم. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2