eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۵۷۲ 🔸با سلام و صبح به خیر خدمت همه ی دوستان گرامی از همه ی عزیزانی که پیامی داده یا سؤالی پرسیده اند و هنوز به علت مشغله ی زیاد موفق به پاسخ نشده ام عذرخواهی می کنم. خواهشی که از بزرگواران دارم این است که قبل از درخواست فایلهای صوتی یا متنی از این جانب (ادمین کانال)، در کانالهای تسبیح ۱و۲ جستجوی لازم را به عمل آوردید ، مطمئنا آنچه مورد نظر است را در آنها خواهید یافت. پیشنهاد این است که حداقل دو پیام رسان داشته باشید تا در صورت بروز خطا در پیام رسان "بله" ، به ویژه هنگام جستجو ، بتوانید از پیام رسانهای دیگر استفاده کنید. مستحضر هستید که کانالهای استاد در هر یک از پیام رسانهای ایتا، بله ، سروش ، واتساپ و تلگرام فعال هستند. پیشاپیش از همکاری همه ی دوستان عزیز کمال تشکر دارم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۷۳ سلام استاد امکان دارد کمی بیشتر درباره واژه "الهام" توضیح بفرمایید؟ نقش انسان در این خصوص چیست؟ سلام و رحمت الهی بر شما. « الهام »، معرفتی است که از جانب خداوند، در قلبی قرار می گیرد و مسئله و ابهامی برای شخص روشن می شود. الهام، ظاهرا « مرتبه ای از وحی » و شاید « یک هفتادم وحی » و « مخصوص مؤمنین » است. حضرت آیه الله جوادی آملی، فرمودند (نقل به مضمون): اگر در خواب و بیداری به شخصی الهام نمی شود باید در « ایمان » خودش » شک کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۷۴ ۵۷۳ با سلام و احترام  استاد بنده در مقاله ای(از آیت الله مصباح) خواندم"الهام ادراک خاصی است که خدا به اولیای خودش مرحمت می‌کند. الهام نوعی ادراک از سنخ وحی، اما ضعیفتر از وحی است. در بعضی روایات آمده است که فرق بین وحی و الهام این است که در وحی ملک حامل وحی دیده می‌شود؛ اما در الهام ملک دیده نمی‌شود و فقط اثر آن در قلب احساس می‌شود" سوالم این است آیا همیشه این احساس در قلب از جنس الهام است؟؟؟ یا گاهی وهم و تصورات است؟؟؟؟ (راه تشخیصی دارد یا خیر) قطعا « هر فیضی » از جانب خداوند، « توسط » ملائکه صورت می گیرد. چه « و حی به مادر حضرت موسی علیه السلام » و چه « وحی به زنبور »، اما من مطمئن نیستم که در « نزول هر وحی » الزاما « ملک حامل » باید دیده شود. پس حتی « الهام » هم قطعا « بی واسطه » نیست. (باواسطه بودن هر فیضی، بحث سنگینی است که اینجا مجال آن نیست.) اما اینکه کدام « مرتبه » از « ملائکه » حامل « فیض وحی یا الهام » باشند، قطعا مراتبشان یکی نیست. مثلا نزول حضرت « روح » علیه السلام یا نزول حضرت « جبرئیل » علیه السلام و یا حضرت عزرائیل علیه السلام احتمالا برای همه پیامبران نبوده است. محل دریافت وحی و الهام، قطعا « قلب » است. اما محل خطورات وهمی و خیالی و وسوسه، « صدر » یا شاید « ذهن » باشد و قطعا « قلب » نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۷۵ 📌همراه با نظرات شما «أضغان» جمع «ضغن» به معناى كينه شديد است. دلبستگى برخى انسان ها به مال دنيا به قدرى است كه حتّى اگر خداوند هم از آنان چيزى را مطالبه كند، كينه او را به دل مى گيرند. 📌همراه با نظرات استاد ضغن، بیشتر به *بروز دشمنی های منافقانه علیه رهبری* توجه دارد. اگر فرصت دارید این واژه را در بیان نورانی أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در نهج البلاغه هم ببینید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۷۶ 📌همراه با نظرات شما یاشکور سلام و رحمت خدا بر شما وتشکر بسیار از مطالبتان ک سبب حل بسیاری از مسائل بنده و یادگیری حل مسئله از قرآن کریم به واسطه شما شدیم و نشاط و آرامش بیشتری یافتیم الحمدلله ببخشید چون فرمودید بیان داشته باشید در پرسشهای روزانه حتی اگر سوالمون در ظاهر فکر کنیم کم اهمیته آیا اضغان مصداق هایش زیاد است که مورد انتخاب موکب مان شده؟ میشه چند نمونه بفرمایید تا فرقش بابخل آشکارتر شود 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام تقاضای مصرانه من از خداوند اینست که به برکت أعضاء پاک و مشتاق و مؤمن گروه، « رزق » ما را « روزانه مقدر » فرماید. ضمنا امروز هم در شرائط خاصی هستیم که « کینه های منافقانه علیه رهبری » بروز و ظهور بیشتری پیدا کرده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۷۷ 💥أهای أهالی محترم و مؤمن این گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ ناهار نسبتا سنگین « *موکب أربعینی* » روز بیست و دوم ماه *شعبان* ما اینست: در پایان « *صلوات شعبانیه* » از خداوند می خواهیم که: ۱ـ ما را کمک کند تا از *سنت* رسول أکرم صلی الله علیه و آله پیروى کنیم: *اَللّهُمَّ فَاَعِنَّاعَلَى الْأِسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فیهِ،* *چــــرا؟* ۲ـ تا ما استحقاقِ « *شفاعــــت* » ایشان را بیابیم: *وَ نَیْــــلِ الشَّفاعَــــةِ لَدَیْـــهِ،* *چــــرا؟* ۳ـ تا با پیروی از او و شفاعت او، در راهى هموار بسوی تو قرار بگیریم: *وَ طَریقـــــاً اِلَیْـــکَ مَهیَعـــاً،* *چــــرا؟* ۴ـ تا در قیامت مستحق *ملاقات تو* باشم در حالی که: ۱ـ از من راضی باشی، ۲ـ گناهانم پاک شده باشد، ۳ـ رحمت رحیمیه و رضوان خود را نصیبم نمایی، ۴ـ در جایگاهی جاودانه مستقرم کنی، ۵ـ با بهترین ها همنشینم سازی: *حَتّى‏ اَلْقاکَ یَوْمَ الْقِیمَةِ عَنّى‏ راضِــــیاً وَ عَنْ ذُنُوبى‏ غاضِــــیاً قَدْ اَوْجَبْـتَ لـــى‏ مِنْکَ الرَّحْمَةَ وَ الرِّضْوانَ وَ اَنْزَلْتَنى‏ دارَ الْقَرارِ وَ مَحَلَّ الْأَخْیارِ،* *پرسش اول:* « *شفاعت* » چیست؟ و *چه ضرورتی* دارد؟ *پرسش دوم:* *آیا « شفاعت » مانع « اجرای عدالت الهی » نیست؟* *پرسش سوم:* *آیا « محبت شفاعت کنندگان » از « محبت الهی » بیشتر است؟* *پرسش چهارم:* *پرسش پنجم:* *پرسش ششم:* .... بماند برای بعد إن شاء الله تعالی *توجـــه* : اگر قرار باشد تمام أعضاء به این سه پرسش پاسخ دهند دهها صفحه مطلب می شود که حتما خوانده نخواهند شد. *پس لطفا فقـــــط افرادی پاسخ دهند که « پاسخی مستدل و مستند قرآنی » دارند،* و می توانند « *خلاصه » پاسخ دهند.* و آنقدر اراده دارند که از « *اظهار نظر شخصی خودداری کنند.* » *حی علی التحقیق* 🍃واژه: ۲۲ @dr_ghofrani2
۵۷۸ 📌همراه با نظرات استاد 💥با سلام و احترام از همان روزی که قابیل خودش را با عمو هابیل ما « *مقایسه* » کرد و به « *حسادت* » گرفتار و به « *عداوت* آلوده شد و آن « *جنایت برادرکشی* » از او سر زد، معلوم شد که *تمام ما « بنی آدم »* در معرض چنین غفلت و خطا و انحراف و گناه بزرگی هستیم که: تحمل « *خوبی و پاکی و موفقیت دیگران* » برایمان سخت است. این دیگران، می تواند: همسرمان باشد، برادر یا خواهرمان باشد، زن برادر یا خواهر شوهرمان باشد، یا ........ مقام معظم رهبری باشد و یا چهارده معصوم صلوات الله علیهم و خاندان آن عزیزان بزرگوار باشند. یکی از مشکلات مهم و یکی از نشانه های غلبه نفسانیت بر ما اینست که « *خودمان را یک تیـــم نمی بینیم* » و همه ما می خواهیم در فوتبال زندگی، ما *گُـــل* بزنیم و پیروزی مال *من* باشد. باور نداریم که در یک کار تیمی، پیروزی و موفقیت برای تمام افراد تیم است. پیروزی در هر جنگی، برای تمام افراد آن جبهه است. چه آنکه پشت جبهه نان می پزد، چه آنکه کارهای خدماتی می کند، چه آنکه دیدبانی می کند، چه آنکه اطلاعات جمع آوری می کند، چه آنکه با هواپیما یا با هلیکوپتر یا توپخانه پشتیبانی می کند، چه آنکه در خط اول نبرد است، چه آنکه در اتاق جنگ فرماندهی می کند و خلاصه تمام افراد آن جبهه با مشاغل و تلاشهای مختلف در آن پیروزی سهیم هستند. شاید بهترین شخصی که توانست این « *کار تیمی* » را برای ما به تصویر بکشد مرحوم دکتر شریعتی بود که کتاب قصه ای را درباره « *دست* » نوشت. آیا شما أعضاء محترم این کتاب زیبا را دیده یا خوانده اید؟ آیا می توانید آن را بطور خلاصه مطرح کنید؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۷۹ با سلام و عرض ادب پس به عنایت خدا ولطف شما معلوم شد« *أضغـــان* »، بزرگترین و *زشتترین بخل منافقانه که از روی عناد در قلبهایی بیمار دشمنان خداست که« برعلیه رهبران الهی درهرعصری وجود داشته ودارد نه تنها از هر گونه کمک وایثاروانفاق به هرشکلی خودداری می کنند بلکه از انفاق وکارخیر دیگران هم منزجر میشن وهم تا جاییکه بتوانند به هرترفندی جلوگیری می کنند.پس اینگونه افراد راحت قابل شناسایی هستند .فقط استاد مثلآپیش آمده که دریک جمعی بااینگونه افرادمواجه شدم ولی باشلوغ بازی نذاشته حرف بزنم یامطلبی رو به نتیجه برسونیم آیا وظیفه از گردنم ساقط میشه ؟ سلام و رحمت الهی بر شما این منافقان کینه توز و حسود، مثل شیطان که برای إغفال آدم در بهشت، خودش را خیرخواه و ناصح معرفی کرد، امروز در لباسهای مختلف مثل مشاور و روانشناس و کارشناس رسانه و غیره، می کوشند افراد را به یاس و ناامیدی و تکروی و خودخواهی و خودپرستی و خودبزرگ بینی و طلاق و مجرد ماندن و انزواگیزینی و مردم گریزی و تفرقه و نفاق سوق دهند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۸۰ سلام و رحمت خاص خدا بر شما استاد گرانقدر از حسن کلام و تعریفتان از اعضا متشکرم ما نیز دعا میکنیم و ممنون از حسن توضیحتان متوجه شدم و آیا خوبه در گروهای فامیلی که خیلی در فاز قرآن آنهم به شکل تدبری و مفهومی نیستن، کم کم شروع به بیان واژه یا پیام سوره ها کنیم تا انس مفهومی پیدا کنن و مسائل اونها هم حل بشه؟ و یا از سخنان رهبری که در کانالشون باگرافیک زیباست بازنشر کنیم؟ ماه مبارک نزدیکه و شاید قلبهاشون پذیرا تربشه و از اضغانشون کم بشه ان شاءالله علیکم السلام لطفا دنبال « باز نشر » هیچ مطلبی نروید. هر مطلب و پیام با ارزش و مفیدی را خودتان بنویسید. به نظر من *بهترین روش* برای دعوت دیگران به « *تفکر و تعقل و تدبر* »،« *طرح پرسشهای مهم و مناسب با مخاطب* « است. به نحوی که « دیگران بهانه باشند » و بخواهید « *خودتان* » رشد کنید. زیرا مردم از معلم بازی خوششان نمی آید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۸۲ با عرض سلام خدمت استاد محترم: کتاب «دست» دکتر شریعتی رو پیدا نکردم. ممکنه ذیل مجموعه آثار ایشون باشه؟ لطفا اگه میشه راهنمایی بیشتری در مورد این کتاب بفرمایید. با تشکر فراوان از مطالب پرنکته و مفید شما. سلام و رحمت الهی بر شما دکتر شریعتی رحمه الله علیه، کتاب مختصر و زیبایی دارد به نام « *برای خود برای ما برای دیگران* ». در آنجا می فرماید: این *طبیعت* » است که تمام جانداران (حتی انسان تا قبل از بلوغ) را « *کامل تر* » می کند و تنها انسان است که « کامل تر » شدنش (بعد از تولد و بلوغ)، *به « خود او » سپرده شده است.* می فرماید: هیچ حیوانی با « بی شاخ و دم » شدن و « راست ایستادن »، *انسان نمی شود.* انسان، وقتی انسان می شود که « *بفهمد* » و وقتی می فهمد که « خوب و بد » را تشخیص دهد و وقتی این *فهم و تشخیص* در او کامل می شود که *از « زندگی کردن برای خود » به « زندگی برای مــا » برسد.* و بعد برای اینکه این مطلب بسیار مهم، قابل هضم و فهم شود، « *دست* » را مثال می آورد و می فرماید: دست را ببین، زمین سفت را با چه زحمتی شخم می زند، صاف می کند، کود می دهد، بذر می پاشد، آبیاری می کند و حدود نیمی از سال را به مراقبت از آن می پردازد تا محصول به بار بنشیند، آنگاه همین دست، گندم را درو می کند، خرمن را می کوبد، گندم را آسیاب می کند، با آرد در تنور بسیار داغ، نان می پزد آنگاه نان را با انگشتان خود *لقمه* می کند و در چنگ خود می گیرد و « *ثمره تمام این تلاشهای خود را حتی یک لحظه در چنگ خود نگه نمی دارد بلکه آن را به دهان می سپارد.* » می فرماید: *پارسایی* دست را تماشا کنید که اگر ذره ای از آن لقمه، لای أنگشتش گیر کند، زیر ناخنش پنهان شود، *با وسواس آن را با آب و صابون می شوید و « پاک » می کند.* می فرماید: پس *هیچ دستی، خودپرست و خودبین و طماع و حریص نیست.* *هیچ دستی برای خودش زندگی نمی کند.* دست این را « *می فهمد* » که اگر دسترنج خودش را « *برای خود* » نگهدارد، غذا می گندد، دست آلوده می شود، پیکر می میرد *و بر پیکر مُــرده، کدام دستی است که بتواند « زنــدگی » کند؟* اگر غذا در دستش بماند، او گرسنه می میرد و این دشمنان اویند ـ میکربها و مگسها ـ که از دسترنج او می خورند و می رقصند و می گزند و می خوانند و چاق و چله می شوند و دنیا را به گند می کشند.... خداوند ایشان را از رحمت واسعه خود بهره مند فرماید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۵۸۳ *اطلاعیه:* دهها نفر از أعضاء محترمی که گهگاه گروه را ترک کرده یا هنوز در گروه هستند، نسبت به *« کثـــرت پیام ها و طولانــــی بودن مطالب »* اعتراض دارند. لذا استدعا می شود: پاسخهایتان را « بسیار *خلاصه* و *بررسی شده* » بنویسید و از توضیحات اضافی و طرح حدس و گمان و مسائل شخصی و تعارف و تشکر از یکدیگر و نقل قولهای نپخته و بی ارتباط با پرسش مطرح در گروه و « پــرگویی » های بی فایده پرهیز بفرمائید. بسیار ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2