#قطرات_بارانی_۵۷۷
💥أهای أهالی محترم و مؤمن این گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛
ناهار نسبتا سنگین « *موکب أربعینی* » روز بیست و دوم ماه *شعبان* ما اینست:
در پایان « *صلوات شعبانیه* » از خداوند می خواهیم که:
۱ـ ما را کمک کند تا از *سنت* رسول أکرم صلی الله علیه و آله پیروى کنیم: *اَللّهُمَّ فَاَعِنَّاعَلَى الْأِسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فیهِ،*
*چــــرا؟*
۲ـ تا ما استحقاقِ « *شفاعــــت* » ایشان را بیابیم: *وَ نَیْــــلِ الشَّفاعَــــةِ لَدَیْـــهِ،*
*چــــرا؟*
۳ـ تا با پیروی از او و شفاعت او، در راهى هموار بسوی تو قرار بگیریم: *وَ طَریقـــــاً اِلَیْـــکَ مَهیَعـــاً،*
*چــــرا؟*
۴ـ تا در قیامت مستحق *ملاقات تو* باشم در حالی که:
۱ـ از من راضی باشی، ۲ـ گناهانم پاک شده باشد، ۳ـ رحمت رحیمیه و رضوان خود را نصیبم نمایی، ۴ـ در جایگاهی جاودانه مستقرم کنی، ۵ـ با بهترین ها همنشینم سازی:
*حَتّى اَلْقاکَ یَوْمَ الْقِیمَةِ عَنّى راضِــــیاً وَ عَنْ ذُنُوبى غاضِــــیاً قَدْ اَوْجَبْـتَ لـــى مِنْکَ الرَّحْمَةَ وَ الرِّضْوانَ وَ اَنْزَلْتَنى دارَ الْقَرارِ وَ مَحَلَّ الْأَخْیارِ،*
*پرسش اول:* « *شفاعت* » چیست؟ و *چه ضرورتی* دارد؟
*پرسش دوم:* *آیا « شفاعت » مانع « اجرای عدالت الهی » نیست؟*
*پرسش سوم:* *آیا « محبت شفاعت کنندگان » از « محبت الهی » بیشتر است؟*
*پرسش چهارم:* *پرسش پنجم:* *پرسش ششم:* .... بماند برای بعد إن شاء الله تعالی
*توجـــه* : اگر قرار باشد تمام أعضاء به این سه پرسش پاسخ دهند دهها صفحه مطلب می شود که حتما خوانده نخواهند شد.
*پس لطفا فقـــــط افرادی پاسخ دهند که « پاسخی مستدل و مستند قرآنی » دارند،*
و می توانند « *خلاصه » پاسخ دهند.*
و آنقدر اراده دارند که از « *اظهار نظر شخصی خودداری کنند.* »
*حی علی التحقیق*
🍃واژه: #شعبان_۲۲ #شفاعت
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۵۷۸
📌همراه با نظرات استاد
💥با سلام و احترام
از همان روزی که قابیل خودش را با عمو هابیل ما « *مقایسه* » کرد و به « *حسادت* » گرفتار و به « *عداوت* آلوده شد و آن « *جنایت برادرکشی* » از او سر زد، معلوم شد که *تمام ما « بنی آدم »* در معرض چنین غفلت و خطا و انحراف و گناه بزرگی هستیم که:
تحمل « *خوبی و پاکی و موفقیت دیگران* » برایمان سخت است.
این دیگران، می تواند: همسرمان باشد، برادر یا خواهرمان باشد، زن برادر یا خواهر شوهرمان باشد، یا ........ مقام معظم رهبری باشد و یا چهارده معصوم صلوات الله علیهم و خاندان آن عزیزان بزرگوار باشند.
یکی از مشکلات مهم و یکی از نشانه های غلبه نفسانیت بر ما اینست که « *خودمان را یک تیـــم نمی بینیم* » و همه ما می خواهیم در فوتبال زندگی، ما *گُـــل* بزنیم و پیروزی مال *من* باشد.
باور نداریم که در یک کار تیمی، پیروزی و موفقیت برای تمام افراد تیم است. پیروزی در هر جنگی، برای تمام افراد آن جبهه است. چه آنکه پشت جبهه نان می پزد، چه آنکه کارهای خدماتی می کند، چه آنکه دیدبانی می کند، چه آنکه اطلاعات جمع آوری می کند، چه آنکه با هواپیما یا با هلیکوپتر یا توپخانه پشتیبانی می کند، چه آنکه در خط اول نبرد است، چه آنکه در اتاق جنگ فرماندهی می کند و خلاصه تمام افراد آن جبهه با مشاغل و تلاشهای مختلف در آن پیروزی سهیم هستند.
شاید بهترین شخصی که توانست این « *کار تیمی* » را برای ما به تصویر بکشد مرحوم دکتر شریعتی بود که کتاب قصه ای را درباره « *دست* » نوشت.
آیا شما أعضاء محترم این کتاب زیبا را دیده یا خوانده اید؟ آیا می توانید آن را بطور خلاصه مطرح کنید؟
🍃واژه: #مقایسه #حسادت #دست #دکتر_شریعتی
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۵۷۹
#سوال
با سلام و عرض ادب
پس به عنایت خدا ولطف شما معلوم شد« *أضغـــان* »، بزرگترین و *زشتترین بخل منافقانه که از روی عناد در قلبهایی بیمار دشمنان خداست که« برعلیه رهبران الهی درهرعصری وجود داشته ودارد نه تنها از هر گونه کمک وایثاروانفاق به هرشکلی خودداری می کنند بلکه از انفاق وکارخیر دیگران هم منزجر میشن وهم تا جاییکه بتوانند به هرترفندی جلوگیری می کنند.پس اینگونه افراد راحت قابل شناسایی هستند .فقط استاد مثلآپیش آمده که دریک جمعی بااینگونه افرادمواجه شدم ولی باشلوغ بازی نذاشته حرف بزنم یامطلبی رو به نتیجه برسونیم آیا وظیفه از گردنم ساقط میشه ؟
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما
این منافقان کینه توز و حسود، مثل شیطان که برای إغفال آدم در بهشت، خودش را خیرخواه و ناصح معرفی کرد، امروز در لباسهای مختلف مثل مشاور و روانشناس و کارشناس رسانه و غیره، می کوشند افراد را به یاس و ناامیدی و تکروی و خودخواهی و خودپرستی و خودبزرگ بینی و طلاق و مجرد ماندن و انزواگیزینی و مردم گریزی و تفرقه و نفاق سوق دهند.
🍃واژه: #اضغان #منافقان
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۵۸۰
#سوال
سلام و رحمت خاص خدا بر شما استاد گرانقدر
از حسن کلام و تعریفتان از اعضا متشکرم ما نیز دعا میکنیم و ممنون از حسن توضیحتان متوجه شدم و آیا خوبه در گروهای فامیلی که خیلی در فاز قرآن آنهم به شکل تدبری و مفهومی نیستن، کم کم شروع به بیان واژه یا پیام سوره ها کنیم تا انس مفهومی پیدا کنن و مسائل اونها هم حل بشه؟ و یا از سخنان رهبری که در کانالشون باگرافیک زیباست بازنشر کنیم؟ ماه مبارک نزدیکه و شاید قلبهاشون پذیرا تربشه و از اضغانشون کم بشه ان شاءالله
#پاسخ
علیکم السلام
لطفا دنبال « باز نشر » هیچ مطلبی نروید.
هر مطلب و پیام با ارزش و مفیدی را خودتان بنویسید.
به نظر من *بهترین روش* برای دعوت دیگران به « *تفکر و تعقل و تدبر* »،« *طرح پرسشهای مهم و مناسب با مخاطب* « است.
به نحوی که « دیگران بهانه باشند » و بخواهید « *خودتان* » رشد کنید.
زیرا مردم از معلم بازی خوششان نمی آید.
🍃واژه: #اضغان #پرسش
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۵۸۲
#پرسش
با عرض سلام خدمت استاد محترم:
کتاب «دست» دکتر شریعتی رو پیدا نکردم. ممکنه ذیل مجموعه آثار ایشون باشه؟ لطفا اگه میشه راهنمایی بیشتری در مورد این کتاب بفرمایید.
با تشکر فراوان از مطالب پرنکته و مفید شما.
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما
دکتر شریعتی رحمه الله علیه، کتاب مختصر و زیبایی دارد به نام « *برای خود برای ما برای دیگران* ».
در آنجا می فرماید: این *طبیعت* » است که تمام جانداران (حتی انسان تا قبل از بلوغ) را « *کامل تر* » می کند و تنها انسان است که « کامل تر » شدنش (بعد از تولد و بلوغ)، *به « خود او » سپرده شده است.*
می فرماید: هیچ حیوانی با « بی شاخ و دم » شدن و « راست ایستادن »، *انسان نمی شود.*
انسان، وقتی انسان می شود که « *بفهمد* » و وقتی می فهمد که « خوب و بد » را تشخیص دهد و وقتی این *فهم و تشخیص* در او کامل می شود که *از « زندگی کردن برای خود » به « زندگی برای مــا » برسد.*
و بعد برای اینکه این مطلب بسیار مهم، قابل هضم و فهم شود، « *دست* » را مثال می آورد و می فرماید:
دست را ببین، زمین سفت را با چه زحمتی شخم می زند، صاف می کند، کود می دهد، بذر می پاشد، آبیاری می کند و حدود نیمی از سال را به مراقبت از آن می پردازد تا محصول به بار بنشیند،
آنگاه همین دست، گندم را درو می کند، خرمن را می کوبد، گندم را آسیاب می کند، با آرد در تنور بسیار داغ، نان می پزد آنگاه نان را با انگشتان خود *لقمه* می کند و در چنگ خود می گیرد و « *ثمره تمام این تلاشهای خود را حتی یک لحظه در چنگ خود نگه نمی دارد بلکه آن را به دهان می سپارد.* »
می فرماید: *پارسایی* دست را تماشا کنید که اگر ذره ای از آن لقمه، لای أنگشتش گیر کند، زیر ناخنش پنهان شود، *با وسواس آن را با آب و صابون می شوید و « پاک » می کند.*
می فرماید: پس *هیچ دستی، خودپرست و خودبین و طماع و حریص نیست.*
*هیچ دستی برای خودش زندگی نمی کند.*
دست این را « *می فهمد* » که اگر دسترنج خودش را « *برای خود* » نگهدارد، غذا می گندد، دست آلوده می شود، پیکر می میرد *و بر پیکر مُــرده، کدام دستی است که بتواند « زنــدگی » کند؟*
اگر غذا در دستش بماند، او گرسنه می میرد و این دشمنان اویند ـ میکربها و مگسها ـ که از دسترنج او می خورند و می رقصند و می گزند و می خوانند و چاق و چله می شوند و دنیا را به گند می کشند....
خداوند ایشان را از رحمت واسعه خود بهره مند فرماید.
🍃واژه: #دکتر_شریعتی #انسان #دست
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۵۸۳
*اطلاعیه:*
دهها نفر از أعضاء محترمی که گهگاه گروه را ترک کرده یا هنوز در گروه هستند،
نسبت به *« کثـــرت پیام ها و طولانــــی بودن مطالب »* اعتراض دارند.
لذا استدعا می شود: پاسخهایتان را « بسیار *خلاصه* و *بررسی شده* » بنویسید و از توضیحات اضافی و طرح حدس و گمان و مسائل شخصی و تعارف و تشکر از یکدیگر و نقل قولهای نپخته و بی ارتباط با پرسش مطرح در گروه و « پــرگویی » های بی فایده پرهیز بفرمائید.
بسیار ممنون.
🍃واژه: #اطلاعیه
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۵۸۴
#پرسش
چه ربطی میان « *عافیت* » و « *عفـــو* » است؟
📌همراه با نظرات شما
عافيت به عنوان نقطه مقابل ابتلا و گرفتاري است و به معناي سلامت از هر نوع آفت و ناگواري جسمي و روحي ، ظاهري و باطني ، دنيوي و اخروي است.
نعمت عافيت بعد از نعمت يقين، از نعمتهاي بزرگ خداوند است، چنان كه حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: «سلوا الله العافية، فما اعطي افضل من العافية الا اليقين»؛ از خداوند عافيت مسئلت كنيد چرا كه برتر از عافيت به بنده چيزي اعطا نشده مگر يقين.
سوال: رابطه عافیت با عفو چیست؟
در رابطه به عافیت عملی که انسان نسبت به فرامين و دستورات الهي تعبد و تعهد كامل باید داشته باشد؛ حال یکی از این فرامین عفو است.
📌همراه با نظرات استاد
سلام و صلوات و رحمت الهی بر شما و این تلاش مشتاقانه شما.
*عافیـــت، فقط ثمره « عفو » است.*
اگر انسان، *از « انتقام گیری و عداوت که عامل بیماری است » دست بردارد* و دیگران را « *عفـــو » و قلبش را از هر کینه و عداوتی پاک کند* قطعا به آرامشی عمیق و به *سلامتی روح* دست پیدا می کند.
و اگر خداوند مهربان، فردی را « عفـــو » کند *و قلبش را از آثار خطاها و گناهان پاک کند* ، او قطعا به آرامشی عمیق و سلامتی روح دست پیدا می کند.
پس « *عافیت باشد* » یعنی: امیدوارم هم *مورد عفو الهی قرار بگیرید* و از اسارت خطاها و معاصی خلاص شوید *و هم خودتان، خطاها و تخلفات دیگران را عفو کنید* و *سلامت خود* را حفظ کنید.
🍃واژه: #عافیت #عفو #آرامش
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۵۸۵
#پرسش
عافیت و سلامت و برکات الهی بر شما. ما چطوری میتونیم به این جمعبندهای شما برسیم؟
#پاسخ
بحث جمع بندی من نیست. نکته اینست که متأسفانه بسیاری از حوزوی ها و دانشگاهی ها، اصلا کاری به « واژه » ندارند و فقط إنشاء و حرفهای خوب می نویسند.
🍃واژه: #واژه
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۵۸۶
#ادامه_قطرات_بارانی_۵۸۵
#پرسش
درست میفرمایید. اما من تنها دسترسی اینترنت دارم. معنی «واژه عافیت» هم که زدم اصلا اشاره به عفو ندیدم. البته شاید من متوجه نشدم. لطفا راهنمایی بفرمایید بهترین راه چیست؟
#پاسخ
ضمن تشکر از تلاش شما و تلاش سایر أعضاء محترم گروه،
و شرمنده از « نواقص و اشکالات فراوانی » که در « منابع » وجود دارد.
*اولین اقدام* در هر تحقیقی، *روشن شدن « ریشه » اصلی کلیدواژه های » آن بحث است.*
لذا یکی از اهداف مهم این گروه از ابتدا، همین « توجه پیدا کردن به مفاهیم درست واژه ها » بوده است.
🍃واژه: #واژه #ریشه
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۵۸۷
#سوال
در منابع نوشته فرماندهان جنگ جمل: عایشه، طلحه، زبیر، محمد بن طلحه، عبدالله بن زبیر، مروان بن حکم بوده. طلحه و زبیر در اثناء جنگ کشته شدند.
از طرفی، مروان بن حکم، عموزادهٔ عثمان، بعد از انتصاب به عنوان مشاور خلیفه، بر عثمان تسلط یافت. این امر باعث اعتراض بسیاری از صحابهٔ بهخصوص اعضای شورای انتخاب عثمان گردید. بسیاری از آنان به عثمان اعتراض و حمایت خود را از وی قطع کردند. پس میشود نتیجه گرفت که مروان بن حکم (لعنة الله علیه) که از همان ابتدا عصیانگر بوده، فرمانده اصلی جنگ جمل است؟
#پاسخ
ظاهرا پس از انصراف « زبیر » از جنگ، منظور أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در خطبه ۱۵۶، « طلحه » است که تحت تأثیر نفسانیت آن زن قرار گرفت و آتش جنگ را برافروخت و تا کشته شدنش جنگ را فرماندهی کرد.
🍃واژه: #جنگ_جمل #طلحه #خطبه_۱۵۶
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۵۸۸
#ادامه_قطرات_بارانی_۵۷۷
💥با سلام و احترام و تشکر از پاسخهای مفصل عزیزان به پرسشهای دیروز برای « شفاعت »
در پایان « صلوات شعبانیه » از خداوند می خواهیم که:
خدایا؛ ما را کمک کند تا از سنت رسول أکرم صلی الله علیه و آله پیروى کنیم: *تا استحقاقِ « شفاعـــت » ایشان را بیابیم: وَ نَیْـــلِ الشَّفاعَـــةِ لَدَیْـــهِ،
*پرسش اول* این بود که: *« شفاعت » چیست؟ و چه ضرورتی دارد؟*
همانطور که برای خرید *بلیـــط* اتوبوس و قطار و هواپیما و یا برای خرید « *هر ماشینی* » باید به « *نماینـدگی و آژانس* » مربوطه و برای ورود به بورس باید به *کارگزار* مراجعه کـرد،
در نظام حکیمانه الهی نیز برای *دستیابی به هر أمر مادی و معنوی، « واسطه » لازم است.* یعنی هم « *نـرول* » رحمت الهی « *واسطه* » می خواهد و هم « تقرب » به هر مقام علمی و معرفتی و معنوی و الهی، « *وساطت و سبب و وسیله* » لازم دارد.
پس همانطور که بدون مراجعه به پزشک، بیماری برطرف و سلامتی جایگزین آن نمیشود و بدون مراجعه به « معلم و استاد و فقیه و مرجع »،« هیچ ابهام و جهلی » از بین نمیرود و افراد به مقامات علمی و معرفتی و معنوی نمی رسند، *بـــدون « شفیــع و شفاعت* » هم *هر گونه « تحــول و تقربـی* »،« *غیر ممکن و محال* » است.
این « وساطت و شفاعت » آنقدر مهم است که خداوند می فرماید: نباید همة مؤمنین به *جهاد* بروند بلكه از هر فرقه اى باید دسته اى بمانند و در دین تسلط کامل پیدا کنند تا قوم خود را وقتى به آنان مراجعه میکنند آگاه و تجهیزشان کنند تا از انحراف بپرهیزند: وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ *لِیَتَفَقَّهُـــوا فِــــی الـدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ (بقره/ ۱۲۲ )
شفاعت برای چيست؟
۱ـ برای « رهایی از شک و تردید » و « رفعِ گرفتاریهای جسمی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی » و « فهم حقایق » و » ترفیع درجات معنوی « در دنیا، ۲ـ و » آمرزش خطاها و گناهان » در آخرت است.
*پرسش دوم:* *آیا « شفاعت » مانع « اجرای عدالت الهی » نیست؟*
*پاسخ:* *البته اگر فردی استحقاق شفاعت پیدا کند، عدالت الهی برای او اجرا نمیشود* »
*چــــــــــــــــرا؟*
زیرا خداوند مهربان به بندگانش چنین *دستور داده* است:
*إِنَّ اللَّهَ یأْمُـــــرُ بِالْعَــــدْلِ وَ الْإِحْــــسانِ* (نحل/۹۰)
یعنی: همه باید « *عدالت* » را اجرا کنند اما « اجازه دارند با بزرگواری خود از عدالت بالاتر روند و مظهر « *فضل و احســـان الهی* » شوند و از « مجازات گنهکار » *صرفنظر* کنند. چقدر عالی.
پس با اینکه خداوند بر اساس « عدالت » برای تبهکاران عذاب معین کرده اما با شفاعت، « فضل و احسان خود » را به نمایش می گذارد و از عقاب *برخی از گنهکاران* می گذرد،* و *این خیلی خیلی زیباست.*
پس اگر شخصی به شما بدی کرد میتوانید بر اساس عدل، به همان اندازه به او کیفر دهید ولی اگر بر اساس صبر و فضل و احسان از او بگذرید بهتر است. (نحل/۹۰)
*پرسش سوم:* *آیا « محبت شفاعت کنندگان » از « محبت الهی » بیشتر است؟*
*پاسخ:*
خیر، بلکه « شفاعت شفاعت کنندگان »، ابراز « *همان مهربانی خاص الهی* » است.
یعنی: « هیچ شفاعت کننده ای »،« *نمی تواند شفاعت نکند.* »
یعنی: « شفاعت کنندگان »،« *موظف هستند و افتخار میکنند* لطف و محبت و عنایت خاص الهی » را نسبت به بندگان نادم و پشیمان و توبه کار، *ابراز* و از آنها دستگیری و برایشان *وساطت* کنند. » ((مردم؛ عجب خدایی داریم.))
لطفا « *حس خدا نسبت به گنهکاران* » را در این حدیث قدسی به زیبایی و وضوح ببینید:
*اگر بندگانِ گناهکارم بدانند که چقدر من مشتاق توبه و بازگشت آنانم، از شدت شوق میمُردند.*
میزان الحكمه، جلد ۴، صفحه ۲۷۹۷
🍃واژه: #شفاعت #عدل
@dr_ghofrani2