eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۶۴۹ سلام بر همه بزرگواران و استاد گرامی . آیا رفتار مخاطب میتواند در شکل ابراز و عمل ما موثر باشد ؟ در واقع همواره انسان محبتش را ابراز میکند . اما ممکن است شکل ابراز محبتش با توجه به رفتار مخاطبش تغییر کند . لطفا راهنمایی بفرمائید. سلام و رحمت الهی بر شما. اینکه انسان عاقل و بالغ و مؤمن، « صالح و شایسته و مناسب » بودن گفتار و رفتار و مهر و محبت خودش را تشخیص دهد، یک ویژگی ارزشمند است. (مثل پزشکی که برای هر بیمار، نسخه ای مناسب با وضع همان بیمار ارائه می کند.) اما اینکه عوامل محیط و دیگران بتوانند در « شکل ابراز » گفتار و رفتار ما تأثیر بگذارند، اصلا عاقلانه و منطقی و زیبا نیست، (مثل پزشکی که نسخه اش را مطابق میل بیمار بنویسد.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۵۰ ۶۴۴ ‌‌استاد فرمودید این افراد مغرور و متکبر و متمرد مثل کود و سماد هستند. منظورتون اینه که سامِد از سماد میاد که ازلحاظ لغوی یعنی کود دهنده؟ ظاهرا این طور است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۵۱ سلام و درود بر استاد فرزانه و اعضای محترم گروه طاعات همه اعضای محترم گروه و استاد گرامی قبول درگاه حق ان شالله. در کتاب طهارت آیت اله آملی خواندم که انسان در طی سیر انسانی باید در خود فرو برود و عیب های خود را پیدا کند مثلا بگوئید من آدم خوش اخلاقی نیستم، همیشه نسبت به دیگران سوظن دارم و ... خلاصه به دنبال عیوب خودش باشد تا در جهت رفع اش تلاش کند. در حالی که شما در جواب یکی از دوستان در مورد عصبی مزاج بودنش فرمودید که به خودشان تلقین نکنند و با این خودخوری به عزت مومنانه اشان آسیب نزنند. استاد یک دوگانگی برای من ایجاد شده، ممنون میشود در این مورد کمی بیشتر توضیح بدهید و بنده را سردرگمی که برایم ایجاد شده، بیرون بیارید. با سلام و احترام و تشکر از دقت مؤمنانه شما. این « *لحن عیبجویی و متهم کردن خود* » در دعاهای مشهور أئمه أطهار صلوات الله علیهم، دیده نشده است. خوب و لازم است که *مؤمن، خودش را دائما بازرسی و ارزیابی و محاسبه کند* و عیوب احتمالیش را با استعانت از خداوند و *تلاش برای جلوگیری از تکرار آنها* و *جبران خسارت احتمالی به دیگران،* درمان کند، اما اینکه بگوید: خدایا؛ من بخیل هستم، من ظالم هستم، من متکبر هستم، من مغرور و جاهل و لجوج هستم، .... به نظر می رسد که این طرز دعا، اولا: *غلط است* زیرا با اینکه این رذائل ممکن است از هر مؤمنی سر زده باشد اما در او « *نهادینه و تثبیت* » نشده است و او فرصت و مهلت توبه و خودسازی دارد. ثانیا: این لحن گفتار، « *بوی وقاحت* » می دهد و زیبا نیست. ثالثا: این لحن دعا، باعث *نا امیدی فرد از خودش* و از إجابت دعا می شود. در حالی که مثلا در دعای کمیل، « انواع گناهان » را (بدون اینکه با صراحت خود را آلوده به آنها بدانیم) مرور می کنیم و آمرزش آنها را تقاضا می کنیم. و *خیلی کلی* می گوئیم: خدایا؛ « مرا ببخش به خاطر هر گناه و اشتباهی که از من دیده شده »: اللَّهُمَّ ؛ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَحْبِسُ الدُّعَاءَ اللَّهُمَّ ؛ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُنْزِلُ الْبَلاَءَ اللَّهُمَّ ؛ *اغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُــهُ وَ كُلَّ خَطِيئَةٍ أَخْطَأْتُــهَا* شهید مطهری می فرماید: به جای اینکه به خدا می گوئید: *این و آن را به من « بـــده* » به خداوند بگوئید: (مثلا) بخل، حسد، حرص، کینه، .... را *از من « بگیـــر ».* باز این لحن بهتر از آنست که بگویم: خدایا؛ من « چنین هستم » پس مرا بیامرز !! امام حسین صلوات الله علیه هم در *دعای عرفه* می فرمایند: اَنَا يا اِلهىَ الْمُعْتَرِفُ بِذُنُوبى فَاغْفِرْها لى، اَنَا الَّذى اَسَاْتُ اَنَا الَّذى اَخْطَاْتُ اَنَا الَّذى هَمَمْتُ اَنَا الَّذى جَهِلْتُ اَنَا الَّذى غَفَلْتُ اَنَا الَّذى سَهَوْتُ اَنَا الَّذِى اعْتَمَدْتُ اَنَا الَّذى تَعَمَّدْتُ اَنَا الَّذى وَعَدْتُ وَ اَنَا الَّذى اَخْلَفْتُ اَنَا الَّذى نَكَثْتُ اَنَا الَّذى اَقْرَرْتُ اَنَا الَّذِى اعْتَرَفْتُ بِنِعْمَتِكَ عَلَىَّ وَ عِنْدى وَ اَبوُءُ بِذُنُوبى *فَاغْفِـــرْها لى* ... رفتارهای غیرمجاز را مرور میکنند اما *با رذائل به صورت اسم فاعل، خود را تحقیر نمیکنند.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۵۲ 💥آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ افطاری « *موکب أربعینی* » امروز ما در این با شکوه ترین ضیافت الهی اینست: لطفا داستان *آن هـــــزاران نفری* که برای *فــــرار از مـــرگ* از خانه هایشان *گریختند* را در قرآن بیابید و بفرمائید: *برای آنها چه اتفاقی افتاد؟* و « *پیـــام* » این داستان *چیست؟* *حی علی القرآن.* 🍃واژه: از مرگ @dr_ghofrani2
۶۵۳ 💥سلام و رحمت الهی بر شما. « *درد فراق هر عاشق دلباخته ای* » را چیزی جـز « *ملاقات و دیدار معشوق* »، درمان نمی کند. یعنی اگر هر یک از « *آثار و نشانه ها و متعلقات معشوق* » را برای « عاشق » بیاورند نه تنها « آرامش » او تأمین نمی شود که درد و رنجش، بیشتر هم می شود. لذا حضرت امام حسین صلوات الله علیه در دعای عرفه می فرمایند: خدایا؛ مرا در « آثـــار » خودت رها کرده ای و این « عطش ملاقات » تو را در من بیشتر و مرا از خودت « دورتر » کرده است: اِلهى *تَرَدُّدى فِى الاْثـــارِ* يُوجِبُ *بُعْـــدَ الْمَـــــزارِ* خدايا؛ گردش من در آثار تو، راه مرا به ديدارت دور ساخته ... این *بندگان عارف و عاشق و موحد،* « هر گفتار و رفتار و بروز و ظهوری *در میان مخلوق* » را برای خود « *جُــرم و گنـــاه* » محسوب می کنند و از معشوقشان استغفار می کنند. نقل است که رسول أکرم صلی الله علیه و آله پس از معراج، روزی هفتاد بار استغفار می فرمودند. آنان « صادقانه ترین و مخلصانه ترین عبادات » خود را هم، در « شأن ذات أقدس الهی » نمی دیدند. لابد شنیده اید که سید و سرور أنبیاء و مرسلین می فرمودند: ما عرفناک حق معرفتک و ما عبدناک حق عبادتک. مزمزه کردن بیانات آن ذوات مقدس صلوات الله علیهم، إن شاء الله تعالی این درس و پیام را باید برای ما داشته باشد که با « *اندک کارهای عبادت گونه ی خود* »، نسبت به خالق هستی، « *مغرور و طلبکار* » نشویم: يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ؛ مــا غَــــرَّكَ بِرَبِّــــكَ الْكَريمِ؟* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۵۴ *ضیافت و میهمانی و دعوت یعنی چه؟ و بین ضیافت و دعوت چه فرقی است؟* سلام و رحمت و برکات الهی بر شما « *دعــوت* »،« *فرا خواندن دیگری به سوی خویش* » و یا « *تقاضای توجــه دیگر به خود* » برای « *رفع نیازها و کمبودها و تنهایی* » خویش است. اما *ضیافت، دعــوت شــدن* » به مجلسی مجلل و با شکوه و پر از انواع پذیرایی است که حضور در آن *به خاطر مقام والا و شهرت صاحب ضیافت،* بسیار افتخارآمیز و *عامل شناخته شدن* و شهرت یافتن و *ارج و قرب پیدا کردن* است. لذا طبق قواعد زبان عربی، « *هر مضافی* »،« *معرفـــه* » می شود!!! 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۵۵ ۶۵۱ پس استاد خوب است که دعاهامون از زبان خودمون نباشه. دعاهامون همیشه از زبان اهلبیت باشه؟ با سلام و احترام همانطور که بهترین روش برای « *آموزش هر زبانی* »،» *هم کلام شدن با مردم صاحب آن زبان و تکرار جملات آنهاست* »، برای « آموزش سخن گفتن و دعا و مناجات با خالق » هم، بهترین راه و روش، « هم کلام شدن و *تکــــرار جملات أولیاء الهی* » صلوات الله علیهم می باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۵۶ ببخشید ترسیدن با ناراحت شدن از نشانه های ضعف ایمان هست ؟ دنیا دار تزاحمه و همش مسائلی پیش میاد که ناراحتی ایجاد می‌کنه پس اینکه میگن غم مومن توی دلشه و شادیش در چهره اش چطور تعریف میشه آیا کلا نباید ناراحت شد یا همین که نشون ندیم کافیه با سلام و احترام « *تــرس و نگرانی* » و « *غم و خزن و اندوه* » و « *خشم و غضب و عصبانیت* » در زبان عربی با « دهها کلمه و معانی مختلف » بیان می شوند و لذا « انواع مختلفی دارند » که « برخی مذموم و برخی ممدوح و لازم » هستند. در هر حال *مؤمــن،* باید *چهره ای « راضی » و « شاکر » و « مطمئن » و « امیدوار »* داشته باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۵۷ ۶۵۲ أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَرِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُواْ ثُمَّ أَحْيهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ الْنَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ‏ آیا ندیدى كسانى را كه از ترس مرگ از خانه‏ هاى خود فرار كردند، در حالى كه هزاران نفر بودند، پس خداوند به آنها گفت: بمیرید (و آنها مردند،) سپس آنان را زنده كرد (تا درس عبرتى براى آیندگان باشند؟) همانا خداوند نسبت به مردم احسان مى‏ كند، ولى بیشتر مردم سپاس نمى ‏گذارند. آیه ۲۴۳ سوره بقره وقتى رهبر و پیشواى آنان از آنها خواست كه خود را براى مبارزه و جهاد آماده كرده و از شهر خارج شوند، آنها به بهانه اینكه در منطقه جنگى مرض طاعون شایع است، از رفتن به میدان جنگ خوددارى كردند و خداوند آنها را به همان چیزى كه بهانه فرار از جنگ قرار داده بودند، مبتلا ساخت . شكر نعمت سلامتی ، این است كه این نعمت ‏ الهى را در جاى خود مصرف كنیم و در راه عمل به اوامر الهی و اولیای خدا استفاده کنیم . لذا اكثر مردم شكرگزار واقعى نیستند. شاید بتوان گفت ، این روزها بعضی افراد سالم که ، به خاطر ترس از کرونا ، روزه نمی گیرند ، نمی توانند با این کار تضمین کنند ، بیمار نمی شوند . سلام و صلوات و برکات الهی بر شما. أحسنت و ما شاء الله به شما که چقدر سریع آیه را یافتید و بیان کردید. بسیار از شما و سایر أعضاء محترمی که این آیه را یافتند و توضیح دادند، متشکر و سپاسگزارم. 🍃واژه: از مرگ @dr_ghofrani2
۶۵۸ اگر شخصی خواستگارهایی داشته باشد که به نماز مقید نیستند یا خمس نمیدهند و یا اعتقادی به ولایت ندارند، اما اخلاق خوبی دارند چه وظیفه ای دارد؟ اگر همه خواستگارهای شخص این شکلی باشند باید چه کار کند؟ استاد تا پیش از گوش دادن به صوتهای شما فکر میکردم، نه گفتن صحیحترین کار است در اینطور مواقع، اما با گوش کردن صوت های شما و تاکیدتان بر وجوب ازدواج در نظام توحیدی این شبهه برای من ایجاد شده که واجبی با بهانه به تعویق افتاده است. سپاسگزارم ۱ـ « *خمس » یک تکلیف فردی است* و فقط به خود فرد مربوط است و به والدین و همسر و فرزندان او، ربطی ندارد. لذا در هیچ آیه و حدیث و روایتی به دخترها و بانوان مؤمن توصیه نشده است که « خمس دادن یا ندادن » خواستگاران یا شوهرانشان را مورد تجسس قرار دهند. ۲ـ هر دختر مؤمنی باید بداند که خداوند بیشترین لطافت و ظرافت و زیبایی و جذابیت را در او به امانت سپرده تا پسرها، « مجذوب » او باشند. پس دختر مؤمن باید با « هنر زن بودن » و « هنر هدایت نامحسوس » و « شیرین زبانی » خود و با « *تشویق نکات مثبت خواستگارش* »، موجبات تقویت « عقلانیت و اراده و ایمان » خواستگارش را فراهم آورد و » نگاه » او را آسمانی کند و او را به انجام نماز مشتاق سازد. و قرار نیست خواستگاران از همان ابتدا، امامزاده و مجتهد و فقیه جامع الشرائط باشند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۵۹ ۶۵۴ آیا هر کسی اجازه ورود دارد تو این ضیافت؟ و منظور از هر مضافی معرفه می شود چی هست؟ انواع دعوت و ضیافت هم داریم؟ دعوت و دعا ریشه شون یکیه؟ ۱ـ تمام افراد بشر به این ضیافت با شکوه و عظیم الهی دعوت شده اند و اگر خودشان بخواهند می توانند از این « بار عام » بهره ببرند. ۲ـ تعداد « کتاب » در کتابخانه های کشورهای مختلف بسیار زیادند که ما آنها را نمی شناسیم اما وقتی گفته می شود: « کتاب الله »، کتاب به برکت « إضافه » و « مضاف » شدن به لفظ جلاله الله، « معرفه » شده است. پس « *هر چیز ناشناس و نکـــره ای* » با « *اضافه و مضاف شدن* »،« *معرفه* » می شود. ۳ـ شاید بتوان « دعوت و دعا » را به « عام و خاص » تقسیم کرد. معمولا *برای مراسم عقد، « دعوت، خصوصی* » است اما *برای « مراسم ازدواج »،« دعوت وسیع تر* » است و *برای « نماز جمعه و نماز عید فطر »،« دعوت عام* » صورت می گیرد. یا بگوئیم: « دعوت برای امور مادی و دنیوی » و « دعوت برای امور معنوی و اخروی ». ۴ـ ضیافت را هم شاید بشود اینگونه تقسیم کرد: « ضیافت الهی » و « ضیافت بشری ». ۵ـ بله ریشه « دعوت » و « دعا » یکی است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۶۰ برخی از جوانان که تا سال گذشته نماز اول وقتشان ترک نمیشده الان به طور کل منکر وجود خدا شدند نماز نمی خوانند و این عبادات و روزه و دعا را به تمسخر می گیرند آیا این اعمال عمل یک مرتد نیست؟ حدود هفت سال است که افراد زیادی در اعتراض به این همه دروغ و نفاق و خیانتی که در گفتار و رفتار دولت و مجلس و دیگر مسئولین و برخی از والدین به ظاهر مذهبی دیده می شود از دین و نماز و روزه و مقدسات، متنفر شده اند. قطعا این تنفر و انزجار و این لجاجت، عاقلانه و منطقی نیست اما « ارتداد » هم نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2