eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۶۶۲ ۶۵۹ سلام واحترام استاد توی "ضیف ابراهیم" این مقام والا به حضرت ابراهیم برمیگرده یا به اون ملایکه؟ سلام و رحمت الهی بر شما. قطعا مقام أنبیاء الهی از ملائکه بالاتر است و آنها مهمان آن حضرت بودند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۶۳ ۶۶۰ برای اینکه با معنای واقعی ارتداد آشنا بشم باید دنبال آیه های شامل این کلمه بگردم؟ *تشخیص « ارتداد* » فقط به عهده « *خود فرد* » و یا « *معصومین* » صلوات الله علیهم و یا « *دادگاه صالحه* » است. مثلا: أئمه أطهار صلوات الله علیهم آنهایی که در غدیر خم، بیعت کردند اما « سه ماه بعد » بر خلاف بیعتشان، از نا اهل حمایت کردند را « مرتد » نامیدند. هیچ آیه و روایت و مرجعی از مردم و از زنان نخواسته است که به شناسایی « ارتداد شوهران یا دیگران » بپردازند. لطفا از این « ضیافت با شکوه و نورانی » حداکثر بهره را برای « انس با قرآن » ببرید و از « *تلاش برای ارتداد شناسی* » صرفنظر کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۶۴ ۶۶۳ چشم استاد این سوالم به خاطر یکی از دوستانم هست که به علت این تغییر در رفتار همسرش از جمله روزه خواری در این روز ها داره زجر میکشه، البته بنده به ایشون عرض کردم که تو مسئولیتی در قبال این رفتار ایشون نداری ولی قانع نمیشه میگه دارم باهاش زندگی میکنم چطور بی تفاوت باشم *« روزه » یک « تکلیف فردی » و « بی ریاترین » عبادت است.* متأسفانه همین « *حساسیتهای نفسانی و خودخواهانه و غیر مجاز* »، افراد زیادی را به « *پنهانکاری* » و از انواع عبادت، بیزار و منزجر کرده است. بانوان مؤمن و مادران هنرمند، با خوش اخلاقی و « *تشویق نکات مثبت* » همسر و فرزندانشان، در هدایت نامحسوس آنها موفق تر هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۶۵ سلام استادگرامی با توجه به معنی خیر چرا انسان در سوره عادیات برای حب الخیر مذمت میشود ؟ با سلام و احترام؛ سوره عادیات می فرماید: إِنَّ الْإِنْسانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ (۶) همانا انسان نسبت به خدای خودش، *بسیار بی توجه و بی إعتنا* است. وَ إِنَّهُ عَلى‏ ذلِكَ لَشَهيدٌ (۷) و خود او آن (بی إعتنایی) را گواهی و (وقیحانه إعلام هم) می کند. وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَديدٌ (۸) و راستى که او « *مختار* » و « *بسیار خیرگزین* » است. یعنی: تمام افراد بشر بدون إستثناء به خاطر مختار بودنشان، در کنکور و در هر آزمون و در هر نوع گزینشی، حتما *دنبال « خیر و بهترین گزینه* » هستند، اما به خاطر ظاهربینی و سطحی نگری و قضاوت عجولانه، به راحتی « *اشتباه* می کنند. ضمنا در ابتدای دعای ابو حمزه ثمالی، حضرت امام سجاد صلوات الله علیه می فرمایند: *مِنْ اَیْنَ لِىَ الْخَیْــــرُ یا رَبِّ؟ وَ لا یوُجَـدُ اِلاّ مِنْ عِنْــــدِکَ* پس انسانی که عقل و اختیار دارد، باید « دنبال خیری باشد که او را به اربابش نزدیک کند و به خزائن ربوبی برساند. » *خیری که منسوب و مرتبط با خدا نباشد و انسان را به محبوبش نرساند، « سراب » است* و این سوره همین نکته بسیار حیاتی را « *هشدار* » می دهد. تا مبادا انسان، « دنبال خیر ظاهری باشد » و مبادا « به هر خیری، تعلق قلبی و وابستگی و دلبستگی پیدا کند » و مبادا « خیر، محبـوب و معبود و مقصد او شود » و مبادا از « إنا الیه راجعون » غافل بماند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۶۶ ۶۶۵ 📌همراه با نظرات شما چقدرتوضیح شما در مورد آیه ی "وانه لحب الخیرلشدید" بر دل وجان آدم می نشیند.درترجمه ها " خیر" را " مال " معناکرده اند! 📌همراه با نظرات استاد « *خیری* » که « *محبوب و معبود و مقصد* » قرار بگیرد و عامل « *دلبستگی و وابستگی و اسارت* » انسان شود، اسمش « *مـــال* » (اسباب تمایل و انحراف) خواهد بود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۶۷ ۶۶۵ استاد پس آیا میتوان از این آیه نتیجه گرفت که عقل انسان میتواند دچار اشتباه در گزینش خیر شود!؟ یا این مشتبه شدن خیر دراثر غلبه نفسانیت و تعلقات بر عقل است ؟ ۱ـ *اگر بگوئید: « عقل، نقص دارد.* » *چون همین جمله را « عقل » تشخیص داده، پس « عقل، نقص ندارد.»* ۲ـ اگر « عقل، که رسول و حجت باطنی است، خطا و اشتباه داشته باشد، انسان هیچگاه « *تکلیف* خود را در شرائط مختلف و *ضرورت اطاعت از « رسول و حجت ظاهری »* را درست و به موقع تشخیص نمی دهد. پس عقل، به عنوان *اولین مخلوق الهی،* « *محـال* » است نقص داشته باشد. پس آنچه باعث می شود انسان مختار، در تشخیص « *خیــر حقیقی* » اشتباه کند، ایراد در « *تـــعقل* » و « *غـلـبـــه* ظاهربینی و سطحی نگری و هوای نفس و محاسبات ذهنی » او *بر « عقلانیت و منطق و فطرت »* اوست که با « فی الصدور » بیان شده است: *وَ حُصِّـلَ مَا فِــي الصُّـــدُورِ* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۶۸ ۶۶۷ و احتمالا این ایراد در تعقل، و غلبه ظاهر بینی و سطحی نگری و هوای نفس و محاسبات ذهنی بر عقلانیت و منطق و فطرت که فرمودید می شود بی تقوایی به مصداق آیه ۲۹ سوره مبارکه انفال يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا درست می فرمائید ریشه این غفلتها و جهالتها و انحرافات، « بی تقوایی » (یا بی ارادگی) است و جالب اینکه *مهمترین « ثمره روزه »* باید « *تقویت تقوا (و اراده) »* باشد: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا؛ *كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيـــامُ* كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ *لَعَلَّكُمْ تَتَّقُــونَ* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۶۹ با همه انسان ها در هر سطحی از انسانیت و شانیت دور از عقل است که محبت داشت(که البته تعریف نفرمودید تفصیلا به چه معناست؟؟) آیا اینکه « خورشید » بر تمام مؤمنین و غافلین و کافرین و منافقین و فاسقین و حیوانات و گیاهان و جمادات یکسان می تابد، خلاف عقل است؟ آیا « رحمه للعالمین » بودن و مثل « ابر » بر همه « باریدن » خلاف عقل است؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۷۰ تشکر فراوان از وقتی که می‌گذارید و این مطالب ناب زندگی ساز را بیان می‌فرمایید. افرادی را دیده ام که از طرف دیگران به گونه ای مورد ظلم قرار گرفته اند و توان بخشش دیگران را ندارند و مدام حالشان بد است. احساس حماقت میکنند از بخشش. بعضی ها که متدین اند میگویند مومن نباید مظلوم باشد،باید حقش را بگیرد و.... به این بزرگواران چه باید گفت؟ لطفا اگر هنوز مجردید فقط و فقط برای آمادگی خود برای أمر مقدس ازدواج تلاش کنید، و اگر متأهل هستید فقط و فقط مراقب « با حال » بودن خودتان و مدیریت مؤمنانه خانواده خود باشید و لطفا از « إصلاح دیگران » حتما صرفنظر کنید. امروز « عاقل و با اراده و مؤمن و شاد و با حال » بودن طرفداران انقلاب از هر کار دیگری در اصلاح دیگران مؤثرتر است. ممنون. یعنی مطالب خوبی که از شما یاد میگیریم در جایی که جایش است در اصلاح فردی بکار نبریم؟ باید بکوشیم خودمان « بهترین » و از « صالحین » باشیم تا تأثیر گذارتر باشیم. اصلا « اصلاح » و « آدم کردن دیگران » از ما خواسته نشده است. لذا تمام نمازگزاران فقط بر « صالحین » سلام می کنند. الآن در اکثر کشورها « اصلاح طلبان » حاکم هستند و ادعای « اصلاح جامعه » را دارند اما جز خیانت و مردم آزاری و اختناق و تحمیل نظرات غلط و شیطانی خود خاصیتی نداشته اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۷۱ ۶۷۰ من به شخصه ، خودم و خانوادم خیلی جاها در زندگی بهمون ظلم شده و همیشه در خانواده به من گفته شده ، دنیای دیگری هم وجود داره و لازم نیست حرفی بزنی، ببخش ، خدا خودش میدونه چی کار کنه. و واقعا من همیشه احساس حماقت کردم از اینکه بخشش و ظلم ادامه دار. ظالم که شعورش نمیرسه داره ظلم میکنه . ما هم همین طور اجازه بدیم به کارش با ما و بقیه ادامه بده که چی بشه ؟ خانم محترم؛ از مهمترین « اهداف مستکبرین » اینست که مردم را با « فقط خواندن و نوشتن واژه ها » سرگرم کنند تا آنها به اسم افراد باسواد و بدون اینکه « معنی و مفهوم » کلمات را بفهمند و بدون اینکه بفهمند که نمی فهمند با « عینک تیره واژه های نامفهوم » با هم در بحث و جدال بی فایده سرگرم باشند. لذا برای اینکه از اینهمه « خیالبافی » و « اوهام » و « ذهن گرایی » و « مبادله ابهامات » و « خاطره بازی » و « دهن بینی » و « می گن ها » نجات پیدا کنیم، چاره ای نیست جز اینکه برای « فهم واژه ها » تلاش کنیم و از « مبنا » قرار دادن کلماتی که برایمان روشن نیست پرهیز کنیم. الآن « مبنای » صحبت شما، « ظلم » است. لطفا بفرمائید ظلم یعنی چه؟ از کجا فهمیدید به شما و خانواده شما ظلم شده؟ 🍃واژه: ها @dr_ghofrani2
۶۷۲ ۶۷۰ پس عمل دو واجب الهی دین چه می شود؟ امر به معروف و نهی از منکر ۱ـ امر به معروف و نهی از منکر، از مهمترین دستورات اسلام است اما « مشروط به شرائط متعددی » است و افراد بدون آن شرائط، « مجاز » به انجام آن نیستند. ۲ـ مهمترین « معروف » از منظر قرآن و اسلام، « خودشناسی » و « ازدواج » است. ۳ـ و مهمترین « منکر » از منظر قرآن و اسلام اینست که « بدون باورهای مستدل و مستند » و « بدون حد نصابی از شناخت قرآن و اسلام »،« خودمان » را موظف به « اصلاح دیگران » بپنداریم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۷۳ 💥با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم گروه؛ در ادامه بحث « خودشناسی »: تا کنون « چهار روش » برای خودشناسی مطرح شد: روش اول: پاسخهای قرآن را به پنج پرسش استخراج کنیم: ۱ـ من کیستم؟، ۲ـ من چی نیستم؟، ۳ـ من چی دارم؟، ۴ـ من چی ندارم؟، ۵ـ من در معرض چه رذائلی هستم که باید از آنها پرهیز کنم. روش دوم: خصوصیاتم را در دعاهای معتبر جستجو کنم و ببینم چه « اشکالات و خطاها و قصورها و تقصیرها و یا وظائفی » برایم مطرح شده است. روش سوم: اینکه به مطالعه کتابهای « معرفه النفس، انسان شناسی، خودشناسی » بپردازم. روش چهارم: خصوصیات و نقاط ضعف و قوت و وظائف خودم را در آینه شفاف نهج البلاغه، غُرر الحکم و دُرر الکلم، صحیفه سجادیه و کتب حدیث بیابم. و اما روش پنجمی که امروز عرض کردم: از « ویژگیهای خاص قرآن » اینست که « تمام مردم » را در « دو یا سه یا چهار گروه » تقسیم و « خصوصیاتِ » هر گروه را مشخص می کند. لذا یکی از راههای روشن برای خودشناسی اینست که با مرور تمام قرآن ببینم « اقسام مردم » از منظر قرآن کدامند و « خصوصیاتِ هر گروه » چیست و « من »، « خصوصیات کدام گروه » را دارم و کدام گروه « نمره ی قبولی » دارند و کدام گروه ها، « مردود » هستند. تا برای من روشن شود که باید در کدام گروه باشم و در کدام « گروه ها » نباید باشم. سپس خواهش کردم که لطفا برای « هر یک » از این « تقسیم بندیهای دوتایی، سه تایی، چهارتایی » قرآن، « فقط و فقط یک نمونه » را « بدون ذکر آیات » و « بدون هیچ توضیحی » فقط « نام ببرید ». به عنوان مثال: برای تقسیم مردم به: « دو گروه »: ابرار و فجار ، « سه گروه »: أنعمت علیهم و مغضوب علیهم و ضالین »، « چهار گروه »: مؤمنین و کافرین و منافقین و فاسقین » لطفا هر کدام از شما هم « فقط یک نمونه » برای « هر کدام از دوتایی ها، سه تایی ها ، چهارتایی ها » نمونه پیدا و اعلام کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2