eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۴ 🌷اگر قرار باشد « تمام مفهوم استـــــغفار » را فقط و فقط با « دو کلمـــــه » بیان کنیم، آن دو کلمه چی هستند؟ 🌿« استغفار یعنی: نــــو شدن » (که بسیاری از پاسخهای دیگر را هم در بر دارد) و چه جالب که باید در هر « سحری » استغفار کرد: مستغفرین بالأسحار. و با « نگاهی نو » ، « گفتاری نو » ، « رفتاری نو » ؛ اخلاقی نو » روز نو و نوروزمان را شروع کنیم و خودمان را از آن « قصورها و تقصیرهای گذشته » و « خودخوری » رها و آزاد کنیم.
۳۵ 🌷« فرق محبت با دلسوزی » چیست؟ عرض می کنم: 🌿« محبت »،« هر رفتاری » است که « عاقلانه و صادقانه و مخلصانه و مناسب » و « بدون کمترین منّت و توقّع و ریاکاری و نفسانیت »، از انسان به نمایندگی از « خالق » نسبت به « مخلوق » ابراز می شود و « برکت آفرین » است و از « دیوار سخت قلبها » نفوذ و آنها را « تسخیر » و به « عنایت الهی » متصل می کند و از « بن بست » غفلت و ظاهربینی و دنیاطلبی و انحراف و گناه « می رهاند » و به او « اقتدار عاقلانه و مؤمنانه » می بخشد. « محبت » می تواند « یک نگاه همراه با لبخند، یک نوازش مناسب، یک انفاق مناسب، یک عفو زیبا، إغماض بجا، یک تذکر به موقع ...... » باشد، و می تواند به صورت « کشیدن دندان پوسیده، قطع پای سیاه شده، داروی تلخ و شفابخش ..... » و « قهر کوتاه مدت و یا هر نوع تنبیه متنبه کننده و هشدار دهنده ای » باشد. اما « دلسوزی »،« هر عکس العملِ احساساتی و منفعلانه و زودگذر و کوری » است که « ریشه و دوام و صداقت و اخلاص » و « مجوز عقلانی و وحیانی » و « تناسب منطقی با نیاز مختطب » ندارد و مثل « دانه ای » است که « مغز » ندارد و آلوده به « خودخواهی و جهالت و مکر و تزویز و ریا » است که از آن به « محبت خاله خرسه » تعبیر می شود و بر مشکلات دیگران می افزاید و مخاطب را به « بند اسارت » می کشاند. 🌴 اما اینکه : « محبت »،« محصول » چیست؟ حضرت سیدالساجدین و زین العابدین امام سجاد صلوات الله علیه در مناجات « المحبین » می فرمایند: خدایا ؛ من « حُب و عشق » تو را می خواهم و « حُب و عشق » هر که « حُب و عشق تو را دارد » را می خواهم و « حُب و عشق هر عملی که مرا به تو می رساند » را می خواهم: .... اَسْئَلُکَ حُبَّکَ وَ حُبَّ مَنْ یُحِبُّکَ وَ حُبَّ کُلِّ عَمَلٍ یُوصِلُنی‏ اِلی‏ قُرْبِکَ، و آن حضرت در جای دیگر می فرمایند: نافرمانى خدا كنى و ادعاى محبت او را دارى‌؟ بجان تو، اين (تناقض) كارى عجيب است که اگر محبتى راستين داشتى اطاعتش مى‌كردى زیرا عاشق در برابر محبوب و معشوق خود « مطيع » است. انسانی که برای رسیدن به این « حُب و عشق به خالق » تلاش می کند «، سرشار از محبت عاقلانه و مخلصانه به مخلوق » می شود و به « مقام وساطت » می رسد و « رحمت الهی » را به خلق می رساند. و « چنین مُحب با محبتی، محبت را در خودش به فوران » در می آورد و جلوه ای از « رحمه للعالمین » می شود. با چنین محبتی، انسان به اصل و منشأ و خالق خود، متصل و سرشار از کرامت و برکت می شود و با « محبت مناسب خود »، «،« بصیرت » ایجاد می کند و افراد را به « شهود » و « بالاترین درجه بروز و ظهور » می رساند و با او « خارها، گُل » و « دشمنی ها به دوستی » و « سرنوشت » افراد متحول و او « شکارچی قلبها » می شود. اللهم ارزقنا حبک و حب من یحبک و حب کل عمل یوصلنا إلی قربک. آمین یا رب العالمین.
۳۶ 🌷 با سلام و عرض ادب من فرق بین محبت و دلسوزی رو متوجه نشدم ممکنه با مثال و کلام ساده تر و ملموس تر توضیح بفرمایید؟ 🌿 در « محبت مؤمنانه »،« انسان فقط واسطه رحمت الهی است و اولا: « هیچ دخالت نفسانی و خیالی و شیطانی » در آن و « توقعی » از آن ندارد، ثانیا: محبت را به صورت « عمل صالح » و « متناسب با نیاز مخاطب » ابراز می کند. « گاهی با لبخند و نوازش و لطف و انفاق و احسان و تذکر و تشویق و أمر به معروف ..... » و گاهی با « إنذار و أخم و قهر و تنبیه و مجازات و .... » از آنجا که هر فردی، « شرائط و إقتضاء خاص » و « تکلیف خاص خودش » را دارد لذا نسبت به دیگران ، « غیر معصوم » هرگز نمی تواند قضاوت درستی داشته باشد. 🌾پس لطفا نسبت به رفتار دیگران حساس نشوید و فقط « مأموم » امام منصوب الهی » باشید. 🌴 « محبت » مثل نور خورشید، به همه می تابد و فرد یا افرادی را « جدا » نمی کند و نسبت به برخی « بخل » نمی ورزد اما « دلسوزی » نسبت به افرادی صورت می گیرد که « من » خوش می آید و یا نفعی برای من دارند و باعث شهرت و یا لذتی یا ... برای من می شوند. در دلسوزی ، « صالح و متناسب و شایسه بودن محبت »،« رعایت » نمی شود. معمولا کودکان نسبت به همه محبت دارند و فرد یا افرادی را « دستچین » نمی کنند. در « موکبهای اربعین » پذیرایی از همه یکسان است. اما در برخی مهمانیها با دلسوزیهای احمقانه فقط « أغنیا » دعوت می شوند و پذیرایی از افراد خاص، به صورت خاص برگزار می شود. دامنه این کلمه تقریبا تمام زندگی ما را در بر می گیرد اینکه تمام بروز و ظهور ما در جهت خدا و مطابق با تعالیم الهی باشد و یا در جهت خودخواهی و منافع شخصی یا خانوادگی یا حزبی و جناحی خودمان باشد.
۳۷ 🌷 چرا اسمش دلسوزیه دلسوزی برای دیگران نیست مگر؟ پس چطور با توجه به منافع شخصی هست؟ 🌿 « دلسوزی » ما نسبت به افراد خاص ، معمولا هم « دل » بعضی ها را می سوزاند و هم « قلب » خود ما را از « دریافت فیض و رزق » محروم می کند و می سوزاند: ختم الله علی قلوبهم ، طبع الله علی قلوبهم برای افرادی است که « دل » می سوزانند، کوفیان در عاشوراء ، منافقین در سالهای اول انقلاب ، صربهای ملعون در بوسنی و داعشیهای ملعون در عراق و سوریه و طالبان در افغانستان و پاکستان، خائنین در نیجریه و میانمار و ... هزاران هزار « دل پاک » را سوزاندند. الآن دولت خائن و دروغگوی ما برای کدام کدخدا در انگلیس و آمریکا « خوش رقصی » و برای کدام کارگران کارخانجات فرانسوی و اروپایی « دلسوزی » می کند؟ « جام زهری که با پذیرش قطعنامه » به خورد امام رحمه الله داده شد، دلسوزی آن مرده استخر فرح بود به مردم ایران. دخالتهایی که برخی از « مادرشوهرها » برای پسرشان و برخی « مادر زن ها » برای دخترشان دارند مصداق « دلسوزیهای نفسانی و شیطانی » است. اینکه پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله به آن شخص سالم و توانایی که از ایشان « کمک مالی » می خواست، یک تبر یا بیل دادند و گفتند برو کار کن، یک مصداق محبت است. ماهی گرفتن برای دیگران، دلسوزی است، آموزش ماهی گرفتن، مصداق محبت است. به جای دیگران اندیشیدن و راهکار پیدا کردن و با « مشاورهای غیر مجاز » برای دیگران « تکلیف » تعیین کردن ، مصداق « دلسوزیهای کباب کننده » است. دعوت به « تفکر و تعقل »، مصداق محبت است. آن آیه ی سوره إسراء به « مقدار » إنفاق توجه داده است اما اینکه همان مبلغ اندکی را که می خواهم إنفاق کنم ، با محبت بدهم یا با دلسوزی ، خداخواهانه بدهم یا خودخواهانه ، به نیت و نگاه من بستگی دارد. از یکی تشکر نمی خواهم و توقعی ندارم ، از یکی اگر تشکر نکند دفعه ی بعدی در کار نیست. ببخشید مثالهای من شاید برایتان سنگین باشد. بگردید مثالهای روشن تر از قرآن و یا نهج البلاغه پیدا کنید اما در « گفتار و رفتار اشخاص مشهور اما غیر معصوم » ، « متوقف » نشوید.
۳۸ با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم گروه و عرض صبح بخیر به همگی. 🌾امروز « دوشنبه » است و از منظر مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها ما باید به این « شش نیاز مهم » خود توجه و با استعانت از خداوند متعال، « تحقق » آنها را پیگیری کنیم: اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ ۱. قُوَّةً فِی عِبادَتِکَ، ۲. وَ تَبَصُّراً فِی کِتابِکَ، ۳. وَ فَهْماً فِی حُکْمِکَ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لاتَجْعَلِ: ۱. الْقُرْآنَ بِنا ماحِلاً، ۲. وَ الصِّراطَ زائِلاً، ۳. وَ مُحَمَّداً صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَنّا مُوَلِّیاً. خدایا! از تو می خواهم: ۱. قوّت در عبادت و بندگیت را، ۲. و بصیرت در کتابت را، ۳. و فهمی روشن در احکامت را، خدایا تمام توجُهت را بر محمّد و آلش قرار ده ۱. و قرآن را از ما شاکی قرار مده، ۲. و صراط را بر ما لرزان نگردان، ۳. و محمّد و آلش را از ما روی گردان مساز. 🌴و سپس با تمسک به صد بار ذکر نورانی « یا قاضی الحاجات » در طول این روز باید بکوشیم « قابلیت و لیاقت و ظرفیت و صلاحیت و توجه » خودمان را برای « إجابت » این موارد افزایش دهیم. إن شاء الله تعالی
۳۹ 🌾با سلام و احترام به تمامی اعضاء محترم گروه. إن شاء الله همگی بتوانیم با « حمد و شکر الهی » و « استغفار صبحگاهی » امروز را « نوروز » ببینیم و زندگی را از « نو » با رعایت تعالیم قرآنی و احکام شرعی « شروع » کنیم. 🌴امروز سه‌شنبه است بیائید همگی با هم به « مهمانی » سه امام شیرین زبان حضرت زین العابدین امام سجاد و امام محمد باقر العلم بعد النبی و امام جعفر صادق صلوات الله علیهم برویم و آن بزرگواران را با « هشت سلام »،« زیارت » کنیم و با وساطت آنان « أحسن الحال » را از خداوند تقاضا کنیم: السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا خُزَّانَ عِلْمِ اللّٰهِ ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا تَرَاجِمَةَ وَحْىِ اللّٰهِ ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَئِمَّةَ الْهُدَىٰ ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَعْلامَ التُّقىٰ ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلادَ رَسُولِ اللّٰهِ ، أَنَا عَارِفٌ بِحَقِّكُمْ ، مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِكُمْ ، مُعادٍ لِأَعْدائِكُمْ ،مُوَالٍ لِأَوْلِيَائِكُمْ ، بِأَبِى أَنْتُمْ وَأُمِّى ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ . اللّٰهُمَّ إِنِّى أَتَوالىٰ آخِرَهُمْ كَمَا تَوالَيْتُ أَوَّلَهُمْ ، وَ أَبْرَأُ مِنْ كُلِّ وَلِيجَةٍ دُونَهُمْ وَ أَكْفُرُ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ اللَّاتِ وَ الْعُزَّىٰ. صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ يَا مَوالِىَّ وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَكاتُهُ. السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْعَابِدِينَ وَ سُلالَةَ الْوَصِيِّينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بَاقِرَ عِلْمِ النَّبِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَادِقاً مُصَدَّقاً فِى الْقَوْلِ وَ الْفِعْلِ، يَا مَوالِىَّ هٰذَا يَوْمُكُمْ وَ هُوَ يَوْمُ الثُّلَثَاءِ وَ أَنَا فِيهِ ضَيْـــــــفٌ لَكُمْ وَ مُسْتَــجِيرٌ بِكُمْ، فَأَضِيفُونِى وَ أَجِيرُونِى بِمَنْزِلَةِ اللّٰهِ عِنْدَكُمْ وَ آلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ. سلام بر شما ای خزانه‌داران علم خدا، سلام بر شما ای مفسران وحی خدا، سلام برشما ای پیشوایان هدایت، سلام بر شما ای نشانه‌های پارسایی، سلام بر شما ای فرزندان رسول خدا، من به حق شما دانا و به مقام شما بینایم و با دشمنانتان دشمن و با دوستانتان دوستم، پدر و مادرم فدایتان، و تمام توجه خدا برای شما باد. خدایا؛ من دوست دارم آخرین اینان را همانطور که دوست دارم اولین آنان را و از هر صف‌بندی در برابر ایشان بیزاری می‌جویم و به جبت و طاغوت و لات و عُزّی، کفر می‌ورزم، ای سروران من، تمام توجه خدا و رحمت و برکات او برای شما باشد، سلام بر تو ای سرور عابدان و زبده جانشینان، سلام بر تو ای شکافنده‌ی دانش پیامبران، سلام بر تو ای راست‌گوی پذیرفته در گفتار و کردار، ای سروران من، امروز روز سه‌شنبه روز شماست و من امروز میهمان شما و پناهنده به شمایم، پذیرای من باشید و پناهم دهید، به حق مقام خدا نزد شما و اهل‌بیت پاکیزه و پاکتان.