eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۶۵۷ ۶۵۲ أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَرِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُواْ ثُمَّ أَحْيهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ الْنَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ‏ آیا ندیدى كسانى را كه از ترس مرگ از خانه‏ هاى خود فرار كردند، در حالى كه هزاران نفر بودند، پس خداوند به آنها گفت: بمیرید (و آنها مردند،) سپس آنان را زنده كرد (تا درس عبرتى براى آیندگان باشند؟) همانا خداوند نسبت به مردم احسان مى‏ كند، ولى بیشتر مردم سپاس نمى ‏گذارند. آیه ۲۴۳ سوره بقره وقتى رهبر و پیشواى آنان از آنها خواست كه خود را براى مبارزه و جهاد آماده كرده و از شهر خارج شوند، آنها به بهانه اینكه در منطقه جنگى مرض طاعون شایع است، از رفتن به میدان جنگ خوددارى كردند و خداوند آنها را به همان چیزى كه بهانه فرار از جنگ قرار داده بودند، مبتلا ساخت . شكر نعمت سلامتی ، این است كه این نعمت ‏ الهى را در جاى خود مصرف كنیم و در راه عمل به اوامر الهی و اولیای خدا استفاده کنیم . لذا اكثر مردم شكرگزار واقعى نیستند. شاید بتوان گفت ، این روزها بعضی افراد سالم که ، به خاطر ترس از کرونا ، روزه نمی گیرند ، نمی توانند با این کار تضمین کنند ، بیمار نمی شوند . سلام و صلوات و برکات الهی بر شما. أحسنت و ما شاء الله به شما که چقدر سریع آیه را یافتید و بیان کردید. بسیار از شما و سایر أعضاء محترمی که این آیه را یافتند و توضیح دادند، متشکر و سپاسگزارم. 🍃واژه: از مرگ @dr_ghofrani2
۶۵۸ اگر شخصی خواستگارهایی داشته باشد که به نماز مقید نیستند یا خمس نمیدهند و یا اعتقادی به ولایت ندارند، اما اخلاق خوبی دارند چه وظیفه ای دارد؟ اگر همه خواستگارهای شخص این شکلی باشند باید چه کار کند؟ استاد تا پیش از گوش دادن به صوتهای شما فکر میکردم، نه گفتن صحیحترین کار است در اینطور مواقع، اما با گوش کردن صوت های شما و تاکیدتان بر وجوب ازدواج در نظام توحیدی این شبهه برای من ایجاد شده که واجبی با بهانه به تعویق افتاده است. سپاسگزارم ۱ـ « *خمس » یک تکلیف فردی است* و فقط به خود فرد مربوط است و به والدین و همسر و فرزندان او، ربطی ندارد. لذا در هیچ آیه و حدیث و روایتی به دخترها و بانوان مؤمن توصیه نشده است که « خمس دادن یا ندادن » خواستگاران یا شوهرانشان را مورد تجسس قرار دهند. ۲ـ هر دختر مؤمنی باید بداند که خداوند بیشترین لطافت و ظرافت و زیبایی و جذابیت را در او به امانت سپرده تا پسرها، « مجذوب » او باشند. پس دختر مؤمن باید با « هنر زن بودن » و « هنر هدایت نامحسوس » و « شیرین زبانی » خود و با « *تشویق نکات مثبت خواستگارش* »، موجبات تقویت « عقلانیت و اراده و ایمان » خواستگارش را فراهم آورد و » نگاه » او را آسمانی کند و او را به انجام نماز مشتاق سازد. و قرار نیست خواستگاران از همان ابتدا، امامزاده و مجتهد و فقیه جامع الشرائط باشند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۵۹ ۶۵۴ آیا هر کسی اجازه ورود دارد تو این ضیافت؟ و منظور از هر مضافی معرفه می شود چی هست؟ انواع دعوت و ضیافت هم داریم؟ دعوت و دعا ریشه شون یکیه؟ ۱ـ تمام افراد بشر به این ضیافت با شکوه و عظیم الهی دعوت شده اند و اگر خودشان بخواهند می توانند از این « بار عام » بهره ببرند. ۲ـ تعداد « کتاب » در کتابخانه های کشورهای مختلف بسیار زیادند که ما آنها را نمی شناسیم اما وقتی گفته می شود: « کتاب الله »، کتاب به برکت « إضافه » و « مضاف » شدن به لفظ جلاله الله، « معرفه » شده است. پس « *هر چیز ناشناس و نکـــره ای* » با « *اضافه و مضاف شدن* »،« *معرفه* » می شود. ۳ـ شاید بتوان « دعوت و دعا » را به « عام و خاص » تقسیم کرد. معمولا *برای مراسم عقد، « دعوت، خصوصی* » است اما *برای « مراسم ازدواج »،« دعوت وسیع تر* » است و *برای « نماز جمعه و نماز عید فطر »،« دعوت عام* » صورت می گیرد. یا بگوئیم: « دعوت برای امور مادی و دنیوی » و « دعوت برای امور معنوی و اخروی ». ۴ـ ضیافت را هم شاید بشود اینگونه تقسیم کرد: « ضیافت الهی » و « ضیافت بشری ». ۵ـ بله ریشه « دعوت » و « دعا » یکی است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۶۰ برخی از جوانان که تا سال گذشته نماز اول وقتشان ترک نمیشده الان به طور کل منکر وجود خدا شدند نماز نمی خوانند و این عبادات و روزه و دعا را به تمسخر می گیرند آیا این اعمال عمل یک مرتد نیست؟ حدود هفت سال است که افراد زیادی در اعتراض به این همه دروغ و نفاق و خیانتی که در گفتار و رفتار دولت و مجلس و دیگر مسئولین و برخی از والدین به ظاهر مذهبی دیده می شود از دین و نماز و روزه و مقدسات، متنفر شده اند. قطعا این تنفر و انزجار و این لجاجت، عاقلانه و منطقی نیست اما « ارتداد » هم نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۶۱ 📌همراه با نظرات شما ............. 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام ۱ـ با استناد به کدام سند می فرمائید: همسر حضرت لوط علیه السلام، « کافر » شده بود؟ ۲ـ این تعریف از « *ارتــداد* » را از کجا نقل کرده اید؟ چرا برای خودتان « معما » و برای دیگران « شبهه » طرح می کنید؟ ظاهرا معنای « مرتد » اصلا برای شما روشن نیست. در هر حال نمی دانم شما متأهل هستید یا خیر. اما اگر إن شاء الله تعالی متأهلید به شما و تمام بانوان عضو گروه اطمینان میدهم که شوهران محترمشان مصداق *مرتد* نیستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۶۲ ۶۵۹ سلام واحترام استاد توی "ضیف ابراهیم" این مقام والا به حضرت ابراهیم برمیگرده یا به اون ملایکه؟ سلام و رحمت الهی بر شما. قطعا مقام أنبیاء الهی از ملائکه بالاتر است و آنها مهمان آن حضرت بودند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۶۳ ۶۶۰ برای اینکه با معنای واقعی ارتداد آشنا بشم باید دنبال آیه های شامل این کلمه بگردم؟ *تشخیص « ارتداد* » فقط به عهده « *خود فرد* » و یا « *معصومین* » صلوات الله علیهم و یا « *دادگاه صالحه* » است. مثلا: أئمه أطهار صلوات الله علیهم آنهایی که در غدیر خم، بیعت کردند اما « سه ماه بعد » بر خلاف بیعتشان، از نا اهل حمایت کردند را « مرتد » نامیدند. هیچ آیه و روایت و مرجعی از مردم و از زنان نخواسته است که به شناسایی « ارتداد شوهران یا دیگران » بپردازند. لطفا از این « ضیافت با شکوه و نورانی » حداکثر بهره را برای « انس با قرآن » ببرید و از « *تلاش برای ارتداد شناسی* » صرفنظر کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۶۴ ۶۶۳ چشم استاد این سوالم به خاطر یکی از دوستانم هست که به علت این تغییر در رفتار همسرش از جمله روزه خواری در این روز ها داره زجر میکشه، البته بنده به ایشون عرض کردم که تو مسئولیتی در قبال این رفتار ایشون نداری ولی قانع نمیشه میگه دارم باهاش زندگی میکنم چطور بی تفاوت باشم *« روزه » یک « تکلیف فردی » و « بی ریاترین » عبادت است.* متأسفانه همین « *حساسیتهای نفسانی و خودخواهانه و غیر مجاز* »، افراد زیادی را به « *پنهانکاری* » و از انواع عبادت، بیزار و منزجر کرده است. بانوان مؤمن و مادران هنرمند، با خوش اخلاقی و « *تشویق نکات مثبت* » همسر و فرزندانشان، در هدایت نامحسوس آنها موفق تر هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۶۵ سلام استادگرامی با توجه به معنی خیر چرا انسان در سوره عادیات برای حب الخیر مذمت میشود ؟ با سلام و احترام؛ سوره عادیات می فرماید: إِنَّ الْإِنْسانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ (۶) همانا انسان نسبت به خدای خودش، *بسیار بی توجه و بی إعتنا* است. وَ إِنَّهُ عَلى‏ ذلِكَ لَشَهيدٌ (۷) و خود او آن (بی إعتنایی) را گواهی و (وقیحانه إعلام هم) می کند. وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَديدٌ (۸) و راستى که او « *مختار* » و « *بسیار خیرگزین* » است. یعنی: تمام افراد بشر بدون إستثناء به خاطر مختار بودنشان، در کنکور و در هر آزمون و در هر نوع گزینشی، حتما *دنبال « خیر و بهترین گزینه* » هستند، اما به خاطر ظاهربینی و سطحی نگری و قضاوت عجولانه، به راحتی « *اشتباه* می کنند. ضمنا در ابتدای دعای ابو حمزه ثمالی، حضرت امام سجاد صلوات الله علیه می فرمایند: *مِنْ اَیْنَ لِىَ الْخَیْــــرُ یا رَبِّ؟ وَ لا یوُجَـدُ اِلاّ مِنْ عِنْــــدِکَ* پس انسانی که عقل و اختیار دارد، باید « دنبال خیری باشد که او را به اربابش نزدیک کند و به خزائن ربوبی برساند. » *خیری که منسوب و مرتبط با خدا نباشد و انسان را به محبوبش نرساند، « سراب » است* و این سوره همین نکته بسیار حیاتی را « *هشدار* » می دهد. تا مبادا انسان، « دنبال خیر ظاهری باشد » و مبادا « به هر خیری، تعلق قلبی و وابستگی و دلبستگی پیدا کند » و مبادا « خیر، محبـوب و معبود و مقصد او شود » و مبادا از « إنا الیه راجعون » غافل بماند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۶۶ ۶۶۵ 📌همراه با نظرات شما چقدرتوضیح شما در مورد آیه ی "وانه لحب الخیرلشدید" بر دل وجان آدم می نشیند.درترجمه ها " خیر" را " مال " معناکرده اند! 📌همراه با نظرات استاد « *خیری* » که « *محبوب و معبود و مقصد* » قرار بگیرد و عامل « *دلبستگی و وابستگی و اسارت* » انسان شود، اسمش « *مـــال* » (اسباب تمایل و انحراف) خواهد بود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۶۷ ۶۶۵ استاد پس آیا میتوان از این آیه نتیجه گرفت که عقل انسان میتواند دچار اشتباه در گزینش خیر شود!؟ یا این مشتبه شدن خیر دراثر غلبه نفسانیت و تعلقات بر عقل است ؟ ۱ـ *اگر بگوئید: « عقل، نقص دارد.* » *چون همین جمله را « عقل » تشخیص داده، پس « عقل، نقص ندارد.»* ۲ـ اگر « عقل، که رسول و حجت باطنی است، خطا و اشتباه داشته باشد، انسان هیچگاه « *تکلیف* خود را در شرائط مختلف و *ضرورت اطاعت از « رسول و حجت ظاهری »* را درست و به موقع تشخیص نمی دهد. پس عقل، به عنوان *اولین مخلوق الهی،* « *محـال* » است نقص داشته باشد. پس آنچه باعث می شود انسان مختار، در تشخیص « *خیــر حقیقی* » اشتباه کند، ایراد در « *تـــعقل* » و « *غـلـبـــه* ظاهربینی و سطحی نگری و هوای نفس و محاسبات ذهنی » او *بر « عقلانیت و منطق و فطرت »* اوست که با « فی الصدور » بیان شده است: *وَ حُصِّـلَ مَا فِــي الصُّـــدُورِ* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۶۸ ۶۶۷ و احتمالا این ایراد در تعقل، و غلبه ظاهر بینی و سطحی نگری و هوای نفس و محاسبات ذهنی بر عقلانیت و منطق و فطرت که فرمودید می شود بی تقوایی به مصداق آیه ۲۹ سوره مبارکه انفال يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا درست می فرمائید ریشه این غفلتها و جهالتها و انحرافات، « بی تقوایی » (یا بی ارادگی) است و جالب اینکه *مهمترین « ثمره روزه »* باید « *تقویت تقوا (و اراده) »* باشد: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا؛ *كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيـــامُ* كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ *لَعَلَّكُمْ تَتَّقُــونَ* 🍃واژه: @dr_ghofrani2