eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۴۶ 🌷دختر خانمی نوشته اند: خواستگاری برام اومده که هم خانواده و هم خود آقا پسر گفتن مقید هستن و دین و شرع رو رعایت میکنن جلسه اول تو صحبتای آقاپسر حس کردم اونجوری که نشون میدن نیستن و خیلی چیزا رو رعایت نکنن مثلا تو دایره لغاتشون کلماتی رو به کار میبردن که واژگان مورد استفاده یه انسان مقید نبود، و من حس کردم ذهن ایشون مشغول به موضوعات جالبی نیست، جلسه دوم وقتی باهاشون حرف زدم این حدس تو ذهنم پررنگ تر شد مثلا گفته بودن: (( بعضی خانواده ها تو عروسیهاشون مشروب میخورن ولی ما اصلا اهلش نیستیم)) و جلسه دوم گفتن: (( من با یه جمعی رفته بودم تفریح و اونا مشروب خوردن؛اما من نخوردم فقط نگاه کردم،ولی دیگه باهاشون نرفتم تفریح)) برای تحقیق شماره او را به دست آوردم و در اینستاگرام ایشان چیزایی دیدم که اصلا با ادعای رعایت مسائل شرعی سازگار نبود، پیجای خالکوبی و دخترای بی حجاب و آهنگای نامناسب و کامنتایی که دخترا براش نوشته بودن!!! الان مطمئن شدم به جواب منفی اما مادرم باوجود تردید ، گفتن یه جلسه حضوری بیان در این مورد صحبت کنیم به نظرم حرفی نمونده، من حق دارم جواب منفی بدم یا باید مطابق نظر مادرم یک جلسه دیگه حرف بزنم؟ 🌿انجام پیشنهاد مادرتان، ضرر ندارد البته « نظر پدرتان » که « بر شما ولایت دارند » مهمتر است.
۴۷ 🍃پرسش : « آزادی » و « محدودیت » و « اسارت » هر کدام یعنی چه؟ کدام « آزادی » خوب یا بد است؟ چه محدودیتی « خوب یا بد » است؟ آیا ازدواج « آغاز » محدودیت و « پایان اسارت » است؟ یا « آغاز اسارت » و « پایان آزادی »؟
۴۷/۲ 🌷پرسش اول: آزادی یعنی چه؟ 🌿پاسخ آزادی: یعنی « رها بودن » و « محدود و مکلّف نبودن » و « هیچ چهارچوبی و هیچ تعهدی نداشتن ». که این آزادی، نه برای خداوند و نه برای مخلوق، « امکان ندارد » و « محال » است. قطعا از خداوند « فقط رحمت » صادر می شود و تمام رحمت الهی، عالمانه، حکیمانه، عادلانه و مقتدرانه است و قطعا جاهلانه و ظالمانه نیست و از هر نقص و نیازی منزه و مبرّاست. انسان هم « مخلوق » است و هر مخلوقی، قطعا « محدود » است (و عبث و سُدی و رها نیست) و انسان حتی اینقدر « آزاد » نیست که « آزادی » را « عاضادی » یا « عاذادی » و یا « عاظادی » بنویسد. 🌷سئوال: پس چرا أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در نامه ۳۱ نهج البلاغه می فرمایند: وَ لَا تَكُنْ عَبْدَ غَيْرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ اللَّهُ حُــــــرّاً (بندة غیر از (عقلِ) خودت نباش زیرا خداوند تو را (میان عقل و نفس) آزاد آفرید) 🌿پاسخ: انسان به خاطر « مختار » بودنش در هر لحظه و در هر شرائطی، با « دو گزینة » مواجه است و می تواند به هر چیزی و به هر اقدامی بگوید: آره یا خیر. این « مجبور نبودن در انتخابِ یکی از این دو گزینه » (که زمانش حتی از ثانیه هم خیلی کمتر است)، به آزادی تعبیر شده اما او حتما « مجبور » است فقط « یکی » از دو گزینه را و حتما « عواقب » آن را بپذیرد. 🌷پرسش دوم: محدودیت یعنی چه؟ 🌿 جلوگیری از رفتارهای دلخواه و انحراف و بی رویه بودن، که هر محدودیتی ممکن است عاقلانه یا جاهلانه ، عالمانه یا غافلانه ، محکم یا متشابه ، مرئی یا نامرئی ، مادی یا معنوی ، .... باشد. اگر انسان با خودشناسی، « مقصد، مقصود، محبوب، معشوق و معبود » پیدا کند حتما دنبال « جهت » و « راه » مشخصی می گردد و برای رسیدن به آن « مطلوب »، قطعا خودش را عاقلانه، عالمانه، عارفانه و مؤمنانه، « محدود » می کند تا وقت و انرژی او در مسیرهای انحرافی و بی راهه ها، تلف نشود و « زودتر » به مقصودش برسد. 🌷پرسش سوم: اسارت یعنی چه؟ 🌿پاسخ: بازداشتن انسان از رشد و بالندگی و مانع تلاش او برای رسیدن به اهداف یا مقاصدش شدن. 🌷پرسش چهارم: کدام آزادی خوب یا بد است؟ 🌿پاسخ: آزادی برای انتخابهای عاقلانه، خوب است اما آزادی برای انجام کارهای « دلخواه » خوب نیست. 🌷پرسش پنجم: کدام « محدودیت » خوب یا بد است؟ 🌿پاسخ: محدودیتهای عاقلانه و مؤمنانه، باعث « رشد » و « سلامت » انسان و حیوان و گیاه می شوند، اما محدودیتهای جاهلانه و خودخواهانه و نفسانی، باعث « اسارت » و « بردگی » انسان می شوند. 🌷پرسش ششم: آیا ازدواج، آغاز محدودیت و پایان اسارت است؟ یا: آغاز اسارت و پایان آزادی؟ 🌿پاسخ: اگر ازدواج اسلامی باشد پایان اسارت نفس و آغاز محدودیتهای عقلانی و وحیانی است و باعث می شود که زندگی در جهت تقرب به « حی قیوم »،« شروع » شود ، اما اگر ازدواج عاقلانه و اسلامی نباشد، انسان، همچنان اسیر نفسانیت خود می ماند و به انواع انحراف و تخلف و آلودگی و افسردگی گرفتار می شود و به هیچ مقصد متعالی و زیبا و پایداری نمی رسد. التماس صلوات
۴۸ 🌷سلام و رحمت بی پایان الهی بر شما و خانواده محترمتان استاد من فکر میکنم هیچوقت توفیق نماز شب خواندنو پیدا نکنم! متاسفانه به دلیل شغل همسرم مجبوریم دیر شام بخوریم و اگه با هم نخوریم ایشون دلخور میشن،!دیر هم میخوابیم! خونه هم کوچیکه و بیدار شدن من باعث سروصدا و آزار خانواده میشه!نمازشب هم کمی طولانیه... نمیدونم اینها بهانه یا راه حلی داره که من حقیر بلد نیستم و توفیقش ازم گرفته شده😔 🌿شما هم سلامت باشید إن شاء الله ۱ـ نماز شب، فقط « سه رکعت » است و آن هشت رکعت اول، نافله هستند. ۲ـ نماز شب، آنقدر مهم است که اجازه داده اند « بعـــــد » از اذان و قبل از نماز صبح خوانده شود. ۳ـ با همسر بودن، قطعا از نماز شب برای شما مهمتر و با ارزش تر است. ۴ـ در احادیث توصیه شده که بانوان مؤمن هنرمندانه همسرانشان را قبل از خواب خوب توجیه و مشتاق کنند و با اجازه از آنها، حتی با پاشیدن آب به صورت آنان، آنان را برای نماز شب بیدار کنند. پس به نظر می رسد این نوع عبادات بیشتر برای آقایان لازم است که آنها را نسبت به انواع انحرافات واکسینه کند و اگر بانوان هم آن را انجام می دهند باید به نحوی باشد که مردان را مشتاق سازد. ۵ـ ابلیس شش هزار سال عبادت کرد اما دستور خدا را اطاعت نکرد و خوارجی که در نهروان با أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه جنگیدند هم نماز شب می خواندند اما شکم زن باردار را هم به جرم اینکه شوهرش دوستدار أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه است، پاره کردند و با جنین او بازی کردند. و سپاه عمر سعد ملعون هم در عاشوراء نماز اول وقت خواندند اما آن جنایت و خیانت را هم مرتکب شدند. پس تمام نمازها و رزوه ها و اعمال مستحبی برای « اطاعت أمر الهی » و « پرهیز از فحشاء و منکر » است لذا اگر بتوانید همسرتان را مجذوب خود نگهدارید قعطا از خواندن نوافل شب، با ارزش تر است. خلاصه آن سه رکعت نماز شب را می توانید قبل از خواب یا بعد از اذان صبح بخوانید اما مهمتر اینست که کیان خانواده را حفظ نمائید. امیدوارم با این اشتیاقی که دارید از برکات آن هم برخوردار باشید. إن شاء الله تعالی
۴۹ 🌷خدمت مادر به جامعه از خدمت همه کس بالاتر است. استاد، طبق آنچه در تعالیم دین گفته شده وهمینطور فرمایشات شما در جلسه دوم، وظیفه زن خوب همسر داریه وتکلیفی برای کسب درآمد وشاغل بودن نداره، درسته واین نگاه اسلام به زن بسیار زیباست، ولی استاد میشه لطفا بیشتر در این باره توضیح بفرمایید که اگر خانمی بخواد در جامعه بنا بر تخصصی که داره حضور داشته باشه وخدمت کنه(نه برای درآمد) حد ومرز این حضور چه طور تعیین میشه مثلا ما برای دختر خانمها به معلم زن نیاز داریم یا برای بانوان به پزشک زن نیاز داریم ،بنده خانمهایی رو میشناسم که حتی برای پزشکی عمومی هم دنبال پزشک زن میگردن به غیر از احادیث ،آیا در قرآن هم آیه ای درباره این موضوع داریم؟ متشکر استاد وخدا به عمر وعلمتون برکت عنایت کنه 🌿سلام و رحمت الهی بر تمام اهالی گروه صبح جمعه روز جمع شدن افراد بشر حول کلمه حق , روز همدلی و یکپارچه و امت شدن حول محور امام , روز ظهور آخرین حجت الهی بر شما مبارک. 🌾 احترام به (احتمالا) سرکار خانم لابد در فیلم ها و سریال های پلیسی دیده اید که برخی از افراد پلیس یا مأموران أمنیتی در تمام کشورها با « لباس شخصی » به صورت رهگذر، مغازه دار، فروشنده دوره گرد، راننده تاکسی، پیک موتوری و دهها پوشش شغلی دیگر به رهگیری افراد خلافکار می پردازند.. جاسوسها نیز در پوشش خبرنگار، گردشگر و عناوین دیگر به جمع آوری اطلاعات و انجام مأموریت اصلیشان می پردازند. پس تمام مشاغلی که افراد پلیس مخفی یا مأمورانی اطلاعاتی یا جاسوسان برای خود انتخاب می کنند فقط « پوشش » است و « کار اصلی » آنها چیز دیگری است. به نظر می رسد هدف از خلقت زنان و مأموریت اصلی بانوان عزیز هم « فقط جهاد همسرداری » و « آسمانی کردن » نگاه مردان است لذا اگر هر شغل دیگری را به حسب ضرورت انتخاب کنند (حتی فرزندآوری و مادری)( تا چه رسد به مشاغل دیگر) نباید آنان را از مأموریت اصلی خود غافل کند. البته حضور بانوانی که به هر دلیل از داشتن همسر به طور موقت یا دائم محروم هستند در مشاغل مناسب آنها منعی ندارد. نکتة بسیار مهمی که می توان به اجمال آن را مطرح کرد اینکه: « ظهور » بانوان در مشاغل مختلف، نباید از « حضور و نفوذ » آنان بکاهد. متأسفانه امروز در سیاسی ترین مراکز سیاسی و أمنیتی جهان (مثل شورای أمنیت سازمان ملل) زنان « ظهور » دارند اما « حضور و نفوذ و تأثیرشان » بسیار ناچیز است. شخصی که چند سال پیش در محل بسیار بدی از دنیا رفت بیست و چند سال پیش گفته بود: خانم ها باید در ادارات و سازمان ها و کوچه و خیابان باشند تا « کار برای مردان تلطیف » شود. بنابراین بانوان عزیز باید با « درک مقام ارزشمند و کرامت آسمانی » خود، مراقب این سوء استفاده و استفاده ابزاری از آنها باشند و حضورشان در تمام صحنه ها ، خالی از « تبرج » و « بدن نمایی » و « تحریک غرائز و شهوات » باشد زیرا از منظر قرآن، زنان « پشتوانه اقتدار جامعه » و « با ارزش ترین سرمایه هر ملت » و « آینده سازان » هر کشور هستند. امیدوارم خداوند متعال به برکت نام مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها ، وجود مقدس بانوان را از هر غفلت و جهالت و لجاجت و گزندی حفظ فرماید.
۵۱ 🌾با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه؛ و تأسف فراوان از اینکه تا امروز « لیاقت و قابلیت و صلاحیتمان » در حدی نرسید که بتوانیم « پذیرای » ظهور آخرین حجت الهی باشیم. پس به ذکر « صلوات بر محمد و آل محمد » ادامه می دهیم و به برکت همین ذکر نورانی از خداوند تمنا می کنیم که توفیق آمادگی و زمینه سازی ظهور آخرین حجتش را به ما عطا فرماید. پاسخم به این 🌷پرسش که « فرق مشاهده (و شاهد و تشهد و شهید) و قضاوت » چیست؟ را در سه بخش تقدیم حضور شما می کنم امیدوارم برای شما هم مفید باشد: 🌿بخش اول: از خصوصیات مهم دنیا اینست که اولا: « واقعیت » هر چیزی غیر از « حقیقت » آن چیز است. ثانیا: « واقعیتِ » هر چیزی هم، « مراتب و أبعاد مختلفی » دارد. پس « واقعیت یک چیز » را فیزیکدان به نحوی و شیمیدان به نحوی و ریاضیدان به نحوی و فیزیولوژیست و دیگر اقشار دانشگاهی و حوزوی هم به نحو دیگری می بیند. هر نوزادی، بدون هیچ قضاوت و تعصبی، « واقعیتِ هر چیزی » را آنطور که واقع می شود « می بیند و می شنود » و در ذهن خود ضبط می کند اما نمی تواند درباره همانها ، شهادت بدهد. اما انسانِ عاقل می تواند واقعیت هر چیزی را با دقت به تمام جزئیات و زوایای اطراف آن ببیند یا بشنود، و لذا می تواند درباره آنها شهادت هم بدهد. به عبارت دیگر با « دیدنِ »،« فیلم یک حادثه »، نمی توان درباره آن، « شهادت » داد. اما با « حضور در صحنه و دیدن دقیق و اشرافِ به آن حادثه » می توان درباره آن حادثه، گزارش و « شهادت » داد و آن را گواهی کرد. مثلا: تمام مردم آسمان و سیارات و ستارگان آن را « می بینند » اما فقط منجمین و ستاره شناسانند که با دوربین های تخصصی، ستاره ها و سیارات آسمان را « مشاهده » می کنند و می توانند حلول اول ماه را گزارش و شهادت دهند. مثال دیگر اینکه: مردم فیلمهای سینما را « می بینند و می شنوند » ولی نمی توانند منتقد خوبی برای فیلمها باشند، اما « منتقدین » چون فیلمها را با دقت به جزئیات و زوایای پنهان آنها « مشاهده » می کنند لذا بهتر می توانند درباره آنها « شهادت » بدهند.