eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۲۵۷ ۱۲۴۴ این زمینه چگونه در خانواده، مدرسه و رسانه باید فراهم شود؟ به عبارتی والدین، مراکز آموزشی و مسوولان فرهنگی چه اقداماتی باید انجام دهند؟ ۱ـ ابتدا باید محققانه و مستدل و مستند باورتان بشود که *رسول باطنی،* در تشخیص تکالیف انسان، هیچ *نقصی* ندارد. ۲ـ این باور باید با هنرمندی و صبورانه به اطرافیان منتقل شود. ۳ـ باید فرزندان و اطرافیان، *با هر بهانه ای* به *عقل و تشخیص خودشان* رجوع داده شوند. ۴ـ بجای *انواع مسابقاتی* که فقط بر اساس *اطلاعات* است باید مسابقاتی در عرصه خانواده و مدرسه و مسجد و انواع رسانه ها به اجرا درآید که افراد به *تفکر و تعقل* تشویق شوند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۵۸ ۱۲۳۹ رسیدن به این مقام حقیقت که فرمودین راهکار عملی هم دارد؟ شاید بهترین راهکار عملی در این زمینه اینست که به فرمان قرآن، در همان مواردی که *قرآن دستور داده* بکوشیم چند نفری و یا دو تا دو تا و یا حتی یک نفری، *تفکر* کنیم. لطفا آیات: *افلا تتفکرون* را استخراج و آنها را فهرست و ارائه کنید. ممنون. 🍃واژه: ۱۹۸ @dr_ghofrani2
۱۲۵۹ ۱۲۴۵ اینکه کارهابدون اسباب انجام شوندیعنی چی؟ *اسباب* همان *علل و عواملِ پیدایشِ هر چیز* مادی یا غیر مادی هستند. پس *هیچ حادثه و اتفاقی،* قطعا *اتفاقی و شانسی* و *بدون علت و عامل* نیست. مثلا: هیچ انسانی، *بی علت* بیمار نمی شود. تا *آب* صد درجه حرارت نبیند، به *جوش* نمی آید. تا زن و شوهری ازدواج نکنند، *فرزندی متولد نمی شود.* نابرده رنج گنج میسر نمی شود .... *کما تکونوا، یولی علیکم* === خلایق، هر چه *لایق.* *إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۰ خداشناسی چه تفاوتی با شناخت خدا دارد ؟ مگر خداشناسی همان شناخت خدا نیست خداشناسی و درست تر اینکه بگوئیم: *خداباوری،* ثمره خودشناسی است و *مقصد و جهت* زندگی انسان را روشن می کند. اما چون وجود خداوند *نامحدود* است و *ذهن* ما *بسیار محدود* لذا *شناخت خداوند* برای انسان از هر نظر بسیار محدود، کار *غیر ممکن و محالی است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۱ 📌همراه با نظرات شما فقط *بعضی اوقات* پرسش و پاسخها یکم برام سنگینه،،،چندین بار میخونم و تجزیه میکنم تا متوجه بشم،،،برای همینه که با عرض پوزش جوابی ندارم بگم لطفا منو ببخشید 📌همراه با نظرات استاد هر نوع *صعودی* سخت است اما اگر در پیمودن آن *صبور* باشیم هر لحظه *شیرین تر* و *شوق* انسان بیشتر می شود. شاید بهترین راهکار عملی در این زمینه اینست که به فرمان قرآن، در همان مواردی که *قرآن دستور داده* بکوشیم چند نفری و یا دو تا دو تا و یا حتی یک نفری، *تفکر* کنیم. لطفا آیات: *افلا تتفکرون* را استخراج و آنها را فهرست و ارائه کنید. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۲ ۱۲۶۱ 📌همراه با نظرات شما قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ ۚ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ. الأنعام/۵۰ استاد فقط یک آیه نازنین *افلا تتفکرون* پیدا کردم! 📌همراه با نظرات استاد ۱ـ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ *لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ* (دو بار) ۲ـ وَ *يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ* ۳ـ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصيرُ *أَ فَلا تَتَفَكَّرُونَ؟* ۴ـ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ *لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ* (دو بار) ۵ـ *أَ وَ لَمْ يَتَفَكَّرُوا* ۶ـ *كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ* ۷ـ وَ هُوَ الَّذي مَدَّ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ فيها رَواسِيَ وَ أَنْهاراً وَ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ .. *إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ* (شش بار) ۸ـ *أَ وَ لَمْ يَتَفَكَّرُوا في‏ أَنْفُسِهِمْ* ۹ـ قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏ *ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا* ۱۰ـ وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ *لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۳ 📌همراه با نظرات شما * نفخت فیه من روحی. * شناخت نفس انسان مستلزم شناخت 📌همراه با نظرات استاد به استناد: *إن معی ربی سیهدین،* خودشناسی، *مــلازم* خداشناسی است نه *مستلزم* شناخت خدا. درمورد فرمایشات شما چند سوال داشتم ۱_فرمودید معیت دائمی با خودشناسی داشته باشد هم عزت پیدا می کند ...هم خوف بیرونی وهم حزن درونی... را متوجه نمی شوم ؟ ۲_لطفاً ارتباط آیه شریفه .. ..لا خوف علیهم و لاهم یحزنون... را کمی با مفهوم بالا توضیح می دهید؟ ۳_فرمودید خودشناسی ملازم خداشناسی است را توضیح می فرمایید ۱ـ اگر باورتان باشد که *خالق علیم حکیم مقتدر* همیشه *همراه* شماست، (چون خداوند عزت دارد) پس همواره *شکست ناپذیر* و *لاخوف علیهم و لاهم یحزنون* خواهید بود. ۲ـ اگر باور داشته باشید که *ارباب شما* همیشه با شماست به طوری که آن را *فریاد* بزنید: *رَبُّنَا اللَّهُ* ثُمَّ اسْتَقامُوا، تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ *أَلاَّ تَخافُوا* وَ *لا تَحْزَنُوا* (بلاتشبیه، بچه ای که پدرش *رئیس کلانتری* یا *رئیس پلیس* یا *رئیس ارتش* یا *وزیر اطلاعات* یا *رئیس جمهور* است از چه چیزی می ترسد یا از نسبت به چه چیزی احساس ضعف می کند؟) ۳ـ اگر شما *پزشک* باشید حتما *تزریقات* هم می دانید، این دو *ملازم* یکدیگرند. اما اگر بخواهید پزشک *بشوید* باید حتما *دیپلم* داشته باشید، زیرا این *پیش نیاز* آنست. پزشک شدن *مستلزم* دیپلم داشتن است. ۴ـ شاید *ســـ* به این معنی است که به محض اینکه شما *ربوبیت* خداوند و *معیت* این ارباب علیم حکیم مقتدر را با خودتان *باور* و به او *توکل و تکیه* کردید، بلافاصله از *عنایت و حمایت و امداد و توفیق* او برخوردار می شوید و راه زندگی برایتان *روشن* می شود. (شاید *سـ* به این معنی است که تا *کلید* چراغ قوه را بزنید، روشن *خواهد* شد.) ۵ـ (مثالم غلط است اما فقط برای تقریب به ذهن عرض می کنم:) اگر وقتی گوشی می خرید بفهمید که *شارژر* هم همراه آن هست، آن را از دیگران *تمنا و گدایی* نمی کنید. اما اگر جعبه آن را نگاه نکنید و *امکانات همراه* آن را نبینید، خود را *محتاج* دیگران می پندارید و *آب در کوزه و یار در خانه و شما گرد جهان سرگردان می مانید* یکی از *ثمرات* خودشناسی، فهم *مخلوقیت* خویش و *معیت* خالق و رازق و رب و ولی ... است. که اگر این معیت از مرحله *دانستن* به مرحله *باور* برسد، از *حمایت و هدایت* آن *همراه* برخوردار می شویم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۴ أعضاء محترم گروه سلام صبح شما به خیر و *شادی.* *دوازدهمین* صبحانه قرآنی *موکب أربعینی* ما اینست: چرا قرآن در آیه ۵۸ سوره یونس می فرماید: *فَلْــيَفْرَحُـــوا* (همواره *باید* شاد باشید.) ؟؟؟ لطفا با *استناد به آیات قرآن* و به اختصار بفرمائید: *شاد بودن* یا *غمگین بودن* کدامیک از این دو، از *ویژگی های اخلاقیِ* هر مرد و زن مؤمنی است؟ *حَیّ عَلی الفَرِح* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۵ استاد اگر سن طرف مقابل کوچکتر باشه با کوچکترین سوال یا حرفی در این زمینه حس میکنه میخواهیم نصیحت کنیم و اصلا پاسخی نمیدن و دوست ندارن در زمینه مشکلشون هیچ صحبتی بشه حتی بدون لحن نصیحت. به شخصه جز تشویقی که فرمودید نتونستم کاری کنم در مورد مربوطه خودم و هیچ وقت بحثی نمیکنم. آیا درسته؟ ۱ـ *قصور و تقصیر* احتمالی خود شما در *تأخیر أمر واجب ازدواج،* در واقع *بی إعتنایی به أمر الهی و مخالفت با سنت نبوی* و به نحوی *اهانت به مقدسات* است. ۲ـ *شوخی یا جدی* ایشان علیه مقدسات هم به خاطر *بی اعتنایی ایشان به أمر مقدس ازدواج* است که *مهمترین نیاز و تکلیف* هر انسان است. ۳ـ ظاهرا میان *باورهای پر رنگ* شما و *باورهای کمرنگ* ایشان *عملا* هیچ فرقی دیده نمی شود. ۴ـ چون بر سر سفره *ولایت پدر* قرار دارید لطفا (جز تشویق خواهرانه برای نکات مثبت) در مدیریت والدین و در کار ایشان کمترین دخالتی نداشته باشید. ۵ـ لطفا با *استغفار و توبه،* از این همه *تأخیر* در انجام این *أمر طبیعی و عرفی و عقلی و تکلیف الهی* به خدا پناه ببرید و با تلاش برای *افزایش آمادگی* خود، زمینه *دریافت این رزق الهی* را برای خودتان فراهم آورید و برای آماده شدن ایشان و سایر دختران مجرد هم دعا کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۶ ۱۲۶۴ ضمن تشکر از تلاش قرآنی شما برای یافتن پاسخ پرسش *دوازدهمین* موکب اربعینی. همانطور که اکثر شما متوجه شدید، از یکسو طبق *فرمان الهی* هر مؤمنی *باید شاد* باشد: *فَلْيَفْرَحُوا* اما قرآن از سوی دیگر، *شادی* را مذمت کرده است: مثل این آیات: *إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ* *فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللَّهِ وَ كَرِهُوا أَنْ يُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ* *وَ فَرِحُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا* وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا فِي الْآخِرَةِ إِلاَّ مَتاعٌ إِذْ قالَ لَهُ قَوْمُهُ *لا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْفَرِحينَ* و ما را از شاد بودن، *منع* هم می کند: لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ *وَ لا تَفْرَحُوا* بِما آتاكُمْ (حدید/۲۳) به نظر شما، چگونه این *تضاد* یا *تناقض* را می توان بر طرف کرد؟ *حی علی البیان* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۲۶۷ ۱۲۶۶ سلام و صلوات رحمت الهی بر شما عزیزانِ گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار* که به *دوازدهمین* پرسش *موکب أربعینی،* پاسخ های زیبایی را ارائه نمودید. من به این *سه نکته مهم* رسیدم: *نکته اول:* طبق آیه ۵۸ سوره یونس، هر مرد و زن پیر و جوان مؤمنی، همواره باید *سرشار از شادی و نشاط و شکرگزاری و رضایت* باشد: *فَلْيَفْرَحُوا* اما *به خاطر چی؟* ۱ـ به خاطرِ فقط *لطف، عنایت، تفضلات و فرصت هایی که خداوند در اختیار او قرار داده است:* *قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا* (يونس/۵۸) ۲ـ به خاطر *امداد و توفیق و حمایتهای الهی* که در اختیار او قرار گرفته است: *فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ* (آل‏ عمران/۱۷۰) ۳ـ به خاطر *هر نوع پیروزی عوامل جبهه حق بر عوامل و مراکز استکبار جهانی:* *وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ* (روم/۴) ۴ـ به خاطر *هر نوع اقتداری که برای رهبری الهی فراهم می شود:* *يَفْرَحُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ* (رعد/۳۶) *نکته دوم:* هیچ انسانی، هرگز *نباید با آنچه در اختیار دارد، شادی کند و نباید با آنها به مقایسه و تفاخر بپردازند.* *چــــرا؟* چون *تمام چیزهایی که در طول زندگی،* در اختیار هر انسانی قرار می گیرد، *امانت* الهی و *فانی* است و فقط برای *آزمایش* او و به طور *موقت* در اختیار او قرار می گیرد: لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ *وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ* ... (حدید/۲۳) (تا براي آنچه از آنها گرفته می شود *مأیوس نشوند* و برای آنچه در اختیار آنها قرار می گیرد، *سرمست و خوشحال نشوند* ...) *نکته سوم:* وظائف مؤمنین عبارت است از: ۱ـ مؤمن در هر سطحی، نباید به خاطر *علم اندکِ و محدود خود* (در هر زمینه ای) مغرور و سر مست شود: *فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْمِ* (غافر/۸۳) ۲ـ مؤمن، نباید (مثل دشمنان اسلام،) به خاطر *آسیب و خسارت و جراحتی که به مؤمنین می رسد، خوشحالی کند:* إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ *إِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِها* ... (آل‏ عمران/۱۲۰) ۳ـ مؤمن، هرگز نباید به دروغ، کار مثبت دیگران را به خود نسبت دهد و از این موذیگری خود خرسند شود: لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ *يَفْرَحُونَ بِما أَتَوْا* .... بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ ... (آل‏ عمران/۱۸۸) ۳ـ مؤمن، باید حتی *بهترین شرائط* را هم برای *آزمایش* خود بداند و با آنها سر مست و غافل نشود: فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى إِذا *فَرِحُوا بِما أُوتُوا* أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً ... (آنعام/۴۴) ۴_ مؤمن، از هر *خسارت و آسیب و لطمه ظاهری به رهبر نظام اسلامی،* نباید خشنود شود: ... وَ إِنْ تُصِبْكَ مُصيبَةٌ يَقُولُوا قَدْ أَخَذْنا أَمْرَنا مِنْ قَبْلُ *وَ يَتَوَلَّوْا وَ هُمْ فَرِحُونَ* (توبه/۵۰) ۵ـ مؤمن، نباید (مانند منافقین) از *شرکت نکردن در دفاع و جهاد* خشنود شود: *فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللَّهِ وَ كَرِهُوا أَنْ يُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ* ... (توبه/۸۱) ۶ـ مؤمن، حتی در *شرائط عادی* هم باید خود را در معرض *آزمایش الهی* بداند و شادی غافلانه نداشته باشد: ... إِذا كُنْتُمْ فِي الْفُلْكِ وَ جَرَيْنَ بِهِمْ بِريحٍ طَيِّبَةٍ وَ *فَرِحُوا بِها* ... (یونس/۲۲) ۷ـ مؤمن، حتی پس از *رفع گرفتاریهایش* هم نباید از *آزمون الهی* غافل و دچار غفلت و تفاخر شود: وَ لَئِنْ أَذَقْناهُ نَعْماءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئاتُ عَنِّي *إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ* (هود/۱۰) ۸ـ مؤمن، نباید (مانند کفار) *امکانات دنیوی* را جاودانه بپندارد و خوشحالی کند و از *آزمون* خود غافل شود: *وَ فَرِحُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا* وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا فِي الْآخِرَةِ إِلاَّ مَتاعٌ (رعد/۲۶) ۹ـ مؤمن، نباید (مانند منافقین) از *تحلیلهای تفرقه آفرین* خود (در مسائل سیاسی، ...) خشنود باشد: فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ زُبُراً *كُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ* (مؤمنون/۵۳) ۱۰ـ مؤمن، نباید از *رشوه گرفتن* خشنود شود و آن را به *اجرای أمر الهی* ترجیح دهد: .... فَما آتانِيَ اللَّهُ خَيْرٌ مِمَّا آتاكُمْ *بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِيَّتِكُمْ تَفْرَحُونَ* (نمل/۳۶) ۱۱ـ مؤمن، نباید مانند قارون تحصیلکرده، *ثروت و امکانات* خود را *مالِ خود* بپندارد و با آنها *تفاخر* کند: إِنَّ قارُونَ ... إِذْ قالَ لَهُ قَوْمُهُ *لا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْفَرِحينَ* (قصص/۷۶) ۱۲ـ مؤمن، از *هر کار غیر مجازی* حتی برای مزاح و شوخی و خنده، باید بپرهیزد: *ذلِكُمْ بِما كُنْتُمْ تَفْرَحُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ* ... (غافر/۷۵) خدایا؛ ما را برای اینکه *مخلوق و مورد عنایت تو
هستیم* به بالاترین *فرح و تفریح مجاز* برسان. 🍃واژه: @dr_ghofrani2