eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۳۷۵ استاد لطفا راهنمایی بفرمایید معنی لغات قرآنی را چگونه یاد بگیریم برای درک *مفاهیم* واژه های قرآنی، کتابهای لغت و ترجمه ها و تفاسیر می توانند کمک کنند اما کافی نیستند بلکه باید با *مباحثات گروهی* آشنا با زبان عربی و علوم قرآنی، *بیان* قرآن را درباره هر واژه بیابیم و از کتابهای معتبر مثل نهج البلاغه و صحیفه سجادیه هم برای *فهم کاربردی* هر واژه کمک بگیریم. از ابتدای تأسیس این گروه، یکی از محورهای تلاش ما، همین *واژه شناسی قرآنی* بوده و یک محور در نکاتی هم که در *موکبهای اربعینی* مطرح می شود، همین *واژه شناسی قرآنی* است. چه خوب می شود اگر خود شما (و هر یک از أعضاء محترم گروه) دفتری داشته باشید و *واژه هایی* را که گهگاه در ضمن مباحث مختلف مطرح می شود را در آن جمع آوری کنید. 🍃واژه: شناسی @dr_ghofrani2
۱۳۷۶ لطفا میفرمائید آداب گفتگوی کلی که باهمه بشود رعایت کرد ونفوذ کلام طوری باشد که حق و شفاف و درست بگوئیم و اثر کند؟ ظاهرا *هدایت دیگران* و *آدم کردن دیگران* اصلا از ما خواسته نشده و ما *فقط* باید *مراقب گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خودــــمان* باشیم. قطعا *گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع* خود ما باید برای خودمان، روشن، عاقلانه، منطقی، مجاز و طبیعی و به عبارت بهتر، *صادقانه و موحدانه و مخلصانه* باشد، اما اینکه در دیگران *أثر* بکند یا نکند از وظائف ما نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۷۴ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *ب
۱۳۷۷ در یکی از فایل های صوتی شما شنیدم که فرمودید ( و . ف. ثم )در قرآن فاصله زمانی را نشان می دهد. که واو از همه کمتر است آیا می توان گفت *بی درنگ* بعد از آنکه کسی به الله ایمان آورد خداوند قلبش را هدایت می کند ؟ بله همینطور که فرمودید، چون میان دو بخش: ۱ـ *مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّه،* ۲ـ *يَهْــدِ قَلْبَــهُ* هیچکدام از حروف عطف قرار نگرفته است، پس معنی *بلافاصله* را بیان می کند. پس به محض اینکه انسان به خداوند واقعا *ایمان* بیاورد، خداوند هم بلافاصله *قلب* او را مورد هدایت قرار می دهد. (درست مثل *زدن کلید چراغ* است که بلافاصله همه جا روشن می شود.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۷۸ سلام و صلوات و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *بیست و پنجمین* صبحانه قرأني *موکب أربعینی* ما اینست که: قرأن كريم در آیه ۶۰ سوره غافر می فرماید: *... إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي‏ سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ* لطفا بررسی کنید و ببینید *ترجمه درست و پیام مهم* این بخش آیه چیست؟ *حی علی العباده* 🍃واژه: ۶۰ @dr_ghofrani2
۱۳۷۹ مدتی است که یکی ازاقوام همسرم شوهر به ظاهرمومنی دارن ولی متاسفانه بدن .متاسفانه رذایل اخلاقی بسیارزیادی هم دارن والان خانومشون گوشی شون روچک میکنن وتذکرمیدن وهمین باعث دعوای.. ۱ـ لطفا به *هزار و یک دلیل* در امور دیگران *کمترین دخالتی* نداشته باشید و اجازه بدهید خودشان پیگیر حل مسائلشان باشند. ۲ـ *گوشی* هر فردی، *حریم شخصی و خصوصی* اوست و *تجسس* در آن به فرموده قرآن، *حرام* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۸۰ خانم محترمی فرموده اند: چند سالی است که ازدواج کردم و دو فرزند دارم ،همسرم در اوایل ازدواج رابطه مطلوبی با خانواده اش نداشت و من همیشه ایشون رو به ارتباط پسندیده با خانواده اش و عزت گذاشتن سفارش کردم و همسرم هر وقت لازم داشتن کمک مالی بهشون می کرد و من مخالفت نمی کردم الان رابطشون خیلی خوب شده طوری که وابسته شده اند خانواده همسرم طوری شده برا کارهای غیر ضروری درخواست پول دارند در حالی که ما زندگیمون متوسط رو به ضعیف هست و خیلی مشکل مادی داریم و گاهی همسرم با وابستگی از اونها سخن میگه طوری که حس می کنم منو نمیبینه، در حالی که همیشه سعی کردم حقوقشو به جا بیارم، مادر و خواهرش مدام خواسته های بیجا دارن ازش (من بعد ۵سال هنوز یه مانتو به زور خریدم و اونها همیشه چند دست نو می خرند) ،،،طوری که چند وقت پیش همسرم بی دلیل به من پرخاش کرد و بعد عذرخواهی کرد و گفت مادرم و خواهرم از من خواسته هایی دارن که چون نمی تونم برآورده کنم اعصابم خورد بوده به شما پرخاش کردم ،،، تا الان با همه چی کنار اومدم ولی الان مدتیه از خانواده اش متنفرم میرم خونشون ساکت میشینم طوری که همه میگن چرا گوشه گیری ،،،همسرم انتظار داره مثل قبل صمیمی باشم ولی من نمی تونم، چی کار کنم ؟؟ رابطه من و همسرم عالیه اما وقتی پای خواسته های اونها وسط میاد رابطمون مدتی سرد میشه ، من وقتی شوهرم بی محلم میکنه دیگه نمی تونم حتی یه ظرف جابه جا کنم و همش به بچه ها پرخاش می کنم چه کار کنم ؟؟خیلی وقتها حس خستگی و دلزدگی دارم و به روی خودم نمیارم' اندیشه درست و رفتار درست چیه؟ میخام یه زندگی قرآنی داشته باشم ؟ در مورد سوءاستفاده های خانواده همسرم چه کنم؟ رفتارم با اونها چه طور باشه؟ .ناگفته نماند به خاطر خواسته های اونها من خیلی وقتها از خواسته هام گذشتم و از نظر مالی فشار بالایی روم بوده مثلا بیست روز بدون یه تومان پول که بتونیم هزینه کنیم ولی دیگه خسته شدم چون اونها واقعا کمبودی ندارند و سوءاستفاده می کنند البته گاهی هم می ترسم با خودم میگم با این روال که همسرم در پیش گرفته هیچ وقت صاحب خانه و ماشین و امکانات نمیشویم خلاصه دوست دارم رها شوم رها خیلی گرفتار و اسیرم. به ایشان عرض شد: اگر واقعا قصدتان زندگی قرآنی است، بدانید که شما « مهمان » همسرتان هستید همین. پس نباید هیچ گونه » طلبی » از ایشان داشته باشید و باید از « دخالت مستقیم » در کار ایشان بپرهیزید. بلکه باید گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع شما آنقدر جذاب و دلربا و منطقی و زببا و هنرمندانه باشد که ایشان را به فراهم آوردن رفاه بیشتر برای شما و رفتار منطقی با دیگران مشتاق سازد. ظاهرا مشکل اصلی شما این نیست که چرا برای شما مانتو نخریده بلکه مشکلتان اینست که توجه ندارید که شیطان شما را دارد وسوسه می کند تا اعتراض داشته باشید که چرا او به « مادر و خواهر سببی » شما کمک می کند. برای خانم محترمی که می خواهد قرآنی زندگی کند عجیب است که به جای اینکه همسرش را برای کمک به « نزدیکان سببی » خود او بسیار تشویق کند و از اینکه آنها را بر او مقدم داشته بسیار تشکر کند و بسیار خوشحال باشد (از اینکه شبیه آنان شده که سه شب افطاری خود را .... )، شوهرش را سرزنش می کند و با مادر و خواهر سببی خودش با سردی برخورد می کند؟ این اخلاق و رفتار، کجایش قرآنی است؟ اگر در منزل مادرتان خداوند از شما بپرسد: ای بنده من چرا نمی خندی؟ چرا شاد نیستی؟ چرا به مادرت احترام نمی گذاری؟ چرا حرف نمی زنی؟ چرا مثل دیوار ساکت و سرد هستی؟چه پاسخی خواهید داد؟ می گوئید: چون شوهرم « مال فــــانی » را به آنها می دهد و به من نمی دهد برای رضایت شما ناراحتم؟ یا می گوئید: چون من به شما که خالق من هستی اعتماد و توکل لازم را ندارم و از آینده می ترسم کارتن خواب شوم، لذا با این اخلاق بد و زشت می خواهم شوهرم را آدم کنم؟ خانم محترمی که باید برای ظهور آخرین حجت الهی حاضر شویم و زمینه سازی کنیم؛ لطفا خودتان قضاوت کنید این برخورد این تحلیل این وسوسه ها خیرخواهانه و منطقی و عاقلانه است و می تواند قرآن پسند باشد؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۷۸ سلام و صلوات و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتد
۱۳۸۱ 📌همراه با نظرات شما سلام وعرض ادب در صـحـيـفـه سجاديه است كه: پروردگارا تو خودت فرمودى (ادعونى استجب لكم ان الّذيـن يـسـتـكبرون عن عبادتى سيدخلون جهنم داخرين ) و در اين كلام شريفت دعا و خواندن خـود را عـبـادت، و تـرك آن را اسـتـكـبـار خـوانـدى، و تـاركـيـن را بـه دخول در جهنم با خوارى تهديد فرمودى. و در كـافـى به سند خود از حماد بن عيسى، از امام صادق (عليه السلام) روايت آورده كه گـفـت: از آن جـناب شنيدم كه فرمود: دعا كن و مگو مقدرات تقدير شده و دعا تغييرش نمى دهد، بـراى ايـنـكـه دعـا خـود عـبـادت اسـت، و خداى عزّوجلّ مى فرمايد: (ان الّذين يستكبرون عن عبادتى سيدخلون جهنم داخرين ) و نيز فرموده: (ادعونى استجب لكم ). 🍃واژه: ۶۰ @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۸۱ 📌همراه با نظرات شما سلام وعرض ادب در صـحـيـفـه سجاديه است كه: پروردگارا تو خود
۱۳۸۲ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* *بیست و پنجمین* پذیرایی قرأني *موکب أربعینی* ما این بود که: *ترجمه و پیام مهم آیه ۶۰ سوره غافر* چیست که می فرماید: ... *إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي‏ سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ* همانطور که شما عزیزان نظر دادید، ترجمه آیه اینست که: و خدای تو فرمود: مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم زیرا آنهایی كه از عبادت من (و دعا کردن)، « تكبر » مى ‏ورزند به زودى با خواری وارد جهنم مى شوند. من گمان کردم که با توجه به عبارت *یستکبرون عن عبادتی،* ترجمه درست آیه اینست که: .... همانا آنهایی كه *با عبادت من، تكبر مى ‏ورزند و به استکبار می پردازند،* به زودى با خواری وارد جهنم مى شوند. زیرا بسیاری از تخلفات و جنایتهایی که در طول تاریخ رخ داده از افرادی سر زده که (مثل صفین و نهروان و کربلاء ...) ظاهرا *اهل دعا و عبادت* و *پیرو پیامبران الهی* هم بوده اند. اما با عبارتی که یکی از أعضاء محترم از *دعای ۴۵ صحیفه سجادیه* در توضیح همین آیه نقل فرمودند، معلوم می شود که *این برداشت درست نیست.* لذا از ایشان *تشکر* و از خداوند متعال *استغفار و توبه* و از شما عزیزان *عذرخواهی* می کنم که پذیرایی موکب ما، پختگی لازم را نداشت. استغفر الله ربی و أتوب إلیه. 🍃واژه: ۶۰ @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۸۱ 📌همراه با نظرات شما سلام وعرض ادب در صـحـيـفـه سجاديه است كه: پروردگارا تو خود
۱۳۸۳ 📌همراه با نظرات استاد سلام و صلوات و برکات الهی بر شما. از تلاش محققانه و بیان مستند شما که من نسبت به آنها غافل بودم، بسیار ممنون و متشکرم. خداوند خیر کثیر روزیتان فرماید. إن شاء الله تعالی 📌همراه با نظرات شما سلام. خواهش میکنم صددرصد استاد عزیزو خوبی داشتم که منو به تحقیق وادار کردند 🌹🌹 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۸۴ با سلام و احترام الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* ضمن تشكر از حضور فعال و مشتاقانه برخی از أعضاء، *بیست و ششمین* پذیرایی قرأني *موکب أربعینی* ما اینست که: از منظر « قرآن »،« *وارثان زمین* » چه « *خصوصیت بارزی* » دارند؟ لطفا آن *خصوصیت* را با *ذکر متن آیه مربوطه* به اختصار توضیح دهید. *حی علی البیان* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۳۸۵ چطور باید آیات و روایات را درکنارهم بخوانیم؟ انگار لازم است که واقعا از بیخ و بن در هرچه آموختیم یک بازبینی اساسی صورت بدهیم! منابع فقه اسلامی عبارتند از: اول: تفکر و تعقل، دوم: انس با قرآن و قرائت و تلاوت آن، سوم: استمداد از احادیث و روایات معتبر. اما آنها که در کتابهای درسی و رسانه ها و حوزه و دانشگاه تلاش دارند این منابع را به این ترتیب تغییر بدهند: ۱ـ استناد به هر چیزی به اسم حدیث و روایت، ۲ـ فقط رو سر گذاشتن قرآن، ۳ـ « ناقص معرفی کردن عقل » و « بی اعتنایی به آن و اجاره دادن آن »، آنها دنبال « اخباری گری » هستند و نمی خواهند « اجتهاد » در حوزه و دانشگاه، زمینه رشد و آمادگی مردم را برای « زمینه سازی » ظهور فراهم آورد. این غافلین و یا مزدوران شیطانی، (با برداشت غلط از روایات) این « زمینه سازی برای ظهور » را هم « پرچمی بر خلاف ظهور » می پندارند و « انقلاب شکوهمند امام خمینی رحمه الله علیه » را هم تقبیح و متهم می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۸۴ با سلام و احترام الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،
۱۳۸۶ سلام و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار،* سالروز ارتحال رسول أکرم صلی الله علیه و آله و شهادت امام حسن مجتبی صلوات الله علیه را تسلیت عرض کرده و از پاسخهای قرآنی که برخی از أعضاء محترم گروه إرائه فرمودند تشکر می کنم، *بیست و ششمین* پذیرایی قرأني *موکب أربعینی* ما این بود که: *خصوصیت بارز وارثان زمین* را از منظر « قرآن » توضیح دهید. در ارتباط با *وارثان زمین* ظاهرا فقط به *یک آیه* می توان اشاره کرد: وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ *أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ* (أنبیاء/۱۰۵) (و به راستی در زبور پس از تورات نوشتيم (و قطعی کردیم) كه: زمين را *بندگان صالح من* به ارث می برند.) خداوند می فرماید: *وارثان زمین،* افرادی هستند که علاوه بر *بندگی موحدانه من* ، *صالح* هستند. به نظر می رسد ترجمه *نیکوکار* برای *صالح،* (که تمام أعمالش از روی آگاهی و بصیرت و شایسته است) گویا و مناسب و کامل نیست. صالحین: *مدیران لایق و با درایت و شایسته ای* هستند که: نگاهشان، کلامشان، رفتارشان و اخلاقشان سرشار از *محبت و عشق و سلام* به تمام مخلوقات الهی است و می کوشند *أمنیت همه جانبه و عدالت فراگیر* را در تمام گوشه و کنار جهان، مستقر کنند و تمام کجی ها و انحرافات و نواقص را *إصلاح* و در میان مردم، *سلامتی روانی و همدلی عمیق و صلحی وحدت آفرین و آرامشی پایدار* پدید آورند. پس آن *صلح و همدلی و وحدت و آرامشی* که *عباد صالح* با *مدیریت مؤمنانه و موحدانه و مقتدرانه* خود در زمین پدید می آورند، (بر خلاف سخن دروغگوترین مسئول کشور) اولا: *مذاکرات احمقانه و سازشکاری ذلیلانه افراد نالایق و خائن با دشمنان حیله گر* نیست، ثانیا: *عرضی، نمایشی، تصنعی و موقتی* نیست و آنان ادای *اصلاح طلبی* را در نمی آورند، ثالثا: خالی از هر گونه *نفسانیت و کینه توزی و اجبار و خشونت غیر منطقی* است، رابعا: از *تحول مؤمنانه ای* سرچشمه می گیرد که از *درون آحاد مردم* برآمده است. *صلح،* از بزرگترین *صفات ذاتی* خداوند و سرشار از *خیر و برکت* است: *وَ الصُّلْحُ، خَيْرٌ* (نساء/۱۲۸) پس *صالحین* می کوشند *مظهر این صفت الهی* و عامل *آرامش و همدلی و وحدت* باشند. نکته جالب اینکه: آن *ارضی* که صالحان *وارث* آن می شوند، ابتدا *زمین نفسانی* خود آنهاست. آنها ابتدا بر نفسانیت و خودخواهی خود *تسلط* یافته و *درون* خود را *إصلاح* نموده و به *بندگی موحدانه* رسیده اند. زیرا هیچ انسانی نمی تواند بدون *إصلاح درون* خود به *إصلاح بیرون* از خود بپردازد و قطعا هیچ *خودخواه مشرک و منافقی* هم نمی تواند *أمنیت و عدالت و همدلی و وحدتی پایدار* پدید آورد. پس وارثان زمین، افرادی هستند که: ۱ـ *نفسانیت* خود را عاقلانه *تسلیم خالق* نموده و با خدای خود به *صلح* رسیده اند (و با ربا و زنا و با انواع گناه، با او سر جنگ ندارند)، ۲ـ خود را از هر *غفلت و انحراف و شرک و کفر و نفاق و فسق و فسادی،* با *مراقبت* مؤمنانه (و با مواردی که در آغاز سوره مؤمنون گفته شده)، *اصلاح* کرده اند، ۳ـ برای اجرای دستورات الهی که می فرماید: *وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ* ، *فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا* ، *فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ* ..... بسیار تلاش کرده اند، ۴ـ به *مدیریت عالمانه و مقتدرانه ای* دست یافته اند که می توانند *أمنیت همه جانبه* و *عدالت فراگیر* (که اساس صلح پایدار و شرط اصلی هر اصلاح سازنده ای است.) را برای *تمام نژادها و اقوام و اقشار مردم* زمین، فراهم کنند. *اللهم؛ اجعلنا من عبادک الصالحین.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2