#قطرات_بارانی_۲۰۰۳
#پرسش
مادرم به عنوان هدیه برای تولد برادر زاده ام شطرنج خریده.. هرکس نظری میده..بعضی اعضای خانواده معتقدن که شطرنج کاملا حرامه و از امام صادق احادیثی دلیل بر حرام بودنش میگن و بیان میکنن شطرنج از ابتدا حرام بوده و کسی حرام خدا رو حلال کنه مورد غضبه و... و بعضی از اعضای خانواده معتقدن که بعضی مراجع اگر برد و باخت نباشه به عنوان ورزش حلاله...
اگرحرامه؟ پس چرا مسابقات شطرنج داریم در کشور و مدارس و..
اگرحلاله؟ پس احادیث چگونه توجیه و تفسیر میشن؟
#پاسخ
۱ـ *هديه* بايد چيزی باشد *روشنگر* و *تفكر برانگيز* و عامل *هدايت.*
در حالی كه شطرنج، (بر خلاف تلقين جاهلان) يك بازی *محاسباتی* و *ذهنی* است و اصلا *تفكر برانگيز* نيست و لذا هيچ فردی را *انديشمند* نكرده و هيچ دانشمندی، *شطرنج باز* نبوده است.
۲ـ بازی شطرنج، يك بازی *ناقص* و *استكباری* است زيرا *مردم* در آن *هيچ حضور و نقشی* ندارند.
اين بازی، اين *تصور غلط* را به بازی كننده إلقاء می كند كه *عوامل مؤثر* در جامعه، فقط عبارتند از: شاه، وزير، دژبان، نيروی هوائی، نيروی زرهی و پياده نظام (كه بايد محافظ شاه باشند)، و *خدا* و *مردم* هيچ شأن و منزلت و نقش و جايگاهی در حل و فصل مسائل كشور اصلا ندارند.
۳ـ *روايات* فقط برای *تبيين* آيات قرآن بيان شده اند، لذا استنباط احكام از *روايات* منوط به *شرائط لازم* و *اجازه* است و مردم نبايد قبل از *عاقل* شدن و قبل از *انس با قرآن،* به روايات مراجعه كنند.
يكی از *حيله های معاويه* و بنی اميه اين بود كه مردم را با *احاديث و روايات و اخبار* (صحيح و جعلی) سرگرم نگهدارند و به *اختلاف* بياندازند تا عموم مردم از *بديهيات عقلی* و *محكمات قرآن* دور بمانند.
۴ـ هزاران هزار *روايت جعلی* در كتابهای اهل تسنن و شيعه نقل شده، و برخی از روايات هم، *نسخه ای* برای *فرد خاص، افراد خاص، زمان و شرائط خاص* بوده و *عموميت* ندارند كه فقط *فقهائی* كه *مجتهد* باشند می توانند آنها را تشخيص دهند و از آنها استفاده كنند.
۵ـ *هيچ نوع بازی* برای كودكان *حرام* نيست. اما *هر نوع بازی* (لهو، لعب، لغو) برای *مؤمن مسافر و منتظر ظهور حق،* به استناد عقل و وحی، *حرام* است.
۶ـ افرادی كه *حديث خاصی* را قبول می كنند اما *نايب امام* و *ولی فقيه* در هر زمان را به استناد آيات و احاديث معتبر ديگر *قبول ندارند،* احتمالا به درستی *عاقل و بالغ* نشده اند و گرفتار شيعه انگليسی (مثل كرونای انگليسی) شده اند.
۷ـ *عمل* افراد خوب و بد، *ملاك هيچ حكمی* نيست مگر اينكه *شارع مقدس* برايش *حكمی* گفته باشد، مثلا: خيلی از عبادات أهل بيت نبوت صلوات الله عليهم بر مسلمين *واجب* نيست و يا عايشه و طلحه و زبير و نهروانی ها و عمر سعد و شمر و خولی و داعش و وهابيون و طالبانی ها هم *نماز* می خواندند و امروز هم می خوانند، اما نماز *حرام* نيست.
۸ـ اگر *هر نوع فعاليتی* (مثل فوتبال و شطرنج و ساير ورزشها) كه حالت *قمار* نداشته باشد را حضرت امام رحمه الله عليه و ساير مراجع و فقهاء، آن را *مجاز* اعلام كرده اند، قطعا *حلال* است و افراد نبايد بر مبنای *ظن و گمان خود* برای كاری، *حكم الهی* صادر كنند.
🍃واژه: #بازی #شطرنج #روایت_جعلی #هدیه
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۹۳۶ *چند پيشنهاد* برای *متأهلين:* *پيشنهاد اول:* « *تهيه سالنامه خانوادگی*
#قطرات_بارانی_۲۰۰۴
*چند پيشنهاد* برای *متأهلين:*
*پيشنهاد اول:* « *تهيه سالنامه خانوادگی* » (که قبلا گفته شد.)
*پيشنهاد دوم:* « *تهيه قبیله نامه* » (که قبلا گفته شد.)
*پيشنهاد سوم:* « *تهیه دفتر سلامت خانواده* »
پیشنهاد می کنم یک *دفتر (یا پوشه) مناسب* برای ثبت *اطلاعات پزشکی افراد خانواده* اختصاص دهید.
و موارد زیر را برای هر فرد در بخش مخصوص به هر فرد، با دقت ثبت کنید:
۱ـ *نــام* فرد.
۲ـ *گروه خونی* و *وضع بینائی* و *شنوائی* او.
۳ـ ثبت اندازه: *وزن* و *قــد» و *کفش* در هر شش ماه (یا یکسال) در یک *جدول ده ساله.*
۴ـ نام و سن و زمان *واکسنهایی* که هر فرد دریافت کرده است.
۵ـ *حساسیت های غذائی* یا *داروئی* هر فرد.
۶ـ نام و تاریخ و مدت *بیماری های* هر فرد.
۷ـ حوادث و سوانحه و آسیبهای احتمالی که برای هر فرد رخ می دهد.
۸ـ ثبت *موارد بالاتر یا پائین تر از حد طبیعی* در *آزمایشات* خون و ادرار *هر سال.*
برای تهیه و ثبت این اطلاعات، بهتر است از *ابتکارات اهالی خانواده* هم استفاده کنید.
🍃واژه: #پیشنهاد_برای_متاهلین
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۰۰۵
سلام و صلوات و برکات الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار؛*
حلول *ماه مبارک رمضان* و آغاز *ضیافت عظیم الهی* بر شما و جمیع أهل اسلام مبارک.
توصیه شده در *هر شب* از این ماه عزیز (بخشی از) *دعای افتتاح* را بخوانیم و بفهمیم.
(بخش اول در شب اول:)
اللّٰهُمَّ إِنِّى أَفْتَتِحُ الثَّناءَ بِحَمْدِكَ
وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوابِ بِمَنِّكَ،
وَ أَيْقَنْتُ أَنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِى مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ،
وَ أَشَدُّ الْمُعاقِبِينَ فِى مَوْضِعِ النَّكالِ وَ النَّقِمَةِ،
وَ أَعْظَمُ الْمُتَجَبِّرِينَ فِى مَوْضِعِ الْكِبْرِياءِ وَ الْعَظَمَةِ
.خدایا، من همراه با ستایشت، مدح و ستودن تو را آغاز میکنم
زیرا تویی که با مهرورزیات به درستی ها توجّه میدهی
و یقین دارم که در مقام گذشت و رحم کردن و فرصت دادن ،مهربانترین مهربانانی
و در مقام کیفر و انتقام، سختترین کیفرکنندهای
و در جایگاه بزرگمنشی و عظمت بزرگترین قدرتمندی،
اللّٰهُمَّ أَذِنْتَ لِى فِى دُعائِكَ وَ مَسْأَلَتِكَ،
فَاسْمَعْ يَا سَمِيعُ مِدْحَتِى وَ أَجِبْ يَا رَحِيمُ دَعْوَتِى وَ أَقِلْ يَا غَفُورُ عَثْرَتِى،
فَكَمْ يَا إِلٰهِى مِنْ كُرْبَةٍ قَدْ فَرَّجْتَها وَ هُمُومٍ قَدْ كَشَفْتَها،
وَ عَثْرَةٍ قَدْ أَقَلْتَها وَ رَحْمَةٍ قَدْ نَشَرْتَها وَ حَلْقَةِ بَلاءٍ قَدْ فَكَكْتَها،
خدایا، به من اجازه دادی تا تو را بخوانم و از تو بخواهم،
پس ای شنوا ستودنم را بشنو و ای مهربان اجابت کن دعایم را و ای آمرزنده بیامرز لغزشم را،
ای معبودم چه بسیار سختیها که از آن گره گشودی و اندوهها که برطرف کردی و لغزشها که آمرزیدی و چه رحمت و فرصتی که گستردی و چه زنجیرهای بلائی را که (برای من و ما) باز کردی،
🍃واژه: #افتتاح
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۰۰۶
#پرسش
آیا گذاشتن سفره مثل سفره هفت سین برای ماه مبارک رمضان مانعی ندارد؟
#پاسخ
با سلام و احترام و تبریک آغاز این ضیافت عظیم الهی و *اقبال ویژه الهی* به انسان در این ماه مبارک.
گمان نمی کنم *ایجاد اینگونه رسم ها* *مجاز* و در *توجه فرزندان به معنویات* مؤثر باشد.
🍃واژه: #سفره
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۹۹۶ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *پ
#قطرات_بارانی_۲۰۰۷
📌همراه با نظرات شما
به نظر میرسه دو نوع حزن داریم
بعضی از حزن ها به نظر میرسه خوبه... مثلا حزن بر عدم هدایت و...
ولی حزن بد، حزنی است که شامل ناامید و مایوس شدن از رحمت خدا.
📌همراه با نظرات استاد
سلام و برکات الهی بر شما و آغاز این ضیافت عظیم الهی و *اقبال ویژه الهی* به انسان در این ماه مبارک بر شما مبارک. آیا برای آن *حزنی* که *مجاز و خوب* معرفی کرده اید *شاهد قرآنی* هم به خاطر دارید؟
🍃واژه: #حزن
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۰۰۸
📌همراه با نظرات شما
فکر خوبیه برای مشتاق کردن و انتظار اعضای خانواده برای فرا رسیدن ماه مبارک رمضان
می تونید برای اشتیاق اعضای خانواده به ختم قران خانوادگی، در کنارش یه جعبه زیبا هم برای ختم قرآن بگذارید و به دو قسمت جزء های خوانده شده و نشده کنید.
و همچنین می شه برای هر جزئی، یک آیه رو برای تدبر انتخاب کرد و روزانه زمان مشترکی رو به صورت خانوادگی در نظر گرفت تا هر شخصی در موردش صحبت کنه.
از آیه ها و مطالبی هم که استاد سوال می کنند و در نهایت پاسخ نهایی رو بیان می کنند هم می شه استفاده کرد.
📌همراه با نظرات استاد
با سلام و احترام و تبریک آغاز این ضیافت عظیم الهی.
پیشنهاد خوبی است. ضمنا روخوانی فقط *یک صفحه* از قرآن توسط پدر یا مادر و *تکرار* روخوانی همان صفحه توسط سایر أعضاء، برکات زیادی دارد.
🍃واژه: #یک پیشنهاد برای ماه مبارکرمضان
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۹۷۵ سلام و صلوات الهی به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *
#قطرات_بارانی_۲۰۰۹
#پرسش
ببخشید استاد ،دلیل یا قرینه ای وجود داره که در آیه مورد بحث، قصر مشید رو منفی معنا کردید؟مثلا در تفسیر قمی، این مطلب آورده شده بود:.
«بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ» هِيَ الَّتِي..
اگر بخواهیم حتما قصر مشید را منفی در نظر بگیریم، نمیتونیم مصداق بیان شده در این تفسیر رو بپذیریم. درسته؟
#پاسخ
اندکی از مفسرین این روایت را نقل کرده اند اما برخی، مصداق آن *قصرهای تزئین شده با گچ* را *کاخهای بلند ستمگران* گفته اند. عرض شد که هر آیه ای را باید هم از *نگاه آفاقی و بیرونی* و هم از *نگاه أنفسی و درونی* دید. در تمام تاریخ و در تمام شهرها و کشورها، وقتی *خواص و عموم* مردم، به *عالمان و سفیران الهی* پشت می کنند و آنها *مانند قنات و منبع آبی گوارا،* مورد *بی توجهی* قرار می گیرند و *ظلم* رخ می دهد، حکایت از این دارد که آنها آنقدر که در صدد ساختن *کاخها و قصرها* و یا در *آرزوی داشتن کاخ و قصر* بوده اند، دنبال *زندگی و عمران و آبادی* خودشان و شهر و کشورشان نبوده اند.
🍃واژه: #قصر_مشید
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۰۱۰
#پرسش
تفاوت واژه هایی که در خصوص گناه با عنوان، ذنب، اثم، معصیت...
#پاسخ
سلام و برکات الهی بر شما و سلام به دقت مؤمنانه شما. آری، کلمات متعددی در قرآن، *گناه* ترجمه می شود که با هم خیلی فرق دارند. لطفا ابتدا نتیجه تلاش خودتان را درباره این واژه ها بیان بفرمائید. ممنون.
🍃واژه: #ذنب #اثم #معصیت
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۰۱۱
#پرسش
منظور از جمیعا در آیه ۳۸ بقره چه کسانی هستند که فعل جمع آمده وهم واژه جمیعا؟
#پاسخ
ابا سلام و احترام و تشکر از دقت مؤمنانه شما. توضیحی درباره این *جمیعا* در تفاسیر ندیدم، احتمالا مخاطب این *إهبطوا جمیعا* هم جناب آدم و جناب حوا و إبلیس است و هم *تمام نسل حضرات آدم و حوا* را شامل می شود. در واقع *هبوط* برای تمام افراد بشر رخ داد و تمام آنها (بدون استثناء) در *مقام آزمایش* قرار گرفتند.
🍃واژه: #جمیعا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۰۱۲
*دعای روز اول ماه مبارك رمضان:*
اللَّهُمَّ؛ اجْعَلْ *صِيَامِي* فِيهِ صِيَامَ الصَّائِمِينَ
وَ *قِيَامِي* فِيهِ قِيَامَ الْقَائِمِينَ
وَ نَبِّهْنِـي فِيهِ عَنْ *نَوْمَـــةِ الْغَافِلِينَ*
وَ هَبْ لِي جُرْمِي فِيهِ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ
وَ اعْفُ عَنِّــي يَا عَافِيا عَنِ الْمُجْرِمِينَ
خدايا روزه ام را در اين ماه و در این روز، روزه روزه داران (واقعی) قرار ده،
و قيامم (برای نماز و شب زنده دارى و مقاومت در برای نفسانیت و شهوات و خودخواهی) را در این ماه و این روز، قیام أهل مقاومت قرار ده،
و مرا در این ماه و در این روز، از خواب غفلت (نسبت به تعهداتم) بيدار كن.
و تخلفاتم را در این ماه و در این روز، ببخش.
و اى معبود جهانيان؛ از من درگذر، اى درگذرنده از متخلفین.
🍃واژه: #رمضان_۱
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۰۱۳
*اطلاعیه شماره ۳:* درباره کلاس *رمضان:*
إن شاء الله تعالی در *اولین جلسه* روز یکشنبه ۲۹ فروردین، از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۱۰، این پرسشها مطرح خواهد شد:
پرسش اول: « *اُدعونی* » یعنی چه؟
پرسش دوم: « *أَسْتَجِبْ لَكُمْ* » یعنی چه؟
پرسش سوم: آیا تمام « *خواستههای* » بشر « *خیر و خوب و مفید و به صلاح* » اویند؟
پرسش چهارم: آیا « *إصـرار* » در دعا، « *خوب* » است یا « *بـد* »؟
لطفا پاسخ این پرسشها را از هر منبعی که در دسترس دارید بیابید و در دفترتان بنویسید و پس از طرح پرسش در جلسه آنها را مطرح کنید.
ممنون.
🍃واژه: # ادعونی
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۰۱۴
( *بخش دوم* از *دعای افتتاح* ماه مبارک رمضان = *شب دوم:* )
*الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَمْ يَتَّخِذْ صاحِبَةً وَ لَا وَلَداً*
*وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِى الْمُلْكِ*
*وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيراً،*
ستایش برای خداوند است که همسر و فرزندی نگرفته
و در فرمانروایی، شریکی برای او نیست،
و کارگزاری از روی ناتوانی نداشته است پس او را بزرگتر قرار بده بزرگتری مطلق،
*الْحَمْدُ لِلّٰهِ بِجَمِيعِ مَحامِدِهِ كُلِّها*
*عَلَىٰ جَمِيعِ نِعَمِهِ كُلِّها،*
ستایش برای خداوند است با همه ستودنیهایش، بر تمام نعمتهایش،
*الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى:*
*لَا مُضادَّ لَهُ فِى مُلْكِهِ وَ لَا مُنازِعَ لَهُ فِى أَمْرِهِ،*
ستایش برای خداوند است که در فرمانروایی او هیچ رقیبی نیست و در کار او منازعی نیست،
*الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى:*
*لَا شَرِيكَ لَهُ فِى خَلْقِهِ وَ لَا شَبِيهَ لَهُ فِى عَظَمَتِهِ،*
ستایش برای خداوند است که در آفرینش او شریکی نیست
و در عظمت او شبیهی برای او نیست.
*الْحَمْدُ لِلّٰهِ الْفاشِى فِى الْخَلْقِ أَمْرُهُ وَ حَمْدُهُ،*
ستایش برای خداوند است که فرمان و ستایش او در (تمام عناصر) آفرینش جاری است
*الظَّاهِرِ بِالْكَرَمِ مَجْدُهُ، الْباسِطِ بِالْجُودِ يَدَهُ،*
و شکوهمندیاش با بزرگواریش آشکار و دست لطفش به سخاوت گسترده است،
*الَّذِى لَاتَنْقُصُ خَزائِنُهُ وَ لَا تَزِيدُهُ كَثْرَةُ الْعَطاءِ*
*إِلّا جُوداً وَ كَرَماً*
*إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الْوَهَّابُ.*
همان که گنجینههایش کم نمیشوند و واگذاریهای بسیارش جز جود و بزرگواری بر او نیفزاید،
زیرا او خدشه ناپذیر بسیار بخشنده است،
🍃واژه: #افتتاح_۲
@dr_ghofrani2