eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
178 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲.۴۳۷ پس ممکنه ما نماز خوندن، قرآن خوندن و ...مون هم با من نفسانی باشه.درسته؟ استاد بنده هم فرمایش شما رو مطلعم ولی نمیتونم با دعا تطبیق بدم. استاد مشکلم اینه که وقتی من دارم میگم نفسی معیوب و عقلی مغلوب ... پس منی که دارم دعا رو میخونم و با خدا صحبت میکنم غیر از این دو هستم که دارم گزارش درگیریشون رو میدم؟ ۱ـ بله، عبادت چند هزار ساله إبليس و نمازهای شبانه خوارج نهروان و نماز سپاه عمر سعد ملعون و موارد زياد ديگر، حكايت از *نفسانی* و *بازی* و *عادت* و *رياكارانه* و *فريبكارانه* بودن رفتار آنها دارد. لذا قريب به اين مضمون فرموده اند: *خواب با تفكر* از *نماز و عبادت بی تدبر* بهتر است. ۲ـ بعضی از خودروها، از سرعت ۱۲۰ كه عبور می كنند، به راننده، *هشدار* می دهند. در صنعت تراشكاری هم، دستگاه هوشمند و پيشرفته ای مجهز به *كنترل كيفيت* است كه *ايراد* توليداتش را *خودش* تشخيص می دهد و مثلا *متّه* خود و آن *قطعه* را بازسازی و اصلاح و بازتوليد می كند. انسان هم با لطف و عنايت الهی از *رسول و حجت باطنی* برخوردار است كه *تمام غفلت و انحراف و تخلفات* فرد را *تشخيص* و به شخص گزارش و *هشدار* ميدهد. به او ميفهماند كه *تابع من رسول الهی نيستی* و *تابع هوای نفس* و *حواس و هوس* خود شده ای. پس آن رسول، در اختيار من است اما *من* من نيست. البته انسان بايد چنان رشد كند كه جز آن *من خدائی* من ديگری *نداشته باشد.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۳۸ 📌همراه با نظرات استاد برخی از مکاتب روانشناسی همچون رفتارگرایان فرآیندهای ذهنی و تفکر را کاملا نادیده گرفته.... معتقدند مثل یک جعبه سیاه هست که به آن دسترسی نداریم ....اما برخی مکاتب وجود برخی زمینه های فطری رو کاملا قبول داشته.... منابع دانشگاهی روش علمی شامل ۱-تعیین مسئله ۲- صورت بندی فرضیه ۸-... پرسشنامه ۹- تجزیه و تحلیل آماری ۱۰_ تهیه گزارش پژوهش ۱ـ روانشناسان، انسان را بيشتر *محصول وراثت* و جامعه شناسان بيشتر *محصول محيط* مي پندارند. ۲ـ *ذهن* و *تفكر* حتما *يك چيز* نيستند و روانشناسان *ذهن* (و همان جعبه سياه) را بسيار قبول دارند، اما (مثل غالب مردم) تصور و بيان روشنی از *تفكر* ندارند. ۳ـ هيچيك از *مكاتب بشری* چيزی به نام *فطرت* (غير مادی) را قبول ندارند. البته ممكن است برخی از *مترجمين* عمدا يا سهوا، *غرائز* و *تمايلات حيوانی* انسان را فطرت ترجمه كرده باشند. ۴ـ در اين *۱۰موردی* كه در برخی منابع و دانشگاه ها مطرح ميشود، *عمــدا* و يا خوشبينانه بگوئيم *سهوا* ، يك *مورد اصلی* مغفول مانده كه باعث می شود *فرضيات* در حد *خيالبافی* باقی بمانند و به *محكمات* تبديل نشوند و موجبات *هدايت* را فراهم نكنند و دائما *تغيير* كنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۳۹ الحمدلله باعنایت اهل بیت وراهنمایی شما بزرگوار کار فرهنگی به کودکان ونوجوانان روستایی که آگاهی از نماز وقرآن نداشتند به مدت محدود انجام شد وبا اشتیاق وضو ونماز را تقریبا یاد گرفتند اما بنده گاهی پیششان هستم برای ادامه این مسیر ودلسرد نشدن آنها چه میتوانم انجام دهم البته از لحاظ فضای مجازی والدینشان محدودیت قائلند سلام و بركات و صلوات الهی بر شما. خداوند به شما خير دهد. ۱ـ لطفا توجه داشته باشيد كه *تمام عبادات* وقتی *ارزش* پيدا می كنند و *مقبول* واقع می شوند كه ما را *عبد* و *بنده* و *منضبط* و *منظم* كنند و از تمام مصاديق *فحشاء* و *منكرات* باز دارند. ۲ـ پس بكوشيد با *بازی ها* يا *مسابقات ابتكاری* از نماز و وضو *كاركرد* استخراج كنيد. مثلا از آن كودكان (البته متناسب با سنشان) بخواهيد كشف كنند كه *أهل وضو* يا *أهل نماز* چه *نكاتی* را در *انواع بازی های گروهی* يا *آشپزی* يا *خياطی* يا در *زندگی* بايد رعايت كنند؟ (مثلا: روی پاكيزگی، نظافت، غصبی نبودن، تعلق نداشتن، استعاذه، بسم الله، حمــد، رب العالمين، هدايت، الذين انعمت عليهم، توجه و تاكيد كنيد.) ۳ـ حتما تجربيات مثبت يا منفی خود را در *هر جلسه* در يك دفتر مخصوص، ثبت كنيد. موفق و مؤيد باشيد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
*اطلاعيه:* إن شاء الله تعالی، هفتمين جلسه *لوازم ظهور* فردا دوشنبه ۱۷ خرداد از ساعت: ۱۵ تا ۱۶:۱۵ برگزار می شود. نشانی كلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110
۲.۴۴۰ لطفا در مورد واژه ضرب و معنای آن در آیه ۳۴ هم توضیح بفرمایید ؟ البته، در خصوص این واژه، من جست و جوی.... و یا حتی کلا به معنای زدن نیست و تنبه و توجه دادن مد نظر بوده؟ سلام و صلوات الهی بر شما و سلام به دقت مؤمنانه و تلاش مشتاقانه و قرآنی شما. ۱ـ متأسفانه نسبت به فهم اكثر واژه های مهم قرآن كه در نحوه زندگی انسان بسيار تأثيرگذارند، تلاش گروهی و قرآنی دقيقی صورت نگرفته و نظر اجماعی ارائه نميشود. لذا نظر من در اين باره مشكلی را حل نميكند. ۲ـ درباره فهم واژه *ضرب* بايد ابتدا به تمام مصاديق آن در موسيقی و معماری و غيره و بعد به مصاديق بسيار متنوع *زدن* در فارسی (مثل: حرف زدن، ديدزدن، چشم زدن، غرزدن، سكه زدن، تهمت زدن، ضربی زدن و ...) توجه شود. ۳ـ احتمالا استنباط غلط از *داستان غير مستند* حضرت ايوب عليه السلام و *رفتار خشن* شتر در ابراز غريزه اش، باعث شده ضرب در آيه ۳۴ سوره نساء به *برخورد فيزيكی* (كم يا زياد) ترجمه شود. ۴ـ *كشف مفهوم* ضرب در آيه ۳۴ سوره نساء به فهم درست *نشوز* در اين آيه بستگی دارد كه ظاهرا غلط ترجمه شده است. ۵ـ هيچ فردی برای ورود به فايل های *گوشی هوشمند* خود، آن را *نمی زند* بلكه *اراده* خود را با *أنگشت* خود (يا قلم مخصوص) به گوشی منتقل ميكند. خلاصه اينكه قطعا ضرب در اين آيه *ابراز خشونت* (به هر مقدار) نيست. 🍃واژه: ۳۴ @dr_ghofrani2
۲.۴۴۱ ممنونم از نکته ای که فرمودید ولی استاد یکم سخته. منبعی وجود دارد که بتونم با کمک از آن بیشتر و بهتر به سمت عبد بودن تشویق کنم؟ با سلام و احترام و سلام به شوق مؤمنانه شما. لابد ديده ايد كه در ساختمان سازی، *هيچ آجری* و *هيچ ميله گرد* و *تيرآهنی* و *هيچ اقدامی* بدون *نقشه* و بدون *تراز* و بدون *تأئيد مهندس ناظر* اجرا و انجام نميشود. *عبد* يعنی همين در *بنــد* خالق بودن. يعنی: *هيچ كلمه* و *هيچ نگاه* و *هيچ رفتار* و *هيچ لحنی* را *بدون اجازه* خالق ابرار نكردن. يعنی: نهايت *إنضباط فردی* و *نظم اجتماعی* مطابق با *حكم عقل* و *حكم شرع.* پس اگر *عبد* مثل يك *نوازنده ماهر* (كه هر كدام از *حركات انگشتانش* طبق *نُت* و با حساب و كتاب است)، تمام ابعاد زندگيش را با *كلام الله* تطبيق دهد، مثل *أنبياء و أولياء الهی* صلوات الله عليهم، *آهنگ* هماهنگ با نظام حكيمانه الهی و بسيار *گوش نواز* و *دلنشين* و *جذابی* را برای خودش و ديگران می نوازد و شوق زندگی ايجاد می كند. *وضو* و *نماز* بهترين كلاس تمرين *بندگی* است. در وضو، حتی *سر سوزنی* (از مواضع وضو) نبايد از *طهارت* و *مسح* محروم بماند. در نماز، شخص بايد به *مكانش* ، *زمانش* ، *لباسش* ، *جهتش* ، *محل سجده اش* ، *پيشوايش* ، *نحوه تلفظش* ، *حركاتش* ، *ترتيب حركاتش* ، *پيوستگی حركاتش* و ... دقت دقيق داشته باشد. البته در كار با كودكان بايد حتما *گام به گام* و با *تكرار* زياد يك نكته و چه بهتر با *مثال* و *بازی* و *دسته جمعی* اين تمرينات را انجام دهيد، و نكته مهمتر اينكه بايد ابتدا مطمئن باشيد كه خودتان آن نكته مورد نظر را *درست* فهميده ايد و از *منبع موثق* (مثل رساله) گرفته ايد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۴۲ روانشناسی علمی است..... اينكه در كتاب های درسی می گويند: روانشناسی، *علــمی* است ... برای من روشن نيست يعنی چه؟ لطفا حاميان روانشناسی بفرمايند: *بررسی علمی* يعنی چه؟ لطفا طرفداران روانشناسی بفرمايند: آن *مشاهده كننده* فعاليت های يك جاندار *كيست؟* و *استنباط* چگونه صورت می گيرد؟ ا*درون نگری* يعنی چه؟ آيا *ذهن* انسان تمام وجود اوست؟ آيا درون نگری *انسان* اصلا *امكان دارد.* ۱ـ در دنيا، *هيچ واقعيتی* با *حقيقت* آن چيز هرگز *يكی* نيست. ۲ـ حواس، *هيچ ادارك* بدون *خطائی* نـــدارد. (لطفا فقط يك ادارك حسی بدون خطا را نام ببريد.) تا افراد بشر با تلاش برای *خودشناسی* ، *مطيع* اولين و در دسترس ترين *رسول و حجت الهی* يعنی *عقل* نشوند، *راه حق* را پيدا نمی كنند و اين *فريبكاری* و اين *فريب خوردن* و *گمراهی* ادامه خواهد داشت. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۲.۴۳۷ #پرسش پس ممکنه ما نماز خوندن، قرآن خوندن و ...مون هم با من نفسانی باشه.درسته؟
۲.۴۴۳ ممنون از توضیحات زیبایی که دادید. استاد پس ما دو من نفسانی و عقلانی داریم. یعنی آن چیزی که ازش تعبیر نفس می کنیم همان من نفسانی هست که فرمودید؟ اون من عقلانی همون فطرت الهی ما هست؟ میشه در مورد لغت روح هم بگید؟ ۱ـ درست فرموديد. ۲ـ روح، بالاترين *جلوه عنايت الهی* و همان *جان* است كه (مثل: برق) *بديهيات عقلی* و *گرايشات حكيمانه فطری* را به ما می رساند و عامل *حيات و زندگی* ماست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۴۴ سلام و برکات الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *پنجاه و ششمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما این بود: *پیام* این عبارت چیست: *قالَ: أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذي هُوَ أَدْنى‏ بِالَّذي هُوَ خَيْرٌ؟ اهْبِطُوا مِصْراً* .... (بقره/۶۱) (... فرمود: آيا چيزی بهتر را با چیزی پست‏ تر عوض می کنيد؟ پس به مصر فرود آييد ... ) ضمن تشکر از عزیزانی که اظهار نظر فرمودند. ۱ـ *مصر* کنایه از *هر فضائی* است که *غرق* در *سلطه فرعونی* و *حقارت مردمی* و همه چيز حول محور *دنیا* و *ماديات* است. ۲ـ ظاهرا این آیه، *هشدار* و *تنبّهی* برای *تمام مردم* است که در هر زمان و مکانی، فقط با *دو راه* و *دو فرجام* روبرو هستند. ۳ـ تمام مردم از یکسو به *آزادگی و عزّت و معنويت* در *سرزمین پاک و مقدس* و *دولت کریمه* دعوت شده اند، که البته باید *زحمت پاکسازی و آماده سازی* آنجا را *خودشان* بعهده بگیرند. و از سوی دیگر می توانند با *ظاهربینی* و *دنیاگرائی* و *انتخاب غلط* و *حمایت* یا *سکوت* خود از *ناصالحان و ناأهلان،* در زیر *سلطه غارتگران متکبر* قرار بگیرند و دائما *تحقیر* شوند. البته در آنصورت می توانند مثل *أنعام* از *تنوع خوراکی* در *طویله* برخوردار شوند!!! ۴ـ پس تمام مردم، در *وسط پُلی* قرار دارند که فقط با *دو گزینه* در مقابل و پشت سر خود مواجهند و ناچارا باید از یکطرف، *صرفنظر* کنند: گزینه اول: *صبر و زحمت اولیه* تا رسیدن به *نـــور* و آسایش دائمی و *أعلی علیین،* گزینه دوم: *خوشی اولیه* اما زجر و خفّت و بردگی و ذلّت بعدی و *آتش* دائمی و *أسفل سافلین.* خدایا؛ به آبروی خاندان نبوت و امامت که تمام صلوات تو برای آنها باشد، ما را یاری کن تا نسبت به *وضع موجود* ساکت نمانیم و برای رسیدن به *وضع مطلوب* هر لحظه *انتخابی* عاقلانه* و *مؤمنانه* داشته باشیم. 🍃واژه: ۶۱ @dr_ghofrani2
۲.۴۴۵ آیا طبق اسلام دوچرخه سواری برای دختر اشکال دارد؟ دختر من ۴ ساله ست و خیلی دلش دوچرخه میخواهد اما همسر عزیز، میگویند که دوچرخه سواری برای دختر خوب نیست‌ و اشکال دارد. ۱ـ در مواقعی كه *اطرافيان* ما *اظهار نظر* خود را به *اسلام و قرآن و شرع و تفسير و قانون اساسی و رساله* (و يا به هر منبع يا شخص مهمی ديگری) نسبت می دهند، بايد ابتدا *تعهد* آنها به اسلام و قرآن و ... را *تشويق* كنيم و بعد هنرمندانه *سند و مدرك* آن *نظر و حكم* را از آنها بخواهيم. زيرا گاهی *حكم درستی* را ما *نشنيده و خبر نداريم.* و گاهی *اطرافيان* ما مطلبی را *اشتباه* شنيده اند يا *احتمال* داده اند. ۲ـ ظاهرا كودكان خصوصا زير هفت سال اول، *هيچ ممنوعيتی* در *بازی* ندارند. 🍃واژه: برای کودکان ۷سال اول @dr_ghofrani2
۲.۴۴۶ استاد، قبلا اینطور فرموده بودید که چنانچه خواستگار اهل خالکوبی و سیگار باشه نباید پذیرفته بشه؟ *عاقل* بودن، مهمترین شرط ازدواج *اسلام،* است. زینت های زنانه مثل گوشواره و گردنبند (برای پسرها) و خالکوبی و سیگار و قلیان، هیچ توجیه عقلی ندارند، بلکه *مدگرایی* و *منفعل* بودن و *ضعف* اراده و ایمان فرد را اثبات می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۴۷ عزيزانی پرسيده اند: ۱.چرا مدرک مرد بالاتر از زن باشد؟مگر فقط هم کفو بودن مهم نیست؟و مدرک یک چیز ساختگی این دنیاو زمونه جدید نیست؟اصلا در گذشته مدرک وجود نداشته.پس چرا باید سر چنین مسائلی ریز شد و سخت گرفت؟ ۲.چرا در رابطه با خمس گفتن از خواستگار سوال نشه؟ آیا خمس مثل نماز مگه اهمییت نداره و جزو درجات ایمان شخص حساب نمیشود ؟ و اگر خمس به زن مربوط نیست مگر نماز مرد به زن مربوط است؟ ۳. اینکه فرمودن زن نباید به همسرش نهی از منکر و امر به معروف رو مستقیم انجام دهند و باید زیرکانه با هنر زن بودنشان انجام دهند.منظور از زیرکانه چیست؟چگونه یک زن میتواند مردی که حرفش یکی است و اجازه دخالت در هیچ امری را نمیدهد و یکدنده است و یا کلا نسبت به دلربایی های زن سرد است با چه کارهایی او را به سمت مسیر درست قرار دهد؟ ۴. فرمودن سه چیز سن و مدرک و قد مرد بالا تر از زن باشه.چرا وضعیت مالی جزوش نیست؟ چون طبق روایات و احادیث مرد موظف است تا حد خانه پدری زن بتواند نفقه را فراهم کند و نباید کمتر از خانه پدریش باشد پس چرا نگفتن که میزان توانایی مالی پسر نباید کمتر از خانه پدری دختر باشد؟ به ايشان عرض شد: ۱ـ لطفا سلام مرا به آن عزيزان برسانيد و از آنها بخواهيد كه پرسش هايشان را يك به يك مطرح كنند. ۲ـ همه ميدانند كه مدارك دانشگاهی (حتی حوزوی) پوچ و بی ارزش است و جز *غرور و تكبر* خاصيتی ندارد. اما بلافاصله پس از ازدواج برخی از بانوان مدركدار، مورد تهاجم وساوس شيطان قرار می گيرند و با خودشان می گويند و گاهی برای همسرشان هم مطرح می كنند كه: *حيف شد من با اين مدرك با تو ازدواج كردم.* دكتر مهندسها، صف كشيده بودند اما من حماقت كردم و گول حرف های دروغ تو را خوردم و ... من تا كنون تجربه نكرده ام بانوئی *مدرك بالاتر* داشته باشد و بعد از ازدواج پشيمان نشده باشد و زندگی را برای خودش و همسر و فرزندانش تلخ نكرده باشد. ۴ـ هيچ مرد و زنی اجازه نمی دهد كه *درون* بدنش را ديگران ببينند. اما پزشكان شرائطی را در ذهن بيمار فراهم می كنند و او را به سونوگرافی و راديولوژی و سی تی اسكن و ... می كشانند. *خمس* هم يك *تكليف شخصی* مربوط به *تشخيص شوهر* است و هيچ ارتباط *مستقيمی* با زن ندارد. اما بانوان مؤمن، با *هنر زن بودن* و *هنر هدايت نامحسوس* خود ميتوانند *غير مستقيم* و با طرح پرسش های مناسب *توجه* همسر و والدين و فرزندان و بستگان و مهمانانشان را به *تعهداتشان* جلب كنند. البته *ميزان نفوذ* آنها به متعهد بودن *خود اين بانوان* بستگي دارد. هر قدر در ايفاء نقش دلربائی و شيرين زبانی خودشان موفق تر باشند، قطعا نفوذ كلامشان بيشتر خواهد بود. ۴ـ اولآ: زن مؤمن بايد تا آخرين لحظه عمرش، خودش را *مهمان* شوهر بداند و از ايفاء نقش *وزير ارشاد* و *مرجع تقليد* و *معلم اخلاق* و *بازجو* و *خانم مارپل* خودداری كند. ثانيا: متأسفانه غالب مسلمانان و مؤمنين، *معنای درست* أمر و معروف و نهی و منكر و *شرائط* آنها را نمی دانند پس طبق فرمايش قرآن، *كاری كه نمی دانند نبايد انجام دهند.* زيرا تأثير *منفی* آن بيشتر از ثمرات آنست. ۵ـ *زيركانه* يعنی *نامحسوس* يعنی: *هنرمندانه* يعنی بنحوی كه *حساسيت* و *زدگی* و كمترين *ناراحتی* ايجاد نكند. ۶ـ اگر *مردها* (مثل تمام گوشی ها) مشكل نداشتند ديگر نيازی به (وجود شارژر و) *جهادهمسرداری* بانوان نبود. ۷ـ آن دلربائی *ناموفق* احتمالا *مصنوعی* و *زوركی* و *رياكارانه* بوده و از *صداقت* و *اخلاص* و *ابتكار* و *هنرمندی* به دور بوده است. ۸ـ مؤمن بايد فقط به *تكليف خودش* بيانديشد و مراقب باشد كه كارش ايرادی نداشته باشد و حتما نبايد كاری به *نتيجه* داشته باشد. ۹ـ ما *بدون مقدمات لازم و كافی،* مجاز به خواندن يا شنيدن و نقل احاديث نبوده و نيستيم. برادران و پسران خود شما هم هرگز نمی توانند *شرائط پدر* همسرشان را برای خانم هايشان فراهم كنند. آنهائی كه اين روايات را پخش می كنند هدفی جز فروپاشی خانواده ها ندارند. ۱۰ـ *هيچ مردی* قطعا نمی تواند شرائط مالی خودش را (آنهم با اين دولت خائن) در *آينده* پيش بينی كند. *أميرالمؤمنين* صلوات الله عليه هم *چند روز* كار پيدا نكردند و زره شان را هم يهودی برد و خانواده عزيز و نازنين ايشان (تا بازگشت رسول أكرم صلی الله عليه و آله) *گرسنه* ماندند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2