eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۵۵ 🌷در دعاهای ماه رجب،دعایی که از جناب محمد بن عثمان بن سعید (توقیع شریف) ذکر شده: اللهم انی اسئلک بمعانی جمیع ما یدعوک . . . ولاة امرک چه کسانی هستند؟ (ویژگی های چهارده معصوم) ۱_ المامونون علی سرک ۲_ المستبشرون بامرک ۳_ الواصفون لقدرتک ۴_ المعلنون لعظمتک . . . فجعلتهم ۵_ معادن لکلماتک ۶_ و ارکانا لتوحیدک ۷_ و آیاتک و مقاماتک التی لا تعطیل لها فی کل مکان ۸_ یعرفک بها من عرفک ۹_ لا فرق بینک و بینها (ضمیر ها به ولاة امرک اشاره دارد) ۱۰_ فتقها و رتقها بیدک ۱۱_ بدوها منک و عودها الیک ۱۲_ اعضاد ۱۳_ و اشهاد ۱۴_ و مناة ۱۵_ و اذواد ۱۶_ و حفظة ۱۷_ و رواد ۱۸_ فبهم ملأت سمائک و ارضک .... پس از اینهمه اوصاف معصومین و صلوات ، در خواست را ذکر میکند « ان تزیدنی ایمانا و تثبیتا » بعد از در خواست ویژگی های خداوند را می فرماید: ۱_ یا باطنا فی ظهوره ۲_ و ظاهراً فی بطونه و و و استاد این تقسیم بندی درسته؟ ادامه بدهم. تا اینجا دوتا سوال دارم: اسئلک: ۱_ معانی جمیع ما یدعوک همان دعاهای معصومین است؟ ۲_ بما نطق فیهم من مشیتک منظور از این نطق چیست؟ 🌿ضمن تشکر از دعای زیبا و پر نکته ای که برای ماه نورانی رجب مطرح کردید، ۱ـ نظر شما درباره عبارت: « جمیع ما یدعوک » ظاهرا درست است و شامل تمام ادعیه ای می شود که چهارده معصوم صلوات الله علیهم بیان می فرمودند که بعضی از آنها به دست ما رسیده و شاید بخشی از آنها به دست ما نرسیده است. ۲ـ « نطق » مجموعه بیانات و إظهاراتی است که درباره شئونات معصومین صلوات الله علیهم در قرآن و احادیث مطرح شده است. منطقه: مجموعه منازل و ادارات و پارکها و خیابانها و کوچه ها و دیگر عناصر یک « محدوده خاص » است. ۳ـ مقامات آن بهترین خلق خدا را خوب به شمارش درآوردید، بقیه آنها را هم بفرمائید. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۶ 🌷عدم رقابت با مردان، تولید محور بودن و استفاده صحیح از عمر بسیار عالیست اما در جامعه شهری مسلما رنگ و بوی دیگری پیدا می کند. یکی از مستتدهایی که در تلوزیون از یک ایل بزرگ کشور ساخته بودن نشان میداد که هر چی کار سخت مال زن های ایل مردان هم به خوشگذرانی!! 🌿درست فرمودید. متأسفانه برخی از مردان (البته بیشتر مسن) در روستاها اصطلاحا « *آفتاب نشین* » هستند و بیشترین کارهای سنگین خانواده را بانوان انجام می دهند. البته این تلاش بانوان عشایری و روستایی، چیزی از نجابت و متانت و آراستگی و خوش لباسی و شادابی آنان کم نمی کند. در این رابطه سه نکته را هم باید مورد توجه قرار دهیم: ۱ـ این که به دلایلی نفوذ تعالیم قرآنی و احکام اسلامی در میان عشایر و روستاها بسیار اندک و ناچیز است. ۲ـ در شهرهای بزرگ هم بسیاری از بانوان بیش ار برخی از مردها تلاش می کنند و زحمت می کشند و کم نیستند مردهای عیاش و هرزه و معتاد و تنبلی که از حقوق و دسترنج زنانشان ارتزاق می کنند و هر صبح مثل بچه ها، از خانمشان، پول توجیبی ، پول سیگار و مواد و .... می گیرند!!! ۳ـ انواع بیماری در بانوان عشایری و روستایی بسیار بسیار کمتر از انواع بیماری بانوان شهری است. ضمن اینکه در آنجا چیزی به نام افسردگی و خودکشی، فرار از خانه، طلاق، میگرن و بی حوصلگی و رماتیسم و دیگر بیماری های با کلاس!! اصلا نایاب است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۷ 🌾استاد باسلام ..عذرخواهی میکنم وشرمنده از اینکه غذای آماده میخواهیم چون بضاعت ما اندک است و قابل عرضه نیست .... "شکر قلب،تصور نعمت است شکر زبان ،ثنای بر منعم شکربه اعضا ،رساندن خیرواحسان نمودن برجمیع بندگان او .ونگهداری ازمعصیت .مخالفت او " .کتاب چهل حدیث امام خمینی . این شکر عملی نمازاست و قربانی کردن نفس و امیال 🌴دکتر غفرانی: سلام و رحمت الهی بر شما. اینکه شما و برخی از أعضاء محترم گروه، می فرمائید: « بضاعت علمی ما اندک است و قابل عرضه نیست » ، قابل قبول نیست. زیرا تشکیل این گروه و عضویت در آن برای « *طرح هرگونه ابهام ، شک ، تردید و پرسش در زمینه مسائل خودشناسی و ازدواج و خانواده و قرآنی* » و « *تمرین گفتگوهای معمولی* (در هر سطحی و در هر زمینه ای) » و « *تمرین مباحثات ساده* » و « *تمرین تفکر* » و « *تشویق برای مطالعه و تحقیق* « است. و چون نام افراد بیشتر رمزی است (و می تواند رمزی باشد) و افراد ناشناخته می مانند، لذا هیچ ترس و نگرانی از پاسخ های اشتباه و آبروریزی و متهم شدن نیست. پس با مطرح کردن ابهامات و شک و تردیدها و پرسش های متنوع و شرکت کردن در مباحثات ، باید با تنبلی و خودسانسوری و احساس حقارت احتمالی مبارزه کرد. ضمنا اساتید عالی رتبه و پزشکان ورزیده و نظامیان بزرگواری که در گروه تشریف دارند و هموطنان عزیزی هم که در خارج از کشور و از طریق کانال تسبیح ۱ و ۲ مطالب را پیگیری می کنند می توانند با نقد یا اطلاعات یا تحلیل یا تجربیات خود ، در غنی تر شدن مباحث مطرح در گروه کمک کنند. پیشاپیش از تلاش تمام شما عزیزان تشکر می کنم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۸ 🌷با عرض سلام: آیا این مطالب در مورد نظم، انظباط، ترتیب صحیح است؟ انظباط: تدبیر کردن امری است درونی، برای هدفی ویژه. مانند روزه در عبادات و .... نظم: سازگاری و همسویی با امری بیرونی، جهت فعالیت‌های اجتماعی. مانند نماز جماعت، جمعه، حج، و.... ترتیب: مربوط به اموری است که توجه نکردن به آن موجب ایجاد بحران می‌شود. 🌿سلام و رحمت و برکات الهی بر شما ضمن تشکر از اظهار نظر شما ضبط کردن: یعنی با دو دست و با دقت چیزی را نگهداشتن. إنضباط: مراقبت دقیقی است که شخص برای تمام چیزهای (بیشتر مادی) که به او مربوط است رعایت می کند تا کمترین لطمه و آسیبی به آنها نرسد و ذره ای از آنها را از دست ندهد. نظم: قرار گرفتن دقیق و منطقی و هماهنگ أجزاء یک مجموعه در کنار یکدیگر برای انجام یک کار مشترک. مثلا: کلمات منظم، شعر را پدید می آورند. قطعات هماهنگ و منظم، ساعت و موتور را پدید می آورند. نظامیان منظم، هماهنگ با هم در نقش ها و موقعیت های مختلف، أمنیت را تأمین می کنند. ترتیب: قرار گرفتن افراد یا أشیاء بر مبنای « رتبه یا درجه یا نمره یا وزن یا قد یا حجم یا .... » به عنوان مثال: مغازه هایی که اجناس گوناگون و مختلفی را ارائه می کنند لوازم و وسائل و اجناس خود را بر مبنای « یک چیزی (مثل ریز و درشت، پر مشتری یا کم مشتری و ...بودن» مرتب می کنند. انبار قطعات یدکی هواپیماها و خودروها .... حتما « مرتب » هستند. تمام کتابخانه های کشورهای مختلف، تمام کتابهایشان را بر « مبنای یک قراردادی » مرتب کرده اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۹ (ادامه_قطرات_بارانی_۲۵۵) 🌿 اوصاف الهی: ۱- یا باطِنً فی ظُهورِه و ۲- ظاهِراً فی بُطونِهِ و مَکنونِه ۳- یا مُفَرِّقاً بَینَ النّورِ و الدَّیجور ۴- یا مَوْصوفاً بِغَیرِ کُنهْ ۵- و معروفاً بِغیرِ شِبهْ ۶- حادَّ کُلِّ محدود ۷- شاهِدَ کُلِّ مَشهود ۸- موجِدَ کُلِّ مَوجود ۹- مُحصیَ کُلِّ معدود ۱۰- فاقد کُلِّ مفقود ۱۱- لَیسَ دونَکَ مِن معبود ۱۲- اهل الکِبریاءِ وَالجود ۱۳- یا مَن لا یُکَیَّفُ بِکَیف ۱۴- لا یُؤَیَّنُ بِأین ۱۵- یا مُحتَجِباً عَن کُلِّ عَین ۱۶- یا دَیموم ۱۷- یا‌قَیّوم ۱۸- عالِمَ کُلِّ معلوم صل‌علی‌محمد‌و‌آله... 🌿 و اما حاجت‌ها: ۱, بارِک لَنا فی شَهرِنا هذا المرجب ... ۲, اسبِغ علینا فیه النِعَم ۳, اَجزِل لنا فیه الق‍ِسَم ۴, اَبرِر لنا فیه القَسَم... ۵,... و اغفِرلنا ما تعلَمُ مِنّا و ما لا نَعلَم ۶, واعْصِمنا من الذّنوبِ خیر العِصَم ۷, واکفِنا کَوافیَ قدَرِک ۸, وامنُن علینا بِحُسنِ نَظَرِک ۹, و لا تَکِلنا الی غیرک ۱۰, و لا تَمنَعنـا مِن خَیرک ۱۱, بارک لنا فیما کَتَبتَهُ لنا مِن اَعمارِنا ۱۲, واصلِح لنا خَبیئَـةَ اَسرارنا ۱۳, واعطِنا مِنک الامان ۱۴, واستعمِلنا بِحُسنِ الایمان ۱۵, و بَلِّغنا شهر الصِیام و ما بعدهُ مِنَ الایام و الاعوام یا ذاالجلال و الاکرام. آمین یا رب العالمین🙏🌱 دکتر غفرانی 🌾 أحسنت و صد آفرین و هزار ما شاء الله به شما که چه زیبا این دعای نورانی و پر نکته را برای خودتان باز و روشن کرده و به « بیان » درآورده اید. خوشا به حالتان که عیدی و رزق و روزی پر برکتی را در این ایام فرخنده رجب که ایام ولادت « مولود کعبه » است لیاقت پیدا کرده اید. و خیلی ممنون که ما را هم بر سر این سفره و این مائده معطر آسمانی دعوت کردید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۰ 🌾با سلام و وقت به خیر خدمت همه ی دوستان و آرزوی بیشترین توفیق ها در این ایام نورانی برای همه ی عزیزان 🌷استاد در دعای یا من ارجوه مدتهاست پرسشی برایم وجود داشته در اونجایی که می فرماید "اعطنی بمسئلتی ایاک جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الاخرة ، واصرف عنی بمسئلتی ایاک جمیع شر الدنیا و شر الاخرة" چرا برای خیر دنیا و آخرت دو "جمیع" جداگانه آمده ولی شر دنیا و آخرت فقط با یک "جمیع" آمده است؟ یه سؤال دیگه هم داشتم ، در یکی دیگر از دعاهای این ماه می گوییم "اللهم اسئلک بمسائلک الشریفة و وسائلک المنیفة" ، مسائل شریف خدا و وسائل منیف او چه هستند؟ حدس خودم اینه که یکی از وسائل والا به نظرم باید ائمه اطهار باشند ولی خیلی ممنون می شم که در این موارد توضیح بدید. 🌿سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. ۱ـ اینکه چرا برای « شر آخرت » کلمه جمیع « نیامده » شاید به این خاطر باشد که در آخرت، « شر » *یک چیز* بیشتر نیست و آنهم « محرومیت از عنایت الهی » است. ۲ـ « وسائل منیف »، تمام وسائل ارزشمند و والا مقام و منعطف الهی هستند که اسباب تقرب را برای انسان فراهم می آورند، بنابراین احتمال شما منطقی به نظر می رسد که چهارده معصوم صلوات الله علیهم از مهمترین مصادیق آنها باشند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۱ 🌷چطور رغبت ها را در خودمان، فعال نگه داریم و بچه هایی با انگیزه و رغبت فراوان، داشته باشیم برای من سوال شده که در ادعیه ماه رجب، مواردی داریم که از خدا برای رغبت ها مسألت می کنیم در همین ماه شبی داریم که ليلة الرغائب نام دارد در ادعیه روزانه ماه رجب داریم: *بابک مفتوحٌ للراغبین* و یا در دعای دیگر این ماه داریم : *یا من الیه المعروف طُلِب و فيما لديه رُغِب* در این ماه قرار است برای رغبت های ما چه اتفاقی بیفتد؟ ما قرار است با رغبت های خود چه کارهای انجام دهیم؟ که در این ماه این همه به آن تذکر داده شده ایم؟ 🌿می دانید که « تنها رغبت انسان عاقل و مؤمن » فقط و فقط به « خالق » خویش است. بنابراین دنبال « رغبت ها » نیستیم. پس لیله الرغائب، شب آرزوها نبود بلکه شبی بود که باید خودمان را به اوج رغبت به « حق » می رساندیم. شاید با « مناجات الراغبین » حضرت سجاد صلوات الله علیه بتوانید آن را بچشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۲ 🌾 با سلام و احترام متأسفانه این ویروس یک درس تلخ دیگر هم با خود دارد و آن اینکه: تا مردم، « *خودشان* » را در معرض خطر نبینند به مرگ دیگران هیچ اهمیتی نمی دهند. زیرا قبلا که *هر روز* هزاران نفر افراد بی گناه در ویتنام و نیجریه و افغانستان و عراق و سوریه به دست مستکبرین خبیث انگلیسی و آمریکایی و عوامل مزدورشان به نام طالبان و داعش کشته می شدند، غالب مردم جهان (مثل گله گوسفند) بدون کمترین ناراحتی به کارهای روزانه خود مشغول بودند، اما الآن که « *خودشان را در معرض خطر می بینند* » حتی برای « یک کشته » هم در کشورشان، اعلام وضع اضطراری می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۳ 🌿در سوره مبارکه بلد: لااقسم بهذا البلد.وانت حل بهذا البلد ووالد و ما لد. لقد خلقنا الانسان فی کبد... در این آیه مبارکه.فرموده حاجت به سوگند نیست ولی به این شهر سوگند (مکه مکرمه)سوگند.بلد در تفاسیر به شان ومقام شهر مکه اشاره دارد چه تفسیری دیگری برای این آیه وجود داره؟چرا که در معنی آیه بعدی که :(سوگند به آن پدری که که این شهر را بنا نهد و فرزندی که پدید آورد)ظاهرا به حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل سوگند می خورد .ولی به نظر به توحید و اطاعت مطلقی که حضرت ابراهیم و اسماعیل در برابر خدا داشتند سوگند می خورد. 🌿شاید پیام آیه اینست که: در برابر « عظمت وجودی تو » (که صادر اول و در این بلد مستقر هستی) و در برابر عظمت آن پدر و فرزند، دیگر نیازی به قسم خوردن به این بلد نیست. شاید به استناد « آیه دحوالأرض » و دعای آن (یا داحی الکعبه ...)، منظور از « هذا البلد »، جایی فراتر از « شهر مکه » و منظور « تمام زمین » باشد. به نظر می رسد « کلید واژه ی » مهم این سوره کلمه « حـــل » باشد. (که شاید به این حدیث قدسی اشاره دارد که: اگر تو نبودی جهان را نمی آفریدم .....) و « کلید واژه دوم » این سوره، کلمه « کبد » باشد. (اینکه درک عظمت بالاترین تجلی ذات اقدس الهی و فهم مقام رسول أعظم و صادر اول، در عالم خلق برای انسان خیلی مشکل و سخت است.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۴ 🌷(ما انسان در رنج آفریده ایم.آیاگمان می کند احدی بر او قدرت ندارد.؟) یقدر به معنای چیست.مقهور شدن با قدرت الهی؟ارتباط این دو آیه امکانش هست بفرمایید؟همینطور ارتباط این دو آیه با آیات شریفه قبلش؟ 🌿 انسان از عالم « أمر » برای « آزمایش » به این « عالم خلق » تنزل داده شده است. عالم خلق یا عالم ماده، ویژگیهایی دارد مثلا: انسان را به « تعلق » و « وابستگی و دلبستگی و اسارت » می کشاند و ضمنا محدود و فانی است و « عسرش » با « یسرش »، معیت دائمی دارد. یکی ار بدترین ویژگیهای عالم خلق اینست که: انسان در آن « *توهم مالکیت* » پیدا می کند و « امانت های الهی » را « مال خود می پندارد » و لذا اگر عاقل و بالغ و مؤمن نشود، سر از کبر و غرور و شرک و کفر و استکبار و خصومت و دیگر رذائل در می آورد. (لطفا به داستان آن دو مرد مؤمن و دنیاطلبی که در سوره کهف مطرح شده رجوع کنید.) چنین افرادی، چنان متوهم و خیالباف هستند که با جهالت و وقاحت و خودخواهی و تکبر تمام می گویند: « *خدا کیلویی چنده؟* » و مثل فرعون اسراف کار می گویند: أنا ربکم الأعلی!!! و مثل دولت خائن امروز ما، « کدخدایی » آنها را بیشتر از خدایی خدا قبول دارند. تا آنجا که خداوند از آنها می پرسد: ما غرّک بربک الکریم؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2