#قطرات_بارانی_۳۶۴
🌾سلام استادگرامی
باعرض معذرت از اشتباه نوشتنم در ( #ادامه_قطرات_بارانی_۳۵۴)
کسب یعنی بدست آوردن
طلب یعنی تلاش برای یافتن چیزی
#پاسخ_دکتر_غفرانی
🌿سلام و رحمت الهی بر شما.
کسب: تلاش برای به دست آوردن چیزی دنیوی و فانی است که « *هیچ نیاز عقلانی و فطری و فایدة طبیعی به داشتن آن نیست* » بلکه فقط بر اساس « نفسانیت و نیاز کاذب و واهی و موقتی و اصرار دیگران » از انسان سر می زند.
مانند: کسب مدرک، شهرت، گناه، زشتی ها، آلودگی محیط زیست و ویرانی طبیعت.
پس کسب، « کاری است شبیه کار کلاغ ها و شغال ها، که صابون و انگشتر و کفش و هر چیز غیر خوراکی که توجه آنها را به خود جلب کند را هم به لانه خود می برند. »
اما طلب، *ابرازی درونی و جدی است برای دستیابی به چیزی که از خود اوست* و یا « *گمان می کند که برای اوست* و پاسخ به نیاز واقعی و دنیوی و یا نیاز حقیقی و آخرتی او و کاری مثل « رفع تشنگی » است.
مانند: طلب علم و فهم و معرفت، حق طلبی، عدالتخواهی ..... یا دنیاطلبی و طالب ثروت و قدرت بودن.
أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه می فرمایند: يَا ابْنَ آدَمَ الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ يَطْلُبُكَ .... (قصار/۳۷۹)
🍃واژه: #کسب #طلب #قصار_۳۷۹
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۶۷
🌾آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛
امروز هم که « روز نـــو » و « نـــو روز » و « یک فرصت الهی » برای « آخرت سازی » است بر شما مبارک باشد.
ضمن تاسف از اینکه ماه دوازده دارد می رود اما ماه دوازده عالم تاب ما نیامده ، صبحانه « موکب اربعینی » امروز ما اینست که:
#پرسش
🌷لطفا در آیه زیر دقت کنید و با یک *دلیــــــل روشن* بفرمائید:
منظور از « *بَنــــي آدَمَ* » در آیه زیر چه افرادی هستند؟
يا *بَنـــي آدَمَ* إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُــــــلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّــــــونَ عَلَيْكُمْ آياتـــــي فَمَنِ اتَّقى وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (اعراف/۳۵)
🍃واژه: #بَنــــي آدَمَ #اعراف_۳۵
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۶۶
#پرسش
🌷سلامی به عطر ملايكه مقرب الهي
استاد گرامی فرمودین برای انس باقران ازاول قران روزی یک صفحه باتدبر
خواستم بدانم مثل کتاب تدبر گزاره نویسی باید انجام بدهیم؟
#پاسخ
🌿 سلام و رحمت و برکات الهی بر شما.
از امام صادق صلوات الله علیه نقل شده است که فرموده اند:
*قرآن را طوری بخوان که گویی بر تــــــــــــــــو نازل شده است.*
پس باید با خواندن « هر آیه ای »، فرض کنم که خداوند آن آیه را بر من فرود آورده و مرا مخاطب قرار داده آنگاه تلاش کنم و ببینم « تکلیف » من در قبال آن آیه چیست؟
🍃واژه: #قرآن #تدبر #تکلیف
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۶۵
🌾سلام و رحمت الهی بر شما و صبح شما و تمام أعضاء محترم گروه هم إن شاء الله تعالی بخیر باشد.
#پاسخ
🌿رسول: یعنی: شخصی که *از هر نوع قید و بند و اسارتی، رها شده* پس « رسالتش »،« رهانیدن » دیگران است.
قرآن می فرماید: رسول آنست که تکالیف شاق و غل و زنجیرهایی که بر گردن مردم است، برمی دارد:
الَّذينَ يَتَّبِعُونَ *الرَّسُــــولَ* النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ .... وَ *يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتي كانَتْ عَلَيْهِمْ* ..... (أعراف/۱۵۷)
پس نبی، فقط « اطلاع رسانی » می کند و « پیامها و وعده و وعیدهای الهی » را به اطلاع مردم می رساند اما *رسول، مأمور کارهای « اجرایی » است.*
طبق فرمایش امام صادق صلوات الله علیه، از میان یکصد و بیست و چهار سفیر الهی، سیصد و سیزده نفرشان « رسول » بوده اند.
البته علاوه بر آن سیصد و سیزده رسول،
قرآن، رسول و رسولان دیگری را هم مطرح می کند که:
۱ـ بعد از تمام أنبیاء الهی می آیند و نبی نیستند،
۲ـ آیات الهی را « *تا تحقق نهایی، پیگیری » می کنند* : يا بَني آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ *يَقُصُّــونَ عَلَيْكُمْ آياتــــي* .... (اعراف/۳۵)
۳ـ تمام دین را در تمام جهان، مستقر می کنند:
هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ *لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ* وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ (توبه/۳۳)
هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ *لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ* وَ كَفى بِاللَّهِ شَهيداً (فتح/۲۸)
🍃واژه: #رسول #نبی #ادامه_قطرات_بارانی_۳۴۷
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۶۸
#ادامه_قطرات_بارانی_۳۶۷
🌾سلام و رحمت و برکات الهی بر شما و أعضاء محترم گروه.
الحمد لله و صد بارک الله و هزار آفرین به شما که به آیه توجه کردید و متوجه پیام آن شدید.
ضمن تشکر از اظهار نظر سایر أعضاء محترم،
#پرسش این بود که:
🌷 « *مخاطب « يا بَنـــي آدَمَ »* در آیه زیر چه افرادی هستند:
يا *بَنـــي آدَمَ* إِمَّا *يَأْتِيَنَّـــــكُمْ رُسُــــــلٌ مِنْكُمْ* يَقُصُّــــــونَ عَلَيْكُمْ آياتـــــي فَمَنِ اتَّقى وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (اعراف/۳۵)
اى فرزندان آدم چون رسولانى از خودتان *براى شما (پیروان آخرین پیامبر الهی) بيايند* و (اجرای) آيات مرا بر شما پیگیری کنند پس هر كه به تقوا و إصلاح (خود) بپردازد نه ترسى (از بیرون و آینده) برایشان خواهد بود و نه (گرفتار) اندوهی (از درون و از گذشته) مى شوند.
۱ـ برای تمام فرزندان حضرت آدم علیه السلام، « رسول » نیامده است.
۲ـ این « *إعلام و این هشدار* » نمی تواند برای *اقوام از بین رفته* ، فایده ای داشته باشد.
۳ـ پس « *این آیه » قطعا برای اُمت خاتم أنبیاء صلی الله علیه و آله نازل شده و مخاطبش مسلمانان هستند* »
بنابراین « *رسولانی* » هم که قرار است برای این *آخرین امت* بیایند و « *تحقق (تمام) آیات الهی را (در تمام جهان) پیگیری کنند* »، أئمه أطهار صلوات الله علیهم هستند.
🍃واژه: #بَنــــي آدَمَ # اعراف_۳۵ #رسول
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۶۹
#ادامه_قطرات_بارانی_۳۶۸
#پرسش
🌷با سلام استاد پس چرا باید گفته شود بنی آدم؟
#پاسخ
🌿سلام و رحمت الهی بر شما
۱ـ چون تمام افراد بشر تا آخرین نفر، *بنی آدم* (آقازاده و پیامبرزاده!!!) هستیم.
۲ـ قرآن، *بیان* است و بیان یعنی چیزی که تفهیم و تفهّم آن، نیازمند دقت و تفکر است.
۳ـ *تحمل مقام غیر قابل توصیف أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه و أئمه أطهار صلوات الله علیه* برای بسیاری از صحابه و حتی بزرگان تاریخ بشر، بسیار سخت بوده است.
۴ـ ظاهرا نیازی نبوده است که از صدر اسلام، عظمت وجودی این ذوات مقدس و « *ولاه امر الهی که هیچ فرقی با خدا جز مخلوقیتیشان ندارند* » افشا می شده است.
۵ـ
۶ـ
🍃واژه: #بَنــــي آدَمَ #بیان
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۷۰
🌾 سلام و درود خداوند بر شما استاد
#پرسش
🌷تمام فرزندان آدم و ذریه آن؟
با سلام و احترام،
#پاسخ
🌿 عبارت « یا بنی آدم » فقط مردم بعد از نزول این آیه و مسلمانان را شامل می شود. لطفا به پاسخی که در ( #قطرات_بارانی_۳۶۸ ) برایش مطرح شده مراجعه بفرمائید.
🍃واژه: #بنی_آدم
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۷۱
🌾 سلام علیکم استاد گرامی
ضمن تشکر و حمد حضور در موکب اربعینی
سؤالی که در مبحث خودشناسی فرمودید : من چی دارم ؟ ، ذهنم را مشغول کرده :
#پرسش
🌷آیا آیه ی « لیس للإنسان إلا ماسعی » پاسخی برای این سؤال است ؟
و اینکه ملکی جز دعا نداریم ، بین « ما سعی » و « دعا » ارتباطی وجود دارد ؟
#پاسخ
🌿 با سلام و احترام امیدوارم به عظمت وجودی حضرت باب الحوائج امام موسای کاظم صلوات الله علیه ما و شما سال مفید و خداپسندانه ای داشته باشید.
آن آیه ای که می گوید انسان جز دعا چیزی ندارد، آیه انتهایی سوره فرقان است:
قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا
🍃واژه: #دعا #فرقان
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۷۲
🌾آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار،
صبح شما بخیر
در آستانه تغییر سال هستیم.
امیدوارم خداوند منان، به برکت نام باب الحوائج امام موسای کاظم صلوات الله علیه، ما و شما و جمیع مؤمنین و مؤمنات را به بالاترین تحول و أحسن الحال برساند و در زمینه سازی ظهور آخرین حجتش سهیم فرماید و به زودی چشممان به جمالشان روشن شود. إن شاء الله تعالی
#پرسش « موکب اربعینی » امروز ما اینست
🌷*« حول حالنا إلی أحسن الحال »،« یک جمله دعایی روشن و واضح است.»*
اما چرا قبـــــــل از آن باید بگوئیم: یا مقلب القلوب و الأبصار و یا مدبر اللیل و النهار و یا محول الحول و الاحوال؟
بیان این عبارتها، چه ضرورتی دارد؟
🍃واژه: #تحول #احسن_الحال #یامقلب_القلوب_و_الابصار
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۷۳
🌾 آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛
آغاز سال جدید را خدمت شما عزیزان تبریک عرض می کنم و خودم و شما را دعوت می کنم به اینکه تا حداقل تا نیمه شعبان، بکوشیم *معرفت خود را نسبت به آن « برترین خلق خدا » و « امام الجن و الإنس » بیشتر کنیم.*
و اکنون شما را به یک *عصرانه و عیدانه بسیار زیبا* که مخصوص روز جمعه است دعوت می کنم:
امیدوارم از « نوشیدن » آن لذت ببرید:
با هم و به نیابت از شهیدان والامقام سال ۹۸ و خصوصا سردار سلیمانی، قصد می کنیم زیارت آخرین حجت الهی را و با دقت در این عبارات نورانی، عرض می کنیم:
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا *حُجَّةَ اللّٰهِ فِى أَرْضِهِ،*
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا *عَيْـنَ اللّٰهِ فِى خَلْقِهِ،*
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا *نُورَ اللّٰهِ الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ،* وَ *يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ،*
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ،
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِـــىُّ النَّاصِحُ،
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ النَّجــــاةِ،
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا *عَيْـــــــنَ الْحَيَاةِ،*
السَّلامُ عَلَيْكَ،
صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ،
السَّلامُ عَلَيْكَ،
عَجَّلَ اللّٰهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ،
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاىَ،
أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولَاكَ وَ أُخْرَاكَ،
أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ تَعَالَىٰ بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ،
وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَىٰ يَدَيْكَ.
سلام بر تو ای حجّت خدا در زمینش، سلام بر تو ای چشم خدا در میان خلقش، سلام بر تو ای نور خدا که رهجویان به آن نور ره مییابند و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده میشود، سلام بر تو ای پاک نهاد و ای هراسان از آشوب دوران، سلام بر تو ای همراه خیرخواه، سلام بر تو ای وسیلة نجات، سلام بر تو ای سرچشمه زندگی، سلام بر تو، تمام توجه خدا بر تو و بر خاندان پاکیزه و پاک تو، سلام بر تو، خدا در تحقق وعدهای که به تو داده از نصرت و ظهور امرت شتاب فرماید، سلام بر تو ای مولای من، من دلبسته تو و آگاه به شأن دنیا و آخرت توأم و به دوستی تو و خاندانت به سوی خدا تقرّب میجویم و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار میکشم؛
وَ أَسْأَلُ اللّٰهَ أَنْ يُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ،
وَ أَنْ يَجْعَلَنِى مِنَ الْمُنْتَظِــرِينَ لَكَ وَ التَّابِعِينَ وَ النَّاصِرِينَ لَكَ عَلَىٰ أَعْدائِكَ،
وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فِى جُمْلَةِ أَوْلِيَائِكَ.
يَا مَوْلاىَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ؛
صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ،
*هٰذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ*
وَ *الْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ يَدَيْكَ وَ قَتْلُ الْكافِرِينَ بِسَيْفِكَ،*
وَ أَنَــا يَا مَوْلاىَ فِيهِ ضَيْفُكَ وَ جَارُكَ،
وَ أَنْتَ يَا مَوْلاىَ كَرِيمٌ مِنْ أَوْلادِ الْكِرَامِ،
وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الْإِجَارَةِ،
*فَأَضِفْـــنِى وَ أَجِــــرْنِى*
صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِينَ.
و از خدا میخواهم تمام توجهش را بر محمّد و خاندان محمّد قرار دهد و مرا از منتظران و پیروان و یاوران تو در برابر دشمنانت و از شهدای در آستانت در شمار شیفتگانت قرار دهد،
ای سرور من، ای صاحب زمان، توجهات خدا بر تو و بر خاندانت، امروز روز جمعه و روز توست، روزی که ظهورت و گشایش کار مؤمنین به دست تو در آن روز و کشتن کافران به سلاحت امید میرود.
و من ای آقای من در این روز میهمان و پناهنده به توأم و تو ای مولای من بزرگواری از فرزندان بزرگواران و از سوی خدا به پذیرایی و پناهدهی مأمور هستی،
پس مرا پذیرا باش و پناهم ده، تمام توجه خدا بر تو و خاندان پاکیزهات.
🍃واژه: #آخرین_حجت_الهی #عید_۹۹ #شعبان #شهید_سلیمانی
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۷۴
استاد سلام
#سوال
🌷باتوجه به این روایت در کتاب سیادت تا وزارت صفحه ۱۶۴ چطوری میتوان در کارهای خانه از نوجوان کمک گرفت؟
سلام و رحمت و برکات الهی بر شما
#پاسخ
🌿معمولا غالب کودکان در « هفت سال اول »، (حتی قبل از دو سالکی) تمایل به انجام کارهای خود را دارند و « داوطلب » همکاری در کارهای خانه هستند.
اگر والدین و خصوصا مادر، کار اندک آنها را در هفت سال اول « ببینند » و به خوبی « تشویق » کنند، کودکان شهری هم می توانند مثل غالب کودکان عشایر و روستایی، در انجام کارهای خانواده کمک کار باشند و حداقل ریخت و پاش کمتری داشته باشند و در هفت سال دوم، همکاری مفید و مؤثری داشته باشند.
نکته مهمی که در آن حدیث بیان شده، در واقع شرح آیه آخر سوره بقره است که: نباید بیش از وسعت و طاقت و ظرفیت افراد به آنها تکلیف داده شود.
هفت سال دوم، آرام ترین مراحل رشد انسان است و نوجوانان در این مرحله، (به شرط اینکه هفت سال اول سیادتشان إحراز شده باشد و میان والدین اصطکاک نباشد،) معمولا بسیار مطیع و دوستدار خانواده هستند.
پس باید شرائطی را والدین و خصوصا مادر در خانه پدید آورند که فرزندان خودشان را « عضو رسمی » خانواده به حساب آورند و « احساس مسئولیت » کنند و « داوطلب همکاری » باشند.
والدین با رجوع به خاطرات کودکی خودشان، می توانند بهترین و بدترین نحوه برخورد با فرزندان را به خاطر بیاورند.
به یاد بیاورند که با چه نحوه گفتار و رفتار والدینشان به کار کردن ترغیب می شدند و با چه لحن گفتار و چه نحوه رفتاری از زیر کار فرار می کردند.
احتمالا، « مادران خیلی زبر و زرنگ و سختگیر » کمتر می توانند از همسر و فرزندانشان، کمک بگیرند و بر عکس مادرانی که هنرمندانه « وانمود » می کنند که « همسر و بچه ها از آنها بهتر می فهمند و بهتر و دقیق تر کار می کنند » و « وانمود » می کنند که « نیازمند کمک » هستند، همسر و فرزندان پُر کار و مهربان و وظیفه شناس تری دارند.
خلاصه مطلب اینکه « فعال بودن أعضاء خانواده » به این بستگی دارد که بانوان چقدر از « هنر زن بودن » و « هنر هدایت نامحسوس » و « هنر تشویق به موقع نکات مثبت افراد » استفاده بکنند یا نه.
🍃واژه: #سیادات_تا_وزارت #نوجوان #کودک #هنر_هدایت_نامحسوس
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۳۷۵
سلام و صبح عالی بخير
استاد گرانقدر
#پرسش
🌷با توجه به صفحه ١۶١ کتاب از سیادت تا وزارت
چطور میشود بچه ها را از منیت های دوران کودکی رهاند؟
#پاسخ
🌿سلام و رحمت و برکات الهی بر شما.
۱ـ کتابی که در اختیار شما قرار گرفته، (برای کاهش حجم و کاهش هزینه) چند بار خلاصه و بسیاری از توضیحات آن حذف شده است.
۲ـ منیت، در ابتدای تولد با فرزند به دنیا *نمی آید* بلکه بعدا تحت تأثیر رفتار والدین و اطرافیان، فرزندان کم یا بیش گرفتار این توهم می شوند.
پس هر قدر والدین با « خودخواهی و منیت و نفسانیت » خودشان بیشتر مبارزه کنند و در گفتار و رفتار خود عاقلانه و مؤمنانه نشان دهند که « طرفدار حق » و « تسلیم أمر خالق » هستند، فرزندان هم کمتر در معرض این توهم منیت قرار می گیرند.
با عرض معذرت باز هم لازم است از مردم « عشایر و روستائیان » مثال بزنم که زندگی « طبیعی » دارند و کمتر گفتار و رفتار « تصنعی » و « منافقانه » در آنها دیده می شود. لذا فرزندانشان کمتر گرفتار خودخواهی و خودپرستی می شوند و معمولا روابط سالم و شادی دارند.
برای اینکه روشن شود چقدر والدین و اطرافیان در فراهم آوردن « زمینه خودخواهی » دخالت دارند به یاد بیاورید که قبلا در تمام مدارس کشور و جهان، چهار نفر و بعد سه نفر در یک نیمکت می نشستند و با کمترین تنش با هم درس می خواندند و دانشمند و سیاستمدار و اساتید و معلمین خوبی هم می شدند.
اما الآن در مدارس غیر انتفاعی، هر دانش آموزی یک میز و صندلی و چیزهای اختصاصی دیگری دارد و دفتر و کتاب و خوراکیش را که با بی دقتی در منزل جاگذاشته با آژانش برایش ارسال می شود و .... طبیعی است که آنها گرفتار خودخواهی شوند و دائما وسائلشان را با دیگران مقایسه کنند و به رقابت و یا حسادت بپردازند و باز هم با هم درگیر باشند.
البته:
۱ـ تلاش برای تقویت « *رشد اجتماعی؟* » با فراهم آوردن شرائط « *کارها و فعالیتهای گروهی* »،
۲ـ و جلوگیری از « *زندگی جمعی؟* » و از بین بردن شرائط « مقایسه و رقابت »،
برای « درمان خودخواهی » و « آماده شدن برای ازدواج » و « حضور مفید در اجتماع » بسیار مفیدند.
لطفا فرق « اجتماعی » بودن با « جمعی » بودن را در میان أعضاء گروه خودتان به بحث بگذارید و جمع بندی نهایی آنان را در اینجا منعکس بفرمائید. ممنون.
🍃واژه: #منیت #رشد_اجتماعی
@dr_ghofrani2