eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
177 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۶۴۱ ۶۳۸ باسلام خدمت تمام اعضا .خصوصا استاد محترم بیانات شما بسیار عالی ودلگرم کننده و راه گشاست .. اما متوجه منظورتون "خود رابه همسروفرزندان واطرافیان تحمیل نکردن " نشدم .ممنون میشم مثال بزنید . سلام و رحمت الهی بر شما؛ اینکه همسر و فرزندان ما *از ما « فراری و گریزان* » هستند و از « *نبودنمان در خانه »،« ناراحت نمی شوند* »، معمولا حکایت از این دارد که در کار آنها « *دخالت غیر مجاز* » یا « *نصیحت و نظارت ناشیانه* » و یا « *محبت خاله خرسه* » داشته ایم. و برای اینکه این نکته مهم را خوب بفهمیم و مثالهایش را بیابیم لازم است به خودمان رجوع کنیم و ببینیم *خود ما از بودن در کنار چه افرادی* و چه بستگان و دوستانی و « *چـــرا* » منزجر هستیم، تا آن « *موارد تحمیلی* » را کشف کنیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۴۲ ۶۴۱ سلام و رحمت الهی بر شما. آیا خاطرات تلخی از « *اصرار و تعارف و دخالت* » دیگران ندارید؟ کم نیستند افرادی که با « *رفتارهای ناشیانه* » خود همسرشان را از *روابط جذاب زناشویی*، منزجر می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۴۳ ۶۳۷ استاد همسر شفیع خواهد بود ؟ با سلام و احترام چون « *مجوز شفاعت منحصرا به دست خداوندست* »، پس انسان فقط به اندازه « *نگاه و زندگی موحدانه* » خود، « *لیاقت و قابلیت و استحقاق شفاعت* » پیدا می کند. لذا لازم نیست « *دنبال شفیع بگردیم* » بلکه باید « *لیاقت و قابلیت و استحقاق شفاعت* » خود را افزایش بدهیم زیرا خداوند، شفیع را هم به تناسب لیاقت ما مامور شفاعتمان می کند. و اینکه در دعای توسل *از آن ذوات مقدسه، تقاضای شفاعت* می کنیم شاید به این خاطر است که أنگیزه پیدا کنیم و بکوشیم برای *إحراز افتخار همراهی* با آن بزرگواران و آن بهترین خلق خدا، « *سنخیتی* » پیدا کنیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۴۴ ۵۱۲ 📌همراه با نظرات شما سلام و عرض ادب خدمت استاد مهربانم و همه همراهان قرآنی بزرگوارم🌹 حلول ماه پر برکت و بسیار زیبای رمضان المبارک، را خدمت همه تبریک عرض میکنم 💐✨🌷✨🌸✨🦋✨🌿✨ استاد لطفا مثل همیشه به ما عیدی بدین من مثل یک کودک بازیگوش و سر به هوا، منتظر عیدی شما پدر دلسوزم میمانم💐☺️ منتهی خواهش میکنم اجازه بدین این عیدی را خودم انتخاب کنم لطفا به این دو عیدی قلب ما را روشن کنید تفاوت واژه صمد و سمد و همچنین فرق بین سرعت و عجله و چرا در پایان دعا میگیوییم العجل العجل ،،، با سلام و احترام و تبریک آغاز باشکوهترین ضیافت الهی به شما و تمام أعضاء محترم گروه، *یک قطـــره آب، فقط یک قطــــره آب است.* *« بدون هیچ رنــــگ و حرکتــی »،* اما « *یک حبــــاب،* (با اینکه از یک قطره آب، بزرگتر است)، بدون اینکه آب داشته باشد، *سطح رنگین و چرخش و ادعای وجود دارد* » و جلب توجه می کند در حالی که « *عمرش بسیار بسیار کوتاه است.* » خداوند « *صمـــد* » است یعنی: « *بسیط محض، حقیقت مطلق، تــو پُــــر، بی نیاز، نامحدود، غیر قابل تقسیم و جمع و تفریق* » است. برخی از مردم هم به خاطر غفلت و تکبر و خودپرستی و تمردشان، به مخلوقیت خود و خالقیت خدا، أعتنایی ندارند و خود را به خدا، دین، شریعت و عبادت بی نیاز مینمایانند و *مثل حیوان نری که دچار هیجان شده،* و مثل *حبابی پوک،* بسیار رنگارنگ و پر تحرک و هیجان آفرینند. قرآن میفرماید: (مثل *أنعام* که برای همه نعمت و مفیدند اما خود سهمی از انسانیت و کمال و تعالی ندارند)، *این افراد مغرور و متکبر و متمرد هم مثل « کود و سماد » هستند.* أَ فَمِنْ هذَا الْحَديثِ تَعْجَبُونَ؟(۵۹) وَ تَضْحَكُونَ وَلا تَبْكُونَ(۶۰) *وَ أَنْتُمْ سامِدُونَ* (نجم/۶۱) شما متکبّر و جبّارید و از حدیث آزفة (خبر قیامت) مغرورانه غافلید زیرا به جای تأسف و اندوه و گریه، احمقانه و مستانه می خندید. پس *« سامدون »،* افراد جاهل و متکبر و متمردی هستند که *هیچ جلوه ای از « صمدیت » خداوند در آنها دیده نمی شود. »* متاسفانه افرادی که به خاطر داشتن ثروت و چند ویلای مجلل و ماشین شاسی بلند و گرانقیمت ... به خدا و نماز و روزه و مقدسات هیچ توجهی ندارند و غرق هرزگی و سگبازی و فحشاء هستند در اطراف ما چقدر زیادند، آنها حتی وقیحانه می گویند: قالُوا: *إِنَّ اللَّهَ فَقيــــرٌ وَ نَحْــــنُ أَغْنِياءُ* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۴۵ سلام و عرض ادب خدمت استاد عزیز اگر بدانی که والدینت در تربیت فرزندنشان یا مسائل دیگر طبق شریعت عمل نمیکنند، آیا من به عنوان دختر خانواده در جهت بهبود روابط خانوادگی یا تغییر دیدگاه آنها باید دخالت کنم یا تکلیفی بر گردن بنده نیست؟ و اگر میتوانم نقش داشته باشم، چگونه ؟ سلام و رحمت الهی بر شما و آغاز این ماه مبارک رمضان بر شما مبارک. ۱ـ « *تربیت* »، برای « *شرطی » کردن « حیوانات سیرک* » است لذا در قرآن و روایات، *هیچ توصیه ای به « تربیــــت » فرزندان نــــشده است.* ۲ـ *گفتار و رفتار و اخلاق احتمالا غلــط والدین* را باید طبق فرمایش قرآن، با « *إحســـان* (= آموزش غیر مستقیم) » و یا به عبارت دیگر با « *هنر هدایت نامحسوس* » إصلاح کرد و *بهترین روش* برای این کار هنرمندانه، « *طرح پرسشهای مناسب* » است. اما باید مراقب بود که: اولا: « *لطمه ای » به « مقام والدین » وارد نشود* و به « *تحمیل نظر خود* » منجر نشود. ثانیا: ریشه اشکالات شناخته شود تا در فردای زندگی خودتان گرفتار همان اشتباهات نشوید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۴۶ ۶۴۴ سلام و عرض ادب ببخشید استاد ميشه بیشتر توضیح بفرمایید؟ مثال قطره و حباب رو متوجه نشدم . سلام و رحمت الهی بر شما؛ با اندک دقتی در رسانه ها می توان به وضوح دید که *چه افرادی* در زمینه: *سکه، ارز، بورس، مسکن، خودرو، نان، گوشت، مرغ، شکر و صدها مورد دیگر از نیازمندیهای اساسی مردم،* با افزایش ناگهانی قیمتها، *حباب آفرینی* می کنند و کمبود مصنوعی پدید می آورند و مردم را در تنگنا و گرفتاری قرار می دهند. قرآن می فرماید آنها افراد *بی ریشه و غافل و جاهل و مغرور و متکبر و متمردی* هستند که بویی از عقلانیت و انسانیت و معنویت نبرده اند و به *خداوند و آخرت* هیچ إعتنائی ندارند و در زمان *خروش* جامعه، « *موج سواری* » کرده و ثروتمند و زمین خوار و نجومی بگیر و مرفه شده اند و مثل *حباب و کف،* در « *صدر جامعه* » قرار گرفته و جلب توجه می کنند اما هیچ شان و مقامی ندارند و هرگز نمیتوانند مانع رشد و بالندگی *جبهه حق* شوند. آنها در آیه ۱۷ سوره رعد با واژه: « *زبــــد* » و در آیه ۶۱ سوره نجم، با واژه: *سامد* معرفی شده اند و مثل حباب و کف، نابود شدنی اند و نشانه آنها، « *شادیهای نامشروع و خنده های مستانه* » و به « *مسخره گرفتن مقدسات* » است. و این « دو آیه »،« *هشداری* » است به تمام أهل ایمان تا مبادا در اقیانوس رحمت ها و نعمت های الهی، به « کف و حباب » کنار ساحل تبدیل شوند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۴۶ ۶۴۴ سلام و عرض ادب ببخشید استاد ميشه بیشتر توضیح بفرمایید؟ مثال قطره و حباب رو متوجه نشدم . سلام و رحمت الهی بر شما؛ با اندک دقتی در رسانه ها می توان به وضوح دید که *چه افرادی* در زمینه: *سکه، ارز، بورس، مسکن، خودرو، نان، گوشت، مرغ، شکر و صدها مورد دیگر از نیازمندیهای اساسی مردم،* با افزایش ناگهانی قیمتها، *حباب آفرینی* می کنند و کمبود مصنوعی پدید می آورند و مردم را در تنگنا و گرفتاری قرار می دهند. قرآن می فرماید آنها افراد *بی ریشه و غافل و جاهل و مغرور و متکبر و متمردی* هستند که بویی از عقلانیت و انسانیت و معنویت نبرده اند و به *خداوند و آخرت* هیچ إعتنائی ندارند و در زمان *خروش* جامعه، « *موج سواری* » کرده و ثروتمند و زمین خوار و نجومی بگیر و مرفه شده اند و مثل *حباب و کف،* در « *صدر جامعه* » قرار گرفته و جلب توجه می کنند اما هیچ شان و مقامی ندارند و هرگز نمیتوانند مانع رشد و بالندگی *جبهه حق* شوند. آنها در آیه ۱۷ سوره رعد با واژه: « *زبــــد* » و در آیه ۶۱ سوره نجم، با واژه: *سامد* معرفی شده اند و مثل حباب و کف، نابود شدنی اند و نشانه آنها، « *شادیهای نامشروع و خنده های مستانه* » و به « *مسخره گرفتن مقدسات* » است. و این « دو آیه »،« *هشداری* » است به تمام أهل ایمان تا مبادا در اقیانوس رحمت ها و نعمت های الهی، به « کف و حباب » کنار ساحل تبدیل شوند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۴۷ ۶۴۶ پس منظور از سمد مصداق حباب است و منظور از صمد مصداق قطره آب؟ درست متوجه شدم؟ با سلام و احترام اگر معنای « *نامحدود* » بودن « *صمد* درست فهمیده شود، « *بیش از یک مصداق* » نمی تواند داشته باشد و آنهم اختصاص به ذات أقدس الهی دارد. فقط برای تقریب به ذهن از شباهت « *قطره آب و حباب* » (یا آب و سراب) استفاده شد. اینکه « *زبد = کف* » و « *سمد = حباب* »، پدیده هایی واقعی اما دروغی و توخالی و پوچ هستند. *هشدار* این آیات اینست که « *برخی از همین ما افراد به ظاهر مذهبی،* به جای آنکه آیت و مظهر و جلوه ای از « صمدیت خداوند » و « *خالص* » و « *خالی از نفسانیت* » باشیم، امکان و احتمال دارد با غفلت و جهالت و کبر و غرور و خودپرستی و تمرد، *(مثل طلحه ها و زبیرهای پانزده قرن یا چهل و یکسال گذشته)* ، *تمام تلاشها و زحمات و مجاهداتهای خود را باطل* و به چنین درجه ی سافلی، *تنزل و سقوط کنیم.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۴۸ آیا این عقلانی است که دختری برای ازدواج به استانی دیگر مهاجرت کند؟ گذشتن از شهری که در آن رشد یافته و زندگی در شهرستان و فرهنگی که از ان شناختی ندارد و اینکه چطور می توان متوجه شد که توانایی این کار را دارد و در دراز مدت بر سر تصمیم خود می ماند یا خیر؟ موفقیت یا عدم موفقیت شما در این زمینه، به میزان « عقلانیت و بلوغ و اراده و ایمان » و یا « تعلقات نفسانی » شما به خانواده و بستگان بستگی دارد. أنبیاء و أولیاء الهی و جناب حضرت « هاجر »، بسیار أهل « مهاجرت » بوده اند. و از ویژگیهای مؤمن در قرآن، « تعلق نداشتن » به افراد، مکانها، وسائل و أثاثیه و آمادگی برای مهاجرت است. پس این مهاجرت، « توانایی » نمی خواهد بلکه « عقلانیت و اراده و خودباوری و ایمان و توکل » می خواهد. امیدوارم در خودشناسی و خودسازی و خودباوری مؤمنانه موفق باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۴۹ سلام بر همه بزرگواران و استاد گرامی . آیا رفتار مخاطب میتواند در شکل ابراز و عمل ما موثر باشد ؟ در واقع همواره انسان محبتش را ابراز میکند . اما ممکن است شکل ابراز محبتش با توجه به رفتار مخاطبش تغییر کند . لطفا راهنمایی بفرمائید. سلام و رحمت الهی بر شما. اینکه انسان عاقل و بالغ و مؤمن، « صالح و شایسته و مناسب » بودن گفتار و رفتار و مهر و محبت خودش را تشخیص دهد، یک ویژگی ارزشمند است. (مثل پزشکی که برای هر بیمار، نسخه ای مناسب با وضع همان بیمار ارائه می کند.) اما اینکه عوامل محیط و دیگران بتوانند در « شکل ابراز » گفتار و رفتار ما تأثیر بگذارند، اصلا عاقلانه و منطقی و زیبا نیست، (مثل پزشکی که نسخه اش را مطابق میل بیمار بنویسد.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۵۰ ۶۴۴ ‌‌استاد فرمودید این افراد مغرور و متکبر و متمرد مثل کود و سماد هستند. منظورتون اینه که سامِد از سماد میاد که ازلحاظ لغوی یعنی کود دهنده؟ ظاهرا این طور است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۵۱ سلام و درود بر استاد فرزانه و اعضای محترم گروه طاعات همه اعضای محترم گروه و استاد گرامی قبول درگاه حق ان شالله. در کتاب طهارت آیت اله آملی خواندم که انسان در طی سیر انسانی باید در خود فرو برود و عیب های خود را پیدا کند مثلا بگوئید من آدم خوش اخلاقی نیستم، همیشه نسبت به دیگران سوظن دارم و ... خلاصه به دنبال عیوب خودش باشد تا در جهت رفع اش تلاش کند. در حالی که شما در جواب یکی از دوستان در مورد عصبی مزاج بودنش فرمودید که به خودشان تلقین نکنند و با این خودخوری به عزت مومنانه اشان آسیب نزنند. استاد یک دوگانگی برای من ایجاد شده، ممنون میشود در این مورد کمی بیشتر توضیح بدهید و بنده را سردرگمی که برایم ایجاد شده، بیرون بیارید. با سلام و احترام و تشکر از دقت مؤمنانه شما. این « *لحن عیبجویی و متهم کردن خود* » در دعاهای مشهور أئمه أطهار صلوات الله علیهم، دیده نشده است. خوب و لازم است که *مؤمن، خودش را دائما بازرسی و ارزیابی و محاسبه کند* و عیوب احتمالیش را با استعانت از خداوند و *تلاش برای جلوگیری از تکرار آنها* و *جبران خسارت احتمالی به دیگران،* درمان کند، اما اینکه بگوید: خدایا؛ من بخیل هستم، من ظالم هستم، من متکبر هستم، من مغرور و جاهل و لجوج هستم، .... به نظر می رسد که این طرز دعا، اولا: *غلط است* زیرا با اینکه این رذائل ممکن است از هر مؤمنی سر زده باشد اما در او « *نهادینه و تثبیت* » نشده است و او فرصت و مهلت توبه و خودسازی دارد. ثانیا: این لحن گفتار، « *بوی وقاحت* » می دهد و زیبا نیست. ثالثا: این لحن دعا، باعث *نا امیدی فرد از خودش* و از إجابت دعا می شود. در حالی که مثلا در دعای کمیل، « انواع گناهان » را (بدون اینکه با صراحت خود را آلوده به آنها بدانیم) مرور می کنیم و آمرزش آنها را تقاضا می کنیم. و *خیلی کلی* می گوئیم: خدایا؛ « مرا ببخش به خاطر هر گناه و اشتباهی که از من دیده شده »: اللَّهُمَّ ؛ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَحْبِسُ الدُّعَاءَ اللَّهُمَّ ؛ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُنْزِلُ الْبَلاَءَ اللَّهُمَّ ؛ *اغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُــهُ وَ كُلَّ خَطِيئَةٍ أَخْطَأْتُــهَا* شهید مطهری می فرماید: به جای اینکه به خدا می گوئید: *این و آن را به من « بـــده* » به خداوند بگوئید: (مثلا) بخل، حسد، حرص، کینه، .... را *از من « بگیـــر ».* باز این لحن بهتر از آنست که بگویم: خدایا؛ من « چنین هستم » پس مرا بیامرز !! امام حسین صلوات الله علیه هم در *دعای عرفه* می فرمایند: اَنَا يا اِلهىَ الْمُعْتَرِفُ بِذُنُوبى فَاغْفِرْها لى، اَنَا الَّذى اَسَاْتُ اَنَا الَّذى اَخْطَاْتُ اَنَا الَّذى هَمَمْتُ اَنَا الَّذى جَهِلْتُ اَنَا الَّذى غَفَلْتُ اَنَا الَّذى سَهَوْتُ اَنَا الَّذِى اعْتَمَدْتُ اَنَا الَّذى تَعَمَّدْتُ اَنَا الَّذى وَعَدْتُ وَ اَنَا الَّذى اَخْلَفْتُ اَنَا الَّذى نَكَثْتُ اَنَا الَّذى اَقْرَرْتُ اَنَا الَّذِى اعْتَرَفْتُ بِنِعْمَتِكَ عَلَىَّ وَ عِنْدى وَ اَبوُءُ بِذُنُوبى *فَاغْفِـــرْها لى* ... رفتارهای غیرمجاز را مرور میکنند اما *با رذائل به صورت اسم فاعل، خود را تحقیر نمیکنند.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2