فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عاشق یه نوع دردمندی عاشقانه دارد
دردی که از عشق خیزد نه غصه نان نه فکر آب
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
برنامه معرفت قسمت ۵ دقیقه ۱۵"۱۴
@drdinani
📜فرشته اگر هم عشق دارد که نمیشه گفت ندارد دردمند نیست, اما انسان عاشقی دردمند است.
✏️دکتر دینانی
@drdinani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عشق مجنون و لیلی و... عشق مجازی نیست عشق حقیقی است منتهی او حقیقت والای غیر نامتناهی رو گُم کرده و در(لیلی) میبیند. حالا این عشق خوبه منتهی خلل این در کجاست؟
"در قصور معرفت،یعنی معبود حقیقی خلاصه شده در این(لیلی) از این بالاتر نمی رود.
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
برنامه معرفت قسمت ۶
@drdinani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر اون خواسته(حقیقت غیر متناهی حق) را در صورت میدیدی درست بود
اما معنی را در صورت جستجو کردن اشتباهِ
اگر در صورت معنی بجوید همه چی از دست میره
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
برنامه معرفت قسمت ۶
ادامه پست بالا
@drdinani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باید می فهمید(مجنون) که آن زیبایی لایتناهی در چهره لیلی یک تجلی است ولی فراتر از آن نرفت
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
برنامه معرفت قسمت ۶
ادامه مباحث بالا
@drdinani
📜خلاصه مباحث بالا
در عشق مجازی و حقیقی
خلاصه مباحث عشق مجازی و حقیقی بالا این است که عشق مجازی هم درواقع عشق حقیقی است منتهی در اون صورت و در آن مرحله ماندن توقف است و ماورای آن نرفتن قصور است.
آن صورت معشوق در حقیقت تجلی حقیقت نامتناهی است منتهی عاشق فقط در صورت می ماند وقتی میرسد به معشوق بازهم آتش درونش کاهش پیدا نمی کند و خودش هم نمی داند چرا؟
برای اینکه آن معشوق تجلی بوده تو باید بالاتر میرفتی یعنی معنی را درصورت میدید و اینکه این معشوقی که بدست آورده همونه که میخواسته ولی کمه و درواقع آن حقیقتی که او دنبالش بوده نیست.
نباید توقف کرد در مرحله صورت
و باید بالاتر رفت اگر در این مرحله بمانی حجاب و ظلم به خود است و شرط وصول به معنی حقیقه"معرفت"است.
@drdinani
برای درک بیشتر سه ویدیو بالا را تماشا کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
+عقلانی ترین افراد عرفا هستند
+میگویند مولانا مخالف عقل است
آثار مولانا سراسر عقلانیت است حتی در دیوان شمس که سراسر شور است
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
@drdinani
▫️کسی که اهل باطن نیست به باطن راه ندارد
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
@drdinani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜حیاتِ نفس ناطقه و ملائکه و امور مجرد به دانش و خِرَد است.
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
برنامه معرفت قسمت ۸/دقیقه ۱۵
@drdinani
📎اثر تمام ذات، تمام اثر ذات است
حق یک تمامیت اصلی است
که اصل هستی حق تبارک و تعالی است
جوهر هستی است
و در تجلی یک ظل داره مثل یک
فرض کنید بلا تشبيه یک جسمی که یک سایه ای دارد. ظل همون سایه است
اون اثر تمام ذات است و تمام اثر ذات است.
یک سایه سایه ی تمام جسم است
و تمام سایه جسم است
تمام اثر ذات، اثر تمام ذات است.
وزانش وازن حق است
فقط با این تفاوت که اون(حق) اصل است این(جسم یا...) ظل است
▫️دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
متن برگرفته از برنامه معرفت قسمت ۸ دقیقه ۲۰
@drdinani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اثر تمام ذات، تمام اثر ذات است!
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
قسمت ۸برنامه معرفت/دقیقه ۲۰
@drdinani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️فلسفه سختی و رنج انسان در عالم ماده!
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
برنامه معرفت قسمت ۱۰/دقیقه ۳۱ تا ۳۵
@drdinani
◾️کروبیان ملا اعلی ناقص اند، یعنی کامل نیستند برای اینکه جهان طبیعت را تجربه نکرده اند.
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
گزیده بیانات دکتر در قسمت ۱۰
@drdinani
◾️انسان اگر سختی نبود(اگر سختی نمی کشید) در همان عقل اول باقی میماند
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
گزیده بیانات دکتر در قسمت 10
@drdinani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چیستی مفهوم وجود و هستی در مکتب حضرت صدرالمتالهین"رضوان الله تعالی"
@drdinani
برنامه معرفت قسمت ۱۰
جناب دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
اگر نترسم باید بگم که حق تعالی عین هستی است
گزیده بیانات ویدیو بالا
جناب دکتر دینانی/قسمت ۱۰ برنامه معرفت
@drdinani
تصور ما از هستی مثل تصور ما از نیستی است.
جناب دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
گزیده بیانات قسمت ۱۰ برنامه معرفت
@drdinani
📝فلسفه اسلامی در طول بیش از ده قرن گذشته،شرح انا الحق حلاج است.
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی"حفظه الله"
راز راز،ص۲۷۲
@drdinani
📃علم به اسماء و صفات حضرت حق تعالی
در این جا باید یادآور شوم که علم به اسمای حق تبارک و تعالی از جمله ظریف ترین و در عین حال شریف ترین علوم به شمار می آید؛زیرا به واسطه همین علم است که آدم ممتاز گشته و برتری او بر ملائکه و سایر موجودات به منصه ظهور و بروز میرسد.
✏️دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
📚اسماء و صفات حق" ص ۹۱
@drdinani
عقل و عشق در عاشورا در امام حسین"علیه السلام"تجلی پیدا کرد
✏️دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
@drdinani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"عقل و عشق در عاشورا"
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
@drdinani
"🎙پیشنهاد دانلود"
📃توجه به خویشتنِ خویش
کسی که از طریق تامل در درون به بیرون می نگرد منظر دید و افق نگاه او گشاده تر است و کسی که تنها از دریچه حواس ظاهری به مشاهده می پردازد و راه به درون خود ندارد نسبت به ژرفای جهان هستی بیگانه است و به عالم معنی نیز راه نخواهد داشت
✏️دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی"حفظه الله"
📚شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی، ص ۱۹
@drdinani
دست یافتن به عالم معنی در انحصار یک قوم یا یک گروه معین نیست.
📚✏️دکتر دینانی/شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی/ ص ۲۹
@drdinani
سیر آفاقی یا انفسی!
بدون خود شناسی،خداشناسی معنی معقول و محصلی ندارد و کسی که از خداشناسی سخن میگوید،بدون اینکه خود را شناخته باشد،جز بازی با الفاظ و سرگرم شدن با کلمات تهی،کار دیگری انجام نمی دهد .درست است که خداوند سبحان،با صراحت تمام در کتاب خود اعلام داشته که آیات و نشانه های خویش را در آفاق و انفس به مردم نشان می دهد و البته معلوم است که آیات آفاقی حق، به جهان بیرون از انسان مربوط می گردد و آیات انفسی را باید در درون نفس انسان جستجو نمود،ولی در سخن سبحانی حق تبارک و تعالی نکته ای بس ظریف و لطیف وجود دارد که هرگز نباید از آن غافل بود.
تردیدی نیست که میان درون و بیرون نوعی تقابل وجود دارد. بنابرین، آیات آفاقی و انفسی نیز با یکدیگر متقابل شناخته می شوند، ولی هرگز نباید چنین پنداشت که تقابل آفاق و انفس و آنچه بیرونی و درونی خوانده می شود، از نوع تقابل هایی است که دو طرف تقابل، در عرض یکدیگر قرار گرفته اند و باهم برابر و مساوی و هم رتبه شناخته می شوند. بلکه این تقابل، نوعی از تقابل است که دو طرف آن، بیش آنکه در عرض یکدیگر باشند در طول یکدیگر قرار گرفته نابرابر شناخته می شوند.
📚دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی/حافظ معنوی/جلد یک/صفحه۵۷/ ۵۸
@drdinani