eitaa logo
دکتر دینانی
1.6هزار دنبال‌کننده
14 عکس
20 ویدیو
1 فایل
فلسفه آزاد...
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر اون خواسته(حقیقت غیر متناهی حق) را در صورت می‌دیدی درست بود اما معنی را در صورت جستجو کردن اشتباهِ اگر در صورت معنی بجوید همه چی از دست میره دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی برنامه معرفت قسمت ۶ ادامه پست بالا @drdinani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باید می فهمید(مجنون) که آن زیبایی لایتناهی در چهره لیلی یک تجلی است ولی فراتر از آن نرفت دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی برنامه معرفت قسمت ۶ ادامه مباحث بالا @drdinani
📜خلاصه مباحث بالا در عشق مجازی و حقیقی خلاصه مباحث عشق مجازی و حقیقی بالا این است که عشق مجازی هم درواقع عشق حقیقی است منتهی در اون صورت و در آن مرحله ماندن توقف است و ماورای آن نرفتن قصور است. آن صورت معشوق در حقیقت تجلی حقیقت نامتناهی است منتهی عاشق فقط در صورت می ماند وقتی می‌رسد به معشوق بازهم آتش درونش کاهش پیدا نمی کند و خودش هم نمی داند چرا؟ برای اینکه آن معشوق تجلی بوده تو باید بالاتر میرفتی یعنی معنی را درصورت میدید و اینکه این معشوقی که بدست آورده همونه که میخواسته ولی کمه و درواقع آن حقیقتی که او دنبالش بوده نیست. نباید توقف کرد در مرحله صورت و باید بالاتر رفت اگر در این مرحله بمانی حجاب و ظلم به خود است و شرط وصول به معنی حقیقه"معرفت"است. @drdinani برای درک بیشتر سه ویدیو بالا را تماشا کنید
خطرناک ترین زندان،زندان اندیشه کج است ✏️دکتر ابراهیمی دینانی @drdinani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
+عقلانی ترین افراد عرفا هستند +میگویند مولانا مخالف عقل است آثار مولانا سراسر عقلانیت است حتی در دیوان شمس که سراسر شور است دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی @drdinani
▫️کسی که اهل باطن نیست به باطن راه ندارد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی @drdinani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜حیاتِ نفس ناطقه و ملائکه و امور مجرد به دانش و خِرَد است. دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی برنامه معرفت قسمت ۸/دقیقه ۱۵ @drdinani
📎اثر تمام ذات، تمام اثر ذات است حق یک تمامیت اصلی است که اصل هستی حق تبارک و تعالی است جوهر هستی است و در تجلی یک ظل داره مثل یک فرض کنید بلا تشبيه یک جسمی که یک سایه ای دارد. ظل همون سایه است اون اثر تمام ذات است و تمام اثر ذات است. یک سایه سایه ی تمام جسم است و تمام سایه جسم است تمام اثر ذات، اثر تمام ذات است. وزانش وازن حق است فقط با این تفاوت که اون(حق) اصل است این(جسم یا...) ظل است ▫️دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی متن برگرفته از برنامه معرفت قسمت ۸ دقیقه ۲۰ @drdinani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اثر تمام ذات، تمام اثر ذات است! دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی قسمت ۸برنامه معرفت/دقیقه ۲۰ @drdinani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️فلسفه سختی و رنج انسان در عالم ماده! دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی برنامه معرفت قسمت ۱۰/دقیقه ۳۱ تا ۳۵ @drdinani
◾️کروبیان ملا اعلی ناقص اند، یعنی کامل نیستند برای اینکه جهان طبیعت را تجربه نکرده اند. دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی گزیده بیانات دکتر در قسمت ۱۰ @drdinani
◾️انسان اگر سختی نبود(اگر سختی نمی کشید) در همان عقل اول باقی میماند دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی گزیده بیانات دکتر در قسمت 10 @drdinani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چیستی مفهوم وجود و هستی در مکتب حضرت صدرالمتالهین"رضوان الله تعالی" @drdinani برنامه معرفت قسمت ۱۰ جناب دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
اگر نترسم باید بگم که حق تعالی عین هستی است گزیده بیانات ویدیو بالا جناب دکتر دینانی/قسمت ۱۰ برنامه معرفت @drdinani
تصور ما از هستی مثل تصور ما از نیستی است. جناب دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی گزیده بیانات قسمت ۱۰ برنامه معرفت @drdinani
📝فلسفه اسلامی در طول بیش از ده قرن گذشته،شرح انا الحق حلاج است. دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی"حفظه الله" راز راز،ص۲۷۲ @drdinani
📃علم به اسماء و صفات حضرت حق تعالی در این جا باید یادآور شوم که علم به اسمای حق تبارک و تعالی از جمله ظریف ترین و در عین حال شریف ترین علوم به شمار می آید؛زیرا به واسطه همین علم است که آدم ممتاز گشته و برتری او بر ملائکه و سایر موجودات به منصه ظهور و بروز می‌رسد. ✏️دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی 📚اسماء و صفات حق" ص ۹۱ @drdinani
عقل و عشق در عاشورا در امام حسین‌"علیه السلام"تجلی پیدا کرد ✏️دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی @drdinani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"عقل و عشق در عاشورا" دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی @drdinani "🎙پیشنهاد دانلود"
📃توجه به خویشتنِ خویش کسی که از طریق تامل در درون به بیرون می نگرد منظر دید و افق نگاه او گشاده تر است و کسی که تنها از دریچه حواس ظاهری به مشاهده می پردازد و راه به درون خود ندارد نسبت به ژرفای جهان هستی بیگانه است و به عالم معنی نیز راه نخواهد داشت ✏️دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی"حفظه الله" 📚شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی، ص ۱۹ @drdinani
دست یافتن به عالم معنی در انحصار یک قوم یا یک گروه معین نیست. 📚✏️دکتر دینانی/شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی/ ص ۲۹ @drdinani
سیر آفاقی یا انفسی! بدون خود شناسی،خداشناسی معنی معقول و محصلی ندارد و کسی که از خداشناسی سخن می‌گوید،بدون اینکه خود را شناخته باشد،جز بازی با الفاظ و سرگرم شدن با کلمات تهی،کار دیگری انجام نمی دهد .درست است که خداوند سبحان،با صراحت تمام در کتاب خود اعلام داشته که آیات و نشانه های خویش را در آفاق و انفس به مردم نشان می دهد و البته معلوم است که آیات آفاقی حق، به جهان بیرون از انسان مربوط می گردد و آیات انفسی را باید در درون نفس انسان جستجو نمود،ولی در سخن سبحانی حق تبارک و تعالی نکته ای بس ظریف و لطیف وجود دارد که هرگز نباید از آن غافل بود. تردیدی نیست که میان درون و بیرون نوعی تقابل وجود دارد. بنابرین، آیات آفاقی و انفسی نیز با یکدیگر متقابل شناخته می شوند، ولی هرگز نباید چنین پنداشت که تقابل آفاق و انفس و آنچه بیرونی و درونی خوانده می شود، از نوع تقابل هایی است که دو طرف تقابل، در عرض یکدیگر قرار گرفته اند و باهم برابر و مساوی و هم رتبه شناخته می شوند. بلکه این تقابل، نوعی از تقابل است که دو طرف آن، بیش آنکه در عرض یکدیگر باشند در طول یکدیگر قرار گرفته نابرابر شناخته می شوند. 📚دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی/حافظ معنوی/جلد یک/صفحه۵۷/ ۵۸ @drdinani
سیر آفاقی یا انفسی!۲ ادامه مطلب بالا تردیدی نمی توان داشت که وسعت و گسترش عالم معانی به مراتب بیش از حوزه عالم الفاظ است.افزون بودن جهان معانی بر عالم الفاظ در این است که عالم باطن پیوسته گسترده تر از جهان الفاظ و حروف شناخته می شود.برخی از اندیشمندان متاله چنین می اندیشند که ادارک و شهود انسان،به هر مرحله و هرجایی که می رسد، معنی همواره دوگام پیش از آن قرار دارد. به این ترتیب،می توان گفت: عالم معانی همواره گسترده تر از عالم الفاظ و حروف است و جهان باطن نیز پیوسته بیش از جهان ظاهری به شمار می آید. یک شاعر بزرگ با ذوق و خوش قریحه ایرانی، پیش از حافظ در این باب گفته است: درجهانی و از جهان بیشی همچو معنی که در بیان باشد این شاعر معشوق خود را در جهان می بیند، اما او را بسیار بیش از جهان به شمار می آورد. با توجه به آنچه در اینجا ذکر شد، می توان گفت که وسعت و گستردگی جهان انفس به مراتب بیش از گستره عالم آفاق است. بنابراین آیات آفاقی و آیات انفسی به رغم اینکه با یکدیگر متقابل شناخته می شوند، مساوی و هم رتبه نیستند و آیات انفسی برتر از آیات آفاقی محسوب می شوند. 📚دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی/حافظ معنوی/جلد یک/ص ۵۸ ادامه مطلب بالا سیر آفاقی یا انفسی!۲ @drdinani
📎کتاب الانصاف شیخ الرئیس! کتابی که مهمتر از شفا بود و در حمله غزنویان نابود شد کتاب الانصاف بود. بیست مجلد بود که هیچ اثری از او نیست اگر مونده بود حالا ما چیز دیگری بودیم. از ارسطو فرا رفته بود حرفهایی تو حرف هایش بود که تو حرف های ارسطو نیست. 📌گزیده بیانات حضرت استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی پ ن : ۱ شهریور سالروز ولادت حکیم ابن سینا"رضوان الله تعالی" @drdinani
📎برای آشنایی بیشتر با دیدگاه های استاد دکتر دینانی درباه حکیم ابن سینا پیشنهاد می‌شود کتاب" سخن ابن سینا و بیان بهمنیار" رو مطالعه بفرمایید @drdinani