هدایت شده از یوسف قویدل رحیمی
🔆زنگ عبرت
🇮🇷سالروز حکم تاریخی رهبر حکیم انقلاب در خصوص جهاد تبیین
دوستان ولایی !رحمت خدا برشما باد.توجه کرده اید که شما هم به حکم رهبری باید در جهاد تبیین با ۵ خصوصیت شرکت کنید:
۱. اولاواجب است نه مستحب یا مباح
۲. ثانیاواجب عینی است نه کفایی.لذا حتی از شرکت دردفاع مقدس وامنیت کشور که کفایی است مهمتر است.
۳. واجب عینی فوری است.لذا درنگ جایز نیست ومانندنجات یک انسان غریق است.
۴. واجب عینی فوری قطعی است.لذا هیچ جای شبهه وتردید در آن نیست.
۵.این نه صرفایک توصیه بلکه یک فتوا و از آن بالاتر حکم حکومتی است.لذا حتی بر مراجع معظم تقلید وتمام مقلدان انها حضور در جهاد تبیین ضروری است.این اگر فتوا بود تنها بر مقلدان رهبری تنجز داشت وتکلیف آور بود.اما رهبری این سخن رادر مقام نه مرجع تقلید بلکه راهبری وامام جامعه مطرح کردند.
➖بااین نگاه،تاکنون شماعزیز انقلابی بابصیرت چقدربه این وظیفه قطعی فوری شرعی اجتماعی عمل کرده اید؟
➖فقط مصرف کننده علم دیگران نباشیم.اگر مطلبی راصحیح و مهم می دانیم حداقل در بازنشر آنها در گروه هایی که عضویم و برای خانواده خود از باب (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ: ای کسانی که ایمان آورده اید، خودتان و اهلتان را از آتش جهنم نگاه دارید) بکوشیم.
➖موضوع جهاد تبیین را جدی بگیریم. سخن از یک واجب اجتماعی است. یاور امام جامعه و خانواده و محله خود باشیم.
➖خدا می داند همین حرکت های جزیی و کم اهمیت وقتی درکنار هم بیاید چه حرکت بزرگی خواهد آفرید.
#به_ویژه_ترین کانال خبری در ایتابپیوندید👇.
https://eitaa.com/joinchat/4073259207Cd2916ef4d3
هدایت شده از علی اصغر قنبری
بندگی خدا
تنها راه سعادت و رسیدن به کمال بندگی خداست.
و بندگی او، در اطاعت از اوامرش و ترک نواهی اش .
همه ی دستورات اسلام در این دو جمله خلاصه شده:
-فرمانبرداری از خدا و نافرمانی شیطان برای انسان شدن.
این برنامه ی اسلام است. با غیر اسلام کاری ندارم.
🔹«فرازی از وصیت نامه»
#شهید_مصطفی_ردانیپور🌷
🌹شھداۍظھور ؛ @SHOHADAYEZOHOOR
♨️ نامهنگاری عجیب برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت در مخالفت با دستور صریح رهبرمعظم انقلاب
🔹 رئیس کمیسیون قضایی مجلس: بعد از مکاتبه برخی اعضای مجمع تشخیص با رهبرانقلاب در مورد سلب اعتبار از معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول، ایشان بیان فرمودند که"اگر مجمع تشخیص مصحلت، مصلحت یقینی مورد نظر حقیر را تصدیق نمیکند به تشخیص خود عمل کند."
📌کانال #خبرفوری/سراسری
https://eitaa.com/joinchat/3170697458Cfd44a7e938
💥هشدارهای قرآنی را جدی بگیریم. ۲
نکاتی جامعه شناختی از آیه ۶ سوره تحریم در باره مسئولیت والدین در تربیت فررندان (۲)
«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُونَ». ترجمه؛
هـان اى كـسـانى كه ايمان آورده ايد! خود و اهل خود را از آتشى كه آتش گيرانه اش مردم و سـنـگ حـفـظ كـنـيـد، آتـشـى كـه فـرشـتـگـان غـلاظ و شـداد مـوكل بر آنند فرشتگانى كه هرگز خدا را در آنچه دستورشان مى دهد نافرمانى ننموده بلكه هر چه مى گويد عمل مى كنند .
👈بخش دوم؛
۰۵ قرآن کلام خدا، راه خدا ، کشتی هدایت و نجات خدا و منبع پایان ناپذیری از منابع معرفتی و علوم الهی است که مستقیم با وحی توسط جبرائیل امین به خاتم پیامبران و امین خداوند در عالم هستی، یعنی بر حضرت محمد صلوات الله علیه فرستاده شده است که در آن هیچ خطا و اشتباهی وجود ندارد. فرازمان و فرا مکان است و پاسخگوی مسایل متنوع و متععد عصرها و نسل ها است ، به شرط آن که قرآن را از عترت جدا نکنیم. و به شرط آن که مفسر و مجری قرآن عترت، پیامبر خدا باشد. دانش آموختگان ذی صلاح مکتب اهل البیت پیامبر عليهم السلام که دقیقا یکی پس از دیگری با نام و کنیه مشخص شده اند، زیرا تجربه تلخ تاریخی نشان داد که نتبجه قرآن بدون عترت می شود، ماجراهای تلخ تاریخ اسلام که مبداء انحراف آن با ماجرای سقیفه شروع شد و به دنبال آن ، ماجرای جنگ صفین و تحمیل حکمیت به امیرالمؤمنین علی علیه السلام و سپس تحمیل صلح به امام حسن و جنگ مردم مسلمان با فرزند پیامبر خود در کربلا تا الان که جدایی قرآن از عترت ، سبب غییت طولانی امام زمان عج الله تعالی الشریف شده است. حدیت ثقلین مورد تصدیق علمای عام و خاص ، علمای اهل تسنن و شیعه است. این خیلی مهم است که چه کسی مفسر و مجری معارف و فرامین الهی در قرآن باشد. نتیجه به دو گونه اسلام ختم می شود. اسلام اموی و اسلام علوی، اسلام عباسی و اسلام جعفری ، اسلام حنفی، حنبلی و شافعی و مالکی یا اسلام شیعی، و امروز اسلام ناب محمدی که آن را نظام جمهوری اسلامی ایران نمایندگی می کندیا اسلام آمریکایی که اکثر کشورهای موجود اسلامی آن را نمایندگی می کنند . اسلامی که از دهان و قلم وهابیون و داعشی ها و التقاطی ها و غرب گراها و انجمن حجتیه ای ها و شیعه انگلیسی ها بیرون می آید یا اسلامی که فریاد گر آن خمینی کبیر و دیگر علمای صالح گذشته بودند. وقتی کسی مانند خمینی کبیر می شود مفسر و مجری آیات الهی از دل آن انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران بیرون می آید که معیاری می شود برای تغییر اساسی در قطب های قدرت جهانی که اکنون در حال فروریختن نظم سیاسی موجود و برپایی نظم سیاسی جدید است. نظامی که ۴۵ ساله خار چشم سران کاخسفید شده و استخوانی در گلوی تمدن و تفکر مدرنیته ، به هر حال از اصل موضوع فاصله نگیرم، 👌 این نکته که برخی از آیات الهی با هشدار و اعلام زنگ خطر شروع می شود، مانند همین آیه شریفه و همچنین با خطاب های خاص به گروههای خاص شروعمی شود، نشان دهنده اخطاری مهم از جانب خداوند به مومنین است .در این آیه فقط مؤمنین مخاطب هستند. در مثل مانند یک پیام خصوصی و سفارشی و فوری و مهم که ازیک فرد یا جایگاهی مورد اعتماد برای دورشدن از یک خطر جانی یا مالی یا هویتی برای فرد یا گروه خاصی ارسال می شود و هشدار دهنده باشد. . خطاب این آیه این گونه است. هشدار دهنده به گروه مومنین ، پس هم حالت هشداری پیام و هم حالت خاص بودن مخاطبان نشان می دهد مسئله، مسئله ی مهمی است.
۰۶ بنابر آن چه روان شناسان و جامعه شناسان در باره روح و روان و ابعاد اجتماعی انسان گفته اند، اولا روح و روان ( جهان درونی ، جهان ذهنی و مانند آن ) با جهان اجتماعی انسان که از اجتماع خانواده شروع می شود و به تدریج بزرکتر می شود، این دو جهان ، یعنی جهان درونی با جهان اجتماعی هر دو در تعاملی هوشمندانه و کنش گرانه و دو سویه و به صورت دائمی در تعامل با یکدیگرند، بر یکدیگر اثر می گذارند و از یکدیگر اثر می پذیرند. ثانيا؛ نفس، با تعاریف مختلفی که از آن شده است ، نفس در آموزه های اسلامی ما، بنابر اقوال بزرگانی مانند آیت الله سید علی قاضی طباطبایی بزرگ ، نفس انسانی به شدت و به سهولت و با سرعت نقش پذیر است ، *خصلت تاثیر پذیری نفس زیاد* است . بویژه تا قبل از چهل سالگی و خاصه در کودکی و نوجوانی و جوانی، اگر چه تاثیر پذیری نفس تا آخرین لحظه عمر هم به اثبات رسیده است .از طرفی نفس انسان کمال خواه است، تنوع طلب است ، کنجکاو است، آسایش طلب است و صفات دیگری که دارد ، استعداد پدیرش آن و تغییر ریل آن و شکل گیری از جهان بیرونی آن که ميشود جهان عینی و جهان اجتماعی نیز زیاد است .
لذا خداوند حکیم ، ابتدا فرد ، فرد مومنین را مورد خطاب ویژه قرار داده است و به آنان هشدار های سنگین داده است که در وهله اول از خودتان پاسداری کنید. مراقب زبان و افکار و رفتار و خواسته ها و کلام و نوشته ها یتان باشد و در وهله دوم مراقب اهل تان یعنی همسر و فرزندانتان باشید و این مراقبت باید همیشگی و عالمانه و خردمندانه و دانش بنیان باشد .مراقبتی در فرهنگ قرآنی و با فرهنگ قرآنی و نه در فرهنگ مادی غرب ، این مراقبت در فصای مجازی امروز ، در عصر ارتباطات و اطلاعات واقعا سخت و دشوار است ، شاید به همین دلیل است که هشدار خداوند هم سخت و سنگین است . بنابراین در اولین گام چاره ای نیست جز این که از خود شروع کنیم و مراقب دائمی خود باشیم و سپس خانواده خود، در غیر این صورت باید آماده پرداختن هزینه های سنگین و خسارت بار دنیایی و آخرتی آن باشیم . انتخاب با من و شماست.
ان شالله این موضوع مهم را در نوبت های بعدی ادامه می دهیم.
نوشته شده در پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲
ابوالقاسم فاتحی دهاقانی عضو هیات علمی دانشگاه علامهطباطبایی
هدایت شده از مهرعلی لطفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مثال بسیار زیبای علامه حسن زاده آملی رحمتاللهعلیه پیرامون مرگ
🌏 #تخریبچی👇
🆔 @takhribchi110
هدایت شده از ابراهیم رستمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
Rostami Ebrahim :
*امام خامنهای(مد ظله العالی) :*
*در دفاع از نظام اسلامی هیچ تقیّه نکنید، صریح باشید*
نظام اسلامی مایهی افتخار است
در دنیا و در داخل کسانی هستند که میخواهند نظام اسلامی را کم قدر جلوه دهند
هستند کسانی از این قبیل اما اینها اشتباه میکنند و راه غلط را دارند میروند، بعضیها عمدا و بعضی از روی ناآگاهی
نظام اسلامی مایهی شرف است مایه افتخار است
گروه تحلیلی سیاسی قرارگاه نوح(ع)
#ایتا
https://eitaa.com/joinchat/3667460296C0347506c91
#سروش
https://splus.ir/joingroup/ADu0Y_y0hlDfdWmtrhr-QA
#روبیکا
https://rubika.ir/joing/CIBAIJHA0KHUXBFQMFLHBJOLQNENMPIS
#بله
ble.ir/join/MTQwNDRmMT
دکتر ابوالقاسم فاتحی هیات علمی دانشگاه علامهطباطبایی
Rostami Ebrahim : *امام خامنهای(مد ظله العالی) :* *در دفاع از نظام اسلامی هیچ تقیّه نکنید، صریح باش
سکاندار انقلاب و جانشین امام زمان با صراحت و بی پرده ، تکلیف طرفدارن انقلاب و نظام را روشن فرموده اند. این تکلیف صرفا یک توصیه اخلاقی و یا یک نصیحت خیرخواهانه نیست. بلکه این تکلیف وظیفه ای فردی، سازمانی، نهادی ، شرعی و اجتماعی است، که بر دوش یکایک افرادی که در درون نظام هستند ، سنگینی می کند و باید متناسب با جایگاهی که دارند ، ببینند برای دفاع از نظام چه باید بکنند. رفتن در لاک دفاعی با توجیهات به ظاهر مصلحتی ، و یا سکوت و بی عملی و دوری از روحیه انقلابی در دفاع از نظام بی شک در تقابل با سخن و فرمان رهبری است که قطعا اگر آگاهانه و از روی اراده باشد، باید در نزد خداوند پاسخگو بود. هر یک قدم که طرفداران انقلاب عقب نشینی کنند، ضد انقلاب ده قدم جلو می آید.
هدایت شده از سعید
✳️ماهنامه " فارین افرز" از قدیمیترین و معتبرترین نشریات سیاست خارجی آمریکا به زندگی سیاسی و اجتماعی آیتالله خامنهای پرداخته است.
این نخستین بار است که یک مجله معتبر آمریکایی تیتر اول و مطلب اصلیش را به مرور مواضع و جهت گیری های رهبر کنونی ایران اختصاص میدهد.در این شماره از مجله عکس ایشان را بر روی جلدش چاپ کرده ،این کار بیسابقه بوده است که چهرهای سیاسی را به صورت تکی و تمام صفحه چاپ کند.
🔸گدین روز، مدیر مسول مجله گفت :
علت اختصاص مطلب اصلی نشریه به آیتالله خامنهای، آشنایی بیشتر مخاطبان آمریکایی از رهبری ایران است که "قدرت سیاسی بسیار دارد و تصمیمات و سخنانش با پیامد های مهم منطقهای و بینالمللی همراه است."
این مجله تیزهوشی و مدیریت بالای آیتالله خامنهای را مانع تحققق اهداف غرب در مقابل ایران دانسته است.
🔸مقاله (جنگ آیتالله):
این مرد 80 ساله بی سر و صدا به قدرتمندترین مرد خاورمیانه تبدیل شده است.
آیتالله خامنهای طی 30 سال رهبریاش، همیشه یک مشکل آزار دهنده برای رؤسای جمهور ایالات متحده بوده است
🔹 در مطلبی BBC با عنوان آیتالله خامنهای مرد فضاهای خالی ایران:
آنچه آیت الله خامنهای را از بسیاری از رهبران متمایز می کند، نگاه منطقی و عملگرایانه او به سیاست است.
🔶روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی به نقل از اندیشکده آمریکن اینترپرایز :
بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک «ابر حریف» به نام آیت الله خامنهای است که نقشه راه را میشناسد و مردم به او اعتماد آمیخته با اعتقاد دارند.
💥هشدارهای قرآنی را جدی بگیریم. ۳
نکاتی جامعه شناختی از آیه ۶ سوره تحریم در باره مسئولیت والدین در تربیت فررندان (۳)
«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُونَ». ترجمه؛
هـان اى كـسـانى كه ايمان آورده ايد! خود و اهل خود را از آتشى كه آتش گيرانه اش مردم و سـنـگ حـفـظ كـنـيـد، آتـشـى كـه فـرشـتـگـان غـلاظ و شـداد مـوكل بر آنند فرشتگانى كه هرگز خدا را در آنچه دستورشان مى دهد نافرمانى ننموده بلكه هر چه مى گويد عمل مى كنند .
👈بخش سوم ؛
۰۷ نگاه منظومه ای قرآن به فرد، جامعه و به حاکمیت ( قدرت و سیاست)
یکی از امتیازات منحصر به فرد قرآن، نگاه منظومه ای و منسجم ، متعادل و عالمانه به روابط بین فرد، جامعه و دولت ( حاکمیت ، سیاست ) است که کمتر مورد توجه قرآن پژوهان قرار گرفته است. در آیه شریفه مورد بحث، خطاب خاص خداوند به گروه مومنین است، این نگاه منظومه ای دیده می شود. خطاب به فرد، فرد مومنین است در عین حال خطاب به گروه و اجتماع و جامعه ی مومنین نیز هست. وظیفه مومنین را در درجه اول نسبت به خودشان بعد نسبت به خانواده شان و بعد ارتباط مومنین را با دیگران ( ناس ) را مشخص می کند و مورد تاکید قرار می دهد. طبعا اکنون که در ایران، نظامی، اسلامی حاکم است، وظیفه گروه مومنین که در راس قدرت و مسئولیت و مدیریت های خرد و کلان هستند، نیز روشن می شود.
۰۸ تقلیل هویت های جمعی و اجتماعی به فردیت های جدا جدا شده و بیگانه از خود و بیگانه از دیگری و بیگانه از جامعه که در آثار برخی از جامعه شناسان نیز آمده است، این نگاه در آموزه ها و معارف اسلامی به شدت نکوهیده و سرزنش شده است. و در مقابل عبادت ها و اطاعت های جمعی و اجتماعی ستایش شده است. به عنوان نمونه میان انجام عبادات به صورت فردی و جمعی ،از نظر پاداش ها و نتایج و آثار دنیایی و آخرتی فاصله زیاد است. اسلام ضمن احترام به اصالت فرد و توجه به تفاوت های فردی و محترم شمردن تک تک نفوس و فرد فرد هر یک از مسلمانان و مؤمنين اما این تکریم فردی را با روح جمعی و حیات اجتماعی و سرنوشت گروهی جامعه به شدت گره می زند. برخلاف آموزه های علوم انسانی و اجتماعی مدرنیته که بر طبل فردیت های خصوصی شده می کوبد و نوعی انزوای اجتماعی را به افراد جامعه هدیه می دهد تا بهتر بتواند از این فردگرایی افراطی بهترین استفاده را در کالایی ساختن انسان ، کالای ساختن جامعه و کالای ساختن نیازهای انسان حداکثر سود و منفعت را ببرد و در نهایت با ساختن جامعه ای مصرفی و وابسته و معتاد به محصولات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی خود، فرد و جامعه را باهم در گرداب مادیت و پوچ گرایی غرق کند.بلایی که بویژه در چند دهه اخیر نظام سرمایه داری آمریکایی صهیونی بر سر اکثر جوامع جهان آورده است.
۰۹ از منظر معرفت اسلامی، امر کنترل و نظارت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و فردی نیز امری منظومه ای و بهم پیوسته و وابسته است. در دیدگاه اسلام، هم فرد، هم خانواده، هم گروه دوستان و محله و شهر و مدیر و سیاست گذار و قانون گدار ، همه و همه مسئول اند و تکلیف دارند.
👌 سوره مبارکه المائدة آیه ۲
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا لا تُحِلّوا شَعائِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهرَ الحَرامَ وَلَا الهَديَ وَلَا القَلائِدَ وَلا آمّينَ البَيتَ الحَرامَ يَبتَغونَ فَضلًا مِن رَبِّهِم وَرِضوانًا ۚ وَإِذا حَلَلتُم فَاصطادوا ۚ وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ أَن صَدّوكُم عَنِ المَسجِدِ الحَرامِ أَن تَعتَدوا ۘ وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ ۖ وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ العِقابِ﴿۲﴾
ای کسانی که ایمان آوردهاید! شعائر و حدود الهی (و مراسم حج را محترم بشمرید! و مخالفت با آنها) را حلال ندانید! و نه ماه حرام را، و نه قربانیهای بینشان و نشاندار را، و نه آنها را که به قصد خانه خدا برای به دست آوردن فضل پروردگار و خشنودی او میآیند! اما هنگامی که از احرام بیرون آمدید، صیدکردن برای شما مانعی ندارد. و خصومت با جمعیّتی که شما را از آمدن به مسجد الحرام (در سال حدیبیه) بازداشتند، نباید شما را وادار به تعدّی و تجاوز کند! و (همواره) در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید! و (هرگز) در راه گناه و تعدّی همکاری ننمایید! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید که مجازات خدا شدید است.
این آیه هم در تایید و تقویت و تکمیل آیه مورد بحث ، نکات ارزشمندی را برجسته می کند که در اینجا شاهد بنده به دستور صریح خداوند به مومنین است که به صورت جمعی ، اجتماعی، گروهی ، تشکیلاتی در راه برقراری خوبی ها به یکدیگر کمک کنید و همکاری کنید، مشارکت اجتماعی داشته باشید، و پرهیز کنید از این که مشارکت شما برای اشاعه گناه و فساد و دروغ و تهمت و بیبندوباری و... باشد.
۰۱۰ امر به معروف و نهی از منکر یک امر و دستور الهی است ، یک امر عقلی است، یک امر اجتماعی است ، یک امر فرهنگی است ، یک امر حاکمیتی و حکومتی است ، یک امر فردی است ، ببینیم چگونه قرآن با آن نگاه عمیق و حکیمانه و دانش بنیانی که به مصالح فرد و جامعه و دولت دارد، همه را با نظمی معرفتی و ارزشی و هنجاری چگونه دور خود جمع می کند و آنان را منتظم می سازد. دقیقا بر خلاف فرهنگ فرعونی، که با دسته دسته کردن و گروه گروه کردن مردم بر آنان حکومت می کرد.
بدون رودربایستی امروز هم هر کسی آگاهانه و هدفمند و با اراده و اختیار در آتش پان ایرانسیم، پان ترکیسیم، پان عربیسم، پان کردیسم، پان بلوچیسم ، بدمد و و با نام دفاع از اقوام و مذاهب، قوم گرایی و مذهب گرایی را اشاعه دهد، یا بدتر از این ها امروز در آتش غرب گرایی، روشنفکری بیمارگون بدمد تا بدین وسیله نظام ارزشمند جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی ایران را تضعیف کند ، اگر بدتر از فرعون و نمرود نباشد، قطعا در همان راه و مسیر قدم برداشته است.
نظارت اجتماعی بدون نظارت بر خود و بدون نظارت بر خانواده خود و بر نظارت بر خویشان خود و بر دوستان صمیمی خود و بدون نظارت اجتماعی و این ها همه بدون نظارت نظام اسلامی ممکن نیست.
ان شالله در نوبت های بعدی مطالب بیشتری ارائه خواهد شد .
نوشته شده در روز جمعه، ششم مهرماه ۱۴۰۲
ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامهطباطبایی
💥هشدارهای قرآنی را جدی بگیریم. ۴
نکاتی جامعه شناختی از آیه ۶ سوره تحریم در باره مسئولیت والدین در تربیت فررندان (۴)
«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُونَ». ترجمه؛
هـان اى كـسـانى كه ايمان آورده ايد! خود و اهل خود را از آتشى كه آتش گيرانه اش مردم و سـنـگ حـفـظ كـنـيـد، آتـشـى كـه فـرشـتـگـان غـلاظ و شـداد مـوكل بر آنند فرشتگانى كه هرگز خدا را در آنچه دستورشان مى دهد نافرمانى ننموده بلكه هر چه مى گويد عمل مى كنند .
👈بخش چهارم ؛
👌 چرا نقطه آغاز هر اصلاحی ، اصلاح از خود است؟
۰۱۱ در فرهنگ و ادبیات فاخر و غنی ما ایرانی ها گاه اشعار، ضرب المثل ها و تمثیلات و داستان های کوتاهی وجو دارد که واقعا هر یک به تنهایی دریایی از معرفت و دانش علوم اجتماعی و رفتاری را در خود جای داده است، مانند این نمونه ها؛
👈 ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش ( جامی )
👈هر چه بگندد ، نمکش می زنند، وای به روزی که بگندد نمک
👈تربیت نا اهل را چون گردوان بر گنبد است
این یک قاعده عقلی و منطقی است که نمی توان از کسی که فقیر است و چیزی ندارد، انتظار بخشش داشت. از کسی که نابینا است، انتظار راهنمایی داشت. از کسی که تخصص و دانشی ندارد ، انتظار علم و دانش داشت. وقتی این گونه است چگونه می توان از کسی که خود را نشناخته است و خودش را پیدا نکرده است و نمیداند کیست؟ قدر و منزلت او چیست؟ چرا پای به عرصه وجود گذاشته است؟ به کجا می رود؟ از چنین کسی نباید انتظار اصلاح گری و انتظار هدایت دیگری و انتظار تربیت دیگری ولو ، فرزندانش ، را داشت. ؟
👌خداوند حکیم، سنگ بنای هر خیر و برکت و هر نوع از اصلاح گری ، و هرنوع پیشرفت و سازندگی چه فردی، اجتماعی و با نهادی و سازمانی را در این آیه شریفه، مراقبت همیشگی مومنین از خودشان می داند، پدر و مادری که خود تربیت شده و اهل دانش و مهارت های درونی و بیرونی نباشد، چگونه می تواند فرزندان خود را تربیت و راهنمایی کند؟ خداوند هشدار می دهد آن هم هشداری سخت با پیامدهای سنگین که ای گروه مؤمنین، از زن و مرد ، باید ( دستور است، توصیه اخلاقی و ارشادی نیست) باید در درجه اول پاسدار و حافظ و نگه دار نفس خودت ( دقت بفرمایید ، نفس ) باشید ، و سپس اهل خود که شامل همسر و فرزندان می شود. زیرا اگر پدران و مادران، خود را رها شده بدانند و در شرایط فعلی اهل محصولات فرهنگی و رسانه ای ماهواره ها و شبکه های اجتماعی باشند، این طبیعی است که باید منتطر فرزندان و نسلی رها شده، مصرفی ، و فاقد مهار های زندگی باشند. این چنین پدر و مادرهایی قطعا در آینده ، خانواده و فرزندانشان دچار آسیب های روحی و روانی و اجتماعی می شوند که گاه جبران ناپذیر است و در این صورت جامعه ای که برآمده از چنین خانوادههایی باشد، آینده ای ندارند و باید وابسته و نوکر و تو سری خور کسانی باشند که با دین و باورها و فرهنگ و هویت آنان در ستیز هستند. بی شک ، این خانواده است که آینده جامعه را رقم می زند.
خداوند، عزیز و منزه و قدرتمند است، و می خواهد مومن و مومنین و جامعه ایمانی و اسلامی هم عزیز و منزه و قدرتمند باشد. لذا نقاط اصلی و بنیادین سقوط فردی ، اجتماعی و نهادی را شفاف هشدار می دهد.
۰۱۲ نکته مهم دیگر این آیه ، اشاره خداوند به * نفس * است، حالا هر تعریفی که از نفس و روح و دل و روان و جان شده باشد ، آن چه مسلم و قطعی است ، مومنین ، چه فردی و گروهی و اجتماعی و یا حاکمیتی و نهادی ، موظف شده اند که از خود ، از دل و فکر و روح و روان و آن امانتی که خداوند به آنان داده است و آن وجه ربوبی و فطری و الهی نفس و دل و روح و روان است، باید از این وجه پاسداری کند و اجازه ندهد، فرم ها ، قالب ها و فراز و نشیب های زندگی و بویژه اکنون سبک زندگی غربی ، آن وجه توجه نفس به خداوند و به عالم بقا و جهان سرمد را آرام آرام از دست آنان بگیرد و انسان دو ساحتی دنیا و آخرت ، بشود انسان تک ساحتی ، فرقي هم نمی کند، انسان غربی یا شرقی ،
👌 در اینجا یک پرسس اساسی مطرح می شود و آن این که آیا تربیت نفس انسانی ( مومنین ) باید در کدامیک از مبانی علوم انسانی و اجتماعی متداول و رایج امروزی صورت گیرد؟ آیا علوم انسانی و اجتماعی مدرن و مدرنیته می تواند مبنایی برای تربیت و رشد فردی و اجتماعی مومنین باشد؟ طبعا پاسخ منفی است ، زیرا مبانی هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی، و ارزش شناختی و روش شناختی علوم انسانی و اجتماعی غرب بر اصولی مانند امانیسم، سکولاریسم، ابژکتیویسیم و سوبژکتیویسیم بنا نهاده شده که ابن اصول و گزاره ها از بیخ و بن با اصول و گزاره های مبانی علوم انسانی و اجتماعی اسلام در تضاد است.
اغلب آن چه امروز تحت عنوان علوم اجتماعی، علوم رفتاری، علوم سیاسی و علوم ارتباطی و مانند ان در دانشگاههای ما تدریش می شود، بر اساس همان گزاره ها و مبانی معرفتی و هستی شناختی دنیای مدرن و مدرنیته است، بدون آن که نقد و بررسی شوند و بدون آن که مبانی علوم انسانی و اجتماعی متفکران مسلمان در کنار آن گفته شود و این بزرگترین خطری است که با وجودی که از زمان امام خمینی ره و سپس مقام معظم رهبری مرتب گوشزد شده است ، متاسفانه همچنان یله و رها شده است. یکی از دلایلی که دانش آموختگان این رشته ها نمی توانند با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خود ارتباط برقرار کنند، همین فرهنگ و شناختی است که علوم انسانی و اجتماعی غربی به آنان می دهد.
۰۱۳انسانی و اجتماعی معارف توحیدی و اسلامی قرآن و سنت محور و عقل گرا کاملا در تضاد است.
۰۱۳ بنابر این در اولین و مهم ترین گام باید مومنین و جامعه اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و نهادها و سازمان های ذی ربط بویژه شورایعالی انقلاب فرهنگی، وزارتخانه های آموزش و پروس علوم ، ارشاد اسلامی ، صدا وسیما و مانند آن هر یک در جایگاه و نقشی که دارند، به اصلاح نظام آموزشی و پرورشی موجود در تمامی ابعاد آن توجه جدی ، سریع قاطع و البته عالمانه داشته باشند. این نمی شود که هریک از نهادهای یاد شده ، در همان مسیر علوم انسانی و اجتماعی غرب عملا حرکت کنند ، ( سند نویسی لازمه اما کافی نیست.
ان شالله در نوبت های بعدی مطالب بیشتری ارائه خواهد شد .
نوشته شده در روز دوشنبه ، نهم مهرماه ۱۴۰۲
ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامهطباطبایی
💥هشدارهای قرآنی را جدی بگیریم. ۵
نکاتی جامعه شناختی از آیه ۶ سوره تحریم در باره مسئولیت والدین در تربیت فررندان (۵)
«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُونَ». ترجمه؛
هـان اى كـسـانى كه ايمان آورده ايد! خود و اهل خود را از آتشى كه آتش گيرانه اش مردم و سـنـگ حـفـظ كـنـيـد، آتـشـى كـه فـرشـتـگـان غـلاظ و شـداد مـوكل بر آنند فرشتگانى كه هرگز خدا را در آنچه دستورشان مى دهد نافرمانى ننموده بلكه هر چه مى گويد عمل مى كنند .
👈بخش پنجم ؛
👌 مرد، ستون و قوام و پایه خانواده
۰۱۴ بدون این که بخواهم درگیر واژه ها و مفاهیمی بحران زده ،آشوب خیز و گاه تحریف شده ای مانند؛ مردسالاری، زن سالاری، فرزندان سالاری که شکل نوینی از جاهلیت مدرن است و نتیجه ورود سبک زندگی غربی به سبک زندگی ایرانی اسلامی ما ایرانی ها است، بدون این که فعلا بخواهم خود را در باتلاق نظری واژه ها و مفاهیم مندرس نقاشی شده بشوم ، و مشتی حرف های روشنفکر مآبانه و مشتری پسند بزنم ، بحث را این گونه آغاز می کنم که ، براساس چهار چوب های معرفتی و شناختی اسلام در باره خانواده ، مرد، نقش ستون و محور و نقش کانونی را خانواده دارد چه از زمان تشکیل، و چه ادامه و استحکام خانواده ، مرد نقش کلیدی و قوام دهنده و ثبات دهنده و بقای خانواده را دارد. چگونه است که اگر عمود میانی سیاه چادرهای عشایری را بکشیم ، تمامی خیمه و چادر نقش بر زمین می شود. البته سهم و نقش مرد و زن هر دو در سازندگی و قوام بخشیدن به خانواده تعیین کننده است و از منظر سازندگی و تربیت نسلی حتی نقش زنان موثر تر از نقش مردان است. و اگر از منظر آموزه های قرآنی و سنت نبوی ، نقش مرد محوری تعریف شده است، قطعا به معنای نوعی تبعیض و یا نوعی حاکمیت مطلق مرد بر زن نیست ، اصولا نگاه و رویکرد اسلام به زن و مرد این گونه که در ادبیات فمينيست ها مطرح است، نیست . باید عینک و رویکرد و نگاه را از ابتدا درست و صحیح انتخاب کنیم و گر نه اگر خشت اول را کج نهیم، تا ثریا می روددیوار کج، بزرگترین شاهد ما نوع نگاه و رویکرد پیامبر اکرم که امروز روز میلاد آن حضرت خوبی ها نیز هست ، به دخترشان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. نوع ارتباط امیرالمؤمنین علی علیه السلام با همسرشان و نوع ارتباط دیگر ائمه با همسرانشان است. در دوره کنونی هم نوع نگاه و رویکرد امام خمینی ره به زن و خانواده بهترین شاهدی است که نشان می دهد ، زن از منظر اسلام جایگاهی بس والا و سرنوشت ساز دارد. این جمله معروف امام خمینی را شاید همه شنیده ایم که از دامن زن ، مرد به معراج می رسد . مردان موفق و جامعه موفق ،بی شک مرهون زنان پاک دامن و موفق است، پس اساسا و در ابتدا باید خود را از نگاه های وارداتی غرب به زن نجات دهیم ، نمی توان با عینک های رنگین ، واقعیت بیرونی را دید، باید ابتدا عینک سفید و بی رنگ بزنیم و تعصبات جاهلیت مدرن را کنار بگذاریم و سپس با تحقیق و مطالعه در باره زن و مرد و نقش و جایگاه آن در خانواده و در زیست اجتماعی و در جامعه زندگی قصاوت کنبم.
۰۱۵ پس روشن شد باید بین نقش های زن و مرد تفکیک قائل شد . تفاوت و تمایز بین نقش ها و کارکردهای زن و مرد امری معقول و طبیعی است و مورد نیاز جامعه است و اگر نباشد جامه ای شکل نمی گیرد و نمی تواند به حیات خود ادامه دهد. تفاوت در نقش ها دلیل بر تمایز بین صلاحیت ها و شایستگی ها نیست. دلیل بر تبعیض بین جنسیت ها نیست . این تفاوت حکیمانه ای که از سوی خداوند در خلقت زن و مرد برای اهدافی متعالی ، در ساختار زیستی و ذهنی و استعدادهای زن و مرد گذاشته است، تفاوتی حکیمانه است و نه تمایز و تبعیض. مرد به دلیل ساختار زیست شناختی که دارد ، به دلیل توانمندی های ذهنی و جسمی که دارد ، حکیمانه این قابلیت را پیدا کرده است که بتواند ستون خیمه خانواده قرار گیرد و این مسئولیت زاست. این فی نفسه امتیازی ویژه و انحصاری نیست که خداوند برای مردان قرار داد باشد. بنابراین اگر مرد، در خانواده دچار آسیب شود، بی شک خانواده را در موقعیت فروپاشی قرار می دهد.
خطاب ایه شریفه مورد بحث به زن و مرد مومن است که باید در درجه اول خودشان را از پلیدی ها و زشتی ها که تسهیل گر سقوط است ، دور نگه دارند زیرا در غیر این صورت خانواده دچار فروپاشی می شود. و آغاز
فروپاشی خانواده آغاز و شروعی است برای فروپاشی جامعه است و فروپاشی خانواده بر خلاف آن چه ممکنه برخی تصور کنند از زنان آغاز نمی شود بلکه از مردان آغاز می شود. کلام خدا در سوره نور آیه ۳۰ چنین است.
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ
(ای رسول ما) مردان مؤمن را بگو تا چشمها (از نگاه ناروا) بپوشند و فروج و اندامشان را (از کار زشت با زنان) محفوظ دارند که این بر پاکیزگی (جسم و جان) آنان اصلح است، و البته خدا به هر چه کنید کاملا آگاه است.
خطاب خداوند ابتدا به مردان است و نه به زنان ، تحقیقات جامعه شناسان و روان شناسان نیز ثابت می کند که اگر مردان ، متقاضی و درخواست کننده و مشتری آن چه زنان دارند ، نباشند، طبعا ، عرضه ای برای بازاری که تقاضا نیست، صورت نمی گیرد .
در اینجا هم به نطر بنده به زنان ستم شده است چرا که بیشترین مخاطبان را زنان قرار می دهیم در صورتی که باید از مردان شروع کنیم. مرد ، ستون و عمود است ، اگر سست شود یا آسیب ببیند ، خانواده و جامعه آسیب می بیند لذا یکی از تعییر رویکردهایی که باید در ابن امر صورت گیرد ، آغاز و شروع اصلاح و تربیت برای مردان است ، قبل از زنان
نوشته شده در روز سه شنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۲ برابر با ۱۷ ربیع الاول ۱۴۴۵ ،روز میلاد دو نور توحیدی، میلاد پیامبر اکرم و امام صادق علیه السلام
ان شالله ادامه آن در روزهای آینده به توفيق الهی
هدایت شده از Dr.s.A
🛑درس بزرگ شهید مهدی باکری برای تاریخ
🔹وقتی سرلشکر مهدی باکری فرمانده نامآور لشکر ۳۱عاشورا به پشت تریبون رسید، قبل از هر اقدامی خم شد و پتوی کهنه سربازی را که به احترام فرمانده زیر پایش انداخته بودند را برداشت و با وقار و مهارت خاصی آن را تکان داد و خیلی آرام تایش کرد و به جای زیر پایش بر روی تریبون نهاد و آنگاه با لحنی آرام جملهای را گفت که هرگاه و در هر شرایطی برای هر کسی گفته ام متأثر شده است.
🔹خاک بر سرت مهدی آدم شدهای که بیتالمال را به زیر پایت انداختهاند؟
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
دکتر ابوالقاسم فاتحی هیات علمی دانشگاه علامهطباطبایی :
💥 هشدار های قرآنی را جدی بگیریم( در کلام رهبری )
👌تفسیر آیه در کلام رهبری
یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلِیکمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیها مَلائِکةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یفْعَلُونَ ما یؤْمَرُونَ
ترجمه:
ای کسانی که ایمان آورده اید! خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگها است نگاهدارید، آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند، و هرگز مخالفت فرمان خدا نمی کنند و دستورات او را دقیقا اجرا می نمایند!
👌این بخش به طور کامل به کلام رهبری عزیز در خصوص این آیه اختصاص داده شده است.
موضوع:
تقوای اجتماعی یعنی؛ تلاش برای تحقق آرمانهای اسلامی
کلام رهبر1:
یک تقوای فردی داریم که من و شما خودمان از گناه پرهیز کنیم، خودمان را حفظ کنیم؛ قُوا اَنفُسَکُم وَ اَهلیکُم نارًا وَقودُهَا النّاسُ وَ الحِجارَة؛ خودمان را از آتش دوزخ الهی، از آتش غضب الهی دور کنیم؛ این تقوای فردی است. تقوای اجتماعی -تقوای اسلامی مربوط به اجتماع- این است که در راه تحقّق این چیزهایی که اسلام از ما مطالبه کرده است، تلاش کنیم. همه ی آن آرمانهایی که عرض کردیم، آرمانهای اسلامی است؛ یعنی مسئله، فقط مسئله ی یک محاسبه ی عقلائی نیست؛ اینکه ما عرض کردیم باید به آن آرمانها پابند بود، باید دنبال عدالت اجتماعی بود، دنبال حمایت از محرومین بود، دنبال حمایت از مظلوم بود، با ظالم و مستکبر باید مقابله کرد، زیر بار او نرفت، اینها همه مطالبات اسلامی است، اسلام اینها را از ما خواسته است؛ این جور نیست که فقط یک محاسبه ی عقلائی و انسانی باشد؛ تکلیف دینی است. هرکسی این چیزها را از اسلام جدا کند، اسلام را نشناخته است؛ هرکسی حوزه ی معرفتی اسلام را و حوزه ی عملی اسلام را از محیط زندگی اجتماعی مردم و سیاسی مردم دور کند، بلاشک اسلام را نشناخته است. قرآن به ما میگوید: اُعبُدُوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطّاغوت؛ عبودیّت خدا -یعنی تسلیم در مقابل خدا بودن- و اجتناب از طاغوت، و در آیه ی دیگر [میگوید]: اَلَّذینَ ءامَنوا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللهِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ الطّاغوتِ فَقاتِلُوا اَولِیآءَ الشََّیطنِ اِنَّ کَیدَ الشََّیطنِ کانَ ضَعیفًا»؛ اینها دستور قرآن است. اینکه ما خودمان را و مردممان را و جوانانمان را و مسئولینمان را به احساس مسئولیّت در مقابل این حرفها فرا میخوانیم، فقط یک توصیه ی عقلائی نیست، یک توصیه ی سیاسی نیست؛ این یک خواست دینی است؛ رعایت آن، تقوای دینی است. این تقوای دینی است؛ تقوای سیاسی هم در داخل همین مندرج است؛ اگرچنانچه این تقوای دینی تحقّق پیدا کرد، تقوای سیاسی هم همراه همین است. تقوای سیاسی یعنی انسان از لغزشگاه هایی که دشمن میتواند از آن استفاده کند، پرهیز بکند.
موضوع:
لازمتر بودن استغفار و توبه الی الله برای مسئولین
کلام رهبر2:
خوب، این برای کارگزاران وظیفه ی لازمتری است. یعنی من و شما که در بخشی از کارهای کشور مسئولیتی داریم یا تأثیری داریم، در یک حوزه ی خاص اجتماعی نفوذی داریم، وظیفه مان در امر استغفار و توبه ی الی اللَّه و انابه ی الی اللَّه سنگین تر است؛ خیلی باید مراقب باشیم. گاهی حتّی در زیرمجموعه ی من و شما یک تخلفی صورت میگیرد؛ اگر به نحوی این تخلف مستند به ما باشد، ما مسئولیم. مثل اینکه مثلاً کوتاهی کردیم در ابلاغ، کوتاهی کردیم در گزینش این شخص، کوتاهی کردیم در برخورد با تخلفات، این موجب شده است که تخلفی به وجود بیاید. «قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها النّاس و الحجارة». پس نتیجه این شد که در ماه رمضان در حد توان خودمان باید مراقبت کنیم، رفتار خودمان را تصحیح کنیم؛ فکرمان را، قولمان را، عملمان را تصحیح کنیم؛ بگردیم اشکالاتش را پیدا کنیم، آن اشکالات را برطرف کنیم. این تصحیح در چه جهتی باشد؟ در جهت تقوا. در آیه ی شریفه ی روزه میفرماید: «لعلّکم تتّقون»؛ روزه برای تقواست. بنابراین، این تلاشی که در راه ماه مبارک رمضان انجام میگیرد، در جهت تقوا باشد.
موضوع:
لزوم رعایت عدالت نسبت به خانواده توسط مسئولان
کلام رهبر3:
عدالت صرفاً در اقتصاد نیست؛ در همه ی امور بایستی انسان از خدای متعال بخواهد که عادلانه عمل کند؛ با خودش هم انسان با عدالت رفتار کند؛ با نزدیکانتان با عدالت رفتار کنید؛ با زن و فرزندتان با عدالت رفتار کنید. گاهی بعضی از مسئولین دیدیم آنچنان غرق در کار میشوند که یادشان میرود از وجود همسرانشان و فرزندانشان؛ و این ضایعاتی را درست میکند. یعنی اینجور نیست که ما پای تعارف باشد، بگوئیم: آقا! خواهش میکنیم بیشتر شما به خودتان برسید، شما هم بگوئید نه، اشکال ندارد. اینجوری نیست. این یک تکلیفی است که انسان بایستی همسرش، فرزندانش، خانواده اش و کانون خانوادگی را حفاظت بکند.
«قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها النّاس و الحجارة»؛ خودتان و اهلتان را حفظ کنید.
یعنی در کنار خود انسان ذکر شده. خدای متعال به پیغمبرش فرمود که: «و لا تجعل یدک مغلولة الی عنقک و لا تبسطها کلّ البسط»؛ نه دستهایت را به گردن خودت غل و زنجیر کن - یعنی امساک بیش از حد. معنایش امساک بیش از حد است - نه این کار را بکن؛ و نه «تبسطها کلّ البسط»؛ بکلی بازِ باز کن. یک وقت انسان دستش را جمعِ جمع میکند، یک وقت بازِ باز؛ نه، هیچکدام از اینها نباشد. منظور این است که در امور مادی و مالی و اقتصادی، نه مشت بسته داشته باش، نه ولخرجی داشته باش. به پیغمبرش خدای متعال اینجوری سفارش میکند. «و الّذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواما» - آخر سوره ی فرقان - یعنی میانه رو در همه ی امور. انسان از افراط و تفریط باید بپرهیزد.
موضوع:
لزوم مراقبت برای حفظ ایمان فرزندان
کلام رهبر4:
نکته ی دیگری که همین جا اضافه می کنم، مسأله ی فرزندان ماست. به فرزندانتان برسید؛ «قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها النّاس و الحجارة». حق نداریم فرزندان را رها کنیم. سعی تان این باشد که ایمانشان را حفظ کنید. کاری نکنید که ایمان جوانتان، دختر و پسرتان - اگر دانشجوست، اگر کاسب است، اگر مشغول کار دیگر است - به مبانیِ شما متزلزل شود. گاهی انسان با دست و زبانِ بی مهار و بیرون از کنترل و با عمل غلطِ خودش کاری می کند که جوانِ خود را از دین و مبانی دینی و اعتقادات و اصول دور می کند؛ او را بی اعتقاد می کند. ما چنین کسانی را داشتیم؛ از هر دو طرف هم ممکن است. گاهی با سختگیری های بیجا - که بنده به سختگیری های بیجا اصلاً توصیه نمی کنم - و گاهی هم با برخورد تند و تلخ و ترش، بعضی ها بچه ها را زده می کنند؛ بعضی هم از آن طرف با بی مبالاتی ها و لاابالی گری ها و امکانات بی حساب در اختیار بچه ها گذاشتن و از هر غلطِ آنها با اغماض چشم پوشی کردن، بچه ها را با دست خود طرد می کنند؛ در نتیجه بچه فاسد و خراب می شود. باید با منطق و برخورد صحیح و مهربانانه با فرزندان برخورد کرد. «قوا انفسکم و اهلیکم»؛ جوان و همسرتان را باید حفظ کنید؛ این جزو وظایف شماست. این، اثر تشدید کننده دارد؛ یعنی وقتی در خانواده یی، جوان یا یک عضو خانواده خدای نکرده نقطه ی ضعفی پیدا کرد؛ مثل لکه ی سیاهی شد روی دندان، و مینای دندان در این نقطه خراب شد، بتدریج روی ذهن مخاطبهای خودش و پدر و مادرش اثر می گذارد و همین طور اثرهای متقابلِ تشدیدکننده دارد؛ در نتیجه آن حقیقت و معنویت را از دست می دهد.
موضوع:
لزوم رسیدگی و مراقبت از خانواده برای جلوگیری از انحراف
کلام رهبر5:
به خانواده های خودتان هم برسید؛ به زن، به فرزند برسید. گاهی آنها بهتر از ما هستند، گاهی هم احتیاج دارند به این که ما حفظشان کنیم. اگر بهتر از ما بودند، کاری نکنیم که خراب شوند؛ اگر دیدیم خدای نکرده طوری هستند که احتیاج به کمک ما دارند، کمکشان کنیم؛ مراقب باشید. «قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها النّاس والحجارة»؛ از آتشی که آتشگیره ی آن انسانها و سنگها هستند، خودتان و زن و بچه ی تان را حفظ کنید؛ معلوم می شود که وظیفه ی حفظ زن و بچه هم به عهده ی ماهاست. البته این کارها با کمک خودِ خدای متعال میسر می شود؛ این را هم بدانیم. خداوند خودش باید کمک کند؛ باید از خدا همین را بخواهید.
موضوع:
نقش مهم بانوان سفرا در تقویت مجاهدت همسرانشان
کلام رهبر6:
بارها گفته شده است که میدان سیاست خارجی، میدان چالش نظام جمهوری اسلامی یا صف مقدم این چالش با مجموعه ی جهان بیرونی است. در این صف مقدم، استحکام، استواری قدم، اعتماد به نفس، اطمینان به راهی که آن را دنبال میکنید، مهمترین شرط است. همسران سفرای ما میتوانند در این زمینه نقش ایفا کنند؛ من جداً از خانمهای عزیز این مطلب را میخواهم. مردها در میدان سیاست، در میدان اصطکاکهای گوناگون، با حوادث مختلفی مواجه میشوند و تأثرات گوناگونی برای آنها پیش می آید که همسران آنها ضمن این که خودشان نقشهای درخور و قابل توجهی را میتوانند در هر عرصه یی نشان دهند، این نقش مهم را هم بر عهده دارند که همسران خود را که در این صف مقدم مشغول مجاهدت و مبارزه هستند، تقویت و آنها را حفظ کنند. یک مجموعه ی به هم پیوسته ی متواصی به حق و متواصی به صبر در درون خانواده ی مسلمان وجود دارد؛ لذا قرآن میفرماید که: «قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها النّاس و الحجارة»؛ هم خودتان را حفظ کنید، هم اهل تان را. این خطاب به مردها و زن ها، هر دو، است. اهلِ هر انسانی عبارت است از خانواده و نزدیکان او. زنِ شما، اهلِ شما مردها و مردِ شما، اهلِ شما زنهاست. هم خودتان را از غلتیدن در آتش حفظ کنید، هم اهل تان را حفظ کنید. علاوه بر این، حفظ عناصر اصلی داخل کانون خانواده، به حفظ خودِ انسان هم کمک میکند.
همسران؛ زن ها، مردها را و مردها، زن ها را میتوانند از لبه ی پرتگاه دوزخ نجات دهند و به بهشت بکشانند.
من فرصت حضور شما خانمها را در این جا برای گفتن این نکات و کلمات مغتنم میشمارم.
موضوع:
لزوم تقویت ایمان خود و خانواده
کلام رهبر7:
شاید بعضی از فرزندان سفرای محترم هم در جلسه حضور دارند؛ جوانها را هم با همان احساسات پاکشان، با آن دل روشن و نورانیشان حفظ کنید. بهترین تضمین برای حفظ فرزندان از آفات گوناگونی که امروز در سر راه جوانها وجود دارد، این است که تدین و دینداری را در آنها تقویت کنید. مبادا رفتار، گفتار، نوع عملکرد، اظهار عقیده و بیاهتمامی ما، جوانان را به سمت بیاعتقادی و تخریب باورهای درونی و انقطاع از آن ایمانی که حفظ کننده است، سوق دهد؛ این مهمترین حرف ماست به شما. شما در محیط خارج از کشور این تعهد را کرده اید و این وظیفه و مأموریت را به دوش گرفته اید که از نظام جمهوری اسلامی و پیشرفت و منافع و مصالح آن با جدّ و جهد و با همه ی وجود دفاع کنید؛ این کار بسیار بزرگی است که از انسانهای با ایمانِ قوی برمی آید. بنابراین قوّت ایمانی و عمل ایمانی را که مترتب بر آن است، هر چه میتوانید در خودتان تقویت کنید و همان طور که گفتم به خودتان هم اکتفا نکنید؛ «قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها النّاس والحجارة».
موضوع:
ما باید مواظب خودمان و زیردست هایمان باشیم
کلام رهبر8:
برادران شاغل در دستگاههای اجرایی - منظور من فقط قوه ی مجریه نیست؛ دستگاههایی که اجرا دارند؛ یعنی قوه ی مجریه، قوه ی قضاییه، نیروهای مسلح، و کلاً کسانی که اجرای کاری به عهده ی آنهاست - باید سر پُست خودشان، بیدار و هوشیار و دارای احساس مسؤولیت باشند. فقط خودتان را هم نمی گویم؛ «قوا انفسکم و اهلیکم»؛ هم خودتان، هم زیردستهایتان. خودتان را هم نگه دارید، زیر دستهایتان را هم نگه دارید.
موضوع:
اصلاح نفس، نقطه ی شروع برای اصلاح عالم
کلام رهبر9:
من در این جمع پُرشور و صمیمی و مؤمن، مطلبی را عرض می کنم که از امهات مسائل فکری ماست. در اسلام، نقطه ی اصلی و محوری برای اصلاح عالم، اصلاح نفس انسانی است. همه چیز از این جا شروع می شود. قرآن به آن نسلی که می خواست با دست قدرتمند خود، تاریخ را ورق بزند، فرمود: «قوا انفسکم»، «علیکم انفسکم». خودتان را مراقبت کنید، به خودتان بپردازید و نفس خودتان را اصلاح و تزکیه کنید؛ «قد افلح من زکّیها». اگر جامعه ی اسلامی صدر اول اسلام، از تزکیه ی انسانها شروع نشده بود و در آن به اندازه ی لازم، آدمهای مصفا و خالص و بی غش وجود نداشتند، اسلام پا نمی گرفت، گسترش پیدا نمی کرد، بر مذاهب مشرکانه ی عالم پیروز نمی شد و تاریخ در خط اسلام به حرکت نمی افتاد.
موضوع:
انسان نمیتواند به بهانه آزادی منافع خود را به خطر بیندازد
کلام رهبر10:
تفاوت سوم [بین آزادی در فرهنگ اسلامی و آزادی در فرهنگهای بشری] این است که در اسلام قانون که محدود کننده ی آزادی انسان است، فقط در زمینه ی مسائل اجتماعی نیست، بلکه شامل مسائل فردی و شخصی و خصوصی انسان هم میشود. توضیح این مطلب را در چند جمله ی کوتاه عرض کنم. در فرهنگ غربی که قانون مرز آزادی را معین میکند، این قانون ناظر به مسائل اجتماعی است. بدین معنی که قانون میگوید آزادیِ هیچ انسانی نباید آزادی دیگران را تهدید کند و منافع آنها را به خطر بیندازد. در اسلام مرز فقط این نیست، یعنی قانونی که آزادی انسان را محدود میکند، به انسان میگوید که استفاده ی از آزادی علاوه ی بر اینکه باید آزادی دیگران را به خطر نیندازد و منافع جامعه را و دیگران را تهدید نکند، باید منافع خود او را هم، خود انسان و خود آن شخص را به خطر نیندازد. قوانین بشری برای انسان تا آنجائی که هیچ گونه کار او رابطه ای با جامعه نداشته باشد، تکلیفی معین نمیکند؛ توصیه چرا، اما تکلیف و الزام نه. اسلام و ادیان الهی علاوه بر اینکه به فکر حفظ حقوق و آزادی های دیگران هستند و میگویند یک انسان نباید به بهانه ی آزاد بودن، حقوق دیگران را تهدید کند و به خطر بیندازد، همچنین میگویند که یک انسان به بهانه ی آزاد بودن و اختیار داشتن، حق ندارد و نمیتواند منافع شخص خودش را هم به خطر بیندازد. خود او هم نباید از قِبل آزادی او ضرر ببیند. لذا ضرر زدن به خود در اسلام ممنوع است، خودکشی ممنوع است. بر اساس فکر اسلامی هیچ کس نمیتواند بگوید که من آزادم، پس اموال خودم را از بین میبرم، جان خودم را نابود میکنم یا به سلامتی خودم ضرر میزنم. او همان طور که موظف است که با حرکات خود و اعمال خود و رفتار خود و گفتار خود، حقوق دیگران و آزادی آنها را محدود نکند و به خطر نیندازد، موظف است آزادی خود و حدود خود و حقوق خود را هم به خطر نیندازد. این یک مرز اساسی و اصلی بین آزادی از دیدگاه اسلام و آزادی از دیدگاه های دیگر و در فرهنگهای بشری است.
بعضی از مفسران" حجارة" را در اینجا به بتهایی تفسیر کرده اند که از سنگ ساخته می شد، و مورد پرستش مشرکان بود.
سپس می افزاید: فرشتگانی بر این آتش گمارده شده که خشن و سختگیرند هرگز معصیت فرمان خدا نمی کنند، و هر دستوری به آنها دهد بدون چون و چرا اجرا می کنند" (عَلَیها مَلائِکةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یفْعَلُونَ ما یؤْمَرُونَ ).
و به این ترتیب نه راه گریزی وجود دارد، و نه گریه و التماس و جزع و فزع مؤثر است. روشن است هر ماموری برای کاری گمارده شود باید روحیاتی متناسب آن داشته باشد، و ماموران عذاب طبعا باید خشن باشند، چرا که جهنم کانون رحمت نیست، کانون خشم و غضب الهی است، اما در عین حال، این ماموران هرگز از مرز عدالت خارج نمی شوند، و فرمان خدا را بی کم و کاست اجرا می کنند. جمعی از مفسران در اینجا سؤالی مطرح کرده اند که تعبیر به عدم عصیان در آیه فوق، با مساله عدم وجود تکلیف در قیامت چگونه سازگار است؟ ولی باید توجه داشت که اطاعت و ترک عصیان فرشتگان یک نوع اطاعت تکوینی است نه تشریعی، و اطاعت تکوینی همیشه وجود دارد، و به تعبیر دیگر آنها آن چنان ساخته شده اند که فرمانهای الهی را با کمال میل و رغبت و عشق در عین اختیار اجرا می کنند.
منبع: تفسير نمونه، ج ۲۴، ص: ۲۸۸
لذا در اسلام انظلام هم جایز نیست، یعنی زیر بار زور رفتن هم ولو به خود یک شخص مربوط بشود، حرام است. در اسلام عمل نکردن به واجبات و نپیمودن راه تکامل هم حرام است.
در اسلام راکد گذاشتن استعدادهای خود حتی در آنجائی که فقط به شخص خود او مربوط میشود و به اجتماع ربط پیدا نمیکند، ممنوع و حرام است. خودکشی، خودزنی و خودآزاررسانی هم ممنوع و حرام است. بنابراین یک انسان نمیتواند بگوید من اختیار خودم را دارم و به اختیار خودم میخواهم آزادی خودم را سلب کنم یا خودم را در اختیار دیگران قرار بدهم یا فلان تحمیل را و زور را تحمل کنم یا روح خودم و دل خودم را تربیت و تکامل نبخشم.
البته یک نکته ی بسیار مهم و قابل توجه این است که این ممنوعیت آزادی او در رابطه ی با حقوق خود او و ضرر وارد کردن به خود او، خود این حفظِ آزادی، باز یک تکلیف شخصی است. یعنی هیچ دولتی و حکومتی و قانونی حق ندارد کسی را بر اینکه او حفظ حقوق خودش را بکند، اگر به جامعه مربوط نیست، مجبور کند یا او را تعقیب کند و یا محاکمه کند. لذا اسلام در آن مواردی که آسیب رسانی کسی فقط به خود او است، تجسس را و تفحص و پیگیری را و افشاگری را ممنوع میکند. بعضی از کارهای خلاف و حرام در شرع مقدس اسلام وجود دارد که ضرر آنها به اجتماع فقط در آن صورتی است که در جامعه این کار افشا بشود؛ اگر افشا نشود، کار مضری است، اما فقط به خود آن گناه کننده و مرتکب این عمل ضرر خواهد رساند، نه به دیگران. در یک چنین مواردی اسلام دستور نمیدهد که تفحص کنید، تجسس کنید، ببینید آیا این آدم در خانه ی خود، در خلوت خود کار حرامی، خلافی انجام میدهد یا نه؟ مردم وظیفه ندارند که کار خلاف دیگران را تحقیق و تفحص کنند، مادامی که آن کار خلاف به خود آن شخص بر میگردد. اما به خود او این تکلیف الهی هست، یعنی خدا او را مجازات خواهد کرد. حفظ خود و حفظ حقوق خود یک واجب است. قرآن به انسانها میفرماید یا به مؤمنین: «قوا انفسکم و اهلیکم نارا»؛ جان خودتان را، وجود خودتان را و همین طور اهل خود را، یعنی آن کسانی که تحت تأثیر شما هستند، حفظ کنید؛ نگذارید در آتش غضب الهی بسوزند؛ نگذارید به مجازات الهی مبتلا بشوند. «یا ایّها الّذین امنوا علیکم انفسکم»؛ بر عهده ی شما، حفظ نفوس خود شماست. آنجا که به جامعه ارتباط پیدا میکند، قانون، دولت، دستگاه اجرائی، دستگاه قضائی، باید مواظب باشد و مرتکب را طبق قانون ممنوع کند یا مجازات کند. اما آنجائی که استفاده ی از امکانات به ضرر خود انسان فقط تمام میشود، قانون تکلیفی ندارد، اما انسان مسلمان از نظر اسلام آزادیِ وارد آوردن این ضربه بر خود را هم ندارد؛ نابود کردن حقوق خود را هم مجاز نیست که انجام بدهد. این یک فرق اساسی است بین آزادی از نظر اسلام و آزادی در مفهوم و فرهنگ غربی.
تفسیر:
خانواده خود را از آتش دوزخ نجات دهید!
به دنبال اخطار و سرزنش نسبت به بعضی از همسران پیامبر ص خداوند در آیات مورد بحث روی سخن را به همه مؤمنان کرده، و دستوراتی در باره تعلیم و تربیت همسر و فرزندان و خانواده به آنها می دهد، نخست می فرماید:" ای کسانی که ایمان آورده اید! خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگها هستند نگاهدارید" (یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلِیکمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ).
نگهداری خویشتن به ترک معاصی و عدم تسلیم در برابر شهوات سرکش است، و نگهداری خانواده به تعلیم و تربیت و امر به معروف و نهی از منکر و فراهم ساختن محیطی پاک و خالی از هر گونه آلودگی، در فضای خانه و خانواده است. این برنامه ای است که باید از نخستین سنگ بنای خانواده، یعنی از مقدمات ازدواج، و سپس نخستین لحظه تولد فرزند آغاز گردد، و در تمام مراحل با برنامه ریزی صحیح و با نهایت دقت تعقیب شود. به تعبیر دیگر حق زن و فرزند تنها با تامین هزینه زندگی و مسکن و تغذیه آنها حاصل نمی شود، مهمتر از آن تغذیه روح و جان آنها و به کار گرفتن اصول تعلیم و تربیت صحیح است. قابل توجه اینکه تعبیر به" قوا" (نگاهدارید) اشاره به این است که اگر آنها را به حال خود رها کنید خواه ناخواه به سوی آتش دوزخ پیش می روند شما هستید که باید آنها را از سقوط در آتش دوزخ حفظ کنید." وقود" (بر وزن کبود) چنان که قبلا نیز اشاره کرده ایم به معنی" آتشگیره" یعنی ماده قابل اشتعال مانند" هیزم" است (نه به معنی" آتش زنه" مثل کبریت، چرا که اعراب آن را" زناد" می گوید).
به این ترتیب آتش دوزخ مانند آتشهای این جهان نیست، شعله های آن از درون وجود خود انسانها زبانه می کشد! و از درون سنگها! نه فقط سنگهای گوگردی که بعضی از مفسران به آن اشاره کرده اند، بلکه همه انواع سنگها چون لفظ آیه مطلق است، و امروز می دانیم که هر قطعه از سنگها مرکب از میلیاردها میلیارد دانه اتم است که اگر نیروی ذخیره درون آنها آزاد شود چنان آتشی برپا می کند که انسان را خیره می کند.
💥هشدارهای قرآن را جدیبگیریم (۶)
🤌 در این بخش و چند بخش آینده ( در ادامه بخش پنجم) نکات جامعه شناختی مستخرج از کلام رهبری را در باره آیه ششم سوره تحریم که مورد بحث ما بود دنبال می کنیم . به بیان دیگر تا چند نوبت آینده کلام رهبری را مبنای بحث های جامعه شناختی خود قرار می دهیم. ابتدا و در این بخش به سه مورد اشاره می شود ، یکی گونه شناسی تقوای ، دوم، مصادیق تقوای اجتماعی و سوم ،چیستی تقوای اجتماعی ، که در بخش ششم هشدارهای قرآنی فقط بخش اول یعنی گونه شناسی آن مورد بحث تفصیلی قرار می گیرد و دو بخش دیگه ان شالله در نوبت های بعدی
۰۱ گونه شناسی تقوای
یک - تقوای فردی ،
دو - تقوای اجتماعی ،
سه- تقوای سیاسی ،
۰۲ مصادیق تقوای اجتماعی
یک- عدالت اجتماعی ،
دو-محرومیت زدایی،
سه- حمایت از مظلوم،
چهار- مقابله با ظالم ،
پنج- احساس مسئولیت اجتماعی،
شش - اجتناب از طاغوت ،
۰۳ چیستی تقوای فردی ، اجتماعی و سیاسی
👈 توضیحاتی در باره گونه شناسی تقوای
در گدشته پیش از انقلاب و حتی امروز برخی مروج تقوای فردی هستند. این که هر فرد مسلمان و مومن وظیفه دارد خود را از آسیبهای اخلاقی و اجتماعی دور نگهدارد، واجبات الهی را انجام و از نواهی پرهیز کند. گناه نکند و از محرمات الهی پرهیز کند . در واقع این دست از متفکران مسلمان اعم از حوزوی و غیر حوزوی و دانشگاهی و یا مستقل که خود را شارح اسلام می دانند و به نوعی خود را اندیشمند و صاحب نطر برای اشاعه اسلام می دانند، این گروه معتقدند که اسلام دین فردی و امری شخصی است و اجتماعیات ، سیاسیات و اقتصاد و فرهنگ را خارج از شمول دایره اسلام می دانند. در واقع به نوعی دارای اندیشه های سکولار و جدایی دبن از سیاست و از اجتماعیات و اقتصاد هستند. گاهی به آنان سکولارهای مذهبی هم گفته می شود. این گروه براین باورند که همین قدر که هر مسلمان و مومنی به وظایف شخصی خود در انجام واجبات و ترک محرمات عمل کند ، کافی است و در برابر مسایل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی مسئولیتی ندارد. یعنی جدایی دین از سیاست، این نوع از تلقی از اسلام اگر در میان متفکران مسلمان پیشینه ای تاریخی و طولانی دارد، اما بنا بر دلایل عقلی و نقلی و تاریخی و تجربی که ریشه در سیره و سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و اوصیای آن حضرت دارد، مورد قبول و تایید اجماع متفکران ، فیلسوفان، متکلمان و فقهای اسلام و خاصه شیعه در طول تاربخ اسلام و تشیع نبوده و امروز هم نیست . در کلام رهبری عزیز هم با صراحت و روشنی و تاکید به گونه هایی از تقوای اشاره شده است که تقوای فردی با همه ی اهمیت آن و این که سنگ بنای دیگر شقوق تقوای است، اما، تقوای فردی ، با دیگر وجوه تقوای ، آمیخته و سرشته شده است ، به گونهای که اساسا قابل تفکیک نیستند.روایت های جامعه شناسان هم گویای این است که نمی توان امر فردی و امر اجتماعی را در دو فضای اجتماعی جدای از یکدیگر تعریف کرد . بویژه امروز که سخن از دهکده جهانی است ، سخن از جهانی شدن امر های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی است. البته نباید این واقعیت را با برساخت هایی که از فردیت گرایی می شود ، اشتباه گرفت، متاسفانه فرهنگ سرمایه داری بر طبل فردیت گرایی و جدا کردن افراد از یکدیگر و از گروه های اجتماعی و از جامعه می کوبد، زیرا منافع اقتصادی و سیاسی خود را در این می بیند . در قرآن در باره سبک و شیوه کسانی که به مبارزه با پیامبران خدا برخاستند ، به همین شیوه اشاعه فردیت گرایی ها و گروه ،گروه کردن ها و انشقاق های قبیله ای و فرهنگی اشاره می کند. اصولا منافع ستمگران با اجتماع محوری و با اتحاد و با انسجام مردم و جامعه جور در نمی آید. شاه بیت سرمایه داری برای ادامه سلطه اقتصادی و سیاسی اشاعه سبک زندگی های مبنی بر فردیت گرایی و پرهیز از اجتماع گرایی است. و در این مسیر تمام کوشش خود رادبکار برده است ، اوقات فراغت خصوصی شده، سبک زندگی ، مسکن ، معیشت، اندیشه ، خوراک، و.. همه و همه بر مبنای تامین خواست های فردی شده ، خصوصی شده ، منفعت گرایی های شخص محور و..
ان شالله در نوبت های آینده ادامه بحث را خواهیم داشت. یعنی پرداختی به دبگر ابعاد تقوای، شامل بندهای دوم و سوم مصادیق تقوای ، چیستی تقوای
نوشته شده در روز پنجشنبه، ۱۳ مهر ماه ۱۴۰۲
ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامهطباطبایی
هدایت شده از حسام خلعت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلمی جالب از نبرد حق و باطل در کره خاکی!
🔹️راستی ما در کدام طرف ایستادهایم؟ در هر طرفی که ایستادهایم فقط تماشاچی هستیم یا نقشی فعال داریم؟
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat