هدایت شده از حکمرانی اقتصادی|محمد طاهر رحیمی
72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏱صفر تا صـد ماجرای «قیـمت بنزیـن» در ایـران
📺 نسخه ویدئویی- در برنامه جدال توضیح دادم که:
1️⃣ افزایش قیمت بنزین چه اهدافی دارد و چرا به اهدافش نمیرسد؟
2️⃣ چرا ابزار قیمتی در شرایط فعلی ناکارآ و غیراثربخش است؟
3️⃣ یارانه پنهان داریم یا مالیات پنهان؟
4️⃣ حامیان افزایش قیمت بنزین چه ابعادی را نمیبینند؟
5️⃣ ریشه قاچاق چیست؟
🎙لینک نسخه صوتی: https://eitaa.com/economics_finance/374
@Economics_Finance
991.1K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دو قطبی نشان دادن جامعه و بزرگنمایی اختلافات سلیقه ای و حاشیه پردازی های بزرگتر از متن تحت هر اسم و نامی که باشد ، خواه در قالب دفاع از دولت چهاردهم و خواه در دفاع از اصول گرایی و یا اصلاح طلبی و... آن هم در وقتی که جبهه مقاومت محاصره نتانیاهو را روز به روز تنگ تر می کنند و انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی و رهبری عزیز در حال خفه کردن گلوی آمریکای فریبکار و جنایتکار در منطقه است ، اگر از روی جهالت باشد، حماقت است و اگر از روی آگاهی باشد، خیانت است. رهبری عزیز بارها و بارها و با صراحت فرمودند که هر کسی انقلاب، نظام ، ولایت فقیه و رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران را در عمل و نظر قبول داشته باشد و در این مسیر گام بردارد، در دایره جبهه نیروهای انقلابی است . اختلاف سلیقه ها و اختلاف در روش ها و شیوه ها تا وقتی در جهت کلی تقویت نظام باشد،امری طبیعی است .اغلب اختلافات ریشه در نفسانیات و مسایل شخصی و منافع فردی و احیانا جناحی دارد که لباس دفاع از انقلاب و دفاع از منافع ملی بر آن پوشانده می شود . در دوره ای بسیار حساس قرار داریم ، اگر مراقب زبانمان نباشیم ، اگر مراقب قلممان نباشیم چه بسا ناخواسته و نا دانسته آب در آسیاب آمریکا و اسراییل بریزیم. راه و مسیر روشن و مشخص است و آن خدمتگزاری بی منت به مردم و رفع موانع تولید، رفع موانع اشتغال ، موانع بیکاری و تقویت نشاط و امید در جامعه و تقویت شاخص های فرهنگ ایرانی، اسلامی و انقلابی در محیط سازمانی در جامعه و در هر کجایی که میتوانیم
حلول ماه ربیع ، مبارکباد مدیر کانال
https://eitaa.com/drfatehi
هدایت شده از A. S
5.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 📹 عصبانیت شدید کارشناس شبکه اسرائیلی i24 عبری: اسرائیل در باتلاق گیر کرده است؛ مسأله گروگانها به قیمت امنیت و فروپاشی اسرائیل تمام خواهد شد!
🔹ما در یک جنگ وجودی قرار داریم که اندکی بعد آن را جنگ دوم برای استقلالمان خواهیم نامید!
هدایت شده از مسعود عالمی نیسی
بسمه تعالی
در پاسخ به یادداشت برادر گرامی جناب آقای عباس عبدی!(مورخ 13 شهریور)
ژاپن اکنون یکی از پیرترین کشورهای دنیاست. تولید ناخالص داخلی ژاپن از 1960 تا 2012 به طور مستمر صعودی بوده است. اما از 2012 تاکنون به طور مداوم کاهش پیدا کرده و در این یک دهه درآمد سالانه ژاپن حدود 206 هزار میلیارد دلار (33 درصد) کاهش یافته است که یکی از علل عمده را پیری جمعیت آن می دانند!
به نظر شما اگر ژاپن به دهه شصت میلادی برمی گشت و این آینده به او نشان داده می شد، حاضر بود چقدر بودجه صرف کند تا نظاره گر چنین سقوط اقتصادی نباشد؟ چند هزار میلیارد دلار حاضر بود خرج کند؟
بودجه ستاد ملی جمعیت ایران 8 هزار میلیارد تومان یعنی 0.2 میلیارد دلار است و حتی به یک میلیارد دلار هم نمی رسد.
از طرف دیگر اکنون شاید نتوان دقیقاً میزان کاهش درآمد ملی تحت تأثیر پیری جمعیت را تخمین زد. اما برای ایجاد یک تصور از این آینده اگر درآمد ملی ایران در سال 2022 (که تازه مانند ژاپن در اوج شکوفایی خود نیست) که معادل 413.5 میلیارد دلار است، تحت تأثیر پیری جمعیت 33 درصد یعنی حدود 136 میلیارد دلار کاهش یابد، معادل 850 برابر بودجه ستاد ملی جمعیت خواهد بود.
آیا واقعاً بودجه ستاد ملی جمعیت ایران زیاد است؟
از طرف دیگر انتظار نتیجه دادن سیاستگذاری در موضوع جمعیت، که سی سال برعکس آن عمل شده و هنوز موانع گذشته فرزندآوری در جامعه وجود دارد، یک مقدار عجیب است! تا آنجایی که می دانم هیچ کدام از کشورهایی که موفق شدند نرخ باروری خود را افزایش دهند، طی یکی دو سال اتفاق نیفتاده است.
مسعود عالمی نیسی
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی(ره)
پانزدهم شهریورماه ۱۴۰۳
👈اگر علاقمند به مطالعه سایر مطالب کانال «اصول پیشرفت ایران» هستید می توانید به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://ble.ir/nejat1402
https://t.me/OsoolPishraftIran
سلام علیکم
صبح زیبایتان به خیر و سلامتی
ادامه نامه امام علی (ع) به امام حسن (ع)،در موردضرورت واقع نگری در زندگی می فرماید: قسمت ۲۷
----
پسرم..... نفس خود را از هرگونه پستی بازدار، هر چند تو را به اهدافت رساند، زیرا نمی توانی به اندازه آبرویی که ازدست می دهی بهایی به دست آوری.
بردۀ دیگری مباش، که خدا تو را آزاد آفرید.....
منبع
نهج البلاغه،۱۳۸۱، ترجمهی مرحوم دشتی ،نامه ۳۱، صفحه۵۳۳
۱۴۰۳/۶/۱۶
امام علی علیه السلام در خطبه ۴۲فرمودند :
اى مردم، آنچه بيش از هر چيز ديگر مى ترسم كه بدان گرفتار آييد، دو چيز است، از هوا و هوس پيروى كردن و آرزوهاى دراز در دل پروردن. پيروى هوا و هوس از حق منحرف مى كند و آرزوهاى دراز، آخرت را از ياد مى برد.
بدانيد كه دنيا پشت كرده و شتابان مى گذرد. و از آن جز، ته مانده اى چون ته مانده آبى در ته ظرفى، كه آب آن ريخته باشند، باقى نمانده است. بدانيد، كه آخرت روى آورده است و هر يك از آن دو را فرزندانى است. شما فرزندان آخرت باشيد نه فرزندان دنيا. زيرا هر فردى در روز قيامت به پدرش مى پيوندد. امروز روز عمل است نه حساب و فردا، روز حساب است نه عمل. 👇👇👇👇👇👇👇👇
دزدی، فقط از دیوار مردم بالا رفتن نیست.خیانت فقط به شریک خود ، نارو زدن نیست.دستبرد به مال مردم آن هم در پوشش یکی از موسسات مهم اقتصادی،فقط دزدی اموال سهامداران نیست، بی اعتمادی سیاسی و اجتماعی به نظام جمهوری اسلامی ایران است. برچسب همه دزد هستند، مگر خلاف آن ثابت شود به امانتداران و کارگزاران پاک دست است. خیانت به خون شهداست. ترویج فساد اقتصادی و به دنبال آن فساد سیاسی و فساد فرهنگی در جامعه است. از رئیس محترم جمهور که براستی صادق و پاک دست و امامتدار منافع مردم هستند، انتظار می رود قاطعانه و بدون رودربایستی و بدون پیچ و خم های به اصطلاح کار کارشناسی های خاص و قبل از آن که فضای مه آلود سیاست زدگی و رقابت های جناحی اصل ماجرا را به طاق نسیان بسپارد، به این موضوع قاطعانه و به صورت ویژه رسیدگی کند، تا مردم طعم عدالت علی را بچشند .
https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم
صبح زیبایتان به خیر و سلامتی
-------
خداوند تبارک و تعالی می فرمایند:
کسانی که در نهان از پروردگارشان می ترسند، آنها را آمرزش و پاداشی بزرگ است.
منبع:
قرآن، ۱۳۸۵، ترجمه بهرام پور،سوره ملک آیه ۱۲
-----
۱۴۰۳/۶/۱۷
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
🔰 گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟
🖋عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
🔸از جمله آسیبهای جامعه ما کم اطلاعی از بار معنایی اصطلاحات و مفاهیم است. همین امر سبب سوء استفاده فراوان سیاستمداران میشود. روزگاری اصطلاح «جامعه مدنی» گفتمان حاکم سیاستمداران گردید. بدون آنکه اشاره شود در ادبیات سیاسی جان لاک، جامعه مدنی بار معنایی خاصی دارد و نوعا در تقابل با جامعه دینی به کار میرود.
🔸جذابیت اصطلاح «حریم خصوصی» نیز سبب شد کسی دنبال خاستگاه و مدلول التزامی آن نگردد. لاک وظیفه دولتها را محدود به نیازهای عمومی جامعه معرفی کرد و امور خصوصی از شرح وظایف دولتها خارج گردید. از مصادیق حریم خصوصی که دولت حق ورود به آن ندارد، «دین» بود. این تفسیر از حریم خصوصی آشکارا به تئوریزه کردن سکولاریسم منتهی میشود.
🔸خلط بین معنای لغوی و اصطلاحی «تساهل و تسامح» نیز عده زیادی را فریفت؛ دامنه این فریب تا جلسه رأی اعتماد وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز ادامه یافت و وی با زیرکی تساهل و تسامح را با تفسیر لغوی و فقهی از شریعت سمحه و سهله یکسان تعریف کرد و موفق به کسب رای اعتماد شد. مفهوم «اعتدال» نیز هشت سال تعمداً مبهم رها شد تا بتوانند از چماق «افراطی گری» برای هر مخالفی استفاده کنند.
🔸مفهوم «وفاق» نیز از همین ابهام رنج میبرد. تکرار فراوان این اصطلاح به انضمام زیبایی آن سبب شده بسیاری جرأت نکنند بپرسند وفاق با چه کسانی و در چه شرایطی مطلوب است؟ وفاق نمیتواند ابزاری برای تطهیر کسانی باشد که منشأ اصلی اختلاف و فتنه در جامعه بوده اند.
کسی که نخستین کتابهای درسی فلسفه اخلاق را خوانده باشد میداند «وفاق» حسن ذاتی ندارد و به همین دلیل همیشه مطلوب نیست، بلکه ارزش آن مقید به قیودی است که انسان را به سعادت میرسانند.
🔸بعید است مدعیان این شعار سواد یا حوصله توضیح این چارچوبها را داشته باشند. حتی شاید برایشان بهتر است که این مفهوم مانند مفهوم «اعتدال» مبهم بماند تا هر مخالفی را به نام تفرقه افکن از میدان خارج کنند.
🔸اما وظیفه دلسوزان جامعه آن است که ایضاح این مفهوم و شرایط آن را مطالبه کنند؛ به جای برخورد احساسی و کورکورانه با این واژه، حدود و ثغور آن را تبیین کنند تا دوباره شعار وفاق، همچون شعارهای پیشین ابزاری برای سوء استفاده نباشد. طبیعتاً نباید از ترفند برچسب مخالفت با وفاق ترسید که این روش تکراری است و باید پیش دستانه آن را خنثی کرد.
@Kayhan_online
9.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تاریخ و شخصیت های آن برای عبرت بهترین مرجع برای مطالعه و تفکر هستند. تاریخ ، گذشته ای نیست که گذشته است و فقط ما در آن سرنوشت نیک فرجامان و بد فرجامان را می خوانیم. تاریخ ، جامعه دیروز و جامعه امروز تاریخ فردا است. سنت های الهی حاکم بر تاریخ دیروز و جامعه امروز ، ثابت و پابرجاست . تنها بازیگران آن و صحنه نمایش بازیگران و سناریوهای بازیگری تغییر می کند. فطرت انسان و ذات و هویت فطری و طبیعی انسان ثابت و پا برجاست. دکورها و لباس ها و گریم ها بنا بر تغییرات اجتماعی و فرهنگی و فناوری تغییر می کند.
چه بسا پیشکسوتانی که بدفرجام شدند ( ریزش ) چه بسا تازه واردانی که خوش فرجام شدند ( رویش ) مالک اشتر نخعی یک رویش بود ، اما سقوط امثال عمرسعد و شمر یک ریزش بود. و اکنون در جهان سرعت ها و تغییرات و جهان علم و فناوری و جهان رنگارنگ و متکثر و متلون، چه سخت است بر میثاق خود با راه شهدا و راه امام شهدا ماندن و پشت پا زدن به جذابیت های خیره کننده دنیا، بخصوص برای کسانی که در انبانشان سابقه انقلابی بودن ، جبهه رفتن، با امام بودن و.... وجود دارد . تجربه تاریخی نشان می دهد خطر ریزش ِآنان بیشتر از خطر یورش دشمنان با پرچم و شناخته شده و آشکار است. از خداوند بخواهیم عاقبتمان را به بهترین خبرها ختم کند آن شالله به برکت صلوات بر محمد و آل
نوشته شده توسط مدیر کانال ، شنبه ۱۷ شهریور
https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم
صبح زیبایتان به خیر و سلامتی
-----
روایت شده از رسول اکرم (ص) که فرمود:
خدا بندگانی دارد که در بهشت فرمانروایی می کنند. گفته شد: ای رسول خدا ، آنها کیانند؟ فرمود:
کسانی که نیاز مؤمنی را برطرف کند و این کار میان خودشان مخفی بماند
منبع:
جوادی آملی،۱۳۹۱،مفاتیح الحیات،صفحه۴۹۷، حدیث۱
-----
۱۴۰۳/۶/۱۸
با غزلی از حافط روح و روانمان را تازه کنیم.
گر من از سرزنش مدعیان اندیشم
شیوه مستی و رندی نرود از پیشم
زهد رندان نوآموخته راهی بدهیست
من که بدنام جهانم چه صلاح اندیشم
شاه شوریده سران خوان من بیسامان را
زان که در کم خردی از همه عالم بیشم
بر جبین نقش کن از خون دل من خالی
تا بدانند که قربان تو کافرکیشم
اعتقادی بنما و بگذر بهر خدا
تا در این خرقه ندانی که چه نادرویشم
شعر خونبار من ای باد بدان یار رسان
که ز مژگان سیه بر رگ جان زد نیشم
من اگر باده خورم ور نه چه کارم با کس
حافظ راز خود و عارف وقت خویشم