eitaa logo
دکتر ابوالقاسم فاتحی هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
288 دنبال‌کننده
131 عکس
312 ویدیو
23 فایل
این کانال برای ارائه تحلیل ها، دیدگاهها، گزارش ها و اخبار مربوط به مسائل اجتماعی ایران با رویکرد علمی و انتقادی و ارایه راهبردها و راهکارهای پیشنهادی در چهارچوب مبانی، اهداف و گفتمان‌ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی ایجاد شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
🤚 چرا دینداری در آخرالزمان را مانند نگه داشتن آتش در کف دست، سخت و دشوار دانسته اند؟ ( بخش دوم ) 👈 در بخش اول ، چند روز پیش متن احاديث مرتبط و سند آن تقدیم عزیزان شد. در بخش دوم تحلیلی روان شناختی ،جامعه شناختی ( روانی، اجتماعی ) از این حدیث ارایه شود. ۰۱ دینداری ما مسلمانان و مومنین را می توان در دو وضعيت و دو شرایط بررسی کرد. وضعیت اول شرایط معمولی و متعارف در جامعه و در جهان پیرامونی خود، که در آن جان و مال مسلمانان و مومنین در آسایش و آرامش است و هیج‌ خطری نه جنگ و نه تهدید و نه سختی جامعه را تهدید نمی کند ،در این صورت هم مسجد و محراب به راه است و هم بازار و کاسبی ، هم منزلت اجتماعی و اعتبار و موقعیت سیاسی پا‌برجا است و هم اعتبار و موقعیت دینداری ، در این شرایط همه طرفدار دو آتشه دین و انقلاب و ... هستند . ۲.وضعیت دوم‌، شرایط سخت جامعه و محیط پیرامونی، شرایط سخت آزمون ادعاها، شرایط دشواری که در آن دین و دینداری حقیقی و ارزش ها ،آرمان ها و اهداف انقلاب و نظام مورد تاخت و تاز دشمنان قرار می گیرد و در این شرایط حفط دین و دینداری سخت و دشوار می شود.. مانند شرایط هشت سال دفاع مقدس و یا شرایط کنونی منطقه و کشور بخصوص در دهه اخیر و مسایل مدافعان حرم و اکنون تجاوزات وحشیانه اسرائیل و آمریکا به غزه و لبنان و یمن و سوریه و عراق ، در این شرایط، حفظ دینداری سخت تر از حفظ آتش در کف دست است.زیرا تعارض منافع پيش می آید ، منفعت دفاع از دبن و حفظ دینداری حقیقی که هزینه دارد و منفعت حفظ موقعیت اجتماعی و سیاسی خود که مستلزم عبور آرام آرام و توجیه گرایانه از انقلاب و امام و شهدا است. در این شرایط حفظ دین و دینداری از نگه داشتن آتش در کف دست سخت تر است. ۳. میزان این آزمون الهی هم متناسب با افراد و موقعیت ها متفاوت است . از یک کاسب محل گرفته تا بالاترین پست اجرایی و سیاسی و قضایی و مانند آن در کشور، در اینجا طیف وسیعی مورد آزمون های الهی قرار می گیرند و افراد براساس روحیات شخصی و جو روانی و اجتماعی شایع در جامعه تصمبم گیری می کنند که آیا حافظ دبن و دینداری خود باشند و یا با توجیهات حتی به ظاهر معقول و منطقی و گاهی دینی، از دینداری خود عبور کنند. انسان های چسبیده به مال و منال دنیا، انسان های چسبیده به چند روز ریاست و قدرت چه در سازمان و یا جامعه که هدفی جز حفظ موقعیت و منافع خود ‌ندارند، این گونه مسلمانان و مومنین دین و دینداری خود را به خاطر حفظ چند روزه جایگاه سیاسی خود در جامعه و یا حفط و بازتولید جایگاه شغلی خود، البته با توجیهاتی به ظاهر منطقی و موجه ، اما با انگیزه حفظ منافع خود ، نمی توانند شرایط سخت دینداری آخرالزمانی را رعایت کنند و تحمل سختی های آن را ندارند. البته اگر بتوانند از منافع خود عبور کنند، آزمون های آخرالزمانی را بسیار آسان می یافتند. اینان همان کسانی هستند که با رنگ عوض کردن و با همراه جماعت شدن و با نان به نرخ روز خوردن با هرشرایط سیاسی کنار می آیتد. برای این گونه از دینداران البته دینداری سخت می شود ، سخت تر از حفظ آتش در کف دستشان نوشته شده در روز جمعه ،۲۷ مهرماه ۱۴۰۳ توسط مدیر کانال https://eitaa.com/drfatehi
هدایت شده از ثامن اساتید تهران بزرگ
12.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦 متقی، استاد روابط بین‌الملل: برخی دچار یک تحلیل تخیلی شده‌اند و گمان می‌کنند که دنیا با قول و قرارهای دیپلماتیک شکل می‌گیرد؛ اما آنچه در جهان اثرگذار است، موازنه‌ قدرت است 🌏 @NewsJavan
👈 الگوهای حماسی ماندگار شهادت اسوه مقاومت و مبارزه یحیی السنوار تایید شد. در میان بندگان خداوند، مردان و زنانی نامداری هستند که اگر چه کمیاب اند، اما شگفتی سازند. کسانی که زندگی را جور دیگری معنا کرده اند. گویا آنان آمده اند تا نمایشی منحصر بفردی از خود برجای بگذارند و بروند. مبارزان و مجاهدانی که تمام وجود خود و سراسر عمر شان را وقف آرمان های خود در مبارزه با خوی تجاوزگری و ستم و بی عدالتی سپری کرده اند. از لذایذ دنیایی چشم پوشیده اند و با قبول سختی و زندان و شکنجه و محرومیت به دنبال عدالت و رفع ظلم و ستم بودند. شهدایی مانند شهید سلیمانی ، سید حسن نصرالله، شهید یحیی السنوار ، شهید عباس نیلفروشان، شهید هنیه و دیگر شهدا ، آنان زندگی و حیات دنیایی را جور دیگری معنا کردند . قطعا اسرائیل نمی تواند از کارنامه یکساله خود در کشتن زنان و مردان و کودکان بی گناه پل پیروزی بسازد، اگر چه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و ّمرتجع عرب حامی اسرائیل باشد. امروز افکار عمومی جهان و وجدان های بیدار جهانی و اراده هزاران جوان و صدها جهادگر در جبهه مقاومت رو در روی اسرائیل قرار دارد. امروز موجودیت رژیم جنایتکار صهیونیستی به لبه پرتگاه سقوط ۸۵ ساله رسیده است. بی شک خون امثال یحیی السنوار در رگ های نوجوانان و جوانان می جوشد و راه نیمه تمام او را تمام می کند . ان شالله به برکت صلوات بر محمد و آل یادداشت مدیر کانال، جمعه ، ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۳ https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر و سلامتی ------- خداوند تبارک و تعالی می فرمایند: ای پیامبر ! با کافران و منافقان جهاد کن و بر آنها سخت گیر که جایگاهشان جهنم است و چه بد سرانجامی است منبع: قرآن، ۱۳۸۵، ترجمه بهرام پور، سوره تحریم ، آیه ۹ ----- ۱۴۰۳/۷/۲۸
سلام علیکم صبح زیبای خداوندی به خیر و سلامتی ------- امام علی علیه‌السلام در وصف راه و رسم زندگی پیامبر اسلام (ص) می فرمایند: قسمت۲ پیامبر(ص) از دنیا چندان نخورد که دهان را پر کند، و به دنیا با گوشه چشم نگریست، دو پهلویش از تمام مردم فرو رفته تر، و شکمش از همه خالی تر بود، دنیا را به او نشان دادند،اما نپذیرفت... منبع: نهج‌البلاغه ،۱۳۸۱،ترجمه دشتی،صفحه۳۰۱،خطبه۱۶۰ ------ ۱۴۰۳/۷/۳۰
هدایت شده از مسعود عالمی نیسی
*بسمه تعالی* *کاپوت ماشین توسعه را بالا بزنید!* وقتی سوئیچ ماشین را چند بار می زنید و ماشین روشن نمی شود، پیاده می شوید و کاپوت ماشین را بالا می زنید. وقتی هر وزیر یا مدیری که می گذارید گرانی ادامه پیدا می کند، مسأله بیکاری و مسکن حل نمی شود و عدم تولید اندیشه در آموزش عالی همچنان مسأله است، کاپوت را بالا بزنید! معلوم است که موضوع ریشه ساختاری دارد. قوانین و مقررات مشکل دارند و موضوع به فلان مدیر یا روش مدیریتی برنمی گردد. در علم از استاد انتظار تحول و کمک به حل مسائل کشور داریم، بعد در آیین نامه ترفیع و ارتقاء بالاترین نمره را به درج مقاله در مجلات ISI (عمدتا خارجی) می دهیم! آیا مجله خارجی برای حل مسائل کشور ما راه اندازی شده است؟! در تجارت مدام تشویق به صادرات غیرنفتی می کنیم، اما «قانون مقررات صادرات و واردات»(4/7/1372) به دولت اجازه می دهد هر زمانی که بخواهد صادرات یک کالا را ممنوع کند. نتیجه این قانون، پیش بینی ناپذیری و ناپایداری در تأمین کالا(به عنوان بزرگترین آسیب صادرات) و به قول مدیر کل وقت گمرک ایران، ابلاغ 150 بخشنامه متضاد، متناقض و کندکننده در یک سال! آن آیین نامه و قانون را باید عوض کرد، تغییر وزیر دردی را دوا نمی کند! پیاده شوید و کاپوت را بالا بزنید! مسعود عالمی نیسی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی(ره) اول آبان ماه ۱۴۰۳ 👈اگر علاقمند به مطالعه سایر مطالب کانال «اصول پیشرفت ایران» هستید می توانید به این آدرس مراجعه فرمایید: https://ble.ir/nejat1402 https://t.me/OsoolPishraftIran
سلام علیکم صبح زیبای خداوندی به خیر و سلامتی ------ خداوند تبارک و تعالی می فرمایند: -ای کسانی که ایمان آورده‌اید ، رکوع کنید و سجده آورید و پروردگارتان را بندگی کنید و کار خیر انجام دهید، باشد که رستگار شوید منبع: قرآن،۱۳۸۵،ترجمه بهرام پور،سوره حج، آیه۷۷ ------ ۱۴۰۳/۸/۲
هدایت شده از A. S
16.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ طوفان مهرداد فرهمند در اینترنشنال!👌👌👌👌یک تحلیل بسیار دقیق و درست مهرداد فرهمند تحلیلگر مسائل خاورمیانه: "موفق ترین مورد سیاست خارجی جمهوری اسلامی، ایجاد این گروه‌های هم پیمان یا نیابتی بوده که روش درستی بود | محور مقاومت همچنان به کار خودش ادامه خواهد داد | پایگاه اجتماعی محور مقاومت در منطقه از بین نرفته بلکه تقویت خواهد شد | هر کشور دیگری در جهان اگر عملکرد اسرائیل را داشت، رهبرانش در دادگاه های بین المللی محاکمه می شدند"
سلام علیکم صبح زیبای خداوندی به خیر و سلامتی ----- روایت شده که امام صادق علیه‌السلام می فرمایند: هرکس می خواهد بداند که چه منزلتی نزد خداوند دارد، بنگرد که منزلت خدا نزد او چگونه است؛ زیرا بنده به همان اندازه نزد خدا منزلت دارد که بنده برای خدا نزد خود منزلت قائل است منبع: محمدی ری شهری، ۱۳۹۸، میزان الحکمه، جلد اول ،صفحه ۲۹۳، حدیث۱۳۳۵ ----- ۱۴۰۳/۸/۳
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر و سلامتی ادامه نامه امام علی (ع) به امام حسن(ع)، قسمت۳۳ پسرم... یار و همنشین، چونان خویشاوند است. دوست آن است که در نهان آیین دوستی را رعایت کند. هوا پرستی همانند کوری است، چه بسا دور که از نزدیک، نزدیک تر است و چه بسا نزدیک که از دور دورتر است؛ انسان تنها، کسی است که دوستی ندارد.... منبع: نهج البلاغه،۱۳۸۱، ترجمه‌ی مرحوم دشتی ،نامه ۳۱، صفحه۵۳۷ ۱۴۰۳/۸/۴
👌بی تفاوتی به‌ سرنوشت مسلمانان ،ملاک خروج از مسلمانی احتمالا اغلب این سخن پیامبر اکرم( ص ) را شنیده یه در جایی خوانده ایم که ؛ «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» آن‌که صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست. منبع : کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 163، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1407ق. بله درست است ،در اینجا پیامبر اکرم احساس مسئولیت اجتماعی مسلمانان نسبت به یکدیگر را شاخص و ملاک اصلی مسلمانی می دانند. اهتمام و کوشش نسبت به مسلمانانی که نیاز به کمک و حمایت دارند را ملاک مسلمانی بیان فرمودند. بخصوص اگر آنان مورد تهاجم و حمله ی رژیمی مانند صهیونیسم ها قرار گرفته باشند. شاید اگر وقایع امروز غزه و لبنان و سوریه و‌عراق و ...نبود هضم این سخن پیامبر که ملاک مسلمانی را اهتمام و کوشش برای رفع نیازها و مشکلات دیگر خواهران و برادران مسلمان در دیگر نقاط جهان بیان فرموده اند برای ما سخت بود، اما اکنون فهم و تفسیر این کلام پیامبر آسان است.امروزمسلمانان در اغلب کشورهای عربی و غیر عربی نماز می خوانند، حج می روند ،روزه می گیرند و به دیگر آداب و مناسک دینی پایبند هستند، اما در برابر آن چه در غزه و لبنان و سوریه و عراق و ... بر سر مسلمانان می آید،بی تفاوت و ساکت هستند، طبق ابن سخن پیامبر اکرم ، این گروه از مسلمانان از دایره مسلمانی خارج شده اند.اگر مسلمانان در همه جا با مال و جان و رسانه هایشان بر علیه اسرائیل قیام کنند، آیا دیگر موجودیتی برای این رژیم‌ صهیونیستی باقی می ماند، پس درصد زیادی از حیات ننگین اسرائیل به دلیل اهتمام نداشتن مسلمانان نسبت به آن چه در غزه و لبنان می گذرد ، می باشد . پیامبر اکرم این گروه از مسلمانان را مسلمان نمی دانند و آنان را از دایره مسلمانی که کف ایمان و تقوای است ، خارج می کند. بی‌تفاوتی و سکوت اجتماعی و سیاسی هر مسلمانی نسبت به سرنوشت دبگر مسلمان خود نوعی همراهی با ظالمین است و همراهی با ظالمین ملاک خروج از مسلمانی است ولو آنان‌ اهل مسجد و نماز و روزه باشند . سکوت در برابر ظلم و جنابت خود نوعی تایید است و تایید ظلم سبب خروج از دایره مسلمانی می شوند.‌ راضی شدن به بالا بودن پرچم ظلم ولو با سکوت ، نوعی پذیرش مکتب ظلم است و عدم‌ پذیرش مکتب ظلم و باطل یکی از اصول اولیه مسلمانی و دین اسلام است. نوشته شده در روز جمعه ، چهارم آبان ۱۴۰۳ توسط مدیر کانال https://eitaa.com/drfatehi
💥 سیاست ورزی یا سیاست زدگی سیاست ورزی و بودن در صحنه سیاست در متن آموزه های اسلامی ما نهفته است. در سیره و سنت پیامبر اکرم و نیز ائمه معصومین ما نیز سیاست بخش اعظم آن را تشکیل می دهد. سیاست را نوعی کسب قدرت برای پیاده سازی دین می دانیم. هدف امام خمینی ره در مبارزه با رژیم ستم شاهی و حذف آن رژیم آمریکایی کسب قدرت برای پیاده سازی دین بود. بالاتر از آن قیام امام حسین علیه السلام نیز برای دفع ظلم و ستم بنی امیه و معاویه و یزید و مقابله با آنان برای پیاده سازی دین جدشان بود. اصولا خمیرمایه اغلب عبادات و رفتارهای مناسکی و نیز جوهر اندیشه سیاسی در اسلام‌ نیز سیاست ورزی و کسب قدرت برای اجرای مقاصد دین است و این همان جمله معروف شهید مدرس است که فرمودند، سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما نیز عین سیاست ما است. پس کسب قدرت و قرار گرفتن در مناصب سیاسی بزرگ و کوچک اصولا برای اجرای اهداف و مقاصد دین است. امروزه کسب پست های سیاسی و اجرایی در تمامی سطوح در قوای سه گانه اگر برای پیاده سازی اهداف و مقاصد و برنامه های خرد و کلان نظام جمهوری اسلامی ایران نباشد، مصداق سیاست زدگی است و نه سیاست ورزی. و سیاست زدگی سبب تخریب دین و آسیب های جدی به نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. بخش عمده شکست و عدم موفقیت ما بخصوص در حوزه اقتصادی و معیشت مردم و نیز اجرای عدالت اجتماعی و برخی عرصه های هنری و فرهنگی و در حوزه سیاسی به دلیل سیاست زدگی و ایجاد انشعابات خودساخته و جریانات ساختگی است که بیشتر به دکان سیاسی شبیه است تا سیاست ورزی . همان گونه که بخش های زیادی از موفقیت ما در داخل و در منطقه و جهان به دلیل سیاست ورزی خردمندانه و مومنانه است. سیاست زدگی، آفت و آسیب خطرناکی است انقلاب مشروطه را همین سیاست زدگی مشتی غرب زده و خودباخته به شکست کشاند و از دل آن رضاخان و محمدرضا شاه پهلوی بیرون آمد. پس امروزه لازم است تا سیاست ورزی کنیم ، نه سیاست زدگی داشته باشبم. نوشته شده ور روز جمعه ، چهارم آبان ۱۴۰۳ توسط مدیر کانال https://eitaa.com/drfatehi