eitaa logo
دکتر ابوالقاسم فاتحی هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
288 دنبال‌کننده
131 عکس
312 ویدیو
23 فایل
این کانال برای ارائه تحلیل ها، دیدگاهها، گزارش ها و اخبار مربوط به مسائل اجتماعی ایران با رویکرد علمی و انتقادی و ارایه راهبردها و راهکارهای پیشنهادی در چهارچوب مبانی، اهداف و گفتمان‌ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی ایجاد شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اشاره
ریچارد نفیو، استاد دانشگاه کلمبیا که به عنوان معمار تحریم‌های ایران شناخته می‌شود، کتابی دارد به نام هنر تحریم. The Art of Sanctions. نفیو در آن توصیه‌های بسیاری به نخبگان ایالات متحده به منظور تدقیق تحریم کرده که در قسمتی از آن، دو راهکار جدی برای تکمیل بستر اثرگذاری این ابزار در کشور هدف را پیشنهاد می‌کند: ۱. کاهش ارزش پول ملی ۲. آزادی ورود کالاهای لوکس @yakfiheleshareh
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر و سلامتی ادامه نامه امام علی (ع) به امام حسن(ع)، قسمت۳۴ پسرم... کسی که از حق تجاوز کند، زندگی بر او تنگ می گردد؛ هر کس قدر و منزلت خویش بداند حرمتش باقی است، استوار ترین وسیله ای که می توانی به آن چنگ زنی، رشته ای است که بین تو و خدای تو قرار دارد منبع: نهج البلاغه،۱۳۸۱، ترجمه‌ی مرحوم دشتی ،نامه ۳۱، صفحه۵۳۷ ---------- ۱۴۰۳/۸/۱۱
9.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخشی از توصیه های مرجع عالیقدر، فیلسوف و فقیه نامدار حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار با رئيس جمهور
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پروفسور جان مرشایمر، نویسنده کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا»: همه گزینه‌های اسرائیل در برخورد با حزب‌الله شکست خورده‌اند... 🔹اسرائیل در بن‌بست عمیقی قرار دارد و از آنجایی که آمریکا بدون قید و شرط از آن حمایت می‌کند، آمریکا نیز در بن‌بست عمیقی قرار دارد!
سلام علیکم صبح زیبای خداوندی به خیر و سلامتی ------ خداوند تبارک و تعالی پس از بیان نعمت های خود بر مسلمین در آیۀ ۱۵۱ سوره بقره، در آیه ۱۵۲ همین سوره می فرمایند: پس مرا یاد کنید، تا شما را یاد کنم، و شکر مرا به جا آورید و کفران نکنید منبع: مکارم شیرازی، برگزیده تفسیر نمونه، ۱۳۸۲،جلد اول، صفحه ۱۳۶ ----- ۱۴۰۳/۸/۱۲
💥نقش اخلاص،صداقت ،اخلاق و عدالت در پیروزی چبهه حق و شکست باطل خیلی از ما مسلمانان و بویژه اهل مسجد و منیر و هیئت درباره اخلاص، صداقت، اخلاق و عدالت زیاد شنیده و یا در کتاب ها خوانده ایم که خداوند اعماال، گفتار و رفتارهای عاری از آن را به پشیزی نمی خرد،اما پیاده کردن این مفاهیم بنیادین در تجربه زیسته و یا در سپهر سیاسی و اجتماعی‌ و خاصه در محیط شغلی و فضای کاری و پیرامونی خود کار بسیار سختی است. بنده معتقدم ، پیشران و مقدمه لارم در پیروزی ها و شکست های فردی و اجتماعی ما مسلمانان و خاصه کسانی که ادعاهای بیشتری در مسلمانی و پر حرارتی دارند، در رعایت و یا عدم رعایت این ارزش های بنیادین است که گاه تشخیص ریا و شرک از توحید و عمل پاک و خالص از حرکت مورچه سیاه در شب تار در روی سنگ خارا سخت تر است. رمز ماندگاری و جهانی شدن امام خمبنی ، مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان و اکابر و عالمان و عارفان از گذشته تا کنون در پیاده سازی این مفاهیم و مفاهیم مشابه وحی و سنت در دل و جان و روح و سلوک فردی و سیاسی آنان نهفته است امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام فرمودند ، مرا با کوشش و تقوای یاری کنید . سیاسی کاری ، سیاست زدگی ، نان به نرخ روز خوردن، چونان بوقلمون رنگ عوض کردن، دین به دنیا فروختن، پشت کردن به ولی زمان ، افتادن در گرداب فتنه ها، قدرت طلبی، دنیا پرستی و.... دام های شیطان نفس است که ممکن است آرام آرام و به تدریج مومن مبارزجهادگر را از صراط مستقیم خارج کند. که نمونه های آن را در دوره معاصر و به چشم خود دیده یا شنیده ایم . این ها پند و موعظه نیست که نه کار بنده است و خود بیشتر از دیگران بدان نیاز دارم . اگر چه همه روزانه به پند و موعظه نیاز داریم بلکه هشدارهای تاریخ و عبرت های روزگار است که فرا رویمان وجود دارد. دل نوشته ای از مدیر کانال ،یکشنبه ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۳ https://eitaa.com/drfatehi
8.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تمدن رسوای غرب ♦️مقام معظم رهبری: دیگر کسی از «تمدّن غرب» حرف نزند! 🆔 eitaa.com/eisavim
👌بسیج و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی کم کم به آذز ماه و سالروز تشکیل بسیج مستضعفین نزدیک می شویم. بسیج ،شجره طیبه ای است که با پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران همزاد است. بسیج مستضعفین با فرمان امام خمینی رحمه الله در ۵ آذر ۱۳۵۸ تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ به صورت قانونی رسمیت پیدا کرد. این همانی بسیج و انقلاب و نظام در طول ۴۵ سال گذشته و در فراز و فرودهای گوناگون انقلاب و نظام و حوادثی که در این کشور و در این جغرافیای سرزمینی و سیاسی اتفاق افتاد، بارها به اثبات رسید. امام خمینی (ره) بارها از نقش بسیج و ایضا سپاه پاسداران که خود شکل سازمان یافته ،نهادینه شده و تکامل یافته بسیج به لحاظ ماموریت و ساختار و سازمان و امکانات و تجهیزات پیشرفته است،در حفظ کشور و انقلاب و نظام با تعابیر مختلفی به نیکی یاد کرده اند.. پس از امام خمینی( ره ) مقام معظم رهبری بارها و بارها بر نقش، اهمیت و منزلت اجتماعی و اثربخشی بسیج در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی، نظام و تمامیت ارضی کشور تاکید فرموده اند. بسیج،یک تفکر، یک فرهنگ و یک مکتب است که بر پایه بنیان های معرفتی و نظری اسلام ناب محمدی(ص) بنا نهاده شده است و چونان شجره ای پاک ریشه در عمق باورها ، اعتقادات و اندیشه های ناب توحیدی مردم ایران زمین دارد که میوه های آن عشق به شهادت و دستاوردهای آن عزت و کرامت مردم و جامعه ایرانی است که توانسته است از میادین مختلف و متنوع فتنه و جنگ و توطئه های فراوان و سنگین ، از تحریم و تحریف و استحاله و نفوذ در طول این ۴۵ سال سربلند و سرافراز بیرون بیابند. بسیج یعنی همه ی مردم پاک نهاد و روشن ضمیر مردم ایران با همه ی تنوع قومی فرهنگی ، مذهبی و زبانی و مکانی که با خون جوانان خود و با حضور بموقع خود در صحنه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی از انقلاب و نظام و کشور و رهبری خود جانانه دفاع کردند و اکنون نیز در عمقی بیشتر و سطحی گسترده تر در منطقه غرب آسیا و بلکه به لحاظ سیاسی در جهان‌ در حال دفاع هستند. بسبج و اقسام آن اعم از کارگری ، کارمندی ، دانش آموزی، دانشجویی و استادی و .... به مردم ایران و به آب و خاک ایران تعلق دارد و مالک آن همه ی مردم ایران هستند. مسئله مهم و راهبری امروز در نگاه به بسیج و در نگاه به همه‌ی اشکال و اقشار بسبج است که باید همان نگاه به بسیج در فلسفه تشکیل و شکل گیری آن باشد . بقا و ادامه قدرتمند بسیج مستضعفین و اقشار آن در توجه به فلسفه تشکیل بسبج و توجه به فرهنگ و توجه به اندیشه و تفکر آن برمی گردد. و این راهبرد و جهت گیری کلانی است که باید امروز بیش از گذشته مورد توجه فرماندهان ،سیاست گذاران، تصمیم سازان و تصمیم گیران در مدیریت و ادراه این سازمان وسیع مردمی باشد. بی شک بزرگترین آسیب و خطری که می تواند سبب تضعیف بسبج بشود، بی توجهی به شاخص هایی است که بسبج را بسبج معنا کرده است و مردم هم حاضر شده اند جان و مال خود را برای آن فدا کنند. سطحی نگری در درک شناختی و معنایی از مفهوم بسبح، کشانده شدن بسیج در وادی سلایق متفاوت سیاسی، تنگ شدن دایره وسیع بسبج در پیوستن همه ی سلایق معتقد به انقلاب و نظام و رهبری و دلبسته به این آب و خاک به بسیج ، خدای ناکرده امکان سوءاستفاده ابزاری از بسبج و مانند آن ، مهلک تربن آسیب هایی است که ممکن است هم به هویت اصیل تفکر بسیج و بسیجی و هم به اشکال سازمانی و سازمان یافته آن در اقشار مختلف بویژه اقشار نخبگانی و خبرگانی بسیج مانند بسیج دانش آموزی ، دانشجویی و استادی آسیب جدی وارد کند. امروز ، آسیب شناسی و اهتمام جدی و عالمانه و بموقع فرماندهان و متولیان در رفع آن از اوجب واجبات است . نوشته شده در روز چهارشنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۳، توسط مدیر کانال ، ابوالقاسم فاتحی دهاقانی عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی https://eitaa.com/drfatehi
هدایت شده از V_Ghorbanizadeh
🔴 اعتیاد به پست و مقام! دکتر گودرز صادقی، رییس سابق دانشگاه‌های ارومیه و مقدس اردبیلی مطلبی نوشته هم برای آن‌هایی که هنوز در رأس قدرتند و هم کسانی که از قدرت پایین کشیده شده‌اند! و خواندنش را واجب ولازم دانسته. مطلبی که از جهات مختلف کمک می‌کند بفهمیم برخی از مدیران مسئله‌ها را چگونه می‌بینند! ... بخوانید؛ ------------------ من دو دوره ریاست دانشگاه‌های دولتی را جمعا به مدت ۸ سال به عهده داشته‌ام. هیچ امتیاز مادی به معنای واقعی از محل ریاست عایدم نشد. حتی موقعی که در اردبیل مأمور بودم، حق مدیریتم صرف اجاره‌ی خانه و هزینه‌ی رفت و آمد به تهران می‌شد. با این حال، بخواهی نخواهی از دو امتیاز برخوردار بودم: داشتن راننده‌ی اختصاصی و نیز یک دفتر کار بزرگ با سرویس بهداشتی مستقل! در هر دو بار، وقتی که دوره‌ام با استعفا به سر آمد، از بعضی نظرها دچار مشکل جدی شدم. اگر چه از اتومبیل دولتی برای مقاصد شخصی استفاده نمی‌کردم، لیکن راننده‌ها برای من نه یک کارمند بلکه دوست و برادر بودند و بعضی کارهای شخصی مرا برای این که بتوانم به کارهای دانشگاه برسم انجام می‌دادند که از جمله‌ی آن‌ها این موارد را می‌توانم نام ببرم: خرید نان و بعضی ملزومات دیگر، گرفتن وقت از دکتر، انجام کارهای اداری و بانکی، برداشتن و گذاشتن من درست در مقابل جایی که کار داشتم (بدون این که نگران جای پارک باشم!)، رسیدگی به ماشین خودم (مانند کارواش و تعویض روغن)، پیدا کردن واحدهای صنفی مورد نیاز (مانند خرازی و تعمیرگاه و اینجور جاها) و … (چیز دیگری یادم نمی‌آید). ضمنا همه با من مهربان بودند و تقریبا تمام کارکنان و اساتید دانشگاه را افرادی کار راه‌انداز و مؤدب و وظیفه‌شناس می‌دیدم، چرا که هیچکدام از کارهای خود من به تأخیر نمی‌افتاد و همه چیز رو به راه بود. وقتی که از ریاست کنار رفتم، زندگی برایم بسیار سخت شد. چند سال تنبلی باعث شده بود از انجام کارهای ساده‌ی شخصی و اداری و خرید نان و اینجور چیزها عاجز بشوم. بعلاوه، جسته گریخته متوجه شدم که برخورد کارکنان و همکاران با من بسیار با برخوردشان با سایر افراد و ارباب رجوع متفاوت بوده است. کسی که برایم مظهر مدارا و احساس مسئولیت بود، به زعم دیگران آدمی عصبی و تندمزاج و بدخواه به شمار می‌آمد. تازه فهمیدم که بدترین همکاران هم به من که می‌رسیدند جور دیگری رفتار می‌کردند. الان چند سالی است که دوباره به زندگی عادی خو کرده‌ام. نه تنها از انجام کارهای شخصی‌ام طفره نمی‌روم، بلکه از دست و پا چلفتی بودنم رها شده‌ام. از پیاده رفتن و سوار اتوبوس و مترو شدن لذت هم می‌برم و از این که با آدم‌های متفاوت و معمولی معاشرت می‌کنم بسیار خوشحالم. تصور این که یک بار دیگر به پست مشابه یا بالاتری گمارده شوم برایم نه تنها لذت‌بخش نیست بلکه دلهره‌آور است. دیدن بعضی چهره‌های عبوس، تندرو و کج‌فهم و اجبار به جلیس شدن با آن‌ها و قانع کردن‌شان در امور بدیهی شکنجه‌ی بزرگی است. احاطه شدن توسط آدم‌هایی که بدون اینکه ته دلشان با تو باشد اظهار ارادت می‌کنند، چندش‌آور است. این که نفهمم زندگی واقعی چیست احساس خنگی و نفهمی به من می‌دهد. در این مملکت آدم‌هایی هستند که ده‌ها سال در مسند کارهایی به مراتب مهم‌تر از مسئولیت‌های من هستند. آن‌ها نمی‌فهمند دور و برشان چه خبر است. آنها هرگز سوار اتوبوس شهری یا مترو نشده‌اند. هیچگاه کارمندی مدارکشان را به سمتشان پرت نکرده است. در صف بنزین نبوده‌اند. آن‌ها نمی‌فهمند صف نان چیست. هرگز مهمان یا میزبان کارگر یک کوره‌پزخانه نبوده‌اند. در مطب پزشک در حالی که گفته‌اند ساعت ۴ آنجا باشند تا ساعت ۱۱ شب معطل نشده‌اند. این آدم‌ها اصلا نمی‌فهمند رانندگی در ترافیک بزرگراه همت یعنی، چون راننده دارند. آن‌ها فکر می‌کنند همه‌ی مردم پشتیبان‌شان هستند و مرتب برای موفقیت‌شان دعا می‌کنند. تا حالا کسی به خاطر مالیدن ماشین با قفل فرمان به آن‌ها حمله نکرده است و هرگز احدی عمه‌ی محترم‌شان را مورد تفقد قرار نداده است! آن‌ها معتاد ریاست هستند و اگر پس از این همه سال، مثل من و تو به یک آدم عادی تبدیل بشوند درجا سکته می‌کنند! اگر بخواهید زمین زراعی از باروری نیفتد آن را هر از گاهی به آیش(۱) می‌گذارید. دو سال می‌کارید و یک سال نمی‌کارید. مدیرها هم نیازمند آیش هستند. هر از گاهی باید به زیر بیایند و بفهمند که مردم چگونه زندگی می‌کنند، چگونه فکر می‌کنند، چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند. آنهایی که ۴۰ سال در برج عاج نشسته‌اند آدم‌هایی هستند که نمی‌توانند مثل آدم زندگی کنند. ------------------ پی‌نوشت ۱: آیش تکنیک کشاورزی است که در آن زمین قابل کشت، بدون کشت برای یک چرخه یا بیشتر رها می‌شود. پی‌نوشت ۲: طبیعی است در این کشور مدیرانی هستند که به هیچ روی زیست‌شان اینگونه نیست و بارها نیز به واسطه آن‌ها برداشته می‌شود، هر چند تعدادشان بسیار اندک باشد.
سلام علیکم صبح زیبای خداوندی به خیر و سلامتی ------- ازامام کاظم روایت شده است که می فرمایند: برای بازداشتن نفس خود از خواهش‌هایش با آن مبارزه کن، که مبارزه با نفس، همچون مبارزه با دشمنت، بر تو واجب است منبع: محمدی ری شهری،۱۳۹۸،ومنتخب میزان الحکمه، جلد اول، صفحه۲۷۱،حدیث۱۲۱۱ ------- ۱۴۰۳/۸/۱۷
🤚 شب های جمعه و یادی از پیش رفتگان در سنت اسلامی ما تاکید زیادی شده است که به گاه شب های جمعه به یاد اموات خود باشیم. کسانی که پیش از ما به دیار حق شتافته اند و ما به دنبال آنان خواهیم رفت. پس اگز می‌خواهیم به یادمان باشند به یادشان باشیم و هر آن چه از دستمان برمی آید از خواندن فاتحه و صلوات و دادن خیرات کوتاهی نکنیم بخصوص برای والدین.
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر و سلامتی ادامه نامه امام علی (ع) به امام حسن(ع)، قسمت۳۵ ------- پسرم... هرگاه اندیشه سلطان تغییر کند، زمانه دگرگون شود. پیش از حرکت از همسفر بپرس،و پیش از خریدن منزل همسایه را بشناس. از سخنان بی ارزش و خنده آور بپرهیز، گرچه آن را از دیگری نقل کرده باشی، منبع: نهج البلاغه،۱۳۸۱، ترجمه‌ی مرحوم دشتی ،نامه ۳۱، صفحه۵۳۷ ---------- ۱۴۰۳/۸/۱۸