eitaa logo
دکتر ابوالقاسم فاتحی هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
257 دنبال‌کننده
124 عکس
283 ویدیو
22 فایل
این کانال برای ارائه تحلیل ها، دیدگاهها، گزارش ها و اخبار مربوط به مسائل اجتماعی ایران با رویکرد علمی و انتقادی و ارایه راهبردها و راهکارهای پیشنهادی در چهارچوب مبانی، اهداف و گفتمان‌ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی ایجاد شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
جوان و کار فرهنگی (۳) چیستی جوان و چیستی کار فرهنگی( ۳) ناگفته نماند کار فرهنگی و فرهنگ ، تعلق سنی ، جنسی، قومی ، نژادی و مذهبی خاصی ندارد ، و همه ی این گروهها را در برمی‌گیرد، البته با لحلظ کردن موقعیت و شرایط هریک از گروههای یاد شده ، اما چون موضوع اصلی این یادداشت‌ها صرفا جوان و کار فرهنگی است ، بحث ما بر روی جوان تاکید دارد . جوانان ایرانی ( دهه۷۰ به بالا ) محصول خانواده و جامعه ایرانی هستند که با چهار فرهنگ مواجه بوده اند. فرهنگ ریشه دار و کهن چند هزار ساله ایرانی از پیش از اسلام تا کنون، فرهنگ عمیق و تعالی بخش اسلام از حدود ۱۴۰۰ سال پیش تا کنون ،فرهنگ جدید غرب از حدود ۴۰۰ سال پیش تا کنون و فرهنگ انقلاب اسلامی از ۴۵ سال پیش تاکنون ، طبیعی است که تاثیر هرکدام از این فرهنگ ها در ساختار شخصیتی و اجتماعی و فرهنگی خانواده ها و خاصه جوانان ایرانی متفاوت است. تاکید و مورد بررسی ما نوجوانان و جوانان دهه ی هفتاد به بالا است . کسانی که اکنون در دامنه سنی بین ۱۸ تا ۳۳ سال قرار دادند که اگر بخواهیم نوجوانان را نیز بدان اضافه کنیم از دامنه سنی ۱۵ تا ۳۳ سال می شوند. از نظر کمیت این گروه سنی حجم زیادی از جمعیت ایران را تشکیل می دهند و از نظر کیفیت ، تاثیر گذارترین گروه در آینده کشور هستند. اکنون پرسش بنیادین این است که برای رفع نیازهای اولیه و ثانویه این گروه ، برای رشد شخصیتی و آموزش های مهارتی و بخصوص آموزش رفتارهای فرهنگی این گروه، دستگاه‌های مسئول اعم از دستگاه‌های سیاست گذاری، برنامه‌ريزی و اجرا ( قوه مجریه,،) چه برنامه های اثربخش و اقع گرایانه ای دارند که بتواند با این گروه وسیع و متنوع و با مطلوبیت ها و ذائقه های متفاوت فرهنگی ، ارتباط برقرار کند و پیام های فرهنگی را نه فقط به صورت کلیشه ای و خشک در متون درسی یا کلاس ، به آنان منتقل کند. 👈مختصات کار فرهنگی تاثیر گذار آن چه عرض می شود برخاسته از تجربه زیسته علمی و عملی نویسنده است . از فرهنگ تعاریف گوناگون و متنوع ارایه شده که گاهی تا سیصد تعریف هم گفته اند که بنای بنده ، بحث نطری و بررسی پیشینه آن نیست ، به یکی از این تعاریف که بفکر می کنم‌ بیشترین تناسب را با بحث بنده دارد ، اشاره می کنم ادامه آن در یادداشت شماره ۴ نوشته شده توسط مدیر کانال یکشنبه ، پنجم‌ فروردین، ۱۴۰۳ https://eitaa.com/drfatehi .
جوان و کار فرهنگی (۴) چیستی جوان و چیستی کار فرهنگی( ۴) اگر فرهنگ را معرفت مشترکی بدانیم که لایه های تو در تو دارد که از جهان بینی به عنوان اولین و پنهانی تربن لایه شروع می شود و سپس به معرفت شناسی ( لایه دوم ) و به ارزش شناسی( لایه سوم ) و در نهایت به لایه بیرونی ، لایه هنجاری می رسد ، کار فرهنگی برای جوانان اگر چه یک امر بهم پیوسته است که هر چهار لابه را دربر می گیرد ، اما آن چه برای جوان مهم است، سطح هنجاری کار فرهنگی است، جوان امروزی کاری به لایه های پیشین فرهنگ ندارد ، برای جوان امروز جامعه ما اعم از دانش آموز ، دانشجو، شاغل ، بیکار و....سطح هنجاری کار فرهنگی مهم است ، قضاوت او در باره ما ،از قضاوت در سطح هنجاری کار فرهنگی ما شروع می شود. کلام‌ ما، زبان بدن ما، رفتارما ، سبک زندگی ما ، نوع تعاملات و نوع کنش گری های فردی،اجتماعی و سیاسی ما، نوع منش و روش ما ،از مهم ترین سطح هنجاری کار فرهنگی همه کسانی است که در این نظام و در این کشور و در این جامعه مسئولیتی را بر عهده دارند. فرقی هم نمی کند مسئولیت در کدام بخش، یا کدام قوه باشد . بزرگ یا کوچک باشد. جا دارد در اینجا این سخن امیرالمؤمنین علی علیه را به خاطر بیاوریم که فرمودند: أَیهَا النَّاسُ إِنِّی وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّکمْ عَلَی طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُکمْ إِلَیهَا وَ لَا أَنْهَاکمْ عَنْ مَعْصِیةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَی قَبْلَکمْ عَنْهَا - «ای مردم به خدا سوگند شما را به هیچ طاعتی تشویق نمی کنم مگر قبلاً خودم آن را انجام می دهم و از هیچ کار خلافی باز نمی دارم مگر این که پیش از شما از آن دوری جسته ام.» و یا امام صادق فرمودند: «کونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِالْخَیرِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ لِیرَوْا مِنْکمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَعَ - مردم را به غیر زبان (بلکه با کردار) خود به خیر و نیکو کاری دعوت کنید، مردم باید کوشش در عبادت و راستگویی و پرهیزکاری شما را ببینند.» شکاف بین قول و عمل هر کسی و ولو کوچکترین مسئولیتی داشته باشد بزرگترین عمل ضد فرهنگی است که از چشم تیز بین جوان دور نیست. در جامعه ی شیکه ای و اطلاعاتی و ارتباطی امروز که با سرعت برق و باد و در گستره ای از کنج خانه ها نا سطح معابر و شهرها و کشورها ، اطلاعات در آن تولید و بازتولید و منتشر می شود، فقط سطح هنجاری رفتارهای فرهنگی برخاسته از صداقت، علم ، عقلانیت ، حکمت است که می‌تواند ماندگار شود و بر سایر سوژه ها غلبه کند .امام خمینی، یک نفر بود ، تنهای تنها ، اما چون به تمام معنا کوهی از اخلاص، علم ،عقلانیت، حکمت و عمل صالح بود ، توانست دنیا را تکان دهد ،توانست معادلات قدرت را دگرگون سازد . پس از رحلت امام خمینی، این مکتب خمینی بود و هست که پرچم آن به دست با کفایت رهبری عزیز و شجاع و مظلوم مقتدر تا به امروز ، در همان مسیر ، طی طریق می کند. اما متاسفانه به دلیل عدم مراقبت برخی از خودی ها در رفتارهای هنجاری خود ، جوان و غیر جوان منفعل و بی تفاوت و بعضا رادیکال شده اند. آنان اساس اسلام و انقلاب را با رفتارهای هنجاری( باید گفت ناهنجاری ) این دست از کارگزاران قضاوت می کنند . اگر چه کم نیستند کارگزاران به تمام معنا پاکدست ، ساده زیست ، مردمی، با علم و اصیل ، اما زمانه ، زمان ضریب گرفتن ناهنجاری های فرهنگی در رسانه ها است . نوشته شده در روز یکشنبه، پنجم فروردین، ۱۴۰۳، توسط مدیر کانال ، ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر ------ امام علی علیه‌السلام در مورد ویژگیهای فرد پرهیزگار می فرمایند: مردم را با لقب های زشت نمی خواند، همسایگان را آزار نمی رساند، در مصیبت های دیگران شاد نمی شود ، و درکار ناروا دخالت نمی کند، و از محدوده‌ی حق خارج نمی شود منبع: نهج‌البلاغه، ۱۳۸۱، ترجمه‌ی مرحوم دشتی،خطبه۱۹۳ صفحه۴۰۷ ----- ۱۴۰۳/۱/۶
دکتر غلامپور را باید نمونه ای عالی از برآیند منطقی ، متوازن و طبیعی ( فرایندی ) تعامل چهار فرهنگ اسلام ، ایرانی ، غرب و انقلاب دانست . او خود را فرزند ایران‌، تربیت شده مکتب توحیدی اسلام ،تحصیلکرده غرب و بدهکار انقلاب اسلامی می داند . بی شک امثال ایشان کیمیا هایی هستند که قدردان ان ها نیستیم . امثال ایشان تربیت شده سنت های والای ایرانی اسلامی هستند که عمر خود را در فضای انقلاب اسلامی و برای نظام ،کشورو مردم صرف کردند. آیا باید فقط وقتی امثالدایشلن مهاجرت کردند از آنان یادی شود. در کجای برنامه های فرهنگی ، هنری و رسانه ای ما آسیب و مشکل وجود دارد که نباید امثال ایشان الگوی جوانان در رسانه های ملی جمهوری اسلامی باشد ، چند درصد از مردم ما و جوانان ما امثال ایشان را می شناسند ؟ رسانه با ما چه کرده است که ما اولویت های خود را جابجا کرده ایم .سلبریتی حقیقی امثال دکتر غلامپور هستند که نه تنها شهوت دیده شدن ندارند، از دیده شدن هم متنفرند، آنان نمی خواهند دیده شوند، چون اصالت دارند، اما چرا دستگاه رسانه ای ما نباید آنان را معرفی کند. یادمه حضرت امام خمینی ره در تذکری قریب به این مضمون به مسیولین وقت صدا و سیما فرمودند: چرا این همه عکس و تصویر مرا نشان می دهید، شما باید آن کشاورزی موفق ، آن تولیدکننده موفق ، آن کارآفرین موفق که در روستاها و شهرها برای مملکت افتخارآفرینی می کنند، باید آنان را نشان دهید . مهاجرت امثال ایشان فقط یک مهاجرت یک متخصص نیست ، مهاجرت بخشی از سرمایه های اجتماعی و فرهنگی ایران است. بنیاد ملی نخبگان و دیگر دستگاههای ذی ربط چه می کنند؟ جا دارد به صورت ویژه و خاص شخص رئیس جمهور به این گونه موارد ورود کند . نوشته شده در روز دوشنبه ششم فروردین ۱۴۰۲، توسط مدیر کانال https://eitaa.com/drfatehi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 رهبر انقلاب: رسانه‌ها بیش از موشک و پهپاد بر دشمن اثر میگذارد 📹 رهبر انقلاب امشب در دیدار شاعران: شعر رسانه است. امروز در دنیا چالش‌ها و درگیری‌ها، چالش‌های رسانه‌ای است. رسانه‌ها بیش از موشک و پهپاد و هواپیما در عقب راندن دشمن تاثیر می‌گذارند و دلها و ذهن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هر کس رسانه قوی‌تر داشته باشد در اهدافی که دارد موفق‌تر خواهد بود. 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از احمد جهان بزرگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. انقلابی مثبت ، حاضر است از آبرویش بگذرد. انقلابی منفی ، آن که می گوید من قبلا مبارزه ام را کرده ام. . .
🍀ولادت امام حسن مجتبی، مبارکباد یادداشتی کوتاه از مدیر کانال در مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام گاهی این مسئله به ذهن می آيد که آیا مظلومیت و نشناختن حق خاندان عصمت و طهارت منحصر به دوره ای است که آنان در قید حیات بودند؟ قطعا پاسخ منفی است ، اگر چه یکی از مصادیق بارز آن همان دوره حیات آن بزرگواران است. دلیل تداوم مظلومیت این بندگان خاص و معصوم و رهبران منصوب الهی نیزروشن است، اولا ابن ذوات مقدس حیات و مماتشان یکی است . ثانیا ، همه این انوار مقدس ، یکی هستند، پس اکنون که ما نمی توانیم یا نمی خواهیم حق آخرین ذخیره الهی ، حضرت صاحب الزمان را آن گونه که شایسته آن است ، ادا کنیم ، پس نتوانسته ایم حق هیچ یک از آنان را ادا کنیم. البته مردم انقلابی ایران ، و بویژه خانواده های شهدا ، ایثارگران و تمامی کسانی که به نوعی زندگی خود را وقف مردم و انقلاب اسلامی کرده اند، از این امر مستثنی هستند ، اما دیگرانی که تماشاچی هستند، نمی توانند ادعا کنند که در تداوم مظلومیت آنان نقش ندارند. امروز که روز مظلومیت انقلاب اسلامی، نظام اسلامی ، رهبری مقتدر و مظلوم ، مردم ایران در برابر مطامع جهانخواران بین المللی و در راس آن دولت سرمایه داری آمریکا و فرزند نامشروعش ، رژیم جعلی اسرائیل است، هر کسی بتواند به پیشبرد اهداف نظام و رفع مشکلات مردم کمک کند اعم از کمک عملی یا فکری و بویژه جهاد تبیین و جهاد رسانه ای ، اما کنار بنشیند و عافیت طلبی و آسایش طلبی کند، بی شک در تداوم مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام ، شریک است ، چه بداند یانداند، چه بخواهد یا نخواهد، بویژه خواص و کسانی که اهل علم و دانایی و درک و فهم هستند . ظهور امام زمان علیه السلام به ظاهر شدن و آمدن همه یا اکثریت مشتاقان و هوادارن آن امام در میدان عمل است . نوشته شده در نیمه ماه مبارک رمضان، روز تولد اولین نوه خاتم الانبیا و اولین فرزند دو گوهر ناب نظام هستی، امیرالمؤمنین علی علیه السلام و فاطمه زهرا علیهما السلام، https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر ---- امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند: در دنیا چنان برنامه‌ریزی کن - از نظر اقتصاد و صرفه‌جویی و .... - مثل آن که می خواهی همیشه دوام داشته باشی، و نسبت به آخرت به نوعی حرکت و کار کن مثل اینکه فردا خواهی مرد منبع: بحارالانوار، جلد ۴۴،صفحه ۱۳۸، حدیث ۶ ---- ۱۴۰۳/۱/۷
هدایت شده از داود
نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود: *نسلِ رو به اتمام و پر ماجرای ما، اگر متوسط سن رزمندگان دفاع مقدس را ۲۳ سال در نظر بگیریم و سال ۶۳ را متوسط هشت سال دفاع مقدس محاسبه کنیم، سن متوسط بازماندگان دفاع مقدس (رزمندگان، جانبازان و آزادگان) در سال۱۴۰۲ باید عددی حدود ۶۰ تا ۶۲ سال باشد، و البته آسیب‌های روحی و جسمی وارده به این افراد، آنان را مشابه پیرمردانی ۷۰ تا ۸۰ ساله (بسته به نوع و شدت آسیب‌های روحی و جسمی) نشان می‌دهد. دیگر خبری از والدین شهدا نیست و تقریبا پدران و مادران شهدا به آخرای خط رسیده‌اند و جمعیت بسیاری از آنان به فرزندان شهیدشان پیوسته‌اند. آرام آرام جانبازان، ایثارگران و رزمندگان بار و بندیل سفر را می‌بندند تا به رفقای آسمانی خود بپیوندند، و تقریبا هر روزه در هر کوی و برزنی صدای لا اله الا الله را برای تشییع این خون‌داده‌ها و خون دل خورده‌ها می‌شنویم. تا ده سال آینده، اگر خبرنگارانی هوس مصاحبه و گفتگو با یکی از رزمندگان زنده‌مانده از جنگ و دفاع مقدس را داشته باشند باید شهر به شهر، کوه به کوه و دیار به دیار، روزها و ماهها بگردند، تا شاید بتوانند یک کهنه‌سرباز پیر و فرتوت را، که نای سخن گفتن ندارد پیدا کنند تا مصاحبه‌ای نمایند. ما بی‌نظیرترین نسلیم! ما نسل انتقالیم. آخرین بازمانده‌های نسل سنتی، و اولین اهالی دهکده مجازی نسل مدرن. ما با تمام سختی‌هایی که داشته‌ایم نسلی بی‌نظیریم. نسلی هستیم که هم خانواده‌ی پرجمعیت را تجربه کردیم و هم خانواده کم‌جمعیت تک فرزندی را دیدیم . نسلی هستیم که عمو، عمه، دایی و خاله برایمان بسیار پررنگ بود، و نسلی را دیدیم که کم‌کم با آن غریبه شدن . نسلی هستیم که همسایه و هم‌محله‌ای بخش مهمی از خاطراتمان بود، و نسلی را دیدیم که در یک آپارتمان چند واحدی، کسی کسی را نمی‌شناسد. نسلی که گروه‌های گفتگویمان، جمع شدن‌هایمان داخل کوچه بود، و نسلی را دیدیم که با ایسنتاگرام و واتساپ و تلگرام، جمع‌های مجازی تشکیل دادند اما سال تا ماه یکدیگر را نمی بینند و بعضاً نمی‌شناسند. نسلی که روزها و هفته‌ها در خانه‌ی پدربزرگ و عمو و دایی و… می‌ماندیم، و نسلی را دیدیم که بعد از دو ساعت مهمانی در خانه‌ی پدربزرگ و عمو و دایی، در گوش پدر و مادر غر می‌زند که چرا نمی‌رویم؟  نسلی هستیم که تماشای آلبوم‌های خانوادگی، یکی از سرگرمی‌های مهمانی‌های مان بود، و نسلی را دیدیم که هزاران عکس بی‌حس را در حافظه گوشی و کامپیوتر  ذخیره می‌کند و هرگز هوس نمی‌کند آنها را بار دیگر ببیند. نسلی که در پذیرایی خانه‌هایمان فقط پُشتی و بالش‌ بود، اما با کلی مهمان و نسلی را دیدیم که مُبل، بخش زیادی از فضای خانه‌شان را اِشغال کرده است و کسی نیست روی آنها بنشیند. ما نسلی بی‌نظیریم! ما جنگ دیده‌ایم، آژیر قرمز شنیده‌ایم، دشمن بی‌رحم دیده‌ایم، بمباران و توپ و تانک و موشک دشمن دیده‌ایم. ما بی‌رحم‌ترین موجودات تاریخ را دیده‌ایم، داعش را تجربه کرده‌ایم و از آن طرف مردِ میدان را داشته‌ایم. (شهدا و جانبازان را) ...... ما با همه‌ی نسل‌ها فرق داریم. ما بی‌نظیرترین نسلی هستیم که نه قبلاً وجود داشته و نه بعدها به وجود می‌آید. در زمان ما سرای سالمندان اسمی ناآشنا بود، اما امروز در هر شهر و محله‌ای تابلوی این مراکز خودنمایی می‌کند. ما نسل انتقالیم. آخرین بازمانده‌های نسل سُنّتی و اولین اهالی دهکده‌ی مجازی نسل مُدِرن. ما با تمام سختی‌هایی که داشته‌ایم نسلی بی‌نظیریم ... : اگر دوباره جنگی شروع شد و ما نبودیم از قول ما *رزمندگانِ دیروز* به *رزمندگانِ فردا* بگوئید: در حین مبارزه با دشمنِ متجاوز، به *بعد از جنگ* هم بیاندیشید. مبادا *ارزش‌ها* در خاکریزها جا بماند، و ارزش‌ها، مثل امروز، *عوض* شود و *عوضی‌ها* ارزشمند شوند. می‌بینید که چگونه ما را غریبه می‌پندارند! آن روزها: قطارقطار می‌رفتیم واگن‌واگن برمی‌گشتیم. راست‌قامت می‌رفتیم کمرخمیده برمی‌گشتیم. دسته‌دسته می‌رفتیم. تنها تنها برمی‌گشتیم. بی‌هیچ استقبال و جشن و سروری. فقط آغوش گرم مادری چشم انتظارمان بود، و دیگر هیچ اما مردانه، ایستادیم... باور کنید که: ما هم دل داشتیم، فرزند و عیال و خانمان ‌داشتیم. اما با دل رفتیم بی‌دل برگشتیم. با یار رفتیم با بار بر گشتیم. با پا رفتیم با عصا بر گشتیم. با عزم رفتیم با زخم برگشتیم. با شور رفتیم با شعور برگشتیم. ما اکنون پریشان هستیم. اما پشیمان نیستیم. ما همان کهنه‌رزمندگانِ پیاده‌ایم که سواری نیاموخته‌ایم. ما همان‌هایی هستیم که به وسوسه‌ی قدرت نرفته بودیم. می‌دانید تعداد ما در هشت سال جنگ چند نفر بود؟؟؟ ۳/۵ درصد از کل جمعیت ایران اما مردانگی را تنها نگذاشتیم. ما غارت را آموزش ندیده بودیم. رفتیم و غیرت تجربه کردیم لذت بردم از این متن به عنوان یک شهروند دم هر کسی که اینگونه زیبا نوشته خیلی خیلی گرم.
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر ----- از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است که: وضو روی وضو، روشنایی روی روشنایی است محمدی ری شهری،۱۳۹۳، گزیدۀ میزان الحکمه، صفحه۷۰۰، حدیث۶۵۲۹ ------ ۱۴۰۳/۱/۸
جوان و کار فرهنگی (۵) جوان و سطح هنجاری کار فرهنگی (۱ ) قضاوت هایی که دیگران نسبت به کار فرهنگی می کنند،نوعا برخاسته از مشاهدات دیداری یا ادراکی یا کنشی در سطح هنجارها و نمادهای کلامی، برنامه ای ، رفتاری و بیرونی و عینی است که از متولیان و سیاستگذران و مدیران کار فرهنگی، دیده می شود و زندگی روزمره یا سبک زندگی و یا تحقق نیازهای اولیه و ثانویه آنان را تحت تاثیر قرار می دهد. و این به دلیل فراگیری عناصر فرهنگی است. فرهنگ، را به مثابه اکسیژن می دانند که در همه جا هست ، اگر چه دیده نمی شود و حیات آدمی بدان وابسته است. جوان،از زبان بدن تا نوع نمادهای کلامی ،و تا سبک زندگی متولیان کار فرهنگی و تا کمیت و کیفیت محتواهای برنامه های فرهنگی را ارزیابی و قضاوت می کند. گاهی فقط یک جمله ، حتی یک کلمه، یک رفتار، یک فیلم ، یک سریال، یک کتاب، یک کنش سیاسی، یک کنش اقتصادی، یک کنش فرهنگی و مانند آن ، در سطح وسیعی ارزیابی و قضاوت و نگرش نسل جوان را نسبت به کار فرهنگی متولیان فرهنگی به شدت و در سطح محلی ، ملی یا حتی جهانی تحت تاثیر قرار می دهد.فرقی نمی کند جنس کار فرهنگی از نوع سیاستگذاری باشد یا برنامه ریزی ،یا اجرا، تفاوت آن در مدت تاثیرگداری و شدت آن است . بی جهت نیست که در آموزه های اسلام اعم از وحی و سنت و نیز در میراث کهن فرهنگی ما ایرانیان و نیز در توصیه های مفاخر بزرگ فکری ما، این قدر به سطح هنجاری و نمادین در تعاملات با یکدیگر و بویژه با نسل جوان تاکید شده است. به عنوان نمونه، قرآن ،شکاف بین قول و عمل و گقتن و شعار دادن از چیری که بدان عامل نیسیم را در حد گناه بزرگ در نزد خداوند،معرفی کرده است و به شدت آن را سرزنش کرده است. و یا بر استفاده از نمادهای کلامی و رفتاری که با تواضع، اخلاص، صداقت، خداترسی، تعاون ، و مانند آن آراسته شده باشد،سفارش اکید شده است. و متقابلا پرهیز از نمادهای کلامی و رفتاری که در آن تکبر، خودخواهی ، قدرت طلبی، منفعت گرایی ، تظاهر و دوررویی و مانند آن وجود دارد ، به شدت نهی شده است . اشعار بزرگانی چون مولوی، حافظ، ناصرخسرو، سعدی نیز سراسر پر است از این نصابح هنجاری ، دیگران و بخصوص نسل حدید، ما را از روی سطح هنجاری و نمادین مان قضاوت می کنند. در این جا می خواهم بر نکته ای که فکر می کنم بسیار تعیین کننده است، تاکید کنم که از کوزه همان تراود که در اوست، یعنی سطح هنجاری و نمادین کارهای فرهنگی، با آن همه تاثیرگذاریش، میوه درخت پنهان عقاید، باورها و نفسانیات و درونی های عاملان و کنش گران کارهای فرهنگی است . میوه تلخ ، نتیجه درختی تلخ با ریشه ها و ساقه های تلخ است ،لذا ، اگر چه از منظر نسل جوان و دیگر کنش گرانی که ناظر کارهای فرهنگی ما هستند و مخاطبان ما را تشکیل می دهند، سطح هنجاری کارهای فرهنگی متولیان فرهنگی قضاوت می شود، اما باید توجه داشت که پیوستگی وثیق و عمیقی بین انگیزه ها، نیت، باورهای درونی و سطح معرفت و دانش و مهارت عاملان و کارگزاران فرهنگی با سطح هنجاری آنان وجود دارد. نوشته شده در روز چهارشنبه، هشتم فروردین ۱۴۰۳، توسط مدیر کانال ، ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی https://eitaa.com/drfatehi
هدایت شده از کوثری
⛔️ تجربه تلخِ سودان را جدی بگیریم 🔸 کشوری بود بنام سودان با ۹۷ درصد جمعیت مسلمان، دومین کشور بزرگ قاره آفریقا و از نظر معادن و ثروت در وضعیت مناسبی بود. دیدگاه های سیاسی این کشور به ایران و جبهه مقاومت و شخص رهبری نزدیک بود. 🔸 کم کم فشارهای بین المللی به این کشور زیاد شد؛ آمریکا و اروپا تحریمش کردند؛ اسرائیل به توطئه داخلی کشور دامن زد و کشورهای عربی و خصوصا عربستان به فشار بر او اضافه کرده، بگونه ای که حتی در سال ۱۳۹۲ اجازه عبور هواپیمای آن بر فراز آسمانش را ندادند، چون راهی ایران بود. 🔸 عمرالبشیر رییس جمهور این کشور بعد از مقاومتی سخت، به خیال خودش تسلیم شد تا بتواند فشارهای بین المللی را کم کرده و از مواهب رابطه با غرب و عرب بهره ببرد و آنها که به ظاهر یک خواسته بیشتر از او نداشتند: دست کشیدن و جدایی از جمهوری اسلامی ایران!!! 🔸 او تسلیم شد و رسماً با ایران قطع رابطه کرد و در پیمانهای ضد ایرانی عضو شد. اما باز رابطه با کشورهای عربی و غربی بهبود نیافت. او قدمی دیگر برداشت تا بتواند اعتماد سازی کند و آن قدم شوم، نامش رفراندوم بود!! 🔸 رفراندوم انجام داد و در کمال تعجب کشور به دو تکه تقسیم شد و سودان شد دو کشور شمالی و جنوبی که سازمان ملل و کشورهای غربی و عربی نیز آنرا با رسمیت شناختند، اما باز ماجرای مصیبت سودان تمام نشد. 🔸 سودان رسماً دشمنی خود با ایران و جبهه مقاومت را اعلام کرد و حتی در دفاع از عربستان به یمن هم لشکر کشی کرد. آمریکا و عربستان و دیگران هم تحریم های خود را برداشتند، اما بهانه ای جدید پیدا شد. و آن اینکه عمر البشیر دیکتاتور بوده و باید از قدرت کناره گیری کند. او هم چاره ای نداشت و از قدرت کنار رفت، اما بجای منزل به زندان انداختنش!!! 🔸 دیگر نه سودانی بود، نه سیاست خارجیِ حامی ایران و نه عمرالبشیری که حتی بر خلاف همه دیدگاههایش با اسراییل هم وارد رابطه شده بود، اما مصیبت سودان ادامه داشت. 🔸 در سودان کودتا کردند، جنگ داخلی راه انداخته و هزاران نفر کشته و زخمی شدند و دنیایی که این همه وعده به سودان داده بود، فقط دارد تماشا می کند و از کشته شدن مردم و ویرانی این کشور لذت می برد. 🔹 حال مقایسه کنید سرنوشت سودان را با کشورهایی همچون ایران، سوریه و یمن که دقیقا همین خواسته ها را از آنها داشتند. اینان تحریم‌ها و فشارها را تحمل کردند و ایستادند تا نشان دهند هزینه مقاومت بسیار کمتر از هزینه تسلیم است. 🔹و سودان شد درس عبرتی برای مردم ایران تا بدانند چطور در پس هر عقب نشینی از محور مقاومت و دیکتاتور دانستن رهبران سیاسی و حتی رفراندوم ادعایی آنان، پایان کار کشوری به نام ایران با تجزیه و جنگ داخلی هدفگذاری شده است. 🔹 اما مقاومت و اطاعت از رهبری تمام این معادلات را برهم میزند. 🟢پی‌نوشت: آنچه که بر سودان آوردند یک تجربه تلخ نیست بلکه بر اساس اسناد متقن و خدشه ناپذیر نسخه‌ای است که برای ما هم نیز نوشته بودند و طی ۳۶ سال اخیر در راستای نظم جدید جهانی و خاورمیانه جدید (نظم آمریکایی و قرن آمریکایی) با ده‌ها روش برای تجزیه ایران به چند کشور (که نقشه‌ی آن در اینترنت قابل مشاهده است) تلاش کردند اما نه تنها موفق نشدند بلکه به برکت نعمت ولایت فقیه تمام نقشه‌های آمریکایی‌ها در منطقه با وجود هزینه فوق سنگین هفت هزار میلیارد دلاری با شکست مفتضحانه مواجه شده و اینک طبق آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح به شدت عصبانی هستند اما این عصبانیت نه تنها برای آنها هیچ سودی ندارد بلکه بر سرعت نابودی آنها می افزاید 🔷بله ما به ولایت فقیه می بالیم و به جهان فخر می فروشیم الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَٰذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ ۖ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ ۖ وَنُودُوا أَنْ تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ستایش خدای را که ما را بر این مقام رهنمایی کرد، که اگر هدایت و لطف الهی نبود ما به خود به این مقام راه نمی‌یافتیم، همانا رسولان خدایمان به حق آمدند (و ما را بر این مقام رهبری کردند). و اهل بهشت را ندا کنند که این است بهشتی که از اعمال صالح شما را به ارث داده‌اند. فعتبرو یا اولی الباب •┈┈••••✾•🌿🌺🌺🌿•✾•••┈┈• @meftahgolestan
هدایت شده از سعید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ایران را اینطور معرفی می کنند؛ ما چقدر برای معرفی ایران زیبا هنر نمایی می کنیم؟! کشور ما یک سیاره چهار فصل در دل سیاره آبی دیگر است.
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر ----- خداوند تبارک و تعالی سرنوشت بخیلان را در روز قیامت اینگونه توضیح می دهد: و کسانی که در بخشیدن آنچه خدا از فضل خود به آنها داده بخل می ورزند، مپندارند که اینکار به سودشان است، بلکه برای آنان شر است؛ زودا که آنچه بخل ورزیده اند، در روز رستاخیز طوق گردنشان شود. و میراث آسمان ها و زمین از آن خداست، و خدا به آنچه می کنید آگاه است. منبع قرآن، سوره آل‌عمران ، آیه ۱۸۰ ---- ۱۴۰۳/۱/۹
هدایت شده از سینا
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین: به‌فضل الهی شما پیروزی نهایی مردم غزه را خواهید دید.
هدایت شده از محمد صادقی
🔴 چراواقعیت جامعه ایران را وارونه جلوه میدهند❓ بدبختی با حس بدبختی فرق میکنه! ✅ منکر مشکلات اقتصادی کشور و مردم نیستم؛ اما آشِ مشکلات اینچنین که گفته میشود شور نیست. 🔻 باید بپذیریم که میان دنیای واقعی و فضای مجازی تفاوتی شگرف است مانند وجود و عدم؛ در فضای مجازی، مردم ایران، مردمی بدبخت، فقیر، گرسنه، عقب افتاده، له شده زیر بار فشارهای اقتصادی و ... هستند اما در دنیای واقعی، زندگی مردم ایران متفاوت است. 🔻 به عنوان مثال، همین الان که در ابتدای سال نو هست میبینیم: ▪️ حدود 2.5 میلیون نفر از مردم به مشهد سفر کرده اند و برآوردها میگوید تا انتهای تعطیلات نوروزی این عدد به 10 میلیون نفر میرسد ▪️ صدها هزار نفر در حال خروج از کشور هستند که سال نو را در کربلای معلا و نجف اشرف باشند ▪️ صدها هزار نفر نیز در حال سفر به دیگر کشورها مانند ترکیه، اسپانیا، امارات، کادانا و ... هستند ▪️ چند میلیون نفر نیز در حال عزیمت به سمت استانهای شمالی و یا جزایر قشم و کیش هستند ▪️ میلیون ها نفر هم امسال در ایام نوروز سفر نمیکنند، اما نه به دلیل فقر و بی پولی بلکه به خاطر ماه مبارک رمضان چون نمیخواهند اخلالی در روزه گرفتنشان ایجاد شود. ▪️ بازارها شلوغ، تردد مضاعف، خانه تکانی ها پر رونق و ... ▪️عروسی هایمان پر تجمل، زندگیهایمان پر اسراف، خواسته هایمان بی انتها، سفره های افطاری هایمان پر زرق و برق و .... 🔹 آیا اینها نشانه فقر و بدبختی مردم ایران است؟!!!! 🔻 امکانات رفاهی و فراوانی نعمات ما ایرانی ها چندین برابر مردمان دیگر کشورهاست، امنیت و آسایش ما بی نظیر است، عزت و آزادی و استقلال مان شگفت آور است و ... اما احساس بدبختی میکنیم و عقب ماندگی!!!!! 🔻 چرا؟!!! چون دشمن میخواهد ما اینگونه خود را تحقیر شده ببینیم، چون دشمن میخواهد ما را در بندِ اسارت خود داشته باشد، لذا با استفاده از قدرت رسانه ای خویش و همراهیِ برخی ایرانیانِ غافل و یا خودفروخته، واقعیت حقیقی را در فضای مجازی وارونه میکند و حس بدبختی را به روح ما تزریق میکند. ✅ بیشتر مردم دنیا اگر بشنوند ایرانیان گاز را با لوله کشی در خانه خود دارند فکر میکنند آنها را دست انداخته اید و باور نمیکنند! از همین دبی بگیر تا خیلی از کشور های دیگر ✅ بیشتر مردم دنیا اگر بشنوند ایرانیان میوه را قاچ شده نمیخرند و به صورت صندوقی و کیلویی انواع میوه را می خرند ، از شدت فراوانی و ارزانی در ایران تعجب خواهند کرد! ✅ بیشتر مردم دنیا اگر بشنوند همه ایرانیان کولر استفاده میکنند می پرسند برق این همه فراوان یا ارزان است یا همه آنها پولدار هستند؟ ✅ بیشتر مردم دنیا هرگز لذت روابط خانوادگی عمیق ایرانیان را تجربه نکرده و نخواهند کرد! و..... ✅ منکر مشکلات اقتصادی کشور و مردم نیستم؛ اما آشِ مشکلات اینچنین که گفته میشود شور نیست. اگر مشکلی هست، راه حل هم هست، تلاش مسئولین و مردم هم هست، امید ظفر و پیروزی هم هست. اگر مشکلی هست، رفاه هم هست، امنیت و آسایش هم هست، پیشرفت هم هست. ✅ در مسیر رسیدن به قله های پیشرفت، سختی هست، سنگ اندازی خناسان هست، مایوس سازی مخالفین هست و ... اما کدام صعود هست که بدون عبور از سدِ مشکلات تحقق یافته است؟!!! ✅ در مسیر رسیدن به قله های پیشرفت و در مقابل مشکلات، به پشت سر نگاه کنیم که چه بودیم؟ از چه مشکلاتی عبور کردیم؟ و در چه نقطه ای ایستاده ایم...
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر ------ امام علی علیه‌السلام در ادامه بحث در مورد ویژگیهای فرد پرهیزگار می فرمایند: اگر خاموش است، سکوت او اندوهگینش نمی کند،و اگر بخندد آواز خنده او بلند نمی شود، و اگر به او ستمی روا دارند صبر می کند تا خدا انتقام او را بگیرد منبع: نهج‌البلاغه، ۱۳۸۱، ترجمه‌ی مرحوم دشتی،خطبه۱۹۳ صفحه۴۰۷ ----- ۱۴۰۳/۱/۱۰
جوان و کار فرهنگی( ۶) جوان و سطح هنجاری کار فرهنگی (۲) در پاراگراف آخر یادداشت قبلی در خصوص جوان و سطح هنجاری کار فرهنگی، بیان شد، اگر چه قضاوت جوان در باره ما ( کارگزاران و متولیان و مدعیان و مجریان کار فرهنگی ) بر اساس مشاهداتش از سطح هنجاری کارهای فرهنگی ما می باشد، اما به این نکته کلیدی نیز اشاره شد که ارتباط وثیقی میان سطح هنجاری کارهای فرهنگی با لایه زیرین یا همان انگیزه ها، باورها و در یک کلام سطح دلی متولیان کارهای فرهنگی وجود دارد. به قول حافظ: آن کو تو را به سنگ دلی کرد رهنمون ای کاشکی که پاش به سنگی برآمدی هدایت و راهنمایی جوان به امر فرهنگی از دل های آلوده به سیاست زدگی ، سیاسی کاری ، منفعت طلبی ، ویژه خواری ، رانت گرایی ، باندبازی و جناح گرایی و رفیق بازی ساخته نیست زیرا این موارد دل را آفت زا و آسیب زا و بیمار می کند و نوعی سنگدلی را سبب می شود که در نتیجه از فهم لطافت های کار فرهنگی محروم می سازد و کم کم انسان را به سنگدلی مبتلا می کند. به قول حافظ از سنگ دلی ، هدایت و راهنمایی بیرون نمی آید و حافظ این گونه از موعظه گران و سیاستگذاران و برنامه ریزان و عاملان فرهنگی را نفرین می کند که خدا کند پایشان به سنگ بخورد و از اساس در مصدر کارهای فرهنگی و یا در زمره برنامه ریزان و مجریان فرهنگی قرار نگیرند. یادمه در یک مناسبتی دوستی از مرحوم علامه جعفری (ره ) سوال کرد کار فرهنگی چیست؟ آن فیلسوف حکیم با مثالی زیبا کار فرهنگی را تعریف کردند. فرمودند؛ آیا شده است که در یک صبح بهاری در حالی که در ایوان منزل نشسته اید،نسیمی بهاری بوزد و در تماس با بدن شما، بدنتان را نوازش کند؟ و شما احساس لذت و فرحبخشی کنید.کار فرهنگی آن نوازش باد بهاری با جسم است که بتواند،در روح شما، احساس لذت و فرحبخشی و نشاط ایجاد کند. بنابراین ، در کارهای فرهنگی ما برای نسل جوان اولا ،دوصد گفته را چون نیم کردار نیست. قضاوت نسل جدید از کردار ما است نه گفارمان، ثانیا ، از کوزه همان تراود که در اوست، یعنی سطح هنجاری کارهای فرهنگی ما مانند؛ برنامه‌های فرهنگی، رخدادادهای فرهنگی ، عملیات و اقدامات و فعالیت های فرهنگی همگی نمادها و تراوشات بیرونی از لایه های پنهان و درونی ما است. ثالثا، سخن چون از دل برآید لاجرم بر دل نشیند، کارهای فرهنگی بریده از دل، بی ریشه از باورهای درونی شده، منفصل از انگیزه های پاک و زلال کارگزاران و متولیان و مجریان فرهنگی ، چون گردوان بر گنبد است و بر دل ، آن هم دل های پاک جوان ، نمی نشیند. متاسفانه غلبه کمیت بر کیفیت ، غلبه فرم بر محتوا و غلبه نگاههای مکانیکی و خشک بر رویکردهای ارگانیکی و فعال و زنده در کارهای فرهنگی سبب ناکارآمدی در پیوندهای نسلی و فرهنگی شده است. البته این آسیب ها بجز آسیب هایی است که در بیشتر موارد ما کارفرهنگی را منحصرا در کار فرهنگی می بینیم. معیشت، سبک زندگی ، نوع مسکن، نوع پوشاک و خوراک، نوع تعاملات اجتماعی ، ازدواج و مانند آن ، امروزه خود جلوه و مصداقی از مصادیق فرهنگ و کار فرهنگی به شمار می آيد. این ها همگی خود محصول فرهنگی هستند که در عین حال فرهنگ ساز نیز هستند. در جامعه اطلاعاتی و ارتباطی و شبکه ای امروز، تمامی پدیده های در تعامل با یکدیگر شکل می گیرند. از یکدیگر ناثیر می‌پذیرند و بر یکدیگر نیز اثر می گذارند.در این میان فرهنگ و کارفرهنگی ، به مثابه ی روح حاکم بر این پدیده ها عمل می کند. نوشته شده در روز جمعه ، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ توسط مدیر کانال ، ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی https://eitaa.com/drfatehi
هدایت شده از سینا
📌ناوگان روسیه در اقیانوس آرام: تعدادی از ناوهای جنگی روسیه از تنگه باب المندب گذشته و وارد دریای سرخ شدند.
🎙علامه حسن زاده آملی (ره) 🔸سید بحرالعلوم(ره) در شب قدر از خدا چه خواست؟ @varesoon
👈 در سوگ عدالت نه کلمات می تواند حق را در وصفت ادا کند و نه عقول و اذهان می تواند به فهم تو نایل شود. زیرا کجا می‌توان آب اقیانوس های بی کران و عمیق را در فنجان کوچک و کج و کوله ادراک ناقص‌العقل مان جای داد و گنجاند. با این اعتراف تکوینی به قدر فهم ناچیزمان‌ در سوگ عدالت می گوییم. امیرالمومنین علی علیه السلام، را نه می توان خدا دانست و نه بشر، او، کلید راز و رمز هستی و باب درب شهر علم رسول خداست. فهم و درک رسول خدا، بدون فهم و درک علی ممکن نیست چه آن که در تاریخ صدر اسلام ،منکران علی ، همان منکران رسول خدا هم‌بودند، کسانی که در کنار رسول خدا بودند ، اما با رسول خدا نبودند و منتظر رحلت پیامبر اکرم بودند تا پنهان خود را آشکار کنند، و آن کنند که با دخترش ، و با آن ناموس خدا و آن گنجینه اسرار پیامبران و آن مادر اوصیای الهی ، کردند که ننگ آنان شد و در تاریخ ثبت است. علی ، صراط خداوند در زمین و آسمان و عقبی است. علی، ریسمان خدا از خدا تا زمین است. علی، نردبان خدا از زمین تا آسمان است. علی، میزان خدا در روز محشر کبری است . علی، زبان گویای پیامبر و مفسر کتاب خدا و بلکه عین کتاب خداوند است. علی، اول مومن، اول مجاهد، و اول مظلوم است . علی، اوصافش بی کران و وصف ناپذیر است، اما در میان همه ی فضایل علی ، علی، را عدالتش به محراب شهادتش کشاند. عدالت، که گفتنش آسان و انجامش سخت است. فهم عدالت، به سختی فهم علی است. و از آن مشکل تر ، عمل به عدالت است،به سختی عمل مثل عمل علی، اما آب دریا را اگر نتوان کشید، هم به قدر تشنگی باید چشید. امروز جهان در سوک فقدان عدالت علی می سوزد. امروز ، جنگ ها، کشتارها، جهالت ها، دشمنی ها، تضادها و اختلافات ، نابرابری ها، فسادها همه و همه به دلیل غیبت عدالت علی است. امروز ،جهالت عوام و خیانت خواص و عداوت کفار و نفاق منافقان در سطح ملی ، منطقه ای و جهانی دست در دست هم داده است تا عدالت علی همچنان در پرده غیب بماند و نتواند ظاهر شود. امروز، کشتار کودکان و زنان در غزه، به دلیل غیبت عدالت علی است. دشمنی های آگاهانه و عامدانه نظام سرمایه داری غرب با انقلاب اسلامی و با نظام جمهوری اسلامی ایران و با رهبری حکیم و عزیر و با مردم ایران به دلیل وحشت آنان از آمدن فرزند عدالت علی است. ان شالله خداوند به حرمت مظلومیت علی و اولاد علی و به حرمت غربت و انتظار فرزندش حضرت صاحب‌ الامر، فرج و ظهور امام زمان را نزدیک کند ، نزدیک تر از آن چه در تصورمان بگنجد ، تا انتقام یک تاریخ مظلومیت علی را از فرزندان سفیانی قاتلان علی بگیریم و سفره نظام های سراسر ظلم و جفا و بی عدالتی مدرنیته را برچیند. ان شالله نوشته شده توسط مدیر کانال در روز شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳، شب نوزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵، https://eitaa.com/drfatehi