درس هایی از کلام امام خمینی برای کارگزاران دولتی درباره تعامل دولت (خادمین ) و مردم ( صاحبان اصلی انقلاب ) ، بخش اول
مقدمه
رابطه حضرت امام با مردم یک رابطه سیاسی و یا مرحله ای و گذرا و موردی نبود.
ایشان به طور عمیق و اعتقادی به مردم بها می داد. با نگرشی موحدانه و خداپسندانه بود که با مردم برخورد می کرد،
در عین این که معتقد بودند باید زمینه های ارتقا و تعالی افکار مردم را حاصل آورد، اما در عین حال به آرای عمومی بسیار اهمیت می داد
تا آنجا به نقش مردم معتقد باشد که کل ارکانِ اجرایی و حکومتی اعم از دولت و مجلس و رئیس جمهوری را در یک طرف قرار دهد و مردم را در طرف دیگر، نه به طور متقابل بلکه در جهت تعامل و تعادل و در راستای یکدیگر
بارها تأکید فرمودند که در هر شرایط نگهداری این دو سو و کفه لازم و ضروری است و بدون پشتیبانی مردم کاری از پیش نمی رود.
گزیده ای از بیانات کوتاه و جملات تلخیص یافته امام راحل در باره مردم که علاوه بر جنبه کاربردی برای مسولان، مؤسسات، نهادها، ناشران و مراکز، کلید واژه ای مهم برای محققان و پژوهشگران و مدخلی اساسی برای فهرست نمایه های موضوعی خواهد بود، که از نظر می گذرد 👇👇👇
۱. حکومت باید حکومت الهی باشد، اسلامی باشد، حکومتی باشد که خود مردم می خواهند آن حکومت را. (صحیفه امام؛ ج۷، ص ۵۲۷)
۲- وقتی حکومت حکومت عادلانه شد، حکومت در خدمت مردم شد، سایه این حکومت بر قلوب مردم است؛ و یک همچو حکومتی می تواند حکومت کند. (صحیفه امام؛ ج۷، صص ۵۲۷ - ۵۲۸).
۳- دولتها اگر این طور بشوند که به اسلام توجه کنند و روح اسلام را در مردم ایجاد کنند و خودشان، این هم، به صلاح خودشان هست؛ و هم، به صلاح کشورشان؛ و هم، همه برنامه ها را با آسانی می توانند انجام بدهند. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۸۸)
۴- وقتی پایه حکومت بر دوش یک ملت نبود و بر قلب یک ملت نبود، اینها نمی توانند یک حکومتی باشند.(صحیفه امام؛ ج۷، ص ۵۲۸)
۵- شما کاری نکنید که مردم از شما بترسند. شما کاری بکنید که مردم به شما متوجه بشوند. شما کاری بکنید که مردم مَحبّت به شما بکنند؛ پشتیبان شما باشند. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۷۲).
۶- اگر مردم پشتیان یک حکومتی باشند، این حکومت سقوط ندارد؛ اگر یک ملت پشتیان یک رژیمی باشند؛ آن رژیم از بین نخواهد رفت.(صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۷۲).
۷- حاکم اسلام و رئیس دولت اسلام از مردم هیچ نمی ترسد؛ چون خیانتکار نیست؛ از خود مردم است و توی مردم است. (صحیفه امام؛ ج ۹،ص ۸۷).
۸- در رژیم اسلامی شاید در رأس برنامه همین تفاهم ما بین دولت و ملت باشد. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۲۰).
۹- اسلام وضعش از اوّل این طور بوده است که آن حاکمش که رأس بوده است، در زندگی، در معاشرت، در اینها، با مردم یا پایین تر بوده است، یا همان جور. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۲۳۱).
۱۰- جدّیت بکنید که با مردم رفتارتان خوب باشد. اینها بندگی خدا هستند. با اینها رفتارتان خوب باشد. همه جا، همه کس، همه مردم با هم، جدیت بکنند که همه با هم خوب باشند؛ یک محیط برادری ایجاد بشود. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۲۳۷)
۱۱- ملت ایران امروز برای همین معنی که اسلام را زنده کند، و احکام اسلام را زنده کند، قیام کرده است؛ و قیامی کرده است که در تاریخ اسلام، در تاریخ ایران، سابقه ندارد یک همچو قیام ریشه داری و اساس داری هم. (صحیفه امام؛ ج ۴، ص ۶۱)
۱۲- مردم مردمِ الهی هستند، مُسلم هستند، قیامِ للهِ کردند، برای خاطر حق قیام کردند.(صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۴۲).
۱۳- باید این قدم را هم برداریم که مهمّش این قدم است که محتوای یک مملکتی اسلامی باشد. هر جایش برویم در مملکت اسلامی رفتیم. (صحیفه امام؛ ج ۹،ص ۱۸)
۱۴- ما جمهوری اسلامیِ لفظی نخواستیم. ما خواستیم که حکومت الله در مملکتمان- و ان شاء الله در سایر ممالک هم - اجرا بشود. (صحیفه امام؛ ج ۸، صص ۲۸۲ - ۲۸۳).
۱۵- حکومتهای طاغوتی از ملتها جدا هستند و به ملتها فرمانروایی می کنند و ملتها هم از آنها جدا هستند. (صحیفه امام ،ج۱۰، ص ۴۸۶).
👌منبع : پرتال امام خمینی (س) یادداشت ۴۸ با تلخیص ، جمعه نهم شهریور ۱۴۰۳، مدیر کانال
👈 ادامه دارد
https://eitaa.com/drfatehi
دولت جدید برای تحقق شعارهای خود بخصوص در زمینه اقتصاد و معیشت و مهار تورم و گرانی بیش از هر شخصیت حقیقی و حقوقی دیگر به آرامش و پرهیز از رادیکال شدن جامعه و فضاهای آموزشی و علمی دارد، پس نباید حرف هایی زده شود و رفتارهایی دیده شود که بستر تشنج و نا آرامی را در جامعه و در محیط های دانشگاهی فراهم سازد. آرامش و نبود تشنج لازمه سازندگی و موفقیت دولت است .
https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم
صبح زیبایتان به خیر و سلامتی
----
خداوند تبارک و تعالی می فرمایند:
در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند(و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هیچگونه تغییری در پیمان خود ندادند
منبع
قرآن،۱۳۸۷،ترجمه ناصر مکارم شیرازی، سوره احزاب، آیه ۲۳
------
۱۴۰۳/۶/۱۰
درس هایی از کلام امام خمینی برای کارگزاران دولتی درباره تعامل دولت (خادمین ) و مردم ( صاحبان اصلی انقلاب ) ، بخش دوم
👇👇👇
۱۶. تفرقه از شیطان است و وحدت کلمه و اتحاد از رحمان است. وقتی که شما الهی شدید، رحمانی شدید، توجه به خدا داشتید، دنبال او دیگر تفرقه حاصل نمی شود، اختلاف حاصل نمی شود. (صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۲۹۵).
۱۷- رژیمهای سلطنتی و طاغوتی هر جا که هستند، وضع رژیم این طور اقتضا می کرد که با یک تشریفاتی و با یک هیاهویی مردم را از خودشان رم بدهند، بترسانند و لهذا مردم پشتیبان نبودند. (صحیفه امام؛ ج ۹،ص ۱۱۷).
۱۸- وضع حکومت اسلام یک همچو وضعی است. اداره اش برای رفاه مردم است، نظامش برای رفاه مردم است، رئیس جمهورش برای رفاه مردم است، نخست وزیرش برای رفاه مردم است، و محیط، محیط مَحبّت؛ یک محبت مَحبّت.(صحیفه امام؛ ج ۷،صص ۲۸۲ - ۲۸۳).
۱۹- اگر همه اسلامی باشند، خوفی از چیزی نیست.(صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۲۴۹).
۲۰- با تحقق اسلام همه قشرها در رفاه زندگی می کنند؛ و برای آخرتشان هم تهیه می بینند. (صحیفه امام؛ ج۱۰، ص ۲۴۹)
۲۱- شما مطمئن باشید که در جمهوری اسلامی ظلم نیست. ما نه ظلم می کنیم، نه مظلوم می شویم. (صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۲۹۱)
۲۲- با جمهوری اسلامی سعادت، خیر، صلاح برای همه ملت است. (صحیفه امام ،ج ۶، ص ۵۲۵).
۲۳- در جمهوری اسلامی عدل اسلامی جریان پیدا می کند، عدالت الهی بر تمام ملت، سایه می افکند آن چیزهایی که در طاغوت بود در جمهوری اسلامی نیست.(صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۵۲۵)
۲۴- آن که تابع اسلام است ظلم نمی تواند بکند و نمی کند. (صحیفه امام؛ ج ۷،ص ۷)
۲۵- در صدر اسلام هیچ کس از پیغمبر نمی ترسید. ترس نبود توی کار. مَحبّت توی کار بود. (صحیفه امام؛ ج ۷،ص ۲۱۸)
۲۶-وقتی با مردم خوبی کردید، مَحبّت کردید، خدمتگزار مردم بودید، وقتی که بروید شب منزل، آرامش برای قلبتان هست؛ وجدانتان ناراحت نیست. (صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۴۴۳)
۲۷-آسایش انسان به این است که روح انسان راحت باشد.(صحیفه امام ،ج ۶، ص ۴۴۴)
۲۸- راحتی انسان به این است که انسان وضع روحی اش را جوری بکند که با این وضع روحی آسایش برایش پیدا بشود؛ و این به اسلامی شدن است. (صحیفه امام ،ج ۶،ص ۴۴۴).
۲۹- اگر همه با هم یک وضع اسلامی- انسانی پیدا بکنیم، محیط یک محیطِ مَحبّت می شود؛ همه با هم خدمتگزار می شوند.(صحیفه امام ،ج ۶، ص ۴۴۴).
۳۰- در دولتهای اسلامی محیط محیطِ مَحبّت است، محیط برادری است؛ نه ارتش با مردم جدا هست و نه مردم با ارتش جدا هستند؛ و نه یک محیط رعب در کار هست. (صحیفه امام ،ج ۶،ص۴۴۰).
👌منبع : پرتال امام خمینی (س) یادداشت ۴۸ با تلخیص ، جمعه نهم شهریور ۱۴۰۳، مدیر کانال
👈 ادامه دارد
https://eitaa.com/drfatehi
هدایت شده از محمود عیسوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سرانجام حاکمیت نظام سرمایه داری لیبرال
♦️صحبتهای عجیب برنی سندرز، سناتور و سیاستمدار آمریکایی در مورد سرمایهداری:
در طول ۵۰ سال گذشته، ۵۰ تریلیون دلار ثروت از ۹۰٪ پایین جامعه به ۱٪ بالای جامعه منتقل شده است!
♦️ میخواهید بدانید چرا مردم عصبانی هستند؟ چون نسبت به قبل، ساعتهای بیشتری برای دستمزد کمتری کار میکنند!
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🆔 eitaa.com/eisavim
سلام علیکم
صبح زیبایتان به خیر و سلامتی
----
خداوند تبارک و تعالی می فرمایند:
در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند(و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هیچگونه تغییری در پیمان خود ندادند
منبع
قرآن،۱۳۸۷،ترجمه ناصر مکارم شیرازی، سوره احزاب، آیه ۲۳
------
۱۴۰۳/۶/۱۰
اگر میخواهیم ریشه واقعی جنگ هایی که آشکار و پنهان آمریکا در ۵۰ سال اخیر در جهان بر علیه کشورها و مردمان مستضعف آنان راه انداخته است و یا کودتاهای که به دست عوامل خود سازماندهی کرده است و اکنون بی محابا از اسرائیل دفاع می کند و ایران را تحریم اقتصادی و تحریف سیاسی و فرهنگی می کند و صدها سوال دیگر ریشه اش در این کلیپ بخوبی توضیح داده شده است. کینه و عداوت برخی آمریکا پرستان در ایران با انقلاب و نظام و رهبری و مردم ایران نیز ریشه در خوی و خصلت نظام سرمایهداری دارد. لطفا نشر دهید
هدایت شده از محمود عیسوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سرانجام حاکمیت نظام سرمایه داری لیبرال
♦️صحبتهای عجیب برنی سندرز، سناتور و سیاستمدار آمریکایی در مورد سرمایهداری:
در طول ۵۰ سال گذشته، ۵۰ تریلیون دلار ثروت از ۹۰٪ پایین جامعه به ۱٪ بالای جامعه منتقل شده است!
♦️ میخواهید بدانید چرا مردم عصبانی هستند؟ چون نسبت به قبل، ساعتهای بیشتری برای دستمزد کمتری کار میکنند!
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🆔 eitaa.com/eisavim
دکتر ابوالقاسم فاتحی هیات علمی دانشگاه علامهطباطبایی
🔴 سرانجام حاکمیت نظام سرمایه داری لیبرال ♦️صحبتهای عجیب برنی سندرز، سناتور و سیاستمدار آمریکایی در
اگر میخواهیم ریشه واقعی جنگ هایی که آشکار و پنهان آمریکا در ۵۰ سال اخیر در جهان بر علیه کشورها و مردمان مستضعف آنان راه انداخته است و یا کودتاهای که به دست عوامل خود سازماندهی کرده است و اکنون بی محابا از اسرائیل دفاع می کند و ایران را تحریم اقتصادی و تحریف سیاسی و فرهنگی می کند و صدها سوال دیگر ریشه اش در این کلیپ بخوبی توضیح داده شده است. کینه و عداوت برخی آمریکا پرستان در ایران با انقلاب و نظام و رهبری و مردم ایران نیز ریشه در خوی و خصلت نظام سرمایهداری دارد. لطفا نشر دهید
🤚 پیام و درس امروز از رحلت پیامبر اعظم و شهادت دومین امام معصوم و مظلوم از مکتب اهل البیت امام حسن مجتبی علیه السلام
جریان نبرد حق و باطل، ثروت و فقر، دارا و ندار ، مافیاهای قدرت، نکبت، زر و زور و تزویر از آدم تا خاتم و از خاتم تا به امروز در تاریخ و در جوامع مختلف همیشه ساری و جاری بوده، هست و خواهد بود پیشران مبارزه ،پیامبران الهی و اوصیای آنان بودند و امروز نیز چنین است. امروز نیز امام خمینی (ره ) با انقلاب اسلامی نبرد تاریخی فقر و غنا را در ابعاد بين المللی و جهانی کلید زد و پس از آن خامنه ای حکیم و عزیر و مظلوم مقتدر آن راه را ادامه داد . اما سر این رشته دست کسی نیست جز ،حضرت صاحب الزمان که از پشت پرده حامی و هادی خمینی و خامنه ای و مردم ایران زمین و مقوم نظام جمهوری است. مراقب باشیم با گفتار و رفتار و کردار فردی و اجتماعی و شغلی خود جبهه پیامبر و امام حسن و قائم آل محمد را تضعیف نکنیم . امروز تضعیف آگاهانه و با اراده جمهوری اسلامی ایران، بی شک تقویت کننده جریان سرمایه داری غرب در ایران است. بنا بر فرمایش امام خمینی (ره ) پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا به مملکت و کشور آسیبی نرسد. در همه حال باید تابع رهبری عزیز بود .
نوشته شده در روز سهشنبه، ۱۳ شهریور ۱۴۰۳، توسط مدیر کانال ابوالقاسم فاتحی دهاقانی عضو هیات علمی دانشگاه علامهطباطبایی،
https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم
صبح به خیر و سلامتی
------
از امام رضا علیهالسلام روایت شده که می فرماید:
هر کس با مسلمانی فقیر رو به رو شود، و به او سلامی متفاوت با سلامی کند که به ثروتمند می کند، روز قیامت خداوند را دیدار کند در حالی که خداوند از او در خشم است
منبع:
محمدی ری شهری،۱۳۹۸،منتخب میزان الحکمه ، جلد
دوم ،صفحه۹۸۹، حدیث،۵۰۷۵
-----
۱۴۰۳/۶/۱۴
شهادت امام رضا(ع)را تسلیت میگویم
سلام علیکم
صبح زیبایتان به خیر و سلامتی
-----
خداوند تبارک و تعالی در قرآن می فرمایند:
بی گمان، خدا و فرشتگان او بر پیامبر درود می فرستند، ای کسانیکه ایمان آورده اید، بر او درود فرستید و سلام گویید، سلامی شایسته
منبع:
قرآن،۱۳۸۵، ترجمهی بهرام پور، سوره احزاب، آیه ۵۶
------
۱۴۰۳/۶/۱۵
فرا رسیدن ماه ربیع الاول مبارک باد
هدایت شده از حکمرانی اقتصادی|محمد طاهر رحیمی
72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏱صفر تا صـد ماجرای «قیـمت بنزیـن» در ایـران
📺 نسخه ویدئویی- در برنامه جدال توضیح دادم که:
1️⃣ افزایش قیمت بنزین چه اهدافی دارد و چرا به اهدافش نمیرسد؟
2️⃣ چرا ابزار قیمتی در شرایط فعلی ناکارآ و غیراثربخش است؟
3️⃣ یارانه پنهان داریم یا مالیات پنهان؟
4️⃣ حامیان افزایش قیمت بنزین چه ابعادی را نمیبینند؟
5️⃣ ریشه قاچاق چیست؟
🎙لینک نسخه صوتی: https://eitaa.com/economics_finance/374
@Economics_Finance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو قطبی نشان دادن جامعه و بزرگنمایی اختلافات سلیقه ای و حاشیه پردازی های بزرگتر از متن تحت هر اسم و نامی که باشد ، خواه در قالب دفاع از دولت چهاردهم و خواه در دفاع از اصول گرایی و یا اصلاح طلبی و... آن هم در وقتی که جبهه مقاومت محاصره نتانیاهو را روز به روز تنگ تر می کنند و انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی و رهبری عزیز در حال خفه کردن گلوی آمریکای فریبکار و جنایتکار در منطقه است ، اگر از روی جهالت باشد، حماقت است و اگر از روی آگاهی باشد، خیانت است. رهبری عزیز بارها و بارها و با صراحت فرمودند که هر کسی انقلاب، نظام ، ولایت فقیه و رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران را در عمل و نظر قبول داشته باشد و در این مسیر گام بردارد، در دایره جبهه نیروهای انقلابی است . اختلاف سلیقه ها و اختلاف در روش ها و شیوه ها تا وقتی در جهت کلی تقویت نظام باشد،امری طبیعی است .اغلب اختلافات ریشه در نفسانیات و مسایل شخصی و منافع فردی و احیانا جناحی دارد که لباس دفاع از انقلاب و دفاع از منافع ملی بر آن پوشانده می شود . در دوره ای بسیار حساس قرار داریم ، اگر مراقب زبانمان نباشیم ، اگر مراقب قلممان نباشیم چه بسا ناخواسته و نا دانسته آب در آسیاب آمریکا و اسراییل بریزیم. راه و مسیر روشن و مشخص است و آن خدمتگزاری بی منت به مردم و رفع موانع تولید، رفع موانع اشتغال ، موانع بیکاری و تقویت نشاط و امید در جامعه و تقویت شاخص های فرهنگ ایرانی، اسلامی و انقلابی در محیط سازمانی در جامعه و در هر کجایی که میتوانیم
حلول ماه ربیع ، مبارکباد مدیر کانال
https://eitaa.com/drfatehi
هدایت شده از محمود عیسوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 هاون کوبیم!
🆔 eitaa.com/eisavim
هدایت شده از A. S
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 📹 عصبانیت شدید کارشناس شبکه اسرائیلی i24 عبری: اسرائیل در باتلاق گیر کرده است؛ مسأله گروگانها به قیمت امنیت و فروپاشی اسرائیل تمام خواهد شد!
🔹ما در یک جنگ وجودی قرار داریم که اندکی بعد آن را جنگ دوم برای استقلالمان خواهیم نامید!
هدایت شده از مسعود عالمی نیسی
بسمه تعالی
در پاسخ به یادداشت برادر گرامی جناب آقای عباس عبدی!(مورخ 13 شهریور)
ژاپن اکنون یکی از پیرترین کشورهای دنیاست. تولید ناخالص داخلی ژاپن از 1960 تا 2012 به طور مستمر صعودی بوده است. اما از 2012 تاکنون به طور مداوم کاهش پیدا کرده و در این یک دهه درآمد سالانه ژاپن حدود 206 هزار میلیارد دلار (33 درصد) کاهش یافته است که یکی از علل عمده را پیری جمعیت آن می دانند!
به نظر شما اگر ژاپن به دهه شصت میلادی برمی گشت و این آینده به او نشان داده می شد، حاضر بود چقدر بودجه صرف کند تا نظاره گر چنین سقوط اقتصادی نباشد؟ چند هزار میلیارد دلار حاضر بود خرج کند؟
بودجه ستاد ملی جمعیت ایران 8 هزار میلیارد تومان یعنی 0.2 میلیارد دلار است و حتی به یک میلیارد دلار هم نمی رسد.
از طرف دیگر اکنون شاید نتوان دقیقاً میزان کاهش درآمد ملی تحت تأثیر پیری جمعیت را تخمین زد. اما برای ایجاد یک تصور از این آینده اگر درآمد ملی ایران در سال 2022 (که تازه مانند ژاپن در اوج شکوفایی خود نیست) که معادل 413.5 میلیارد دلار است، تحت تأثیر پیری جمعیت 33 درصد یعنی حدود 136 میلیارد دلار کاهش یابد، معادل 850 برابر بودجه ستاد ملی جمعیت خواهد بود.
آیا واقعاً بودجه ستاد ملی جمعیت ایران زیاد است؟
از طرف دیگر انتظار نتیجه دادن سیاستگذاری در موضوع جمعیت، که سی سال برعکس آن عمل شده و هنوز موانع گذشته فرزندآوری در جامعه وجود دارد، یک مقدار عجیب است! تا آنجایی که می دانم هیچ کدام از کشورهایی که موفق شدند نرخ باروری خود را افزایش دهند، طی یکی دو سال اتفاق نیفتاده است.
مسعود عالمی نیسی
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی(ره)
پانزدهم شهریورماه ۱۴۰۳
👈اگر علاقمند به مطالعه سایر مطالب کانال «اصول پیشرفت ایران» هستید می توانید به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://ble.ir/nejat1402
https://t.me/OsoolPishraftIran
سلام علیکم
صبح زیبایتان به خیر و سلامتی
ادامه نامه امام علی (ع) به امام حسن (ع)،در موردضرورت واقع نگری در زندگی می فرماید: قسمت ۲۷
----
پسرم..... نفس خود را از هرگونه پستی بازدار، هر چند تو را به اهدافت رساند، زیرا نمی توانی به اندازه آبرویی که ازدست می دهی بهایی به دست آوری.
بردۀ دیگری مباش، که خدا تو را آزاد آفرید.....
منبع
نهج البلاغه،۱۳۸۱، ترجمهی مرحوم دشتی ،نامه ۳۱، صفحه۵۳۳
۱۴۰۳/۶/۱۶
امام علی علیه السلام در خطبه ۴۲فرمودند :
اى مردم، آنچه بيش از هر چيز ديگر مى ترسم كه بدان گرفتار آييد، دو چيز است، از هوا و هوس پيروى كردن و آرزوهاى دراز در دل پروردن. پيروى هوا و هوس از حق منحرف مى كند و آرزوهاى دراز، آخرت را از ياد مى برد.
بدانيد كه دنيا پشت كرده و شتابان مى گذرد. و از آن جز، ته مانده اى چون ته مانده آبى در ته ظرفى، كه آب آن ريخته باشند، باقى نمانده است. بدانيد، كه آخرت روى آورده است و هر يك از آن دو را فرزندانى است. شما فرزندان آخرت باشيد نه فرزندان دنيا. زيرا هر فردى در روز قيامت به پدرش مى پيوندد. امروز روز عمل است نه حساب و فردا، روز حساب است نه عمل. 👇👇👇👇👇👇👇👇
دزدی، فقط از دیوار مردم بالا رفتن نیست.خیانت فقط به شریک خود ، نارو زدن نیست.دستبرد به مال مردم آن هم در پوشش یکی از موسسات مهم اقتصادی،فقط دزدی اموال سهامداران نیست، بی اعتمادی سیاسی و اجتماعی به نظام جمهوری اسلامی ایران است. برچسب همه دزد هستند، مگر خلاف آن ثابت شود به امانتداران و کارگزاران پاک دست است. خیانت به خون شهداست. ترویج فساد اقتصادی و به دنبال آن فساد سیاسی و فساد فرهنگی در جامعه است. از رئیس محترم جمهور که براستی صادق و پاک دست و امامتدار منافع مردم هستند، انتظار می رود قاطعانه و بدون رودربایستی و بدون پیچ و خم های به اصطلاح کار کارشناسی های خاص و قبل از آن که فضای مه آلود سیاست زدگی و رقابت های جناحی اصل ماجرا را به طاق نسیان بسپارد، به این موضوع قاطعانه و به صورت ویژه رسیدگی کند، تا مردم طعم عدالت علی را بچشند .
https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم
صبح زیبایتان به خیر و سلامتی
-------
خداوند تبارک و تعالی می فرمایند:
کسانی که در نهان از پروردگارشان می ترسند، آنها را آمرزش و پاداشی بزرگ است.
منبع:
قرآن، ۱۳۸۵، ترجمه بهرام پور،سوره ملک آیه ۱۲
-----
۱۴۰۳/۶/۱۷
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
🔰 گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟
🖋عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
🔸از جمله آسیبهای جامعه ما کم اطلاعی از بار معنایی اصطلاحات و مفاهیم است. همین امر سبب سوء استفاده فراوان سیاستمداران میشود. روزگاری اصطلاح «جامعه مدنی» گفتمان حاکم سیاستمداران گردید. بدون آنکه اشاره شود در ادبیات سیاسی جان لاک، جامعه مدنی بار معنایی خاصی دارد و نوعا در تقابل با جامعه دینی به کار میرود.
🔸جذابیت اصطلاح «حریم خصوصی» نیز سبب شد کسی دنبال خاستگاه و مدلول التزامی آن نگردد. لاک وظیفه دولتها را محدود به نیازهای عمومی جامعه معرفی کرد و امور خصوصی از شرح وظایف دولتها خارج گردید. از مصادیق حریم خصوصی که دولت حق ورود به آن ندارد، «دین» بود. این تفسیر از حریم خصوصی آشکارا به تئوریزه کردن سکولاریسم منتهی میشود.
🔸خلط بین معنای لغوی و اصطلاحی «تساهل و تسامح» نیز عده زیادی را فریفت؛ دامنه این فریب تا جلسه رأی اعتماد وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز ادامه یافت و وی با زیرکی تساهل و تسامح را با تفسیر لغوی و فقهی از شریعت سمحه و سهله یکسان تعریف کرد و موفق به کسب رای اعتماد شد. مفهوم «اعتدال» نیز هشت سال تعمداً مبهم رها شد تا بتوانند از چماق «افراطی گری» برای هر مخالفی استفاده کنند.
🔸مفهوم «وفاق» نیز از همین ابهام رنج میبرد. تکرار فراوان این اصطلاح به انضمام زیبایی آن سبب شده بسیاری جرأت نکنند بپرسند وفاق با چه کسانی و در چه شرایطی مطلوب است؟ وفاق نمیتواند ابزاری برای تطهیر کسانی باشد که منشأ اصلی اختلاف و فتنه در جامعه بوده اند.
کسی که نخستین کتابهای درسی فلسفه اخلاق را خوانده باشد میداند «وفاق» حسن ذاتی ندارد و به همین دلیل همیشه مطلوب نیست، بلکه ارزش آن مقید به قیودی است که انسان را به سعادت میرسانند.
🔸بعید است مدعیان این شعار سواد یا حوصله توضیح این چارچوبها را داشته باشند. حتی شاید برایشان بهتر است که این مفهوم مانند مفهوم «اعتدال» مبهم بماند تا هر مخالفی را به نام تفرقه افکن از میدان خارج کنند.
🔸اما وظیفه دلسوزان جامعه آن است که ایضاح این مفهوم و شرایط آن را مطالبه کنند؛ به جای برخورد احساسی و کورکورانه با این واژه، حدود و ثغور آن را تبیین کنند تا دوباره شعار وفاق، همچون شعارهای پیشین ابزاری برای سوء استفاده نباشد. طبیعتاً نباید از ترفند برچسب مخالفت با وفاق ترسید که این روش تکراری است و باید پیش دستانه آن را خنثی کرد.
@Kayhan_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاریخ و شخصیت های آن برای عبرت بهترین مرجع برای مطالعه و تفکر هستند. تاریخ ، گذشته ای نیست که گذشته است و فقط ما در آن سرنوشت نیک فرجامان و بد فرجامان را می خوانیم. تاریخ ، جامعه دیروز و جامعه امروز تاریخ فردا است. سنت های الهی حاکم بر تاریخ دیروز و جامعه امروز ، ثابت و پابرجاست . تنها بازیگران آن و صحنه نمایش بازیگران و سناریوهای بازیگری تغییر می کند. فطرت انسان و ذات و هویت فطری و طبیعی انسان ثابت و پا برجاست. دکورها و لباس ها و گریم ها بنا بر تغییرات اجتماعی و فرهنگی و فناوری تغییر می کند.
چه بسا پیشکسوتانی که بدفرجام شدند ( ریزش ) چه بسا تازه واردانی که خوش فرجام شدند ( رویش ) مالک اشتر نخعی یک رویش بود ، اما سقوط امثال عمرسعد و شمر یک ریزش بود. و اکنون در جهان سرعت ها و تغییرات و جهان علم و فناوری و جهان رنگارنگ و متکثر و متلون، چه سخت است بر میثاق خود با راه شهدا و راه امام شهدا ماندن و پشت پا زدن به جذابیت های خیره کننده دنیا، بخصوص برای کسانی که در انبانشان سابقه انقلابی بودن ، جبهه رفتن، با امام بودن و.... وجود دارد . تجربه تاریخی نشان می دهد خطر ریزش ِآنان بیشتر از خطر یورش دشمنان با پرچم و شناخته شده و آشکار است. از خداوند بخواهیم عاقبتمان را به بهترین خبرها ختم کند آن شالله به برکت صلوات بر محمد و آل
نوشته شده توسط مدیر کانال ، شنبه ۱۷ شهریور
https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم
صبح زیبایتان به خیر و سلامتی
-----
روایت شده از رسول اکرم (ص) که فرمود:
خدا بندگانی دارد که در بهشت فرمانروایی می کنند. گفته شد: ای رسول خدا ، آنها کیانند؟ فرمود:
کسانی که نیاز مؤمنی را برطرف کند و این کار میان خودشان مخفی بماند
منبع:
جوادی آملی،۱۳۹۱،مفاتیح الحیات،صفحه۴۹۷، حدیث۱
-----
۱۴۰۳/۶/۱۸
با غزلی از حافط روح و روانمان را تازه کنیم.
گر من از سرزنش مدعیان اندیشم
شیوه مستی و رندی نرود از پیشم
زهد رندان نوآموخته راهی بدهیست
من که بدنام جهانم چه صلاح اندیشم
شاه شوریده سران خوان من بیسامان را
زان که در کم خردی از همه عالم بیشم
بر جبین نقش کن از خون دل من خالی
تا بدانند که قربان تو کافرکیشم
اعتقادی بنما و بگذر بهر خدا
تا در این خرقه ندانی که چه نادرویشم
شعر خونبار من ای باد بدان یار رسان
که ز مژگان سیه بر رگ جان زد نیشم
من اگر باده خورم ور نه چه کارم با کس
حافظ راز خود و عارف وقت خویشم